Tekst uit Engelse interview.quote:Op maandag 30 juli 2018 18:30 schreef daNpy het volgende:
Misschien is wraak niet de juiste vertaling?
Revenge betekent ook wraak, maar in een mildere vorm als vengeance. Meer revanche dus, inderdaad.quote:“We had a triple header to try to get one [win], and now this double header and at least up until today it hasn’t really turned around, or I’ve got any revenge so to speak. So, it’s a good time for the break,” he said
Blijkbaar reed Ricciardo er wel mee in Hongarije. Dus dat gaat niet op.quote:Op maandag 30 juli 2018 18:21 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
Dat is wel ultiem kortzichtig en simpel geredeneerd als Horner aangeeft dat het niet past in de auto.
Dat klopt. Maar nogmaals, er zijn twee partijen hier. En Red Bull heeft meer motorproblemen dan de andere Renault-teams. Dat kan uiteraard toeval zijn maar dit gedoe geeft wel al aan dat Red Bull behoorlijk zijn eigen weg gaat.quote:Op maandag 30 juli 2018 18:17 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat Renault aan het begin van het seizoen een MGU-K had moeten leveren die minimaal een half seizoen mee gaat. Daar hebben ze gefaald, RBR wordt dan in een positie gedrukt om een goed moment uit te zoeken om hem wel in te zetten. Helaas pakt het verkeerd uit.
Dat hij niet zou passen geloof ik ook niet helemaal, ga er vanuit dat de afmeting en bevestiging al ruim met de ontwikkeling van de auto wordt besproken.quote:Op maandag 30 juli 2018 18:39 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Blijkbaar reed Ricciardo er wel mee in Hongarije. Dus dat gaat niet op.
Ik wil je graag geloven, maar heb jij daar ook cijfers van?quote:Op maandag 30 juli 2018 18:41 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar nogmaals, er zijn twee partijen hier. En Red Bull heeft meer motorproblemen dan de andere Renault-teams. Dat kan uiteraard toeval zijn maar dit gedoe geeft wel al aan dat Red Bull behoorlijk zijn eigen weg gaat.
Renault kan moeilijk rekening houden met de afmetingen van alle drie (was vier) auto’s lijkt mequote:Op maandag 30 juli 2018 18:41 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Dat hij niet zou passen geloof ik ook niet helemaal, ga er vanuit dat de afmeting en bevestiging al ruim met de ontwikkeling van de auto wordt besproken.
Opdat wij niet vergeten?quote:Op maandag 30 juli 2018 18:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee hoor, ik wil gewoon naar aanleiding daarvan zijn andere kant ook even belichten
Die wordt nog wel eens vergeten/niet gezien
Zoals ric op Max laatst?quote:Op maandag 30 juli 2018 18:46 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het is dan ook een stuk interessanter dan een coureur die een brake check uitvoert
Als je deze tabel bekijkt valt het verschil mee. https://maxf1.net/en/2018-f1-power-unit-elements-usage/quote:Op maandag 30 juli 2018 18:42 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik wil je graag geloven, maar heb jij daar ook cijfers van?
Klopt.quote:Op maandag 30 juli 2018 18:46 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het is dan ook een stuk interessanter dan een coureur die een brake check uitvoert
Dus de hypothetische situatie die je al de hele dag loopt te beweren is gewoon onzin?quote:Op maandag 30 juli 2018 18:49 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Als je deze tabel bekijkt valt het verschil mee. https://maxf1.net/en/2018-f1-power-unit-elements-usage/
Maar het Renault team heeft dus wel een extra MGU-K al genomen met die upgrade.
Bron?quote:Op maandag 30 juli 2018 18:39 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Blijkbaar reed Ricciardo er wel mee in Hongarije. Dus dat gaat niet op.
En misschien weten ze daarom wel dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Waarom zouden ze anders de oude nog gebruiken?quote:Op maandag 30 juli 2018 18:39 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Blijkbaar reed Ricciardo er wel mee in Hongarije. Dus dat gaat niet op.
... omdat dat dus een gridstraf oplevert. Wel even opletten he.quote:Op maandag 30 juli 2018 18:52 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
En misschien weten ze daarom wel dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Waarom zouden ze anders de oude nog gebruiken?
