abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_180595183
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 21:48 schreef Igen het volgende:

[..]

Het wrange is dat hij met zijn opmerkingen gedeeltelijk zijn eigen gelijk bewijst en gedeeltelijk actief bijdraagt aan het creëren van de problemen die hij beschrijft.

Sowieso hoeft het geen of-of te zijn.

Nederland kan toch ook een land zijn waar op de ene plek moslims wonen, op de andere plek mensen die bij het WK voetbal de hele straat oranje versieren, op nog een andere plek mensen homo's wonen die het leuk vinden om naar de Turkse bakker te gaan en waar op wéér een andere plek godsvrezende zwarte-kousen-mensen wonen?

Kunnen al die groepen elkaar niet een beetje in hun waarde laten? Want dat is volgens mij van oudsher de kracht van Nederland geweest.
Dat is toch ook, ligt maar je interpretatie, wat ie vaststelt? Dat dat niet altijd zo gaat?

Dat kun je dan weer doortrekken naar "hij zegt gewoon dat Nederlanders geen Surinamers tussen zich willen". Maar is niet wat Blok zegt.
  donderdag 19 juli 2018 @ 21:51:49 #152
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180595217
quote:

[..]

Het wrange is dat hij met zijn opmerkingen gedeeltelijk zijn eigen gelijk bewijst en gedeeltelijk actief bijdraagt aan het creëren van de problemen die hij beschrijft.

<...>

Kunnen al die groepen elkaar niet een beetje in hun waarde laten? Want dat is volgens mij van oudsher de kracht van Nederland geweest.
Je geeft het eigenlijk zelf al aan: mensen zoals Blok creëren dit probleem zelf. Mensen die er zo over denken vind je in bijna alle culturen, en zullen dus altijd een bepaald niveau van onwil vertonen om samen met andere groepen samen te leven in dezelfde samenleving. Het is dan ook niet een specifieke cultuur die het probleem vormt, maar een bepaalde manier van denken.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 19 juli 2018 @ 21:52:05 #153
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_180595225
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 21:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wellicht als je de Christelijke cultuur van Staphorst ziet als een andere Christelijke cultuur en/of andere religie dan de rest van de Christenen in Nederland.

Het hangt er vanaf hoe fijnmazig je culturen indeelt denk ik. Uiteindelijk betekent dat dat er net zo veel culturen als mensen zijn, vrees ik.
Uiteraard. Dat jij het een aparte benaming geeft zegt toch genoeg?

En met het tweede ben je weer de boel kapot aan het relativeren en er een semantische discussie van aan het maken.
  donderdag 19 juli 2018 @ 21:53:03 #154
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180595256
quote:
10s.gif Op donderdag 19 juli 2018 21:52 schreef Tlaloc het volgende:

[..]

Uiteraard. Dat jij het een aparte benaming geeft zegt toch genoeg?

En met het tweede ben je weer de boel kapot aan het relativeren en er een semantische discussie van aan het maken.
Nee, het tweede volgt direct uit het eerste.

Ik snap de grote behoefte om mensen in hokjes in te delen wel, maar zo eenvoudig is de wereld helaas niet.
pi_180595290
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 21:50 schreef havanagila het volgende:

[..]

Dat is toch ook, ligt maar je interpretatie, wat ie vaststelt? Dat dat niet altijd zo gaat?

Dat kun je dan weer doortrekken naar "hij zegt gewoon dat Nederlanders geen Surinamers tussen zich willen". Maar is niet wat Blok zegt.
In Nederland bestond vroeger de verzuiling. Toen had je ook al groepen die een beetje gescheiden van elkaar leefden en die geen van allen de meerderheid vormden.

En om een simpel voorbeeldje te noemen: ik vind dat het decentraliseren van de koopzondagregels echt een geniale vondst is geweest. Zo is uiteindelijk een oplossing gevonden waarbij geen enkele maatschappelijke groep echt heeft gewonnen of verloren en de ander z'n wil heeft opgedrongen.
  donderdag 19 juli 2018 @ 21:54:26 #156
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_180595294
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 21:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee, het tweede volgt direct uit het eerste.
Meer dat het een sub-cultuur is. Maar het is net een kleurenpallet, er is geen eenduidige grens of definitie, niemand kan aanwijzen waar blauw eindigt en groen begint, maar iedereen ziet wel dat het twee verschillende kleuren zijn. Zelfde met culturen.
  donderdag 19 juli 2018 @ 21:56:27 #157
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180595367
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 21:54 schreef Tlaloc het volgende:

[..]

Meer dat het een sub-cultuur is. Maar het is net een kleurenpallet, er is geen eenduidige grens of definitie, niemand kan aanwijzen waar blauw eindigt en groen begint, maar iedereen ziet wel dat het twee verschillende kleuren zijn. Zelfde met culturen.
Zoals gezegd in mijn edit: Ik snap de grote behoefte om mensen in hokjes in te delen wel, maar zo eenvoudig is de wereld helaas niet.

Feitelijk is een monoculturele samenleving helemaal niet mogelijk. Je kunt hooguit spreken van een bepaald niveau van culturele diversiteit, die op zichzelf al vrijwel niet meetbaar te maken is.
pi_180595368
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 21:54 schreef Igen het volgende:

[..]

In Nederland bestond vroeger de verzuiling. Toen had je ook al groepen die een beetje gescheiden van elkaar leefden en die geen van allen de meerderheid vormden.

En om een simpel voorbeeldje te noemen: ik vind dat het decentraliseren van de koopzondagregels echt een geniale vondst is geweest. Zo is uiteindelijk een oplossing gevonden waarbij geen enkele maatschappelijke groep echt heeft gewonnen of verloren en de ander z'n wil heeft opgedrongen.
Ja, dus?
pi_180595402
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 21:56 schreef havanagila het volgende:

[..]

Ja, dus?
Nederland is zelf het bewijs dat je met cultureel behoorlijk verschillende groeperingen manieren kan vinden om vreedzaam met elkaar samen te leven en iedereen een volwaardige plek in de maatschappij kan geven.
pi_180595443
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 21:57 schreef Igen het volgende:

[..]

Nederland is zelf het bewijs dat je met cultureel behoorlijk verschillende groeperingen manieren kan vinden om vreedzaam met elkaar samen te leven en iedereen een volwaardige plek in de maatschappij kan geven.
Ja, sterker nog dat is een onderdeel van onze cultuur. Sinds de 17de eeuw.
I´m back.
  donderdag 19 juli 2018 @ 21:59:02 #161
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_180595444
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 21:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zoals gezegd in mijn edit: Ik snap de grote behoefte om mensen in hokjes in te delen wel, maar zo eenvoudig is de wereld helaas niet.

Feitelijk is een monoculturele samenleving helemaal niet mogelijk. Je kunt hooguit spreken van een bepaald niveau van culturele diversiteit, die op zichzelf al vrijwel niet meetbaar te maken is.
Maar je erkent toch dat er verschillende culturen zijn? Dan kan het toch wellicht beter kan zijn om mensen met zo veel mogelijk dezelfde cultuur een staat te laten opbouwen?
  donderdag 19 juli 2018 @ 21:59:42 #162
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180595460
quote:

[..]

Dit. ^O^

Het is soms net alsof men maar niet wil zien hoe (relatief) goed de Nederlandse maatschappij eigenlijk functioneert. Waar is die monoculturele samenleving waar het allemaal zo veel beter is?
pi_180595493
quote:

[..]

Sowieso hoeft het geen of-of te zijn.

Nederland kan toch ook een land zijn waar op de ene plek moslims wonen, op de andere plek mensen die bij het WK voetbal de hele straat oranje versieren, op nog een andere plek mensen homo's wonen die het leuk vinden om naar de Turkse bakker te gaan en waar op wéér een andere plek godsvrezende zwarte-kousen-mensen wonen?

Blok heeft zijn bijdrage aan het creëren van problemen en tweedeling in de maatschappij al lang geleverd met zijn hardrechtse beleid op huisvesting . Nota bene in een coalitie met de PvdA. Het zegt ook veel over de oppositie in Den Haag dat ze pas triggeren wanneer de man onaardige dingen zegt over migranten.
pi_180595507
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 22:00 schreef Havermout2 het volgende:

[..]

Blok heeft zijn bijdrage aan het creëren van problemen en tweedeling in de maatschappij al lang geleverd met zijn hardrechtse beleid op huisvesting . Nota bene in een coalitie met de PvdA. Het zegt ook veel de oppositie in Den Haag dat ze pas triggeren wanneer de man onaardige dingen zegt over migranten.
Ja, dat klopt idd.
I´m back.
  donderdag 19 juli 2018 @ 22:01:32 #165
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180595508
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 21:59 schreef Tlaloc het volgende:

[..]

Maar je erkent toch dat er verschillende culturen zijn?
Ik erken dat er een grote hoeveelheid verschillende culturele gebruiken en opvattingen bestaan. Maar ik denk niet dat we bijvoorbeeld kunnen spreken van "een aantal culturen in Nederland". Hoe je dat aantal bepaalt is al volledig arbitrair.

quote:

Dan kan het toch wellicht beter kan zijn om mensen met zo veel mogelijk dezelfde cultuur een staat te laten opbouwen?
Daarmee is dit dus ook niet mogelijk.
  donderdag 19 juli 2018 @ 22:09:18 #166
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_180595682
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 22:01 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik erken dat er een grote hoeveelheid verschillende culturele gebruiken en opvattingen bestaan. Maar ik denk niet dat we bijvoorbeeld kunnen spreken van "een aantal culturen in Nederland". Hoe je dat aantal bepaalt is al volledig arbitrair.

[..]

Daarmee is dit dus ook niet mogelijk.
Dus een maatschappij bestaande uit radicale salafisten enerzijds en gematigd christenen anderzijds functioneert even goed als een maatschappij voornamelijk bestaand uit gematigd christenen?
  donderdag 19 juli 2018 @ 22:11:13 #167
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180595722
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 22:09 schreef Tlaloc het volgende:

[..]

Dus een maatschappij bestaande uit radicale salafisten enerzijds en gematigd christenen anderzijds functioneert even goed als een maatschappij voornamelijk bestaand uit gematigd christenen?
Bestaan deze twee hypothetische maatschappijen uit respectievelijk 2 culturen en 1 cultuur? Of zouden het er in beide gevallen wel eens meer kunnen zijn dan dat? Hoe bepaal je dat precies?

En als je het niet zozeer hebt over "aantal culturen", maar meer over "culturele verschillen", hoe bepaal je dat dan?

En waar is die "monoculturele maatschappij" waar iedereen "dezelfde cultuur" heeft? Bestaat die? Heeft die ooit bestaan? Kan die uberhaupt bestaan? Kun je voorbeelden geven?
pi_180595808
quote:

[..]

In mijn multiculturele flat heb ik van niemand last en de meerderheid zijn Nederlanders.
Het is allemaal niet zo hopeloos dat die mensen niet willen samenleven met iemand die anders is .
Niks genen. Blok kletst
pi_180595870
quote:

[..]

Maar je erkent toch dat er verschillende culturen zijn? Dan kan het toch wellicht beter kan zijn om mensen met zo veel mogelijk dezelfde cultuur een staat te laten opbouwen?
Een samenleving bouwen doet iedereen. Mensen buitensluiten omdat die een andere culturele herkomst hebben is een samenleving kapot maken.
  Forum Admin donderdag 19 juli 2018 @ 22:17:57 #170
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_180595887
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 22:17 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Een samenleving bouwen doet iedereen. Mensen buitensluiten omdat die een andere culturele herkomst hebben is een samenleving kapot maken.
En wat nu als genoemde mensen zichzelf buitensluiten?
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  donderdag 19 juli 2018 @ 22:18:10 #171
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_180595893
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 22:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

Bestaan deze twee hypothetische maatschappijen uit respectievelijk 2 culturen en 1 cultuur? Of zouden het er in beide gevallen wel eens meer kunnen zijn dan dat? Hoe bepaal je dat precies?

En als je het niet zozeer hebt over "aantal culturen", maar meer over "culturele verschillen", hoe bepaal je dat dan?

