abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_179182882
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 19:46 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Nee, we moeten immers niet willen dat het Nationaal Songfestival uitgroeit tot een echt muziekfeest of dat "we" een nummer naar het Songfestival sturen dat écht de steun van de bevolking heeft. Liever blijft het een onderonsje tussen een handvol mensen en een artiest die een nieuw album wil promoten, of iemand die bij wijze van uitje "best wel" een keer namens Nederland wil meedoen.

Ik vind de hele manier van denken een beetje jammer. Temeer omdat de tegenwoordige "selectieprocedure" muzikaal gezien steevast dezelfde kant op dwarrelt. Met als gemene deler dat modern een vies woord is.
nee juist niet.
het gaat erom dat er iemand een nummer brengt waar hij/zij zelf in gelooft en niet omdat er door ofwel een publiek, ofwel een zogenaamde vakjury voor gekozen is.
Maar het genre kan dus min of meer gestuurd worden door de keuze van de artiest.
  dinsdag 15 mei 2018 @ 19:51:20 #52
181519 Guanabana
Pluviophile
pi_179182891
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 19:46 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Nee, we moeten immers niet willen dat het Nationaal Songfestival uitgroeit tot een echt muziekfeest of dat "we" een nummer naar het Songfestival sturen dat écht de steun van de bevolking heeft. Liever blijft het een onderonsje tussen een handvol mensen en een artiest die een nieuw album wil promoten, of iemand die bij wijze van uitje "best wel" een keer namens Nederland wil meedoen.

Ik vind de hele manier van denken een beetje jammer. Temeer omdat de tegenwoordige "selectieprocedure" muzikaal gezien steevast dezelfde kant op dwarrelt. Met als gemene deler dat modern een vies woord is.
Maar denk jij serieus dat er iets heel goeds uitrolt als we iets sturen dat de steun van de bevolking heeft? Wat is 'de bevolking' trouwens, want dat is geen homogene groep met dezelfde smaak. Je hebt dan Henk en Ria die gaan voor iets Jan Smit-achtigs, je hebt hippe jongeren (als die uberhaupt al geinteresseerd zijn) die Boef of Ronnie Flex willen, je hebt mensen die nu Ilse de Lange een keer willen zien gaan, en een groep die een dance-act wil met een jonge zangeres.

Stel die mensen gaan allemaal stemmen, wat rolt er dan uit?
Koel en donker bewaren
pi_179182937
Je kunt alleen mensen laten stemmen als ze een indicatie hebben hoe de act/staging eruit gaan zien in een grote arena, dan krijg je de beste keus, en niet op basis van een avond in een tvstudio te Hilversum of Aalsmeer.
pi_179183027
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 19:25 schreef Greys het volgende:
We worden het niet eens.
Hoeft ook niet, maar jammer dat je nooit ook maar een beetje open lijkt te kunnen staan voor andere inzichten of opties dan zoals ze in jouw hoofd zitten als De Waarheid. Zoals dit bv:

[..]

De optie 'het was een prima nummer maar men had gewoon een andere smaak omdat nou eenmaal láng niet iedereen van countryrock houdt en omdat de act teveel afleidde' is gewoon geen optie in jouw boekje. Het nummer is gewoon te zwak. Punt.

Dan valt er ook weinig meer te discussiëren met je voor anderen. En dat is best jammer op een forum. Maar je mening is genoteerd, als dat de bedoeling is. Al een keer of twintig. Dezelfde. :+
Ik kan dit verwijt met het grootste gemak omdraaien, maar dat zal ik niet doen. Of een nummer "zwak" is, is een kwestie van smaak en persoonlijke voorkeur. Maar dat de sound gedateerd is en dat het muzikaal bijzonder generiek is, zijn toetsbare feiten. Qua akkoorden en dergelijke bewandelt Waylon paden die al vele duizenden keren door anderen zijn bewandeld.

Feit is ook dat het nummer zelfs in eigen land de Top 40 niet eens heeft gehaald - dat kan alsnog, maar voorlopig staat het nummer daar niet in. En dat gebeurt zelden. Het Europese publiek kon duidelijk ook niks met de song van Waylon: op basis van puur televoting zou het de halve finale niet eens hebben overleefd; nota bene de zwakkere van de twee halve finales.

De act is zeker niet bevorderlijk geweest, maar ja... uiteindelijk is dat ook inherent aan het proces dat we in Nederland kiezen. In andere landen ziet het publiek vaak tijdens het Nationaal Songfestival al in hoofdlijnen - of zelfs volledig - hoe het nummer straks op het Songfestival gebracht gaat worden. Ook dat - de visualisatie dus - is iets dat je al in een vroeg stadium van de besluitvorming kunt meepakken.
pi_179183171
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 19:25 schreef Guanabana het volgende:
Maar het valt me op Elfletterig, dat je nog steeds zo enorm focust op de jaren vóór 2013. Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat het toen een zooitje was, maar persoonlijk zie ik 2013 met Anouk als een schone lei en een nieuw begin waarna dingen een heel stuk beter gingen.

Waarom heb jij het nog steeds over die mislukte jaren dan? Dat ligt toch achter ons nu?
2013 was een keerpunt omdat Anouk met een uitstekend nummer kwam en daarmee Nederland z'n waardigheid op het Songfestival teruggaf. Maar de schaduwzijde is dat Anouk geen enkele vorm van competitie wilde aangaan. En die houding is daarna de nieuwe norm geworden.

Ik heb het al zo vaak geschreven: genoeg artiesten die "best wel" voor Nederland naar het Songfestival willen, zolang ze maar geen selectieprocedure door hoeven. In andere landen voelen artiesten zich daar *niet* te goed voor. Zie Alexander Rybak - nota bene oud-winnaar - in Noorwegen dit jaar.

De gemiddeld betere resultaten zijn niet te ontkennen, uiteraard. Maar de conclusies die daaraan worden verbonden - zie je wel dat het goed is dat het publiek geen invloed heeft - vind ik op z'n minst kort door de bocht. En om dat te onderbouwen, is een vergelijking nodig met de jaren die eraan vooraf gingen. Dus ja, daar zoom ik dan nog eens op in. Want feitelijk was alles in 2007, 2009, 2010 en 2011 net zozeer in kannen en kruiken als in 2008 en sinds 2013.

Het is dus een manier van kijken:
- "Sinds 2013 heeft het publiek niks meer te zeggen en hebben we bijna altijd succes" versus:
- "In 2007, 2008, 2009, 2010, 2011 en 2015 haalden we de finales *niet* met inzendingen waarover het publiek bar weinig of niks had te zeggen"

Ik leg dus een ander accent. Veel duidelijker kan ik het niet uitleggen.
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 15 mei 2018 @ 20:05:04 #56
163650 Greys
pi_179183179
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 19:57 schreef Elfletterig het volgende:
Qua akkoorden en dergelijke bewandelt Waylon paden die al vele duizenden keren door anderen zijn bewandeld.
Maar even heel eerlijk, dat laatste geldt bv toch ook voor oa Zweden, even als een voorbeeld? Dat lied heb ik voor m'n gevoel echt al duizend keer eerder gehoord. En toch halen ze dat uit zo'n grote enorm uitgebreide publieke voorronde. En het kreeg uiteindelijk nog minder televotes dan NL.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_179183182
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 19:29 schreef Greys het volgende:

[..]

Dit geldt dus ook voor de mensen die de moeite nemen uitgebreid op jou te reageren. :)
Weet ik, maar ik krijg het verwijt dat ik dingen negeer. Ik kan gewoon niet alles tegelijk.
  dinsdag 15 mei 2018 @ 20:07:43 #58
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_179183245
Ik denk dat ze sowieso altijd voor de subtop zullen gaan. Zullen ze nooit toegeven natuurlijk.
Maar ons omroepbestel en de enorme bezuinigingen erop laten het niet eens toe om een ESF te organiseren.
Als er een Giro 555 show opgezet moet worden, hebben we alle omroepen én RTL al nodig om het op poten te zetten. Om zoveel mogelijk kijkers te trekken? Nee, omdat het anders niet te doen is.
Ze hebben in 2014 echt wel met samengenepen billen zitten kijken toen we 2e werden.

De tijd dat de NOS nog een festival kon organiseren voor Israel is voorbij. Dat soort geld gaat niet meer rond.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 15 mei 2018 @ 20:08:21 #59
163650 Greys
pi_179183259
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 20:05 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Weet ik, maar ik krijg het verwijt dat ik dingen negeer. Ik kan gewoon niet alles tegelijk.
Oké. Fair enough. :)
Ik zal netjes rustig wachten op de andere antwoorden want ik ben oprecht benieuwd naar je mening over dat de DJ's diverse keren zijn gepolst en hoe dat dan past bij je idee dat NLe selectie kennelijk vies is van modern. Want dat snap ik echt niet en niet om dwars te liggen.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_179183281
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 19:57 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

De act is zeker niet bevorderlijk geweest, maar ja... uiteindelijk is dat ook inherent aan het proces dat we in Nederland kiezen. In andere landen ziet het publiek vaak tijdens het Nationaal Songfestival al in hoofdlijnen - of zelfs volledig - hoe het nummer straks op het Songfestival gebracht gaat worden. Ook dat - de visualisatie dus - is iets dat je al in een vroeg stadium van de besluitvorming kunt meepakken.
Waar de acts soms hit en miss zijn, kun je niet ontkennen dat we de laatste jaren wel artiesten hebben gestuurd die vocaal maar ook qua charisma op het podium bij de beste 10 van de competitie horen. En dat is ook wat waard. Daarnaast probeert Cornald artiesten te kiezen die op grotere podia heeft gestaan, die weten hoe een act neergezet moet worden, hoe live-registratie werkt, hoe je een publiek moet bespelen etc. Dat gebeurt ook niet bij ieder land.

En trouwens, nu steeds meer fans al vroeg op youtube zien wat een Estland, Noorwegen of Zweden gedaan hebben/gaan doen qua staging, is dat verrassingseffect er ook wel een beetje af. Ik weet zeker dat als de hardcore esf-fan die jurk voor het eerst gezien had, ze beter had gescoord.
pi_179183310
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 19:33 schreef Greys het volgende:
Wat maakt jou eigenlijk zo zeker dat er voor volgend jaar niet al lang iets heel moderns vastgelegd is? En dat dat volgens ons/hen niet onder echte muziek valt? Misschien wilde de commissie dat al veel eerder maar was diegene niet eerder beschikbaar.
Met uitzondering van 2009, toen een uptempo popnummer voor het Songfestival in een ongelukkig dance-jasje werd gegoten, heeft Nederland al sinds 2000 geen modern uptempo nummer meer gestuurd.

Op basis van de inzendingen in de afgelopen 18 jaar, gecombineerd met de heersende muziekcultuur en opvattingen over "echte muziek" heb ik niet bepaald het idee dat er volgend jaar ineens wél iets moderns met lef uit de koker komt rollen.

Uiteraard zie ik mijn ongelijk in dezen volgend jaar heel graag bewezen worden. Ik ben er ook nog steeds niet overheen dat deze track uit de open inzending in 2012 van tafel is geveegd om plaats te maken voor de C-sterren van John de Mol:

http://open.spotify.com/t(...)XRSfNfQLWcSGQfCmkhDA
pi_179183318
quote:
6s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 20:07 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Ik denk dat ze sowieso altijd voor de subtop zullen gaan. Zullen ze nooit toegeven natuurlijk.
Maar ons omroepbestel en de enorme bezuinigingen erop laten het niet eens toe om een ESF te organiseren.
Als er een Giro 555 show opgezet moet worden, hebben we alle omroepen én RTL al nodig om het op poten te zetten. Om zoveel mogelijk kijkers te trekken? Nee, omdat het anders niet te doen is.
Ze hebben in 2014 echt wel met samengenepen billen zitten kijken toen we 2e werden.

De tijd dat de NOS nog een festival kon organiseren voor Israel is voorbij. Dat soort geld gaat niet meer rond.
In alle eerlijkheid: ik moet er ook niet aan denken.
Na die show in Portugal krijg ik echt tenenkrommende visioenen van hoe Nederland dat aan zal pakken.
  dinsdag 15 mei 2018 @ 20:13:22 #63
181519 Guanabana
Pluviophile
pi_179183386
quote:
6s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 20:07 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

Ze hebben in 2014 echt wel met samengenepen billen zitten kijken toen we 2e werden.

Hoe blij ik ook zou zijn om een keer te winnen, tegelijkertijd moet ik er ook weer niet echt aan denken dat het hier georganiseerd zou moeten worden.

Stel je eens voor wat voor gezeik dát gaat opleveren, van mensen die geen zin hebben in dat 'rare circus' hier. Ik zie al het drama in de media al voor me.

Maar goed, ik ben altijd wat negatief en zuunig in dat soort dingen, ik heb ook nooit zin in een WK of Olympische Spelen hier, kost allemaal geld, blijf maar lekker weg uit ons (te) kleine landje :@
Koel en donker bewaren
pi_179183393
quote:
6s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 20:07 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Ik denk dat ze sowieso altijd voor de subtop zullen gaan. Zullen ze nooit toegeven natuurlijk.
Maar ons omroepbestel en de enorme bezuinigingen erop laten het niet eens toe om een ESF te organiseren.
Als er een Giro 555 show opgezet moet worden, hebben we alle omroepen én RTL al nodig om het op poten te zetten. Om zoveel mogelijk kijkers te trekken? Nee, omdat het anders niet te doen is.
Ze hebben in 2014 echt wel met samengenepen billen zitten kijken toen we 2e werden.

De tijd dat de NOS nog een festival kon organiseren voor Israel is voorbij. Dat soort geld gaat niet meer rond.
We hebben de beste en innovatiefste podiumbouwers in huis, een stad legt altijd bij omdat ze ideaal citymarketing kunnen uitoefenen, een concerthal staat al, een rode-loper event wil Heineken vast wel sponsoren. Nee de AVROTROS/NOS alleen lukt niet nee, maar Portugal/de portugese omroep is een stuk minder bedeeld en hen lukte het ook wel.
pi_179183400
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 19:36 schreef Guanabana het volgende:
Ik snap inmiddels niet meer wat het punt nu precies is van Elfletterig. Dat er niks 'moderns' gestuurd wordt en dat het publiek geen invloed heeft?

Dat laatste lijkt me vooralsnog alleen maar goed te hebben uitgepakt. Nederland (en dan vooral de Henk en Ria's die mogen stemmen tijdens een programma!) is maar een smakeloos landje.

Dat eerste, wie zegt inderdaad dat het volgend jaar niet iets moderns wordt?
1) Dat het publiek geen enkele invloed heeft
2) Dat we geen Nationaal Songfestival meer hebben, vanwege de "pragmatische, resultaatgerichte" benadering en allerlei sterren die zich te groot voelen voor een NSF
3) Dat een groots NSF een fantastisch muziekfeest kan zijn
4) Dat we in Nederland een conservatieve muziekcultuur hebben en dat onze inzendingen voor het Songfestival daar helaas een afspiegeling van zijn.

Maar voor de goede orde: een andere wijze van selecteren - de song centraal, dan pas de artiest zoeken - vind ik van wezenlijker belang dan mijn persoonlijke wens voor een moderner geluid.
pi_179183425
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 19:38 schreef Guanabana het volgende:

[..]

Oh evalueren mag best. Tuurlijk. Maar niet vanuit de gedachte 'het gaat helemaal mis, het is een grote schande, wat moeten we doen, het moet helemaal anders'.

En ik vind eigenlijk niet nodig om verder terug te kijken dan 2013, aangezien we allang van die ellende afgestapt zijn. (Nou ja, alleen om te kijken hoe het ook alweer níet moest).
Ik heb - hoop ik - voldoende uitgelegd waarom ik het nodig vind om wél verder terug te kijken.
pi_179183460
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 20:10 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Met uitzondering van 2009, toen een uptempo popnummer voor het Songfestival in een ongelukkig dance-jasje werd gegoten, heeft Nederland al sinds 2000 geen modern uptempo nummer meer gestuurd.

Op basis van de inzendingen in de afgelopen 18 jaar, gecombineerd met de heersende muziekcultuur en opvattingen over "echte muziek" heb ik niet bepaald het idee dat er volgend jaar ineens wél iets moderns met lef uit de koker komt rollen.

Uiteraard zie ik mijn ongelijk in dezen volgend jaar heel graag bewezen worden. Ik ben er ook nog steeds niet overheen dat deze track uit de open inzending in 2012 van tafel is geveegd om plaats te maken voor de C-sterren van John de Mol:

http://open.spotify.com/t(...)XRSfNfQLWcSGQfCmkhDA
Ik vind dat we binnen een bepaald muziekgenre de besten moeten sturen, als de top 10 van de Nederlandse 'moderne' scene zich te beroerd voelt om zich verkiesbaar te stellen, moet je het niet willen.
edit: wat een baggermeuk overigens dat spotifyliedje. Kwalitatieve act aub ipv dance omdat het moet.
pi_179183474
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 19:40 schreef Cyan9 het volgende:

[..]

Hoe kan je dat nou zeggen, twee ton is niks joh.. :+
Inderdaad. Het is inderdaad peanuts als je het vergelijkt met de astronomische bedragen die worden uitgegeven aan sport-uitzendrechten.

Overigens zie ik ook niet terug waar dat geld dan in gaat zitten, maar dat terzijde.
  dinsdag 15 mei 2018 @ 20:17:38 #69
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_179183490
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 20:13 schreef Wuwwa het volgende:

[..]

We hebben de beste en innovatiefste podiumbouwers in huis, een stad legt altijd bij omdat ze ideaal citymarketing kunnen uitoefenen, een concerthal staat al, een rode-loper event wil Heineken vast wel sponsoren. Nee de AVROTROS/NOS alleen lukt niet nee, maar Portugal/de portugese omroep is een stuk minder bedeeld en hen lukte het ook wel.
Het is ook niet onmogelijk, maar Portugal had ook liever niet gewonnen. Het overkwam ze.
Hebben er dit jaar ook alles aan gedaan om het niet nog eens te laten gebeuren.
Net zoals Ierland dat jaren gedaan heeft, na die 3 jaar achter elkaar. Tot een kalkoen aan toe.
Nederland zal erop aansturen om het niet hierheen te laten komen.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
pi_179183507
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 19:46 schreef Wuwwa het volgende:
Budget moet ook bij de muziek/act passen, ik denk dat geen van de songs er flink voordeel van had gehad als er veel meer geld in staging zou zitten. Ja misschien had Douwe Bob in plaats van de goedkoopste gimmick zich in een 65.000 euro kostend pak moeten hijsen. En dan...?
Goede staging hoeft helemaal niet duur te zien. Het is veel belangrijker dat het goed doordacht is en dat je volop gebruik maakt van de visuele mogelijkheden die er zijn. Ik vond dat Duitsland dat erg goed deed dit jaar. Noorwegen trouwens ook.
pi_179183525
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 19:47 schreef Em31 het volgende:

[..]

Serieuze vraag, waarom mail je de NPO/AVROTROS niet gewoon?

Ik bedoel ik denk dat iedereen hier op het forum wel wil dat er veel meer budget is _O- _O-
Ik denk niet dat het veel uithaalt. Uiteindelijk zal de politiek de NPO tot de orde moeten roepen. Maar ja, de huidige teneur is alleen maar dat er verder moet worden bezuinigd op de publieke omroep.
  dinsdag 15 mei 2018 @ 20:19:54 #72
181519 Guanabana
Pluviophile
pi_179183530
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 20:13 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

1) Dat het publiek geen enkele invloed heeft
2) Dat we geen Nationaal Songfestival meer hebben, vanwege de "pragmatische, resultaatgerichte" benadering en allerlei sterren die zich te groot voelen voor een NSF
3) Dat een groots NSF een fantastisch muziekfeest kan zijn
4) Dat we in Nederland een conservatieve muziekcultuur hebben en dat onze inzendingen voor het Songfestival daar helaas een afspiegeling van zijn.

Maar voor de goede orde: een andere wijze van selecteren - de song centraal, dan pas de artiest zoeken - vind ik van wezenlijker belang dan mijn persoonlijke wens voor een moderner geluid.
1) het publiek heeft zich nog nooit bewezen daarin, dus onze scepsis daarover lijkt me niet vreemd
2) Zie 1 en 3
3) daar ben ik het mee eens. Maar dan moet het ook wel echt leuk, professioneel en grootsopgezet zijn, en niet een herhaling van al die arremoeige shows van weleer
4) Ik vind niet dat we een conservatieve muziekcultuur hebben an sich, maar wel dat 'moderne' artiesten welliht huiverig zijn om mee te doen aan het ESF. Wie weet zijn er al 10 dj's en moderne acts benaderd door de AVROTROS, maar hebben ze er zelf geen trek in.
Koel en donker bewaren
pi_179183575
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 mei 2018 19:48 schreef Greys het volgende:

[..]

Ja daarom polsen ze dus al jaren elke beetje goede en/of bekende DJ. Omdat modern en vies woord is.
^O^

Ik ga hiermee inmiddels ook al aardig naar de 5.462 keer. Potver. _O-
Als je écht een moderne sound wilt, zijn er meer dan genoeg opties. Dat staat of valt echt niet met een paar DJ's. Het krioelt in Nederland namelijk van de goede producers.

Toen bekend werd dat Waylon opnieuw naar het Songfestival zou gaan, was ik aanvankelijk enthousiast. Waylon heeft in het verleden vaker moderne invloeden in z'n tracks verwerkt. Ik hoopte op een strakke, catchy song als Wicked Way. Helaas werd het gedateerde blues-rock.
pi_179183579
En alles wat nu 'modern' is en scoort, is Nederlandse hip-hop.
En hip-hop en rap doet het niet zo best, laat staan in een vreemde taal.
  dinsdag 15 mei 2018 @ 20:23:15 #75
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_179183595
Je bent toch gek als je de gemiddelde Nederlander laat meebeslissen over onze songfestival inzending?
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')