Skeletor. | vrijdag 27 juli 2018 @ 01:05 |
Een jaar geleden is mijn rechter been geamputeerd tot boven de knie. Momenteel ben ik bezig met lessen in een aangepaste auto. Mijn bolide moet sowieso een automaat zijn, daar ik geen twee benen meer heb om koppeling en gas tegelijkertijd te bedienen. Ik vind het gaspedaal links een fijnere optie dan handbediening, dus die keuze heb ik ook al gemaakt. Maar dan! Mijn eerste en huidige auto waar ik niet meer in rijd, was een Toyota Yaris. Ik was helemaal verliefd op dit juweeltje. Het rijden was licht, gemakkelijk, de auto was hartstikke wendbaar, trok goed op en qua onderhoud was er geen omkijken naar. Ik ben zelf erg gevoelig voor de "touch" van een auto. Ik hoef niet sportief te rijden, als het maar lekker rijdt. Ik kan door de amputatie geen proefritten meer maken, dus ik moet nu de volgende auto een beetje op de gok kopen. Het wordt sowieso een spiksplinternieuwe auto. Een automobiel is voor mij een investering voor jaren, want de wagen moet voor mij aangepast worden, zodat ik er ook in kan rijden. Na oriëntatie heb ik de lijst van kandidaat-auto's geminimaliseerd tot twee favorieten, namelijk de nieuwste Suzuki Swift en de nieuwste Toyota Yaris. Allebei met full options. De New Beetle II is ook prachtig, maar Volkswagen en onderhoud... Volkswagen en de prijs ten opzichte van voorgenoemde Japanse collega's... Mijn vader zal in beide auto's een proefrit maken. Ik zal tijdens deze proefritten er ook bij zijn. Kunnen jullie advies uitbrengen over welke auto nou de beste koop is? Alvast bedankt. | |
halfway | vrijdag 27 juli 2018 @ 01:13 |
Toyota altijd goed en houd zijn waarde. | |
#ANONIEM | vrijdag 27 juli 2018 @ 01:14 |
Die Swift is een wat sportievere en goedkopere Toyota. | |
oranjevogel1 | vrijdag 27 juli 2018 @ 01:40 |
Yaris | |
#ANONIEM | vrijdag 27 juli 2018 @ 01:41 |
Het is natuurlijk wel een beetje oude lullen auto. | |
oranjevogel1 | vrijdag 27 juli 2018 @ 01:42 |
Dat zijn Suzuki's ook. | |
#ANONIEM | vrijdag 27 juli 2018 @ 02:00 |
Ja die zijn voor de sportieve 65 plusser. | |
vosss | vrijdag 27 juli 2018 @ 02:09 |
Suzuki Swift rijder gespot ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 27 juli 2018 @ 02:10 |
Mijn Mazda 626 wil maar niet kapot, alweer een jaar erbij. | |
vosss | vrijdag 27 juli 2018 @ 02:18 |
toevallig vorige week mijn Avensis ingeruild voor een 6 sportbreak 2.5 uit 2009 ![]() Weer terug bij mazda nu dus ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 27 juli 2018 @ 02:19 |
Dat kutding van mij zit ik nu alweer 3 jaar mee. | |
#ANONIEM | vrijdag 27 juli 2018 @ 02:20 |
Was al aan het rondkijken voor 3 of 2 maar helaas moet nog een jaar in die oude bak. | |
Geelman | vrijdag 27 juli 2018 @ 07:52 |
Suzuki ook, en een Swift ziet er dan nog leuk uit ook. Rijdt ook wat sportiever dan een Yaris. | |
Meike26 | vrijdag 27 juli 2018 @ 07:59 |
Er zijn twee auto's die echt aan de top staan wat betreft trage/irritante/onberekenbare rijders (mijn eigen top 5 dan, de overige 3 wil nog wel eens wisselen) Toyota Yaris Opel Corsa Blijf er uit de buurt, die dingen zijn bezeten ![]() ![]() | |
enlightenedwizza | vrijdag 27 juli 2018 @ 08:17 |
Misschien dat je hier nog iets aan hebt, zonder het uiterlijk mee te nemen in he beoordeling: https://www.consumentenbo(...)os-meest-betrouwbaar | |
Ivo1985 | vrijdag 27 juli 2018 @ 09:16 |
Yaris Hybrid van mijn ouders rijdt prima. Alleen een Cvt is wel even wennen bij het optrekken. | |
vosss | vrijdag 27 juli 2018 @ 09:21 |
De vraag is of zo een aangepaste auto ook wel waarde heeft/blijft houden. Dan moet je net een koper vinden die hetzelfde been niet heeft zegmaar. ![]() Ik heb ook geen idee of het een ingrijpende aanpassing is van de auto in kwestie of dat deze, als TS hem ooit wil verkopen, betrekkelijk eenvoudig weer origineel gemaakt kan worden. Ik zou zeggen Yaris, om dezelfde reden als jij zegt, maar als het echt een ingrijpende aanpassing is die niet zomaar eventjes weer makkelijk om te draaien is dan lijkt me dat je het stukje waardevastheid eigenlijk wel overboord kan gooien. Dan zou ik voornamelijk kijken naar betrouwbaarheid. [ Bericht 4% gewijzigd door vosss op 27-07-2018 09:27:56 ] | |
vosss | vrijdag 27 juli 2018 @ 09:21 |
En dan alsnog voor de Yaris gaan ![]() | |
vosss | vrijdag 27 juli 2018 @ 09:24 |
Mijn vriendin heeft er ook eentje; 1.5 hybrid uit 2015 met bijna alle opties en ook die CVT. Dat is inderdaad ff wennen, maar an sich is dat een heel prettig sturend autootje. En dingen als spotify en achteruitrijcamera en best een aardig geluidssysteem erin en alles. 1 op 20 is zeer makkelijk haalbaar zonder überhaupt je best te doen. Met een beetje best doen is 1 op 23 ook goed te doen en als je er echt op gaat letten dan is 1 op 25 ook realistisch in de praktijk. Ze is er erg blij mee in elk geval en ik zou altijd een Toyota verkiezen boven een Suzuki ![]() | |
reeybehn | vrijdag 27 juli 2018 @ 10:24 |
Ik zou die Beetle nemen man. Beetje yolo toch, en je wil toch een leuke auto rijden zeker nu je het zonder rechter been gaat moeten doen. Je kan wel de meest verstandige keus nemen, dat is misschien de yaris, maar word je daar echt gelukkig van? Wat kan jou die paar rottige tientjes aan onderhoud schelen.. die Volkswagen blijft echt wel een goed aantal jaar heel zonder te veel gedoe. | |
Dudeweiser | vrijdag 27 juli 2018 @ 11:59 |
Qua betrouwbaarheid zit er weinig verschil in geloof ik. Persoonlijk vind ik de Swift leuker maar dat is niet zo belangrijk. De CVT van de Yaris is wel aardig, maar kan wel veel geluid maken bij hard optrekken. Deze Swift heeft zo te zien een gewone 6 traps automaat, maar ik weet niet hoe die rijdt. Bij een eventuele proefrit zou ik dus vooral letten op het verschil in de automaten, en verder natuurlijk de persoonlijke overwegingen. | |
vannelle | vrijdag 27 juli 2018 @ 15:33 |
Toch ff 1 vraagje: Waarom zou je niet kunnen proefrijden in een automaat? Kee, je hebt maar 1 been maar meer benen heb je in een automaat ook niet nodig. En wat voor aanpassing moet er dan gebeuren? Gas en rem bij het stuur misschien? Serieuze vraag, ik begrijp het echt niet. Of is dit een eis van het CBR? | |
heyhallodaar | vrijdag 27 juli 2018 @ 22:46 |
Z'n rechterbeen is niet meer. Met het gas rechts en de rem links kun je dan natuurlijk niks met je linkerbeen. Dat moet dus omgedraaid worden. Daarom kan gewoon proefrijden niet. | |
Carlos93 | vrijdag 27 juli 2018 @ 23:15 |
Opzich maakt dat toch ook niet uit? Met je rechtervoet ga je toch ook naar het rempedaal dat links zit? Dus dan kan je in principe toch met je linkervoet ook wel naar het rechterpedaal toe gaan? Snap Vannelle zijn vraag dus heel goed. Ben benieuwd ![]() Ook al begrijp ik natuurlijk wel de voorkeur van de TS, die geeft al aan het gaspedaal links te willen hebben. | |
Sounddragon | zaterdag 28 juli 2018 @ 00:03 |
Doe maar voor de garp eens proberen of je met je verkeerde voet gas kunt geven op koppelen. Kun je vergeten he. Qua looks zou ik de Swift doen, dat vind ik een leuk ogend karretje met nog een beetje pit, zeker de sporty versie is zeker niet lelijk. Een Yaris vind ik een vrij saai allemansvriendje. Brengt je naar waar je heen moet, en dawast. | |
#ANONIEM | zaterdag 28 juli 2018 @ 00:12 |
Een Mazda 2 zou ik ook niet wegstrepen. | |
Skeletor. | zaterdag 28 juli 2018 @ 00:43 |
Dit zei de verkoper van Suzuki ook ![]() | |
Skeletor. | zaterdag 28 juli 2018 @ 00:53 |
Thanks! Deze top-3 had ik ook gelzen. De Dacia die goed scoort tussen de Europese auto's, dat is wel mooi. Ik kom oorspronkelijk uit hetzelfde land als de Dacia en heb de late communistische zooi tot en met de Nova nog meegemaakt. Vanaf de Logan is het bergopwaarts gegaan met het automerk, met dank aan de overname door Renault. | |
Skeletor. | zaterdag 28 juli 2018 @ 00:57 |
Dat zijn dan de fossielen die in de Geweldige Yaris rijden ![]() | |
Skeletor. | zaterdag 28 juli 2018 @ 01:08 |
Het is de eerste automaat die ik zal hebben, dus dat zou je mazzel kunnen noemen. Waarom is CVT wennen? | |
H_T | zaterdag 28 juli 2018 @ 01:13 |
CVT kan je zo instellen dat je altijd bij het ideale toerental rijdt qua power. Daardoor verandert het geluid niet bij het optrekken of afremmen, waardoor je qua geluid niet het idee hebt dat je sneller of langzamer gaat | |
Skeletor. | zaterdag 28 juli 2018 @ 01:14 |
Klopt! Er zijn echter wel mensen die een rechter been missen en op zoek zijn naar een occasion, omdat men het vaak een gedoe vindt een nieuwe auto te kopen en deze om te laten bouwen. De omgebouwde auto's behouden hun prijs wel heel goed naar wat ik gezien heb toen ik rondkeek naar de mogelijkheden. Een kant en klare aangepaste auto is namelijk toch wel het genakkelijkstemHet mooie aan deze aanpassing ia dat het originele gaspedaal er wel in blijft zitten. Als ik de auto gebruik, klap ik deze oorspronkelijke pedaal naar boven en laat ik het nieuw ingebouwde linker gaspedaal naar beneden komen. Wil iemand met twee benen in mijn auto rijden, klapt hij of zij het linker gaspedaal naar boven, haalt het originele gaspedaal naar beneden en de auto is rijklaar. | |
H_T | zaterdag 28 juli 2018 @ 01:15 |
Ik heb jaren in een Corsa gereden, en die wilde gewoon écht niet harder. Hoe hard je dat ook wil als bestuurder | |
Skeletor. | zaterdag 28 juli 2018 @ 01:16 |
Haha, dank je wel voor je reactie! Die Beetle is inderdaad wel heel erg mooi... | |
Skeletor. | zaterdag 28 juli 2018 @ 01:18 |
Ik mag mijn linker been niet gebruiken op het conventionele rechter gaspedaal. Dat is bij wet verboden en als ik een ongeluk zou krijgen, zou ik zwaar de lul zijn. Ik kan dus niet in een gewone auto gaan rijden. De aanpassingen zijn gaspedaal links of gas en rem aan het stuur. Ik kies voor het eerste. | |
H_T | zaterdag 28 juli 2018 @ 01:20 |
Hoeveel euro extra is de Beetle je op jaarbasis waard? Als je per maand zonder probleem graag 20 euro extra uitgeeft om in een Beetle te rijden en het verwachte verschil is 200 euro per jaar, dan kan het min of meer uit... | |
Skeletor. | zaterdag 28 juli 2018 @ 01:20 |
Niks te willen, dit is wettelijk vastgelegd. Ik moet het gaspedaal links hebben, mag uitsluitend in een automaat rijden en kring een aantekening op mijn bestaande rijbewijs dat er het één en ander mankeert aan mijn anatomie, waardoor ik een aangepaste auto moet hebben. | |
Skeletor. | zaterdag 28 juli 2018 @ 01:20 |
Jij begrijpt het ![]() | |
balmoralmartijn | zaterdag 28 juli 2018 @ 01:28 |
Waarom ga je dan niet gewoon voor een Dacia Sandero met easyR automaat? | |
JDude | zaterdag 28 juli 2018 @ 01:41 |
Ja, leuk. Een gerobotiseerde handbak met enkele koppeling. Dan zitten de pedalen ook nog steeds verkeerd om. Als het omwisselen van pedalen op iedere auto kan (en de financiën lukken), pak dan die Beetle met DSG ![]() | |
balmoralmartijn | zaterdag 28 juli 2018 @ 01:52 |
Gaat het omwisselen van de pedalen dan het gemakkelijkst bij VW Beetle? Lijkt mij niet, omdat die juist, als een van de weinige, een staand gaspedaal heeft. | |
Ivo1985 | zaterdag 28 juli 2018 @ 08:43 |
Dit. Bij snel optrekken gaat de motor dus naar het toerental met het maximale vermogen en blijft daar op staan. Hou je het gaspedaal wat meer in bedwang, blijft het toerental ook lager. Het is niet zo dat de Cvt altijd maximaal vermogen opzoekt. Het gaspedaal werkt meer als een vermogen-kiezer. Diep intrappen is veel vermogen vragen en bijbehorend toerental krijgen, slechts een stukje intrappen is weinig vermogen vragen en een zuiniger toerental krijgen. | |
Sounddragon | zaterdag 28 juli 2018 @ 09:17 |
|k zou sowieso vóórdat je iets gaat kopen, contact opnemen met het bedrijf dat de aanpassing moet gaan doen om te overleggen wat er mogelijk is. Ik denk dat elke auto wel aan te passen is;de aanpassing is denk ik puur mechanisch, maar ik kan me voorstellen dat het in de ene auto makkeljker te doen is als in de andere, dat kan wellicht schelen in de kosten. (geen idee of je vergoeding/subsidie krijgt voor dat soort dingen) ik ga er even vanuit dat je het zelf mag bekostigen. | |
vannelle | zaterdag 28 juli 2018 @ 18:54 |
Oké, bedankt voor je uitleg. Ik dacht dus serieus dat het niet uit zou maken omdat je een automaat sowieso maar met 1 been bedient. Tenminste, als je het doet zoals het hoort. Kun je dan voor een proefrit niet iemand meenemen die rijdt zodat je zelf kan ervaren hoe de auto is? Ik denk dat je aanname verkeerd is want is gebaseerd op een situatie waarin je een "gezond" persoon in de auto zet. Sowieso gaat er al niet gekoppeld worden want dit topic gaat duidelijk over een automaat. Buiten dat is het een kwestie van aanleren en wennen. Waarom zou handgas en de rem op het stuur beter zijn terwijl dat iets is waar je ook duidelijk een leerweg en gewenning voor nodig hebt? In alle situaties moet hij/zij wennen dus wat dat betreft zie ik het punt absoluut niet. Ik wist alleen niet dat zonder rechterbeen gas en rem omgedraaid moeten worden in een auto en ik begrijp dat ook niet. Want beide pedalen zijn te bereiken en juist met je linkerbeen is conventioneel meer kracht te zetten op het rempedaal omdat die meer in lijn zit met het linkerbeen. Maar blijkbaar kun je daar aan wennen..... Want het is verplicht....... Ik begrijp dat echt niet. En nee, ik zit niet te trollen of zo. Het is gewoon vreemd vind ik. Wat ik wél een goeie van je vind is je tip om van tevoren contact op te nemen met het bedrijf die de aanpassing moet doen. Kan een hoop moeilijkheden, gezeur en extra kosten wellicht voorkomen. | |
StateOfMind | zaterdag 28 juli 2018 @ 18:59 |
Wat was er met je been aan de hand, dat ie geamputeerd moest worden, als ik vragen mag? ![]() | |
Skeletor. | zondag 29 juli 2018 @ 00:44 |
Omdat ik geen Fransoos wil. | |
Skeletor. | zondag 29 juli 2018 @ 00:47 |
Tja, ik wil graag een auto die heel vriendelijk is in het onderhoud. Ik heb ervaring met Toyota. Suzuki staat vandaag de dag hoog aangeschreven. Europeanen bungelen onder deze Japanners in de ranglijst, dus dat is een beetje waarom ik de Beetle leuk vind om naar de kijken, maar twijfel over de prijs-kwaliteitverhouding. | |
Skeletor. | zondag 29 juli 2018 @ 00:50 |
Is in de Yaris, de Swift en de Beetle mogelijk! Geïnformeerd en wel. Alledrie de garages brengen de auto zelf naar de garage waar het ombouwen plaats zal vinden en haalt 'm ook weer op. Suzuki heeft als extra service ook dat als er iets na het ombouwen iets mis is met het aangepaste deel van de auto, ze de auto zelf naar de ombouwgarage brengen en er weer ophalen. Dat vind ik wel tof. | |
Skeletor. | zondag 29 juli 2018 @ 00:56 |
Graag gedaan! Mijn vader gaat mee om te rijden. Rempedaal blijft netjes in het midden. Bij de automaat zit het rempedaal niet links. Alleen het gaspedaal moet naar links. Handbediening of gas links is een kwestie van smaak. Gas links is ruim duizend oeroe goedkoper en er zijn minder rijlessen voor nodig om het aan te leren. Welk systeem veiliger is, is moeilijk te zeggen. Voorstanders van het één vinden het andere systeem onveiliger en vice versa. Je vragen zijn heel begrijpelijk. Het is ook maf om ineens alles gespiegeld en met één been te moeten doen. Vraag maar raak. Als ik de auto heb, zal ik wel wat foto's plaatsen. Dan is het misschien wat duidelijker ![]() | |
Skeletor. | zondag 29 juli 2018 @ 01:01 |
Dat mag je vragen ![]() | |
oranjevogel1 | zondag 29 juli 2018 @ 01:03 |
![]() | |
oranjevogel1 | zondag 29 juli 2018 @ 01:05 |
Jeetje, sterkte. Dat is niet een beetje pech, dat is driedubbele pech en dat dan ook nog gelijktijdig. Top dat je wel doorblijft gaan met autorijden enzo. ![]() | |
H_T | zondag 29 juli 2018 @ 01:15 |
Met elke auto blijft het een gok, zeker als het om tweedehands auto's gaat. Stel dat de drie auto's naar verwachting even duur zijn, naar welke gaat je voorkeur dan uit? En als die leukste auto per jaar 100 euro meer zou kosten, heeft hij dan nog steeds de voorkeur? En hoe zit het bij 500 meer? Genoeg mensen rijden in een auto die puur rationeel niet te verantwoorden is omdat er betere/goedkopere alternatieven zijn. Toch doen ze het, omdat die auto iets heeft wat ze genoeg waarderen om er meer geld aan uit te geven. Wat meer plezier mag best wat kosten
| |
StateOfMind | zondag 29 juli 2018 @ 08:19 |
Damn, verschrikkelijk ![]() Dat zo'n relatief klein ongelukje (van de trap vallen is volgens mij het meest voorkomende ongelukje binnenshuis) zulke enorme en ingrijpende gevolgen heeft. Zo'n breuk is nog tot daar aan toe, maar damn, die infecties daarna ![]() Maar ik heb de indruk dart jij niet een persoon bent die gauw bij de pakken neer gaat zitten. Hopelijk krijg je veel plezier van je auto. | |
Sounddragon | zondag 29 juli 2018 @ 11:45 |
Dat is mooi.. dan zou ik lekker die Swiffer doen ![]() | |
Tomatenboer | zondag 29 juli 2018 @ 13:57 |
Als ik moet kiezen tussen de Suzuki Swift en Toyota Yaris dan zou ik kiezen voor een Toyota Yaris, tenminste als je daarvan een hybride versie gaat uitkiezen? Qua rij-eigenschappen haalt die het niet bij een Suzuki Swift, maar ik denk op alle andere vlakken beter (betere afwerking, meer comfort, zuiniger, nog waardevaster etc). Een Volkswagen beetle zou ik niet eens overwegen gezien de reputatie van Volkswagen de afgelopen jaren (dan heb ik het niet over hun sjoemelsoftware als wel over de problemen met motoren, distributiekettingen, DSG automaten enz). Mag ik nog een suggestie aandragen misschien? Heb je ook een nieuw type Mazda 2 overwogen? Naar mijn mening is dat de meest begerenswaardige B-segmenter op dit moment (samen met de Ford Fiesta). | |
reeybehn | zondag 29 juli 2018 @ 17:15 |
ik zou dus nooit die yaris kiezen. Word je blijvend invalide, ga je in een auto rijden die er ook meteen als een invalide auto uit ziet ![]() Zo’n DSG schakelt wel als een trein, en rijdt fantastisch. Bovendien; je wil zelf ook echt plezier van je auto kunnen hebben toch? | |
vannelle | zondag 29 juli 2018 @ 19:18 |
Fijn dat je mijn vragen snapt, wist niet zo heel goed hoe ik het moest verwoorden en gelijkertijd laten merken dat ik oprecht interesse heb in jouw situatie. Waren ook best wel veel vragen en opmerkingen ineens..... Maar de oplossing lijkt steeds dichterbij te komen en dat is mooi! Ben benieuwd naar de foto's, vaak zegt een foto meer dan 1000 woorden. ![]() Succes met het vervolg! Ik hoop dat je er tevreden uit komt. ![]() | |
Skeletor. | maandag 30 juli 2018 @ 00:52 |
Dank je wel ![]() | |
Skeletor. | maandag 30 juli 2018 @ 00:54 |
Precies wat je zegt! | |
Skeletor. | maandag 30 juli 2018 @ 00:54 |
Dank je wel ![]() | |
Skeletor. | maandag 30 juli 2018 @ 00:57 |
Automaat bij de Yaris is standaard hybride! Suzuki Swift heeft geen hybride modellen. De Mazda heb ik zeker op de lijst gehad. De Yaris en de Swift hebben het op uiterlijke kenmerken gewonnen... | |
Skeletor. | maandag 30 juli 2018 @ 00:58 |
Whaha, ik moet lachen om je eerste alinea... De Suzuki-dealer bracht het wat milder. Hij zei dat ik te jong ben voor een ouwelullenbak als de Yaris. | |
Skeletor. | maandag 30 juli 2018 @ 01:00 |
Dank je wel! Ik laat het absoluut weten. Het zou wel handig zijn als ik zou weten hoe plaatjes geüpload worden... | |
apfelstrudel | maandag 30 juli 2018 @ 01:51 |
https://www.autoweek.nl/a(...)-swift-toyota-yaris/ staat heel veel informatie in. Misschien is het je de 2 euro waard. Voor de looks moet je zeker voor de swift gaan. | |
kanovinnie | maandag 30 juli 2018 @ 07:55 |
Dat zou ik ook zeggen als suzukidealer. Dat CVT rijden is wel even wennen, maar daarna merk je er niets meer van. Verder heb ik niet zo veel te melden maar wilde ik je nog even sterkte wensen, heftige gebeurtenis zo! Ik weet niet hoe je toekomst eruit ziet, maar wellicht is het iets om wat groters uit te kiezen dan de 2 auto's die je noemt, of bijvoorbeeld de yaris station (die hebben mijn ouders). Dan heb je wat meer mogelijkheden voor vakanties/kinderen etc ![]() | |
#ANONIEM | maandag 30 juli 2018 @ 07:58 |
Huh? | |
kanovinnie | maandag 30 juli 2018 @ 08:29 |
Auris bedoel ik. Ik rij er ook weer niet zo vaak in | |
Skeletor. | dinsdag 31 juli 2018 @ 00:35 |
Ja, de Swift heeft betere looks! Het kontje can de Yaris op de Swift, dan zou het plaatje helemaal af zijn. Dank je wel voor de link. | |
Skeletor. | dinsdag 31 juli 2018 @ 00:40 |
Dank je wel! Goed dat je het formaat auto aanhaalt. Ik heb echter een weloverwogen keuze gemaakt voor deze klasse auto. Vakanties zullen niet plaatsvinden met meer dan drie personen en kinderen krijgen zit er niet in voor mij vanwege andere aandoeningen. Ik heb een auto nodig waar een rolstoel in past en nog drie mensen exclusief ik kunnen plaatsnemen. Zo zit ik belastingtechnisch ook in een gunstigere klasse. Ik ben niet arm, ik ben niet gierig, ik let ook niet obsessief op mijn centen, maar ik smijt niet graag geld over de balk als het me helemaal niets oplevert. | |
Skeletor. | dinsdag 31 juli 2018 @ 00:41 |
Of de Pausmobiel, de Yaris Verso ![]() | |
Skeletor. | vrijdag 10 augustus 2018 @ 00:04 |
Vandaag proefgereden. De Suzuki Swift was een lekker autootje. Mijn vader heeft gereden. Hij was en is nu nog meer verliefd. Ik ben op een rustig plekje op het industrieterrein óók achter het stuur gekropen en heb ook gereden ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 10 augustus 2018 @ 00:26 |
Die Yaris is in alles saaier maar wel degelijker. | |
Skeletor. | maandag 13 augustus 2018 @ 00:09 |
Donderdag proefritje genaamt in de Swift, gisteren proefritje in de Yaris. Mijn vader reed voor een groot deel. Op het industrieterrein zijn er rustige wegen waar niemand komt. Daar heb ik gereden ![]() De voordelen van de Swift: - Leuk, stoer uiterlijk - Lage wegenbelasting door laag gewicht - Adaptive cruise control aanwezig Nadelen van de Swift: - Rijdt niet zo lekker als de Yaris - Afwerking een beetje goedkoop - Stoelen zitten minder fijn - Kleinere kofferbak dan de Yaris - Kleinere auto, vooral passagier op de achterbank zitten niet zo fijn Voordelen van de Yaris: - Voelt als thuiskomen, rijdt geweldig - Mooie afwerking - Stoelen zitten lekker - Ruime kofferbak, rolstoel kan er zonder veel omhalen in - Ruime auto, prettig zitten voor passagiers op de achterbank Nadelen van de Yaris: - Zware auto, 1075 kilogram versus circa 850 kilogram van de Swift, dus hogere wegenbelasting, op jaarbasis ruim 200 euro - Ouwelullenauto (boeit me verder niet, maar het is wél zo) - Geen adaptive cruise control. Dat de Yaris hybride is, ik weet niet of ik dat nou een groot voordeel vind. Het is belastingtechnisch niet voordelig. Sterker nog, hybride is zwaarder, dus hogere gewichtsklasse waardoor meer belasting te betalen per kwartaal. Nu heb ik twee Yaris occasions in de meest luxueuze uitvoering gezien. Eentje van oktober 2017 met 7.000 kilometer op de teller voor 20.990 euro, antraciet metallic en eentje van januari dit jaar met 89 ( ![]() | |
H_T | maandag 13 augustus 2018 @ 00:47 |
In theorie is hybride wel weer zuiniger, dus een deel van de extra belasting spaar je weer uit doordat je minder brandstof verbruikt. De vraag is alleen of het genoeg is. Verder wijzen je lijstjes voor jou redelijk in het voordeel van de Yaris. Bellen en mogelijk checken klinkt dus als een goed idee ![]() | |
Skeletor. | maandag 13 augustus 2018 @ 23:39 |
Nou, de koningsblauwe Yaris was verkocht. De antracietkleurige Yaris bleek bronskleurig te zijn ![]() ![]() De dealer op de thuisbasis kwam met het voorstel om de Active-uitvoering te regelen met gratis navigatie, want het actiemodel dat gratis navigatie heeft, was uitverkocht. De auto zou dan wel pas begin september in mijn bezit zijn, dus ik maakte me al zorgen om de nieuwe BPM. Was niet nodig, ik betaal voor de auto gewoon de prijs met BPM zoals dat nu is. Al met al heb ik ruim 2.500 euro korting gekregen. Wat ook tof is, is dat de garage in mijn woonplaats de Yaris naar de garage brengt waar het ombouwen zal plaatsvinden en de auto weer ophaalt, zodat ik niet zelf naar de plaats hoef te reizen waar de ombouwgarage staat. Niet dat dat nou zo vreselijk ver rijden is, zo'n drie kwartier heen en drie kwartier terug, maar het scheelt toch wel. Als er wat mis is met het nieuwe pedalensysteem, zal de Toyota-garage de Yaris ook netjes naar de ombouwgarage brengen en de auto weer ophalen. Ik vind het een uitstekende service van de garage in mijn woonplaats. Deze hulp levert de garage in Eindhoven waar de bronzen Yaris stond NIET. De verwachting is dat ik de auto uiterlijk in week 38 wel heb, dus de week van 17 september. | |
H_T | dinsdag 14 augustus 2018 @ 00:31 |
Dus over een maand heb je je nieuwe wheels? Veel plezier! ![]() | |
Skeletor. | woensdag 15 augustus 2018 @ 23:58 |
Ja! Dank je wel. Als ik de auto in bezit heb, plaats ik uiteraard foto's. Van de auto zelf, maar ook van de aanpassingen. | |
Skeletor. | donderdag 16 augustus 2018 @ 00:03 |
Zo, ik heb contact opgenomen met de garage die de aanpassingen doet. We hebben afgesproken dat de volgende aanpassingen worden gedaan: - Gaspedaal links - Langere rails voor de bestuurders- en de bijrijdersstoel, zodat ik de rolstoel makkelijk in en uit de auto kan tillen als ik op mijn chauffeurstroon zit - Rubberen strip op de dorpel aan mijn zijde, zodat de dorpel niet beschadigt als de rolstoel bij het in de auto tillen ervan tegen 'm aanbotst. Deze aanpassingen kosten in totaal zo'n 1.400 euro. Valt nog mee... | |
Skeletor. | maandag 20 augustus 2018 @ 22:57 |
Hebbes! Ik heb het aangepaste rijbewijs gehaald! Het hele examen duurde een dik kwartier. Normaal staat er een uur voor. Ik dacht echt toen we terug gingen naar het CBR dat ik 'm verneukt had. Nee dus. Ging extreem goed... | |
Kriegel | dinsdag 21 augustus 2018 @ 00:52 |
![]() ![]() | |
Skeletor. | dinsdag 21 augustus 2018 @ 23:24 |
Dank je wel! | |
Kriegel | dinsdag 21 augustus 2018 @ 23:40 |
Blij voor je dat het allemaal zo snel lukt, ik hoop dat je weer veel plezier mag hebben van het autorijden over een maand. ![]() | |
Skeletor. | woensdag 22 augustus 2018 @ 23:17 |
En wat er me nog allemaal te wachten staat ![]() Anyway, bright side of life en zo! Dank je wel ![]() |