abonnement Unibet Coolblue
pi_186018072
quote:
1s.gif Op woensdag 3 april 2019 19:40 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Goed idee.
Geen hartkloppingen gelukkig. Zonet een droge mond maar da's alweer weg. En koude voeten.

Ik vind het alleen een beetje moeilijk dat ik zoveel pillen moet nemen. Ik weet dat het komt omdat het een kleine dosis per pil is, maar vind het geen leuk gezicht.
Ben ook een beetje bang dat ik er voor beoordeeld wordt als anderen dat zo zouden zien.

Ik voel me altijd best slecht als ik medicatie inneem, omdat er veel wordt gezegd dat het fout is en het troep is.
Ik slik het gros van mijn leven medicatie maar voel me er altijd schuldig om.
Ik baal ook erg dat ik nu 15 pillen per dag erbij heb.

Als het gewoon 4 tabletjes van 10mg was was het al heel anders.
Maar de apotheek levert dat niet en het is volgens mij best duur om dat zelf te betalen, als de apotheek dat levert/maakt.
Ik heb even een plaatje voor jou gemaakt met een geneesmiddel-simulator.

Je ziet hier een grafiek van de hoeveelheid dexamfetamine in het lichaam van een persoon van 80 kilo.
De blauwe lijn is wat er gebeurt als je 3x 5mg neemt met 4 uur tussen elke dosis.
De rode lijn is wat er gebeurt als je, zoals jij voorstelde, sochtends 12,5mg neemt, en 7 uur later nog een keer 12,5mg.
De paarse lijn geeft aan vanaf welke concentratie het geneesmiddel giftig is voor je lichaam. LET OP: de paarse lijn ligt bij iedereen ergens anders, bij de een hoger dan bij de ander. Als je rustig opbouwt, en het geneesmiddel langer gebruikt, komt de paarse lijn hoger te liggen. Ik weet dus niet zeker waar jouw paarse lijn ligt, dit is gewoon een voorbeeld.

Maar je ziet dus in het plaatje dat als je in één keer heel erg veel neemt, je heel erg snel boven die paarse lijn uitkomt, en het giftig wordt. Daarom is het zo belangrijk dat je rustig opbouwt, zodat je goed kunt zien wanneer je wel of juist geen bijwerkingen krijgt.
pi_186018166
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 13:01 schreef Orbeatle het volgende:
Zijn er mensen hier die denken dat het hebben van ADHD bepaalde skills met zich meebrengt eigenlijk?
Het is zelfs zo dat AD(H)D met hoogbegaafdheid verward kan worden en visa versa:

http://www.hoogbegaafd-idee.nl/hoogbegaafd/hb-aanverwant.html
https://wij-leren.nl/misdiagnose-hoogbegaafden.php

Ze sluiten elkaar overigens ook niet uit.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-04-2019 20:38:06 ]
pi_186018347
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 13:01 schreef Orbeatle het volgende:
Zijn er mensen hier die denken dat het hebben van ADHD bepaalde skills met zich meebrengt eigenlijk?

Ik heb vaak te horen gekregen van mijn vorige vriendin dat ik heel goed ben in het leggen van verbanden, dat viel haar echt op. Ik kan snel dingen aan elkaar koppelen en ik vraag me af of ik dat te danken heb aan m'n ADHD.

Ben even nieuwsgierig of dit soort dingen herkenbaar klinkt voor mensen hier :s).
Het brengt wel skills met zich mee ja. Wel ja verbanden leggen en alles is denk ik meer intelligentie. Die hebben ze bij mij ook uitgebreid gemeten toen ik daar voor de diagnose kwam en dat was vrij hoog, weet niet of dat een verband heeft verder met adhd maar dacht wel dat mensen met adhd over het algemeen een bovengemiddelde intelligentie hebben. Maar zo'n beetje ieder adhd-gerelateerde 'skill' die in het symptomenlijstje staat heb ik wel. Helaas ook alle fails, maargoed. :')

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 03-04-2019 20:39:12 ]
pi_186018388
Hoe zit dat bij jullie met abstraheren: 't graag in het abstracte denken, het abstract maken van dingen? Is dat misschien ook gekoppeld aan het denken in verbanden?

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 03-04-2019 20:42:32 ]
pi_186019033
quote:
1s.gif Op woensdag 3 april 2019 19:40 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Goed idee.
Geen hartkloppingen gelukkig. Zonet een droge mond maar da's alweer weg. En koude voeten.

Ik vind het alleen een beetje moeilijk dat ik zoveel pillen moet nemen. Ik weet dat het komt omdat het een kleine dosis per pil is, maar vind het geen leuk gezicht.
Ben ook een beetje bang dat ik er voor beoordeeld wordt als anderen dat zo zouden zien.

Ik voel me altijd best slecht als ik medicatie inneem, omdat er veel wordt gezegd dat het fout is en het troep is.
Ik slik het gros van mijn leven medicatie maar voel me er altijd schuldig om.
Ik baal ook erg dat ik nu 15 pillen per dag erbij heb.

Als het gewoon 4 tabletjes van 10mg was was het al heel anders.
Maar de apotheek levert dat niet en het is volgens mij best duur om dat zelf te betalen, als de apotheek dat levert/maakt.
Ik zal nog even reageren op de rest wat je zegt.
Het is dus totaal niet zo dat jij 15 pilletjes dexamfetamine per dag nodig hebt. Heel erg grote kans dat jij met veel minder ook goed uit de voeten kan. Ik heb ook nog even een plaatje gemaakt waarin je ritalin (rood) met dexamfetamine (blauw) kunt vergelijken.
Bij het rode lijntje wordt er elke 4 uur 25mg ritalin ingenomen (jij nam ongeveer 75mg per dag toch?)
Bij het blauwe lijntje wordt er elke 4 uur 5mg dexamfetamine ingenomen

Dat is nogal een verschil in hoeveelheid die je moet innemen, maar de lijntjes lopen toch bijna naast elkaar! En nou is de werking van beide middelen niet helemaal gelijk, dus je kan ze eigenlijk niet op deze manier naast elkaar zetten, maar het is om te laten zien waarom je veel minder van dexamfetamine nodig hebt dan van ritalin.

