quote:Op dinsdag 24 juli 2018 18:43 schreef valentijn101 het volgende:
Net terug van vakantie en heb een discussie op de stoelen voor me kunnen volgen.
De dames voor me hebben de dekentjes in hun tas gestopt en meegenomen. De een beweerde dat ze anders toch weggegooid zouden worden, de ander geloofde het niet en dacht dat ze gewassen zouden worden en opnieuw ingepakt terug in de vliegtuigen komen.
En de dame ernaast dacht ze gerecycleerd zouden worden. Iemand een idee wie gelijk had?
Hee, leuk om te weten. Doen alle maatschappijen dit?quote:
Het korte antwoord: Neequote:Op dinsdag 24 juli 2018 18:53 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Hee, leuk om te weten. Doen alle maatschappijen dit?
789? Da's de aanduiding voor de B787-9. Die vliegt al vanaf 2014. Jij bedoelt waarschijnlijk een ander type?quote:Op woensdag 18 juli 2018 14:33 schreef DeeBee het volgende:
Boeing lijkt rijkelijk laat met die 789 en sowieso, een twin aisle kleiner dan de 787-8 klinkt als een dom plan.
Lol ja, typo. 797 of hoe ze die nieuwe mini widebody willen gaan noemen...quote:Op woensdag 25 juli 2018 00:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
789? Da's de aanduiding voor de B787-9. Die vliegt al vanaf 2014. Jij bedoelt waarschijnlijk een ander type?
Had al zo'n vermoeden.quote:Op woensdag 25 juli 2018 05:25 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Lol ja, typo. 797 of hoe ze die nieuwe mini widebody willen gaan noemen...
Ze noemen in dit filmpje KLM, Tui en Transavia. Echter heeft de laatste helemaal geen dekens, kussens en hoofdsteunovertrekken aan boord tijdens een vlucht.quote:Op dinsdag 24 juli 2018 18:53 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Hee, leuk om te weten. Doen alle maatschappijen dit?
In 2012 nog wel:quote:Op woensdag 25 juli 2018 07:32 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Ze noemen in dit filmpje KLM, Tui en Transavia. Echter heeft de laatste helemaal geen dekens, kussens en hoofdsteunovertrekken aan boord tijdens een vlucht.
Die zien er een beetje “wegwerp” uit hoorquote:Op woensdag 25 juli 2018 10:50 schreef FredvZ het volgende:
In 2016 had deze (GOL-)kist van Transavia ook nog hoofdsteunovertrekken:
[ afbeelding ]
Bron
quote:De Nederlandse Catalina PH-PBY stopt per 1 oktober 2018 met vliegen en zal worden verkocht. Dit maakte de eigenaar van het toestel, Stichting Exploitatie Catalina, bekend in een brief aan de donateurs.
Noodlanding
In augustus 2017 maakte het 75-jaar oude amfibievliegtuig een noodlanding op Lelystad, vanwege een defect neuswiel. De schade aan de neus als gevolg van deze landing bleek groter dan gedacht. De herstelwerkzaamheden kostten veel tijd, geld en manuren. Hierdoor heeft de Catalina bijna een jaar aan de grond gestaan.
Verlies
Hoewel de Inspectie Leefomgeving en Transport een bewijs van luchtwaardigheid heeft afgegeven, heeft de stichting toch besloten om na 1 oktober 2018 de vliegoperaties te staken. Door het stichtingsbestuur worden hiervoor diverse redenen opgegeven. Doordat de Catalina zo lang niet heeft kunnen vliegen, was er een fors verlies aan inkomsten – iets wat volgens het bestuur niet meer in te halen is. Door gebrek aan voldoende financiële middelen, is het “… onhaalbaar gebleken (…) om een gezonde exploitatie te garanderen”. Steun van buitenaf bleef uit: “Zowel bij de overheid als ook bij het bedrijfsleven is er weinig tot geen draagvlak om ons iconische vliegtuig te behouden voor Nederland.”
Problemen
Andere problemen speelden ook een rol. Een tekort aan nieuwe gecertificeerde technici, die zich als vrijwilliger willen inzetten, zorgde ervoor dat vaker betaalde krachten extern moesten worden ingehuurd. Verder wordt de manier van vliegoperaties (vluchten met donateurs) sinds dit jaar door de overheid als commercieel beschouwd. Het bestuur schrijft hierover: “… de mogelijkheden om de hoge kosten van een Catalina te financieren [worden] hierdoor erg beperkt.”
Verdwijnen
Deze samenloop van omstandigheden dwingt het bestuur tot de keuze om te stoppen met vliegen. Het zou een groot verlies zijn voor de Nederlandse historische luchtvaart als dit iconische toestel naar het buitenland zou verdwijnen. De kans op een potentiële koper in Nederland of Europa wordt bijzonder klein geacht. Hoe mooi zou het zijn, als het Aviodrome of de Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht de Catalina toch zou kunnen behouden voor Nederland.
Dankje, opname is ingeplandquote:Op zaterdag 28 juli 2018 21:29 schreef Iemand91 het volgende:
Wie wat mooie docu's wil zien; RTL-Z had op 25 juli De Avond van de Concorde.
Twee documentaires, eerst De Supersonische Concorde gevolgd door Concorde - De 120 seconden die de droom verwoestten.
Zondagmiddag zend RTL-Z ze weer uit; tussen 15:00 en 17:00 uur.
Aanrader!
Bij Scat is niet de vraag of ze crashen maar waar ze crashen, dus logisch dat FR24 geen bestemming aangeeft. (Oh nee, ondertussen zijn ze al van de EU zwarte lijst afgehaald).quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:42 schreef derLudolf het volgende:
Mogen we niet weten dat deze naar Amsterdam gaat ofzo?
[ afbeelding ]
Ja van Ultra lights enzo. Maar bij 'echte' vliegtuigen heb ik het nog nooit niet gezien.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 21:26 schreef OEM het volgende:
[..]
Bij Scat is niet de vraag of ze crashen maar waar ze crashen, dus logisch dat FR24 geen bestemming aangeeft. (Oh nee, ondertussen zijn ze al van de EU zwarte lijst afgehaald).
Maar gebeurt toch wel vaker dat FR24 geen volledige info heeft?
twitter:n_larenas twitterde op dinsdag 31-07-2018 om 23:39:04 Primeras imágenes del accidente de Aeroméxico en #Durango. Primera información indica que el avión cayó momentos después de haber despegado con al menos 80 pasajeros. https://t.co/5X5aZcsggl reageer retweet
Ik wel hoor, komt best vaak voor. Heb zelfs een keer in een vliegtuig gezeten dat niet bestond op FR. Was een wetlease Canadese 737 die voor TUI vloog.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 21:31 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ja van Ultra lights enzo. Maar bij 'echte' vliegtuigen heb ik het nog nooit niet gezien.
Sowieso haalt FR24 die data ergens vandaan natuurlijk, vraag me af waar vandaan eigenlijk.quote:Op woensdag 1 augustus 2018 08:16 schreef Karstman het volgende:
[..]
Ik wel hoor, komt best vaak voor. Heb zelfs een keer in een vliegtuig gezeten dat niet bestond op FR. Was een wetlease Canadese 737 die voor TUI vloog.
Flightradar24 combines data from several data sources including ADS-B, MLAT and radar data. The ADS-B, MLAT and radar data is aggregated together with schedule and flight status data from airlines and airports to create a unique flight tracking experience.quote:Op woensdag 1 augustus 2018 08:43 schreef kree het volgende:
[..]
Sowieso haalt FR24 die data ergens vandaan natuurlijk, vraag me af waar vandaan eigenlijk.
Weet iemand dat?
ADSB zend die data namelijk sowieso niet uit, dus het moet van een site of database komen.
Wellicht waar ze het flightplan indienen ofzo?
Ik denk dat menig toerist raar staat te kijken om in een A380 vervoerd te worden.quote:Op woensdag 1 augustus 2018 21:40 schreef Iemand91 het volgende:
En de HiFly A380 maakt momenteel haar eerste chartervlucht.
Het opereert van Kopenhagen naar Larnaca in opdracht van Thomas Cook Airlines Scandinavia.
[ afbeelding ]
quote:EMIRATES KRIJGT DEFINITIEF DERDE DAGELIJKSE VLUCHT OP SCHIPHOL
SCHIPHOL - Emirates krijgt definitief een derde dagelijkse vlucht op Schiphol. De luchtvaartmaatschappij voegt vanaf 1 december 2018 vier extra vluchten per week toe aan het schema, op 1 januari 2019 gevolgd door een vijfde.
Ik vloog laatst in een E190, hoorde ik een passagier tegen een andere zeggen: deze is een stuk kleiner dan die op de heenvlucht. Veel mensen hebben geen idee.quote:Ik denk dat menig toerist raar staat te kijken om in een A380 vervoerd te worden.
A380 moet toch wel opvallenquote:Op vrijdag 3 augustus 2018 10:53 schreef inkjet het volgende:
[..]
Ik vloog laatst in een E190, hoorde ik een passagier tegen een andere zeggen: deze is een stuk kleiner dan die op de heenvlucht. Veel mensen hebben geen idee.
Twee verdiepingen versus één verdieping valt wel op denk.quote:Op vrijdag 3 augustus 2018 10:53 schreef inkjet het volgende:
Ik vloog laatst in een E190, hoorde ik een passagier tegen een andere zeggen: deze is een stuk kleiner dan die op de heenvlucht. Veel mensen hebben geen idee.
Wie weet. Hi Fly heeft aangegeven dat ze nog wel meer A380's willen en met mogelijk meer stoelen (dus full economy layout). En dat ze al meerdere maatschappijen hebben die hun A380's willen gebruiken.quote:Op vrijdag 3 augustus 2018 14:47 schreef FredvZ het volgende:
Ik post op dit forum al jaren dat het eigenlijk helemaal niet zo'n slecht idee is om leisure en low cost vluchten met een A380 uit te voeren. Dit kon nog wel eens de start zijn van de heruitvinding van de A380.
Met de juiste config neem je in één keer de inhoud van 3 737's mee en dan kan het best wel eens interssant zijn een groter toestel in te zetten om zo slots te besparen. Een airline als TUI zet bijvoorbeeld nu ook al 6 widebodies in op Europese vluchten en dan nog zijn er meerdere vluchten per dag nodig om iedereen op plaats van bestemming te krijgen. Een A380 lijkt mij dan een stuk dichter bij dan menig persoon denkt.
Meer nog een beetje rochelen voor het definitieve einde.quote:Op vrijdag 3 augustus 2018 14:47 schreef FredvZ het volgende:
Dit kon nog wel eens de start zijn van de heruitvinding van de A380.
Alles valt en staat met de kosten voor de afhandeling van de bagage, passagiers en de slots op het vliegveld.quote:Op vrijdag 3 augustus 2018 20:31 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Meer nog een beetje rochelen voor het definitieve einde.
Een twin is altijd goedkoper.
Helaas kan 95%+ van de Europese velden geen 380 aan of afhandelen.quote:Op vrijdag 3 augustus 2018 14:47 schreef FredvZ het volgende:
Ik post op dit forum al jaren dat het eigenlijk helemaal niet zo'n slecht idee is om leisure en low cost vluchten met een A380 uit te voeren. Dit kon nog wel eens de start zijn van de heruitvinding van de A380.
Het grootste gedeelte van de toeristen maakt gebruik van maar een beperkt aantal vliegvelden.quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 10:08 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Helaas kan 95%+ van de Europese velden geen 380 aan of afhandelen.
Dat is natuurlijk op te lossen, maar of de investeringen opwegen tegen de opbrengsten, vraag ik me af.
In Dubai wordt regelmatig de Emirates A380's afgehandeld op bus/remote gates.quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 11:19 schreef flipsen het volgende:
Met 800 pax (single class uitvoering) via trappen naar buiten? Dat duurt me bij een 737 al veel te lang en maakt me bloedchagrijnig, met een A380 wordt dan echt lachen
* flipsen schrapt Dubai van zijn lijstjequote:Op zaterdag 4 augustus 2018 11:56 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
In Dubai wordt regelmatig de Emirates A380's afgehandeld op bus/remote gates.
Ander nadeel van A380 op dit soort vluchten zijn de line maintenance kosten en het snel oplopende aantal engine cycles. Elke motor kan maar een x-aantal cycles doen voordat de motor geïnspecteerd en onderhouden moet worden. Door met name dit soort korte vluchten, zouden onderhoudskosten exploderen.quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 00:02 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Alles valt en staat met de kosten voor de afhandeling van de bagage, passagiers en de slots op het vliegveld.
In de zomer kan het best wel eens voordeliger zijn om een A380 in te zetten ipv 3 (of 4) 737's. De kosten die extra maakt voor het verbruik van de A380 kan je mogelijk weer terugverdienen door het verkopen van de slots die je niet nodig hebt.
Slotparen kunnen zomaar 100.000 per set waard worden. Voor vluchten van 3/4 uur maak je dan zelfs nog winst als je in plaats van 3 737's een A380 laat vliegen.
KLM zal het niet snel doen, die spelen in op de wensen van reizigers dat er meerdere keren per dag vluchten zijn. Maar voor leisure airlines kan het best wel eens aantrekkelijk worden, te meer omdat er ook andere economische voordelen aan hangen:
• Opereren vanaf Schiphol blijft (langer) mogelijk.
• Voor- en natransport op de vakantiebestemming kan efficiënter worden ingeregeld.
• Bezettingsgraad hotels wordt hoger
Naast het feit dat dat soort vliegvelden vaak geen terminals hebben die groot genoeg zijn om 800 passagiers op te vangen, noch genoeg check-in balies, is er ook nog het probleem van bv. taxi banen (afmetingen en sterkte) en parkeer plekken.quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 10:42 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Het grootste gedeelte van de toeristen maakt gebruik van maar een beperkt aantal vliegvelden.
En veel van die vliegvelden hebben al een een baan langer dan 3.000m, een paar extra trappetjes erbij en gaan met die banaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |