abonnement Unibet Coolblue
pi_179943905
100.000 mensen gaan eraan dood per jaar, antigif is duur en niet makkelijk te verkrijgen en als mensen niet sterven aan de beet, zijn de gevolgen vaak alsnog groot. Daarom organiseert bioloog en slangenexpert Freek Vonk een congres over de aanpak van slangenbeten. Vandaag en morgen komen honderden deskundigen bijeen in Leiden.

Vonk is zelf al meer dan eens gebeten door een slang. "Heel vaak door een niet giftige en twee keer door een gifslang", vertelde hij in het NOS Radio 1 Journaal. "Gelukkig is er beide keren niet veel gif geïnjecteerd. Het grappige is dat slangen eigenlijk heel zuinig zijn op hun gif, want ze hebben het nodig om prooien te vangen. Dus ik had geluk."

Zuidoost-Azië en Afrika
Maar veel mensen zijn niet zo fortuinlijk. Vonk denkt dat het getal van 100.000 doden van de Wereldgezondheidsorganisatie zelfs een lage schatting is. "Veel beten worden niet geregistreerd. Dat zijn mensen die worden gebeten op afgelegen plekken. Die halen het ziekenhuis niet of ze gaan daar niet eens heen, omdat ze vertrouwen op hun eigen medicijnmannen."

Vooral in Zuidoost-Azië en Afrika zijn gifslangen een groot probleem, vertelt de bioloog. "Het is voor ons bijna niet voor te stellen hoe het is voor mensen, die zodra ze hun huisje verlaten, moeten oppassen dat ze niet worden gebeten door een slang. Het zijn een soort levende landmijnen."

quote:
Tips voor de toerist
Nederlanders krijgen vooral te maken met gifslangen als we op reis gaan naar een exotische bestemming. Volgens Vonk moet je gewoon een beetje je verstand gebruiken als je de jungle in gaat. Drie tips:

Let op waar je gaat staan
Steek je hand niet zomaar ergens in
Probeer slangen niet te vangen
Naast de dodelijke slachtoffers, maken gifslangen ook jaarlijks tienduizenden slachtoffers op sociaal-economisch vlak. Mensen die worden gebeten raken vaak failliet, omdat het antigif duur is of omdat ze niet meer kunnen werken.

Vonk: "Een Afrikaanse boer verdient misschien 2 dollar per dag, een flesje antigif kost zo'n 100 dollar. En dan zijn er soms twintig nodig. Die man leeft dan nog, maar is wel een jaarsalaris kwijt."

Daarbij houden mensen vaak grote littekens over aan een beet, moeten er soms lichaamsdelen worden geamputeerd of worden slachtoffer blind. "Mensen kunnen dan niet meer werken, niet meer voor hun gezin zorgen, geen eten meer verbouwen voor de gemeenschap."

Op de conferentie in Leiden wordt gewerkt aan een integrale aanpak van het probleem. Vonk noemt voorbeelden: betere schoenen waar slangen niet doorheen kunnen bijten, bedden op pootjes zodat mensen 's nachts minder gevaar lopen en drones om antigif sneller op de juiste plaats te krijgen.

Zelf doet hij onderzoek naar beter antigif, want aan het huidige kleven nadelen. Het serum wordt nu gemaakt van paardenbloed, legt Vonk uit. "Die dieren worden immuun gemaakt door ze beetje voor beetje te injecteren met gif. Van de antistoffen in hun bloed maken we dan antigif."

Nadelen daarvan zijn dat het antigif giftig kan zijn voor mensen, dat het kort houdbaar is, dat het koel moet worden bewaard en dat het in een ziekenhuis moet worden toegediend.

Auto-injectors
Daarom werkt de onderzoeker aan een serum met menselijke antistoffen. "Die zijn niet giftig voor ons, hoeven we ook niet te koelen, zijn langer houdbaar en zouden de mensen in theorie ook zelf kunnen toedienen. In mijn ideale wereld zijn er in alle afgelegen dorpjes straks auto-injectors. Als iemand wordt gebeten, pakt hij zo'n ding, steekt hem in zijn been en dan is het grootste gevaar geweken."