Dexamfetamine wordt daarom ook niet geleverd in 10mg tabletjes. Gemiddeld gebruiken mensen 15mg dexamfetamine per dag, dus 10mg pilletjes zouden gewoon niet verkopen _O-

Heb je alleen een basisverzekering? Als je aanvullend verzekerd bent kan het zijn dat de 5mg pilletjes van amfexa wél voor je vergoed worden, ik kwam erachter dat ik er ook niet voor hoef te betalen. Als je amfexa niet vergoed krijgt, dan moet je 99 cent per pil betalen.
  woensdag 3 april 2019 @ 21:17:45 #156
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_186019429
Vergoedingstip voor volgend jaar, verzekering bij dsw en medicatie laten bezorgen bij de regenboogapotheek ^O^ wordt volledig vergoed (los van eigen risico) scheelt mij honderden euro's per jaar ^O^ voor langwerkende meds
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_186020507
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 20:26 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]

Ik heb even een plaatje voor jou gemaakt met een geneesmiddel-simulator.
[ afbeelding ]
Je ziet hier een grafiek van de hoeveelheid dexamfetamine in het lichaam van een persoon van 80 kilo.
De blauwe lijn is wat er gebeurt als je 3x 5mg neemt met 4 uur tussen elke dosis.
De rode lijn is wat er gebeurt als je, zoals jij voorstelde, sochtends 12,5mg neemt, en 7 uur later nog een keer 12,5mg.
De paarse lijn geeft aan vanaf welke concentratie het geneesmiddel giftig is voor je lichaam. LET OP: de paarse lijn ligt bij iedereen ergens anders, bij de een hoger dan bij de ander. Als je rustig opbouwt, en het geneesmiddel langer gebruikt, komt de paarse lijn hoger te liggen. Ik weet dus niet zeker waar jouw paarse lijn ligt, dit is gewoon een voorbeeld.

Maar je ziet dus in het plaatje dat als je in één keer heel erg veel neemt, je heel erg snel boven die paarse lijn uitkomt, en het giftig wordt. Daarom is het zo belangrijk dat je rustig opbouwt, zodat je goed kunt zien wanneer je wel of juist geen bijwerkingen krijgt.
Duidelijk verhaal



[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-04-2019 22:03:43 ]
pi_186020609
quote:
14s.gif Op woensdag 3 april 2019 22:02 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Duidelijk verhaal

[ afbeelding ]
Hihi thanks O+ heb er ook echt allemaal berekeningen voor gedaan enzo :P *kuch* nerd *kuch*
pi_186020651
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 22:06 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]

Hihi thanks O+ heb er ook echt allemaal berekeningen voor gedaan enzo :P *kuch* nerd *kuch*
Op jou kunnen we rekenen.
pi_186020738
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 21:03 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]

Ik zal nog even reageren op de rest wat je zegt.
Het is dus totaal niet zo dat jij 15 pilletjes dexamfetamine per dag nodig hebt. Heel erg grote kans dat jij met veel minder ook goed uit de voeten kan. Ik heb ook nog even een plaatje gemaakt waarin je ritalin (rood) met dexamfetamine (blauw) kunt vergelijken.
Bij het rode lijntje wordt er elke 4 uur 25mg ritalin ingenomen (jij nam ongeveer 75mg per dag toch?)
Bij het blauwe lijntje wordt er elke 4 uur 5mg dexamfetamine ingenomen
[ afbeelding ]
Dat is nogal een verschil in hoeveelheid die je moet innemen, maar de lijntjes lopen toch bijna naast elkaar! En nou is de werking van beide middelen niet helemaal gelijk, dus je kan ze eigenlijk niet op deze manier naast elkaar zetten, maar het is om te laten zien waarom je veel minder van dexamfetamine nodig hebt dan van ritalin.

Dexamfetamine wordt daarom ook niet geleverd in 10mg tabletjes. Gemiddeld gebruiken mensen 15mg dexamfetamine per dag, dus 10mg pilletjes zouden gewoon niet verkopen _O-

Heb je alleen een basisverzekering? Als je aanvullend verzekerd bent kan het zijn dat de 5mg pilletjes van amfexa wél voor je vergoed worden, ik kwam erachter dat ik er ook niet voor hoef te betalen. Als je amfexa niet vergoed krijgt, dan moet je 99 cent per pil betalen.
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 20:26 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]

Ik heb even een plaatje voor jou gemaakt met een geneesmiddel-simulator.
[ afbeelding ]
Je ziet hier een grafiek van de hoeveelheid dexamfetamine in het lichaam van een persoon van 80 kilo.
De blauwe lijn is wat er gebeurt als je 3x 5mg neemt met 4 uur tussen elke dosis.
De rode lijn is wat er gebeurt als je, zoals jij voorstelde, sochtends 12,5mg neemt, en 7 uur later nog een keer 12,5mg.
De paarse lijn geeft aan vanaf welke concentratie het geneesmiddel giftig is voor je lichaam. LET OP: de paarse lijn ligt bij iedereen ergens anders, bij de een hoger dan bij de ander. Als je rustig opbouwt, en het geneesmiddel langer gebruikt, komt de paarse lijn hoger te liggen. Ik weet dus niet zeker waar jouw paarse lijn ligt, dit is gewoon een voorbeeld.

Maar je ziet dus in het plaatje dat als je in één keer heel erg veel neemt, je heel erg snel boven die paarse lijn uitkomt, en het giftig wordt. Daarom is het zo belangrijk dat je rustig opbouwt, zodat je goed kunt zien wanneer je wel of juist geen bijwerkingen krijgt.
Bedankt voor je uitleg!
Ik zit al wat langer in de molen en heb hiervoor echt jaren Strattera gehad, nu een paar maanden Ritalin en nu Dexamfetamine.
Ik heb vanmorgen nog even gevraagd aan de psychiater hier of de dosis niet te hoog was, en zij antwoordde dat je de helft van je gewicht moet nemen en ik dus wel goed zat.
Amfexa wilde mijn dokter mij eerst voorschrijven maar daar had ik veel slechte dingen over gelezen dus dat durf ik niet zo.
Ik denk trouwens dat mijn paarse lijn best hoog ligt gezien ik ook wat andere medicijnen slik.
Twiddel
pi_186020919
Amfexa en dexamfetamine zit in principe geen verschil in hoor, behalve de prijs. Maar die prijs is nogal... ehhh... een dingetje :') niet iedereen heeft dat ervoor over.

Die paarse lijn is per medicijn verschillend, dus het is niet zo dat het minder snel giftig is als je veel verschillende medicijnen gebruikt. Stérker nog, als je heel veel verschillende medicijnen gebruikt kan die paarse lijn zelfs naar beneden gaan omdat je lichaam al die medicijnen niet goed kan verwerken.
Helft van het gewicht bij dexamfetamine heb ik nog nooit als richtlijn gezien. Niet als startdosering, wel als maximale dosering per dag. Ik ga eens even op onderzoek uit. :)
pi_186020999
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 22:20 schreef Broccolitaartje het volgende:
Amfexa en dexamfetamine zit in principe geen verschil in hoor, behalve de prijs. Maar die prijs is nogal... ehhh... een dingetje :') niet iedereen heeft dat ervoor over.

Die paarse lijn is per medicijn verschillend, dus het is niet zo dat het minder snel giftig is als je veel verschillende medicijnen gebruikt. Stérker nog, als je heel veel verschillende medicijnen gebruikt kan die paarse lijn zelfs naar beneden gaan omdat je lichaam al die medicijnen niet goed kan verwerken.
Helft van het gewicht bij dexamfetamine heb ik nog nooit als richtlijn gezien. Niet als startdosering, wel als maximale dosering per dag. Ik ga eens even op onderzoek uit. :)
Wat zijn tekens van vergiftiging?
En ik ga morgen eens even de gemeente bellen waar ik heen verhuis en de zorgverzekering. Ik neem dan een gemeentepolis en daar word nogal wat in vergoed. :)
Twiddel
  donderdag 4 april 2019 @ 00:25:59 #163
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_186023021
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 20:26 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]

Ik heb even een plaatje voor jou gemaakt met een geneesmiddel-simulator.
[ afbeelding ]
Je ziet hier een grafiek van de hoeveelheid dexamfetamine in het lichaam van een persoon van 80 kilo.
De blauwe lijn is wat er gebeurt als je 3x 5mg neemt met 4 uur tussen elke dosis.
De rode lijn is wat er gebeurt als je, zoals jij voorstelde, sochtends 12,5mg neemt, en 7 uur later nog een keer 12,5mg.
De paarse lijn geeft aan vanaf welke concentratie het geneesmiddel giftig is voor je lichaam. LET OP: de paarse lijn ligt bij iedereen ergens anders, bij de een hoger dan bij de ander. Als je rustig opbouwt, en het geneesmiddel langer gebruikt, komt de paarse lijn hoger te liggen. Ik weet dus niet zeker waar jouw paarse lijn ligt, dit is gewoon een voorbeeld.

Maar je ziet dus in het plaatje dat als je in één keer heel erg veel neemt, je heel erg snel boven die paarse lijn uitkomt, en het giftig wordt. Daarom is het zo belangrijk dat je rustig opbouwt, zodat je goed kunt zien wanneer je wel of juist geen bijwerkingen krijgt.
Welke simulator heb je gebruikt? Op werk heb ik een client die zelf zonder psychiater aan het kutten is met zijn dosering en hoewel ik zijn afweging begrijp heb ik de indruk dat hij geen idee heeft wat hij aan het doen is. Met een dergelijk iets kan hij wellicht meer inzicht krijgen en beter voorbereid naar de psychiater binnenkort.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_186024152
quote:
99s.gif Op woensdag 3 april 2019 22:24 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Wat zijn tekens van vergiftiging?
En ik ga morgen eens even de gemeente bellen waar ik heen verhuis en de zorgverzekering. Ik neem dan een gemeentepolis en daar word nogal wat in vergoed. :)
Eigenlijk zijn "normale" bijwerkingen al tekens van vergiftiging, zoals droge mond, hartkloppingen, hoofdpijn, kleine pupillen, etc. Niet alles is even erg, en vaak als je het middel een tijdje gebruikt gaan de bijwerkingen vanzelf weg, omdat je paarse lijn dus omhoog schuift.
Maar dat betekent niet dat je dat dan maar voor lief moet nemen en gewoon met een hoge dosis moet beginnen en zien waar het schip strand, omdat die bijwerkingen er ook vaak niet voor niks zijn. Je stopt wel een heleboel troep in je lichaam, en je moet de afweging kunnen maken bij welke dosering je de werking prettig vind en je zo min mogelijk bijwerkingen hebt. Als je gelijk hoog inzet krijg je die kans niet.

Ik heb alle richtlijnen erop nagekeken, en écht overal wordt gezegd dat je zéker met dexamfetamine heel rustig moet beginnen, omdat het zóóó veel langer in je lichaam blijft dan de ritalin. Er wordt aanbevolen om te beginnen met 2x5mg per dag, en sommige richtlijnen zeggen zelfs starten met maar 1x5mg. En ja, dit is echt de dosering voor volwassenen. En écht niks over helft van het gewicht, het middel werkt namelijk niet op je vet maar op je hersenen, en die zijn of je nou 50 of 100kg weegt ongeveer even groot :')

Ik maak me gewoon een beetje zorgen. Naast dat het gewoon heel risicovol is om te beginnen met zoveel per dag, geeft je behandelend arts het middel ook geen kans door zo hoog in te zetten. Het gaat mij aan het hart omdat ik jarenlang heb gepuzzeld met de arts om het juiste middel en juiste dosering voor mij te vinden, en nu voel ik me er super prettig bij. Ik ben van 96mg methylfenidaat overgestapt op 15mg(3x5) dexamfetamine, en rustig opgebouwd tot de dosering waarbij ik goed onder controle was en niet teveel bijwerkingen hou. Dat is ongeveer 30mg per dag voor mij. Dan is het toch bizar om als jij van 75mg ritalin komt te verwachten dat je dan 40mg dexamfetamine nodig gaat hebben? En daar dan maar gelijk mee te beginnen? Ik schrik daar echt van. :(

Met de dosering die de arts je nu voorschrijft is de kans super groot dat je nu al begint boven je optimale dosering. En dan denk je straks "shit dit middel heeft ook al zo veel bijwerkingen, dit is niks voor mij" en dan ga je weer iets anders proberen terwijl het eigenlijk prima voor jou had kunnen werken...

Hoe heb je geslapen?
pi_186024172
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 00:25 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Welke simulator heb je gebruikt? Op werk heb ik een client die zelf zonder psychiater aan het kutten is met zijn dosering en hoewel ik zijn afweging begrijp heb ik de indruk dat hij geen idee heeft wat hij aan het doen is. Met een dergelijk iets kan hij wellicht meer inzicht krijgen en beter voorbereid naar de psychiater binnenkort.
Is het goed als ik je vanmiddag even een DM stuur? Dan leg ik ook gelijk ff uit hoe het werkt.
Help me onthouden :P
pi_186024360
quote:
1s.gif Op woensdag 3 april 2019 20:38 schreef Myrr het volgende:

[..]

Het brengt wel skills met zich mee ja. Wel ja verbanden leggen en alles is denk ik meer intelligentie. Die hebben ze bij mij ook uitgebreid gemeten toen ik daar voor de diagnose kwam en dat was vrij hoog, weet niet of dat een verband heeft verder met adhd maar dacht wel dat mensen met adhd over het algemeen een bovengemiddelde intelligentie hebben. Maar zo'n beetje ieder adhd-gerelateerde 'skill' die in het symptomenlijstje staat heb ik wel. Helaas ook alle fails, maargoed. :')
Of is het zo dat wanneer je van jezelf al behoorlijk intelligent bent (in de vorm van hoog IQ) én daarbij ook nog ADHD hebt dat dat je manier van denken ook nog positief kan beïnvloeden? Toen ik voor mijn intake naar PsyQ ging was ik 28 en vroeg ik de psycholoog hoe het kon dat ik eerder nooit geassocieerd werd met ADHD terwijl er, terugkijkend naar mijn rapporten van de basisschool en de opmerkingen van de leerkrachten daarin, echt wel aanleiding voor was om te denken dat dat er was. Zij zei toen dat ik waarschijnlijk dankzij mijn intelligentie nooit eerder vast ben gelopen vanwege mijn ADHD en er altijd zelf een draai aan heb kunnen geven.

En nu begin ik me af te vragen of het je dan kan helpen om dingen wat anders te zien dan mensen met een 'normaal' brein, en het ook zo z'n voordelen zou kunnen hebben. Maar wat die precieze voordelen zijn en wat mij dan in die zin anders maakt dan 'de rest' probeer ik momenteel een beetje uit te zoeken. Ik sta ook op een punt in mijn carrière dat ik twijfel wat ik wil daarmee, want ik werk nu ergens waar ik het wel een beetje gezien heb en wil iets anders gaan doen maar weet nog niet wat. Ik zou dan beter willen snappen wat mijn skills zijn. Heeft niet alleen puur met ADHD te maken uiteraard, het is meer een soort van ontdekkingsreis of zo.

Nou ja, beetje vaag verhaal zo.
pi_186024698
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 08:06 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Of is het zo dat wanneer je van jezelf al behoorlijk intelligent bent (in de vorm van hoog IQ) én daarbij ook nog ADHD hebt dat dat je manier van denken ook nog positief kan beïnvloeden? Toen ik voor mijn intake naar PsyQ ging was ik 28 en vroeg ik de psycholoog hoe het kon dat ik eerder nooit geassocieerd werd met ADHD terwijl er, terugkijkend naar mijn rapporten van de basisschool en de opmerkingen van de leerkrachten daarin, echt wel aanleiding voor was om te denken dat dat er was. Zij zei toen dat ik waarschijnlijk dankzij mijn intelligentie nooit eerder vast ben gelopen vanwege mijn ADHD en er altijd zelf een draai aan heb kunnen geven.

En nu begin ik me af te vragen of het je dan kan helpen om dingen wat anders te zien dan mensen met een 'normaal' brein, en het ook zo z'n voordelen zou kunnen hebben. Maar wat die precieze voordelen zijn en wat mij dan in die zin anders maakt dan 'de rest' probeer ik momenteel een beetje uit te zoeken. Ik sta ook op een punt in mijn carrière dat ik twijfel wat ik wil daarmee, want ik werk nu ergens waar ik het wel een beetje gezien heb en wil iets anders gaan doen maar weet nog niet wat. Ik zou dan beter willen snappen wat mijn skills zijn. Heeft niet alleen puur met ADHD te maken uiteraard, het is meer een soort van ontdekkingsreis of zo.

Nou ja, beetje vaag verhaal zo.
Heel herkenbaar hoor. Ik heb ook jarenlang geen echte problemen gehad. Met een fatsoenlijk IQ, altijd mezelf weten te redden. Tot het moment dat het emotioneel allemaal moeilijk ging, toen viel alles als een kaartenhuis in elkaar :')_!
pi_186026076
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 08:06 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Of is het zo dat wanneer je van jezelf al behoorlijk intelligent bent (in de vorm van hoog IQ) én daarbij ook nog ADHD hebt dat dat je manier van denken ook nog positief kan beïnvloeden? Toen ik voor mijn intake naar PsyQ ging was ik 28 en vroeg ik de psycholoog hoe het kon dat ik eerder nooit geassocieerd werd met ADHD terwijl er, terugkijkend naar mijn rapporten van de basisschool en de opmerkingen van de leerkrachten daarin, echt wel aanleiding voor was om te denken dat dat er was. Zij zei toen dat ik waarschijnlijk dankzij mijn intelligentie nooit eerder vast ben gelopen vanwege mijn ADHD en er altijd zelf een draai aan heb kunnen geven.

En nu begin ik me af te vragen of het je dan kan helpen om dingen wat anders te zien dan mensen met een 'normaal' brein, en het ook zo z'n voordelen zou kunnen hebben. Maar wat die precieze voordelen zijn en wat mij dan in die zin anders maakt dan 'de rest' probeer ik momenteel een beetje uit te zoeken. Ik sta ook op een punt in mijn carrière dat ik twijfel wat ik wil daarmee, want ik werk nu ergens waar ik het wel een beetje gezien heb en wil iets anders gaan doen maar weet nog niet wat. Ik zou dan beter willen snappen wat mijn skills zijn. Heeft niet alleen puur met ADHD te maken uiteraard, het is meer een soort van ontdekkingsreis of zo.

Nou ja, beetje vaag verhaal zo.
Ah, dat eerste stuk is echt heel herkenbaar. Die opmerkingen erin schreeuwen echt DIT IS ADHD. HALLOOOO. ADHD JONGENS. AAADDDDDDHHHHHHDDDDDDD. Maar mijn cijfers waren wel heel goed (heb nooit geleerd of huiswerk gemaakt en ouders deden dat ook niet met me) dus er is nooit iets geweest van joh laten we het even onderzoeken. Ondanks top cito overigens wel van vwo afgezakt naar kader uiteindelijk. :') _O- Zonde.

Hmm ja je weet wel een beetje inmiddels denk ik waar je goed in bent en wat je leuk vind om te doen toch? Je kunt ook naast een baan iets doen natuurlijk, en kijken waar dat je brengt.
pi_186026133
quote:
14s.gif Op donderdag 4 april 2019 08:54 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Heel herkenbaar hoor. Ik heb ook jarenlang geen echte problemen gehad. Met een fatsoenlijk IQ, altijd mezelf weten te redden. Tot het moment dat het emotioneel allemaal moeilijk ging, toen viel alles als een kaartenhuis in elkaar :')_!
En dit laatste ja. Een grote ravage tussen leeftijd 12 en 21. Nu is alles eindelijk op orde, maar kost alsnog veel moeite. Teveel door elkaar lopende dingen op een dag. Te weinig uren, te weinig dagen. :+
pi_186026301
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 10:45 schreef Myrr het volgende:

[..]

En dit laatste ja. Een grote ravage tussen leeftijd 12 en 21. Nu is alles eindelijk op orde, maar kost alsnog veel moeite. Teveel door elkaar lopende dingen op een dag. Te weinig uren, te weinig dagen. :+
En jij hebt nog kids ook, dat maakt het helemaal 'ingewikkeld'.
pi_186026430
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 10:42 schreef Myrr het volgende:

[..]

Ah, dat eerste stuk is echt heel herkenbaar. Die opmerkingen erin schreeuwen echt DIT IS ADHD. HALLOOOO. ADHD JONGENS. AAADDDDDDHHHHHHDDDDDDD. Maar mijn cijfers waren wel heel goed (heb nooit geleerd of huiswerk gemaakt en ouders deden dat ook niet met me) dus er is nooit iets geweest van joh laten we het even onderzoeken. Ondanks top cito overigens wel van vwo afgezakt naar kader uiteindelijk. :') _O- Zonde.
Precies! Bij elk semester stonden dingen dat ik andere kindjes van het werk afhield, ik zat teveel te praten, ik was snel afgeleid, mijn werk was slordig. Dat soort dingen. Als je dat nu in de rapportkaartjes van basisschool kinderen ziet staan dan douwen ze er meteen een handvol Ritalin in :P.
Ik kreeg uiteindelijk advies LTS omdat de leerkracht van groep 8 toen wel al door had dat ik vooral niet zo goed was in theorie leren maar beter dingen kon doen. En mijn ouders verwachtten minstens HAVO advies omdat ik verder niet dom ben. Dat was wel even een dingetje toen :P. Uiteindelijk MAVO gedaan met twee vingers in de neus...
quote:
Hmm ja je weet wel een beetje inmiddels denk ik waar je goed in bent en wat je leuk vind om te doen toch? Je kunt ook naast een baan iets doen natuurlijk, en kijken waar dat je brengt.
Ja dat zou je denken hè, dat je dat weet op je 34e, maar ik vind het nog steeds lastig. Wat wil ik nou worden als ik later groot ben? Maar ik ben wel wat stappen aan het ondernemen om m'n werk wat uitdagender en boeiender te maken want ik ben snel verveeld als het te lang hetzelfde blijft. Maar ik leef niet om te werken, naast m'n werk doe ik genoeg dingen die ik leuk vind :s).
pi_186027248
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 07:26 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]

Eigenlijk zijn "normale" bijwerkingen al tekens van vergiftiging, zoals droge mond, hartkloppingen, hoofdpijn, kleine pupillen, etc. Niet alles is even erg, en vaak als je het middel een tijdje gebruikt gaan de bijwerkingen vanzelf weg, omdat je paarse lijn dus omhoog schuift.
Maar dat betekent niet dat je dat dan maar voor lief moet nemen en gewoon met een hoge dosis moet beginnen en zien waar het schip strand, omdat die bijwerkingen er ook vaak niet voor niks zijn. Je stopt wel een heleboel troep in je lichaam, en je moet de afweging kunnen maken bij welke dosering je de werking prettig vind en je zo min mogelijk bijwerkingen hebt. Als je gelijk hoog inzet krijg je die kans niet.

Ik heb alle richtlijnen erop nagekeken, en écht overal wordt gezegd dat je zéker met dexamfetamine heel rustig moet beginnen, omdat het zóóó veel langer in je lichaam blijft dan de ritalin. Er wordt aanbevolen om te beginnen met 2x5mg per dag, en sommige richtlijnen zeggen zelfs starten met maar 1x5mg. En ja, dit is echt de dosering voor volwassenen. En écht niks over helft van het gewicht, het middel werkt namelijk niet op je vet maar op je hersenen, en die zijn of je nou 50 of 100kg weegt ongeveer even groot :')

Ik maak me gewoon een beetje zorgen. Naast dat het gewoon heel risicovol is om te beginnen met zoveel per dag, geeft je behandelend arts het middel ook geen kans door zo hoog in te zetten. Het gaat mij aan het hart omdat ik jarenlang heb gepuzzeld met de arts om het juiste middel en juiste dosering voor mij te vinden, en nu voel ik me er super prettig bij. Ik ben van 96mg methylfenidaat overgestapt op 15mg(3x5) dexamfetamine, en rustig opgebouwd tot de dosering waarbij ik goed onder controle was en niet teveel bijwerkingen hou. Dat is ongeveer 30mg per dag voor mij. Dan is het toch bizar om als jij van 75mg ritalin komt te verwachten dat je dan 40mg dexamfetamine nodig gaat hebben? En daar dan maar gelijk mee te beginnen? Ik schrik daar echt van. :(

Met de dosering die de arts je nu voorschrijft is de kans super groot dat je nu al begint boven je optimale dosering. En dan denk je straks "shit dit middel heeft ook al zo veel bijwerkingen, dit is niks voor mij" en dan ga je weer iets anders proberen terwijl het eigenlijk prima voor jou had kunnen werken...

Hoe heb je geslapen?
Bedankt voor je zorgen en je uitleg :)
Ik heb volgende week een afspraak met de arts en zal het gaan bespreken.
Ook heb ik vanmiddag een afspraak met mijn pb'er en zal het ook gaan bespreken.
Ik ben niet van plan te gaan stoppen wegens bijwerkingen, ik weet dat dan waarschijnlijk het middel omlaag moet.
Het gekke is, dat ik niet bijzonder veel merk nog qua werking. Er is geen plotselinge opheldering zoals ik veel lees.
Ik merk wel dat ik meer energie heb en rustiger ben in mijn hoofd.
De impulsen lijken ook wat minder heftig dan normaal.
Fysiek ben ik wel druk, maar ik weet niet of dit te wijten valt aan het hebben van meer energie.
Normaal ben ik nu namelijk ontzettend moe.
Ik ga het bespreken.

Ik heb trouwens redelijk geslapen, kwam makkelijk in slaap maar was wel wat onrustig tijdens mijn slaap. Maar dat is heel normaal voor mij.

Hoe weet je eigenlijk zoveel over medicijnen? :)
Twiddel
pi_186032789
quote:
99s.gif Op donderdag 4 april 2019 12:00 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Bedankt voor je zorgen en je uitleg :)
Ik heb volgende week een afspraak met de arts en zal het gaan bespreken.
Ook heb ik vanmiddag een afspraak met mijn pb'er en zal het ook gaan bespreken.
Ik ben niet van plan te gaan stoppen wegens bijwerkingen, ik weet dat dan waarschijnlijk het middel omlaag moet.
Het gekke is, dat ik niet bijzonder veel merk nog qua werking. Er is geen plotselinge opheldering zoals ik veel lees.
Ik merk wel dat ik meer energie heb en rustiger ben in mijn hoofd.
De impulsen lijken ook wat minder heftig dan normaal.
Fysiek ben ik wel druk, maar ik weet niet of dit te wijten valt aan het hebben van meer energie.
Normaal ben ik nu namelijk ontzettend moe.
Ik ga het bespreken.

Ik heb trouwens redelijk geslapen, kwam makkelijk in slaap maar was wel wat onrustig tijdens mijn slaap. Maar dat is heel normaal voor mij.

Hoe weet je eigenlijk zoveel over medicijnen? :)
Goedzo! Hou het iig goed in de gaten! :)

En ik studeer geneeskunde dus naast dat ik natuurlijk sws veel leer over geneesmiddelen vind ik het dus ook heel belangrijk om de medicatie die ik zelf gebruik goed te begrijpen ;)
pi_186033965
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 17:14 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]

Goedzo! Hou het iig goed in de gaten! :)

En ik studeer geneeskunde dus naast dat ik natuurlijk sws veel leer over geneesmiddelen vind ik het dus ook heel belangrijk om de medicatie die ik zelf gebruik goed te begrijpen ;)
Dat is ook heel belangrijk :)
Ik heb mensen gekend die zomaar inslikten wat de arts voorschreef, en dan ook nog zonder te controleren wat ze kregen. :{
Knap dat je zo'n zware studie doet! Ik zou het nu echt niet kunnen.
Is er een bepaalde richting waar je op wilt met je studie?
Twiddel
pi_186034891
quote:
99s.gif Op donderdag 4 april 2019 18:12 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Dat is ook heel belangrijk :)
Ik heb mensen gekend die zomaar inslikten wat de arts voorschreef, en dan ook nog zonder te controleren wat ze kregen. :{
Knap dat je zo'n zware studie doet! Ik zou het nu echt niet kunnen.
Is er een bepaalde richting waar je op wilt met je studie?
Nou ja, meestal kan je ook gewoon "blind" slikken wat de arts je voorschrijft hoor, ze hebben er wel voor geleerd. Maar als iemand aangeeft het eigenlijk niet zeker te weten mag je best wantrouwig zijn. Zeker als ie er niet even een boek bij openslaat of zoekt op internet, of overlegt met een collega. Dat is gewoon raar.

Ik studeer ook geneeskunde om arts te worden, wat voor arts weet ik nog niet precies, ik kan alleen chirurg afstrepen als iets wat ik absoluut niet wil ;)
  donderdag 4 april 2019 @ 22:34:10 #176
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_186039856
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 07:30 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]

Is het goed als ik je vanmiddag even een DM stuur? Dan leg ik ook gelijk ff uit hoe het werkt.
Help me onthouden :P
Dat mag, ook morgenmiddag ;)
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  donderdag 4 april 2019 @ 23:07:13 #177
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_186040600
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 20:39 schreef EipNiC het volgende:
Hoe zit dat bij jullie met abstraheren: 't graag in het abstracte denken, het abstract maken van dingen? Is dat misschien ook gekoppeld aan het denken in verbanden?
Daar ben ik bijzonder slecht in. Ik hou het liever concreet
pi_186041961
quote:
10s.gif Op donderdag 4 april 2019 23:07 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Daar ben ik bijzonder slecht in. Ik hou het liever concreet
En in verbanden denken?
  vrijdag 5 april 2019 @ 03:53:38 #179
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_186043076
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 00:23 schreef EipNiC het volgende:

[..]

En in verbanden denken?
Dat wel
  vrijdag 5 april 2019 @ 06:04:14 #180
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_186043440
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 11:10 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Precies! Bij elk semester stonden dingen dat ik andere kindjes van het werk afhield, ik zat teveel te praten, ik was snel afgeleid, mijn werk was slordig. Dat soort dingen. Als je dat nu in de rapportkaartjes van basisschool kinderen ziet staan dan douwen ze er meteen een handvol Ritalin in :P.
Ik kreeg uiteindelijk advies LTS omdat de leerkracht van groep 8 toen wel al door had dat ik vooral niet zo goed was in theorie leren maar beter dingen kon doen. En mijn ouders verwachtten minstens HAVO advies omdat ik verder niet dom ben. Dat was wel even een dingetje toen :P. Uiteindelijk MAVO gedaan met twee vingers in de neus...
[..]

Heel herkenbaar, vooral die schoolrapporten. “Je bent een constante stoorzender! Houd eens je mond!” Heel fijn om dat terug te lezen :+
Op de middelbare school verliep het prima, weinig moeite en inspanning behalve voor de exacte vakken. Maar al meteen in het eerste jaar van mijn studie liep het mis toen ik ‘ineens’ moest gaan plannen :o
With the stars as her umbrella
pi_186046185
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 april 2019 06:04 schreef -Miauw- het volgende:

[..]

Heel herkenbaar, vooral die schoolrapporten. “Je bent een constante stoorzender! Houd eens je mond!” Heel fijn om dat terug te lezen :+
Op de middelbare school verliep het prima, weinig moeite en inspanning behalve voor de exacte vakken. Maar al meteen in het eerste jaar van mijn studie liep het mis toen ik ‘ineens’ moest gaan plannen :o
Ik heb om die reden een schoolcarrière van niks.. Ik heb alleen een MBO niveau 3 diploma terwijl ik toch echt niet dom ben, maar naar school gaan is gewoon echt niet mijn ding geweest.
Maar ach; m'n baan nu is een HBO functie dus heb ik het toch best goed voor elkaar 8-). Uiteindelijk kom je dan toch wel op het juiste niveau uit, ik heb alleen een omweg genomen :s).
Plannen ben ik overigens nog steeds enorm slecht in.. Herkenbaar dus :+.
pi_186072096
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 22:34 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Dat mag, ook morgenmiddag ;)
Ohh shit echt erg dit... Ik kan er ook niet bij op mn telefoon, dus moet even de laptop erbij pakken. Blijf me aub stalken want uhmmm... ja... ADHD :')
  zaterdag 6 april 2019 @ 22:06:06 #183
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_186074136
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 20:27 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]

Ohh shit echt erg dit... Ik kan er ook niet bij op mn telefoon, dus moet even de laptop erbij pakken. Blijf me aub stalken want uhmmm... ja... ADHD :')
Zelf totaaal geen last van :')
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_186174282
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 10:45 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Ik heb om die reden een schoolcarrière van niks.. Ik heb alleen een MBO niveau 3 diploma terwijl ik toch echt niet dom ben, maar naar school gaan is gewoon echt niet mijn ding geweest.
Maar ach; m'n baan nu is een HBO functie dus heb ik het toch best goed voor elkaar 8-). Uiteindelijk kom je dan toch wel op het juiste niveau uit, ik heb alleen een omweg genomen :s).
Plannen ben ik overigens nog steeds enorm slecht in.. Herkenbaar dus :+.
Ik ook MBO niveau 3. Hoop werk gehad met telkens enorm veel plezier, maar op den duur was de rek er uit en vond ik er niets meer aan. Ik had dan nieuwe uitdagingen of nieuwe prikkels nodig. Sinds de diagnose en medicatie heb ik dat wat minder.
Het komt er uiteindelijk op neer dat ik een ondernemer moet gaan worden. Niet meer baantjes waar dingen mij tegen staan die ik niet kan veranderen. Het zelf gaan doen. Maar goed, dan heb je weer kapitaal nodig :')
pi_186299304
Superrrrrrrrrrrsago. Vriend heeft zoveel Ritalin gepakt afgelopen drie weken (afstuderend, haalt allemaal achten en negens wel) en zojuist gewoon doodleuk de laatste twee genomen en ik kan pas woensdag nieuwe halen (en dan erbij zeggen dat ik 1 doosje kwijt ben ofzo want mijn vriend heeft helemaal geen recept die pakt gewoon van mij :@).

En hij vertrekt zondag naar Ambon voor twee weken dus ik moet drie hele dagen op eigen kracht huishouden, kind verzorgen, brengen halen, koken en tussendoor zelf ook nog naar school met best veel werk op de planning. Vind dat hele single mom en student als hij soms 1 of twee dagen weg is, mèt Ritalin al kut. Nu moet ik zonder. Koekoek. 8)7 :D

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2019 20:52:11 ]
pi_186299396
Wat een kutstreek, daar zou ik ook flink pissig van worden...
Scheelt dat ik altijd pillen over heb, vergeet ze zo vaak :')

Waarom neemt hij eigenlijk jouw ritalin?
pi_186302575
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2019 20:52 schreef Broccolitaartje het volgende:
Wat een kutstreek, daar zou ik ook flink pissig van worden...
Scheelt dat ik altijd pillen over heb, vergeet ze zo vaak :')

Waarom neemt hij eigenlijk jouw ritalin?
Is even tijdelijk omdat hij afstudeert maar veel vertraging heeft gehad omdat we een kind kregen en dat haalt hij nu allemaal in in zijn laatste jaar, maar hij doceert ook 4 dagen per week en is mentor, 100 vergaderingen, lessen maken, toetsen nakijken iedere avond en daarna nog blokken voor zijn tentamens en scriptie. En daarnaast dus nog kind, huishouden (ik ben zelf ook druk met studie dus kan dat niet alleen), gezinnetje spelen.

Ook zonder diagnose best onmogelijk allemaal, dus vind het wel prima want anders loopt 'ie over. Het werkt bij hem beter dan bij mij. Ik functioneer gewoon normaal maar hij wordt een superman. :')

Maar ja, was net even sago dus. :+ Is wel afgezakt inmiddels.
pi_186304943
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2019 20:49 schreef Myrr het volgende:
Superrrrrrrrrrrsago. Vriend heeft zoveel Ritalin gepakt afgelopen drie weken (afstuderend, haalt allemaal achten en negens wel) en zojuist gewoon doodleuk de laatste twee genomen en ik kan pas woensdag nieuwe halen (en dan erbij zeggen dat ik 1 doosje kwijt ben ofzo want mijn vriend heeft helemaal geen recept die pakt gewoon van mij :@).

En hij vertrekt zondag naar Ambon voor twee weken dus ik moet drie hele dagen op eigen kracht huishouden, kind verzorgen, brengen halen, koken en tussendoor zelf ook nog naar school met best veel werk op de planning. Vind dat hele single mom en student als hij soms 1 of twee dagen weg is, mèt Ritalin al kut. Nu moet ik zonder. Koekoek. 8)7 :D

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waar woon je? Mag van mij wel doosje hebben.
Nee.
pi_186308168
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2019 20:49 schreef Myrr het volgende:
Superrrrrrrrrrrsago. Vriend heeft zoveel Ritalin gepakt afgelopen drie weken (afstuderend, haalt allemaal achten en negens wel) en zojuist gewoon doodleuk de laatste twee genomen en ik kan pas woensdag nieuwe halen (en dan erbij zeggen dat ik 1 doosje kwijt ben ofzo want mijn vriend heeft helemaal geen recept die pakt gewoon van mij :@).

En hij vertrekt zondag naar Ambon voor twee weken dus ik moet drie hele dagen op eigen kracht huishouden, kind verzorgen, brengen halen, koken en tussendoor zelf ook nog naar school met best veel werk op de planning. Vind dat hele single mom en student als hij soms 1 of twee dagen weg is, mèt Ritalin al kut. Nu moet ik zonder. Koekoek. 8)7 :D

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wie weet verbaas je jezelf die drie dagen als blijkt dat je het gewoon allemaal redt zónder Ritalin! 8-).
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 25 april 2019 @ 21:38:18 #190
147316 crew  DJMO
#trut
pi_186426122
quote:
5s.gif Op woensdag 20 maart 2019 11:44 schreef DJMO het volgende:
Zijn er hier ook mensen met AD(H)D bij wie later ook nog een autistische stoornis is vastgesteld ?
nogmaals? Ik heb vandaag offcieel m'n diagnose autisme/adhd gekregen. adhd was al langer duidelijk , maar nu dus ook autisme. Verklaart een hoop, puzzelstukjes vallen op hun plaats, maar ervaringen van mensen die ook pas op latere leeftijd hun diagnose kregen zijn welkom.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_186441064
quote:
99s.gif Op donderdag 25 april 2019 21:38 schreef DJMO het volgende:

[..]

nogmaals? Ik heb vandaag offcieel m'n diagnose autisme/adhd gekregen. adhd was al langer duidelijk , maar nu dus ook autisme. Verklaart een hoop, puzzelstukjes vallen op hun plaats, maar ervaringen van mensen die ook pas op latere leeftijd hun diagnose kregen zijn welkom.
@d4v1d
Lokroep O+

Maar verder, autisme en adhd gaat heel vaak hand in hand! En daarnaast hebben adhd'ers zonder autisme toch wel vaak een boel autistische trekjes... Zo val ik zelf bijvoorbeeld vaak van de ene obsessie in de andere, dan wil ik alles over 1 onderwerp weten, en een paar weken/maanden later vind ik het niet meer interessant. Nu ik er zo over nadenk is dit trouwens wel minder geworden de laatste jaren... :)
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 28 april 2019 @ 18:14:12 #192
147316 crew  DJMO
#trut
pi_186481763
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 april 2019 17:54 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]

@:d4v1d
Lokroep O+

Maar verder, autisme en adhd gaat heel vaak hand in hand! En daarnaast hebben adhd'ers zonder autisme toch wel vaak een boel autistische trekjes... Zo val ik zelf bijvoorbeeld vaak van de ene obsessie in de andere, dan wil ik alles over 1 onderwerp weten, en een paar weken/maanden later vind ik het niet meer interessant. Nu ik er zo over nadenk is dit trouwens wel minder geworden de laatste jaren... :)
Nou ja, er vallen voor mij wel wat puzzelstukjes op hun plaats, die ik echt absoluut niet aan het labeltje ADHD kon hangen, maar nu wel verklaarbaar zijn met het labeltje Autisme. Zelf heel moeilijk het contact aangaan met wildvreemden bijvoorbeeld, maar wel 'spontaan' reageren als ik wordt aangesproken.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_186491952
quote:
99s.gif Op zondag 28 april 2019 18:14 schreef DJMO het volgende:

[..]

Nou ja, er vallen voor mij wel wat puzzelstukjes op hun plaats, die ik echt absoluut niet aan het labeltje ADHD kon hangen, maar nu wel verklaarbaar zijn met het labeltje Autisme. Zelf heel moeilijk het contact aangaan met wildvreemden bijvoorbeeld, maar wel 'spontaan' reageren als ik wordt aangesproken.
Woah, dat is voor mij ook súper herkenbaar...
pi_187243911
Wat een kerkenbaarheid hier zeg. Vorig jaar heb ik een ADD diagnose gekregen, toen ik voor een depressie bij een psychiater liep. Ik zei voor de grap dat ik me soms afvraag of ik ADD heb omdat ik geen orde kan houden, niets kan onthouden, nooit wat afmaakt etc. En ja hoor.
Ik wilde toentertijd geen medicatie want ik redde me wel en ik leefde er immers al 30 jaar mee. Heb vwo gedaan, heb twee bachelors en het mankeerde me nergens aan. Maar in dit jaar zijn er heel wat kwartjes op hun plek gevallen, en wil ik nu wel aan medicatie beginnen om te kijken of ik me er beter bij voel.
Door de diagnose begrijp ik ineens waarom ik altijd onwijs ruzie had met mijn ouders. Ik was een "luie sloddervos", ruimde nooit op, deed geen schoolwerk etc. Nou is dat iets wat de meeste tieners horen, maar voor mij valt nu eea op zn plek. Ik zag het nml niet. De psychiater heeft samen met mij ook geconcludeerd dat ik erg veel heb gecompenseerd met intelligentie.

Waar ik nu tegenaan loop is irritaties thuis omdat ik overal een zooi van maak. Ik zie de rommel niet
Ik weet nooit waar mijn autosleutel/telefoon/portemonnee is. Elke dag weer zoeken en stressen op het laatste moment.
Mijn studie: ik kan geen 10 minuten achter elkaar aan een opdracht werken. Er komt altijd wat tussendoor.
Iets afmaken: ik houd van naaien, maar ik vind het zo zo zo ontzettend moeilijk om iets echt af te maken. Halverwege haak ik altijd af.
Op mijn werk ook, ik begin aan 10 projektjes, zonder dat ik de week er na nog weet waar ik aan begon en dan begin ik weer met iets anders.

Vandaag bij de HA geweest voor medicatie. Nieuwe HA, dus ik legde wat problemen voor die ik heb in het dagelijks leven. Hij was terughoudend en wilde met mijn psych praten. Op weg naar buiten zeg ik gedag en zegt hijL "hopelijk weet je nog waar je auto staat".
Ik voelde me zo gekleineerd door die opmerking. Ik kom toch niet naar de HA omdat ik mijn sleutels af en toe kwijt ben.
pi_187244108
@Roomsnoes Kan het medicatie proberen sowieso niet via de psychiater lopen? Via een huisarts die weinig kaas heeft gegeten van AD(H)D lijkt me niet erg handig.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 3 juni 2019 @ 20:19:55 #196
147316 crew  DJMO
#trut
pi_187244116
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 20:08 schreef Roomsnoes het volgende:
Vandaag bij de HA geweest voor medicatie. Nieuwe HA, dus ik legde wat problemen voor die ik heb in het dagelijks leven. Hij was terughoudend en wilde met mijn psych praten. Op weg naar buiten zeg ik gedag en zegt hijL "hopelijk weet je nog waar je auto staat".
Ik voelde me zo gekleineerd door die opmerking. Ik kom toch niet naar de HA omdat ik mijn sleutels af en toe kwijt ben.
Je kunt beter bij je psych aankloppen om medicatie. Verder heel herkenbaar verhaal, door het aanbrengen van vaste structuren in m'n leven (dankzij m'n kids) nu wel zo getraind in het hebben van vaste plaatsen voor vaste dingen, dat ik eigenlijk nooit meer iets vergeet als ik ergens heen ga.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_187244155
Structuur is heilig. Ik deel zelfs m'n vaatwasser consequent op dezelfde wijze in - en uit. En ook qua ordening van de vaat in de wasser houd ik vast aan een systeem. Lepels bij lepels, vorken bij vorken, etc. En rechts van het bestekbakje de snijplanken, links de borden.
  maandag 3 juni 2019 @ 20:38:10 #198
163491 DevilsWhore
Kekke tante
pi_187244594
Daarom hang ik mijn sleutels altijd aan de kapstok.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_187245398
Ik ben al een jaar klaar bij de psych. Heb het gevraagd maar die zeiden dat de HA verder opvolgt. Woon niet in NL dus dat is pietsjes anders hier. Maar ik zal de psych morgen even bellen om te vragen of ik niet even langs kan komen oid.

Ik ben idd constant op zoek naar systeempjes, maar wat zo typisch is dat ik een prachtige mooie agenda koop, daar veel in schrijf en m na een week al niet meer gebruik omdat ik vergeet dat ik m heb.
pi_187246643
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 21:04 schreef Roomsnoes het volgende:
Ik ben al een jaar klaar bij de psych. Heb het gevraagd maar die zeiden dat de HA verder opvolgt. Woon niet in NL dus dat is pietsjes anders hier. Maar ik zal de psych morgen even bellen om te vragen of ik niet even langs kan komen oid.

Ik ben idd constant op zoek naar systeempjes, maar wat zo typisch is dat ik een prachtige mooie agenda koop, daar veel in schrijf en m na een week al niet meer gebruik omdat ik vergeet dat ik m heb.
Dat ben ik met het bijhouden van een kasboekje... Een dikke maand SUPER fanatiek, en totaal inzicht in alles, helemaal in control. En dan ineens... niet meer.
Vind ik altijd zo jammer van mezelf.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')