abonnement Unibet Coolblue
pi_180051527
quote:
Het wielersprookje van boerenzoon Yves Lampaert: “Hij werd uitgelachen om zijn fiets van chauffagebuizen”

Tien jaar geleden besliste Yves Lampaert (27) het judo te ruilen voor het wielrennen. Eerst werd de boerenzoon uit Ingelmunster nog uitgelachen om zijn stalen ros, maar met zijn ijzeren wilskracht en uniek charisma stal hij al snel de wielerharten van zijn trainers. Om door te groeien tot één van de compleetste Belgische renners van het peloton die zondag in Binche met panache de driekleur veroverde.

Daar stond hij dan, voor de start van zijn eerste koers. Putje winter januari 2008, bij de junioren. Yves Lampaert had zich net aangesloten bij de plaatselijke wielerclub Tieltse Renners. Wesley Van Speybroeck, ex-prof en momenteel ploegleider van Lotto-Soudal U23, kan het zich nog perfect voor de geest halen. “Ik was gestopt met fietsen en begon als ploegleider bij Tielt. Het was ijskoud en het regende. Een nieuw rennertje kwam naar mij toegelopen, zonder handschoentjes, in korte mouwen en in korte broek. Met een fiets die meer dan tien kilo woog. Zijn kader leek wel van chauffagebuizen. Ik zei hem: Manneke, dat gaat niet gaan hoor, zo ga je nooit uitrijden. Ik zal je wat andere kleren geven. Hij keek mij aan en antwoordde: Dat is niet nodig hoor, meneer. Zijn ploegmaats lachten hem uit en ik dacht: Die jongen zal er snel de brui aan geven. Maar Yves reed die 90 kilometer gewoon uit. Hij had judo gedaan en was een klein beerke natuurlijk. En een boerenzoon kan tegen een stootje. Met zijn unieke flair had hij mij meteen ingepalmd.”

En Lampaert bleef ook wedstrijden rijden. “Hij werd steeds beter, maar kon niet goed in het peloton rijden. Hij was er nooit bij toen de beslissing viel. Het gebeurde wel dat hij alsnog naar de kopgroep reed en een kloof van een minuut overbrugde. Maar dan was hij totaal kapot en kon hij niet meer meestrijden voor de zege.”

“Maar hij pakte toch wat toptienplaatsen”, weet Van Speybroeck nog. “In zijn tweede jaar bij de junioren lukte het al veel beter. En zat hij zowaar in de kopgroep van een interclub in Reningelst. Maar hij bleef maar op kop beuken, zo blij en enthousiast was hij dat hij voorop reed. Ik schreeuwde hem toe dat hij zijn krachten wat moest sparen. Waarop hij vier ronden doodleuk in laatste positie bleef. Dat was natuurlijk ook niet de bedoeling.”

IJzeren wil

“Maar beetje bij beetje leerde hij de koers lezen. Hij won zelfs eens. In Aarsele denk ik. Hij had een ijzeren wil om beter te worden en volgde alle instructies nauwgezet op. Wat een karakter. Ik ging met de jongens eens rijden in de Ardennen om hen een beetje parcourskennis bij te leren en hun kunnen bergop te testen. Hij kwam aan met bijna vijf minuten achterstand en zat in zak en as. Ik ga nooit een goede coureur worden, zei hij. Maar hij beet door.

Bij de beloften in 2010 maakte Van Speybroeck de overstap naar Soenens-Jartazi en Lampaert volgde hem. “Hij pikte alles heel snel op en bleef vooruitgang maken. Ook bergop. Op alle omlopen trok hij zijn plan. En plots ontdekten we dat hij ook kon tijdrijden. Al gebeurde dat wel op een rare manier. In de Franse rittenkoers Tour de Manche wou hij de tijdritfiets van een collega proberen. Nadat die zijn tijdrit had afgewerkt, sprong Yves op de fiets, maar hij kon niet in de pedalen. Er kwam wat sleutelwerk aan te pas, waardoor hij een halve minuut te laat startte. En toch werd hij vijfde, op enkele seconden van het podium. Hij smeet die fiets meteen in de haag. Kwaad dat hij was! Op zichzelf, hé. En hij liet zich niet doen. Hij kreeg eens een kwak van een concurrent en gaf meteen een kwak terug. Die renner vloog natuurlijk tegen de grond en de helft van het peloton knalde over hem heen… Hij is het mogen gaan uitleggen bij de jury.”

De vooruitgang van Lampaert werd ook opgemerkt door Patrick Lefevere, die hem in 2012 bij zijn opleidingsploeg EFC-Omega Pharma-Quick Step wou stallen. “Ik ging thuis met Yves en zijn ouders praten, maar hij twijfelde”, zegt ploegleider Wim Feys. “Hij zat ermee in dat hij de ploeg die hem zo had geholpen zou moeten verlaten. Maar hij zette de stap en meteen bleek dat we een goudhaantje hadden aangeworven. Hij studeerde nog en trainde puur op zijn gevoel. Wij hebben hem dan professioneler begeleid en de resultaten volgden.”

“Met zijn grote motor werd hij meteen West-Vlaams kampioen tijdrijden en later zelfs nationaal kampioen”, zegt Feys. “Hij werd tweede in Parijs-Roubaix en hij kreeg steeds meer koersdoorzicht. Hij maakte een fout maar één keer en analyseerde achteraf zijn wedstrijden. Yves had een bewonderenswaardige mentaliteit en wist waarmee hij bezig was. Ik had snel door dat hij een mooie carrière kon uitbouwen en dat hij snel prof zou worden.”

Steeds sterker bergop

Lefevere vond dat het nog te vroeg was voor Lampaert om bij Tom Boonen en co. in de ploeg te zitten en Walter Planckaert liet hem twee jaar verder rijpen bij Topsport Vlaanderen. “Hij kon alles: spurten, tijdrijden, in waaiers rijden… Hij deed mij denken aan Walter Godefroot”, zegt Planckaert. “Met zijn grote motor zag je zo dat hij een hele grote ging worden. En belangrijk: het was een werker. Een boerenzoon die na de training niet op zijn bed ging liggen, maar bloemkolen en prei ging trekken op het land. Met zulke mannen kan je naar de oorlog. Hij had na twee jaar ook een pak aanbiedingen. Hij twijfelde tussen Trek en Quick Step en vroeg mijn raad. Ik zei hem dat hij niet mocht vergeten wie hem destijds kansen had gegeven.”Lampaert keerde in 2015 dus terug bij Lefevere, waar Tom Steels hem onder zijn hoede nam en ook zijn trainer werd. “Ik hield van de manier van koersen, met gevoel. Hij won meteen de Driedaagse van West-Vlaanderen, maar ik was vooral onder de indruk in de E3 Harelbeke. Hoe hij de kopmannen vooraan kon houden en zijn weg vond in het peloton. Hij moest nog wennen aan het wedstrijdritme bij de profs en ook de tijd nemen om te rusten. Maar hij luisterde zonder morren.”

Tussen de vedetten van Quick Step maakte Lampaert elk jaar vooruitgang. “Hij begon onderaan de ladder en reed zich van in het begin van de wedstrijd de pleuris”, zegt Steels. “Hij werd steeds sterker en kon zo opklimmen naar een renner die in de klassiekers een vrije rol kreeg. De strategie van ons team past ook perfect bij Yves. Rijden als ploeg, met meerdere pionnen.”

Waar gaat dat eindigen met Lampaert? “Hij moet nu nog die stap maken om ook in langere klassiekers als de Ronde van Vlaanderen en zelfs de Amstel Gold Race mee te spelen voor de zege. Yves is een compleet renner die op alle gebieden goed scoort. Hij is snel, kan goed tijdrijden en maakt ook bergop vorderingen. In de Ronde van Zwitserland kon hij op de grotere beklimmingen al veel langer aanklampen en ik ben benieuwd hoe hij het in de Tour vanaf zal brengen. Hij heeft nog groeimarge, voelt zijn lichaam goed aan. Weet wanneer hij moet rusten en trainen. Het zijn die renners die ieder jaar vooruitgang maken. We gaan nog mooie tijden beleven met hem.”
pi_180051990
Professioneler begeleid bij QS genot.

Wel leuk artikel. ^O^
Jack does it in real time...
pi_180054209
Lekker hoor. Andrea Innocenti (18), flink groot talent in Italië, positief op testosteron _O_
pi_180054431
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 10:21 schreef TheArt het volgende:
Lekker hoor. Andrea Innocenti (18), flink groot talent in Italië, positief op testosteron _O_
Toepasselijke achternaam wel :)
  Moderator dinsdag 26 juni 2018 @ 13:40:53 #180
8781 crew  Frutsel
pi_180057140
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 10:35 schreef Pistolero het volgende:

[..]

Toepasselijke achternaam wel :)
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 17:00 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]

Uitstekende naam voor een wielrenner wel. Die heeft zijn excuus al klaar als hij ooit gepakt wordt.
Beetje laat Pistolero ;)
  dinsdag 26 juni 2018 @ 14:12:09 #181
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_180057588
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 10:21 schreef TheArt het volgende:
Andrea Innocenti
Je hebt het verkeerd begrepen, hij is onschuldig dit moet alleen nog beter worden uitgelegd.
  Moderator dinsdag 26 juni 2018 @ 14:34:11 #182
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_180057889
quote:
6s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 13:40 schreef Frutsel het volgende:

[..]


[..]

Beetje laat Pistolero ;)
_O_
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 14:39:22 #183
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_180057986
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 10:21 schreef TheArt het volgende:
Lekker hoor. Andrea Innocenti (18), flink groot talent in Italië, positief op testosteron _O_
Nee hoor. Gewoon een ongunstige analytische bevinding.

_O_
pi_180059798
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 14:39 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Nee hoor. Gewoon een ongunstige analytische bevinding.

_O_
Brilliant tactics by Team Sky!

Genot wel met die naam... _O-
Jack does it in real time...
  dinsdag 26 juni 2018 @ 16:55:50 #185
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_180060637
Net even de etappekaartjes van de Binckbank tour bekeken. We kunnen het beter de Ronde van Europa noemen. Buiten Nederland en België rijdt men door Duitsland en rijdt men op 20mtr na door Frankrijk. Oh ja en wederom geen etappe in of door Luxemburg :')
Net efkes anges
  Moderator dinsdag 26 juni 2018 @ 17:14:29 #186
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_180061135
Bram Meier is per direct gestopt.

RIP aan de nabestaanden.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 17:16:57 #187
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_180061204
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 17:14 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Bram Meier is per direct gestopt.

RIP aan de nabestaanden.
Die was toch een paar jaar geleden al gestopt?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 17:18:38 #188
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_180061249
Aquablue is nu een stuurloos schip zonder kapitein.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  Moderator dinsdag 26 juni 2018 @ 17:21:36 #189
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_180061312
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 17:18 schreef Mani89 het volgende:
Aquablue is nu een stuurloos schip zonder kapitein.
Ze hebben Michel Kreder nog.

Michel Cornelissen is fan.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 17:24:34 #190
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_180061385
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 17:21 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]

Ze hebben Michel Kreder nog.

Michel Cornelissen is fan.
Shane Archibold. Larry. Denifl.

Als Denifl voor het eind van dit seizoen niet wordt geschorst voor schommelende bloedwaarden kijk ik 2 maanden geen wielrennen meer.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_180065191
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 14:43 schreef Koffieplanter het volgende:
TeamUAEAbuDhabi twitterde op maandag 25-06-2018 om 14:19:40 A huge announcement coming from UAE Team Emirates tomorrow that we hope will help change the future of cycling. Watch this space… 🚴‍♂️🇦🇪 #Cycling #UAETeamEmirates https://t.co/SlDxvFiPbd reageer retweet
Spann0nd.
TeamUAEAbuDhabi twitterde op dinsdag 26-06-2018 om 11:36:57 We are thrilled to announce the launch of the UAE Team Emirates Youth Academy in partnership with Just Play and @DXBSportsWorld. #UaeTeamEmirates #Cycling https://t.co/C4PieYKCk1 https://t.co/5GeAPiHZvH reageer retweet
Geemsjeenzjer.
pi_180066856
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 15:59 schreef Marcoss het volgende:

[..]

Nederlandse EK-selectie
Helaas staat er in dat weekend een wedstrijd van de wereldbeker mountainbike op het programma.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 22:20:18 #193
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_180069043
quote:
Officials moeten koers zelfs inkorten omdat supertalent Evenepoel zo ver voor de tegenstand uit reed

Remco Evenepoel (18) blijft met orkaankracht door de juniorencategorie razen. Zaterdag ging het supertalent uit Schepdaal in het naburige Roosdaal al van in de openingsronde solo en won hij met liefst zes minuten voorsprong. De kloof met de rest van het deelnemersveld was in die mate gegroeid dat er voor de officials niets anders opzat dan de wedstrijd in te korten, omdat de veiligheid op het parcours anders niet meer kon worden gegarandeerd. Gisteren was het weer raak na een solo, deze keer in Rekkem.

Evenepoel wordt deze week verwacht op de wielerbond, om het over zijn toekomst te hebben. In principe wordt hij vanaf 1 augustus prof bij het Hagens Berman-Axeonteam van Axel Merckx en Koos Moerenhout, waardoor hij op het WK in Innsbruck kan uitgespeeld worden in de U23-kern rond Bjorg Lambrecht. Belgian Cycling ziet Evenepoel echter liever voluit voor de wereldtitel bij de junioren gaan. De federatie speelt bovendien, naar analogie met een gelijkaardig project in de jaren negentig, met het idee om een eigen beloftenploeg uit te bouwen rond Evenepoel, geleid door huidig bondscoach Kevin De Weert. Daarmee zou het in de loop van het seizoen de grootste en belangrijkste races op de internationale U23-kalender (zoals de Toekomstronde) kunnen rijden.

Voor de overstap naar Hagens Berman-Axeon moet Evenepoel trouwens eerst nog groen licht krijgen van de Internationale Wielerunie (UCI). Volgens de letter van het reglement mag een renner pas toetreden tot het profpeloton in het jaar waarin hij 19 wordt. Een leeftijd die Evenepoel pas bereikt op... 25 januari 2019. De UCI stond wel al een uitzonderingsmaatregel toe met de Brit Thomas Pidcock. Bedoeling is om Evenepoel vervolgens op 1 januari 2020 te laten doorstromen naar Quick.Step Floors. Teammanager Patrick Lefevere heeft wel de optie om de renner op elk mogelijk moment in de ploeg te kunnen nemen.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_180069367
Lastige keuze voor Evenepoel, dit jaar nog het wk junioren rijden of al doorstromen naar de u23. Patje zit al in pole position zoals te verwachten was na al dat geflirt. Zou mooi zijn als Evenepoel die vervelende Pidcock straks helemaal de vernieling in rijdt bij de u23
  dinsdag 26 juni 2018 @ 22:33:34 #195
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_180069383
Ik zou nu bij junioren WK worden en dan volgend jaar u23 aan gort rijden
pi_180069421
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 22:33 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik zou nu bij junioren WK worden en dan volgend jaar u23 aan gort rijden
:Y
pi_180069448
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 22:33 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik zou nu bij junioren WK worden en dan volgend jaar u23 aan gort rijden
moeten ze straks het wk ook een rondje inkorten _O-
pi_180069723
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 16:55 schreef Sjoerd102 het volgende:
Net even de etappekaartjes van de Binckbank tour bekeken. We kunnen het beter de Ronde van Europa noemen. Buiten Nederland en België rijdt men door Duitsland en rijdt men op 20mtr na door Frankrijk. Oh ja en wederom geen etappe in of door Luxemburg :')
Ze hebben nog nooit door Luxemburg gereden sinds het begin van de Eneco Tour in 2005, dus dat is niet zo gek. En de Ronde van Europa omdat ze een paar meter door Duitsland rijden bij Sittard en vlak langs de Franse grens passeren? Je slaat een beetje door.
pi_180070387
Geruchten zijn dat Bouhanni weer een terugval heeft gehad. Het leek lange tijd goed te gaan met ook een aantal overwinningen in korte tijd, maar afgelopen zondag na Paris-Chauny zou hij weer tekeer zijn gegaan tegen alles en iedereen en vervolgens zijn vertrokken daar zonder iets tegen teamgenoten en personeel te zeggen. Waarschijnlijk was de achterliggende reden dat Cofidis niet mee heeft geholpen om te jagen op de kopgroep van 16 man, waar ze zelfs Turgis in hadden zitten die uiteindelijk 5e werd.

Het feit dat dit uitlekt, toont wel aan dat er intern bij Cofidis mensen zijn die graag van Bouhanni af willen. Het lijkt me dus ook sterk als hij wordt opgenomen in de Tourselectie van Cofidis, die pas na het Franse kampioenschap bekend wordt gemaakt. Ondanks het probleem Bouhanni draait Cofidis de laatste maanden wel als een tierelier. Ze rijden echt sterk.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 23:46:57 #200
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_180070816
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 23:18 schreef TheArt het volgende:
Geruchten zijn dat Bouhanni weer een terugval heeft gehad. Het leek lange tijd goed te gaan met ook een aantal overwinningen in korte tijd, maar afgelopen zondag na Paris-Chauny zou hij weer tekeer zijn gegaan tegen alles en iedereen en vervolgens zijn vertrokken daar zonder iets tegen teamgenoten en personeel te zeggen. Waarschijnlijk was de achterliggende reden dat Cofidis niet mee heeft geholpen om te jagen op de kopgroep van 16 man, waar ze zelfs Turgis in hadden zitten die uiteindelijk 5e werd.

Het feit dat dit uitlekt, toont wel aan dat er intern bij Cofidis mensen zijn die graag van Bouhanni af willen. Het lijkt me dus ook sterk als hij wordt opgenomen in de Tourselectie van Cofidis, die pas na het Franse kampioenschap bekend wordt gemaakt. Ondanks het probleem Bouhanni draait Cofidis de laatste maanden wel als een tierelier. Ze rijden echt sterk.
Goed nieuws. Laporte kost maar 1.5 miljoen bij Scorito.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')