Als het zover is, moeten er wellicht voor de zekerheid ook een paar van die auto-injectors naar de Veluwe. Want daar komt ook een gifslang voor, vertelt Vonk. "De adder, een prachtig klein gifslangetje. Er wordt nauwelijks iemand door gebeten, maar het gif wordt onderschat. Het is best wel sterk; de beet is vrij pijnlijk en kan ook gevaarlijk zijn."

Dus ook voor toeristen in eigen land heeft de onderzoeker een tip: "Als je een adder ziet, laat hem dan wel gewoon met rust en kijk er van een afstandje naar, van een metertje of zo."

https://nos.nl/artikel/22(...)ende-landmijnen.html

Minimaal 100.000 mensen dood per jaar door slangen. Dat is een flink aantal.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 21-06-2018 15:09:57 ]
pi_179944017
Gewoon in Ierland gaan wonen. Daar heeft St. Patrick alle slangen weggejaagd.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_179944023
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 15:16 schreef spijkerbroek het volgende:
Gewoon in Ierland gaan wonen. Daar heeft St. Patrick alle slangen weggejaagd.
_O_
pi_179944117
Die Freek Vonk moet eens een keer een normale baan gaan zoeken met zijn interessantdoenerij.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_179945328
Ik ben wel eens flink in mijn broekje gebeten door een tuinslang, kon zeker een week niet normaal zitten.
  donderdag 21 juni 2018 @ 16:43:19 #6
353856 Stoepboer
Stoep met boeren.
pi_179945431
Freek _O_
Vervelende stoepboer!
  donderdag 21 juni 2018 @ 16:46:38 #7
419273 Durmada
Neem de tijd!
pi_179945478
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 15:20 schreef Sigaartje het volgende:
Die Freek Vonk moet eens een keer een normale baan gaan zoeken met zijn interessantdoenerij.
Ja veel geld verdienen, bah :r
Geef mij maar een normale baan met een modaal salaris
AZ
ALKMAAR
  donderdag 21 juni 2018 @ 16:49:48 #8
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_179945516
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 15:09 schreef vigen98 het volgende:
Let op waar je gaat staan
Steek je hand niet zomaar ergens in
Probeer slangen niet te vangen
Dit zijn werkelijk gouden tips, Freek! Dat had ik zelf allemaal nooit kunnen bedenken! Groots initiatief!
  donderdag 21 juni 2018 @ 16:50:17 #9
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_179945523
Kan me niet voorstellen dat er zoveel overlijden.
In Australië, waar ook veel giftige slangen leven, overlijd er al jaren niemand.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_179945576
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 16:50 schreef Kaneelstokje het volgende:
Kan me niet voorstellen dat er zoveel overlijden.
In Australië, waar ook veel giftige slangen leven, overlijd er al jaren niemand.
Als je de OP goed leest is dat eenvoudig te verklaren.
pi_179945676
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 16:49 schreef Kopiko het volgende:

[..]

Dit zijn werkelijk gouden tips, Freek! Dat had ik zelf allemaal nooit kunnen bedenken! Groots initiatief!
Onderschat de domheid en naiviteit van Nederlanders op vakantie niet.

Zo las ik laatst dit artikel:

https://www.ad.nl/gezond/(...)id-krijgen~abcc0697/

Enigszins gealarmeerd omdat ik ook regelmatig in gebieden kom waar hondsdolheid voorkomt was ik benieuwd hoe deze mensen dit dan oplopen. Wat blijkt? Ze halen allemaal oerdomme acties uit waarvan zelfs mijn zevenjarige dochter (die met mij mee reist in dergelijke gebieden) weet dat je dat absoluut niet moet doen. En dit zijn volwassenen die dan gaan proberen een of andere aziatische zwerfhond te aaien of te voeren.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  donderdag 21 juni 2018 @ 17:04:18 #12
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_179945728
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:00 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
volwassenen die dan gaan proberen een of andere aziatische zwerfhond te aaien of te voeren.
Allemachtig. :'(
Ik geef toe: ik was de boel aan het overschatten.
pi_179945787
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:00 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Onderschat de domheid en naiviteit van Nederlanders op vakantie niet.

Zo las ik laatst dit artikel:

https://www.ad.nl/gezond/(...)id-krijgen~abcc0697/

Enigszins gealarmeerd omdat ik ook regelmatig in gebieden kom waar hondsdolheid voorkomt was ik benieuwd hoe deze mensen dit dan oplopen. Wat blijkt? Ze halen allemaal oerdomme acties uit waarvan zelfs mijn zevenjarige dochter (die met mij mee reist in dergelijke gebieden) weet dat je dat absoluut niet moet doen. En dit zijn volwassenen die dan gaan proberen een of andere aziatische zwerfhond te aaien of te voeren.
_O-
pi_179945812
Ik steek altijd mijn hand overal zomaar in. Elk donker holletje die ik tegenkom is de pineut.
pi_179945826
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:11 schreef Cockwhale het volgende:
Ik steek altijd mijn hand overal zomaar in. Elk donker holletje die ik tegenkom is de pineut.
Ik mag hopen dat je geen huisdieren hebt, wie weet waar die hand wel niet is geweest :'(
pi_180013261
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 17:00 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Onderschat de domheid en naiviteit van Nederlanders op vakantie niet.

Zo las ik laatst dit artikel:

https://www.ad.nl/gezond/(...)id-krijgen~abcc0697/

Enigszins gealarmeerd omdat ik ook regelmatig in gebieden kom waar hondsdolheid voorkomt was ik benieuwd hoe deze mensen dit dan oplopen. Wat blijkt? Ze halen allemaal oerdomme acties uit waarvan zelfs mijn zevenjarige dochter (die met mij mee reist in dergelijke gebieden) weet dat je dat absoluut niet moet doen. En dit zijn volwassenen die dan gaan proberen een of andere aziatische zwerfhond te aaien of te voeren.
quote:
Ik wist dat ik 48 uur had om die spuiten te halen, dus ik ben nog vrolijk meegegaan met een tour naar een grot
Ja, dat wil je natuurlijk niet missen... :') 8)7
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  zondag 24 juni 2018 @ 15:34:10 #17
452300 DuizendGezichten
Komedie? Tragedie?
pi_180013394
Ik vind dat we gifslangen moeten verbieden! En geen flauwekulletjes!
Op het scherp van de snede.
pi_180013840
Wel jammer dat een nadeel van het antigif is dat het giftig kan zijn voor mensen.
  zondag 24 juni 2018 @ 16:26:45 #19
117098 Hathor
Effe niet
pi_180015233
Hoe vaak zou Simon Keys al gebeten zijn door een slang? Die loopt de dag te ravotten met cobra's en mamba's en whatnot. En zijn vrouw huppelt er vrolijk achteraan. :')
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_180016758
Ik trapte bijna op een adder laatst op de Veluwe. Komt wel heel dichtbij zo...
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180017958
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 16:50 schreef Kaneelstokje het volgende:
Kan me niet voorstellen dat er zoveel overlijden.
In Australië, waar ook veel giftige slangen leven, overlijd er al jaren niemand.
Dit jaar tot nu toe drie slachtoffers.
https://en.m.wikipedia.or(...)e_bites_in_Australia
pi_180018131
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2018 15:34 schreef DuizendGezichten het volgende:
Ik vind dat we gifslangen moeten verbieden! En geen flauwekulletjes!
Uitroeien die natuur! En dat van een bioloog, die is wel goed van het padje af!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_180018405
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 15:20 schreef Sigaartje het volgende:
Die Freek Vonk moet eens een keer een normale baan gaan zoeken met zijn interessantdoenerij.
:') :')
pi_180022026
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 15:30 schreef Ferdo het volgende:

[..]

[..]

Ja, dat wil je natuurlijk niet missen... :') 8)7
Dan weet je dat het verzonnen is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')