Bron is de Frontpagequote:Organisaties die opkomen voor de belangen van transgenders hebben schoon genoeg van de wachtlijsten voor behandelingen van deze mensen, die zich niet thuisvoelen bij het geslacht dat hen bij de geboorte is toegedicht. Ze willen snelle en doortastende maatregelen van minister Bruno Bruins (Medische Zorg), zorgverzekeraars en het VUmc, het medische centrum in Amsterdam.
"Wanneer je in Nederland transgenderzorg nodig hebt is behandeling verder weg dan ooit. Het VUmc Genderteam heeft mensen op de wachtlijst laten weten geen inschatting meer te kunnen geven over wanneer hun behandeling start. Dit is het onvermijdelijke besluit nadat in een half jaar tijd de wachtlijst opliep van 52 naar 111 weken", zeggen Transvisie, Transgender Netwerk Nederland en COC Nederland.
Wachtenden kregen deze week een brief over nog langere wachttijden. De organisaties maken zich grote zorgen over het welzijn van de mensen op de wachtlijst van het VUmc. Ze "sluiten niet uit dat dit de pogingen tot zelfmoord onder deze groep zal doen toenemen."
Derde centrum
De drie organisaties vinden dat niet getalmd moet worden over het oprichten van nog een centrum, het derde na de centra in Amsterdam en Groningen. Bij met name Transvisie komen ook klachten binnen naar aanleiding van een failliet verklaarde kliniek in Schoonhoven. Van die kliniek hadden de patiënten nog lang niet allemaal elders onderdak kunnen vinden, soms terwijl hun behandeling al was begonnen.
Bij het VUmc kunnen jaarlijks negenhonderd mensen worden geholpen, maar op de wachtlijst staan volgens Lisa van Ginneken, voorzitter van Transvisie, nu duizend mensen. In Groningen worden jaarlijks circa 150 mensen geholpen.
quote:Ze "sluiten niet uit dat dit de pogingen tot zelfmoord onder deze groep zal doen toenemen."
Ja want laten we zulke dingen maar wachttijden geven van 1 dag om vervolgens verhalen te horen dat mensen er spijt van hebbenquote:Op donderdag 31 mei 2018 23:45 schreef Nober het volgende:
Wachtlijst van één jaar, waar praten we over?
Kameraad!quote:Op donderdag 31 mei 2018 23:46 schreef Harvest89 het volgende:
Waarom spoedeisende hulp kameraad?
Ik vind dat als je jezelf wat aan wilt doen omdat het te lang duurt voordat je tieten krijgt, dan kun je je beter daar voor laten opnemen, want dat is echt niet gezond.
Een wachtlijst van 1 a 2 jaar is wel vrij lang, maar ook weer niet ontzettend lang.
Heb me er niet zo veel in verdiept. Heb ook nooit een transgender ontmoet volgens mij. Weet niet zo goed wat er in het hoofd van die mensen omgaat.quote:Op donderdag 31 mei 2018 23:50 schreef Somberling het volgende:
[..]
Kameraad!
Ik loop uit mijn nek te lullen. Aan de ene kant begrijp ik de zorgen van transgenders. Aan de andere kant vind ik het hele gendergedoe bizarre vormen aannemen. Ik denk zelfs dat velen met psychische hulp meer gebaat zijn dan een of andere operatie. Door de tijd heb ik wel geleerd dat een groot deel van de transseksuelen labiel is.
En wat is precies het probleem? Ik bedoel doorgaans zijn dat toch allemaal nogal labiele mensen (en dan druk ik mij voorzichtig uit).quote:Op donderdag 31 mei 2018 23:42 schreef Somberling het volgende:
Ze "sluiten niet uit dat dit de pogingen tot zelfmoord onder deze groep zal doen toenemen."
Moet je niet eerst jaren psychologische onderzoeken doen om überhaupt in aanmerking te komen voor die lijstquote:Op donderdag 31 mei 2018 23:45 schreef Nober het volgende:
Mensen kunnen toch op het laatste moment beseffen dat ze zoiets niet willen. Maar dan is het al te laat als het gebeurt is.quote:Op donderdag 31 mei 2018 23:54 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Moet je niet eerst jaren psychologische onderzoeken doen om überhaupt in aanmerking te komen voor die lijst
quote:Op donderdag 31 mei 2018 23:42 schreef Somberling het volgende:
Dit is het onvermijdelijke besluit nadat in een half jaar tijd de wachtlijst opliep van 52 naar 111 weken", zeggen Transvisie, Transgender Netwerk Nederland en COC Nederland.
Dit strookt weer lekker met elkaar.quote:Op donderdag 31 mei 2018 23:42 schreef Somberling het volgende:
Bij het VUmc kunnen jaarlijks negenhonderd mensen worden geholpen, maar op de wachtlijst staan volgens Lisa van Ginneken, voorzitter van Transvisie, nu duizend mensen.
Dat klopt, de zelfmoordcijfers blijven ongeveer hetzelfde zelfs na hun ingreep. Die mensen hebben mentale hulp nodig en niet cosmetische hulp. Daar zijn gewoon studies over gedaan en het moet eens klaar zijn met dit soort onzin.quote:Op donderdag 31 mei 2018 23:54 schreef vosss het volgende:
[..]
En wat is precies het probleem? Ik bedoel doorgaans zijn dat toch allemaal nogal labiele mensen (en dan druk ik mij voorzichtig uit).
Het is echt niet zo dat als die omgebouwd zijn dat ze ineens allemaal heel erg stabiele mensen worden.
Vandaar dat onderzoek, lang en intensief zodat iedereen zeker van zijn/ haar zaak isquote:Op donderdag 31 mei 2018 23:57 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Mensen kunnen toch op het laatste moment beseffen dat ze zoiets niet willen. Maar dan is het al te laat als het gebeurt is.
Op eerdere accounts ben ik een tijdje actief geweest in het Genderdysforie topic op FOK! en daar heb ik enkele slechte ervaringen mee. Niet iedereen maar veel wel. Snel beledigd en haat en nijd (zelfs onder elkaar).quote:Op donderdag 31 mei 2018 23:53 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Heb me er niet zo veel in verdiept. Heb ook nooit een transgender ontmoet volgens mij. Weet niet zo goed wat er in het hoofd van die mensen omgaat.
Heb jij dus wel ervaringen met die mensen?
Erg veel frustratie dus.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 00:16 schreef Somberling het volgende:
[..]
Op eerdere accounts ben ik een tijdje actief geweest in het Genderdysforie topic op FOK! en daar heb ik enkele slechte ervaringen mee. Niet iedereen maar veel wel. Snel beledigd en haat en nijd (zelfs onder elkaar).
Er gaat een heel uitgebreid onderzoek aan vooraf. Ik denk dat je die tijd er nog bij op kunt tellen voor je op een wachtlijst komt. Dan ben je uiteindelijk dus 2 jaar verder.quote:Op donderdag 31 mei 2018 23:46 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Ja want laten we zulke dingen maar wachttijden geven van 1 dag om vervolgens verhalen te horen dat mensen er spijt van hebbenEr is een reden waarom dit soort dingen lang duren, er hoort een psychische proces erbij. Maar ja Nederland beeft omdat wat mentaal niet in orde mensen dreigen met zelfmoord, misselijkmakend eerlijk gezegd.
Het probleem is dus dat er voor begeleiding van dat psychische proces een wachttijd van onbepaalde tijd is, maar zeker meer dan twee jaar.quote:Op donderdag 31 mei 2018 23:46 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Ja want laten we zulke dingen maar wachttijden geven van 1 dag om vervolgens verhalen te horen dat mensen er spijt van hebbenEr is een reden waarom dit soort dingen lang duren, er hoort een psychische proces erbij. Maar ja Nederland beeft omdat wat mentaal niet in orde mensen dreigen met zelfmoord, misselijkmakend eerlijk gezegd.
Hoe verklaar je dat de nummers van zelfdodingen praktisch gelijk blijft na hun ingreep? Deze mensen zijn mentaal niet in orde. En jazeker was dat wel chantage middel. Oh nee als jullie dit niet doen zal de nummer zelfmoorden vast groter worden. Dat is gewoon chantage.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 00:58 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het probleem is dus dat er voor begeleiding van dat psychische proces een wachttijd van onbepaalde tijd is, maar zeker meer dan twee jaar.
De transgenders dreigen niet met zelfmoord, het is een feit dat er uit psychische nood, door het ontbreken van zorg, de kans op zelfmoord toeneemt.
Misschien moet je het artikel eerst lezen voordat je reageert.quote:Op donderdag 31 mei 2018 23:46 schreef vigen98 het volgende:
Euhm wat dacht je van nee en gewoon wachten tot alles gecheckt wordt en alles in orde is? En ons proberen te chanteren met zelfmoord?Pleeg maar zelfmoord gek mens
Zou ik ook moeten doen dreigen met zelfmoord om alles te krijgen
[..]
Wat dacht je van dat eeuwige gezeik van mensen als jij? Die weigeren een transvrouw als vrouw te behandelen? Of de felle discriminatie en voortdurende vernederingen die je moet ondergaan als transgender? Tot aan doodsverwensingen aan toe...quote:Op vrijdag 1 juni 2018 01:00 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Hoe verklaar je dat de nummers van zelfdodingen praktisch gelijk blijft na hun ingreep?
De wachttijd geldt voor de psychiatrische hulp voorafgaand aan de eventuele operatie.quote:Op donderdag 31 mei 2018 23:50 schreef Somberling het volgende:
[..]
Kameraad!
Ik loop uit mijn nek te lullen. Aan de ene kant begrijp ik de zorgen van transgenders. Aan de andere kant vind ik het hele gendergedoe bizarre vormen aannemen. Ik denk zelfs dat velen met psychische hulp meer gebaat zijn dan een of andere operatie. Door de tijd heb ik wel geleerd dat een groot deel van de transseksuelen labiel is.
Ja, maar die wachtlijst geldt dus voor dat psychiatrische traject. Zonder psychiatrische hulp wordt er immers niet geopereerd.quote:Op donderdag 31 mei 2018 23:51 schreef Sardu het volgende:
Geestenziekte met een hoog zelfmoordpercentage. Misschien horen ze dan ook gewoon thuis in de GGZ, als je al geen jaar geduld meer hebt.
Waarom moet ik iemand behandelen als ik niet erken wat het is? Ik ga jou toch ook niet behandelen als een kat als jij dat vraagt? Het boeit me echt echt geen flikker wat jij met jezelf wilt doen maar waag het niet om mij te vragen om mee in te gaan met deze onzin.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 01:03 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Wat dacht je van dat eeuwige gezeik van mensen als jij? Die weigeren een transvrouw als vrouw te behandelen? Of de felle discriminatie en voortdurende vernederingen die je moet ondergaan als transgender? Tot aan doodsverwensingen aan toe...
Bij een nieuw orgaan moet je wachten op een match. Hier gaat het om mensen die primair psychische zorg nodig hebben, maar dat niet krijgen.quote:Op donderdag 31 mei 2018 23:53 schreef Gutz het volgende:
Er zijn mensen die jaren op een wachtlijst staan voor een nieuw orgaan en deze sneeuwvlokjes hebben het o zo moeilijk met het wachten op voortzetting van hun bewust gekozen behandeling, sodemieter toch op.
Dat is precies wat ik bedoel. Daar maak je die mensen erg ongelukkig mee, waardoor de kans op zelfmoord blijft.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 01:08 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Waarom moet ik iemand behandelen als ik niet erken wat het is? Ik ga jou toch ook niet behandelen als een kat als jij dat vraagt?
Ze dreigen niet met zelfmoord.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 01:00 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Hoe verklaar je dat de nummers van zelfdodingen praktisch gelijk blijft na hun ingreep? Deze mensen zijn mentaal niet in orde. En jazeker was dat wel chantage middel. Oh nee als jullie dit niet doen zal de nummer zelfmoorden vast groter worden. Dat is gewoon chantage.
Oké luister heel goed. Ik laat mezelf niet chanteren doordat zij zich ongelukkig voelen. Jij en die mentaal gestoorden gaan mijn individuele vrijheid niet inperken zodat ik wat mentaal gestoorden blij maak. Als zij zich zo ongelukkig voelen dat zij zelfmoord willen plegen als mensen niet mee in gaan met die sjw shit, dan ben ik niet het probleem maar jij en die transgenders.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 01:11 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik bedoel. Daar maak je die mensen erg ongelukkig mee, waardoor de kans op zelfmoord blijft.
En dat laatste weet je alleen maar als die mensen überhaupt een psychiater te zien krijgen. Maar dat gebeurt niet, want wachtlijsten van onbekende tijd.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 01:09 schreef FL_Freak het volgende:
ik vind het goed dat het langer duurt. Zeker nu er zoveel meer 'transgenders' zijn, moet het zeker zijn dat diegene daadwerkelijk gender dysphoria heeft.
Ahjoh Ik beweer niet letterlijk dat ze zeggen als je dit niet doet pleeg ik zelfmoord, de manier hoe het geschreven werd kan worden geïnterpreteerd alsof het een chantagemiddel is omdat als er veel zelfdodingen zijn opeens geluiden komen van hoe dit gestopt had kunnen worden.quote:
Nee. Je komt op een wachtlijst voor dat psychologische onderzoek. Daar gaat het over. Daarom is het ook zo riskant. Immers, als een wachtlijst was voor de operatie, hadden ze in de tussentijd tenminste psychische hulp. Maar zover komen ze niet eens door die wachtlijst.quote:Op donderdag 31 mei 2018 23:54 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Moet je niet eerst jaren psychologische onderzoeken doen om überhaupt in aanmerking te komen voor die lijst
De "behandeling" waar in het artikel sprake van is, betreft het hele traject. Dus ook dat uitgebreide onderzoek voorafgaand aan de hormonen en zo.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 00:51 schreef viceversa het volgende:
[..]
Er gaat een heel uitgebreid onderzoek aan vooraf. Ik denk dat je die tijd er nog bij op kunt tellen voor je op een wachtlijst komt. Dan ben je uiteindelijk dus 2 jaar verder.
Dat kan behoorlijk zwaar zijn als je suïcidaal bent vanwege de aandoening, maar bovendien is het vaak zo dat men op jonge leeftijd de puberteit stil legt. Dan is het gunstiger om zo snel mogelijk met de behandeling te kunnen beginnen zodat je een relatief normale puberteit doormaakt.
quote:Op donderdag 31 mei 2018 23:54 schreef vosss het volgende:En wat is precies het probleem? Ik bedoel doorgaans zijn dat toch allemaal nogal labiele mensen (en dan druk ik mij voorzichtig uit).
Het is echt niet zo dat als die omgebouwd zijn dat ze ineens allemaal heel erg stabiele mensen worden.
Inderdaad, eens een basketcase altijd een basketcase.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 00:00 schreef vigen98 het volgende:
Dat klopt, de zelfmoordcijfers blijven ongeveer hetzelfde zelfs na hun ingreep. Die mensen hebben mentale hulp nodig en niet cosmetische hulp. Daar zijn gewoon studies over gedaan en het moet eens klaar zijn met dit soort onzin.
http://journals.plos.org/(...)journal.pone.0016885
https://www.lifesitenews.(...)ng-the-wrong-answers
Veel van ze hebben ook nog eens spijt dat ze zoiets hebben gedaan:
http://www.newsweek.com/t(...)nment-surgery-676777
Daarom moet je gewoon niet gechanteerd worden met dreigementen als dat de zelfmoorden omhoog zal gaan. Ja dus? Moeten wij toegeven aan de wil van mentale niet in orde personen zodat zij blij zijn? Whats next?
Eensquote:Op vrijdag 1 juni 2018 01:03 schreef Mr.Major het volgende:
Zelfmoord.
Het zal allemaal wel, en iedereen gun ik zijn eigen keuzes, maar als dit daadwerkelijk iets is dat niet door sociologische gedachtegangen is veroorzaakt; maar door biologische factoren; hadden deze mensen in het verleden, waar zelfs homo zijn een gigantische zonde was, ook zeldmoord gepleegd. Deze vorm van zelfbewust zijn is daarin niet anders dan andere identiteitsstoornissen; en zou dan ook maatschappelijk (medisch valt hier niet onder, zij doen dit volgens mij al) zo bekeken moeten worden.
Ik blijf erbij dat voor een deel van deze mensen dit een soort psychische instelling is, die wordt gestimuleerd door het gebrek aan maatschappelijke rolmodellen waarin iemand past.
Juist door al die genderindentiteiten, zijn de definities man en vrouw vernauwt. Als je als man van high teas houdt ben je niet een man die van high teas houdt, maar een genderfluid cis male.
Links zou tolerant zijn voor iedereen, maar door haar identiteitspolitiek, wordt men niet in hokjes geplaatst, maar kiest men zelf hun hokje uit, waaruit zij hun identiteit vervolgens aan ontlenen, en schreeuwen dat ze niet begrepen worden. Enige vorm van levensadvies wordt als discriminerende kritiek beschouwd en genegeerd.
Ah dat is wel kwalijk.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 01:19 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee. Je komt op een wachtlijst voor dat psychologische onderzoek. Daar gaat het over. Daarom is het ook zo riskant. Immers, als een wachtlijst was voor de operatie, hadden ze in de tussentijd tenminste psychische hulp. Maar zover komen ze niet eens door die wachtlijst.
quote:De oorzaak van het ontstaan van genderdysforie ligt vermoedelijk in een verstoorde hormoonhuishouding tijdens kritische fasen in de ontwikkeling van een foetus. Wanneer hersenen in ontwikkeling blootgesteld worden aan testosteron, ontwikkelen deze zich in mannelijke richting en krijgt het kind een mannelijke geestelijke identiteit. Het kan echter gebeuren dat in deze fase het testosteronniveau niet toereikend is. Een genderdysfoor kind kan dan ontstaan. Ook kan het gebeuren dat de foetus ongevoelig is voor testosteron. Daarnaast zijn er nog genetische varianten XX(X)Y, XYXXY (zie syndroom van Klinefelter, Intersekse, Androgeenongevoeligheidssyndroom), ook hierdoor kunnen kinderen genderdysforie ontwikkelen.
Van bepaalde medicijnen is inmiddels bekend dat deze de testosteronhuishouding in een foetus ernstig kunnen verstoren. Wanneer de moeder deze tijdens de zwangerschap slikt, kan dat dus een genderdysforie bij het kind veroorzaken.
Uit hersenonderzoeken, verricht door Prof. dr. Dick Swaab, blijkt dat er in de hersenen in de hypothalamus een gedeelte is dat seksebepaald is en bij transseksuelen precies tegengesteld aan het biologische geslacht ontwikkeld is. Dit gegeven is inmiddels door andere onderzoekers bevestigd.[2] Ook zijn er andere gebieden aangewezen in de hersenen die zich ontwikkelen zoals gebruikelijk voor mensen van het andere biologische geslacht, zowel voor als na hormoontherapie.[3]
Dat, en dat je na de ingreep alsnog je minder vrouw of man kunt voelen... het is niet hetzelfde als dat je vanaf je geboorte al het juiste geslacht hebt. Ook qua uiterlijk niet.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 01:03 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Wat dacht je van dat eeuwige gezeik van mensen als jij? Die weigeren een transvrouw als vrouw te behandelen? Of de felle discriminatie en voortdurende vernederingen die je moet ondergaan als transgender? Tot aan doodsverwensingen aan toe...
Dat is net zoiets als zeggen dat mentale problemen en zelfmoorden in Afrika niet voorkomen. Het is moeilijk vaststellen of er zoiets als transgenders is als ze daar geen weet van hebben. Ondertussen zijn er mensen daar wel depressief maar kan je alleen met goede gezondheidszorg per geval vaststellen wat de oorzaak is.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 01:53 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
[..]
Inderdaad, eens een basketcase altijd een basketcase.
Eigenlijk probeer je een mentale/geestelijke stoornis te genezen met lichamelijke operaties.......
Uitgezonderd het kleine deel van de transgenders die een biologisch "foutje" hebben en waarvan de geslachtskenmerken niet of niet goed zijn ontwikkeld tijdens de zwangerschap.
[..]
Eens![]()
En ik wil daar nog aan toevoegen dat vooral een welvaartsprobleem is.
Umfufu in donker Afrika nu, en ook de Europeaan amper 100 jaar geleden die hadden wel wat anders aan het hoofd dan zich af te vragen dat welke gender ze behoorden.
Eten moest er op de plank komen, en het dak boven het hoofd moet zeker gesteld worden.
Een tijd terug las ik een artikel waar de schrijver stelde dat bepaalde mentale stoornissen komen en gaan door de moderne geschiedenis.
Ergens in de 19e eeuw was het ook "in" om geobsedeerd te zijn door je zakdoek......
Je hebt het juiste geslacht wel degelijk vanaf je geboortequote:Op vrijdag 1 juni 2018 02:28 schreef viceversa het volgende:
[..]
Dat, en dat je na de ingreep alsnog je minder vrouw of man kunt voelen... het is niet hetzelfde als dat je vanaf je geboorte al het juiste geslacht hebt. Ook qua uiterlijk niet.
Nope.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 02:32 schreef Hathor het volgende:
[..]
Je hebt het juiste geslacht wel degelijk vanaf je geboorte
Jouw vrijheid wordt ingeperkt als mensen zorg verleend krijgen. Right.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 01:14 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Oké luister heel goed. Ik laat mezelf niet chanteren doordat zij zich ongelukkig voelen. Jij en die mentaal gestoorden gaan mijn individuele vrijheid niet inperken zodat ik wat mentaal gestoorden blij maak.
Gelul.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 02:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nope.
https://www.telegraph.co.(...)uctural-differences/
Je hebt vanaf je geboorte altijd al het juiste geslacht. Wie en hoe je bent is niet afhankelijk van lichamelijke kenmerken, of zou dat iig niet moeten zijn.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 02:28 schreef viceversa het volgende:
[..]
Dat, en dat je na de ingreep alsnog je minder vrouw of man kunt voelen... het is niet hetzelfde als dat je vanaf je geboorte al het juiste geslacht hebt. Ook qua uiterlijk niet.
Vooral dat dus.quote:
Feitelijk is het een hormonale verstoring vanuit de hersenen waarbij iemand het gevoel heeft dat die in het verkeerde lichaam zit.quote:Op donderdag 31 mei 2018 23:46 schreef vigen98 het volgende:
Euhm wat dacht je van nee en gewoon wachten tot alles gecheckt wordt en alles in orde is? En ons proberen te chanteren met zelfmoord?Pleeg maar zelfmoord gek mens
Zou ik ook moeten doen dreigen met zelfmoord om alles te krijgen
[..]
Dat gebeurt ook niet he.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 09:07 schreef Elzies het volgende:
[..]
Feitelijk is het een hormonale verstoring vanuit de hersenen waarbij iemand het gevoel heeft dat die in het verkeerde lichaam zit.
Vergelijk het met een anorexia patiënt die ondanks haar terminale ondergewicht er van overtuigt is dat die te zwaar is.
Het is een psychosomatische stoornis die je mijns inziens met geslachtsveranderingen alleen niet oplost.
EEeuh nee. Dat wil een klein groepje mensen je doen geloven maar dat is regelrechte nonsens. De meeste mannen voelen zich gewoon prettig als man en de meeste vrouwen voelen zich gewoon prettig als vrouw. Niemand zit te wachten op genderneutraal geneuzel op een zeer kleine minderheid na.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 00:41 schreef Grijzemassa het volgende:
Volgens mij is het hele idee dat sommige mannen vrouw willen zijn en sommige vrouwen man willen zijn achterhaald. We stevenen toch af op een gender neutrale samenleving?
De geestelijke problemen zijn met name het gevolg van de bejegening door de maatschappij en niet omdat ze mentaal niet in orde zijn. Bron.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 01:00 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Hoe verklaar je dat de nummers van zelfdodingen praktisch gelijk blijft na hun ingreep? Deze mensen zijn mentaal niet in orde. En jazeker was dat wel chantage middel. Oh nee als jullie dit niet doen zal de nummer zelfmoorden vast groter worden. Dat is gewoon chantage.
Aldus sociale wetenschappers die er baat bij hebben de maatschappij altijd de schuld te geven en individuele verantwoordelijkheid iets vies vinden.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 09:43 schreef Qarrad het volgende:
[..]
De geestelijke problemen zijn met name het gevolg van de bejegening door de maatschappij en niet omdat ze mentaal niet in orde zijn. Bron.
Iemand zijn lichaam verminken, volpompen met hormonen en onvruchtbaar maken is geen zorg. Dat is de dr. Frankenstein versie van zorg. Lekker snijden en naaien tot je een ''perfecte'' creatie hebt.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 02:37 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Jouw vrijheid wordt ingeperkt als mensen zorg verleend krijgen. Right.
Genderneutraal is iets heel anders.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 09:43 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
EEeuh nee. Dat wil een klein groepje mensen je doen geloven maar dat is regelrechte nonsens. De meeste mannen voelen zich gewoon prettig als man en de meeste vrouwen voelen zich gewoon prettig als vrouw. Niemand zit te wachten op genderneutraal geneuzel op een zeer kleine minderheid na.
Psychatrie is geen sociale wetenschap.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 09:46 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Aldus sociale wetenschappers die er baat bij hebben de maatschappij altijd de schuld te geven en individuele verantwoordelijkheid iets vies vinden.
Hoe hebben ze deze briljante conclusie getrokken? Door transgenders te vragen naar hun mening? Door te vragen of ze zich onheus bejegend voelen? Of ze zichzelf in slaap huilen?
Wat het volgens jou dan ook is: niemand zit er op te wachten.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 10:01 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Genderneutraal is iets heel anders.
Inderdaad, ze zijn drukker bezig met rare operaties dan die mensen in het gesticht stoppen, waar ze thuis horen.quote:Wanneer je in Nederland transgenderzorg nodig hebt is behandeling verder weg dan ooit.
Dat is zoiets als zeggen dat je niet op gemaaid gras zit te wachten omdat je buurman kettingzagen verkoopt.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 10:14 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Wat het volgens jou dan ook is: niemand zit er op te wachten.
Nou praat me eens bij, wat is genderneutraal volgens jou?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 10:23 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Dat is zoiets als zeggen dat je niet op gemaaid gras zit te wachten omdat je buurman kettingzagen verkoopt.
Het slaat gewoon nergens op.
Verder vind ik het aantal respectloze reacties hier best wel schokkend, eigenlijk.
Er wordt geoordeeld over zaken waar men eigenlijk niets van af weet.
Het woord zegt het al K_S: geen onderscheid tussen man en vrouw.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 10:24 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Nou praat me eens bij, wat is genderneutraal volgens jou?
En hoe is dat precies tegenstrijdig met wat ik zeg?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 10:29 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Het woord zegt het al K_S: geen onderscheid tussen man en vrouw.
Dus een toilet dat door beide geslachten bezocht kan en mag worden is genderneutraal.
Een genderneutrale briefaanhef is bijvoorbeeld "Beste klant" in plaats van "Beste meneer/mevrouw".
https://nl.wikipedia.org/(...)lgebruik?wprov=sfla1
Transgender heeft niets met genderneutraal te maken, behalve dat het beide het geslacht van de persoon (wel of juist niet) betreft.
Ik ken het betreffende onderzoek en het is niet zoals hier beweerd wordt. Gemiddeld genomen lijkt het brein van iemand met genderdysforie meer op dat van het andere geslacht dan op dat van hun eigen geslacht. Het lijkt echter minder op het brein van het andere geslacht dan dat van een transgender van een andere geslacht. Het is dus zeker niet "precies tegengesteld" De verdeling is zo:quote:Op vrijdag 1 juni 2018 02:26 schreef viceversa het volgende:
Sommige mensen zouden zich eerst even mogen inlezen alvorens deze mensen als basket cases te bestempelen.
[..]
Zou je dan niet hetzelfde kunnen stellen over de situatie voor de ingreep en maakt dat zo'n ingreep dan geen verspilling van tijd en geld en een schijnoplossing?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 09:43 schreef Qarrad het volgende:
[..]
De geestelijke problemen zijn met name het gevolg van de bejegening door de maatschappij en niet omdat ze mentaal niet in orde zijn. Bron.
Voorbeelden hiervan kun je vinden in dit topic.
Jij zegt toch dat de samenleving niet zit te wachten op een genderneutrale insteek als antwoord op dit probleem van de transseksuelen? Of begrijp ik je verkeerd?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 10:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
En hoe is dat precies tegenstrijdig met wat ik zeg?
99.99% ja? Heb je onderzoek gedaan?quote:Niemand zit te wachten op een genderneutrale briefaanhef. 99,99% van de mensen vind het geen enkel probleem om aangesproken te worden met beste meneer of beste mevrouw omdat ze zich gewoon prettig voelen in hun lichaam.
Toen ik, een jaar of 6 geleden, per se een vrouwentoilet binnen moest omdat de verschoonruimte voor babies daar was, werd het toch echt wel een probleem hoor.quote:Genderneutrale toiletten idem dito. Vrouwen hoeven niet naar een genderneutraal toilet, die gaan net zo lief of nog liever naar een damestoilet. Heren hoeven niet naar een genderneutraal toilet, die gaan net zo lief naar een herentoilet. Het is een probleem van een zeer zeer zeer kleine en zeer kleinzerige minderheid en voor veruit de meerderheid is dit een nonprobleem.
Transgenderisme en genderneutraliteit botsen juist met elkaar. De emancipatie van transgenders kan niet gebeuren zonder onderschrijving van genderstereotypes. Aangezien ik geen groot fan ben van genderstereotypes sta ik daarom wantrouwig tegenover de emancipatie van transgenders. Vervelend voor die mensen, maar niet iedere groep hoeft geëmancipeerd te worden, sommige mensen moeten gewoon behandeld worden.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 10:29 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Het woord zegt het al K_S: geen onderscheid tussen man en vrouw.
Dus een toilet dat door beide geslachten bezocht kan en mag worden is genderneutraal.
Een genderneutrale briefaanhef is bijvoorbeeld "Beste klant" in plaats van "Beste meneer/mevrouw".
https://nl.wikipedia.org/(...)lgebruik?wprov=sfla1
Transgender heeft niets met genderneutraal te maken, behalve dat het beide het geslacht van de persoon (wel of juist niet) betreft.
Perfect is het allemaal niet, daar zijn transgenders zich ook van bewust. Jij alleen nog niet geloof ik.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 09:49 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Iemand zijn lichaam verminken, volpompen met hormonen en onvruchtbaar maken is geen zorg. Dat is de dr. Frankenstein versie van zorg. Lekker snijden en naaien tot je een ''perfecte'' creatie hebt.
Dat begrijp je verkeerd. Ik weerleg slechts de stelling van iemand anders die zegt dat we afstevenen op een genderneutrale samenleving.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 10:53 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Jij zegt toch dat de samenleving niet zit te wachten op een genderneutrale insteek als antwoord op dit probleem van de transseksuelen? Of begrijp ik je verkeerd?
Daar wordt ook nauwelijks onderscheid in gemaakt. Noem je gescheiden toiletten of aangesproken worden met dames en heren nou echt onderscheid maken?quote:99.99% ja? Heb je onderzoek gedaan?
Sorry, maar door dit soort hyperbolen te gebruiken doof je de discussie uit.
Ik voel me ook prima als man en heb geen enkele onvrede daarmee.
Maar ik zie de discussie rondom genderneutraliteit wel als iets waar ik achter sta, maar om een heel andere reden.
Ik zie in veel gevallen geen enkele reden om onderscheid te maken op grond van of ik een klokkenspel of voorbips heb.
Ze maken geen onderscheid. Ze gebruiken dat om je op de juiste manier aan te schrijven. Vrouwen krijgen geen andere kortingen dan mannen, je krijgt hooguit andere productsuggesties omdat nou eenmaal uit de praktijk blijkt dat vrouwen ander koopgedrag hebben dan mannen. Jij trekt het in het gebied van privacy. Dan kun je je afvragen of het delen van die informatie met bol.com noodzakelijk is, maar bol.com maakt op geen enkele wijze onderscheid tussen mannen en vrouwen. Dat argument gaat dus niet op.quote:Waarom zou een bedrijf als Bol.com moeten weten of ik man of vrouw ben? Is hun dienstverlening er van afhankelijk? Nee, het is gewoon niet ter zake doende.
Dat heeft niks met genderneutrale toiletten te maken maar met het bieden van faciliteiten in het damestoilet (een verschoonruimte) die ze niet bieden in het herentoilet. Als ze op het herentoilet een commode neerzetten is het probleem ook opgelost. Bij de Ikea is er een damestoilet, een herentoilet en een aparte verschoonruimte voor vaders en moeders. Ook opgelost.quote:Toen ik, een jaar of 6 geleden, per se een vrouwentoilet binnen moest omdat de verschoonruimte voor babies daar was, werd het toch echt wel een probleem hoor.
En ik denk dat veel vrouwen op festivals of andere drukbezochte plekken (theaters) graag genderneutrale toiletten zouden zien omdat ze dan veel minder lang in de rij hoeven te staan.
Ok, maar ik voel me niet aangesproken. Ik zeg niets bijzonders.quote:Maar buiten dit; het gaat hier om transseksuelen. En ik blijf erbij dat een beetje meer respect voor elkaar opbrengen, zeker in dit geval waar in mijn ogen vooral vanuit onwetendheid wordt gereageerd en behoorlijk hard gekwetst wordt, geen overbodige luxe zou zijn.
Mooie stroman... Probeer je expres dom te lijken of ben je dan nou gewoon? Ik zei ik erken ze niet en zal ze ook niet erkennen want ze gaan mijn individuele vrijheid niet aantasten.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 02:37 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Jouw vrijheid wordt ingeperkt als mensen zorg verleend krijgen. Right.
In dat geval heb ik jouw opmerking in de verkeerde context gelezen. Mijn excuses.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 11:11 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Dat begrijp je verkeerd. Ik weerleg slechts de stelling van iemand anders die zegt dat we afstevenen op een genderneutrale samenleving.
Ja, in feite wel. Het is niet altijd erg, maar het is ook niet nodig, imho.quote:Daar wordt ook nauwelijks onderscheid in gemaakt. Noem je gescheiden toiletten of aangesproken worden met dames en heren nou echt onderscheid maken?
De opmerking was ook zeker niet tegen jou gericht, maar er zijn verschillende mensen in dit topic die zich best aangesproken mogen voelen.quote:Ok, maar ik voel me niet aangesproken. Ik zeg niets bijzonders.
Tot zover de poging om een goede inhoudelijke discussie te voeren?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 11:13 schreef vigen98 het volgende:
Mooie stroman... Probeer je expres dom te kijken of ben je dan nou gewoon?
Waar ben je zo bang voor? Dat ze bij je aanbellen en je open moet doen?quote:Ik zei ik erken ze niet en zal ze ook niet erkennen want ze gaan mijn individuele vrijheid niet aantasten.
Nee, want er spelen twee verschillende dingen: 1) het feit dat iemand in een verkeer lichaam geboren is en de geestelijke klachten die daarbij horen en 2) de geestelijke klachten die voortkomen uit de reactie van de omgeving. Waarbij ook nog eens gesteld moet worden dat hier een overlap in zit.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 10:51 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Zou je dan niet hetzelfde kunnen stellen over de situatie voor de ingreep en maakt dat zo'n ingreep dan geen verspilling van tijd en geld en een schijnoplossing?
Hoe zouden transgenders jouw 'vrijheid' aantasten?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 11:13 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Mooie stroman... Probeer je expres dom te kijken of ben je dan nou gewoon? Ik zei ik erken ze niet en zal ze ook niet erkennen want ze gaan mijn individuele vrijheid niet aantasten.
quote:Op vrijdag 1 juni 2018 08:59 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Je hebt vanaf je geboorte altijd al het juiste geslacht. Wie en hoe je bent is niet afhankelijk van lichamelijke kenmerken, of zou dat iig niet moeten zijn.
Als iemand zich ongelukkig of geremd voelt door zichzelf in een bepaald hokje te plaatsen (jongen/meisje man/vrouw) dan moet je daar wat aan veranderen en niet het lichaam veranderen.
Uitgezonderd die mensen waarbij het geslacht zich niet volledig ontwikkeld heeft door een medische aandoening.
Bij iemand met schizofrenie weet je echter wel dat het risico voor zichzelf en de omgeving afneemt door de behandeling. Bij iemand met genderdysforie blijft die gelijk. Logischerwijs zou je dan moeten concluderen dat je de verkeerde behandeling aan het geven bent.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 11:28 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Nee, want er spelen twee verschillende dingen: 1) het feit dat iemand in een verkeer lichaam geboren is en de geestelijke klachten die daarbij horen en 2) de geestelijke klachten die voortkomen uit de reactie van de omgeving. Waarbij ook nog eens gesteld moet worden dat hier een overlap in zit.
Je gaat iemand met schizofrenie ook geen behandeling ontzeggen omdat hij nu toch al een stigma heeft, of iemand met een lichamelijke misvorming zoals een ernstige hazenlip zeggen dat hij nog steeds erg lelijk en zichtbaar niet normaal gaat zijn en dat hij daarom geen plastische ingreep aan zijn gezicht krijgt om het in elk geval minder lelijk en medisch minder urgent te maken.
Genderdysforie is geen aanstelleritis. Het is een medische aandoening. Het traject tot geslachtsverandering is loodzwaar, zowel mentaal als lichamelijk. Dat zetten artsen niet in omdat iemand zich eventjes depri voelt en toevallig van high teas houdt als man of een oog verwijderen omdat iemand de kleur niet aanstaat.
quote:Op vrijdag 1 juni 2018 09:43 schreef Qarrad het volgende:
[..]
gezonde mensen zijn niet suicidaal. Als dit een reden voor suicidaliteit is, is er wel degelijk noodzaak om andere psychiatrische problematiek urgenter te achten dan de transitiequote:Op vrijdag 1 juni 2018 09:43 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Door te eisen dat ik ze noem met hun gekozen geslacht.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 11:36 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Hoe zouden transgenders jouw 'vrijheid' aantasten?
Stel je niet aan, ik heb meerdere studies in dit topic gepost. Gedraag je nu niet alsof iemand niet gefrustreerd wordt als er een strawman wordt gebruikt.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 11:26 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
In dat geval heb ik jouw opmerking in de verkeerde context gelezen. Mijn excuses.
[..]
Ja, in feite wel. Het is niet altijd erg, maar het is ook niet nodig, imho.
[..]
De opmerking was ook zeker niet tegen jou gericht, maar er zijn verschillende mensen in dit topic die zich best aangesproken mogen voelen.
[..]
Tot zover de poging om een goede inhoudelijke discussie te voeren?
[..]
Waar ben je zo bang voor? Dat ze bij je aanbellen en je open moet doen?
Wanneer heb jij daar last van gehad?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 11:53 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Door te eisen dat ik ze noem met hun gekozen geslacht.
Nu heb ik daar geen last van omdat we niet zo ver doorgeschoten zijn met de gender onzin. Alleen in Canada is Bill C16 wel een goede voorbeeld hoe deze situatie verergerd kan worden.quote:
Ah. Dan lijkt het me inderdaad een probleem... gezien de hoge zelfmoordratio.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 01:19 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee. Je komt op een wachtlijst voor dat psychologische onderzoek. Daar gaat het over. Daarom is het ook zo riskant. Immers, als een wachtlijst was voor de operatie, hadden ze in de tussentijd tenminste psychische hulp. Maar zover komen ze niet eens door die wachtlijst.
Ondertussen is er de reguliere Ggz.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 12:05 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Ah. Dan lijkt het me inderdaad een probleem... gezien de hoge zelfmoordratio.
Tja, de reguliere GGZ...quote:Op vrijdag 1 juni 2018 12:07 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Ondertussen is er de reguliere Ggz.
Dat is stigmatiserend.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 12:07 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Ondertussen is er de reguliere Ggz.
U is medicus? Want ik denk dat zo'n afweging beter gemaakt en onderbouwd kan worden door iemand die er een decennium of anderhalf voor gestudeerd heeft in combinatie met praktijkervaring.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 11:42 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
[..]
gezonde mensen zijn niet suicidaal. Als dit een reden voor suicidaliteit is, is er wel degelijk noodzaak om andere psychiatrische problematiek urgenter te achten dan de transitie
Ja.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 12:09 schreef Qarrad het volgende:
[..]
U is medicus? Want ik denk dat zo'n afweging beter gemaakt en onderbouwd kan worden door iemand die er een decennium of anderhalf voor gestudeerd heeft in combinatie met praktijkervaring.
Nee, logischerwijs wijst dit erop dat de bejegening door de omgeving voor al dan niet getransitioneerde transgenders hetzelfde blijft.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 11:41 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Bij iemand met schizofrenie weet je echter wel dat het risico voor zichzelf en de omgeving afneemt door de behandeling. Bij iemand met genderdysforie blijft die gelijk. Logischerwijs zou je dan moeten concluderen dat je de verkeerde behandeling aan het geven bent.
Het is geen aanname, het is een conclusie van wetenschappelijke studies.quote:Verder is de bewering dat het risico op zelfmoord bij iemand met genderdysforie veroorzaakt wordt door het stigma natuurlijk een aanname. We weten alleen dat er een verhoogd risico op zelfmoord is en we weten dat er een stigma is. Het klinkt best logisch dat er een oorzakelijk verband is en het past in het straatje van bepaalde groepen, maar daar houdt het op.
Dat is pertinent onwaar. Er wordt door een psychiater getoetst of hij of zij inderdaad genderdysforie heeft of dat de verandering van geslacht wortelt in andere problemen en pas dan mag je het traject van de fysieke behandeling in. Het is dus andersom: pas als je aan de voorwaarden voldoet mag je de transitie in, en niet zo dat iemand die aan geen enkele voorwaarde voldoet dan maar die kant op mag.quote:Genderdysforie is inderdaad een medische aandoening, een psychische aandoening (die zoals andere psychische aandoeningen inderdaad samenhangt met bepaalde hormonen en hersenafwijkingen). Het traject is inderdaad zwaar en dat is terecht, maar de uiteindelijke keuze om over te gaan op opereren is eigenlijk niet meer dan een opgeefverklaring van een psychiater die zegt "tja, ik weet het ook niet meer, laten we hem/haar maar gewoon zijn zin geven en opereren".
Nee, daar hangt dit niet mee samen. Het hangt ermee samen dat mensen van een bepaald geslacht statistisch gezien een voorkeur hebben die overeenkomt met traditionele rollen. Dan is het dus logisch dat mensen die zich een vrouw voelen, vaker een voorkeur hebben voor die dingen ondanks de tegengestelde verwachtingen vanuit de maatschappij.quote:En nee, het is niet zo dat je gelijk genderdysforie hebt als je van high teas houdt, maar een piemel hebt. Maar laten we nou niet gaan doen alsof genderdysforie niet heel sterk samenhangt met een voorkeur voor zaken die maatschappelijk toebedeeld zijn aan een bepaald geslacht, maar dat niet per se zouden hoeven zijn.
quote:Op vrijdag 1 juni 2018 11:41 schreef PiyeReloaded het volgende:
Het traject is inderdaad zwaar en dat is terecht, maar de uiteindelijke keuze om over te gaan op opereren is eigenlijk niet meer dan een opgeefverklaring van een psychiater die zegt "tja, ik weet het ook niet meer, laten we hem/haar maar gewoon zijn zin geven en opereren".
Jij bent serieus een gespecialiseerde arts in die richting? Want dan snap ik een beetje hoe die wachtlijsten ontstaan: "Jongens, laat maar wachten want het maakt toch niet uit."quote:
Niet in die richting inderdaad.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 12:19 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Jij bent serieus een gespecialiseerde arts in die richting? Want dan snap ik een beetje hoe die wachtlijsten ontstaan: "Jongens, laat maar wachten want het maakt toch niet uit."
Hoe wil je depressiviteit behandelen als dat sterk samenhangt met de aandoening die niet tegelijkertijd behandeld wordt?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 12:31 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Niet in die richting inderdaad.
Ik denk dat je de zorg voor zo’n complexe groep niet ineens kan opschalen, waar haal je de expertise vandaan?
Ook is het bekend dat er psychiatrische comorbiditeit is. De kans is groot dat de comorbiditeit grondslag is voor de suicidaliteit. Wat ik denk is dat het slimmer is om eerst de suicidaliteit (het meest urgente!) goed te behandelen alvorens je verder gaat met het transgendertraject.
En depressie is een serieuze aandoening waarbij psychotherapie, activiteiten en medicatie behandelingen kunnen zijn. Zeker als er suicidaliteit is, is rust en veiligheid nodig. Dat conflicteert met een sterke verandering zoals bij een transitieproces. Ook kan er met psychotherapie bv. betere coping aangeleerd worden.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 12:37 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Hoe wil je depressiviteit behandelen als dat sterk samenhangt met de aandoening die niet tegelijkertijd behandeld wordt?
https://www.theverge.com/(...)der-people-dysphoria
Ehm, de depressie hangt sterk samen met de genderdysforie. Depressie behandelen is niet heel erg zinvol als er verder geen behandeling t.a.v. de genderdysforie plaatsvindt. Dat is een beetje als tegen iemand zeggen die verminkt is en depressief raakt zeggen dat diegene maar gewoon antidepressiva moet slikken en je geen behandelmogelijkheden inzet omdat er sprake is van depressie.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 12:49 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
En depressie is een serieuze aandoening waarbij psychotherapie, activiteiten en medicatie behandelingen kunnen zijn. Zeker als er suicidaliteit is, is rust en veiligheid nodig. Dat conflicteert met een sterke verandering zoals bij een transitieproces.
Hij is afgeschaald en kan dus ook opgeschaald worden. Misschien niet morgen en volgende week niet, maar er bestaan specialisten en die kun je dus inhuren. Dat dit niet gebeurt en dat het verminderd is, is een kwestie van (slecht) beleid.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 12:31 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Niet in die richting inderdaad.
Ik denk dat je de zorg voor zo’n complexe groep niet ineens kan opschalen, waar haal je de expertise vandaan?
Bij alle andere psychische problematiek wordt er toch ook gegeken naar wat erachter ligt om de oorzaak/oorzaken weg te nemen? Waarom zou je dat niet willen doen bij transgenders? Welke reden kun je hebben om iemand niet te behandelen?quote:Ook is het bekend dat er psychiatrische comorbiditeit is. De kans is groot dat de comorbiditeit grondslag is voor de suicidaliteit. Wat ik denk is dat het slimmer is om eerst de suicidaliteit (het meest urgente!) goed te behandelen alvorens je verder gaat met het transgendertraject.
Inderdaad. Wat de suïcidaliteit waarschijnlijk flink zou verminderen is een verandering in hoe de maatschappij denkt over deze mensen. Wat geen argument is om dan de rest van de zorg maar niet of later dan nodig is aan te bieden. Dat doe je ook niet bij mensen met andere psychisch problematiek, toch?quote:Het ‘dreigement’ van de patiëntenvereniging doet een valse claim waarin ze suggereren dat verkorting van de wachtlijsten voor transgenderzorg leidt tot minder suicidaliteit. Dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. Ook is wat mij betreft niet duidelijk dat verkorting van wachtlijsten het beste het probleem oplost.
Ten eerste is het mogelijk niet in elk geval zo dat een transgender depressief is òmdat ie transgender is. Daarvan uitgaan is mogelijk ook goedkopere zorg onthouden.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 12:56 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ehm, de depressie hangt sterk samen met de genderdysforie. Depressie behandelen is niet heel erg zinvol als er verder geen behandeling t.a.v. de genderdysforie plaatsvindt. Dat is een beetje als tegen iemand zeggen die verminkt is en depressief raakt zeggen dat diegene maar gewoon antidepressiva moet slikken en je geen behandelmogelijkheden inzet omdat er sprake is van depressie.
Depressie of suïcidale gedachten hebben geen contra-indicatie bij een behandeling voor genderdysforie. Dakloos zijn bijvoorbeeld weer wel.
Het blijkt juist in veel gevallen wèl helpend te zijn. Zie de link die ik eerder postte.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 13:00 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Ten eerste is het mogelijk niet in elk geval zo dat een transgender depressief is òmdat ie depressief is. Ten tweede zeg ik niet dat hij niet behandeld moet worden, wel dat ik denk dat het geen zin heeft om de behandeling te versnellen omdat er gedreigd wordt met suicide door de patientenvereniging.
Iemand die depressief is is echt ziek he, het is niet effe boodschappen doen. Daar nog zo'n transitietraject aan hangen is heftig en niet altijd helpend.
Het is niet vergeleken met een groep die op de wachtlijst staat voor behandeling, maar wel reguliere psychiatrische zorg krijgt. Ik geloof dat het helpt, maar is opschalen noodzakelijk, dat is de vraag.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 13:01 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het blijkt juist in veel gevallen wèl helpend te zijn. Zie de link die ik eerder postte.
Ik bedoel, dat is inherent aan de aandoening, dat mensen depressief raken. Dat is bij genderdysforie niet een op zichzelf staand iets, integendeel.
Als de vraag toeneemt lijkt het antwoord daarop me ook niet zo heel ingewikkeld.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 13:10 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Het is niet vergeleken met een groep die op de wachtlijst staat voor behandeling, maar wel reguliere psychiatrische zorg krijgt. Ik geloof dat het helpt, maar is opschalen noodzakelijk, dat is de vraag.
Zelfs als dit zo zou zijn, wat nogmaals een aanname is, dan geldt nog steeds dat je dus met de operatie het verkeerde probleem aan het oplossen bent. Het doel van de operatie is om de kwaliteit van leven te verhogen. Als dat niet lukt, dan is de operatie de verkeerde behandeling.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 12:18 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Nee, logischerwijs wijst dit erop dat de bejegening door de omgeving voor al dan niet getransitioneerde transgenders hetzelfde blijft.
Het is een aanname, want onderzoekers weten dat er sprake is van een stigma en onderzoekers weten dat ze een veel hogere kans hebben op zelfmoord. Dus is het aannemelijk dat dat meespeelt, maar het bewijs dat ze zelfmoord (willen) plegen vanwege het stigma is niet zo heel sterk. De meest voorkomende zelfmoordaanleiding is gedumpt worden door hun partner trouwens, dus misschien is het ook niet de meest psychisch stabiele groep:quote:[..]
Het is geen aanname, het is een conclusie van wetenschappelijke studies.
Wat niet wegneemt dat het loont om het stigma jegens mensen met genderdysforie tegen te gaan en dat negatieve reacties niet bijdragen aan geestelijke instabiliteit.quote:The psychological autopsy of the completed suicides among transgender persons has revealed that the factors such as break-up of love relationship initiated by the partner (64.3%), serious altercations with family members (14.3%), refusal of gender/sex reassignment by the family members (9.5%), financial problems (9.5%), being diagnosed with HIV positive in the past few days/weeks (2.4%) have triggered the act of suicide among the victims.[14]
bron
Ik weet hoe het traject werkt hoor, maak je niet druk. Dat genderdysforie moet worden vastgesteld is duidelijk. We zitten hier gelukkig niet in Iran, waar iedere homo zich kan laten ombouwen, om wel met een man te kunnen samenleven.quote:[..]
Dat is pertinent onwaar. Er wordt door een psychiater getoetst of hij of zij inderdaad genderdysforie heeft of dat de verandering van geslacht wortelt in andere problemen en pas dan mag je het traject van de fysieke behandeling in. Het is dus andersom: pas als je aan de voorwaarden voldoet mag je de transitie in, en niet zo dat iemand die aan geen enkele voorwaarde voldoet dan maar die kant op mag.
Ik draai geen causaal verband om, want in tegenstelling tot jou claim ik geen causaal verband, maar een samenhang.quote:[..]
Nee, daar hangt dit niet mee samen. Het hangt ermee samen dat mensen van een bepaald geslacht statistisch gezien een voorkeur hebben die overeenkomt met traditionele rollen. Dan is het dus logisch dat mensen die zich een vrouw voelen, vaker een voorkeur hebben voor die dingen ondanks de tegengestelde verwachtingen vanuit de maatschappij.
Het is dus niet zo dat iemand geen piemel meer wil omdat hij van traditioneel vrouwelijke dingetjes houdt, want er zijn zat mannen die erg gelukkig zijn met hun geslacht én van vrouwelijke dingen houden. Je draait het causale verband om en zegt "eigenlijk willen ze gewoon aan de high tea en dat doen ze liever als vrouw" terwijl het andersom is: iemand voelt zich vrouw en heeft daardoor meer voorkeur voor vrouwelijk geachte dingen.
Dit is juist een argument voor de validiteit van hun gevoelens dat ze in het verkeerde lichaam zijn geboren.
Ze doen ook diagnostiek he, dat de verwijzingsvraag toeneemt betekent niet perse dat er meer mensen in behandeling komen.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 13:14 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als de vraag toeneemt lijkt het antwoord daarop me ook niet zo heel ingewikkeld.
Is niet erg. Psychische aandoeningen zijn lastig en onze kennis van het brein is beperkt. Soms moeten we nou eenmaal opgeven. Bij mensen met pedofilie (die zich niet in kunnen houden) doen we dat door ze de rest van hun leven ter beschikking van de staat te stellen. Bij mensen met genderdysforie doen we het door ze te opereren, maar het uiteindelijke streven zou moeten zijn, dat we die operaties ooit niet meer nodig hebben en we die mensen kunnen genezen.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Men geeft niet op, je post klopt niet. Er wordt alleen op een zorgvuldige manier een diagnose gesteld.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 13:52 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Is niet erg. Psychische aandoeningen zijn lastig en onze kennis van het brein is beperkt. Soms moeten we nou eenmaal opgeven. Bij mensen met pedofilie (die zich niet in kunnen houden) doen we dat door ze de rest van hun leven ter beschikking van de staat te stellen. Bij mensen met genderdysforie doen we het door ze te opereren, maar het uiteindelijke streven zou moeten zijn, dat we die operaties ooit niet meer nodig hebben en we die mensen kunnen genezen.
Dat ze zich prettig met zichzelf voelen ongeacht de incongruentie van lichaam en geest? Lijkt mij het ideaal.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 13:55 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Men geeft niet op, je post klopt niet. Er wordt alleen op een zorgvuldige manier een diagnose gesteld.
Hoe zie je dat overigens voor je; dat we die operaties niet meer nodig zouden moeten hebben?
Hoe is dat in godsnaam mogelijk?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 14:01 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Dat ze zich prettig met zichzelf voelen ongeacht de incongruentie van lichaam en geest? Lijkt mij het ideaal.
Het heeft wat mij betreft voor verreweg de meesten in Afrika en in vroegere tijden in het Westen niet te maken met "geen weet van hebben", het is meer dat ze in die landen niet de "kop gek wordt gemaakt" en van alles wordt aangepraat zodat je maar "anders" en "bijzonder" kunt zijn.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 02:30 schreef viceversa het volgende:
Dat is net zoiets als zeggen dat mentale problemen en zelfmoorden in Afrika niet voorkomen. Het is moeilijk vaststellen of er zoiets als transgenders is als ze daar geen weet van hebben.
Tuurlijk is het een medische aandoening, dat erkennen ook verreweg de meesten wel, dat is het probleem niet.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 11:28 schreef Qarrad het volgende:
Genderdysforie is geen aanstelleritis. Het is een medische aandoening. Het traject tot geslachtsverandering is loodzwaar, zowel mentaal als lichamelijk. Dat zetten artsen niet in omdat iemand zich eventjes depri voelt en toevallig van high teas houdt als man of een oog verwijderen omdat iemand de kleur niet aanstaat.
En niet te vergeten dat wij allemaal collectief meebetalen aan hun dure behandelingen.....quote:Op vrijdag 1 juni 2018 11:53 schreef vigen98 het volgende:
Door te eisen dat ik ze noem met hun gekozen geslacht.
Je kletst weer eens uit je nek.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 12:56 schreef Xa1pt het volgende:
Ehm, de depressie hangt sterk samen met de genderdysforie. Depressie behandelen is niet heel erg zinvol als er verder geen behandeling t.a.v. de genderdysforie plaatsvindt. Dat is een beetje als tegen iemand zeggen die verminkt is en depressief raakt zeggen dat diegene maar gewoon antidepressiva moet slikken en je geen behandelmogelijkheden inzet omdat er sprake is van depressie.
Dat dus. Als genderrollen een sociaal construct zijn, hoe kan het dan een fysieke oorzaak hebben dat iemand zich een man voelt, terwijl ze eigenlijk een vrouw is.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 15:27 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Het heeft wat mij betreft voor verreweg de meesten in Afrika en in vroegere tijden in het Westen niet te maken met "geen weet van hebben", het is meer dat ze in die landen niet de "kop gek wordt gemaakt" en van alles wordt aangepraat zodat je maar "anders" en "bijzonder" kunt zijn.
[..]
Tuurlijk is het een medische aandoening, dat erkennen ook verreweg de meesten wel, dat is het probleem niet.
Het is alleen een geestelijke/mentale stoornis die je niet moet willen oplossen met een lichamelijk ingrijpen.
Net al dat obesitas tegenwoordig bekend staat als een (chronische) ziekte.
Tuurlijk is dat ook een ziekte, alleen heb je die in 95% van de gevallen wel zelf veroorzaakt door te veel te eten, en te weinig te bewegen....
[..]
En niet te vergeten dat wij allemaal collectief meebetalen aan hun dure behandelingen.....
[..]
Je kletst weer eens uit je nek.
Waarom moet bij iemand die depressief is wel de genderdysforie behandelt worden en niet andere klachten waardoor ze depressief zijn ?
Als je depressief bent omdat je te kleine/grote borsten hebt, gaan we die operatie ook betalen ?
Penisverlenging, been/armverlenging als jezelf te klein vindt en daardoor depressief bent ?
De wetenschap kan steeds meer, gezichtstransplantatie, gaan we dat straks ook doen als jezelf lelijk vindt, en daardoor depressief bent ?
Waarom zou het niet mogelijk zijn? Iets met Mohammed en de berg toch, omdenken heet dat tegenwoordig.quote:
In aanvulling daarop: die incongruentie tussen lichaam en geest; komt deze door de samenstelling van het lichaam, of de samenstelling van de geest. Ik denk toch zeker dat tweede.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 14:01 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Dat ze zich prettig met zichzelf voelen ongeacht de incongruentie van lichaam en geest? Lijkt mij het ideaal.
Dat geslachtsveranderings operaties nu mogelijk zijn, dat was natuurlijk een droom die uitkwam voor de hele geestelijke gezondheidszorg.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 15:53 schreef Mr.Major het volgende:
Genderdysforie heeft lang bekend gestaan als een mentale aandoening. Als je naar andere mentale ziektebeelden kijkt zijn de beelden vergelijkbaar.
Mensen kunnen zichzelf vanalles wijsmaken. Het bewijs dat dat hier -uitzondering mogelijk daargelaten- anders is ben ik nog niet tegengekomen.
Tsja... Er bestaat een ander ziektebeeld, body dysmorphic disorder. Daarbij zijn mensen geobsedeerd door een bepaald lichaamsdeel, en kan men zelfs vinden dat dat lichaamsdeel niet bij het lichaam hoort. Erg vergelijkbaar met genderdysforie als je het mij vraagt. Nog een opmerkelijke overeenkomst: plastische chrirurgie leidt niet vaak tot een goed resultaat: de aandacht wordt ergens anders naar verschoven, er zijn depressies en men wordt boos op de arts. Psychotherapie blijkt bij deze mensen veel beter te werken.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 16:02 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Dat geslachtsveranderings operaties nu mogelijk zijn, dat was natuurlijk een droom die uitkwam voor de hele geestelijke gezondheidszorg.
Eindelijk een mentale aandoening die we kunnen genezen !, tot nu toe was het altijd therapie en medicijnen !![]()
Alleen dat die mentale aandoening niet plotsklaps genezen is na de lichamelijke operaties en dat de meesten dan nog steeds een basketcase zijn die nog vele jaren lang lopen bij de geestelijke gezondheidszorg, en een hoge kans op zelfmoord hebben, dat is een beetje een tegenvaller
Toch bijzonder dat je mijn stelling een zin later weer bevestigt om te vragen waar we de grens dan precies trekken.quote:
Welke mentale oorzaken heb je het precies over en wat is de oplossing? Want dat zou dé uitkomst zijn voor alle transgenders.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 15:58 schreef Mr.Major het volgende:
[..]
In aanvulling daarop: die incongruentie tussen lichaam en geest; komt deze door de samenstelling van het lichaam, of de samenstelling van de geest. Ik denk toch zeker dat tweede.
Ook hier lijkt het alsof we weer teruggaan: sinds eind 20e eeuw zijn we mentale ziekten steeds vaker als serieus probleem gaan zien, dat ook bij de oorzaak aangepakt moet worden. Het is raar dat bij genderdysforie de aandacht zo verschoven is dat we de mentale oorzaken niet aanpakken, maar mensen een fysiek ingrijpende operatie laten ondergaan, waarvan het slagingspercentage overigens niet heel hoog is.
Lijkt me dan nog beter om de incongruentie tussen lichaam en geest dan te voorkomen, als we dan toch bezig zijn. Opmerkelijk dat je daar dan weer niet voor kiest.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 15:54 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Waarom zou het niet mogelijk zijn? Iets met Mohammed en de berg toch, omdenken heet dat tegenwoordig.
Over welke mentale ziekten heb je het dan precies?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 15:53 schreef Mr.Major het volgende:
Genderdysforie heeft lang bekend gestaan als een mentale aandoening. Als je naar andere mentale ziektebeelden kijkt zijn de beelden vergelijkbaar. Mensen kunnen zichzelf vanalles wijsmaken. Het bewijs dat dat hier -uitzondering mogelijk daargelaten- anders is ben ik nog niet tegengekomen.
De oorzaak? Dat men zichzelf als man ziet terwijl ze een kut hebben, of als vrouw terwijl ze een swans hebben hangen. Welk mentale proces daaraan ten grondslag ligt? Wacht even, ik bel 2200. Inmiddels is de medische wetenschap zover dat we de moleculaire processen exact kennen. Het mentale probleem is een verstoord zelfbeeld.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 16:28 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Welke mentale oorzaken heb je het precies over en wat is de oplossing? Want dat zou dé uitkomst zijn voor alle transgenders.
Overigens is dit eenvoudig te verklaren, er komt steeds meer individuele vrijheid dus ook meer aandacht voor transgenders.
En wat is daarvan de oplossing?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 16:33 schreef Mr.Major het volgende:
[..]
De oorzaak? Dat men zichzelf als man ziet terwijl ze een kut hebben, of als vrouw terwijl ze een swans hebben hangen.
Psychotherapie. Counseling en begeleiding.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 16:35 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
En wat is daarvan de oplossing?
En gaan we dat dan ook doen met homo's? Niet accepteren dat ze zich zo voelen maar vertellen dat ze een mentale aandoening hebben en dat zelf maar moeten oplossen?
Bijv. body dismorphic disorder dus.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 16:31 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Over welke mentale ziekten heb je het dan precies?
Zucht, gaan we dit nou serieus weer doen?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 16:35 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
En wat is daarvan de oplossing?
En gaan we dat dan ook doen met homo's? Niet accepteren dat ze zich zo voelen maar vertellen dat ze een mentale aandoening hebben en dat zelf maar moeten oplossen?
Homofilie is gedrag? Wat zeg je nou?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 16:36 schreef Mr.Major het volgende:
[..]
Psychotherapie. Counseling en begeleiding.
Nee, typisch weer dat je dit moet vragen. Duidt op je totale onbegrip voor de medische implicaties voor dit soort mentale stoornissen. Homo zijn is iets totaal anders. Dat is een gedrag. Seks hebben met een man als man kost niks. Dat heeft geen schadelijke gevolgen. Een verstoord zelfbeeld is schadelijk, zie bijv. depressies en schizofrenie. Daar ga je ook niet zeggen: oh iemand wil dood, dat is zijn identiteit, hier: een pilletje van Drion.
Een geslachtsoperatie komt daar wel op neer.
Transgenders doen er ook niemand kwaad mee. Of is het begrip 'zelfbeschikkingsrecht' je onbekend?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 16:41 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Homoseksualiteit is niet schadelijk voor de gezondheid. Dat homo's elkaar liefhebben, seksen, trouwen, kinderen adopteren, daar doen ze niemand kwaad mee.
Zo'n operatie verminking noemen. Zelfbeschikkingsrecht gaat dus sommigen kennelijk echt boven de pet.quote:Transgenders plegen een aanslag op hun eigen lichaam. Ze worden onvruchtbaar gemaakt, volgespoten met hormonen die daar niet thuishoren, fysiek verminkt. En dan moet iedereen ook nog doen alsof het eindresultaat een ''echte'' vrouw is, want anders ben je een transfobe hater blablabla...
Wel als je volgespoten wordt met hormonen en een sex change krijgt. Dan ben je permanent verminkt. Dat het een vrije keuze was betekent niet dat het geen verminking is.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 16:46 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Genderdysforie ook niet. Hoe dit wordt weggezet als stelletje aandachtshoeren die maar in therapie moeten is wel schadelijk.
Dat klopt.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 16:48 schreef Xa1pt het volgende:
Overigens is homoseksualiteit wel schadelijk. SOA's zijn een stuk vaker aanwezig.
Toch gek dat we daar niemand over horen wanneer iemand obesitas heeft, zich vol laat spuiten met botox of bodybuilders die zich opmaken voor een wedstrijd.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 16:52 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Wel als je volgespoten wordt met hormonen en een sex change krijgt. Dan ben je permanent verminkt. Dat het een vrije keuze was betekent niet dat het geen verminking is.
Leuke whataboutism. Ga je nog met argumenten komen of geef je je verlies toe?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 16:55 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Toch gek dat we daar niemand over horen wanneer iemand obesitas heeft, zich vol laat spuiten met botox of bodybuilders die zich opmaken voor een wedstrijd.
Als het om transgenders gaat komen de echte Neanderthalers uit hun spelonken gekropen.
Ja omdat ze onveilige seks hebben, met mensen die ziek zijn. Heeft niks met homofilie te maken. Dat is wel een deel van het gedrag als gevolg van de seksuele geaardheid, die echter het gevolg is van een bepaalde cultuur binnen de homogemeenschap. Ook dat is echter niet veroorzaakt "door" homofilie.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 16:48 schreef Xa1pt het volgende:
Overigens is homoseksualiteit wel schadelijk. SOA's zijn een stuk vaker aanwezig.
Dat jij het niet kunt waarderen maakt het nog geen verminking.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 16:56 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Leuke whataboutism. Ga je nog met argumenten komen of geef je je verlies toe?
Heeft alles met homoseksualiteit van doen. Het woord zegt het al.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 16:59 schreef Mr.Major het volgende:
[..]
Ja omdat ze onveilige seks hebben, met mensen die ziek zijn. Heeft niks met homofilie te maken.
Snap jij wel wat verminking is?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 17:00 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat jij het niet kunt waarderen maakt het nog geen verminking.
Dat jij het kan waarderen betekent nog niet dat het een ethisch verantwoorde medische ingreep is.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 17:00 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat jij het niet kunt waarderen maakt het nog geen verminking.
Hoe bedoel je?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 17:04 schreef MevrouwPuff het volgende:
Vandaag in NTVG meer verwijzingen maar procentueel gezien minder behandelingen met hormonen.
https://www.ntvg.nl/artik(...)zoeken-medische-hulp
Misschien is het toch mogelijk om niet te opereren.
Stuitend overigens dat een psychiatrische behandeling wordt neergezet alsof het iets is voor ‘aandachtszoekers’. Emancipatie van psychiatrische patiënten lijkt verder weg dan van transgenders ben ik bang.
Wat is een genderbevestigende therapie? Een therapie om je te overtuigen dat je wél in het goede lichaam zit?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 17:04 schreef MevrouwPuff het volgende:
Vandaag in NTVG meer verwijzingen maar procentueel gezien minder behandelingen met hormonen.
https://www.ntvg.nl/artik(...)zoeken-medische-hulp
Misschien is het toch mogelijk om niet te opereren.
Stuitend overigens dat een psychiatrische behandeling wordt neergezet alsof het iets is voor ‘aandachtszoekers’. Emancipatie van psychiatrische patiënten lijkt verder weg dan van transgenders ben ik bang.
Over homofobie gesproken (voel je niet aangesproken, ik ben niet van die termen). Het heeft niet met homoseksualiteit te maken. Het heeft niet te maken met het feit dat een man z'n lul in een man hangt i.p.v. in een vrouw (hoewel het risico op soa's bij anale seks hoger is dan vaginale of orale seks). Het heeft te maken met onveilige seks, en een cultuur van seksuele vrijheid.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 17:01 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Heeft alles met homoseksualiteit van doen. Het woord zegt het al.
Eerder geslachtsaanpassend. Hormoonbehandeling of operatie bv.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 17:07 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Wat is een genderbevestigende therapie? Een therapie om je te overtuigen dat je wél in het goede lichaam zit?
Precies. Het wordt tijd om homoseksualiteit ook eens onder de loep te leggen.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 17:08 schreef Mr.Major het volgende:
hoewel het risico op soa's bij anale seks hoger is dan vaginale of orale seks
Ah, je pakt weer één zinsnede uit, typisch weer. De kritiek laat ik naast me liggen, want dit is niet de intentie van mijn schrijven geweest. Nooit heb ik bedoeld dat homoseksualiteit op te lossen is "door het gewoon niet te doen.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 16:44 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Homofilie is gedrag? Wat zeg je nou?
Dit is precies dezelfde retoriek als die van die orthodoxe christelijke mafkezen gebruiken om homo's weg te zetten. "Ga maar in therapie om met jezelf te dealen."
Anno 2018 nog steeds in trek dus.
Waarom vind je het dan prima dat ze gedurende een onbekende tijd, maar zeker langer dan twee jaar op die behandeling moeten wachten?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 10:57 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Transgenderisme en genderneutraliteit botsen juist met elkaar. De emancipatie van transgenders kan niet gebeuren zonder onderschrijving van genderstereotypes. Aangezien ik geen groot fan ben van genderstereotypes sta ik daarom wantrouwig tegenover de emancipatie van transgenders. Vervelend voor die mensen, maar niet iedere groep hoeft geëmancipeerd te worden, sommige mensen moeten gewoon behandeld worden.
Wat mij betreft diskwalificeer je jezelf totaal met dit soort achterlijke opmerkingen.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 17:12 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Precies. Het wordt tijd om homoseksualiteit ook eens onder de loep te leggen.
Ok dat is dus gewoon wat we in de volksmond geslachtsverandering noemen?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 17:11 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Eerder geslachtsaanpassend. Hormoonbehandeling of operatie bv.
Al die artsen gewoon aanklagen, jatog.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 17:02 schreef Mr.Major het volgende:
[..]
Dat jij het kan waarderen betekent nog niet dat het een ethisch verantwoorde medische ingreep is.
Is dat zo of verzin je dat? Wat ik zie dat vrouwen in nieuwsbrieven toch andere aanbiedingen krijgen omdat ze vrouw zijn. Daar zit toch een hoop stereotypering achter: mannen kopen geen bikini en hebben er dus geen belang bij te weten dat die in de aanbieding zijn. Niet omdat ze dat zelf vinden, maar op basis van geslacht. Terwijl je mogelijk een account delen met hun vrouw of iets voor hun dochter willen kopen.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 11:11 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ze maken geen onderscheid. Ze gebruiken dat om je op de juiste manier aan te schrijven. Vrouwen krijgen geen andere kortingen dan mannen, je krijgt hooguit andere productsuggesties omdat nou eenmaal uit de praktijk blijkt dat vrouwen ander koopgedrag hebben dan mannen. Jij trekt het in het gebied van privacy. Dan kun je je afvragen of het delen van die informatie met bol.com noodzakelijk is, maar bol.com maakt op geen enkele wijze onderscheid tussen mannen en vrouwen. Dat argument gaat dus niet op.
Het enige verschil met homofilie is dat bij genderdysforie een operatie nodig is. Als dat de kwaliteit van leven verbetert, wat is er dan in godsnaam op tegen?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 17:13 schreef Mr.Major het volgende:
[..]
Ah, je pakt weer één zinsnede uit, typisch weer. De kritiek laat ik naast me liggen, want dit is niet de intentie van mijn schrijven geweest. Nooit heb ik bedoeld dat homoseksualiteit op te lossen is "door het gewoon niet te doen.
Ik ben me ervan bewust dat het een geaardheid is. Dat neemt niet weg dat homoseksualiteit zich kan uiten als gedrag binnen het individu zelf, die dan gelukkig kan zijn met zichzelf mits geaccepteerd binnen zijn omgeving. Transseksualiteit is dat niet, als een geslachtsoperatie nodig is om je goed te voelen. Dát is waarom homoseksualiteit en transgenderschap niet te vergelijken zijn.
Je bent dus in een inhoudelijke discussie uitgeluld en weet niet meer wat je moet zeggen. Jij denkt dan niet: goh misschien dat zij wel gelijk hebben, of op zijn minst dat mensen er ook anders over kunnen denken; nee, je insinueert dat mensen dom zijn of achterlijke christelijke conservatieven om je gram te halen. Hoe sneu kan je zijn.quote:
Wil je nu echt beweren dat het medisch niet verantwoord is?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 17:25 schreef Mr.Major het volgende:
[..]
Je bent dus in een inhoudelijke discussie uitgeluld en weet niet meer wat je moet zeggen.
Als... vaak is dat dus niet zo.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 17:22 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het enige verschil met homofilie is dat bij genderdysforie een operatie nodig is. Als dat de kwaliteit van leven verbetert, wat is er dan in godsnaam op tegen?
Niet in het stuk dat je hier citeert.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 17:26 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Wil je nu echt beweren dat het medisch niet verantwoord is?
Het is een erg ingrijpende behandeling met grote consequenties. Het uro-genitaal gebied is òòk bedoeld om mee te plassen. Als je dat niet meer kan via de natuurlijke weg (door een complicatie bijvoorbeeld), heeft dat een heel grote invloed op je welzijn.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 17:22 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het enige verschil met homofilie is dat bij genderdysforie een operatie nodig is. Als dat de kwaliteit van leven verbetert, wat is er dan in godsnaam op tegen?
Helemaal top en geweldig, aldus xa1pt die een geslachtsoperatie "gewoon prima vindt" want hij is zo tolerant.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 17:28 schreef Salvad0R het volgende:
40% van alle transgenders doet een poging of pleegt zelfmoord.
Ga je nog reageren op mijn vraag of weet je dat je al verslagen bent? Weet je wat verminking is?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 17:26 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Wil je nu echt beweren dat het medisch niet verantwoord is?
Als mensen zin hebben om hun jodocus eraf te snijden moeten ze dat lekker zelf weten, als ze maar van de mijne afblijven.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 17:30 schreef Mr.Major het volgende:
[..]
Helemaal top en geweldig, aldus xa1pt die een geslachtsoperatie "gewoon prima vindt" want hij is zo tolerant.
Het is uitermate kwalijk. Mensen worden door dit soort gedachtegangen gewoon fysiek mishandeld. Het is uitermate ernstige kortzichtige domheid, die het gevolg is van een opgelegd cultuur van niet verder denken vanwege het opleggen van morele regels.
Precies datgene waar ze anderen van verwijten. Het is om misselijk van te worden.
Ik wil dat mensen de vrijheid hebben om daarvoor te kiezen. Niet dat ze uit zichzelf dolgraag een geslachtsveranderende operatie ondergaan om vervolgens van wat conservatieve engnekken te horen dat ze in therapie moeten. Dat werkt tenslotte met homo's ook zo fantastisch.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 17:30 schreef Mr.Major het volgende:
[..]
Helemaal top en geweldig, aldus xa1pt die een geslachtsoperatie "gewoon prima vindt" want hij is zo tolerant.
Het is geen mishandeling.quote:Het is uitermate kwalijk. Mensen worden door dit soort gedachtegangen gewoon fysiek mishandeld.
Ik heb zo'n vermoeden dat jij dat niet helemaal begrijpt.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 17:34 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Ga je nog reageren op mijn vraag of weet je dat je al verslagen bent? Weet je wat verminking is?
Ik heb wel wat beters te doen.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 17:42 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Daarom zeg ik; klaag alle artsen die dit faciliteren aan.
Waar heb ik dat gezegd?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 17:14 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Waarom vind je het dan prima dat ze gedurende een onbekende tijd, maar zeker langer dan twee jaar op die behandeling moeten wachten?
quote:Op vrijdag 1 juni 2018 16:29 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Lijkt me dan nog beter om de incongruentie tussen lichaam en geest dan te voorkomen, als we dan toch bezig zijn. Opmerkelijk dat je daar dan weer niet voor kiest.
quote:
quote:
quote:Op vrijdag 1 juni 2018 13:52 schreef PiyeReloaded het volgende:
Bij mensen met genderdysforie doen we het door ze te opereren, maar het uiteindelijke streven zou moeten zijn, dat we die operaties ooit niet meer nodig hebben en we die mensen kunnen genezen.
Ja, en ik wil dat mensen eerlijk geïnformeerd worden, en daarna een keuze kunnen maken voor de beste therapie. Dat ze niet onder het mom van tolerantie desinformatie krijgen en hun mentale problemen als simpel op te lossen worden genoemd, terwijl het symptoombestrijding is, waar suicide en mislukking op de loer liggen. Dat hen verteld wordt dat ze het dolgraag willen, omdat ze niet adequate therapie krijgen omdat er zogenaamde tolerantie-engnekken zijn die menen dat de medische realiteit zich aan hun belevingswereld kan aanpassen.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 17:44 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik wil dat mensen de vrijheid hebben om daarvoor te kiezen. Niet dat ze uit zichzelf dolgraag een geslachtsveranderende operatie ondergaan om vervolgens van wat conservatieve engnekken te horen dat ze in therapie moeten. Dat werkt tenslotte met homo's ook zo fantastisch.
[..]
Het is geen mishandeling.
Dat was gericht op lunatiek. Mijn reactie op de eerste quote van jou, was de tweede quote. Hoe voorkomen we die incongruentie?quote:
Dan ben je niet heel goed op de hoogte van het hele proces wat je ingaat voordat men echt overgaat tot de geslachtsveranderende operatie. Het beeld wat je nu schetst is een fabeltje en komt totaal niet overeen met de realiteit.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 18:24 schreef Mr.Major het volgende:
[..]
Ja, en ik wil dat mensen eerlijk geïnformeerd worden, en daarna een keuze kunnen maken voor de beste therapie. Dat ze niet onder het mom van tolerantie desinformatie krijgen en hun mentale problemen als simpel op te lossen worden genoemd, terwijl het symptoombestrijding is, waar suicide en mislukking op de loer liggen. Dat hen verteld wordt dat ze het dolgraag willen, omdat ze niet adequate therapie krijgen omdat er zogenaamde tolerantie-engnekken zijn die menen dat de medische realiteit zich aan hun belevingswereld kan aanpassen.
Nou ja, je zegt het streven moet zijn dat mensen hiervan kunnen genezen. Hoe zie je dat voor je?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 18:26 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Dat was gericht op lunatiek. Mijn reactie op de eerste quote van jou, was de tweede quote. Hoe voorkomen we die incongruentie?
Wat mevrouwpuff zei, vandaar dat ik een vraag stelde over wat jij later weer aan haar voorlegde.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 18:27 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nou ja, je zegt het streven moet zijn dat mensen hiervan kunnen genezen. Hoe zie je dat voor je?
Die zei verder niet echt iets interessants. Als we dan toch wonderen kunnen verrichten, waarom is dan niet de insteek dat die incongruentie niet voorkomt?quote:
Als je de hersenafwijking kunt genezen heeft dat altijd de voorkeur boven het lichaam aanpassen aan de hersenafwijking. Dat lijkt mij logisch en ik weet niet waarom het idee van het genezen van een aandoening jou zo wonderlijk voorkomt.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 18:31 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Die zei verder niet echt iets interessants. Als we dan toch wonderen kunnen verrichten, waarom is dan niet de insteek dat die incongruentie niet voorkomt?
Het schept verwarring en ze verbeteren niet de kwaliteit van het leven van eerlijke jongeren.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 17:22 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik zie gender neutraal niet als geslachtsloos. Juist iedereen kan zich prettig voelen en zich profieleren zoals men wil.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 09:43 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
EEeuh nee. Dat wil een klein groepje mensen je doen geloven maar dat is regelrechte nonsens. De meeste mannen voelen zich gewoon prettig als man en de meeste vrouwen voelen zich gewoon prettig als vrouw. Niemand zit te wachten op genderneutraal geneuzel op een zeer kleine minderheid na.
Als je de essentie van mijn schrijven had begrepen, had je dit niet gezegd. Ik geef juist aan, dat een medische aangelegenheid ook een medische aangelegenheid moet blijven. Het is geen maatschappelijke discussie wat de juiste behandelmethode is voor transgenders. Het is ook geen politieke discussie.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 18:27 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dan ben je niet heel goed op de hoogte van het hele proces wat je ingaat voordat men echt overgaat tot de geslachtsveranderende operatie. Het beeld wat je nu schetst is een fabeltje en komt totaal niet overeen met de realiteit.
Leuk grapje.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 19:23 schreef Mr.Major het volgende:
[..]
Als je de essentie van mijn schrijven had begrepen, had je dit niet gezegd.
Nog zo'n leuk grapje. Transgenders geven aan dat de wachtrijen oplopen voor behandeling en willen daar aandacht voor. Jij en anderen gaan vervolgens klagen dat ze beter gewoon in therapie kunnen gaan. En als klap op de vuurpijl roep je dat het geen politieke of maatschappelijke discussie is. Ik weet niet of ik moet lachen of huilen van dit.quote:Het is geen maatschappelijke discussie wat de juiste behandelmethode is voor transgenders. Het is ook geen politieke discussie.
Weer zo'n totaal irrelevant verhaal wat geen enkel verband houdt met de realiteit en vooral van toepassing is op je eigen klaagzang.quote:In het DSM stond genderdysforie vroeger bekend als een mentale stoornis. In dit artikel zie je de revolutie die heeft plaatsgevonden terug. https://m.huffpost.com/us/entry/3385287?guccounter=1
Het is goed dat mentale stoornissen erkent worden als daadwerkelijke medische aandoeningen, dat mensen niet als "gewoon gek" worden bestempeld. We moeten er echter bewust van zijn, dat, zoals hierboven beschreven is, de groep die de eigenschap heeft niet gaat bepalen wat de juiste behandeling is voor de groep. Als het maatschappelijk debat zich richt op deze eisen, zal dat indirect gebeuren, en zal de medische objectiviteit erdoor verloren gaan.
En hoe komt het dan dat die wachtrijen zo enorm toenemen?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 19:35 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Leuk grapje.
[..]
Nog zo'n leuk grapje. Transgenders geven aan dat de wachtrijen oplopen voor behandeling en willen daar aandacht voor. Jij en anderen gaan vervolgens klagen dat ze beter gewoon in therapie kunnen gaan. En als klap op de vuurpijl roep je dat het geen politieke of maatschappelijke discussie is. Ik weet niet of ik moet lachen of huilen van dit.![]()
[..]
Weer zo'n totaal irrelevant verhaal wat geen enkel verband houdt met de realiteit en vooral van toepassing is op je eigen klaagzang.
Om dezelfde reden als dat de Iraanse overheid zegt dat er geen homo's in Iran leven.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 19:53 schreef Mr.Major het volgende:
[..]
En hoe komt het dan dat die wachtrijen zo enorm toenemen?
Je vergeet te noemen dat na het groene licht van de psycholoog iemand een jaar moet leven als het "wensgeslacht", weliswaar met hormonen ondersteund, maar zonder operaties nog.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 12:18 schreef Qarrad het volgende:
Dat is pertinent onwaar. Er wordt door een psychiater getoetst of hij of zij inderdaad genderdysforie heeft of dat de verandering van geslacht wortelt in andere problemen en pas dan mag je het traject van de fysieke behandeling in. Het is dus andersom: pas als je aan de voorwaarden voldoet mag je de transitie in, en niet zo dat iemand die aan geen enkele voorwaarde voldoet dan maar die kant op mag.
Jij vindt daadwerkelijk dat er geen ethische verschillen zitten tussen "ik houd als man van mannen" en "ik zie mijzelf als man dus ik wil graag fysiek van lichaam veranderen"?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 19:56 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Om dezelfde reden als dat de Iraanse overheid zegt dat er geen homo's in Iran leven.
Het was toch geen maatschappelijke of politieke discussie? Dus waar heb je het over?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 20:12 schreef Mr.Major het volgende:
[..]
Jij vindt daadwerkelijk dat er geen ethische verschillen zitten tussen "ik houd als man van mannen" en "ik zie mijzelf als man dus ik wil graag fysiek van lichaam veranderen"?
Wat zijn dat dan?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 20:12 schreef Mr.Major het volgende:
[..]
als je kijkt welke mentale en lichamelijke gevolgen deze conditie en de bijbehorende operatie met zich meebrengen
suicide, geen gevoel van tevredenheid en intensieve medische ingrepen en hormoonbehandelingen.quote:
En die gaat het wel worden als er vanuit de "superprogressieve" wereld aan de medische wereld wordt opgelegd wat de norm is. Dat zie je nu al opkomen, en gezien eerdere ontwikkelingen op links is het een realistisch scenario.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 20:18 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het was toch geen maatschappelijke of politieke discussie? Dus waar heb je het over?
Ok, maar heb je daar ook cijfers over bijvoorbeeld?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 20:25 schreef Mr.Major het volgende:
[..]
suicide, geen gevoel van tevredenheid en intensieve medische ingrepen en hormoonbehandelingen.
Dit is ook weer zo'n fabeltje. Is niet aan de orde.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 20:27 schreef Mr.Major het volgende:
[..]
En die gaat het wel worden als er vanuit de "superprogressieve" wereld aan de medische wereld wordt opgelegd wat de norm is. Dat zie je nu al opkomen, en gezien eerdere ontwikkelingen op links is het een realistisch scenario.
Als gevolg van een behandeling? Ik ben ook wel erg benieuwd naar een bron.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 20:25 schreef Mr.Major het volgende:
[..]
suicide, geen gevoel van tevredenheid en intensieve medische ingrepen en hormoonbehandelingen.
Oh, daar komt de aap uit de mouwquote:Op vrijdag 1 juni 2018 20:27 schreef Mr.Major het volgende:
[..]
En die gaat het wel worden als er vanuit de "superprogressieve" wereld aan de medische wereld wordt opgelegd wat de norm is. Dat zie je nu al opkomen, en gezien eerdere ontwikkelingen op links is het een realistisch scenario.
Alleen heb je met een wachttijd voor je überhaupt een arts (psychisch) ziet, geen ene drol aan dit soort geneuzel.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 15:54 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Waarom zou het niet mogelijk zijn? Iets met Mohammed en de berg toch, omdenken heet dat tegenwoordig.
Het is toch alleen maar mooi als een operatie voorkomen kan worden? Om een vergelijking met de lichamelijke geneeskunde te treffen: een blindedarmontsteking wordt ook vaker met antibiotica behandeld tegenwoordig.
Nou, leg het eens uit dan? Wat denk je dat verminking is?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 17:46 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik heb zo'n vermoeden dat jij dat niet helemaal begrijpt.
https://nl.wiktionary.org/wiki/verminkenquote:verminken
1.overgankelijk iemands lichaam blijvend en misvormend letsel toebrengen
-.Het ongeluk waarbij het voertuig waarin hij zat in brand vloog verminkte hem ernstig
"Misvormend"...quote:Op vrijdag 1 juni 2018 20:55 schreef vigen98 het volgende:
Oké aangezien Xa1pt geen antwoord wilt geven over wat verminking is hier is de definitie van verminking:
[..]
https://nl.wiktionary.org/wiki/verminken
We concluderen dat transgenders zichzelf verminken.
Jaja, leuke grap weer. Maar waar blijft de bron van je bewering dat de consequenties van zo'n operatie zo schadelijk zijn?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 20:56 schreef Mr.Major het volgende:
Daarnaast zijn er natuurlijk maatschappelijke consequenties. De GGZ heeft het al ontiegelijk druk. Wachtlijsten voor depressies zijn onwijs hoog en de kosten lopen de pan uit. Dit hen even geven (los van of dat goed is voor ze) is dus niet een kwestie van "maar even doen".
Eigenlijk wil ik jouw bronnen eens zien dat deze operaties zo'n succes zijn. Ik heb al bronnen gepost waarin staat dat de zelfmoordcijfers praktisch hetzelfde blijven. Als de operaties zo'n succes waren waarom plegen ze nog steeds zelfmoord? Omdat ze mentaal niet in orde zijn. Geef eens jouw bronnen.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 21:07 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Jaja, leuke grap weer. Maar waar blijft de bron van je bewering dat de consequenties van zo'n operatie zo schadelijk zijn?
Gisteren hart van Nederland gekeken en dat ging over deze operaties. Hadden ze een 10-13 (?) jarig kind gevonden die ook graag een operatie wilde. Persoonlijk ben ik heel blij dat ik van mijn ouders op die leeftijd nog geen beslissingen mocht nemen waardoor ik later nooit meer kinderen of een vergelijkbaar seksleven kon hebben en afhankelijk zou worden van pillen. Ik denk namelijk over bijna niks meer hetzelfde als toen.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 21:07 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Jaja, leuke grap weer. Maar waar blijft de bron van je bewering dat de consequenties van zo'n operatie zo schadelijk zijn?
Goed verhaal wel.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 21:11 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Gisteren hart van Nederland gekeken en dat ging over deze operaties. Hadden ze een 10-13 (?) jarig kind gevonden die ook graag een operatie wilde. Persoonlijk ben ik heel blij dat ik van mijn ouders op die leeftijd nog geen beslissingen mocht nemen waardoor ik later nooit meer kinderen of een vergelijkbaar seksleven kon hebben en afhankelijk zou worden van pillen. Ik denk namelijk over bijna niks meer hetzelfde als toen.
Nee omdat ze dagelijks rotzooi lezen en horen zoals in dit topic. Zoveel oordelen en kortzichtig gelul.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 21:09 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Eigenlijk wil ik jouw bronnen eens zien dat deze operaties zo'n succes zijn. Ik heb al bronnen gepost waarin staat dat de zelfmoordcijfers praktisch hetzelfde blijven. Als de operaties zo'n succes waren waarom plegen ze nog steeds zelfmoord? Omdat ze mentaal niet in orde zijn. Geef eens jouw bronnen.
Waar blijft je bron? Ik ben niet geïnteresseerd in jouw mening ik wil jouw feiten zien.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 21:38 schreef Xa1pt het volgende:
omdat ze dagelijks rotzooi lezen en horen zoals
Veel te makkelijk. Er zijn genoeg andere minderheidsgroepen binnen onze maatschappij die met hetzelfde te maken hebben.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 21:38 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee omdat ze dagelijks rotzooi lezen en horen zoals in dit topic. Zoveel oordelen en kortzichtig gelul.
Er is helemaal geen aangeleerd rollenpatroon.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 18:43 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Ik zie gender neutraal niet als geslachtsloos. Juist iedereen kan zich prettig voelen en zich profieleren zoals men wil.
Het gaat er om dat men van de verwachtingspatronen gekoppeld aan het geslacht af wil.
Gewoon vrije keus dus zonder aangeleerd rollenpatroon.
Ik denk dat de aanbiedingen werkelijk EXACT hetzelfde zijn maar dat je alleen als man op andere aanbiedingen wordt gewezen. Dus wanneer jij als man op zoek bent naar een bikini hoef je niet bang te zijn dat je teveel betaalt.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 17:20 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Is dat zo of verzin je dat? Wat ik zie dat vrouwen in nieuwsbrieven toch andere aanbiedingen krijgen omdat ze vrouw zijn. Daar zit toch een hoop stereotypering achter: mannen kopen geen bikini en hebben er dus geen belang bij te weten dat die in de aanbieding zijn. Niet omdat ze dat zelf vinden, maar op basis van geslacht. Terwijl je mogelijk een account delen met hun vrouw of iets voor hun dochter willen kopen.
Hebben chimpansees ook last van aangeleerde rollenpatronen?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 18:43 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Ik zie gender neutraal niet als geslachtsloos. Juist iedereen kan zich prettig voelen en zich profieleren zoals men wil.
Het gaat er om dat men van de verwachtingspatronen gekoppeld aan het geslacht af wil.
Gewoon vrije keus dus zonder aangeleerd rollenpatroon.
quote:Op vrijdag 1 juni 2018 21:38 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee omdat ze dagelijks rotzooi lezen en horen zoals in dit topic. Zoveel oordelen en kortzichtig gelul.
Dan begrijp je denk ik niet wat voor impact dit soort oordelen overal lezen en horen hebben.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 23:20 schreef Mr.Major het volgende:
[..]
Alles een grap noemen en dan zelf met dit soort dooddoeners komen.
Hallo kom je nog met je bronnen? Hoe lang blijf je onzin uitkramen zonder bronnen? Waar blijft je bron dat zulke operaties goed werken?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 23:30 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dan begrijp je denk ik niet wat voor impact dit soort oordelen overal lezen en horen hebben.
https://www.medicalnewstoday.com/articles/321258.phpquote:Op zaterdag 2 juni 2018 00:05 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Hallo kom je nog met je bronnen? Hoe lang blijf je onzin uitkramen zonder bronnen? Waar blijft je bron dat zulke operaties goed werken?
Een onderzoek met een grote van 156 mensenquote:Op zaterdag 2 juni 2018 00:15 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
https://www.medicalnewstoday.com/articles/321258.php
Dit is geen betrouwbare bron.quote:Strengths and limitations of the study
To the authors' knowledge, this is the first study to have confirmed the psychosocial benefits of gender surgery in most people.
However, the authors also note some limitations to their study. These include a high dropout rate (from a total of 610 people who underwent the surgery, only 156 were included in the study) and the fact that the data were collected from a single center.
Dat bedoel ik. Er wordt wel degelijk meer mee gedaan met het veldje "geslacht" dan alleen de aansturing van "beste heer/dame" in de aanhef. En sommige mensen zijn daar niet van gediend, omdat je op genderstereotype aanbiedingen wordt gewezen.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 22:10 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik denk dat de aanbiedingen werkelijk EXACT hetzelfde zijn maar dat je alleen als man op andere aanbiedingen wordt gewezen.
Staat in het artikel hè? Er waren drie centra waar men werd geholpen, een is er gesloten wegens failliet. Er zijn er nog maar twee over.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 19:53 schreef Mr.Major het volgende:
[..]
En hoe komt het dan dat die wachtrijen zo enorm toenemen?
Dit is dus echt gelul. Er is een verhoogde kans op zelfmoord onder transgenders, maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal zelfmoord plegen. Sommige zijn ècht heel gelukkig na de operatie en voor de meesten is het een essentiële verbetering van hun leven.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 20:25 schreef Mr.Major het volgende:
[..]
Als 10% voor een ingreep zelfmoord pleegt en 10% erna, is er dus nog 90% die wel baat heeft bij een operatie. En dan is het zelfmoord percentage onder cisgenders geen 0%, maar 5%.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 21:09 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Eigenlijk wil ik jouw bronnen eens zien dat deze operaties zo'n succes zijn. Ik heb al bronnen gepost waarin staat dat de zelfmoordcijfers praktisch hetzelfde blijven. Als de operaties zo'n succes waren waarom plegen ze nog steeds zelfmoord? Omdat ze mentaal niet in orde zijn. Geef eens jouw bronnen.
Mensen willen helemaal geen aanbiedingen! En waarom krijg ik nog steeds reclames over koffiemachines, terwijl ik er 3 maanden geleden al eentje gekocht heb. Sterker nog, de meeste mensen nemen aankoopbeslissingen als deze in het mum van een middag!quote:Op zaterdag 2 juni 2018 05:10 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat bedoel ik. Er wordt wel degelijk meer mee gedaan met het veldje "geslacht" dan alleen de aansturing van "beste heer/dame" in de aanhef. En sommige mensen zijn daar niet van gediend, omdat je op genderstereotype aanbiedingen wordt gewezen.
Misschien hebben ze dan meer aan relativeringscursus. Scheelt waarschijnlijk ook nog eens in de kosten.quote:Op vrijdag 1 juni 2018 21:38 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat had ik ook al geconstateerd in mijn eerste reactie. Maar wie wordt er dan precies benadeeld? Als jij als vent een bikini wilt hoef je daar toch niet door bol.com opgewezen te worden? Dan bestel je hem toch gewoon?quote:Op zaterdag 2 juni 2018 05:10 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat bedoel ik. Er wordt wel degelijk meer mee gedaan met het veldje "geslacht" dan alleen de aansturing van "beste heer/dame" in de aanhef. En sommige mensen zijn daar niet van gediend, omdat je op genderstereotype aanbiedingen wordt gewezen.
Wat heeft een topic over Mattie Valk die niet de vader van de kinderen blijkt te zijn met transgenders te maken?quote:Op zaterdag 2 juni 2018 05:23 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dit is dus echt gelul. Er is een verhoogde kans op zelfmoord onder transgenders, maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal zelfmoord plegen. Sommige zijn ècht heel gelukkig na de operatie en voor de meesten is het een essentiële verbetering van hun leven.
Het punt is dat wanneer het goed gelukt is de transgenders niet meer als transgender in de media verschijnen, maar als gewone man of vrouw. En als ze verder gelukkig zijn heeft dat geen nieuwswaarde. Lees bijvoorbeeld dit topic: SHO / Mattie Valk blijkt niet de vader van tweeling
Nee dat is totaal niet wat ik zeg. Weer een stropopredenering. Leren jullie het nooit?quote:Op zaterdag 2 juni 2018 05:31 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Als 10% voor een ingreep zelfmoord pleegt en 10% erna, is er dus nog 90% die wel baat heeft bij een operatie. En dan is het zelfmoord percentage onder cisgenders geen 0%, maar 5%.
Percentages zijn gefingeerd, maar het is onder transgenders zeker geen 100% die zelfmoord pleegt, en zelfmoord komt ook onder cisgenders voor.
Wat jij roept is zoiets als "bij mensen met een dwarslaesie komt zelfmoord voor, laten we dwarslaesie niet meer behandelen."
Omdat ze dan niet als parasieten aan ons belastinggeld kunnen komen.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 09:12 schreef Nielsch het volgende:
Waarom richten ze zelf geen privékliniek op als er zoveel vraag naar is? Crowdfunding, vergunningen regelen, pandje huren, specialisten aantrekken en gaan.
Natuurlijk niet. Hoe kom je erbij dat mensen denken dat het 100% is. Als het percentage zelfmoorden voor en na even hoog is, moet je je afvragen of er wel een verbetering is. De conclusie dat "90% erbij gebaat is" is hieruit totaal niet te destilleren, tenzij je denkt dat 100% suicide voor behandeling normaal is. Dat doe je niet.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 05:31 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Als 10% voor een ingreep zelfmoord pleegt en 10% erna, is er dus nog 90% die wel baat heeft bij een operatie. En dan is het zelfmoord percentage onder cisgenders geen 0%, maar 5%.
Percentages zijn gefingeerd, maar het is onder transgenders zeker geen 100% die zelfmoord pleegt, en zelfmoord komt ook onder cisgenders voor.
Wat jij roept is zoiets als "bij mensen met een dwarslaesie komt zelfmoord voor, laten we dwarslaesie niet meer behandelen."
Dit dus.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 09:13 schreef Bot13 het volgende:
Aangezien we het over een stoornis hebben zijn deze mensen meer geholpen met therapie dan het eraf hakken/opplakken van een piemeltje.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gender_dysphoria
De eerste onderzoeken wijzen uit van wel.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 13:29 schreef Mr.Major het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Hoe kom je erbij dat mensen denken dat het 100% is. Als het percentage zelfmoorden voor en na even hoog is, moet je je afvragen of er wel een verbetering is.
Niet dat het waar is, maar iemands geslacht veranderen omdat hij dan door de maatschappij geaccepteerd wordt is ook zeker niet ethisch.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 13:17 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Nee dat is totaal niet wat ik zeg. Weer een stropopredenering. Leren jullie het nooit?
Het aantal zelfmoorden van transgenders is na operaties nog steeds hetzelfde, hoe kan je dat verklaren? Als je zegt dat het door de samenleving komt dan zou dat betekenen dat de operatie helemaal geen effect heeft en het allemaal tussen hun oren zit![]()
Dat baseer je op een onderzoek met een populatiegrootte van 156 mensen. Neem jij jezelf wel serieus? Dat soort onderzoeken worden in de prullenbak gegooid. En het is niet '' de eerste onderzoeken '' Het is de eerste onderzoek die zegt dat het wel positief is maar zoals ik zei is het een zwaar onbetrouwbaar onderzoek.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 13:32 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De eerste onderzoeken wijzen uit van wel.
https://en.wikipedia.org/(...)herapy#Effectivenessquote:Op zaterdag 2 juni 2018 13:36 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Dat baseer je op een onderzoek met een populatiegrootte van 156 mensen. Neem jij jezelf wel serieus? Dat soort onderzoeken worden in de prullenbak gegooid. En het is niet '' de eerste onderzoeken '' Het is de eerste onderzoek die zegt dat het wel positief is maar zoals ik zei is het een zwaar onbetrouwbaar onderzoek.
quote:The Merck Manual states, in regard to trans women, "In follow-up studies, genital surgery has helped some transsexual people live happier and more productive lives and so is justified in highly motivated, appropriately assessed and treated transsexual people, who have completed a 1- to 2-year real-life experience in a different gender role. Before surgery, transsexual people often need assistance with passing in public, including help with gestures and voice modulation. Participation in support groups, available in most large cities, is usually helpful."[1]:1570 With regards to trans men, it states, "Surgery may help certain [trans men] patients achieve greater adaptation and life satisfaction. Similar to trans women, trans men should live in the male gender role for at least 1 yr before surgery. Anatomic results of neophallus surgical procedures are often less satisfactory in terms of function and appearance than neovaginal procedures for trans women. Complications are common, especially in procedures that involve extending the urethra into the neophallus."[1]:1570
Kaplan and Sadock's Comprehensive Textbook of Psychiatry states, with regards to adults, "When patient gender dysphoria is severe and intractable, sex reassignment is often the best solution."[2]:2108 Regret tends to occur in cases of misdiagnosis, no Real Life Experience, and poor surgical results. Risk factors for return to original gender role include history of transvestic fetishism, psychological instability, and social isolation. In adolescents, careful diagnosis and following strict criteria can ensure good post-operative outcomes. Many prepubescent children with cross-gender identities do not persist with gender dysphoria.[2]:2109–2110 With regards to follow-up, it states that "Clinicians are less likely to report poor outcomes in their patients, thus shifting the reporting bias to positive results. However, some successful patients who wish to blend into the community as men or women do not make themselves available for follow-up. Also, some patients who are not happy with their reassignment may be more known to clinicians as they continue clinical contact."[2]:2109
A 2009 systematic review looking at individual surgical procedures found that "[t]he evidence concerning gender reassignment surgery has several limitations in terms of: (a) lack of controlled studies, (b) evidence has not collected data prospectively, (c) high loss to follow up and (d) lack of validated assessment measures. Some satisfactory outcomes were reported, but the magnitude of benefit and harm for individual surgical procedures cannot be estimated accurately using the current available evidence."[19]
A 2010 meta-analysis of follow-up studies reported "Pooling across studies shows that after sex reassignment, 80% of individuals with GID reported significant improvement in gender dysphoria (95% CI = 68–89%; 8 studies; I2 = 82%); 78% reported significant improvement in psychological symptoms (95% CI = 56–94%; 7 studies; I2 = 86%); 80% reported significant improvement in quality of life (95% CI = 72–88%; 16 studies; I2 = 78%); and 72% reported significant improvement in sexual function (95% CI = 60–81%; 15 studies; I2 = 78%)." The study concluded "Very low quality evidence suggests that sex reassignment that includes hormonal interventions in individuals with GID likely improves gender dysphoria, psychological functioning and comorbidities, sexual function and overall quality of life."[20]
A study evaluating quality of life in female-to-male transgender individuals found "statistically significant (p<0.01) diminished quality of life among the FTM transgender participants as compared to the US male and female population, particularly in regard to mental health. FTM transgender participants who received testosterone (67%) reported statistically significant higher quality of life scores (p<0.01) than those who had not received hormone therapy."[21]
A recent Swedish study (2010) found that “almost all patients were satisfied with sex reassignment at 5 years, and 86% were assessed by clinicians at follow-up as stable or improved in global functioning”[22] A prospective study in the Netherlands that looked at the psychological and sexual functioning of 162 adult applicants of adult sex reassignment applicants before and after hormonal and surgical treatment found, "After treatment the group was no longer gender dysphoric. The vast majority functioned quite well psychologically, socially and sexually. Two non-homosexual male-to-female transsexuals expressed regrets."[23]
A long-term follow-up study performed in Sweden over a long period of time (1973–2003) found that morbidity, suicidality, and mortality in post-operative trans people were still significantly higher than in the general population, suggesting that sex reassignment therapy is not enough to treat gender dysphoria, highlighting the need for improved health care following sex reassignment surgery. 10 controls were selected for each post-operative trans person, matched by birth year and sex; two control groups were used: one matching sex at birth, the other matching reassigned sex. The study states that "no inferences can be drawn [from this study] as to the effectiveness of sex reassignment as a treatment for transsexualism," citing studies showing the effectiveness of sex reassignment therapy, though noting their poor quality. The authors noted that the results suggested that those who received sex reassignment surgery before 1989 had worse mortality, suicidality, and crime rates than those who received surgery on or after 1989: mortality, suicidality, and crime rates for the 1989-2003 cohort were not statistically significant compared to healthy controls (though psychiatric morbidity was); it is not clear if this is because these negative factors tended to increase a decade after surgery or because in the 1990s and later improved treatment and social attitudes may have led to better outcomes.[24]
The abstract of the American Psychiatric Association Task Force on GID's report from 2012 states, "The quality of evidence pertaining to most aspects of treatment in all subgroups was determined to be low; however, areas of broad clinical consensus were identified and were deemed sufficient to support recommendations for treatment in all subgroups."[3] The APA Task Force states, with regard to the quality of studies, "For some important aspects of transgender care, it would be impossible or unwise to engage in more robust study designs due to ethical concerns and lack of volunteer enrollment. For example, it would be extremely problematic to include a 'long-term placebo treated control group' in an RCT of hormone therapy efficacy among gender variant adults desiring to use hormonal treatments." [3]:22 The Royal College of Psychiatrists concurs with regards to SRS in trans women, stating, "There is no level 1 or 2 evidence (Oxford levels) supporting the use of feminising vaginoplasty in women but this is to be expected since a randomised controlled study for this scenario would be impossible to carry out."[7]
Following up on the APA Task Force's report, the APA issued a statement stating that the APA recognizes that in "appropriately evaluated" cases, hormonal and surgical interventions may be medically necessary and opposes "categorical exclusions" of such treatment by third-party payers.[4] The American Medical Association's Resolution 122 states, "An established body of medical research demonstrates the effectiveness and medical necessity of mental health care, hormone therapy and sex reassignment surgery as forms of therapeutic treatment for many people diagnosed with GID".[5]
The need for treatment is emphasized by the higher rate of mental health problems, including depression, anxiety, and various addictions, as well as a higher suicide rate among untreated transsexual people than in the general population. Many of these problems, in the majority of cases, disappear or decrease significantly after a change of gender role and/or physical characteristics.[25][26]
Daar gaat het dan ook niet om.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 13:32 schreef Mr.Major het volgende:
[..]
Niet dat het waar is, maar iemands geslacht veranderen omdat hij dan door de maatschappij geaccepteerd wordt is ook zeker niet ethisch.
Weer kul zonder bronnen of feiten. Weer komt het op '' het kan sommige mensen helpen ''quote:Op zaterdag 2 juni 2018 13:41 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
https://en.wikipedia.org/(...)herapy#Effectiveness
[..]
is nergens ondersteund door een open bron. Ik hou ervan om jouw fake news te debunkenquote:The Merck Manual states, in regard to trans women, "In follow-up studies, genital surgery has helped some transsexual people live happier and more productive lives and so is justified in highly motivated, appropriately assessed and treated transsexual people, who have completed a 1- to 2-year real-life experience in a different gender role. Before surgery, transsexual people often need assistance with passing in public, including help with gestures and voice modulation. Participation in support groups, available in most large cities, is usually helpful."[1
Er worden verschillende onderzoeken aangehaald.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 13:48 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Weer kul zonder bronnen of feiten. Weer komt het op '' het kan sommige mensen helpen ''
Die claim van
[..]
is nergens ondersteund door een open bron. Ik hou ervan om jouw fake news te debunken![]()
Grappig dat je Wikipedia trouwens linkt i.p.v onderzoeken
Lees jij je eigen onderzoeken wel?quote:Op zaterdag 2 juni 2018 13:51 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Er worden verschillende onderzoeken aangehaald.
https://www.cambridge.org(...)F6E1BD4E6A37BC7550A4
https://www.jsm.jsexmed.org/article/S1743-6095(15)30533-6/fulltext
Haal even rustig adem en neem alles opnieuw even door. Er wordt o.a. ook gerefereerd naar een meta-analyse. In ieder onderzoek komen de resultaten op hetzelfde neer.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 13:52 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Lees jij je eigen onderzoeken wel?Verdomme, weer een studie met een populatiegrootte in de 100
Als je weet dat je slecht bent in het debatteren van dingen zou ik niet random links posten die mij gelijk geven.
Ik zeg dat het leven van veel transgenders na een operatie verbetert. Wel goed blijven lezen.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 13:52 schreef vigen98 het volgende:
Dat is de studie die ik postte om te claimen dat de zelfmoorden gelijk bleven. Nu gebruik je die om je claim te versterken? Je bent echt niet serieus te nemen.
Daarnaast zul je niet alleen moeten kijken naar "werkt wel" maar je moet evalueren of het beter werkt dan psychotherapie en begeleiding. Daarnaast is het nog maar de vraag of hier geen sprake is van een soort "shutter island" waarbij je mensen hun wanen versterkt en erkent i.p.v. dat je ze geneest. Als je kijkt naar de complicaties van de behandeling en het aantal niet-geslaagde behandelingen is het nog maar de vraag of dit wel gedaan zou moeten worden.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 13:48 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Weer kul zonder bronnen of feiten. Weer komt het op '' het kan sommige mensen helpen ''
Die claim van
[..]
is nergens ondersteund door een open bron. Ik hou ervan om jouw fake news te debunken![]()
Daarnaast zul je niet alleen moeten kijken naar "werkt wel" maar je moet evalueren of het beter werkt dan psychotherapie en begeleiding. Daarnaast is het nog maar de vraag of hier geen sprake is van een soort "shutter island" waarbij je mensen hun wanen versterkt en erkent i.p.v. dat je ze geneest. Als je kijkt naar de complicaties van de behandeling en het aantal niet-geslaagde behandelingen is het nog maar de vraag of dit echt beter is.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 13:48 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Die claim van
[..]
Dat is niet de claim, ik claimde dat de zelfmoord cijfers gelijk blijven, wat is de verklaring daarvoor? Zeggen dat het door de maatschappij komt is onzin en niet gesteund met feiten. Als jouw argument is dat het door de maatschappij komt dan is zo'n operatie niet een oplossing.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 13:56 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik zeg dat het leven van veel transgenders na een operatie verbetert. Wel goed blijven lezen.
Het zijn geen wanen en daarvan kun je ze niet genezen.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 13:58 schreef Mr.Major het volgende:
Daarnaast is het nog maar de vraag of hier geen sprake is van een soort "shutter island" waarbij je mensen hun wanen versterkt en erkent i.p.v. dat je ze geneest.
Waar zeg ik dat dat niet het geval is?quote:Op zaterdag 2 juni 2018 13:59 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Dat is niet de claim, ik claimde dat de zelfmoord cijfers gelijk blijven, wat is de verklaring daarvoor?
Waar zeg ik dat dat niet het geval is? Of ben je nu ineens tot het inzicht gekomen dat je toch iets te hoog van de toren aan het blazen was?quote:
https://link.springer.com(...)utm_content=deeplinkquote:Op zaterdag 2 juni 2018 14:06 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat dat niet het geval is? Of ben je nu ineens tot het inzicht gekomen dat je toch iets te hoog van de toren aan het blazen was?
Je wil zeggen dat een populatiegrootte van 60 - 200 niet representatief is?quote:Op zaterdag 2 juni 2018 14:07 schreef vigen98 het volgende:
[..]
https://link.springer.com(...)utm_content=deeplink
https://link.springer.com(...)utm_content=deeplink
Je moet je eigen bronnen checken btw, surveys en een populatiegroot van max 60Holy shit jij moet nog veel leren als het gaat om goede bronnen vinden.
Als je nu nog de ballen en het respect had om een minder grote bek te hebben was ik er wel serieus op ingegaan maar dat kun je nu echt vergeten.quote:Maar krijg ik nog een verklaring of weet je het niet?
Thanks for proving my point.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 14:10 schreef vigen98 het volgende:
Grappig hoe hij deze vraag niet wilt beantwoorden. Geen verklaring? Je bent uitgeluld. Kunnen we nu iemand vinden die misschien niet zo dom is als hij?
Kerel surveys zijn pure bullshit, ben je echt zo idioot om surveys te gebruiken als bewijs voor een mentale ziekte? Probeer maar eens in de universiteit met zo'n bron aan te komen dan lacht de professor je uit. Je kan niet concluderen dat iemand echt gelukkig is daar alleen te vragen of je blij bent. Hoe weet je dat iemand niet zit te liegen? Het is een langlopend traject dat je moet onderzoek en dus niet met een survey. Heb je dat voor me? Zo niet dan blijf je gewoon fake news.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 14:11 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je wil zeggen dat een populatiegrootte van 60 - 200 niet representatief is?
[..]
Als je nu nog de ballen en het respect had om een minder grote bek te hebben was ik er wel serieus op ingegaan maar dat kun je nu echt vergeten.
Survey research is geen betrouwbare methode om QoL te meten. Oké man. Het is wel goed met je.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 14:12 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Kerel surveys zijn pure bullshit, ben je echt zo idioot om surveys te gebruiken als bewijs voor een mentale ziekte? Probeer maar eens in de universiteit met zo'n bron aan te komen dan lacht de professor je uit. Je kan niet concluderen dat iemand echt gelukkig is daar alleen te vragen of je blij bent. Hoe weet je dat iemand niet zit te liegen? Het is een langlopend traject dat je moet onderzoek en dus niet met een survey.
Nee survey research is niet betrouwbaar nee, ik vind het schokkend dat ik degene moet zijn die je dat moet vertellenquote:Op zaterdag 2 juni 2018 14:15 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Survey research is geen betrouwbare methode om QoL te meten. Oké man. Het is wel goed met je.
Is dat een retorische vraag, of trap je een open deur in ?quote:Op zaterdag 2 juni 2018 14:11 schreef Xa1pt het volgende:
Je wil zeggen dat een populatiegrootte van 60 - 200 niet representatief is?
Heb je het topic wel gelezen, of denk je "kom, ik drop even een stompzinnige oneliner" ?quote:Genderdysforie is een van de makkelijst te behandelen stoornissen, een geslachtsoperatie en je bent klaar.
Ik ken mensen die decennialang therapie volgen en met dezelfde problemen blijven kampen. Als ze zich door een paar operaties beter zouden voelen dan zouden ze dat zo doen.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 15:40 schreef bluemoon23 het volgende:
Heb je het topic wel gelezen, of denk je "kom, ik drop even een stompzinnige oneliner" ?
Genderdysforie is niet simpelweg te genezen met een geslachtoperatie, dat is het probleem nu juist.
Voor de operatie een basketcase, na de operatie in verreweg de meeste gevallen nog steeds een basketcase.
Dat zijn geen mensen met genderdysforie, maar mensen met persoonlijkheidsproblematiek en depressies. Ik zie regelmatig verhalen voorbij komen van transgenders met een verbeterde levenskwaliteit na operaties. Al blijven er wel veel met andere problemen kampen natuurlijk.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 15:50 schreef bluemoon23 het volgende:
Maar die operaties helpen niet, die mensen die jij kent die denken alleen dat die operaties hun zouden kunnen helpen.
Na het bijkomen en genezen van de lichamelijke ingrepen kom je er achter dat je nog steeds depressief bent en een levenslang abonnement bij de GGZ nodig hebt.
En wat dan ?
De operaties helpen wel. Check de resultaten van de onderzoeken die eerder gepost zijn maar.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 15:50 schreef bluemoon23 het volgende:
Maar die operaties helpen niet, die mensen die jij kent die denken alleen dat die operaties hun zouden kunnen helpen.
Na het bijkomen en genezen van de lichamelijke ingrepen kom je er achter dat je nog steeds depressief bent en een levenslang abonnement bij de GGZ nodig hebt.
En wat dan ?
Tuurlijk enkele succesverhalen hoor je wel, die willen wel naar voren komen, maar ook die zijn niet plotsklaps genezen en lopen dan ineens niet meer bij de GGZ.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 16:00 schreef Quotidien het volgende:
Dat zijn geen mensen met genderdysforie, maar mensen met persoonlijkheidsproblematiek en depressies. Ik zie regelmatig verhalen voorbij komen van transgenders met een verbeterde levenskwaliteit na operaties. Al blijven er wel veel met andere problemen kampen natuurlijk.
Diezelfde flutonderzoeken, of heb je nu betere ?quote:Op zaterdag 2 juni 2018 17:10 schreef Xa1pt het volgende:
De operaties helpen wel. Check de resultaten van de onderzoeken die eerder gepost zijn maar.
Ok, dus samenvattend, er zijn uiteenlopende analyses en onderzoeken uitgevoerd naar de ervaringen en verschillen in het leven van transgenders voor en na een geslachtsveranderende operatie. Uit ieder meetinstrument wat tot nu toe is ingezet blijkt het in veel gevallen een verbetering in de kwaliteit van leven van transgenders tot stand te brengen.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 17:15 schreef bluemoon23 het volgende:
Diezelfde flutonderzoeken, of heb je nu betere ?
Waarop baseer jij eigenlijk dat het toch allemaal niet zo succesvol is als tot nu toe blijkt?quote:Op zaterdag 2 juni 2018 17:15 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Tuurlijk enkele succesverhalen hoor je wel, die willen wel naar voren komen, maar ook die zijn niet plotsklaps genezen en lopen dan ineens niet meer bij de GGZ.
https://www.theguardian.c(...)/health.mentalhealthquote:Op zaterdag 2 juni 2018 17:19 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Waarop baseer jij eigenlijk dat het toch allemaal niet zo succesvol is als tot nu toe blijkt?
Check de datum anders even.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 17:27 schreef Bot13 het volgende:
[..]
https://www.theguardian.c(...)/health.mentalhealth
Idd is van een paar jaar geleden en toen zat de menselijke psychologie compleet anders in elkaar.quote:
Omdat de zelfmoord cijfers praktisch hetzelfde blijven.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 17:19 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Waarop baseer jij eigenlijk dat het toch allemaal niet zo succesvol is als tot nu toe blijkt?
Daar zijn verschillende verklaringen voor.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 17:31 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Omdat de zelfmoord cijfers praktisch hetzelfde blijven.
quote:• Respondents who experienced rejection by family and
friends, discrimination, victimization, or violence had
elevated prevalence of suicide attempts, such as those
who experienced the following:
— Family chose not to speak/spend time with them: 57%
— Discrimination, victimization, or violence at school,
at work, and when accessing health care
• Harassed or bullied at school (any level): 50-54%
• Experienced discrimination or harassment at
work: 50-59%
• Doctor or health care provider refused to treat
them: 60%
• Suffered physical or sexual violence:
— At work: 64-65%
— At school (any level): 63-78%
— Discrimination, victimization, or violence by law
enforcement
• Disrespected or harassed by law enforcement
officers: 57-61%
• Suffered physical or sexual violence: By law
enforcement officers: 60-70
— Experienced homelessness: 69%
Dan betekent het dat de operaties geen nut hebben. Bedankt voor jezelf debunkenquote:Op zaterdag 2 juni 2018 17:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Daar zijn verschillende verklaringen voor.
https://williamsinstitute(...)ide-Report-Final.pdf
[..]
quote:Op zaterdag 2 juni 2018 17:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
[..]
Ga maar weer buitenspelen, de grote mensen proberen een gesprek te voeren op basis van feiten.quote:Second, the survey did not directly explore mental
health status and history, which have been identified
as important risk factors for both attempted and
completed suicide in the general population
Natuurlijk wel, zoals je kunt lezen maar niet gedaan hebt ligt dat vooral aan sociale factoren. En als de transgenders die geen zelfmoord plegen een betere kwaliteit van leven hebben kun je dus rustig stellen dat het wel zinvol is.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 17:35 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Dan betekent het dat de operaties geen nut hebben.
Dus wacht, stel he dat er totaal geen sociale factoren zijn die ze depressief maken heeft een operatie dan nog steeds zin? Zo ja dan tegenspreek je wat de oorzaak is.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 17:36 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, zoals je kunt lezen maar niet gedaan hebt ligt dat vooral aan sociale factoren. En als de transgenders die geen zelfmoord plegen een betere kwaliteit van leven hebben kun je dus rustig stellen dat het wel zinvol is.
quote:Op zaterdag 2 juni 2018 17:36 schreef Bot13 het volgende:
[..]
[..]
Ga maar weer buitenspelen, de grote mensen proberen een gesprek te voeren op basis van feiten.
Het is ook lastig vast te stellen of het nu direct of indirect aan depressie of fobieën of genderdysforie ligt hè. Er zijn vooral sociaaleconomische factoren die daar al dan niet oorzakelijk in zijn.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 17:36 schreef Bot13 het volgende:
[..]
[..]
Ga maar weer buitenspelen, de grote mensen proberen een gesprek te voeren op basis van feiten.
Als de prevalentie hetzelfde blijft ligt het dus in ieder geval niet aan de operatie, anders zou je daar dus een verschuiving in zien.quote:The lack of
systematic mental health information in the NTDS data
significantly limited our ability to identify the pathways
to suicidal behavior among the respondents.
Ehm, het zijn juist sociale factoren die daar een rol in spelen.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 17:39 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Dus wacht, stel he dat er totaal geen sociale factoren zijn die ze depressief maken heeft een operatie dan nog steeds zin?
Dus we kunnen concluderen dat als de sociale factoren verholpen worden de operatie dan onnodig is?quote:Op zaterdag 2 juni 2018 17:40 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ehm, het zijn juist sociale factoren die daar een rol in spelen.
Als je doel is om zelfmoord te voorkomen, maar doel lijkt me ook om een betere kwaliteit van leven te bewerkstelligen.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 17:42 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Dus we kunnen concluderen dat als de sociale factoren verholpen worden de operatie dan onnodig is?
Je bent een walking contradiction. Ga maar buiten spelen ja.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 17:44 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als je doel is om zelfmoord te voorkomen, maar doel lijkt me ook om een betere kwaliteit van leven te bewerkstelligen.
Nee, ik heb het van begin af aan al juist niet over de zelfmoordprevalentie gehad. Maar dat is je ontgaan.quote:
Toch raar dat je als man in een vrouw bent ontstaan.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 17:34 schreef Aiciu het volgende:
Als man zijnde naar het inferieure geslacht willen veranderen
Ah, dus een operatie is toch niet de oplossing voor hun problemen ?quote:Op zaterdag 2 juni 2018 17:33 schreef Xa1pt het volgende:
Ehm, jawel.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 19:10 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Ah, dus een operatie is toch niet de oplossing voor hun problemen ?
Myth busted
Zolang dat daardoor onnodig transgenders zelfmoord plegen omdat ze gk worden van het niet zich zelf kunnen zijn.quote:Op donderdag 31 mei 2018 23:45 schreef Nober het volgende:
Zal wel meevallen hoor.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 21:59 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
Zolang dat daardoor onnodig transgenders zelfmoord plegen omdat ze gk worden van het niet zich zelf kunnen zijn.
Wat veranderd er aan jezelf bij een geslachtsverandering? Wat kun je dan wat je eerder niet kon?quote:Op zaterdag 2 juni 2018 21:59 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
Zolang dat daardoor onnodig transgenders zelfmoord plegen omdat ze gk worden van het niet zich zelf kunnen zijn.
Je uiterlijk komt ineens wat meer overeen met hoe je je voelt, bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 22:17 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wat veranderd er aan jezelf bij een geslachtsverandering? Wat kun je dan wat je eerder niet kon?
Ik voel me als een kat, nu ben ik depressief omdat ik niet als een kat eruit zie. Ga jij mijn operatie subsidiëren?quote:Op zaterdag 2 juni 2018 22:20 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je uiterlijk komt ineens wat meer overeen met hoe je je voelt, bijvoorbeeld.
quote:Op zaterdag 2 juni 2018 22:22 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Ik voel me als een kat, nu ben ik depressief omdat ik niet als een kat eruit zie. Ga jij mijn operatie subsidiëren?
Ik identificeer mij als iemand die dt niet begrijpt. Verdient dat ook je respect?quote:Op zaterdag 2 juni 2018 22:20 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je uiterlijk komt ineens wat meer overeen met hoe je je voelt, bijvoorbeeld.
Dat is verder niet echt een relevant criterium.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 22:33 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik identificeer mij als iemand die dt niet begrijpt.
Jezelf in de spiegel zien.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 22:17 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wat veranderd er aan jezelf bij een geslachtsverandering? Wat kun je dan wat je eerder niet kon?
Dat geldt niet voor alle transgenders die wèl helemaal happy zijn na de operatie en geen basketcase zijn. Die zijn er namelijk ook. Heel gewone mensen, hoog opgeleid, goede baan, vrienden èn transgender.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 15:50 schreef bluemoon23 het volgende:
En wat dan ?
Niet elke transgender pleegt zelfmoord. Er zijn er zat bij wie de hele behandeling wel succesvol is. Maar die mensen ontzeg jij een gelukkig leven met je achterlijke standpunten.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 13:17 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Nee dat is totaal niet wat ik zeg. Weer een stropopredenering. Leren jullie het nooit?
Het aantal zelfmoorden van transgenders is na operaties nog steeds hetzelfde, hoe kan je dat verklaren? Als je zegt dat het door de samenleving komt dan zou dat betekenen dat de operatie helemaal geen effect heeft en het allemaal tussen hun oren zit![]()
Een van de voormalige Qmusics vrolijke ochtendvrienden is een transgender.quote:Op zaterdag 2 juni 2018 09:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Wat heeft een topic over Mattie Valk die niet de vader van de kinderen blijkt te zijn met transgenders te maken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |