abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_181335199
quote:
1s.gif Op maandag 20 augustus 2018 21:45 schreef MTL het volgende:
Vanochtend was de eerste dag dat er een 9-rijtuigstam gepland in de ICd rondreed, specifiek voor de vroege spitstrein van 7:15 uit Breda.
De rest van de dag ging goed, tot er een andere trein in de spanningssluis terecht kwam en daar een paar uur heeft gestaan.
Nu klopt uiteraard de omloop voor geen meter meer en loopt die 9-rijtuigstam in Amsterdam uit. Ik ben benieuwd of ze het doorhebben (ik heb ze nog gewaarschuwd) en vannacht de reservemachinist op pad gaan sturen voor een overbrengingsrit :P
Is dat niet wat zonde van de stroom en kosten van 2 dergelijke ritjes om 2 of 3 rijtuigjes extra te bieden?

Wat extra capaciteit is fijn maar ik verwacht ook weer dat NS zuinig om gaat met beschikbare middelen.
  maandag 20 augustus 2018 @ 22:36:49 #95
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_181335709
quote:
1s.gif Op maandag 20 augustus 2018 22:20 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Is dat niet wat zonde van de stroom en kosten van 2 dergelijke ritjes om 2 of 3 rijtuigjes extra te bieden?

Wat extra capaciteit is fijn maar ik verwacht ook weer dat NS zuinig om gaat met beschikbare middelen.
Het is nodig.

De 907 (7:15 uit Breda, 7:41 uit Rotterdam) is één van de drukste ICd's in de ochtendspits, en nu de 1000 1x per uur is vervangen door de Benelux is het voor Rotterdammerts ook al een stukje moeilijker om een plekje te bemachtigen.

De 9211, de eerste Benelux van de dag, rijdt een kwartier na de 907 en zal ook al goed vol zitten met Belgen en Brabanders die richting Schiphol willen.
pi_181336272
Jemig. Na 2 uur op Breda te hebben gestaan met dat 9-wagengeval mocht ik eindelijk weer richting Rotterdam terug. Kom ik op Rotterdam aan, klinkt de omroep: "Door een defecte trein...". Er zijn serieus twee treinen over de HSL geweest na de vorige verstoring en de derde trein (die achter mij aan ging) staat weer stil :')
Wanneer gaan die lui nu eens leren rijden |:(
  maandag 20 augustus 2018 @ 23:02:53 #97
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_181336351
Vanmorgen aanrijding golftas bij Geldermalsen. Mcn voelde klap, liep terug om te kijken en kwam tientallen golfballetjes tegen. O-)
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  maandag 20 augustus 2018 @ 23:05:33 #98
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_181336420
quote:
1s.gif Op maandag 20 augustus 2018 22:59 schreef MTL het volgende:
Jemig. Na 2 uur op Breda te hebben gestaan met dat 9-wagengeval mocht ik eindelijk weer richting Rotterdam terug. Kom ik op Rotterdam aan, klinkt de omroep: "Door een defecte trein...". Er zijn serieus twee treinen over de HSL geweest na de vorige verstoring en de derde trein (die achter mij aan ging) staat weer stil :')
Wanneer gaan die lui nu eens leren rijden |:(
_O-
pi_181344204
Ontslagen bij NedTrain: ’Collega’s stonden te huilen’

Margot Klompmaker18 aug. 2018 Haarlems Dagblad

,,Collega’s stonden te huilen. Sommigen zitten overspannen thuis. Mannen van in de zestig jaar, die hier altijd tot volle tevredenheid hebben gewerkt. NedTrain heeft ze van de ene dag op de andere afgedankt.’’

John Kaandorp (56) uit Limmen kan nog boos worden als hij erover praat. De oud-leidinggevende bij de werkplaats van NedTrain in Haarlem is zelf ook ontslagen. ,,Niet omdat ik niet voldeed, maar omdat ik weigerde een totaal overbodige opleiding te volgen.’’
Er is grote onrust ontstaan onder werknemers van NedTrain. Werknemers van het onderdeel van NS worden verplicht een opleiding te volgen. Wie dat niet kan, tussentijds afvalt of zakt voor het examen, wordt boventallig verklaard en moet eruit. FNV Spoor wil een rechtszaak aanspannen tegen NS en roept gedupeerden op zich bij de bond te melden.

,,Mensen kunnen geen kant op, ze moeten wel meedoen aan de opleiding want ze hebben gezinnen en een hypotheek’’, vertelt John Kaandorp. ,,De leiding deelde ijskoud mee dat de opleiding was afgesproken met de vakbonden en groepscommissie. Het was allemaal zeer intimiderend.’’

Kaandorp werd juni vorig jaar bij NedTrain aangenomen als leidinggevende op de afdeling revisie van wielstellen en assen. ,,Mijn opleiding is op mbo 3-niveau. Mijn kwalificaties waren voldoende voor een leidinggevende functie.’’ Kaandorp was teamcoördinator. ,,Maar omdat ik houd van sleutelen was ik ook actief op de werkvloer.’’
De ellende voor het NedTrainpersoneel begon ruim een maand geleden, vertelt Kaandorp. ,,We kregen opeens te horen dat we allemaal een opleiding moesten volgen, vergelijkbaar met mbo2. Ik heb mbo3, maar moest ook aan de bak. Terwijl ik een jaar geleden nog de juiste papieren had!’’ Volgens Kaandorp eist NedTrain dat alle werknemers vanaf september de opleiding allround constructie medewerker gaan volgen bij het ROC. ,,Deze opleiding heeft geen raakvlak met de werkzaamheden op de afdeling draai- en wielstellen waar ik werkte. De opleiding duurt 3 jaar en je moet hem volgen tijdens je werktijdverkortingsdagen. Dit is in strijd met de cao. Als je weigert zoals ik, vlieg je eruit. Ook moesten mensen eerst een test doen. Wie daarvoor zakte kon ook meteen vertrekken.’’

Niet nodig, volgens Kaandorp slaan de eisen van NedTrain nergens op. ,,NS zadelt met name oudere werknemers op met een groot probleem. Je verplicht mensen van boven de 60 jaar om nog eens drie jaar in de schoolbanken te gaan zitten. En waarom? Voor de werkzaamheden is de opleiding niet nodig. Mensen die veertig jaar perfect werk hebben afgeleverd worden nu opeens afgeserveerd. Logisch dat mensen op tilt sloegen, stonden te huilen en nu overspannen thuis zitten. Ook jongere mensen durven niet te weigeren. Nee zeggen is geen optie.’’

De FNV vindt de gang van zaken onacceptabel. FNV-bestuurder Christa Burger: ,,We hebben geen enkele afspraak met NS over de opleiding gemaakt. Het is prima als aan nieuw personeel eisen worden gesteld. Maar voor personeel dat er al langer zit en goed werk aflevert moet je een uitzondering maken, vinden wij. Er komen genoeg oudere treinen binnen waar zij ervaring mee hebben.’’
Volgens de NS zijn in 2011 gewijzigde opleidingseisen vastgesteld. ,,Er zijn in de afgelopen jaren veel nieuwe, modernere treinen met meer geavanceerde techniek gekomen’’, aldus een woordvoerster. ,,Er is gezocht naar een opleiding die het beste aansluit bij de werkzaamheden van NedTrain. Het is praktisch niet uitvoerbaar om ouder personeel alleen werkzaamheden aan bepaalde treinen te laten uitvoeren.’’ Volgens het bedrijf kan personeel ’in de tijd van NS’ de opleiding volgen. Ook worden werknemers die binnen 2 jaar na afronding van de opleiding met pensioen gaan, op verzoek vrijgesteld van de opleiding, aldus NS.

Volgens John Kaandorp heeft NedTrain alleen al in Haarlem tientallen personeelsleden gedupeerd. ,,Bij commentaar of tegengas werd ik bedreigd, evenals collega’s. Toen ik een collectief wilde samenstellen van getroffen medewerkers moest ik zo snel mogelijk van het terrein af.’’
John Kaandorp bestrijdt de argumenten van NS. ,,De opleiding die wordt aangeboden is all round constructie medewerker en heeft raakvlakken met andere onderdelen van treinen, maar niet met de afdeling draai- en wielstellen.’’
Ook klopt het volgens Kaandorp niet dat personeel de opleiding volgt in de baas zijn tijd. ,,Je moet naar school op de dagen dat je een werktijdverkorting hebt gekregen. Je bent minder gaan werken en je krijgt dus minder salaris. Nu moeten mensen op die dagen verplicht naar school.’’
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:50:12 #100
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_181346491
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 12:08 schreef Adrie072 het volgende:
Ontslagen bij NedTrain: ’Collega’s stonden te huilen’

Margot Klompmaker18 aug. 2018 Haarlems Dagblad

,,Collega’s stonden te huilen. Sommigen zitten overspannen thuis. Mannen van in de zestig jaar, die hier altijd tot volle tevredenheid hebben gewerkt. NedTrain heeft ze van de ene dag op de andere afgedankt.’’

John Kaandorp (56) uit Limmen kan nog boos worden als hij erover praat. De oud-leidinggevende bij de werkplaats van NedTrain in Haarlem is zelf ook ontslagen. ,,Niet omdat ik niet voldeed, maar omdat ik weigerde een totaal overbodige opleiding te volgen.’’
Er is grote onrust ontstaan onder werknemers van NedTrain. Werknemers van het onderdeel van NS worden verplicht een opleiding te volgen. Wie dat niet kan, tussentijds afvalt of zakt voor het examen, wordt boventallig verklaard en moet eruit. FNV Spoor wil een rechtszaak aanspannen tegen NS en roept gedupeerden op zich bij de bond te melden.

,,Mensen kunnen geen kant op, ze moeten wel meedoen aan de opleiding want ze hebben gezinnen en een hypotheek’’, vertelt John Kaandorp. ,,De leiding deelde ijskoud mee dat de opleiding was afgesproken met de vakbonden en groepscommissie. Het was allemaal zeer intimiderend.’’

Kaandorp werd juni vorig jaar bij NedTrain aangenomen als leidinggevende op de afdeling revisie van wielstellen en assen. ,,Mijn opleiding is op mbo 3-niveau. Mijn kwalificaties waren voldoende voor een leidinggevende functie.’’ Kaandorp was teamcoördinator. ,,Maar omdat ik houd van sleutelen was ik ook actief op de werkvloer.’’
De ellende voor het NedTrainpersoneel begon ruim een maand geleden, vertelt Kaandorp. ,,We kregen opeens te horen dat we allemaal een opleiding moesten volgen, vergelijkbaar met mbo2. Ik heb mbo3, maar moest ook aan de bak. Terwijl ik een jaar geleden nog de juiste papieren had!’’ Volgens Kaandorp eist NedTrain dat alle werknemers vanaf september de opleiding allround constructie medewerker gaan volgen bij het ROC. ,,Deze opleiding heeft geen raakvlak met de werkzaamheden op de afdeling draai- en wielstellen waar ik werkte. De opleiding duurt 3 jaar en je moet hem volgen tijdens je werktijdverkortingsdagen. Dit is in strijd met de cao. Als je weigert zoals ik, vlieg je eruit. Ook moesten mensen eerst een test doen. Wie daarvoor zakte kon ook meteen vertrekken.’’

Niet nodig, volgens Kaandorp slaan de eisen van NedTrain nergens op. ,,NS zadelt met name oudere werknemers op met een groot probleem. Je verplicht mensen van boven de 60 jaar om nog eens drie jaar in de schoolbanken te gaan zitten. En waarom? Voor de werkzaamheden is de opleiding niet nodig. Mensen die veertig jaar perfect werk hebben afgeleverd worden nu opeens afgeserveerd. Logisch dat mensen op tilt sloegen, stonden te huilen en nu overspannen thuis zitten. Ook jongere mensen durven niet te weigeren. Nee zeggen is geen optie.’’

De FNV vindt de gang van zaken onacceptabel. FNV-bestuurder Christa Burger: ,,We hebben geen enkele afspraak met NS over de opleiding gemaakt. Het is prima als aan nieuw personeel eisen worden gesteld. Maar voor personeel dat er al langer zit en goed werk aflevert moet je een uitzondering maken, vinden wij. Er komen genoeg oudere treinen binnen waar zij ervaring mee hebben.’’
Volgens de NS zijn in 2011 gewijzigde opleidingseisen vastgesteld. ,,Er zijn in de afgelopen jaren veel nieuwe, modernere treinen met meer geavanceerde techniek gekomen’’, aldus een woordvoerster. ,,Er is gezocht naar een opleiding die het beste aansluit bij de werkzaamheden van NedTrain. Het is praktisch niet uitvoerbaar om ouder personeel alleen werkzaamheden aan bepaalde treinen te laten uitvoeren.’’ Volgens het bedrijf kan personeel ’in de tijd van NS’ de opleiding volgen. Ook worden werknemers die binnen 2 jaar na afronding van de opleiding met pensioen gaan, op verzoek vrijgesteld van de opleiding, aldus NS.

Volgens John Kaandorp heeft NedTrain alleen al in Haarlem tientallen personeelsleden gedupeerd. ,,Bij commentaar of tegengas werd ik bedreigd, evenals collega’s. Toen ik een collectief wilde samenstellen van getroffen medewerkers moest ik zo snel mogelijk van het terrein af.’’
John Kaandorp bestrijdt de argumenten van NS. ,,De opleiding die wordt aangeboden is all round constructie medewerker en heeft raakvlakken met andere onderdelen van treinen, maar niet met de afdeling draai- en wielstellen.’’
Ook klopt het volgens Kaandorp niet dat personeel de opleiding volgt in de baas zijn tijd. ,,Je moet naar school op de dagen dat je een werktijdverkorting hebt gekregen. Je bent minder gaan werken en je krijgt dus minder salaris. Nu moeten mensen op die dagen verplicht naar school.’’
Beetje een vreemd verhaal en redelijk eenzijdig belicht ook. Ik ben benieuwd wat de CNV hiervan vindt en misschien ook wel de VVMC ( hoewel dit niet hun doelgroep is). De reactie van NS staat enerzijds haaks op de beweringen van de NedTrainers, anderzijds lijkt het erop alsof NS (NedTrain) al grotendeels aan de beweringen van de monteurs tegemoet komt. Inhoudelijk gezien kan ik snappen dat NS en baseline opleidingsniveau wil waarborgen om te voorkomen dat je later het verwijt krijgt te weinig aan opleidingen te hebben gedaan. Dan zal de FNV ook van zich laten horen.

Misschien zit het in het subtiel brengen dat je in de categorie uitzonderingen valt in plaats het weigeren te noemen?
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_181353415
De trein :') :') :')
pi_181353490
Geen treinen rondom Amsterdam - Schiphol tot einde dag.. LOL
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 19:22:56 #103
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_181353501
De hele post ligt eruit.
pi_181353698
_O- _O-
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 19:36:41 #105
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_181353771
Tsja, shit happens. :)

Op de A27 van Utrecht richting Gorinchem was er een paar weken geleden ook een mooie storing. Na een ongeluk in het begin van de middag hadden ze de rechterrijstrook afgekruist, toen het ongeluk eenmaal was opgeruimd lukte het niet meer om de rode kruizen weg te krijgen. En toen begon de avondspits, met als gevolg een file vanaf Almere tot Gorinchem ofzo 8)7

https://www.ad.nl/riviere(...)he-storing~a4eeb2e4/

[ Bericht 17% gewijzigd door James1988 op 21-08-2018 19:41:56 ]
pi_181353951
vervelend man
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
pi_181354076
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 19:36 schreef James1988 het volgende:
Tsja, shit happens. :)

Op de A27 van Utrecht richting Gorinchem was er een paar weken geleden ook een mooie storing. Na een ongeluk in het begin van de middag hadden ze de rechterrijstrook afgekruist, toen het ongeluk eenmaal was opgeruimd lukte het niet meer om de rode kruizen weg te krijgen. En toen begon de avondspits, met als gevolg een file vanaf Almere tot Gorinchem ofzo 8)7

https://www.ad.nl/riviere(...)he-storing~a4eeb2e4/
Nouja, het sneue is dat je nu al vast zit je de rest van de avond met de trein gewoon niet meer wegkomt.

Soort van duidelijkheid maar ook wel een hele hoop wanhoop..
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 20:04:10 #108
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_181354521
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 19:22 schreef b2py het volgende:
Geen treinen rondom Amsterdam - Schiphol tot einde dag.. LOL
Dat is gewoon normaal hoor.

Verder nog iets? Het is pas nieuws als er geen storing is rond Schiphol/Amsterdam
graag op anoniem
pi_181354551
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 19:22 schreef James1988 het volgende:
De hele post ligt eruit.
Wat ligt eruit precies aan de post?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 augustus 2018 @ 20:12:22 #110
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_181354767
storing is opgelost.

De chaos morgen pas :+
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_181354829
STORING VERHOLPEN
ProRail meldt dat de grote treinstoring in Amsterdam en omstreken is verholpen. "De systemen werken weer." Onduidelijk is nog wat dit betekent voor het treinverkeer. Een ProRail-medewerker noemt het "een ingewikkeld proces" om het treinverkeer weer op te starten.
pi_181355428
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 20:14 schreef b2py het volgende:
STORING VERHOLPEN
ProRail meldt dat de grote treinstoring in Amsterdam en omstreken is verholpen. "De systemen werken weer." Onduidelijk is nog wat dit betekent voor het treinverkeer. Een ProRail-medewerker noemt het "een ingewikkeld proces" om het treinverkeer weer op te starten.
pi_181355429
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 20:14 schreef b2py het volgende:
Een ProRail-medewerker noemt het "een ingewikkeld proces" om het treinverkeer weer op te starten.
Is tenminste eerlijk :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 20:45:28 #114
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_181355569
Het bericht op ns.nl is 7 minuten geleden bijgewerkt, men meldt nog altijd dat er niks kan rijden door een storing. :')
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 augustus 2018 @ 20:46:25 #115
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_181355592
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 20:14 schreef b2py het volgende:
STORING VERHOLPEN
ProRail meldt dat de grote treinstoring in Amsterdam en omstreken is verholpen. "De systemen werken weer." Onduidelijk is nog wat dit betekent voor het treinverkeer. Een ProRail-medewerker noemt het "een ingewikkeld proces" om het treinverkeer weer op te starten.
en het is weer stuk _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 20:51:41 #116
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_181355731
Daar gaan we morgen ook nog lol van hebben met al dat misplaatst materieel. :P
  Redactie Sport dinsdag 21 augustus 2018 @ 20:58:27 #117
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_181355973
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 20:51 schreef James1988 het volgende:
Daar gaan we morgen ook nog lol van hebben met al dat misplaatst materieel. :P
Mijn auto staat hier (hopelijk) nog gewoon voor de deur voor de 1000+ kilometer morgen :7
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 20:59:19 #118
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_181355997
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 20:58 schreef dennistd het volgende:

[..]

Mijn auto staat hier (hopelijk) nog gewoon voor de deur voor de 1000+ kilometer morgen :7
Wat ga je doen? Ritje naar Zweden? :P
  Redactie Sport dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:15:15 #119
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_181356628
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 20:59 schreef James1988 het volgende:

[..]

Wat ga je doen? Ritje naar Zweden? :P
Nee, ik ga terug naar huis, al is het wel noordwaarts (en ook een flink eind westwaarts)

Plaatje van vandaag, snel ff bewerkt:
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:16:47 #120
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_181356671
Zeer fraai.

Which reminds me, ik heb nog honderden foto's uit te zoeken van mijn laatste bezoekje aan Engeland en Wales (afgelopen mei). Nog geen zin in gehad. :D
  Redactie Sport dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:19:13 #121
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_181356788
Ik heb er van de afgelopen 9 dagen ook 1500+. En dat was nog niet eens een trein-only vakantie, maar gewoon eentje met de familie waarin ik een paar extra treindingen opgenomen heb voor mezelf.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  PR/Manusje van alles dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:35:28 #122
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_181357438
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 19:36 schreef James1988 het volgende:
Tsja, shit happens. :)

Op de A27 van Utrecht richting Gorinchem was er een paar weken geleden ook een mooie storing. Na een ongeluk in het begin van de middag hadden ze de rechterrijstrook afgekruist, toen het ongeluk eenmaal was opgeruimd lukte het niet meer om de rode kruizen weg te krijgen. En toen begon de avondspits, met als gevolg een file vanaf Almere tot Gorinchem ofzo 8)7

https://www.ad.nl/riviere(...)he-storing~a4eeb2e4/
ze hebben, serieus, nog een boel oude systemen draaien op Unix.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:36:50 #123
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_181357483
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 21:35 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

ze hebben, serieus, nog een boel oude systemen draaien op Unix.
RWS? Of ProRail?

Verbaast me overigens niets, als iets naar volle tevredenheid functioneert moet je het lekker laten draaien.
pi_181357620
RWS
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')