abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 11 juni 2018 @ 00:44:02 #1
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179721195
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷⚘🌱🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘🍀🍁🍂🍃🍇






[ Bericht 45% gewijzigd door Outpost76 op 11-06-2018 01:01:43 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  maandag 11 juni 2018 @ 00:45:54 #2
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179721215
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 13:07 schreef Rabieluh het volgende:
Er komen zoveel bijen en hommels af op de campanula in de voortuin dat het er gewoon zoemt :o.


Je kan het horen op 't filmpje, bonus poes op het einde.
Meer filmpjes van die lieve bonus (gekocht bij de AH?) poes!

quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 19:44 schreef SV-tje het volgende:

[..]

De hele achtertuin gaat nog op de schop inclusief graafmachine, dus dat gaat wel goedkomen. Lijkt trouwens mooi bedekt, maar is maar half gras en half andere plantjes en kale plekken.

Er groeit op heel veel plekken [ afbeelding ] Zijn dit bosaardbeien? Zijn deze eetbaar?
ja en ja. En dat moet je ook snel inperken want het woekert als een malle!
quote:
En er staat een boom met deze vruchten [ afbeelding ] Iemand een idee wat dit is?
Geen idee, maak eens een foto van de boom, zn blad en bast.
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 17:34 schreef Rabieluh het volgende:

[..]

Ik heb ze uiteindelijk maar dichtgestopt aan één kant met propjes watten. Nog nul activiteit hoor maar hij hangt er nog niet zo lang en ik heb hier ook niet de geschikte bijen denk ik. De andere hotels, vooral die ik zelf heb gemaakt met allemaal stammetjes vol gaten zijn wel heel bedrijvig. Paar bijen maar vooral veel wespjes die ze volproppen met vliegjes :D.
Sluipwespjes bedoel je neem ik aan? Ik heb een nieuwe tafel gemaakt, tenminste het onderstel en ik had 1x verkeert geboord. Laat dat nou de favo zijn van een sluipwesp... Keer op keer komt ie terug, dus ik denk dat ie zn huisje wel gevonden heeft. :D O+

Zeer nuttig trouwens de wesp, niet alleen de sluipwesp maar de wesp in het algemeen. Jaagt op ongedierte als luizen en oa vliegen maar ook andere insecten. De Bij wordt gepromoot met recht maar ook de wesp bevrucht planten en jaagt op ongewenste insecten en is imo zwaar ondergewaardeerd! ^O^ _O_

[ Bericht 0% gewijzigd door Outpost76 op 11-06-2018 02:26:38 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  maandag 11 juni 2018 @ 01:16:58 #3
12172 Rabieluh
Pronopower! Fight the ploon!
pi_179721298
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 00:45 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Meer filmpjes van die lieve bonus (gekocht bij de AH?) poes!

[..]

ja en ja. Rn dat moet je ook snel inperken want het woekert als een malle!

[..]

Geen idee, maak eens een foto van de boom, zn blad en bast.

[..]

Sluipwespjes bedoel je neem ik aan? Ik heb een nieuwe tafel gemaakt, tenminste het onderstel en ik had 1x verkeert geboord. Laat dat nou de favo zijn van een sluipwesp... Keer op keer komt ie terug, dus ik denk dat ie wel zn huisje gevonden heeft. :D O+

Zeer nuttig trouwens de wesp, niet alleen de sluipwesp maar de wesp in het algemeen. Jaagt op ongedierte als luizen en oa vliegen maar ook andere insecten. De Bij wordt gepromoot met recht maar ook de wesp bevrucht planten en jaagt op ongewenste insecten en is imo zwaar ondergewaardeerd! ^O^ _O_
Vanmiddag was een van de gaten van die sluipwespjes opeens leeggehaald, alle prooien waren eruit gegooid. Ik heb geen idee of dit door een ander beest was gedaan wat het gat wilde claimen. Hoe dan ook, opeens lagen er overal dode of verlamde spinnetjes onder het insectenhotel. Het lijkt ook heel specifiek om één soort spin te gaan die de wesp heeft verzameld.



Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
  maandag 11 juni 2018 @ 01:58:28 #4
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179721384
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 01:16 schreef Rabieluh het volgende:

[..]

Vanmiddag was een van de gaten van die sluipwespjes opeens leeggehaald, alle prooien waren eruit gegooid. Ik heb geen idee of dit door een ander beest was gedaan wat het gat wilde claimen. Hoe dan ook, opeens lagen er overal dode of verlamde spinnetjes onder het insectenhotel. Het lijkt ook heel specifiek om één soort spin te gaan die de wesp heeft verzameld.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Geen paniek, een wesp of in dit geval een sluipwesp gebruikt vaak andere insecten of dieren (spin is geen insect) om zijn eitjes in te leggen. Met haar steek verlamt ze het slachtoffer en dan legt ze haar eitjes in het lijf van haar slachtoffer, als die zijn uitgekomen is het slachtoffer voer voor de kleintjes en zodra dat op is is het lijk niet meer nodig. Puur afval wat je nu ziet.

Lijkt mij een sluipwesp die een voorjaars schoonmaak heeft gehouden. :D

[ Bericht 0% gewijzigd door Outpost76 op 11-06-2018 02:13:59 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_179724182
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 19:44 schreef SV-tje het volgende:

[..]

En er staat een boom met deze vruchten [ afbeelding ] Iemand een idee wat dit is?
Zijn dat geen walnoten?
pi_179726495
Vandaag de koker van de knuffelbijen opengemaakt.
Slechts éen van de +/- 30 is niet open.
Rechts solo in het bakje.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_179729725
Vanwege de hommels doe ik niet aan bijenhotels. Hommels bouwen hun nest in de grond. Hotelgasten zullen concurrenten zijn, die of de hommels afhouden of zelf weggejaagd worden. Overigens heb ik dit jaar maar weinig weinig hommels en ook vrij weinig bloei.

Voor de bijachtigen gelden 2 problemen: mogelijkheden om nestelplaatsen te maken en voldoende geschikte planten om stuifmeel en nectar van te verzamelen. Eigenlijk lijkt dit tweede punt het grootste probleem te zijn, bleek bij verhalen over de opkomst van de stadsimkerijen. Veel mooi gekweekte tuinplanten bieden geen stuifmeel, bijvoorbeeld de dubbelbloemig gekweekte soorten zijn vaak onvruchtbaar en maken dan ook geen stuifmeel aan. Of wel stuifmeel maar geen nectar. Daarnaast zijn er wel veel zadenmengsel voor vlinders en bijen, maar als dat regulier zaad is, is het dus door en door vergiftigd met neonicotinoïden.

quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 19:44 schreef SV-tje het volgende:

[..]

De hele achtertuin gaat nog op de schop inclusief graafmachine, dus dat gaat wel goedkomen. Lijkt trouwens mooi bedekt, maar is maar half gras en half andere plantjes en kale plekken.

Er groeit op heel veel plekken [ afbeelding ] Zijn dit bosaardbeien? Zijn deze eetbaar?

En er staat een boom met deze vruchten [ afbeelding ] Iemand een idee wat dit is?
Ik vind het erg lijken op de bodembedekker sieraardbei waldsteinia, die niet om te eten is.
pi_179730548
wat hebben jullie (bijna) allemaal toch mooie volwassen/volgroeide tuinen!

Ik woon hier nu ruim 10 jaar, en dit is eigenlijk pas het eerste jaar dat ik me echt met de tuin bezig hou. voorgaande jaren was mijn (of eigenlijk onze) tuin meer een plek waar de barbecue stond, dan een plek waar leven was, waar kleurige bloemen bloeiden of waar ik graag vertoefde. Jaren achtereen werd de tuin overgenomen door onkruid (en zich als onkruid gedragende frambozen/bramenstruiken).

Dit voorjaar wilde mini-me ineens een groentetuin. Dus die hebben we aangeschaft. Vanwege het beperkte niet betegelde oppervlak is dat een 'vierkante meter moestuin' geworden. En ik ben verrast door wat er aangeslagen is in die hooguit 20 cm gronddiepte:



Naast die vierkante meterbak heb ik 2 plekken van 1*1,5 meter waar plantjes in de volle grond staan. Ik heb er begin dit seizoen een zooitje perkplanten neergezet, maar die werden volledig en vakkundig gesloopt door slakken, rupsen en kuilgravende katten. Dus ik vond het een goed idee om cacaodoppen te strooien.
Inmiddels ook wat meerjarige/vaste bodembedekkers geplant.


Dit perkje zit volledig in de schaduw, dus ik heb gepoogd voornamelijk schaduwminnende planten te planten.

dit perkje heeft eigenlijk de hele dag zon, in ieder geval vanaf 11 uur in de ochtend. Dit jaar voor het eerst rekening gehouden met de zonminnendheid van de planten.

En ineens bedacht ik me afgelopen nacht dat de cacaodoppen niet alleen het onkruid tegenhielden, maar vast ook de groei/uitloop van de bodembedekkers tegenhouden. Is deze aanname juist? Heb ik een grove fout gemaakt waardoor mijn bodembedekkers (geen idee welke, dat moet ik opzoeken indien nodig) zich niet kunnen verspreiden en dus de bodem niet zullen bedekken? Of zal het zo'n vaart niet lopen en zijn mijn plantjes brutaal genoeg om toch te groeien/uit te breiden?

Als de groei inderdaad beperkt wordt moeten ze het even een jaartje uithouden. Dit jaar ga ik geen veranderingen meer doorvoeren in de vorm van verwijderen van de mulch-laag (zo heet dat toch?). Maar ik wil het wel graag weten voor volgend (voor)jaar.
pi_179731048
ondertussen in de zandtuin...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
...
  Spellchecker maandag 11 juni 2018 @ 19:23:19 #10
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_179731326
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 11:09 schreef Tuindier het volgende:

[..]

Zijn dat geen walnoten?
Dat denk ik ook.
  maandag 11 juni 2018 @ 21:50:44 #11
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_179733984
Dank je wel voor jullie hulp, aardbeien zal ik uit de voortuin weghalen ivm het mogelijk woekeren. Achterin rondom de sloot mogen ze (iig voor nu) lekker woekeren. Opeten ga ik dan maar niet proberen, zien er ook niet zo smakelijk uit.
Walnoten lijkt inderdaad het goede antwoord toen ik erop ging googlen. Niet verwacht dat die er zo uit zouden zien, maar is weer een leuke verrassing. Zoals we eigenlijk elke week wel een verrassing hebben. Van een mooie paarse sering tot 8 acacia bomen in bloei een aantal weken terug O+
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_179735290
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 18:26 schreef SummerBreeze het volgende:
wat hebben jullie (bijna) allemaal toch mooie volwassen/volgroeide tuinen!

Ik woon hier nu ruim 10 jaar, en dit is eigenlijk pas het eerste jaar dat ik me echt met de tuin bezig hou. voorgaande jaren was mijn (of eigenlijk onze) tuin meer een plek waar de barbecue stond, dan een plek waar leven was, waar kleurige bloemen bloeiden of waar ik graag vertoefde. Jaren achtereen werd de tuin overgenomen door onkruid (en zich als onkruid gedragende frambozen/bramenstruiken).

Dit voorjaar wilde mini-me ineens een groentetuin. Dus die hebben we aangeschaft. Vanwege het beperkte niet betegelde oppervlak is dat een 'vierkante meter moestuin' geworden. En ik ben verrast door wat er aangeslagen is in die hooguit 20 cm gronddiepte:

[ afbeelding ]

Naast die vierkante meterbak heb ik 2 plekken van 1*1,5 meter waar plantjes in de volle grond staan. Ik heb er begin dit seizoen een zooitje perkplanten neergezet, maar die werden volledig en vakkundig gesloopt door slakken, rupsen en kuilgravende katten. Dus ik vond het een goed idee om cacaodoppen te strooien.
Inmiddels ook wat meerjarige/vaste bodembedekkers geplant.

[ afbeelding ]
Dit perkje zit volledig in de schaduw, dus ik heb gepoogd voornamelijk schaduwminnende planten te planten.
[ afbeelding ]
dit perkje heeft eigenlijk de hele dag zon, in ieder geval vanaf 11 uur in de ochtend. Dit jaar voor het eerst rekening gehouden met de zonminnendheid van de planten.

En ineens bedacht ik me afgelopen nacht dat de cacaodoppen niet alleen het onkruid tegenhielden, maar vast ook de groei/uitloop van de bodembedekkers tegenhouden. Is deze aanname juist? Heb ik een grove fout gemaakt waardoor mijn bodembedekkers (geen idee welke, dat moet ik opzoeken indien nodig) zich niet kunnen verspreiden en dus de bodem niet zullen bedekken? Of zal het zo'n vaart niet lopen en zijn mijn plantjes brutaal genoeg om toch te groeien/uit te breiden?

Als de groei inderdaad beperkt wordt moeten ze het even een jaartje uithouden. Dit jaar ga ik geen veranderingen meer doorvoeren in de vorm van verwijderen van de mulch-laag (zo heet dat toch?). Maar ik wil het wel graag weten voor volgend (voor)jaar.
Cacaodoppen zijn goed, mits je niet elk jaar laag op laag doet, want dan heb je kans op schimmel. In het najaar herfstblad verzamelen als aanvulling op de mulchlaag.

Mulchlaag als onkruidbestrijder werkt via het volledig afdekken met een laag van minstens 10 cm dik. Je bodembedekkers staan er al bovenuit, dus die groeien gewoon door. Het ziet er goed uit.
pi_179736375
Vandaag uit de knop gekomen *)
nu de rest nog *O*
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 11 juni 2018 @ 23:24:59 #14
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_179736691
quote:
17s.gif Op maandag 11 juni 2018 19:08 schreef sacha het volgende:
ondertussen in de zandtuin...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wow! 1 van de weinige die nog de in mijn ogen echte Jasmijn heeft! Wat moet het heerlijk ruiken in jouw tuin! :D _O_
Ik heb een kleintje op mn balkon. Ook vol in bloei nu.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  dinsdag 12 juni 2018 @ 07:12:39 #15
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_179739095
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 23:24 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Wow! 1 van de weinige die nog de in mijn ogen echte Jasmijn heeft! Wat moet het heerlijk ruiken in jouw tuin! :D _O_
Ik heb een kleintje op mn balkon. Ook vol in bloei nu.
[ afbeelding ]
Dat is een Philadelphus. familie van de Hortensia (Hydrangeaceae) en in NL noemt men dat "boerenjasmijn".

"Echte Jasmijn" is Jasminum officinale. Dat is een plant uit de Olijf familie (Oleaceae).


Dan is er nog zoiets als "Ster- of Toscaanse Jasmijn" wat een klimmer is uit de maagdenpalm familie(Apocynaceae). Trachelospermum Jasminoides.

Dan is er ook nog die struikvormige kamerplant met zeer zoete stinkbloemen:
De Kaapse jasmijn (Gardenia jasminoides, synoniem: Gardenia augusta) is een plant uit de sterbladigenfamilie (Rubiaceae)
pi_179740669
Iehhh heb bloedzuigers in m'n vijver. Dus ik ga maar eens vissen zo, dat vind ik niet zo geslaagd met m'n baby salamanders.
pi_179744954
Zo groen als de tuin en straat nu is. Zo groen als het overal nu is.
Voor mij hoeft het nooit anders meer.

GROEN O+
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
  dinsdag 12 juni 2018 @ 20:00:32 #18
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_179750840
Even klein fototje van mijn tuintje. Lastig om alles er goed op te krijgen.



In het midden zonnebloemen. Helft van de zonnebloemen bloeien, anderen gaan nog wel een maandje op zich laten wachten

Tegen de schutting links een clematis die vorig jaar dood was en ineens herleeft is.
Rechts een passiebloem.
Links In de hoek braam / framboos en een tayberry.
Op de rand staan vlinderstruiken in diverse kleuren
Her en der tussen de planten staan potten met bijtjes bloemen. Deze potten zaten voorheen planten die het toch niet overleefd hebben (lavendel, roze struik, clematis) en over de waslijn groeit en bloeit aan beide kanten een kamperfoelie


Aan de andere kant van de tafel staan nog 3 potten met rozen / diverse zaai bloemen en zonnebloemen (staan even uit de sterke wind vandaag)


Alles ziet er niet top uit vandaag, alles goed natgespoten vanwege luizen. -O- *O* *O*
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_179750992
ik O+ plaatjes *O*
...
pi_179751868
Wat vrolijk die zonnebloemen! Willikook! Maar ik heb al door dat ik alles wil dat ik hier zie, dus het gaat eerst maar eens op een lijstje..
pi_179752234
Plaatjes:
De hortensias beginnen al hun best te doen! (en ik moet nodig schoffelen)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 13 juni 2018 @ 11:23:22 #22
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_179761023
Mooie plaatjes.
🙋‍♀️
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 14 juni 2018 @ 10:57:59 #23
74056 crew  ToT
pi_179779577
:') Gazonnetje eindelijk bijna helemaal mooi in orde. De regenwormen zitten er heerlijk in te wroeten om de boel luchtig te houden, klote merels komen om af en toe een paar van mijn harde werkertjes op te pikken en een enkele reis richting hun maag te geven........EN NU DOET GOFTEDOMME ER OOK NOG EENS EEN MOL AAN MEE! :(
:'( Mijn harde werkertjes worden opgepeuzeld terwijl het kreng ook nog eens mijn gazon zit om te woelen! Hele plukken gras liggen nu los terwijl het beest tunnels net onder het oppervlak graaft en alles omhoog drukt. Als je het aanstampt, krijg je heel kale plekken en kuilen ter diepte van de tunnel.

Straks maar ff een mollenklem halen of zo. -O-
Ik heb gehoord dat die mollenverjagers met hoog piepgeluid amper helpen; die worden zo de grond uit gedrukt.
pi_179779703
Paar flessen in je gazon, ze houden niet van het geluid van de wind daarin met hun poezelige oortjes.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 14 juni 2018 @ 11:44:59 #25
74056 crew  ToT
pi_179780205
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2018 11:07 schreef Koettie het volgende:
Paar flessen in je gazon, ze houden niet van het geluid van de wind daarin met hun poezelige oortjes.
Oh? :D Nog nooit van gehoord!
Glazen flessen, neem ik aan? :)
pi_179780262
quote:
2s.gif Op donderdag 14 juni 2018 11:44 schreef ToT het volgende:

[..]

Oh? :D Nog nooit van gehoord!
Glazen flessen, neem ik aan? :)
Yes, een wijnfles of zo'n glazen cola flesje, opening naar boven en onderkant in zo'n molshoop of gang. Door de wind gaat dat gieren en dat vinden ze niet zo leuk. Zo deed m'n opa het altijd. Diervriendelijker dan vallen iig. :P
  donderdag 14 juni 2018 @ 12:41:53 #27
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_179780993
Ik had ook mollen, ze gaan ook vanzelf weer weg.
pi_179781177
quote:
2s.gif Op donderdag 14 juni 2018 10:57 schreef ToT het volgende:
:') Gazonnetje eindelijk bijna helemaal mooi in orde. De regenwormen zitten er heerlijk in te wroeten om de boel luchtig te houden, klote merels komen om af en toe een paar van mijn harde werkertjes op te pikken en een enkele reis richting hun maag te geven........EN NU DOET GOFTEDOMME ER OOK NOG EENS EEN MOL AAN MEE! :(
:'( Mijn harde werkertjes worden opgepeuzeld terwijl het kreng ook nog eens mijn gazon zit om te woelen! Hele plukken gras liggen nu los terwijl het beest tunnels net onder het oppervlak graaft en alles omhoog drukt. Als je het aanstampt, krijg je heel kale plekken en kuilen ter diepte van de tunnel.

Straks maar ff een mollenklem halen of zo. -O-
Ik heb gehoord dat die mollenverjagers met hoog piepgeluid amper helpen; die worden zo de grond uit gedrukt.
Heb je hier wat aan?
http://www.zoogdierenwerkgroep.be/hinder/overlast/mol
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 14 juni 2018 @ 12:50:57 #29
74056 crew  ToT
pi_179781185
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juni 2018 11:49 schreef Koettie het volgende:

[..]

Yes, een wijnfles of zo'n glazen cola flesje, opening naar boven en onderkant in zo'n molshoop of gang. Door de wind gaat dat gieren en dat vinden ze niet zo leuk. Zo deed m'n opa het altijd. Diervriendelijker dan vallen iig. :P
Good point! :P

quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2018 12:41 schreef kaasplankje het volgende:
Ik had ook mollen, ze gaan ook vanzelf weer weg.
Sowieso, maar ik wil mijn grasveldje dat me afgelopen maanden zeer veel moeite heeft gekost om netjes aan te leggen enzo wel een beetje in een redelijke staat houden.
Het is nog steeds niet helemaal zoals het zou moeten zijn, maar als een mol dan de boel gaat zitten mollen, word ik wel ff wat minder blij. -O-

Sjezus, ik had afwateringskanalen geboord en had er grind in gedaan om het wat open te houden; ligt er nu grind bovenop het gras! :') En het zat echt 30 cm diep onder de grond!
pi_179781234
quote:
2s.gif Op donderdag 14 juni 2018 12:50 schreef ToT het volgende:

[..]

Good point! :P

[..]

Sowieso, maar ik wil mijn grasveldje dat me afgelopen maanden zeer veel moeite heeft gekost om netjes aan te leggen enzo wel een beetje in een redelijke staat houden.
Het is nog steeds niet helemaal zoals het zou moeten zijn, maar als een mol dan de boel gaat zitten mollen, word ik wel ff wat minder blij. -O-

Sjezus, ik had afwateringskanalen geboord en had er grind in gedaan om het wat open te houden; ligt er nu grind bovenop het gras! :') En het zat echt 30 cm diep onder de grond!
Jammer van al je werk. Écht. Sneu.

Alleen moest ik wel even een beetje lachen om het grind, dat omhoog is gewerkt. Sorry.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 14 juni 2018 @ 12:57:28 #31
74056 crew  ToT
pi_179781285
quote:
quote:
anneer er een nieuwe hoop tevoorschijn komt, kan je die dichtduwen, verwijderen of beter nog de aarde (met bijvoorbeeld een hark) uitspreiden over het gazon of in de border.
quote:
Molshopen en -gangen kan je best zo snel mogelijk weer dichtdrukken.
Ehhh...? :P

Maar wel handige tips! :Y Knoflook helpt blijkbaar ook.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 14 juni 2018 @ 12:59:07 #32
74056 crew  ToT
pi_179781328
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juni 2018 12:53 schreef AnneX het volgende:

[..]

Jammer van al je werk. Écht. Sneu.

Alleen moest ik wel even een beetje lachen om het grind, dat omhoog is gewerkt. Sorry.
:D Whehe, snap ik! :P Ja dat afwateringskanaal is nu waarschijnlijk ook vertyft.

Anyway, de schade is tot nu toe gelukkig nog maar tot 1 vierkante meter beperkt.
Aan de omhoog gedrukte grond bij de planten te zien houdt het beestje meer van mulle grond (want dat is het echt ENORM bij de planten) dan het meer aangedrukte van het gazonnetje. De planten zelf staan gelukkig nog wel normaal op hun plek.
  donderdag 14 juni 2018 @ 13:02:35 #33
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_179781400
Hij eet ook je slakken op. Das wel handig.
  donderdag 14 juni 2018 @ 13:43:50 #34
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_179782087
Daar hebben wij kippen voor :+.

Onze oudste kat kwam afgelopen weekend met ene mol in zijn bek naar binnen. Dat is de tweede al die hij heeft doodgemaakt in zijn leven. Beest is slim genoeg om ze te observeren en op te vangen.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 15 juni 2018 @ 09:33:34 #35
74056 crew  ToT
pi_179799002


Of zou het een woelmuis kunnen zijn? :?
pi_179799466
Kan ook. Niets zo lekker als vers gezaaid gras!

Het is druk in de tuin!




  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 15 juni 2018 @ 10:25:38 #37
74056 crew  ToT
pi_179799612
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 10:15 schreef Koettie het volgende:
Kan ook. Niets zo lekker als vers gezaaid gras!

Het is druk in de tuin!
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Leuke foto's! :D ^O^
pi_179800127
Mijn appje liet vandaag foto's zien van 2 jaar geleden, dus ik ben even naar buiten geweest voor foto's van vandaag O+









En het is hier ook druk met vliegende vriendjes in de tuin O+ Heel erg tof. In het bijenhotel zitten ook al 22 gaatjes dicht.
pi_179800722
Wat een verschil puala _O_ en mooi foto’s koetti, vooral de papaver.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 15 juni 2018 @ 14:59:00 #40
74056 crew  ToT
pi_179803989
_O- De mollen graven doodleuk ONDER de klemmen door! :P

Nu heb ik de gangen maar ff vol water laten lopen. Kijken of dat wat helpt.
Verder ook zo'n mollenverjager gekocht, met zo'n pieptoon.
Die moet eerst 2 dagen opladen (zonne-energie) en dan schijnt het nog een paar dagen te duren voor je er positief effect van hebt. De eerste dagen schijnen de mollen er knettergek van te worden en alle kanten op te graven.
pi_179808891
mooie plaatjes, en Theo Thee, zoveel moeite jij doet om aan gras te komen... ik wil er juist vanaf :D
...
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 15 juni 2018 @ 19:21:36 #42
74056 crew  ToT
pi_179809034
quote:
6s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 19:14 schreef sacha het volgende:
mooie plaatjes, en Theo Thee, zoveel moeite jij doet om aan gras te komen... ik wil er juist vanaf :D
_O- Ah! :D

Ja nou als deze klote mol de boel nou BLIJFT mollen, zit ik te twijfelen of ik dan alles opnieuw ga aanleggen of er toch gewoon tegels in ga gooien. -O-
Het schijnt dat als deze mollen weg zijn, dat anderen de gangen weer kunnen gebruiken om mijn tuintje in te komen! :'(
pi_179809273
Of leef gewoon met het idee dat je gazon niet perfect is? Is natuur, soms moet je er gewoon mee leven. En als grond op je gazon zo irritant is dan plant je toch mooie plantjes!
  vrijdag 15 juni 2018 @ 20:05:54 #44
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_179810263
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 19:31 schreef Koettie het volgende:
Of leef gewoon met het idee dat je gazon niet perfect is? Is natuur, soms moet je er gewoon mee leven.
Dit, en die molshopen gewoon even platstampen binnen 3 weken is het gras er weer overheen gegroeid.
pi_179810846
Mooie, leuke foto's!

Hier ook weer wat kleurtjes erbij deze week:

Hershooi



Wilde aarbei



Ooievaarsbekkies



En de roos omdat ie met trossen vol staat O+


AX ik heb extra gemest ;)
pi_179811034
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 20:25 schreef Bluezz het volgende:
Mooie, leuke foto's!

Hier ook weer wat kleurtjes erbij deze week:

Hershooi

[ afbeelding ]


die heb ik echt nog nooit gezien of van gehoord
  vrijdag 15 juni 2018 @ 20:33:29 #47
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_179811073
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 20:31 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

die heb ik echt nog nooit gezien of van gehoord
Hypericum, groeit in mijn tuin als onkruid.
pi_179811188
Zaait zich lekker uit. Kan ook, staat onder de boom en daar is plek zat *O*
  vrijdag 15 juni 2018 @ 22:20:11 #49
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_179813996
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 21:50 schreef SV-tje het volgende:
Dank je wel voor jullie hulp, aardbeien zal ik uit de voortuin weghalen ivm het mogelijk woekeren. Achterin rondom de sloot mogen ze (iig voor nu) lekker woekeren. Opeten ga ik dan maar niet proberen, zien er ook niet zo smakelijk uit.
Walnoten lijkt inderdaad het goede antwoord toen ik erop ging googlen. Niet verwacht dat die er zo uit zouden zien, maar is weer een leuke verrassing. Zoals we eigenlijk elke week wel een verrassing hebben. Van een mooie paarse sering tot 8 acacia bomen in bloei een aantal weken terug O+
Na alle antwoorden die ik hier al gekregen heb en jullie foto's wil ik jullie ook wat meer laten zien. Dit is de achtertuin die we nu hebben, in de voortuin grind en 3 grote bakken met siergrassen.

Tuin overigens pas vorig jaar aangelegd, dus heel blij met hoe het er nu uitziet.

Bij ons nieuwe huis hebben we "iets" meer tuin, totale oppervlakte grond is 3600m2. Hieronder foto's van verschillende plekken en nog wat vragen aangezien we echt tuinnewbe's zijn. Tuin gaat de komende jaren nog wel op de schop. Vooral langs de sloot staan veel 20/30 jaar oude coniferen en andere naaldbomen, die hebben hun beste tijd wel gehad. Ook komt er een uitbouw, waardoor de openslaande deuren bijna in de vijver uit zullen komen en is de vijver ook 25 jaar oud en lek. Er komt zeker een nieuwe vijver terug, maar dan verder naar achter en dieper. Het idee is om er een zwemvijver van te maken.

Vanuit de achtergevel:


De lindenbomen blijven natuurlijk staan (staan er 5 of 6 tussen de weg en het huis) maar de grote dennen moeten weg, hangen helemaal over de weg heen. Verder is het hier droge lege grond. Dit was een enorme voilere waar nu niets meer groeit. Deels komt hier een overkapping en verder gaan we het in de toekomst weer aanplanten met schaduwplanten.

De huidige inrit gaat naar de voortuin en dit wordt de plek voor de nieuwe (zwem)vijver. Links op de foto ook de walnotenboom.

En hier van dichtbij de walnotenboom, erachter staat een struik met heel lekker ruikende witte bloemen. Die wil ik als het lukt wel behouden. In dat hoekje staat ook een paarse sering, hopelijk gaat die ook weer beter groeien als de rest van de beplanting weg is.



Langs de sloot staan een stuk of 8 acacia's, werden op een zaterdag toen we kwamen klussen ineens verrast door een zee van witte bloemen O+


Andere kant van de sloot vanuit de achtertuin naar voren, hier staat onder/achter de struiken rechts een hok zo groot als een garagebox, deze gaan we na de verbouwing weghalen, op de betonnen plaat willen we dan een mooie kas bouwen met een moestuin eromheen.


Onze eendjes (Bahamapijlstaart), kregen we cadeau bij het huis.


Bij de vijver staat nog dit boompje, iemand idee wat het is?


Voor zover de achtertuin, nu naar de voortuin, hier een vijver met zuurstofplanten, het water werd van hier naar de achtertuinvijver rond gepompt, deze vijver gaat dicht aangezien hier de oprit gaat lopen. De planten zetten we over naar de vijver achter omdat de vissen daar nu uit zijn.



Dit stond verstopt achter meters laurier, mooie oude boom en meer dan 10 jonge eiken.


De naaldboom helemaal rechts moet dus ook weg, in het hek is al het gat zichtbaar voor de nieuwe inrit, die komt tussen 2 lindenbomen te liggen, voor het huis langs en dan weer de tuin uit. Het muurtje blijft waarschijnlijk om de tuin staan ivm het hoogteverschil met de straat, maar het hekje wil ik graag weg hebben en een mooie half hoge haag ervoor terug (bv beuken, hebben we nu ook).

Rozen zijn helaas alweer uitgebloeid, is het mogelijk die te verplaatsen in de toekomst? En hoe krijg ik ze volgend jaar ook weer mooi?

Fluweelboom, mooi om te zien, maar die doet ook niets als nieuwe scheuten maken }:|

Zijkant bij de sloot

Hier komt een grote glazen pui vanaf de nieuwe eetkamer met een nieuw terras. Rare hekken weg, alleen even kijken of we de klimroos kunnen verplaatsen.

Verder staan er her en der nog hortensia's, wanneer is de beste tijd om die te verplaatsen?
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 15 juni 2018 @ 22:27:31 #50
74056 crew  ToT
pi_179814196
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 19:31 schreef Koettie het volgende:
Of leef gewoon met het idee dat je gazon niet perfect is? Is natuur, soms moet je er gewoon mee leven. En als grond op je gazon zo irritant is dan plant je toch mooie plantjes!
Het grasveldje is 21 vierkante meter of zo.
Molshopen vallen dan wel HEEL erg op. En het beest zit ook door alle planten heen te wroeten die links, rechts en achter het grasveldje staan.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')