Het is even afhankelijk of het aan alle voorwaarden voldoen zal (niet specifiek gemaakt etc.?). Als dat het geval is, dan tracht de webwinkel je te naaien omdat je een (voor retourzending) duur bed hebt staan.quote:Op maandag 16 juli 2018 21:57 schreef Brupje het volgende:
Ik heb een vraag met betrekking tot kosten voor terugzending, na het ongedaan maken van de koop. Betreft een aankoop op afstand. Na aankoop, maar voor verzending, hebben we de aankoop geannuleerd middels een brief. Deze is ontvangen door de verkoper, maar die gaat alsnog verzenden. We moeten het maar terugsturen, wat best iets kan kosten aangezien het een bed betreft.
Nu kunnen we de levering mogelijk weigeren en/of het gehele aankoopbedrag terughalen via de creditcardmaatschappij en de verkoper het weer laten ophalen.
Maar ben benieuwd of in dit geval ik in mijn recht sta als ik de terugzendkosten zou willen verhalen op de verkoper. Op een heleboel sites wordt wel aangegeven dat we na levering zelf voor de kosten opdraaien, wat logisch is, maar niet in het geval je voor leverin annuleert. Iemand die hier iets verder van af weet?
Ik ken meerdere leveranciers waarbij het na bestelling niet mogelijk is het afsturen te annuleren. Het is maar net hoe ze het georganiseerd hebben. Retourneren kan dan weer wel (en zo hoort het ook).quote:Op maandag 16 juli 2018 22:10 schreef investeerdertje het volgende:
(...) dan tracht de webwinkel je te naaien (...)
Kan me voorstellen dat het lastig is. Maar mijn vraag is of io daar voor moet betalen?quote:Op maandag 16 juli 2018 22:15 schreef Queller het volgende:
[..]
Ik ken meerdere leveranciers waarbij het na bestelling niet mogelijk is het afsturen te annuleren. Het is maar net hoe ze het georganiseerd hebben. Retourneren kan dan weer wel (en zo hoort het ook).
Bijkomende kosten terwijl jij in principe op tijd geannuleerd hebt vind ik, persoonlijk, ondernemersrisico. Retourzenden is dan ook lekker voor hen, aangezien dit waarschijnlijk niet in hun voorwaarden staat maar puur dropshipping technische redenen heeft.quote:Op maandag 16 juli 2018 22:15 schreef Queller het volgende:
[..]
Ik ken meerdere leveranciers waarbij het na bestelling niet mogelijk is het afsturen te annuleren. Het is maar net hoe ze het georganiseerd hebben. Retourneren kan dan weer wel (en zo hoort het ook).
Voldoen aan alle voorwaarden, geven ze zelf ook aan. Moet alleen per se worden verstuurdquote:Op maandag 16 juli 2018 22:10 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het is even afhankelijk of het aan alle voorwaarden voldoen zal (niet specifiek gemaakt etc.?). Als dat het geval is, dan tracht de webwinkel je te naaien omdat je een (voor retourzending) duur bed hebt staan.
Tip: Raadpleeg het juridisch loket, of je rechtsbijstandsverzekering als het om genoeg geld gaat.
enig idee hoe duur retourzending zal worden, informeer anders eens bij je rechtsbijstand (als je consumentenrecht er bij hebt)quote:Op maandag 16 juli 2018 22:18 schreef Brupje het volgende:
[..]
Voldoen aan alle voorwaarden, geven ze zelf ook aan. Moet alleen per se worden verstuurd
Dat jij het 'persoonlijk ondernemersrisico' vindt, maakt natuurlijk niet uit. Ik kan me vergissen, maar volgens mij biedt de Wet koop op afstand niet het recht voor de koper om een aankoop te annuleren. Wel om te retourneren.quote:Op maandag 16 juli 2018 22:17 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Bijkomende kosten terwijl jij in principe op tijd geannuleerd hebt vind ik, persoonlijk, ondernemersrisico. Retourzenden is dan ook lekker voor hen, aangezien dit waarschijnlijk niet in hun voorwaarden staat maar puur dropshipping technische redenen heeft.
Aan welke voorwaarden voldoe je dan volgens de verkoper? Heb je het recht de aankoop (kosteloos) te annuleren als je 'm toch niet wilt? En geven ze dan ook aan dat er niet verzonden wordt of zo?quote:Op maandag 16 juli 2018 22:18 schreef Brupje het volgende:
Voldoen aan alle voorwaarden, geven ze zelf ook aan. Moet alleen per se worden verstuurd
Zover waren we al. Staat er ook dat je het recht hebt te annuleren en daarmee het afzenden tegen te houden (zodat je geen retourkosten hebt)?quote:Op maandag 16 juli 2018 22:25 schreef Fer het volgende:
In de wet staat alleen dat de verzendkosten van verkoper naar klant vergoed moeten worden. Er is geen verplichting de retourkosten ook te vergoeden.
Zal al gauw 100-150 euro zijn. Heb geen rechtsbijstand verder. Gaat me ook gewoon om het theoretische, praktisch is het makkelijker de aflevering te weigeren.quote:Op maandag 16 juli 2018 22:18 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
enig idee hoe duur retourzending zal worden, informeer anders eens bij je rechtsbijstand (als je consumentenrecht er bij hebt)
Voldoen aan koop op afstand. Voor de rest zijn er geen rechten in de voorwaarden waar we gebruik van kunnen maken.quote:Op maandag 16 juli 2018 22:23 schreef Queller het volgende:
[..]
Aan welke voorwaarden voldoe je dan volgens de verkoper? Heb je het recht de aankoop (kosteloos) te annuleren als je 'm toch niet wilt? En geven ze dan ook aan dat er niet verzonden wordt of zo?
De vraag is of je dat van de kosten afhelpt. Ik denk van niet.quote:Op maandag 16 juli 2018 22:33 schreef Brupje het volgende:
Zal al gauw 100-150 euro zijn. Heb geen rechtsbijstand verder. Gaat me ook gewoon om het theoretische, praktisch is het makkelijker de aflevering te weigeren.
Dan heb je toch uitsluitend het recht te retourneren? Of mis ik iets? Kan hoor; ik weet het namelijk niet zeker. Je kan de zending weigeren, maar dan worden de retourkosten waarschijnlijk in mindering gebracht op het terug te storten bedrag. En dat is dan volgens mij terecht.quote:Op maandag 16 juli 2018 22:35 schreef Brupje het volgende:
Voldoen aan koop op afstand. Voor de rest zijn er geen rechten in de voorwaarden waar we gebruik van kunnen maken.
Ben ik ook bang voor. De wet regelt zichtrecht, geen spijt-van-aankoop-recht.quote:Op maandag 16 juli 2018 22:25 schreef Fer het volgende:
In de wet staat alleen dat de verzendkosten van verkoper naar klant vergoed moeten worden. Er is geen verplichting de retourkosten ook te vergoeden.
WGR / Koop op afstand - kosten terugzendenquote:Op maandag 16 juli 2018 22:39 schreef Peter het volgende:
Waarom zou het weigeren van het pakket niet kunnen?
Nou ja, dat dus...quote:Op maandag 16 juli 2018 22:38 schreef Brupje het volgende:
Ben ik ook bang voor. De wet regelt zichtrecht, geen spijt-van-aankoop-recht.
Dat zou goed kunnen, ik hoop het niet.quote:Op maandag 16 juli 2018 22:37 schreef Queller het volgende:
[..]
Dan heb je toch uitsluitend het recht te retourneren? Of mis ik iets? Kan hoor; ik weet het namelijk niet zeker. Je kan de zending weigeren, maar dan worden de retourkosten waarschijnlijk in mindering gebracht op het terug te storten bedrag. En dat is dan volgens mij terecht.
Worden er door een bezorger extra kosten in rekening gebracht voor een geweigerd pakket? Lijkt mij sterk..quote:Op maandag 16 juli 2018 22:40 schreef Queller het volgende:
[..]
WGR / Koop op afstand - kosten terugzenden
Jup laatste keer. Gokken er op dat mensen het niet gaan terugsturen.quote:Op maandag 16 juli 2018 22:41 schreef Klaploper het volgende:
Los van hoe het juridisch zit, prachtig hoe zo'n winkel werkt.
Je wil het product toch niet hebben? We sturen het toch naar je toe, want dan maak je kosten. Lekker puh.
en dan hopen dat je het houdt. Ik had ook wat besteld revent, echter direct daarna erachter gekomen dat mijn vrouw het ook al had gekocht. Mail erachteraan gestuurd om te annuleren, volgende dag had ik het bedrag al terug. Stukje service, hier heb je pech denk ik. Al geprobeerd om bijv. klein bedrag te betalen voor annulering en geen verzending?quote:Op maandag 16 juli 2018 22:41 schreef Klaploper het volgende:
Los van hoe het juridisch zit, prachtig hoe zo'n winkel werkt.
Je wil het product toch niet hebben? We sturen het toch naar je toe, want dan maak je kosten. Lekker puh.
Dat gaat niet met gewone pakketpost, dus het lijkt me wel.quote:Op maandag 16 juli 2018 22:43 schreef Peter het volgende:
Worden er door een bezorger extra kosten in rekening gebracht voor een geweigerd pakket? Lijkt mij sterk..
En wat dacht je van deze: annuleren bij de leverancier kan (de verkoper) niet, levering geschiedt rechtstreeks (van de leverancier) naar de eindklant, retouren moet naar de verkoper. Bij weigering van het pakket gaat het terug naar de afzender (in deze zeer waarschijnlijk de leverancier).quote:Op maandag 16 juli 2018 22:53 schreef Postbus100 het volgende:
Nou ja, op zich zet een bedrijf vanaf het moment dat de bestelling binnenkomt alles in werking om de bestelling klaar te maken en te versturen. Kan me voorstellen dat als de processen zijn ingericht op grootschaligheid, het goedkoper /makkelijker is om te versturen en terug te nemen. Let op : kosten voor een bedrijf zitten niet zozeer in de boel ongedaan maken, maar vooral dat een medewerker persoonlijk een wijziging moet aanbrengen in de reguliere gang van zaken (administratie wijzigen, etc).
En nee, klantvriendelijk is het allerminst.
Als je nooit getekend hebt voor ontvangst kan je het ook niet retour sturen.Je hebt het product nooit in je bezit gehad.quote:Op maandag 16 juli 2018 23:00 schreef Fer het volgende:
Zou de wet weigeren ook zien als retour sturen?
Nee, dat maak ik er niet van. Er staat namelijk dat de door de verkoper in rekening gebrachte leveringskosten bij retournering worden terugbetaald.quote:Op maandag 16 juli 2018 23:00 schreef Brupje het volgende:
Toch maar even de algemene voorwaarden gepakt. Als ik hier jip en janneke taal van maak staat er dat kosten voor retourneren (bij weigeren zending) voor verkoper zijn:
11.2 De Verkoper vergoedt alle betalingen van de Koper, inclusief eventuele leveringskosten door de Verkoper in rekening
gebracht voor het geretourneerde Kavel, onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de Koper de
herroeping meldt. Tenzij de Verkoper aanbiedt het Kavel zelf af te halen, mag de Verkoper wachten met terugbetalen
tot hij het Kavel heeft ontvangen of tot de Koper aantoont dat hij het Kavel heeft teruggezonden, naar gelang welk
tijdstip eerder valt.
Volgens mij geldt bij Koop op afstand nog steeds het uitgangspunt 'koop = koop'. Dus wat zou je met je RBV willen dan?quote:Op dinsdag 17 juli 2018 00:19 schreef descon het volgende:
Overigens wel weer een mooi item voor gezeik. TS annuleert op het moment dat het item nog niet verzonden is. Dat zijn de momenten dat een rechtsbijstand handig is.
Juridische definities van retour,annuleren en weigeren.quote:Op dinsdag 17 juli 2018 00:28 schreef Queller het volgende:
[..]
Volgens mij geldt bij Koop op afstand nog steeds het uitgangspunt 'koop = koop'. Dus wat zou je met je RBV willen dan?
Jawel. Voor zover ik onderstaande lees, mag je echt gewoon annuleren voordat het verzonden is.quote:Op maandag 16 juli 2018 22:38 schreef Brupje het volgende:
[..]
Ben ik ook bang voor. De wet regelt zichtrecht, geen spijt-van-aankoop-recht.
Kijk dat is een mooi antwoord. Dank voor de link!quote:Op dinsdag 17 juli 2018 08:53 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Jawel. Voor zover ik onderstaande lees, mag je echt gewoon annuleren voordat het verzonden is.
https://blog.iusmentis.co(...)rdat-geleverd-wordt/
Ik zou ze mailen en aankondigen dat je dus echt niet gaat betalen voor terugsturen, en dat je de verzending niet zal accepteren.
Om te herroepen. Dat mag ook voor verzending:quote:Op maandag 16 juli 2018 22:21 schreef Queller het volgende:
[..]
Dat jij het 'persoonlijk ondernemersrisico' vindt, maakt natuurlijk niet uit. Ik kan me vergissen, maar volgens mij biedt de Wet koop op afstand niet het recht voor de koper om een aankoop te annuleren. Wel om te retourneren.
Bron: https://uitspraken.rechts(...)1751&showbutton=truequote:Waar de koper het recht heeft na ontvangst van een zaak te koop te annuleren, moet voorts aangenomen dat hij dat recht ook heeft nog voor de ontvangst van de zaak. Dat brengt mee dat koper de koop kon annuleren, ook als koper zich eenvoudigweg heeft bedacht [...]
Dat je dit gezeik uit handen geeft en op die manier er gewoon klaar mee bent?quote:Op dinsdag 17 juli 2018 00:28 schreef Queller het volgende:
[..]
Volgens mij geldt bij Koop op afstand nog steeds het uitgangspunt 'koop = koop'. Dus wat zou je met je RBV willen dan?
Denk maar niet dat een rbv dit in handen neemt.quote:Op dinsdag 17 juli 2018 13:37 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat je dit gezeik uit handen geeft en op die manier er gewoon klaar mee bent?
Goh, wat bijzonder dat ze dit soort zaken voor mij keurig oplossen aangezien de retourkosten de drempelwaarde overschrijden. Wel even dat vakje consumentenrecht aanvinken bij je afsluitmoment. Verrek, zelfs als een webwinkel niet levert bij een product duurder dan drempelbedrag nemen ze alle ingebrekestellingen e.d. uit handen.quote:Op dinsdag 17 juli 2018 16:07 schreef r_one het volgende:
[..]
Denk maar niet dat een rbv dit in handen neemt.
Goh, best wel bijzonder ja dat jouw rbv zo'n lage drempelwaarde hanteert. Verrek, hoe zou dat doorgaans bij andere rbv zijn geregeld.quote:Op dinsdag 17 juli 2018 16:56 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Goh, wat bijzonder dat ze dit soort zaken voor mij keurig oplossen aangezien de retourkosten de drempelwaarde overschrijden. Wel even dat vakje consumentenrecht aanvinken bij je afsluitmoment. Verrek, zelfs als een webwinkel niet levert bij een product duurder dan drempelbedrag nemen ze alle ingebrekestellingen e.d. uit handen.
Doet er niet toe.quote:Op dinsdag 17 juli 2018 18:19 schreef lighted het volgende:
Waarom koop je een bed als je die vervolgens niet wilt?
Heh? Ik bedoel alleen dat de reden van retourneren er wettelijk gezien niet toe doet. Je mag gebruik maken van WKOA zonder opgaaf van reden.quote:
Hoe duur denk je dat het terugsturen van zo een bed is? 100 euro ben je zo kwijt. Goh wat is nu een gebruikelijke drempelwaardequote:Op dinsdag 17 juli 2018 18:14 schreef r_one het volgende:
[..]
Goh, best wel bijzonder ja dat jouw rbv zo'n lage drempelwaarde hanteert. Verrek, hoe zou dat doorgaans bij andere rbv zijn geregeld.
Goh om en nabij de 250 euro. Doorgaans.quote:Op dinsdag 17 juli 2018 18:55 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hoe duur denk je dat het terugsturen van zo een bed is? 100 euro ben je zo kwijt. Goh wat is nu een gebruikelijke drempelwaarde
Had je snel verdient met 10 minuten langer nadenken of je het bed wel wil hebben/kan betalen.quote:Op dinsdag 17 juli 2018 18:55 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hoe duur denk je dat het terugsturen van zo een bed is? 100 euro ben je zo kwijt.
Tja, een verzekeraar als Unive heeft daar een realistischer tarief.quote:Op dinsdag 17 juli 2018 19:39 schreef r_one het volgende:
[..]
Goh om en nabij de 250 euro. Doorgaans.
Ben ik TS?quote:Op dinsdag 17 juli 2018 20:00 schreef Deshain het volgende:
[..]
Had je snel verdient met 10 minuten langer nadenken of je het bed wel wil hebben/kan betalen.
Ik zal het doorgeven aan TS. Goed?quote:Op dinsdag 17 juli 2018 20:09 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Tja, een verzekeraar als Unive heeft daar een realistischer tarief.
Volgens mij is het een ander die aangeeft dat het geen zin heeft om je rechtsbijstandsverzekering te contacten. Dit meer specifiek omdat diegene zelf gewoon een hondsberoerde afgesloten heeft. Is niet erg, maar ja. Je hebt gelijk, dat ging off topic, daarvoor mijn excuses.quote:Op dinsdag 17 juli 2018 20:26 schreef Deshain het volgende:
[..]
Nee, maak dus maar lekker je eigen topic met je gedram over je RBV.
Misschien is het dan handiger om aan TS aan te geven er uberhaupt een af te sluiten.quote:
Interessant! Ik zocht nog iets recenters, maar niets kunnen vinden.quote:Op dinsdag 17 juli 2018 12:59 schreef baskick het volgende:
Om te herroepen. Dat mag ook voor verzending:
Bron: https://uitspraken.rechts(...)1751&showbutton=true
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |