abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_179093987
Ik heb een Bosch PEX 400 AE. Een krachtige schuurmachine maar het papier vliegt snel af van de machine.

Nu heb ik op internet gelezen dat je dan normaal gesproken de zool moet vervangen. Ik weet alleen niet goed welk onderdeel ik dan moet bestellen, want je hebt ze in verschillende soorten en denk ook kwaliteitsverschil

https://www.bol.com/nl/p/(...)0867%26itm_role%3Din

Wil iemand met mij meekijken welke ik het beste kan uitkiezen? Is het trouwens een idee om desnoods een plateau / zool van een ander merk uit te kiezen als die duurzamer is en een betere hechting heeft?
  vrijdag 11 mei 2018 @ 20:39:57 #2
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_179094234
Nummer van het originele onderdeel is 2608601902.

Of er betere zijn kan ik je niet vertellen :)
pi_179094238
Ik ben wel benieuwd wat DE tip daarvoor is. Mijn schuurmachine heeft in principe ook een plakoppervlak, maar hij is rechthoekig met aan weerszijde klemmetjes, dus ik koop telkens gewoon een rol en klem het lekker vast want anders word ik turelures.
pi_179094913
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2018 20:40 schreef Fripsel het volgende:
maar hij is rechthoekig met aan weerszijde klemmetjes, dus ik koop telkens gewoon een rol en klem het lekker vast want anders word ik turelures.
Ja hé hé, da's een heel ander principe.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 11 mei 2018 @ 23:47:54 #5
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_179097674
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2018 20:22 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

Wil iemand met mij meekijken welke ik het beste kan uitkiezen? Is het trouwens een idee om desnoods een plateau / zool van een ander merk uit te kiezen als die duurzamer is en een betere hechting heeft?
Gewoon de bijbehorende zool kopen. Vraag is of er 1 op1 een ander merk op past. Een nieuwe zool is overigens niet echt duur, voor jouw machine.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_179098192
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2018 20:40 schreef Fripsel het volgende:
Ik ben wel benieuwd wat DE tip daarvoor is. Mijn schuurmachine heeft in principe ook een plakoppervlak, maar hij is rechthoekig met aan weerszijde klemmetjes, dus ik koop telkens gewoon een rol en klem het lekker vast want anders word ik turelures.
Vlakschuurmachine is geen excentrische schuurmachine...
pi_179103099
Ik keek gisteren nog ff goed. Het ziet er eigenlijk niet versleten uit. Ik heb nu eerder het idee dat het ligt aan het schuurpapier.

Als je perse heel duur schuurpapier moet gebruiken, staat mij een kostbare klus te wachten.

Zijn er eigenlijk bruikbare hacks? Bijvoorbeeld aan de hechtzijde van het papier klitteband lijmen? Ik probeerde het gisteren met goede dubbelzijdige tape. Het zat goed, maar door het snelle roteren werd de tape warm en verloor het zijn kleefkracht. En er kwam stof op.

En vergeten de stofbak op de machine te zetten, dus de auto van mijn ma zat helemaal onder _O-
pi_179105817
Is dit plots een probleem? Wat ben je aan het schuren? Probeer het eens op gewoon hout? En een andere merk disks.

De mijne deed dit ook bij het schuren van het plafond. De zool is gewoon nog goed, maar het fijne stof kwam tussen het schuurpapier en zool.
pi_179107246
Nee, het is eigenlijk altijd zo geweest. Het maakt het schuren wel lastig. Ik moet de trap bij mijn moeder schuren. Dat is een hardhouten geoliede open trap, maar door de jaren heen zijn de treden versleten op de plekken waar je loopt. De bedoeling is dat de trap opnieuw geschuurd wordt en daarna in Glitsa blanke lak gezet wordt: voorkomt ook uitglijden.
pi_179107409
Dan zou ik eens contact op nemen met bosch. Zou niet mogen. Die van mij doet het prima op hout en plaatmateriaal. Ik krijg soms zelf met moeite de disk er terug af.
pi_179107424
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 16:38 schreef DIYLady het volgende:
Dan zou ik eens contact op nemen met bosch. Zou niet mogen. Die van mij doet het prima op hout en plaatmateriaal. Ik krijg soms zelf met moeite de disk er terug af.
Heb jij exact dezelfde als ik?
pi_179109563
Hier ook schuurpapier wat er snel af ging, ik heb z’n soort schuurmachine met ‘ klittenband’, deze heb ik een keer ontvet met was benzine en toen bleef het schuurpapier beter zitten.
pi_179112260
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 16:39 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Heb jij exact dezelfde als ik?
Exacte model weet ik niet, maar het is een Excentrische schuurmachine van Bosch
pi_179113538
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2018 21:27 schreef blomke het volgende:

[..]

Ja hé hé, da's een heel ander principe.
Joh, maar deze zou een oppervlak moeten hebben waar je ook schijven op zou kunnen doen. Heb t ook niet verzonnen. Ben blij dat die klemmen er ter vervanging op zitten.
pi_179118602
Een vlakschuurmachine gaat alleen heen en weer. Een excentrische schuurmachine gaat zowel heen en weer als dat hij roteert. Als het een wat krachtigere machine is, roteert hij snel, waardoor het papier warmer wordt. Ik denk dat je bij excentrische schuurmachines dit probleem veel eerder hebt dan bij vlakschuurmachines.

Ik moet bekennen dat ik een poos wat goedkoper schuurpapier heb gebruikt. Bij de Lidl kon je een setje kopen. Daar zaten ook geen gaten in, maar dat houdt denk ik vooral in dat de machine het stof niet kan opvangen. Het bleef een poos zitten, maar op den duur liet het los en had het vervolgens geen grip meer. Het oppervlak waarmee je schuurt was niet eens zo versleten. Maar ik dacht "tja, goedkoop is duurkoop. Ik moet eigenlijk duurder maar geschikter schuurpapier kopen."

Afgelopen keer heb ik ook niet het allerduurste merk gebruikt, maar wel papier met afvoergaten die echt ontworpen is voor dit soort schuurmachines.

De schuurmachine is zo'n 110 euro, dus geen budgetmerk maar wel gericht voor de gewone consument. Een prof kiest voor Bosch blauw of een merk als Makita en gebruikt ook beter schuurpapier, maar zij maken vaker gebruik van zo'n machine. Je kan het model wat ik heb in elke bouwmarkt aantreffen, dus het lijkt mij sterk dat alleen heel duur schuurpapier geschikt is.

Ik heb trouwens gisteren de zool eraf geschroeft en het zaagsel verwijderd.

Het plateau is zeker het metalen ding boven de zool? Dat zat ook vast met een soort schroef, maar dat laat zich moeilijker verwijderen en ik wist niet of het verstandig is dat te proberen. Maar als het kan, doe ik het ook om het ook daarachter schoon te kunnen maken.
pi_179127284
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 23:10 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Het plateau is zeker het metalen ding boven de zool? Dat zat ook vast met een soort schroef, maar dat laat zich moeilijker verwijderen en ik wist niet of het verstandig is dat te proberen. Maar als het kan, doe ik het ook om het ook daarachter schoon te kunnen maken.
Ben bang dat je dan bij het excentriek mechaniek komt.

Het beste blaas je de zool grondig schoon met perslucht en gebruik je schuurgaas i.p.v. -papier met gatjes.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_179127701
Ik heb hetzelfde bij mijn vlakschuurmachine (festool rts400) nadat ik hem gebruikt heb op wat stucwerk wat de stukadoor erg dik had opgezet.
Bouwstofzuiger is niet regelbaar en dus niet te gebruiken met de schuurmachine, en nu trillen alle schuurvellen (ook originele) er gewoon vanaf. Gevalletje eigen schuld bij mij dus :P
pi_179145315
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2018 09:48 schreef blomke het volgende:

[..]

Ben bang dat je dan bij het excentriek mechaniek komt.

Het beste blaas je de zool grondig schoon met perslucht en gebruik je schuurgaas i.p.v. -papier met gatjes.
Thanks! Ik denk dat hij redelijk schoon is. Het meeste zat bij het plateau en dat kan je met een stokje ofzo gewoon lospeuteren.

Ik heb een nieuwe zool aangeschaft bij de Hornbach. Men zei daar dat het ook vaak voorkomt en dat dit bij zulke schuurmachines sowieso niet te voorkomen valt.

Als je een plank kaal wilt schuren, lukt dat met deze schuurmachine veel beter dan met een muis-model van Black & Dekker van 40 euro, want de excentrische machine is veel krachtiger. Maar meer kracht is meer warmte door wrijving
pi_179147406
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 00:44 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Maar meer kracht is meer warmte door wrijving
Eerste hoofdwet van de thermodynamica.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')