En waar is die "monoculturele maatschappij" waar iedereen "dezelfde cultuur" heeft? Bestaat die? Heeft die ooit bestaan? Kan die uberhaupt bestaan? Kun je voorbeelden geven?
Japan.

En ik heb het over culturen die meer overeenkomen met elkaar. Samenwerken met iemand die min of meer dezelfde opvattingen deelt is toch een stuk prettiger lijkt mij?
pi_180595973
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 22:17 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

En wat nu als genoemde mensen zichzelf buitensluiten?
Is minder erg dan dat de politieke bestuurders hen verbieden de samenleving mee op te bouwen.
Veelal in eigen kringen verkeren is heel normaal voor een dominante etnische groep.
Kun je bevragen.... maar als mensen gewoon rustig leven , ook naast elkaar , dan maakt men een gezond fundament.
  donderdag 19 juli 2018 @ 22:24:07 #173
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180596012
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 22:18 schreef Tlaloc het volgende:

[..]

Japan.
Japan kun je net zo goed indelen in een hele lijst van subculturen. Je kunt hooguit zeggen dat de culturele diversiteit een stuk kleiner is dan in veel andere landen.

quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 22:18 schreef Tlaloc het volgende:

En ik heb het over culturen die meer overeenkomen met elkaar. Samenwerken met iemand die min of meer dezelfde opvattingen deelt is toch een stuk prettiger lijkt mij?
Dat hangt er vanaf hoe relevant die opvattingen precies zijn voor die samenwerking.

Natuurlijk heb je ook binnen een multiculturele samenleving wet- en regelgeving nodig. Kortom: absolute grenzen aan culturele vrijheid. (En ook andersoortige vrijheden trouwens.) Deze grenzen zijn bepalend voor wat zich wel of niet in Nederland kan/mag afspelen.

Verder heb je nog allerlei vormen van 'transculturele' afspraken. Bijvoorbeeld werkafspraken en procedures binnen een bedrijf.

Zolang de opvattingen over die zaken hetzelfde zijn maakt het geen drol uit of er diverse culturele opvattingen bestaan.
  donderdag 19 juli 2018 @ 22:29:46 #174
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_180596146
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 22:24 schreef Molurus het volgende:

[..]

Japan kun je net zo goed indelen in een hele lijst van subculturen. Je kunt hooguit zeggen dat de culturele diversiteit een stuk kleiner is dan in veel andere landen.
Dan klopt mijn punt toch? Dat Japan monocultureler is dan pak hem beet Malawi?

quote:
Dat hangt er vanaf hoe relevant die opvattingen precies zijn voor die samenwerking.

Natuurlijk heb je ook binnen een multiculturele samenleving wet- en regelgeving nodig. Kortom: absolute grenzen aan culturele vrijheid. (En ook andersoortige vrijheden trouwens.) Deze grenzen zijn bepalend voor wat zich wel of niet in Nederland kan/mag afspelen.

Verder heb je nog allerlei vormen van 'transculturele' afspraken. Bijvoorbeeld werkafspraken en procedures binnen een bedrijf.

Zolang de opvattingen over die zaken hetzelfde zijn maakt het geen drol uit of er diverse culturele opvattingen bestaan.
Lijkt mij nogal handig als we het binnen een land globaal eens zijn over scheiding tussen kerk- en staat en VVM.
  donderdag 19 juli 2018 @ 22:32:45 #175
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180596226
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 22:29 schreef Tlaloc het volgende:

[..]

Dan klopt mijn punt toch? Dat Japan monocultureler is dan pak hem beet Malawi?
"Monocultureel" kan per definitie niet iets gradueels zijn. :D Dat is wat "monocultureel" betekent: 1 cultuur. Als je Japan kunt indelen in subculturen is Japan niet "monocultureel". Ook niet "een beetje monocultureel". Je kunt niet "een beetje zwanger" zijn.

quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 22:29 schreef Tlaloc het volgende:

[..]

Lijkt mij nogal handig als we het binnen een land globaal eens zijn over scheiding tussen kerk- en staat en VVM.
Dat zijn nu net twee punten waar de nodige meningsverschillen over bestaan. :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')