abonnement Unibet Coolblue
pi_180145484
quote:
9s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 18:32 schreef Tem het volgende:

[..]

Geen poep, shirley. Alleen bejaarden en mensen die niet helemaal fris zijn rekenen nog terug naar de gulden.
Ik heb vandaag nog iets teruggerekend naar guldens. Ik zag in de winkel een literfles sap staan voor 1,89 euro. Ik bedacht me toen dat dat ruim 4 gulden is. Misschien ben ik hierbij beïnvloed door het lezen van topics op FOK! :+
pi_180145501
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 18:38 schreef Molurus het volgende:
Als je dan unanieme besluiten verwacht dan lijkt dat me wel een beetje een utopie.
In Argentinie zijn ze ook gestopt met hormoonvlees toen de meisjes massaal op 8 ongesteld werden. Je zult toch die richting op moeten, unaniem of bijna unaniem... Als je niet de directe stem hebt van het volk.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 30 juni 2018 @ 18:42:08 #78
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180145530
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 18:40 schreef ludovico het volgende:

[..]

In Argentinie zijn ze ook gestopt met hormoonvlees toen de meisjes massaal op 8 ongesteld werden. Je zult toch die richting op moeten, unaniem of bijna unaniem... Als je niet de directe stem hebt van het volk.
Bijna unaniem is niet goed genoeg. Op die manier kun je de markt op geen enkele manier meer reguleren. Het wordt dan vrijwel van nature een "anything goes" markt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180145626
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 18:38 schreef Molurus het volgende:
Open grenzen betekent dat wij de buitengrenzen allemaal met elkaar delen. Dat is dus inclusief:

1) de verantwoordelijkheid voor het bewaken daarvan
2) het dragen van de consequenties van mensen die via die grenzen binnenkomen. Dat is dus ook vluchtelingen enzo.
Voor elkaars burgers is de afspraak dacht ik, verplicht immigranten opnemen heb ik nooit gehoord.
Daarnaast moeten ze gewoon met de boot direct terug naar land van herkomst.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_180145651
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 18:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Bijna unaniem is niet goed genoeg. Op die manier kun je de markt op geen enkele manier meer reguleren. Het wordt dan vrijwel van nature een "anything goes" markt.
Onzin, handelsverdragen bestaan al giga lang en zijn zo vervlochten met elkaar dat het bijna van nature gaat, anders heb je ergens een importheffingen lek. Dat werkt niet.

Je gaat echt teveel mensen tegen de kop schoppen als je met een nipte minderheid steeds zaken doordrukt waar ze het niet mee eens zijn. Dat lijkt mij geen gezonde bodem om op samen te werken.

Als de soevereiniteit daadwerkelijk met steun van het volk bij het samenwerkingsverband ligt en zij er direct op kunnen stemmen wordt het een ander verhaal.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_180145875
quote:
9s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 18:32 schreef Tem het volgende:

[..]

Geen poep, shirley. Alleen bejaarden en mensen die niet helemaal fris zijn rekenen nog terug naar de gulden.
De herinvoering van de gulden leidt tot 8,4% koopkrachtstijging of ¤ 6.000 per jaar voor een modaal gezin
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_180146025
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 08:40 schreef Lunatiek het volgende:
De gulden was lang voor de euro al aan andere valuta gekoppeld, toen hoorde je niemand klagen. Het is nu meer het symbool van de EU, een zondebok voor alles wat er fout zou zijn met de EU.
Zij (de knoflooklanden zeg maar..) kunnen niet devalueren (in hun eigen valuta..) als dat nodig is. Volgens mij weet je dat heus wel. Dat is het zeer voor de hand liggende "lek" in het systeem. Je kunt niet kapitaalkrachtige en kapitaalzwakke landen monetair samenvoegen en dan hopen dat het werkt. Het experiment is mislukt.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_180146224
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 08:30 schreef De_Onnoembare het volgende:
De gulden heeft ons 700+ jaar welvaart en onafhankelijkheid gebracht. Het is landverraad vd hoogste orde geweest die (te goedkoop) op te geven voor het drama dat de Euro heet.
700+ jaar? Beleef jij de Nederlandse geschiedenis in hondenjaren of zo?
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  zaterdag 30 juni 2018 @ 19:57:38 #84
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_180147049
Iedereen die kranten las wist bij de invoering van de euro dat Zuid-Europa er niet klaar voor was. Vraag me werkelijk af of mensen en journalisten geen geheugen hebben. Frits Bolkesteijn heeft er destijds ook voor gewaarschuwd. Toch moest de euro er komen en alle kritiek werd weggewuifd.
Nu zeggen dat Politici het destijds wisten is dus nogal een open deur. Heb er destijds veel discussies over gehad en viel me vooral op hoe naïef en ongeïnformeerd veel mensen zijn die toch een universiteit afgemaakt hadden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 30 juni 2018 @ 20:36:37 #85
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_180148160
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 17:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

De gulden was al sinds de jaren '70 geen zelfstandige munt meer. Dat heeft met de invoering van de Euro niet zo veel te maken.
Maar omdat we via de slang in de tunnel (zie eerder in dit topic) had Nederland ten alle tijden hun eigen munt kunnen devalueren. Die koppeling was er wel, maar daar was theoretisch een uitwijk in. Maar dat is nooit nodig geweest omdat de koppeling tussen Duitsland en Nederland een bijzonder sterke is.
Technisch gesproken waren we de jaren nog steeds zelfstandig.
  zaterdag 30 juni 2018 @ 20:44:22 #86
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_180148392
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 17:19 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat moet je maar aan die onderzoekers vragen. Het is natuurlijk niet vergezocht te veronderstellen dat een exportland profijt van een gemeenschappelijke munt.

Zou ook niet weten waarom de euro slecht zou zijn voor onze economie.
Voor onze econome zal ik niet ontkennen dat deze (voorlopig nog) gunstig is geweest.
Maar ergens in Z-Europa gaat het helemaal niet zo goed. Dat bezwijken zowat onder hun eigen schuldenlast,
En die leningen staan bij ons nog voor de volle 100 % in de boeken.


De 101 miljard die Nederland nooit meer terugziet


En dan vraag ik me af of alles wel zo mooi is.
  zaterdag 30 juni 2018 @ 20:54:43 #87
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_180148705
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 17:31 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Punt is vooral dat onze economie weinig last (of zelfs profijt) heeft van de euro, zoals door bepaalde lieden in dit topic wordt beweerd.

Kun je wel weer een rare stroman op mij afvuren, maar ik zie oprecht niet in waarom onze economie hinder zou ondervinden van de euro. Dat betekent niet dat de euro per se een goed idee was, alleen dat het allemaal niet zo dramatisch is als bepaalde figuren doen overkomen.
Je snapt het gewoon niet.
Er is een punt bereikt dat de buitenlandse schulden via een omweg ook onze schulden kunnen worden. Verdiep je eerst in het Target 2 principe voordat je weer gaat praten over zuiver en alleen onze economie. Hun problemen zijn in het meest extreme geval ook onze problemen.

Als Italië uit de EU klapt. Zijn ze binnen 1 week failliet. En wij ons geld kwijt. Ik vraag me serieus af of Italië deze moeizame en pijnlijke weg (30 jr) van marger herstel gaat volhouden. Ik denk van niet.
pi_180150130
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 15:08 schreef Elfletterig het volgende:
Prestige is voor politici belangrijker dan het juiste doen. Ze willen een erfenis, iets waar hun handtekening op staat.

Het is vooral schrijnend om nog eens zwart op wit te hebben hoe weinig de euro ons heeft gebracht. Helemaal niks, namelijk. En voor zover er groei was, zijn vooral de grote bedrijven en hun topbestuurders daar beter van geworden.

De euro heeft niks goeds gebracht en de Europese Unie feitelijk ook niet. En bij de hedendaagse problemen zoals de migratiecrisis wordt pijnlijk duidelijk dat de EU niks klaarspeelt en dat er van een daadwerkelijke unie ook geen sprake is. Belangen zijn totaal tegenstrijdig en te veel landen in Oost-Europa willen alleen de lusten, niet de lasten.

De hele EU en de euro zijn gedoemd om uiteindelijk te mislukken.
Dat is allemaal nattevingerwerk, we hebben koopkrachtbehoud door de euro, wie weet was de gulden door het putje gegaan tijdens de crisis.
Waarom denk jij dat Griekenland toch maar al te graag de euro behield? of waarom heeft Italië de euro nog? blijkbaar willen ze niet 30/40 procent koopkracht kwijtraken en 14 procent rente over hun schuld betalen.
Ondanks de flinke problemen omdat er een loopje genomen werd met het verdrag en de gedeelde verantwoordelijkheid is de euro er nog en is de EU eurozone vooral gezien als een bedreiging welke kapot moet.
Wellicht gaat er dus toch iets goed.
Bedrijven die -als er geen toegang is tot de interne markt- uit het VK zullen verdwijnen naar elders in de EU doen dat niet zomaar, ergens doen we dus iets goed.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_180150291
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 04:44 schreef Monopoly het volgende:
Daarom, nog voor dat de spreekwoordelijke bom barst, er uit stappen. Zie het als een pleister die je in een ruk van je arm af trekt. Doet donders zeer en je gaat het voelen, maar langzaam en langer er over doen is nog pijnlijker.

Er uit, zelf handelsverdragen maken, eigen economie zoveel mogelijk op de export richten en zorgen voor meer zelfredzaamheid (ook zonder het Russische gas straks)
Tja het VK zag het eerder ook in de WO toch?
  zaterdag 30 juni 2018 @ 23:20:47 #90
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_180152294
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 21:44 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Dat is allemaal nattevingerwerk, we hebben koopkrachtbehoud door de euro, wie weet was de gulden door het putje gegaan tijdens de crisis.
Waarom denk jij dat Griekenland toch maar al te graag de euro behield? of waarom heeft Italië de euro nog? blijkbaar willen ze niet 30/40 procent koopkracht kwijtraken en 14 procent rente over hun schuld betalen.
Ondanks de flinke problemen omdat er een loopje genomen werd met het verdrag en de gedeelde verantwoordelijkheid is de euro er nog en is de EU eurozone vooral gezien als een bedreiging welke kapot moet.
Wellicht gaat er dus toch iets goed.
Bedrijven die -als er geen toegang is tot de interne markt- uit het VK zullen verdwijnen naar elders in de EU doen dat niet zomaar, ergens doen we dus iets goed.
Het hele punt is. Dat de ECB een beetje klaar is met van alles op te kopen van wat er qua leningen los en vast zit. Inflatie zit op een punt dat QE gaat stoppen. De rentes staan nog steeds op de nul lijn.
Italië is verre van crisis bestendig.en de bazooka van de ECB is leeg. De laatste 6 jr heeft Italië niks gedaan om zijn eigen situatie te verbeteren. Hun bankensector is bijzonder zwak.


1/3 van alle schulden in de EU is op conto van de Italianen. Dat is gewoon niet verkoopbaar of vol te houden.
----
Weinig natte vingerwerk. Het zijn gewoon feiten.

Ik moet de eerste EU-pro denker nog zien die dit recht kan praten.. Het gehele Target 2 systeem is gewoon uit de rails aan het lopen.



Duitsland is de enige drijvende kracht waarom de EU nog bestaat. Het is zelfs zover dat de ECB garanties in Duitsland moet afdwingen. Omdat op papier de ECB at max maar (ongeveer) 19 % van de Italiaanse schuld mag opkopen. De rest is een cover-up. Vandaar mijn eerdere opmerking. Als Duitslands linksaf wil, gaan we ook daadwerkelijk linksaf. Historisch gezien ligt e.e.a. best wel gevoelig (en dat blijkt soms).

[ Bericht 5% gewijzigd door Drugshond op 30-06-2018 23:41:40 ]
pi_180160981
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 21:44 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Dat is allemaal nattevingerwerk, we hebben koopkrachtbehoud door de euro, wie weet was de gulden door het putje gegaan tijdens de crisis.
Waarom denk jij dat Griekenland toch maar al te graag de euro behield? of waarom heeft Italië de euro nog? blijkbaar willen ze niet 30/40 procent koopkracht kwijtraken en 14 procent rente over hun schuld betalen.
Ondanks de flinke problemen omdat er een loopje genomen werd met het verdrag en de gedeelde verantwoordelijkheid is de euro er nog en is de EU eurozone vooral gezien als een bedreiging welke kapot moet.
Wellicht gaat er dus toch iets goed.
Bedrijven die -als er geen toegang is tot de interne markt- uit het VK zullen verdwijnen naar elders in de EU doen dat niet zomaar, ergens doen we dus iets goed.
Om met dat laatste te beginnen: ik las gisteren dat het niet bepaald storm loopt met bedrijven die het VK verlaten, om zich in Nederland te vestigen: https://www.rtlz.nl/algem(...)en-nederland-in-2017

De hoogleraar uit de OP legt uitvoerig uit dat devaluatie van de nationale munt een manier is om de eerste klappen op te vangen bij een crisis. Doordat Griekenland geen drachme meer had, moest men fors bezuinigen met ingrepen die de samenleving hard hebben geraakt. De plannen van de Italiaanse nieuwe regering - o.a. pensioenleeftijd omlaag - kosten vele miljarden en zouden zorgen voor eens schuldenproblematiek waarbij die van Griekenland totaal verbleekt. Dat terwijl de situatie nu al heel ernstig is:

quote:
Volgens de laatste ramingen van de commissie daalt de Italiaanse schuld (bij ongewijzigd beleid) lichtjes van 131,8 procent van het nationaal inkomen in 2017 naar 130,7 procent dit jaar en 129,7 procent in 2019. Dat blijft ver boven het toegestane plafond van 60 procent.
Bron: https://www.trouw.nl/demo(...)g-verlaagt~a104e660/

Ik weerleg trouwens ook het idee dat de gulden door het putje was gegaan tijdens de crisis. Strikt genomen hebben we in Nederland helemaal geen crisis gehad, maar slechts een beperkte recessie. De Nederlandse gulden was, dankzij de nauwe band met de Duitse mark, altijd een sterke munt. Ook politiek beleid speelt een grote rol. Nederland heeft op tijd bezuinigd, behield zijn triple A-status en kon steeds voordelig geld lenen.
pi_180161063
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 23:20 schreef Drugshond het volgende:

Italië is verre van crisis bestendig.en de bazooka van de ECB is leeg. De laatste 6 jr heeft Italië niks gedaan om zijn eigen situatie te verbeteren. Hun bankensector is bijzonder zwak.
[ afbeelding ]

1/3 van alle schulden in de EU is op conto van de Italianen. Dat is gewoon niet verkoopbaar of vol te houden.
2.263 op een totaal van 9.686 is minder dan een kwart ;)
Om precies te zijn 23,3 procent.

Maar dat het een groot probleem is, is evident. Het legt een bom onder het gehele EU-project, temeer als je ziet dat die schuld zo'n 130 procent van het bruto nationaal inkomen is. En de nieuwe regering heeft beleid in de maak waardoor de schulden verder oplopen...
  zondag 1 juli 2018 @ 14:15:23 #93
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_180161616
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2018 13:35 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

2.263 op een totaal van 9.686 is minder dan een kwart ;)
Om precies te zijn 23,3 procent.

Maar dat het een groot probleem is, is evident. Het legt een bom onder het gehele EU-project, temeer als je ziet dat die schuld zo'n 130 procent van het bruto nationaal inkomen is. En de nieuwe regering heeft beleid in de maak waardoor de schulden verder oplopen...
In een normale situatie zou Italië dat geld niet eens kunnen lenen, maar vanwege de euro en ESM is de kans op een bailout best aanwezig, zullen vast partijen zijn die dat risico willen nemen.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  zondag 1 juli 2018 @ 14:22:24 #94
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_180161722
Wat ik probeer aan te geven is dat we na 2012 Europees gezien geen ruk hebben opgelost aan de zogenaamde rente/valuta crisis van 2012 (in Zuid Europa). En met een handelsoorlog voor de deur is Italië toast. Dus feitelijk de EU toast.
  zondag 1 juli 2018 @ 19:13:21 #95
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  zondag 1 juli 2018 @ 19:15:15 #96
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_180169246
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2018 13:35 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

2.263 op een totaal van 9.686 is minder dan een kwart ;)
Om precies te zijn 23,3 procent.
Tel de onbalans van Target 2 er eens bij op.
  maandag 2 juli 2018 @ 00:31:13 #97
104871 remlof
Europees federalist
pi_180178010
quote:
3s.gif Op zondag 1 juli 2018 19:13 schreef Drugshond het volgende:
Er is maar 1 oplossing. En dat een een Noord- en een Zuid Euro.
Dat is een recept voor alles dat de EU probeert tegen te gaan, namelijk hoogoplopende conflicten in Europa.

Oftewel een onmogelijke en onbespreekbare optie.

Als je dat niet begrijpt moet je je echt nog even heel erg verdiepen in de Europese geschiedenis sinds pak ‘m beet Napoleon.
pi_180178048
quote:
2s.gif Op maandag 2 juli 2018 00:31 schreef remlof het volgende:
, namelijk hoogoplopende conflicten in Europa.
Want waarom?
Onzin verhaal met Napoleon zal mij ook aan mijn reet roesten overigens, wat heeft een andere valuta te maken met conflicten.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 2 juli 2018 @ 00:49:55 #99
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_180178097
quote:
2s.gif Op maandag 2 juli 2018 00:31 schreef remlof het volgende:

[..]

Dat is een recept voor alles dat de EU probeert tegen te gaan, namelijk hoogoplopende conflicten in Europa.

Oftewel een onmogelijke en onbespreekbare optie.

Als je dat niet begrijpt moet je je echt nog even heel erg verdiepen in de Europese geschiedenis sinds pak ‘m beet Napoleon.
Binnen of buiten de EU? Het ging namelijk prima toen het echt alleen over de EU ging. EEG, heette dat toen en hadden we dat gezeik niet. Gewoon handelsovereenkomsten, geen interventie in de normen en waarden van elk land individueel.

Ik ben echt tegen 1 Europa zolang de Zuid-Europese en Oostblok-landen zich niet aan de zogenaamde regels houden. Anders grenzen dicht van Nederland iig.
pi_180178183
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2018 00:38 schreef ludovico het volgende:

[..]

Want waarom?
Onzin verhaal met Napoleon zal mij ook aan mijn reet roesten overigens, wat heeft een andere valuta te maken met conflicten.
Mij ook niet daarom mag ik maar tot 1 mtr diep graven in mijn tuin wat ik lager vinden doe is van de overheid.
Dat is iets wat die Franse flap regelde, en volgens mij geld dat nog.
Zou mooi wezen als het gas gewonnen in de grond van die eigenaren erboven zou zijn.
Of de kolen in Limburg.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')