Dat zie iemand nogal stellig hier. Geen idee meer wie.quote:
Neen. Red Bull heeft 31 components gebruikt, Renault zelf 29 (met dus een upgrade) en McLaren 28.quote:Op maandag 30 juli 2018 18:50 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dus de hypothetische situatie die je al de hele dag loopt te beweren is gewoon onzin?
Ah ik zie nu de cijfers van 2017, Renault heeft het daar een stuk beter voor elkaar dan TR en RB.quote:Op maandag 30 juli 2018 18:49 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Als je deze tabel bekijkt valt het verschil mee. https://maxf1.net/en/2018-f1-power-unit-elements-usage/
Maar het Renault team heeft dus wel een extra MGU-K al genomen met die upgrade.
Heel veel maakt het niet uit natuurlijk en het lijkt me duidelijk dat de relatie tussen Renault en Red Bull op z'n zachtst gezegd nogal bekoeld is.quote:Op maandag 30 juli 2018 18:55 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ah ik zie nu de cijfers van 2017, Renault heeft het daar een stuk beter voor elkaar dan TR en RB.
Net zo veel als Red Bull en Renault samen, gok ik.quote:Op maandag 30 juli 2018 18:54 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Neen. Red Bull heeft 31 components gebruikt, Renault zelf 29 (met dus een upgrade) en McLaren 28.
Ferrari doet het een klein beetje beter maar Mercedes is nog steeds de betrouwbaarste.
Honda... laten we het er maar niet over hebben.
Iig het voorkomen v gridstraffenquote:Op maandag 30 juli 2018 18:52 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
En misschien weten ze daarom wel dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Waarom zouden ze anders de oude nog gebruiken?
Gridstraffen, hadden ze op Monza willen doen omdat ze daar toch kansloos zijn. Toch?quote:Op maandag 30 juli 2018 18:52 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
En misschien weten ze daarom wel dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Waarom zouden ze anders de oude nog gebruiken?
Thanks, kan de video helaas nu niet afspelen, ik probeer het straks weer.quote:Op maandag 30 juli 2018 18:51 schreef daNpy het volgende:
[..]
https://m.youtube.com/wat(...)inpjlTRDPpzE4OqM5wws
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tuurlijk, die zit gewoon wat te trollenquote:Op maandag 30 juli 2018 18:50 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dus de hypothetische situatie die je al de hele dag loopt te beweren is gewoon onzin?
En wat is nu de bron van de wetenschap dat Max niet uit was gevallen met een nieuwe mgu? Hoe kon hij dan laatst winnen met die oude mgu? Dat is schier onmogelijk geweest als ik jou moet geloven.quote:Op maandag 30 juli 2018 18:54 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Neen. Red Bull heeft 31 components gebruikt, Renault zelf 29 (met dus een upgrade) en McLaren 28.
Dat is ook wel een beetje vertekend beeld nu. Een aantal keer stonden die toch al achteraan, en hebben er toen een hele nieuwe unit ingelepeld. Die onderdelen waren lang niet allemaal noodzakelijke wissels.quote:Op maandag 30 juli 2018 18:57 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Net zo veel als Red Bull en Renault samen, gok ik.
Als dat niet verbetert volgend jaar, dan ben ik wel benieuwd naar de uitspraken bij Red Bull.
quote:Op maandag 30 juli 2018 19:00 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Thanks, kan de video helaas nu niet afspelen, ik probeer het straks weer.
De foutmelding:Knippen en plakken van youtroep werkt niet zo makkelijk mobiel (want apps en shit ).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
Voor zover ik weet klopt dat niet.quote:Op maandag 30 juli 2018 18:53 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat zie iemand nogal stellig hier. Geen idee meer wie.
Eh, ok.quote:Op maandag 30 juli 2018 19:04 schreef daNpy het volgende:
[..]
En wat is nu de bron van de wetenschap dat Max niet uit was gevallen met een nieuwe mgu? Hoe kon hij dan laatst winnen met die oude mgu? Dat is schier onmogelijk geweest als ik jou moet geloven.
Voor Max. RIC moest noodgedwongen eerder.quote:Op maandag 30 juli 2018 18:59 schreef Klummie het volgende:
[..]
Gridstraffen, hadden ze op Monza willen doen omdat ze daar toch kansloos zijn. Toch?
Dat lijkt me geen reden voor optimisme.quote:Op maandag 30 juli 2018 19:04 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat is ook wel een beetje vertekend beeld nu. Een aantal keer stonden die toch al achteraan, en hebben er toen een hele nieuwe unit ingelepeld. Die onderdelen waren lang niet allemaal noodzakelijke wissels.
MGU-K. Want er is ook nog een MGU-Hquote:Op maandag 30 juli 2018 19:04 schreef daNpy het volgende:
[..]
En wat is nu de bron van de wetenschap dat Max niet uit was gevallen met een nieuwe mgu? Hoe kon hij dan laatst winnen met die oude mgu? Dat is schier onmogelijk geweest als ik jou moet geloven.
Ik dacht het ook niet maar goed, men bracht het in als argument.quote:Op maandag 30 juli 2018 19:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Voor zover ik weet klopt dat niet.
Ricciardo nam in Hockenheim penalties voor een nieuw hybride pakket Mgu-K ES en CE. Terwijl het de bedoeling was om een complete powerunit te wisselen.quote:
Dat klopt, maar nieuwe MGU-K is m.i. nwe 2016-spec.quote:Op maandag 30 juli 2018 19:11 schreef Fer het volgende:
[..]
Ricciardo nam in Hockenheim penalties voor een nieuw hybride pakket Mgu-K ES en CE. Terwijl het de bedoeling was om een complete powerunit te wisselen.
Maar toen begrepen ze het in Viry zogenaamd niet. Je suis un bagette, je ne comprends pas.
Bij versnellingsbakken is dat iig wel zo meen ik.quote:Op maandag 30 juli 2018 19:11 schreef mikieu het volgende:
Als je stilvalt in een race moet je gewoon vrij zijn alles te wisselen de volgende race.
Er staat dat hij de motor reed, waarmee hij Monaco won, daarvan was de K al halverwege de race gesneuveld.quote:Op maandag 30 juli 2018 19:18 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat klopt, maar nieuwe MGU-K is m.i. nwe 2016-spec.
Hier nog een artikel erover, laatste alinea doet me nadenken (met een moe hoofd dus wellicht lees ik er iets in wat er niet staat)
https://www.autosport.com(...)gine-spec-in-hungary
Vroeger was het toch allemaal een stuk eenvoudiger.quote:Op maandag 30 juli 2018 19:18 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat klopt, maar nieuwe MGU-K is m.i. nwe 2016-spec.
Hier nog een artikel erover, laatste alinea doet me nadenken (met een moe hoofd dus wellicht lees ik er iets in wat er niet staat)
https://www.autosport.com(...)gine-spec-in-hungary
Die was verkeerd gemonteerd en nog bruikbaar danwel verkeerd gemonteerd en gerepareerd.quote:Op maandag 30 juli 2018 19:24 schreef Fer het volgende:
[..]
Er staat dat hij de motor reed, waarmee hij Monaco won, daarvan was de K al halverwege de race gesneuveld.
quote:Op maandag 30 juli 2018 19:35 schreef CrashO het volgende:
Zomerstop counter, telt af tot FP1
[ afbeelding ]
Zoemgod, kan je deze er in de OP bij hangen?
Nog:quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 30 juli 2018 19:38 schreef CrashO het volgende:
[..]
Nog: [ afbeelding ]KappeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
quote:Renault-teambaas Cyril Abiteboul adviseert Red Bull Racing om voor 2019 te kiezen voor de Renault-motor. "Red Bull kan op korte termijn de wereldtitel winnen met Renault", laat hij aan Sky Sports weten.
Ik geloof totaal niet in onwil zelfs. Ze kunnen gewoon niet meekomen met Ferrari en Mercedes. Eigen Renault team klopt ook nog niet bepaald op de deur bij de top 3.quote:Op maandag 30 juli 2018 22:14 schreef spectrumanalyser het volgende:
Toch heeft Red Bull races gewonnen met Renault. En een enkele kampioenschap. Ben er niet van overtuigd dat er onwil is.
Een enkel kampioenschap? 4 ofzo?quote:Op maandag 30 juli 2018 22:14 schreef spectrumanalyser het volgende:
Toch heeft Red Bull races gewonnen met Renault. En een enkele kampioenschap. Ben er niet van overtuigd dat er onwil is.
Dat tandarts Plooij zich er zo in laat meezuigen... Negatieve energie
Dat was een ander tijdperk.quote:Op maandag 30 juli 2018 22:21 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
Een enkel kampioenschap? 4 ofzo?
Ja, klopt. Maar dan is het nog niet 'een enkel kampioenschap'. Renault was met RBR gewoon een succescombinatie.quote:Op maandag 30 juli 2018 22:24 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat was een ander tijdperk.
Nu nemen ze het met een brommobiel op tegen sportauto's. Dan heb je weinig kans om te winnen.
^Dit dus, overduidelijk geen "wraak" in de Nederlandse zin van het woord.quote:Op maandag 30 juli 2018 18:40 schreef opgebaarde het volgende:
Hij zegt ook nog “so to speak”. Veel meer kunnen woorden niet verdraaid worden
Enge, enge man die Plooij.quote:Op maandag 30 juli 2018 19:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
Plooij![]()
https://www.gpblog.com/nl(...)nf-in-hongarije.html
het niveau van en de reacties op die website zit op dezelfde hoogte als F1Todayquote:Op maandag 30 juli 2018 19:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
Plooij![]()
https://www.gpblog.com/nl(...)nf-in-hongarije.html
Couldn’t agree more...quote:Op dinsdag 31 juli 2018 06:54 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Enge, enge man die Plooij.
Alles voor de bühne.
Die comments ook, wat een raspaupers tussen al die 'fans' toch, simpel volk.quote:Op maandag 30 juli 2018 19:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
Plooij![]()
https://www.gpblog.com/nl(...)nf-in-hongarije.html
Renault had ook een erg goede V10 net als Honda (maar die hadden geen goede auto).quote:Op dinsdag 31 juli 2018 09:19 schreef Rossdale het volgende:
Al dat gezeik op Renault en dat ze geen motoren kunnen bouwen
Ze kunnen een kneitergoede V8 in elkaar schroeven, maar de V6 met al zijn electronische rommel er op krijgen ze niet voor elkaar. Net zoals bij de roadcars de electronische rommel er altijd mee op houdt.
Dan zijn er wat auto's die toevallig stilvallen een paar ronden voor het einde als punten niet meer haalbaar zijnquote:Op maandag 30 juli 2018 19:11 schreef mikieu het volgende:
Als je stilvalt in een race moet je gewoon vrij zijn alles te wisselen de volgende race.
Is dat erg dan? J ziet het nu ook wel een enkele keer. Ik stoor me er niet aanquote:Op dinsdag 31 juli 2018 09:39 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Dan zijn er wat auto's die toevallig stilvallen een paar ronden voor het einde als punten niet meer haalbaar zijn
hopen dat ze er geld voor krijgenquote:Op dinsdag 31 juli 2018 10:59 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[ afbeelding ]
FI test vandaag met de 2019-spec voorvleugel.
Ze kunnen het goed gebruiken.quote:
Het is minder radicaal inderdaad.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 11:07 schreef Nattekat het volgende:
Ik vind hem er minder slecht uitzien dan de 2009-look
Dat zou Liberty Media ook graag zien denk ik... "vroeger" was dat gebied allemaal side-pod, high profile plekken voor sponsoren.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 11:09 schreef Fer het volgende:
Die fragiele vloer voor de achterwielen mag ook wel weg.
ja maar toch meer dan ik me had voorgesteldquote:Op dinsdag 31 juli 2018 11:07 schreef Nattekat het volgende:
Ik vind hem er minder slecht uitzien dan de 2009-look
Ziet er prima uit zelfsquote:Op dinsdag 31 juli 2018 11:07 schreef Nattekat het volgende:
Ik vind hem er minder slecht uitzien dan de 2009-look
Peptalkquote:Op dinsdag 31 juli 2018 19:26 schreef THEFXR het volgende:
welk programma had ziggo op maandag waar F1 inzat bijvb skypen met max?
peptalkquote:Op dinsdag 31 juli 2018 19:26 schreef THEFXR het volgende:
welk programma had ziggo op maandag waar F1 inzat bijvb skypen met max?
Dom gevolg van de zwalkende regelgeving.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 11:16 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Het is minder radicaal inderdaad.
Ziet er prima uit imo.
[..]
Dat zou Liberty Media ook graag zien denk ik... "vroeger" was dat gebied allemaal side-pod, high profile plekken voor sponsoren.
Ik vind hem eerlijk gezegd een beetje plastic-fantastic uitzien. Lijkt wel een speelgoedwagentje door die nieuwe voorvleugel. Eigenlijk is het ergens zonde dat ze hierop willen terugvallen, omdat al dat onderzoek dat gestoken is door alle teams voor de huidige voorvleugels weggegooid geld/moeite is.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 11:07 schreef Nattekat het volgende:
Ik vind hem er minder slecht uitzien dan de 2009-look
De 2017 en 2018 bolides zien er imo stukken beter uit dan de gedrochten van 2016 em bvb 2012, 2013.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 19:29 schreef Fer het volgende:
[..]
Dom gevolg van de zwalkende regelgeving.
Met de smalle achtervleugel en hybride motoroen zijn alle auto’s veranderd in smalle coke bottles. Zoveel mogelijk lucht naar die achtervleugel dirigeren. Met de nieuwe regelgeving mochten ze weer brede bodies, maar hielden ze liever de coke bottle boven en gebruiken de onderkant voor meer vloeroppervlak.
Ligt vooral aan het feit dat de uitlaat compleet gestandaardiseerd is. Een van de redenen dat het geluid ook zo kut is.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 19:29 schreef Fer het volgende:
[..]
Dom gevolg van de zwalkende regelgeving.
Met de smalle achtervleugel en hybride motoroen zijn alle auto’s veranderd in smalle coke bottles. Zoveel mogelijk lucht naar die achtervleugel dirigeren. Met de nieuwe regelgeving mochten ze weer brede bodies, maar hielden ze liever de coke bottle boven en gebruiken de onderkant voor meer vloeroppervlak.
Exact, het schijnt dat de Mercedes V8 toen meer vermogen had, echter had de Renooit meer koppel onderin.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 09:21 schreef Rossdale het volgende:
Al moet ik wel zeggen dat de 4 kampioenschappen van Red Bull meer te danken zijn aan hun geblazen diffuser (naar origineel idee van Brawn GP) dan aan de motor zelf natuurlijk.
quote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ligt vooral aan het feit dat de uitlaat compleet gestandaardiseerd is. Een van de redenen dat het geluid ook zo kut is.
quote:Op dinsdag 31 juli 2018 09:21 schreef Rossdale het volgende:
Al moet ik wel zeggen dat de 4 kampioenschappen van Red Bull meer te danken zijn aan hun geblazen diffuser (naar origineel idee van Super AguriBrawn GP) dan aan de motor zelf natuurlijk.
Zomerstop. Ik denk dat ze de 13de wel weer gaan beginnen.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Renault have been something of an enigma this season, while Red Bull have managed to win with the TAG Heuer version of the French company’s power units but at the same time reliability has plagued the works team as well as Red Bull themselves and the sister team Toro Rosso.
For 2018 Toro Rosso have opted to change to Honda power, with McLaren joining the Renault ranks as a customer which will up the ante substantially and put the spotlight on what Renault can deliver to dislodge the Woking outfit from the depths they have sunk to in recent years.
Analysing the season so far for drivers powered by the RE17 engine makes for grim reading. Here is an overview of grid penalties and race results of the Renault powered brigade:
Australia
Daniel Ricciardo (Red Bull) five-place grid penalties for unscheduled gearbox changes retired with fuel cell issue
China
Daniil Kvyat (Toro Rosso) retired on lap 18 with hydraulics issue
Monaco
Nico Hülkenberg (Renault) retired on lap 15 with a gearbox problem
Canada
Kvyat retired on lap 54 with a power unit failure
Max Verstappen (Red Bull) retired on lap 10 with electrical problems
Baku
Verstappen retired on lap 12 with an oil pressure problem
Kvyat retired on 9 with an electrics issue
Jolyon Palmer (Renault) retired on lap 7 with engine failure
Austria
Carlos Sainz (Toro Rosso) retired on lap 44 with an engine failure
Britain
Ricciardo received a five-place grid penalty for an unscheduled gearbox change and a ten-place grid penalty for use of additional power unit elements.
Palmer retired on the formation lap with a hydraulics problem
Hungary
Hülkenberg received a five-place grid penalty for an unscheduled gearbox change.
Belgium
Kvyat received a twenty-place grid penalty for exceeding his quota of power unit elements.
Palmer received a five-place grid penalty for unscheduled gearbox changes.
Verstappen retired on lap 7 with a power unit issue
Italy
Verstappen received a 20-place grid penalty for exceeding his quota of power unit components.
Ricciardo received a 25-place grid penalty for exceeding his quota of power unit components and an unscheduled gearbox change.
Sainz received a 10-place grid penalty for exceeding his quota of power unit components.
Palmer received a 15-place grid penalty for exceeding his quota of power unit components.
Palmer retired on lap 29 with a transmission problem
Singapore
Hülkenberg retired on lap 48 with an oil leak
Malaysia
Sainz retired on lap 29 with engine failure
Japan
Palmer and Sainz received a 20-place grid penalty, all for exceeding their respective quota of power unit components.
United States
Verstappen received a 15-place grid penalty for exceeding his quota of power unit components.
Hülkenberg received a 20-place grid penalty for exceeding his quota of power unit components
Hartley received a 25-place grid penalty for exceeding his car’s quota of power unit components.
Hülkenberg retired on lap 3 with an engine failure
Ricciardo retired on lap 14 with an engine failure
Mexico
Ricciardo received a 20-place grid penalty for exceeding his quota of power unit components.
Hartley received a 20-place grid penalty for exceeding his quota of power unit components.
Gasly received a 20-place grid penalty for exceeding his quota of power unit components.
Hartley retired on lap 30 with an engine failure
Hülkenberg retired on lap 24 with a power unit problem
Ricciardo retired on lap 5 with a turbo failure
Brazil
Ricciardo received a 10-place grid penalty for exceeding his quota of power unit components.
Hartley received a 10-place grid penalty for exceeding his quota of power unit components.
Gasly received a 25-place grid penalty for exceeding his quota of power unit components.
Hartley retired on lap 40 with an engine failure
This is a catalogue of failings by Renault that only Honda’s pitiful project managed to ‘better’ during the course of the season.
That Red Bull can survive the reliability woes and actually post wins is nothing short of a miracle, a tribute to what is an obviuosly awesome chassis and the resilience of their drivers Ricciardo and Verstappen.
While their main rivals Mercedes and Ferrari have, in the three years of the hybrid turbo era, produced increasingly reliable engines makes one question exactly what Renault are doing.
It’s difficult to point fingers, but in life – be it in the corporate world or sporting environment – the manager in charge is ultimately accountable. If managers in Formula 1 were treated like their counterparts in football, few would still be in the positions they are in as the axe would have swung many times in recent years.
The decision making process within Renault Sport has to be questioned and the fact is we don’t have top look to far to unearth a collection of gaffes made at the highest level within the organisation’s Formula 1 project headed by Cyril Abiteboul.
At the Mexican Grand Prix it was obvious that Renault had given their teams the thumbs up to dial up the wick and as a result Verstappen was only narrowly pipped to pole by Sebastian Vettel, Ricciardo was seventh, Hulkenberg eighth, Sainz ninth and Hartley 13th. Gasly did not complete a lap in the session.
All looked good for the apparently upwardly mobile Renault entourage. Yes, 24 hours later Verstappen powered to a runaway victory, but for rest of the Renault powered clan it was a woeful day at the office. Ricciardo was first to go with a turbo failure, followed shortly after by Hulkenberg and Hartley with power unit related problems.
Credit to Abiteboul for putting his hand up and admitting afterwards, “For its part, the Mexican Grand Prix was particularly difficult with a number of unacceptable mechanical problems. We have the clear intention to take fast and strong measures. Clearly we have not been successful in balancing performance and reliability.”
Now that’s a monster admission which in layman’s terms means that Renault got their maths wrong, told the teams to unleash the horses only to find that it was the wrong call and three engines went up-in-smoke as a result.
In Brazil it leaked out that in the aftermath of the Mexican carnage, Renault spare parts are scarce!
How did they even countenance the decision to up the power on all the Renault units in the field when the spares bin was alarmingly low. Surely at this level someone would be doing a stock take before telling their boss that it was all systems go for full gas high altitude weekend at Autodromo Hermanos Rodriguez. Apparently not.
Abiteboul’s post-Mexico modesty was short-lived.
Toro Rosso have had a miserable time in recent races. Poor Hartley has yet to start a race from where he qualified. The WEC World Champion, used to Porsche bullet-proof reliability, has in three races received engine related penalties amounting to 95 grid place drops!
Needless to say the Honda bound outfit have not been happy with the situation, as a customer they have been on the receiving end of atrocious products during the latter half of the season as they are embroiled in a battle for sixth in the constructors championship with… you guessed it Renault!
Of course questions were asked, but Abiteboul blaming Toro Rosso for incorrect assembly of the Renault engine to the chassis was pure provocation. What are the Renault seconded engineers doing at Toro Rosso then? Why was this not a problem early on in the season?
Abiteboul ignited a shit-storm of major proportions with his allegations. And here is where the Renault problem lies: Monsieur Abiteboul.
A big team with big ambitions needs a big boss, unfortunately for the French outfit Abiteboul does not tick the box and his actions speak louder than words.
Opinions garnered from paddock insiders describe Abiteboul as “shrewd, well-connected and intelligent” but at the same time “arrogant, irritable, self-righteous and confrontational.”
One could call the poaching by Renault of Marcin Budkowski as a shrewd move. Indeed the appointment irked the entire paddock as the former FIA technical chief is privy to top secret info on all the major teams. As astute as it might seem the hire Budkowski , the move could also come back and bite Renault. More of that for another time…
Also shrewd at the time was hiring of Frédéric Vasseur as team principal, a man who knows a thing or two about racing and teams. But that was short-lived because Abiteboul neglected to provide Vasseur the power to implement his vision for the team. Frustration festered and soon he was out the door claiming that “too much different vision in the management.”
After which Abiteboul made a not so shrewd declaration when he said, “The team principal role is something unique from team to team.. as far as I am concerned, we will not replace Fred in the capacity of team principal.”
In other words in Abiteboul’s world the role of team principal is obsolete. Strange call because no team has won a Formula 1 world title without the leadership of a team principal.
Problem with approaching people within Formula 1 (team members and media) for any character comment is that no one wants to go on the record when being critical regarding managers, management of teams or drivers for that matter. Too many doors will close and risking one’s livelihood for the sake of a story is hardly an attractive option.
Off the record there are many stories that bury Abiteboul, but few will put their money where their mouth is and thus this remains paddock chit-chat. Fortunately the proof is out there.
An example of how two faced he can be is illustrated by the case of Jolyon Palmer. The above stats show that the Englishman suffered a large lump of Renault’s bad reliability.
In August this year Abiteboul said, “If he manages to turn around the situation, which he did last year, we are completely open to a future between the team and Jo for one more season.”
Less than two months later Palmer was out the door, unceremoniously dumped for Sainz. Why the false hope?
Robert Kubica was also led to believe he was in with a chance with the French team, but was also thwarted by the Sainz development.
Before ditching the Kubica option, Abiteboul said in July, “What I can tell you is that he is still quick, he is still very consistent and more importantly he has this energy and this drive, this enthusiasm that he has always had.”
And added, “We’ve not seen any obvious roadblocks.”
On another front, ahead of the Canadian Grand Prix, Red Bull were expecting a major upgrade to their power unit but this did no happen. Then it was believed that the upgrade would be rolled out for Baku. Again it was a no show.
Instead Abiteboul changed the parameters and dropped a bombshell in Montreal when he insisted, “Frankly the next big upgrade will be next year. Then we will have a completely new concept. That will make a difference – but as I said 2018.”
“Red Bull, as always, is making wrong communication about performance development. Frankly, what I want to play down is this sort of focus on the upgrade because the engine is improving every weekend,” declared the Frenchman.
Truth be told the engine did perform better on certain occasions in the latter half of the season, but at the expense of reliability. Did it improve? Good question.
As an engine supplier, to customers who pay big bucks for the service, Renault appear to have have a ‘take-it-or-leave-it’ attitude which has irked Red Bull and clashes between the two organisations a couple of years ago have been well documented. Horner and Abiteboul were reportedly close to blows at one stage. Shouting matches were frequent.
The animosity was such that FIA penned the R’ed Bull Clause’ to the 2017 regulations which states: that “any action and/or make any omission, deceptive, misleading or disparaging or negative comments, which directly injures, damages or brings into disrepute the public reputation, goodwill or favourable name or image of the other party to the supply agreement.”
Since then Red Bull have been notably tight lipped amid numerous engine failures and engine related grid penalties.
Most recently Red Bull management moved swiftly to diffuse flare-up between Abiteboul and Toro Rosso chief Franz Tost. The latter taking exception to the above-mentioned criticism, in Brazil, of the way his team fit Renault power units to their chassis.
The alliance only exists because Red Bull had no alternative but to accept staying with Renault power because Ferrari and Mercedes have no interest in supplying the energy drinks outfit. But the caveat is that Red Bull do not moan too loud in public.
Which brings us to Fernando Alonso…
Had Renault (including Alain Prost in the toothless role of special adviser) been shrewd and serious about becoming a force again they would have broken the bank to lure Alonso to the team. The Spaniard remains one of the best drivers in Formula 1 with at least two or three years in him at the highest level.
He knows what it takes to win championships and has been in big teams for most of his career. Leading Renault, granted completely different team right now, to two titles in 2005 and 2006.
Honestly Nico Hulkenberg has turned from a hot property years ago to a journeyman, while Sainz is a young gun out to prove himself. Neither two are drivers around which they can build a championship challenging team. Alonso is the real deal.
Abiteboul thought differently, “It’s the future that we’re worried about. [Alonso] has his dynamic, I think he has urgency to be in a position to be fighting for championships again. We know that it’s going to take us a bit of time to have a car that can offer that, so clearly the one thing that I would not want is to have a frustrated Fernando in a Renault car, that’s for sure.”
But what Abiteboul wanted to prevent he will get in another guise. Instead the Spaniard remains with McLaren for next year after three miserable years with Honda. But the kicker is that now Alonso will be powered by Renault and, with McLaren management, he has huge expectations. Winning immediately or at least matching Red Bull is clearly on the agenda at Woking.
As things look right now, Renault might not be the plug-and-play Valhalla that Zak Brown and his merry men envisage – this is where it could get real juicy.
A Kvyat, a Palmer, a Hulkenberg, a Hartley bitching about their engines hardly cause any ripples. But if and when Alonso is let down by an engine failure or two or three or more, the fall-out will be huge. Ask Honda F1 chief Yusuke Hasegawa.
Alonso and McLaren will not keep quiet if performance and reliability does not match expectations, imagine the conundrum if Abiteboul dares to throw a spear their way as he did with Toro Rosso.
Thus the McLaren-Renault partnership could well be the placing of the guillotine over Abiteboul’s head.
If it goes well – namely beating Mercedes and Ferrari (easy!) – then everyone will be happy. But if Alonso endures a season of more engine pain, the noise will be deafening and the column inches massive.
There will be no place to hide for Abiteboul and his track record suggests he won’t seek to hide but rather go toe-to-toe with the detractors, which in the end could trigger his demise.
But this is all pure speculation and crystal ball gazing. By all accounts Abiteboul’s saving grace is that he is well connected within the Renault organisation who groomed him since he left university.
He joined Renault at Boulogne-Billancourt in 2001. By 2007 he was Business Development Manager for the Renault F1 team and went on to become Executive Director of Renault Sport F1 in 2010. In 2012 he was appointed as team principal of renault powered Caterham and was at the helm when team owner Tony Fernandes pulled the plug on the operation.
In mid-2014, Renault confirmed Abiteboul’s return as managing director of Renault Sport F1. Clearly someone high up at Renault has a soft spot for Cyril who is obviously homegrown ‘talent’ which must succeed at all costs.
Proper success in Formula 1 requires a special leader: a Ross Brawn, a Jean Todt, a Toto Wolff, a Ron Dennis, even a Christian Horner. Sadly for the French team, with massive Formula 1 pedigree, in Abiteboul they do not have the right man for the role.
Perhaps most alarming is the school of thought in the paddock that he may be the kind of guy who would rather take the whole Renault F1 operation down with him than concede defeat and hand over the reigns to someone capable.
He warned a couple of years ago that Renault would leave “if Formula 1 is that bad for Renault’s reputation, if we see that we struggle with the current formula, if Formula 1 is not delivering the value that it costs to Renault.”
As managing director of Renault F1 Sport he would pack substantial clout in convincing decision makers within the company to ditch Formula 1, if he wanted to or was forced to do so to save face.
Interesting times lie ahead for Renault and their F1 customers.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |