Trouwens, ik neem stelling tegen je 'knip en plak' bewering; i.t.t. tot de epistels van ATON maak ik gebruik van eigen tekst naar aanleiding van eigen onderzoek van primair bronmateriaal.quote:Op donderdag 2 augustus 2018 20:39 schreef Berjansu het volgende:
[..]
Die zijn er genoeg, beetje je best doen kereltje....
[..]
oei oei hebben we hier te maken met een regelrechte drogreden op basis van "mensen die ervoor gestudeerd hebben hebben altijd gelijk"? Je moet gewoon simpel nadenken: als men iets gevonden heeft uit 90 dan vetekent dit dat de religie op haar minst toen bestond. Niet dat dit de oudste altaar was ooit aan mithras gewijd. Simpel figuur zeg...
[..]
Laten we vooral zeggen dat ik met jou niet in gesprek ben en dat ik dat ook niet van olan ben met die houding van je.
En laten we zeggen dat mensen die perse willen dat het christendom uniek is en dat men leentjebuur bij christendom heeft gepleegd totaal bevoordeeld zijn. Geeft niks maar erken het dan gewoon.
Alle rituelen die men bij andere en oudere religies heeft aangetroffen zijn voorafschaduwingen van de enige echte religie. Dit had men 290 nC al door(!).
Welke inhoudelijke vergelijkingen?quote:Op donderdag 2 augustus 2018 19:21 schreef Berjansu het volgende:
[..]
Toch jammer dat je weer naast het doel schiet. Nergens wordt beweerd dat mithraisme en christendom 1 op 1 kopieen zijn, dit maak jij ervan.
Mithraisme was ook nog een mondelinge religie waarover niets naar buiten mocht komen op straffe van de dood. D.w.z de ingewijden mochten hier niks over zeggen of schrijven. Voor de rest hev je wel dingen geknipt en geplakt maar dat waren nikszeggende brieven. Een beetje alsof een christen een brief aan thuis tijdens kamp met de kerkjeugd en je citeert dan "lekker bier gezopen en vanacht pas om drie op ved gegaan. #Kater"
Dit zegt niks over de eeligie an sich. Dit werd geheim gehouden.
Maar nogmaals: men is wel zeer naief als men stelt dat mithraisme jonger is dan christendom omdat men een altaar heeft gevonden uit de jaren stillekes. Dat zou wel heel toevallig de eerste altaar gewijd aan mithras zijn(!).
Jammer dat je inhoudelijke vergelijkingen negeert ten faveure van een stropop.
Ben je dom of zo? De rituelen zijn bekend de betekenis niet. Ik heb nog geschreven dat het voor INGEWIJDEN verboden was er over te praten of te schrijven. Voor niet ingewijden niet, maar die wisten enkel de buitenkant.quote:Op donderdag 2 augustus 2018 21:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welke inhoudelijke vergelijkingen?
Ik heb al eerder gezegd, verwijs me naar de bron die aangeeft dat de Mithrascultus rituelen kende die overeenkomen met christelijke, en het liefst een bron daterend van voor Christus, en ik verander mijn positie direct.
Het punt is dat je die niet hebt. Die heeft namelijk nog nooit iemand gevonden. Vervolgens maak je je er wel erg makkelijk van af door dan maar te zeggen (geheel zonder onderbouwing) dat het een zeer geheime cultus was, en men zelfs ter dood werd gebracht als men over de mysteriën sprak buiten de kring van ingewijden (opnieuw, zonder enige onderbouwing).
Ofwel, je zegt dat er een cultus was die zo geheimzinnig was dat er niet eens te achterhalen valt wat die cultus nu eigenlijk behelsde. Maar omdat we dus ook nooit zeker kunnen zijn wat de rituelen van die cultus waren, moeten we de optie dat het pre-christelijke rituelen en symbolen waren open laten.
Ja, zo werkt dat dus niet.
Heb ik het over uit context rukken gehad? Ik heb het over de citaten die je gaf over mithra voor christus.quote:Op donderdag 2 augustus 2018 21:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Trouwens, ik neem stelling tegen je 'knip en plak' bewering; i.t.t. tot de epistels van ATON maak ik gebruik van eigen tekst naar aanleiding van eigen onderzoek van primair bronmateriaal.
Maar zeg me eens, welke 'brieven' (geen idee over welke brieven je het hebt) of andere teksten heb ik uit de context gerukt?
De mithraïsche riten zijn bekend?quote:Op donderdag 2 augustus 2018 21:34 schreef Berjansu het volgende:
[..]
Ben je dom of zo? De rituelen zijn bekend de betekenis niet. Ik heb nog geschreven dat het voor INGEWIJDEN verboden was er over te praten of te schrijven. Voor niet ingewijden niet, maar die wisten enkel de buitenkant.
Mythraisme was een mysteriegodsdienst en die waren verboden om eriver te spreken, lees link die aton faf.
Maar goed blijf jij maar bij de godsdienst voor leken, dat past meer bij jouw karakter😂
En de inhoudelijke vergelijkingen waren: stel dat veel kerken over 2000 jaar zijn vernietigd of door moslims in gebruik genomen en wetenschappers vinden een kerk die in 1967 is gebouwd. Is de conclusie dan gerechtvaardigd dat christendom pas in 1967 is ontstaan? Lijkt mij niet, maar volgens jouw logica wel.
Dat zijn geen brieven, dat zijn geschriften waarin over Mithra wordt gesproken. Sterker nog, dat zijn de enige tastbare bronnen die spreken over een cultus aangaande Mithra. (Niet eens Mithras) En verder wordt er niets over gezegd. Niets.quote:Op donderdag 2 augustus 2018 21:38 schreef Berjansu het volgende:
[..]
Heb ik het over uit context rukken gehad? Ik heb het over de citaten die je gaf over mithra voor christus.
Wat bedoel je precies met eigen onderzoek naar primair materiaal?
Sowieso wantrouw ik jouw kennis aangezien je steeds stokpaardjes berijdt.
Kritiek van iedereen die na O'Neill over het ontstaan van de Romeinenbrief heeft geschreven. Zijn argumenten waren niet goed genoeg.quote:Op donderdag 2 augustus 2018 20:18 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Kritiek van wie? Tuurlijk is er altijd kritiek.
Ja, leuk. En wat is de bron?quote:Op donderdag 2 augustus 2018 22:10 schreef ATON het volgende:
De Mithras-cultus had volgens recente onderzoekingen ook een sterk astrologische component. De overgang van het stier-tijdperk naar het vissen-tijdperk, die rond 2000 voor Christus plaatsvond, werd herdacht in de legende van de overwinning op de stier. Deel van het Mithras-ritueel was een maaltijd van brood en wijn die het vlees en bloed van de stier verbeeldden. Latere Christelijke schrijvers hebben nog getracht de oorsprong van deze rituele maaltijd aan de Christenen toe te schrijven met de opmerking dat de mysteriegodsdiensten deze praktijk hadden overgenomen, maar de Mithras-cultus kende deze rite al voor het begin van onze jaartelling. Het blijft niet alleen bij deze opvallende overeenkomsten rond de rituele maaltijd. Over Mithras werd verhaald dat hij geboren was in een grot, dat deze gebeurtenis werd verkondigd aan herders, dat drie koningen er getuige van waren en dat de plaats werd aangeduid door een ster. Het feest van de geboorte van Mithras, alias Sol Invictus, werd gevierd op 25 december, bij de zonnewende, als de zon zijn onoverwinnelijkheid demonstreert in het opnieuw gaan lengen van de dagen. De grotgeboorte van Jezus treffen we in de tweede eeuw voor het eerst aan bij Clemens van Alexandrië, en de viering van Jezus' geboorte op 25 december stamt pas uit het einde van de vierde eeuw!
O ja, waar zijn die bronnen uit de oudheid dan waarin het gaat over de geheimzinnigheid van de Mithrascultus? Waar staat dat men er niet over mocht praten?quote:Op donderdag 2 augustus 2018 20:39 schreef Berjansu het volgende:
[..]
Die zijn er genoeg, beetje je best doen kereltje....
Het is geen drogreden als ik zeg dat ik liever vertrouw op de opvatting onder chirurgen dan op de mening van een kwakzalver.quote:[..]
oei oei hebben we hier te maken met een regelrechte drogreden op basis van "mensen die ervoor gestudeerd hebben hebben altijd gelijk"? Je moet gewoon simpel nadenken: als men iets gevonden heeft uit 90 dan vetekent dit dat de religie op haar minst toen bestond. Niet dat dit de oudste altaar was ooit aan mithras gewijd. Simpel figuur zeg...
Ik blijf heerlijk commentaar geven op alle onzinnige dingen die je beweert.quote:[..]
Laten we vooral zeggen dat ik met jou niet in gesprek ben en dat ik dat ook niet van olan ben met die houding van je.
En laten we zeggen dat mensen die perse willen dat het christendom uniek is en dat men leentjebuur bij christendom heeft gepleegd totaal bevoordeeld zijn. Geeft niks maar erken het dan gewoon.
Ik heb best wel leedvermaak om die arme kerels die wanhopig het internet afstruinen om te zien of een of andere achterlijke website hun vooroordelen kan bevestigen.quote:Op donderdag 2 augustus 2018 22:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, leuk. En wat is de bron?
Ik heb zojuist dit wereldschokkende relaas naar een gerenommeerd historisch vakblad gestuurd. Men heeft het gore lef mij te vragen wat mijn bronnen zijn.quote:Op donderdag 2 augustus 2018 22:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
Waarheidsbevinding a la ATON.
John F. Kennedy werd op 22 november 1963 vermoord in Dallas, Texas door een samenzwering van de FBI, CIA, Maffia, KGB, Castro en zijn vrouw. Vroege geschiedschrijvers hebben nog geprobeerd de overtuigende bewijzen voor dit complot te bedekken; Lyndon Johnson, de opvolger van Kennedy, was geheel van zijn melk gebracht door een inscriptie in een Top Secret FBI dossier waarin stond dat Lee Harvey Oswald van Mars kwam en eigenlijk door een intelligentere levensvorm was gestuurd om Amerika te waarschuwen voor het complot. Echter wist Clemens Saywhat, de latere stichter van de illuminatie, de geheime code van de marsbewoners te kraken en creëerde een mens-robot - waarschijnlijk volgens oude Gollem-principes - die leek op de Dallas café-eigenaar Jack Ruby. Deze robot werd geprogrammeerd om Oswald allereerst te framen (er werden hologrammen verspreid door Dallas van Oswald, en ook in het Texas School Book Depository) en daarna Oswald, nadat hij schuldig was bevonden, te vermoorden, zodat nooit bekend zou worden dat de daders nog vrij rondliepen en hun geheim binnen de cirkel van ingewijden bleef.
Maar, al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel, zo blijkt.
Mens, dit is bekend van de mysteriecultussen. Ontken nu soms ook nog dat het een mysteriecultus was? Dan houd het hier en nu op, en kun je beter verkassen naar een rk site of eender welke site dan ook.quote:Op donderdag 2 augustus 2018 22:14 schreef Cognitor het volgende:
[..]
O ja, waar zijn die bronnen uit de oudheid dan waarin het gaat over de geheimzinnigheid van de Mithrascultus? Waar staat dat men er niet over mocht praten?
Weer een drogreden om "experts" te vergelijken met chirurgen. Gaat nergens over dit.quote:Het is geen drogreden als ik zeg dat ik liever vertrouw op de opvatting onder chirurgen dan op de mening van een kwakzalver.
'Simpel nadenken' leert, dat je zonder bewijs niet kunt aannemen dat de Mithrascultus veel ouder is dan de oudste overblijfsels.
Je geeft helemaal niet heerlijk commentaar, je bent gewoon een trol. Als jantje a zegt zeg jij b en andersom. Tijd teveel of zo?quote:Ik blijf heerlijk commentaar geven op alle onzinnige dingen die je beweert.
Verder denk ik niet dat het christendom uniek is en ook niet dat de Mithrascultus leentjebuur bij de christenen heeft gespeeld.
Dus jij denkt dat alleen wetenschappelijke en door jouw goedgekeurde artikelen de waarheid hieromtrent hebben? Dan weet ik genoeg*quote:Op donderdag 2 augustus 2018 22:16 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Ik heb best wel leedvermaak om die arme kerels die wanhopig het internet afstruinen om te zien of een of andere achterlijke website hun vooroordelen kan bevestigen.
"Dit is bekend"...quote:Op donderdag 2 augustus 2018 22:33 schreef Berjansu het volgende:
[..]
Mens, dit is bekend van de mysteriecultussen. Ontken nu soms ook nog dat het een mysteriecultus was? Dan houd het hier en nu op, en kun je beter verkassen naar een rk site of eender welke site dan ook.
[..]
Weer een drogreden om "experts" te vergelijken met chirurgen. Gaat nergens over dit.
En ja. Zonder bewijs kun je heel goed duidelijk maken dat een cultus ouder is dan de oudste overblijfsels. Maar goed, gezond en nuchter denken zit er niet in.
[..]
[..]
Je geeft helemaal niet heerlijk commentaar, je bent gewoon een trol. Als jantje a zegt zeg jij b en andersom. Tijd teveel of zo?
Niet door hem goedgekeurd, door de academische consensus. Zo werkt dat als je theorieën oppert.quote:Op donderdag 2 augustus 2018 22:36 schreef Berjansu het volgende:
[..]
Dus jij denkt dat alleen wetenschappelijke en door jouw goedgekeurde artikelen de waarheid hieromtrent hebben? Dan weet ik genoeg*
*aan andere leden van dit forum: kan je hier iemand in negeer modus zetten? En zo ja, hoe?
Apollinaris.quote:Op donderdag 2 augustus 2018 22:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, leuk. En wat is de bron?
Dus iets is alleen maar waar als wetenschappers het zo zien? Serieus? Autoriteitsargument 2.0?quote:Op donderdag 2 augustus 2018 22:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niet door hem goedgekeurd, door de academische consensus. Zo werkt dat als je theorieën oppert.
Hoe zie jij anders precies waarheidsbevinding voor je? Roep maar wat, zonder bronnen, en word vervolgens boos wanneer mensen je hierom vragen?
Ik vraag me toch af wie die deskundigen zijn die stellen dat het Mithraisme iets is vanop het eind 1e eeuw n.C. als je de bibliografie bekijkt wat onderaan deze wiki link staat :quote:Op vrijdag 3 augustus 2018 06:40 schreef Berjansu het volgende:
Dus iets is alleen maar waar als wetenschappers het zo zien? Serieus? Autoriteitsargument 2.0?
Daar hebben gelovigen duidelijk wat moeite mee.quote:Je hebt ook nog iets als zelf logisch nadenken.
En wat is de waarheid over de moord op Kennedy?quote:Op donderdag 2 augustus 2018 22:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
Waarheidsbevinding a la ATON.
John F. Kennedy werd op 22 november 1963 vermoord in Dallas, Texas door een samenzwering van de FBI, CIA, Maffia, KGB, Castro en zijn vrouw. Vroege geschiedschrijvers hebben nog geprobeerd de overtuigende bewijzen voor dit complot te bedekken; Lyndon Johnson, de opvolger van Kennedy, was geheel van zijn melk gebracht door een inscriptie in een Top Secret FBI dossier waarin stond dat Lee Harvey Oswald van Mars kwam en eigenlijk door een intelligentere levensvorm was gestuurd om Amerika te waarschuwen voor het complot. Echter wist Clemens Saywhat, de latere stichter van de illuminatie, de geheime code van de marsbewoners te kraken en creëerde een mens-robot - waarschijnlijk volgens oude Gollem-principes - die leek op de Dallas café-eigenaar Jack Ruby. Deze robot werd geprogrammeerd om Oswald allereerst te framen (er werden hologrammen verspreid door Dallas van Oswald, en ook in het Texas School Book Depository) en daarna Oswald, nadat hij schuldig was bevonden, te vermoorden, zodat nooit bekend zou worden dat de daders nog vrij rondliepen en hun geheim binnen de cirkel van ingewijden bleef.
Maar, al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel, zo blijkt.
Wie is "men"? Ik zie vooral verwijzingen naar de late 1e eeuw, overeenkomstig met de dateringen van de vroegste archeologische vondsten in mithrea.quote:Op vrijdag 3 augustus 2018 07:57 schreef ATON het volgende:
Het is zelfs zo dat men er tegenwoordig van uit gaat dat de intrede van het Mithraisme in het Romeinse rijk reeds in de 1e eeuw voor C. plaatsvond.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |