De praktijk:quote:Op woensdag 4 juli 2018 15:02 schreef Murdera het volgende:
[..]
"leuk dat je ontzettend goede cijfers hebt, de beste van iedereen, maar je bent een aziaat, dus je krijgt 20 punten aftrek, en dan ben je niet meer de beste. Doei."

Nee. Ik vind dat het uberhaupt onwenselijk is om als overheid een licentie te gaan verkopen aan scholen om rassendiscriminatie uit te oefenen.quote:Op woensdag 4 juli 2018 15:09 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Jij vindt dus dat we moeten wachten met het maken van beleid totdat we alles tot in de puntjes hebben bestudeerd?

Worden Aziaten daadwerkelijk benadeeld of loop je dat te verzinnen zodat je een ogenschijnlijk legitieme stok hebt om dit besluit mee te slaan?quote:Op woensdag 4 juli 2018 15:12 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Ja het wegdrukken van Aziaten is goed?

Heb je ook bewijs dat dat gebeurt op Amerikaanse uni's, of lul je maar gewoon wat?quote:Op woensdag 4 juli 2018 15:07 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
"Leuk dat je het hoogste IQ hebt van alle kandidaten en dat je een ongekende passie voor je vak hebt, maar je bent naar een pauperschool geweest, je ouders hadden geen geld voor bijlessen en we schatten je potentieel veel lager in omdat je een neger bent. Doei. "

quote:Op woensdag 4 juli 2018 15:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Worden Aziaten daadwerkelijk benadeeld of loop je dat te verzinnen zodat je een ogenschijnlijk legitieme stok hebt om dit besluit mee te slaan?
https://www.nytimes.com/2(...)news&WT.nav=top-newsquote:A highly anticipated case is pitting Harvard against Asian-American students who say one of the nation’s most prestigious institutions has systematically excluded some Asian-American applicants to maintain slots for students of other races. That case is clearly aimed at the Supreme Court.

https://www.google.com/am(...)eague-harvard-2018-2quote:Op woensdag 4 juli 2018 15:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Worden Aziaten daadwerkelijk benadeeld of loop je dat te verzinnen zodat je een ogenschijnlijk legitieme stok hebt om dit besluit mee te slaan?

Dat lijkt mij inderdaad niet de bedoeling. Maar in dat geval lijkt het mij eerder wenselijk om te kijken naar alternatieve oplossingen dan dat je dit beleid direct de nek omdraait. De positie van zwarten in de VS is van oudsher zwak. Pogingen om die te verbeteren moeten mijns inziens worden toegejuicht. Daar wordt uiteindelijk iedereen beter van, lijkt mij.quote:Op woensdag 4 juli 2018 15:16 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
[..]
https://www.nytimes.com/2(...)news&WT.nav=top-news

Maar dat staat dan weer compleet los hiervan.quote:Op woensdag 4 juli 2018 15:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat lijkt mij inderdaad niet de bedoeling. Maar in dat geval lijkt het mij eerder wenselijk om te kijken naar alternatieve oplossingen dan dat je dit beleid direct de nek omdraait. De positie van zwarten in de VS is van oudsher zwak. Pogingen om die te verbeteren moeten mijns inziens worden toegejuicht. Daar wordt uiteindelijk iedereen beter van, lijkt mij.

Nou ja, ik acht de kans klein dat deze regering zich in gaat spannen om de positie van zwarten in de VS te verbeteren.quote:Op woensdag 4 juli 2018 15:21 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Maar dat staat dan weer compleet los hiervan.

Dit is een beetje het probleem die kant van het politieke spectrum "mijn intenties zijn goed dus ALLES is geoorloofd"quote:Op woensdag 4 juli 2018 15:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat lijkt mij inderdaad niet de bedoeling. Maar in dat geval lijkt het mij eerder wenselijk om te kijken naar alternatieve oplossingen dan dat je dit beleid direct de nek omdraait. De positie van zwarten in de VS is van oudsher zwak. Pogingen om die te verbeteren moeten mijns inziens worden toegejuicht. Daar wordt uiteindelijk iedereen beter van, lijkt mij.

Leuk, maar nogmaals niet relevant in deze context.quote:Op woensdag 4 juli 2018 15:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nou ja, ik acht de kans klein dat deze regering zich in gaat spannen om de positie van zwarten in de VS te verbeteren.

Tsja, ik sta daar anders in. Soms kan positieve discriminatie nuttig zijn om de ban te doorbreken en verandering te bewerkstelligen.quote:Op woensdag 4 juli 2018 15:28 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dit is een beetje het probleem die kant van het politieke spectrum "mijn intenties zijn goed dus ALLES is geoorloofd"
Eh nee.. Racisme is racisme. En daar dient een overheid zich niet mee bezig te houden, Klaar UIT

Affirmative action is wat wij in Nederland positieve discriminatie noemen. Het is inderdaad bedoeld om discriminatie ten nadele van zwarten tegen te gaan. Het is echter nog steeds discriminatie, ook al zou het ervoor zorgen dat studenten aan universiteiten meer een afapiegeling van de samenleving zijn. Of je het nou eens bent met die regelgeving of niet, het is en blijft discriminatie.quote:Op woensdag 4 juli 2018 14:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Hij schaft niet 'positieve discriminatie' af, hij schaft affirmative action af. Dat was juist bedoeld om discriminatie (en de gevolgen daarvan) tegen te gaan. Zoals het artikel al stelt, vielen de richtlijnen voor affirmative action volledig binnen de grenzen van de wet, en waren dus geen discriminatie.

Grotendeels mee eens. Scholen in slechte wijken dienen verbeterd te worden. Het moet financieel nadelig worden om als vrouw alleenstaand zwanger te worden en dan de rest van haar leven niks uit te voeren behalve op de juiste momenten kinderen (van verschillende vaders) uit te poepen (zodat de sollicitaiteplicht vervalt) zonder vaderfiguur. Straffen op drugsgebruik en kleinschalige handel/bezit moeten afgeschaft worden. Meer mensen uit achterstandswijken moeten aan werk geholpen worden in plaats van generaties achtereen werkloosheid. Stimuleer betaalbaar gezond voedsel. Minderheden dienen uit de slachtofferrol te komen.quote:Op woensdag 4 juli 2018 15:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]

Grappig is ook dat joden maatschappelijk het hoogst scoren, maar minder hard aangepakt worden omdat ze onder 'blank' vallen en men het vast niet aandurft een aparte categorie voor hun te maken.quote:Op woensdag 4 juli 2018 15:35 schreef Otger het volgende:
Ik heb een keer de GPA standaarden gezien op basis van ras bij Amerikaanse universiteiten.
Als je een neger bent kom je met hele matige cijfers bijna overal binnen. Als Aziaat moet je echter een enorm sterk gemiddelde hebben om kans te maken.

Dit is gewoon onzin natuurlijk.quote:Op woensdag 4 juli 2018 15:35 schreef Otger het volgende:
Ik heb een keer de GPA standaarden gezien op basis van ras bij Amerikaanse universiteiten.
Als je een neger bent kom je met hele matige cijfers bijna overal binnen. Als Aziaat moet je echter een enorm sterk gemiddelde hebben om kans te maken.

Dat is dan ook een goed geframede hoax van conservatieven.quote:Op woensdag 4 juli 2018 14:50 schreef SpecialK het volgende:
Toelaten dat scholen nee zeggen tegen mensen omdat "we al genoeg smerige aziaten hebben". BAD.

The road to hell is paved with good intentions.quote:Op woensdag 4 juli 2018 15:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Tsja, ik sta daar anders in. Soms kan positieve discriminatie nuttig zijn om de ban te doorbreken en verandering te bewerkstelligen.

Heb je het wel gelezen? Want dat is juist helemaal niet wat het stuk zegt...quote:Op woensdag 4 juli 2018 15:42 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Dat is dan ook een goed geframede hoax van conservatieven.
https://www.vox.com/2018/(...)imination-admissions
In werkelijkheid worden aziaten helemaal niet gediscrimineerd dankzij affirmative action. Dat stuk is heel verhelderend.

Je trapt weer mooi in de VOX valkuil.quote:Op woensdag 4 juli 2018 15:42 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Dat is dan ook een goed geframede hoax van conservatieven.
https://www.vox.com/2018/(...)imination-admissions
In werkelijkheid worden aziaten helemaal niet gediscrimineerd dankzij affirmative action. Dat stuk is heel verhelderend.

Neuh, ik zie mijzelf vooral als iemand met een mening.quote:Op woensdag 4 juli 2018 15:46 schreef SpecialK het volgende:
[..]
The road to hell is paved with good intentions.
Ik snap dat je jezelf als een machiavellische held ziet maar dat is niet de manier waarop we moderne westerse op principe gestoelde democratieën moeten besturen.

Zoiets zal Hitler ook wel gedacht hebben inderdaad.quote:Op woensdag 4 juli 2018 15:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Neuh, ik zie mijzelf vooral als iemand met een mening.
Soms heeft vooruitgang een duwtje in de rug nodig. .

https://edition-m.cnn.com(...)acts/index.html?rm=1quote:Op woensdag 4 juli 2018 15:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Heb je ook bewijs dat dat gebeurt op Amerikaanse uni's, of lul je maar gewoon wat?

ik heb wel lijsten met statistics gezien waarin hetzelfde werd aangetoond, de bron was echter twijfelachtig.quote:

Jaja, positieve discriminatie met als doel de positie van Afro-Amerikanen te verbeteren is bijna vergelijkbaar met het stoppen van joden in vernietigingskampen, inderdaad.quote:Op woensdag 4 juli 2018 15:58 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Zoiets zal Hitler ook wel gedacht hebben inderdaad.

Nee... maar het komt wel vanuit "het praktische overgewicht geven boven het principiele".quote:Op woensdag 4 juli 2018 16:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jaja, positieve discriminatie met als doel de positie van Afro-Amerikanen te verbeteren is bijna vergelijkbaar met het stoppen van joden in vernietigingskampen, inderdaad.

4% van Harvard in het eerste jaar heeft een GPA onder de 3.5, dus onder de A- gemiddeld. Dat is een gemiddelde in Nederland van 8.5, dus cum laude.quote:Op woensdag 4 juli 2018 16:12 schreef Murdera het volgende:
[..]
ik heb wel lijsten met statistics gezien waarin hetzelfde werd aangetoond, de bron was echter twijfelachtig.

Of je houdt die bizarre Godwin gewoon achterwege.quote:Op woensdag 4 juli 2018 16:19 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nee... maar het komt wel vanuit "het praktische overgewicht geven boven het principiele".
En als jij denkt dat een racistisch beleid niet een precedent en wellicht duistere toekomst kan scheppen dan ben je echt vreselijk naief.

Dat doet niets af aan de mogelijkheid dat negers met een lager GPA toch verkozen worden boven aziaten met een hoger GPA.quote:Op woensdag 4 juli 2018 16:21 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
4% van Harvard in het eerste jaar heeft een GPA onder de 3.5, dus onder de A- gemiddeld. Dat is een gemiddelde in Nederland van 8.5, dus cum laude.
Ergo: 96% van de mensen in het eerste jaar van Harvard is minimaal cum laude geslaagd. Het gemiddelde van het eerste jaar aan Harvard is een GPA van 4.04, wat net onder de 9 is.
Dat zijn echt geen 'zeer matige cijfers'. Zonder een exceptioneel goede student te zijn kom je er gewoon niet binnen, zwart of niet.

'Het is mogelijk dat negers met een lager GPA verkozen worden boven aziaten met een hoger GPA' is een heel ander statement dan 'als je een neger bent kom je met hele matige cijfers bijna overal binnen'quote:Op woensdag 4 juli 2018 16:23 schreef Murdera het volgende:
[..]
Dat doet niets af aan de mogelijkheid dat negers met een lager GPA toch verkozen worden boven aziaten met een hoger GPA.

quote:Op woensdag 4 juli 2018 16:23 schreef Murdera het volgende:
[..]
Dat doet niets af aan de mogelijkheid dat negers met een lager GPA toch verkozen worden boven aziaten met een hoger GPA.

Ik doe lekker wat ik wil. Al helemaal richting een (toegegeven) racist.quote:Op woensdag 4 juli 2018 16:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Of je houdt die bizarre Godwin gewoon achterwege.

Dat geldt in alle gevallen medunkt.quote:Op woensdag 4 juli 2018 15:36 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Grotendeels mee eens. Scholen in slechte wijken dienen verbeterd te worden. Het moet financieel nadelig worden om als vrouw alleenstaand zwanger te worden en dan de rest van haar leven niks uit te voeren behalve op de juiste momenten kinderen (van verschillende vaders) uit te poepen (zodat de sollicitaiteplicht vervalt) zonder vaderfiguur. Straffen op drugsgebruik en kleinschalige handel/bezit moeten afgeschaft worden. Meer mensen uit achterstandswijken moeten aan werk geholpen worden in plaats van generaties achtereen werkloosheid. Stimuleer betaalbaar gezond voedsel. Minderheden dienen uit de slachtofferrol te komen.
Ik ben er ook voor dat de bovenlaag van de maatschappij gekleurder wordt, alleen al als rolmodel en bewijs naar de jeugd dat je er ook als kleurling kunt komen door je talent en harde werk. Er was al een zwarte president (een chocoprins weliswaar) en in de sportwereld, amusement en media zijn de zwarte Amerikanen zelfs bovenmatig vertegenwoordigd.
Maar discriminatie op persoonlijk basis is echt verkeerd. Je prestaties, talent en karakter dienen voor je te spreken, niet je huidskleur.

Het topic gaat over een ingediende wet om het te verbieden, gezien de hoeveelheid rechtzaken (staan in de cnn link van een pagina terug) lijken er toch veel problemen mee te zijn geweest.quote:Op woensdag 4 juli 2018 16:24 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
'Het is mogelijk dat negers met een lager GPA verkozen worden boven aziaten met een hoger GPA' is een heel ander statement dan 'als je een neger bent kom je met hele matige cijfers bijna overal binnen'

Ja, leuk, maar hoe maakt dat de claim dat je als neger met hele matige cijfers zo even een Ivy League-college binnenwandelt opeens waar?quote:Op woensdag 4 juli 2018 16:28 schreef Murdera het volgende:
[..]
Het topic gaat over een ingediende wet om het te verbieden, gezien de hoeveelheid rechtzaken (staan in de cnn link van een pagina terug) lijken er toch veel problemen mee te zijn geweest.

Ja was de vierde. Ik ga niet op vier artikelen met dezelfde strekking reageren.quote:Op woensdag 4 juli 2018 16:29 schreef Murdera het volgende:
[..]
hey binkie, je vroeg me om een bron, heb je hem al gelezen of doe je dat liever niet?

Dat was het hele punt toch niet? Het punt was dat je als neger met lagere cijfers dan een aziaat toch voorgelaten werd, op basis van je huidskleur.quote:Op woensdag 4 juli 2018 16:29 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Ja, leuk, maar hoe maakt dat de claim dat je als neger met hele matige cijfers zo even een Ivy League-college binnenwandelt opeens waar?

4 links met de gevoerde rechtzaken en uitspraken? Dat heb ik gemist, wat heb je over de anderen gezegd?quote:Op woensdag 4 juli 2018 16:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja was de vierde. Ik ga niet op vier artikelen met dezelfde strekking reageren.

Nee, de claim die gemaakt werd was 'als je een neger bent kom je met hele matige cijfers bijna overal binnen'.quote:Op woensdag 4 juli 2018 16:31 schreef Murdera het volgende:
[..]
Dat was het hele punt toch niet? Het punt was dat je als neger met lagere cijfers dan een aziaat toch voorgelaten werd, op basis van je huidskleur.

Uhm. Oke. Dan is die enorm overdreven claim incorrect.quote:Op woensdag 4 juli 2018 16:34 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Nee, de claim die gemaakt werd was 'als je een neger bent kom je met hele matige cijfers bijna overal binnen'.
Dat is gewoon onzin. Ook als neger dien je gewoon cum laude geslaagd te zijn voor je überhaupt overwogen wordt bij Harvard. Dat zijn geen matige cijfers, dat zijn ver bovengemiddelde cijfers.

Maar dat staat dus haaks op 'positieve' discriminatie.quote:Op woensdag 4 juli 2018 16:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat geldt in alle gevallen medunkt.

Nu houdt het hele probleem wat de aanleiding voor de affirmative action was ineens op te bestaan, ja? Bijzonder.quote:Op woensdag 4 juli 2018 16:35 schreef Murdera het volgende:
Wel mooi dat discriminatie ophuidskleur nu verboden wordt.

Ja, daarom zeg ik: goed plan dat te schrappen. Discriminatie is discriminatie.quote:Op woensdag 4 juli 2018 16:38 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Maar dat staat dus haaks op 'positieve' discriminatie.

Harvard is geen gemiddelde universiteit.quote:Op woensdag 4 juli 2018 16:34 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Nee, de claim die gemaakt werd was 'als je een neger bent kom je met hele matige cijfers bijna overal binnen'.
Dat is gewoon onzin. Ook als neger dien je gewoon cum laude geslaagd te zijn voor je überhaupt overwogen wordt bij Harvard. Dat zijn geen matige cijfers, dat zijn ver bovengemiddelde cijfers.

Op een gemiddelde universiteit kom je met gemiddelde cijfers ook wel binnen. Dat is het punt juist, Ed, dat negers met gemiddelde cijfers op bovengemiddelde universiteiten terecht komen omdat het negers zijn.quote:Op woensdag 4 juli 2018 16:39 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Harvard is geen gemiddelde universiteit.

Zie ook de talloze slecht gekwalificeerde vrouwen / mensen uit minderheden in openbare functies juist omdat ze geen gezonde blanke man zijn. Onder Obama zijn waarschijnlijk heel wat prutsers benoemd.quote:Op woensdag 4 juli 2018 16:05 schreef LXIV het volgende:
Het is ook geen goede zaak voor patienten/klanten. Die krijgen een minder competent iemand voor zich.

dat zeg ik niet. Maar er een lading racisme tegenaan gooien lijkt me niet echt de oplossing.quote:Op woensdag 4 juli 2018 16:38 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nu houdt het hele probleem wat de aanleiding voor de affirmative action was ineens op te bestaan, ja? Bijzonder.

Maar hoe wil je dan precies tegengaan dat bepaalde bevolkingsgroepen worden bevooroordeeld?quote:Op woensdag 4 juli 2018 16:43 schreef Murdera het volgende:
[..]
dat zeg ik niet. Maar er een lading racisme tegenaan gooien lijkt me niet echt de oplossing.

Door racistisch beleid af te schaffen.quote:Op woensdag 4 juli 2018 16:50 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Maar hoe wil je dan precies tegengaan dat bepaalde bevolkingsgroepen worden bevooroordeeld?

Nee, dat is nu juist het probleem. Er zijn minder plekken op universiteiten dan aanmeldingen, dus er moet een selectie worden gemaakt.quote:Op woensdag 4 juli 2018 16:40 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Op een gemiddelde universiteit kom je met gemiddelde cijfers ook wel binnen. Dat is het punt juist, Ed, dat negers met gemiddelde cijfers op bovengemiddelde universiteiten terecht komen omdat het negers zijn.
Maar dat gebeurt niet. Ook de negers op Harvard zijn bovengemiddelde studenten.

elke vorm van racisme verbieden is een goed begin. Verder de kwaliteit van openbare scholen omhoog krijgen bijvoorbeeld. Daar heeft iedereen wat aan.quote:Op woensdag 4 juli 2018 16:50 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Maar hoe wil je dan precies tegengaan dat bepaalde bevolkingsgroepen worden bevooroordeeld?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |