abonnement Unibet Coolblue
pi_179354270
Ik ben docente op een middelbare school en dit jaar draaien we een soort pilot waarbij alle docenten de scores van de examenkandidaten meteen na het nakijken in het leerlingportaal moeten zetten; nog voor de tweede correctie dus. Het idee is dat leerlingen dan al snel een idee hebben van hun prestaties en zich eventueel langer en (dus) beter kunnen voorbereiden op een herexamen, waardoor de slagingskans na een her dan weer zou moeten toenemen.

Uiteraars worden er allerlei disclaimers aan gehangen over n-termen en tweede correctie etc.

Ik heb er zelf erg gemengde gevoelens bij, merk ik. Ik vroeg me af wat jullie als examenkandidaten hiervan vinden: goed idee of beter niet doen? En waarom?
  donderdag 24 mei 2018 @ 14:30:14 #2
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_179356454
De vraag is vooral hoeveel verschil er gemiddeld zit tussen eerste en tweede correctie.
En hoevaak het voorkomt dat door een tweede correctie het cijfer aangepast wordt.
pi_179357523
Ik durf daar geen algemene uitspraken over te doen voor alle vakken. Bij examens met veel mc-vragen (Engels, Frans) is er logischerwijs minder discussie dan bij mijn eigen vak (Nederlands) en dus denk ik dat de tweede correctie daar minder ingrijpend kan zijn.
Mijn eigen ervaring is dat er bij de meeste leerlingen niets verandert, en waar er iets verandert, gaat het normaliter om 1, soms 2 punten erbij of eraf. Maar ik heb zelf bijvoorbeeld vorig jaar de tweede correctie gedaan voor iemand die goede antwoorden (die letterlijk in het cv stonden) gewoon fout rekende of er verkeerde scores aan verbond. Voor die leerlingen kwamen er soms wel 4, 5 of 6 punten bij.
pi_179357662
quote:
1s.gif Op donderdag 24 mei 2018 15:31 schreef Jentin het volgende: