Herkenbaar.quote:Op zondag 20 januari 2019 12:44 schreef littledrummergirl het volgende:
Als s avonds na 19u nog iets met caffeine drink kan ik voor 1u snachts niet slapen
Denk dat daar weinig verschil tussen NT's en ADHD'ers zit, meer met de intensiteit waarmee je de relatie beleefd hebt.quote:Op maandag 28 januari 2019 07:59 schreef Orbeatle het volgende:
Denken jullie ook dat dingen als liefdesverdriet heviger worden beleefd door mensen met ADHD? Dat is al iets heel moeilijks om mee te dealen, maar bij een ADHD'er schieten er sowieso continu al allerlei gedachtes door je kop, en als die dan gepaard gaan met liefdesverdriet gevoelens dan is het een bittere pil.
Merk dat ik er al echt maandenlang in hang en het maar moeizaam gaat allemaal. En dan ben ik daarbij ook nog eens ongeduldig. Ik wil dat het sneller beter gaat... Dus... Ik word moe van mezelf, wederom.
.
Hmm, ja, dat speelt ongetwijfeld ook mee. Maar ik merk wel dat wanneer ik geen of weinig externe prikkels ervaar het in m'n hoofd echt super stormachtig is. En dat was het altijd al, maar door deze extra complicerende factor blijf ik er naar mijn idee nog veel meer in hangen dan een 'normaal' persoon. Of zit ik mezelf nu gewoon enorm zielig te vindenquote:Op maandag 28 januari 2019 20:07 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Denk dat daar weinig verschil tussen NT's en ADHD'ers zit, meer met de intensiteit waarmee je de relatie beleefd hebt.
Tsja, volgens mij krijgt een 'normaal' persoon ook vooral het advies om lekker afleiding te zoeken, omdat je er anders teveel aan gaat denken. Dus ik denk niet dat we in dat aspect er erg verschillend in zijn.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 09:27 schreef Orbeatle het volgende:
[..]
Hmm, ja, dat speelt ongetwijfeld ook mee. Maar ik merk wel dat wanneer ik geen of weinig externe prikkels ervaar het in m'n hoofd echt super stormachtig is. En dat was het altijd al, maar door deze extra complicerende factor blijf ik er naar mijn idee nog veel meer in hangen dan een 'normaal' persoon. Of zit ik mezelf nu gewoon enorm zielig te vinden.
Die bijwerkingen zijn per persoon anders, maar dit moet je dan het beste gewoon met je arts even bespreken lijkt mequote:Op woensdag 6 februari 2019 16:21 schreef Helsinki het volgende:
Ik ben 2 weken geleden begonnen met Ritalin en heb soms last van steken op de borst en dat straalt dan uit naar de rug. Meer mensen die dit hebben (gehad)?
Ja, een beetje onhandig dat ik me in de tijd had vergist en m'n huisarts daardoor niet heb gezien afgelopen maandagquote:Op donderdag 7 februari 2019 12:53 schreef Orbeatle het volgende:
[..]
Die bijwerkingen zijn per persoon anders, maar dit moet je dan het beste gewoon met je arts even bespreken lijkt me.
Bij mij zorgde het voor steken in m'n maag toentertijd en constante misselijkheid. Het is allemaal rommel.
Dosis te hoog? Word je er ook een beetje zenuwachtig van?quote:Op woensdag 6 februari 2019 16:21 schreef Helsinki het volgende:
Ik ben 2 weken geleden begonnen met Ritalin en heb soms last van steken op de borst en dat straalt dan uit naar de rug. Meer mensen die dit hebben (gehad)?
Ik heb niet alles gelezen, maar een vrij negatief stuk. En zeer herkenbaar. Diegene worstelt overal mee. Net zoals ik. Langdurig werkloos ±10 jaar. Net zoals ik. Het is dan ook een belachelijke stoornis.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 13:01 schreef bloempjuh het volgende:
Interessant artikel (wel lang en in 't Engels):
https://gekk.info/article(...)CNPvG9uZTEc5oGYmbnlQ
Beetje sikkeneurig, ja. Maar wel als ondertoon: 'neem het ons niet kwalijk, we kunnen er niets aan doen'.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 16:37 schreef LazyDave het volgende:
[..]
Ik heb niet alles gelezen, maar een vrij negatief stuk. En zeer herkenbaar. Diegene worstelt overal mee. Net zoals ik. Langdurig werkloos ±10 jaar. Net zoals ik. Het is dan ook een belachelijke stoornis.
ADHD en ASS kennen veel raakvlakken en overlap. Niet zo heel gek. Grootste verschil is het kunnen verplaatsen in een ander en rigiditeit.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 16:18 schreef Broccolitaartje het volgende:
Soms twijfel ik of ik niet ook een sausje autisme heb![]()
Ik doe dat wel, maar ligt aan welk merk ik heb of ik daarvan wel of geen bijwerkingen heb.quote:Op vrijdag 18 januari 2019 14:39 schreef hugecooll het volgende:
Heyhoi. Kunnen jullie eigenlijk koffie en medicatie goed combineren? Dus 'gewoon' koffie blijven drinken naast je medicatie of moet je dan minder medicatie nemen of minder koffie drinken?
Dexamfetamine werkt bij mij een stuk beter dan Ritalin en op even aan het begin na, heb ik er ook geen bijwerkingen van. Qua dosis heb je geloof ik 2,5 mg/pil(letje) en 5 mg, maar 5 mg wordt niet vergoed of zo. Is geloof ik wel 2x zo sterk als Ritalin dus je hebt er maar de helft van nodig.quote:Op dinsdag 2 april 2019 09:12 schreef summer2bird het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met amfexa of dexamfetamine?
Ik reageer niet zo goed op de Ritalin en mijn arts raad amfexa aan, maar ik lees allerlei horrorverhalen op internet.
En dexamfetamine kan je allen in hele kleine dosis krijgen volgens mij?
Oh dat lijkt me heel vervelendquote:Op vrijdag 22 maart 2019 14:14 schreef Orbeatle het volgende:
Ken je dat, dat je een berichtje stuurt naar iemand op whatsapp en dat er dan urenlang maar één zo'n stom vinkje blijft staan en er dus maar geen reactie komt de hele tijd.. Mijn geduld wordt met dat soort dingen echt zo ontzettend op de proef gesteld, verschrikkelijk. Ik kan dan alleen nog maar daar op focussen.
Ongeduld, dat is echt mijn ultieme ADHD kwaal.
Dat grotere doosje met die raar ingedeelde pillen?quote:Op dinsdag 2 april 2019 09:33 schreef Myrr het volgende:
[..]
Ik doe dat wel, maar ligt aan welk merk ik heb of ik daarvan wel of geen bijwerkingen heb.
Heb nu dat wat grotere doosje met die raar ingedeelde pillen. Daarbij heb ik veel minder dat ik opgefokt word.
Als je bijvoorbeeld 20 mg daarvan nodig hebt (ik zeg maar wat, weet nog niks van de dosering) en dus 8 pilletjes per dag slikt, wordt dat dan ook nog volledig vergoed?quote:Op dinsdag 2 april 2019 09:37 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Dexamfetamine werkt bij mij een stuk beter dan Ritalin en op even aan het begin na, heb ik er ook geen bijwerkingen van. Qua dosis heb je geloof ik 2,5 mg/pil(letje) en 5 mg, maar 5 mg wordt niet vergoed of zo. Is geloof ik wel 2x zo sterk als Ritalin dus je hebt er maar de helft van nodig.
Dat wordt dan vergoed jaquote:Op dinsdag 2 april 2019 09:43 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Als je bijvoorbeeld 20 mg daarvan nodig hebt (ik zeg maar wat, weet nog niks van de dosering) en dus 8 pilletjes per dag slikt, wordt dat dan ook nog volledig vergoed?
Wel omslachtig dat alleen 2.5 gram vergoed wordt
quote:Op dinsdag 2 april 2019 09:41 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Dat grotere doosje met die raar ingedeelde pillen?
En ik heb het nu bijna niet meer, tenzij ik die pilletjes met een grote mok sterke koffie zou innemen oid
Ah mooiquote:Op dinsdag 2 april 2019 09:48 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Dat wordt dan vergoed ja
Wel eerst eigen risico he
Hoezo raar? Dat is een ♥quote:Op dinsdag 2 april 2019 10:53 schreef Myrr het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Deze. Heb hier sowieso minder bijwerkingen van, maar heb wel anderhalf tot 2 per dosis nodig. Van die kleinere doosjes word ik wel doorgeflipt. Daar durf ik 2 niet aan omdat ik dan helemaal vaag en kut word.
Ja, ben ik ook allemaal heel goed in. Ik ben echt koning uitstelgedragquote:Op dinsdag 2 april 2019 09:40 schreef -Miauw- het volgende:
[..]
Oh dat lijkt me heel vervelend![]()
Mijn ultieme ADHD-kwaal is het gebrek aan motivatie voor dingen die ik niet leuk vind. Uitstellen, uitstellen, uitstellen. En ik ben vaak dingen kwijt terwijl ik ze één seconde ervoor nog vast had.
Heftig... Ik heb dat om die reden toentertijd niet gedaan, zoveel pillen de hele tijd innemen vond ik nogal een gedoe. Maar; dexamfetamine wordt weer vergoed dus?quote:Op dinsdag 2 april 2019 15:36 schreef summer2bird het volgende:
Ik stap vanaf morgen over van Ritalin naar Dexamfetamine. 40 miligram, dus iets van 16 pillen per dag![]()
Nou ja, als het maar werkt en vergoed wordt
Alleen 2.5 miligram. Hence de 16 pillen per dag.quote:Op dinsdag 2 april 2019 15:40 schreef Orbeatle het volgende:
[..]
Heftig... Ik heb dat om die reden toentertijd niet gedaan, zoveel pillen de hele tijd innemen vond ik nogal een gedoe. Maar; dexamfetamine wordt weer vergoed dus?
Waaaaaaat 40mg in één keer zonder op te bouwen? Dat is echt kneiterveel om zomaar mee te beginnen hoorquote:Op dinsdag 2 april 2019 15:36 schreef summer2bird het volgende:
Ik stap vanaf morgen over van Ritalin naar Dexamfetamine. 40 miligram, dus iets van 16 pillen per dag![]()
Nou ja, als het maar werkt en vergoed wordt
Ik slikte vandaag voor het laatst mijn ritalin, 70 mg.quote:Op dinsdag 2 april 2019 21:14 schreef Broccolitaartje het volgende:
[..]
Waaaaaaat 40mg in één keer zonder op te bouwen? Dat is echt kneiterveel om zomaar mee te beginnen hoor
Gebruikelijke startdosering is 3x5mg, en de meeste mensen eindigen met een dagdosering tussen de 15 en 40mg.
In hoeveel giften ga je dan nemen?
Verder ben ik het trouwens eens met Hugecooll, werkt veel beter voor mij en veel minder bijwerkingen, alleen jammer dat er geen langwerkend preparaat is want ik loop nu coschap en voor je het weet ben je op eens weer 2 uur te laat met je pillen![]()
Pff onbegrijpelijk. Daar kan ik dus écht zó niet bij. Je kan niet zomaar dit soort medicijnen in het wilde weg gaan voorschrijven, als je er geen verstand van hebt. Je speelt wel met iemands gezondheid...quote:Op dinsdag 2 april 2019 21:51 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ik slikte vandaag voor het laatst mijn ritalin, 70 mg.
Mijn arts ging er van uit dat je dan de helft moest nemen.
Maar die wist er volgens mij niet veel vanaf, van dit middel![]()
En dan moet ik elke dag 3 x 5 tabletten.
Om 9:00, 13:00 en 16:00
Ik heb 2x5 (wel eerst opgebouwd). Toen ik tegen de psych zei dat ik bij nachtdiensten soms 3x doe, raadde ze af om dat vaak te doen want ze vond dat best veel. Geen idee of de mijne voorzichtig is of de jouwe juist nietquote:Op dinsdag 2 april 2019 21:51 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ik slikte vandaag voor het laatst mijn ritalin, 70 mg.
Mijn arts ging er van uit dat je dan de helft moest nemen.
Maar die wist er volgens mij niet veel vanaf, van dit middel![]()
En dan moet ik elke dag 3 x 5 tabletten.
Om 9:00, 13:00 en 16:00
Ze is de arts van de afdeling hier (zit in opname).quote:Op woensdag 3 april 2019 07:07 schreef Broccolitaartje het volgende:
[..]
Pff onbegrijpelijk. Daar kan ik dus écht zó niet bij. Je kan niet zomaar dit soort medicijnen in het wilde weg gaan voorschrijven, als je er geen verstand van hebt. Je speelt wel met iemands gezondheid...
Ik kwam van 96mg concerta (langwerkend ritalin) en ben ook gewoon met 3x5mg begonnen, het is gewoon weer een heel andere stof. Ik zit nu op 25-35mg dex per dag (ligt eraan of ik 2 of 3 doses neem).
Ik gok dat je nu onder behandeling bent bij de Huisarts dan? Misschien kan je vanochtend nog even bellen of hij zeker weet dat je met zoveel moet beginnen, omdat je andere cijfers vindt? Of je kan zelf eerst beginnen met 3x5mg, en als het niet werkt ga je morgen een stapje omhoog. Ik denk anders dat je alsnog héél erg last van bijwerkingen gaat krijgen....
2x5 gram of 5 pillen?quote:Op woensdag 3 april 2019 07:25 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ik heb 2x5 (wel eerst opgebouwd). Toen ik tegen de psych zei dat ik bij nachtdiensten soms 3x doe, raadde ze af om dat vaak te doen want ze vond dat best veel. Geen idee of de mijne voorzichtig is of de jouwe juist niet
En, hoe ging het vandaag?quote:Op woensdag 3 april 2019 09:39 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ze is de arts van de afdeling hier (zit in opname).
Maar ze is basisarts en verder niet
Ik begin ook maar met 3x5 mg omdat ik het ook nogal veel vind.
[..]
2x5 gram of 5 pillen?
Ja eigenlijk best goedquote:
Fijn dat het goed gaat, ik hoop ook dat je een beetje slaapt vannacht, dat zou nog wel een probleem kunnen worden als je om 16:00 nog even 12,5mg neemt... Heb je nu geen last van hartkloppingen?quote:Op woensdag 3 april 2019 19:17 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ja eigenlijk best goed
Vanmorgen 5 gram genomen, tussen de middag 7.5 en om 17:00 uur ( moest eigenlijk om 16:00 uur) 12.5 gram genomen.
Voel me niet high, maar wel rustig en geordend.
Ik denk dat ik morgen eens probeer om alleen 9:00 en 16:00 te doen en dan elk 12.5 gram.
En ik moet wat bedenken voor makkelijkere inname, want ik sta nu elke keer een kwartier te worstelen met het openen van die blisters.
Goed idee.quote:Op woensdag 3 april 2019 19:32 schreef Broccolitaartje het volgende:
[..]
Fijn dat het goed gaat, ik hoop ook dat je een beetje slaapt vannacht, dat zou nog wel een probleem kunnen worden als je om 16:00 nog even 12,5mg neemt... Heb je nu geen last van hartkloppingen?
Je plannetje van alleen om 9 en 16 nemen werkt niet, want die pillen werken maar 4 uur, en als je zó veel gaat innemen dat het langer dan 4 uur werkzaam is, dan zit je al heel gauw tegen een toxische ("giftige") concentratie aan. En dat moet je echt niet willen, dat is niet gezond. Gewoon netjes elke 4 uur nemen, dan hou je een goede spiegel in je bloed omdat de nieuwe pillen beginnen te werken terwijl de pillen van 4 uur geleden uitwerken. Ik heb ergens een plaatje van hoe geneesmiddelspiegels verlopen in je lichaam, ik zal eens kijken of ik die kan vinden, dat verheldert de boel een beetje![]()
Bij de kruidvat oid kan je vaak van die kleine pillendoosjes kopen, daar kan je dan sochtends de pillen in doen die je die dag moet nemen, als je zo veel moeite hebt met die blisters
Ik heb even een plaatje voor jou gemaakt met een geneesmiddel-simulator.quote:Op woensdag 3 april 2019 19:40 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Goed idee.
Geen hartkloppingen gelukkig. Zonet een droge mond maar da's alweer weg. En koude voeten.
Ik vind het alleen een beetje moeilijk dat ik zoveel pillen moet nemen. Ik weet dat het komt omdat het een kleine dosis per pil is, maar vind het geen leuk gezicht.
Ben ook een beetje bang dat ik er voor beoordeeld wordt als anderen dat zo zouden zien.
Ik voel me altijd best slecht als ik medicatie inneem, omdat er veel wordt gezegd dat het fout is en het troep is.
Ik slik het gros van mijn leven medicatie maar voel me er altijd schuldig om.
Ik baal ook erg dat ik nu 15 pillen per dag erbij heb.
Als het gewoon 4 tabletjes van 10mg was was het al heel anders.
Maar de apotheek levert dat niet en het is volgens mij best duur om dat zelf te betalen, als de apotheek dat levert/maakt.
Het is zelfs zo dat AD(H)D met hoogbegaafdheid verward kan worden en visa versa:quote:Op vrijdag 8 februari 2019 13:01 schreef Orbeatle het volgende:
Zijn er mensen hier die denken dat het hebben van ADHD bepaalde skills met zich meebrengt eigenlijk?
Het brengt wel skills met zich mee ja. Wel ja verbanden leggen en alles is denk ik meer intelligentie. Die hebben ze bij mij ook uitgebreid gemeten toen ik daar voor de diagnose kwam en dat was vrij hoog, weet niet of dat een verband heeft verder met adhd maar dacht wel dat mensen met adhd over het algemeen een bovengemiddelde intelligentie hebben. Maar zo'n beetje ieder adhd-gerelateerde 'skill' die in het symptomenlijstje staat heb ik wel. Helaas ook alle fails, maargoed.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 13:01 schreef Orbeatle het volgende:
Zijn er mensen hier die denken dat het hebben van ADHD bepaalde skills met zich meebrengt eigenlijk?
Ik heb vaak te horen gekregen van mijn vorige vriendin dat ik heel goed ben in het leggen van verbanden, dat viel haar echt op. Ik kan snel dingen aan elkaar koppelen en ik vraag me af of ik dat te danken heb aan m'n ADHD.
Ben even nieuwsgierig of dit soort dingen herkenbaar klinkt voor mensen hier.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |