abonnement Unibet Coolblue
pi_178680585
Situatieschets.

In een gesloten kasten trailer zonder ventilatie roosters is een vat(60 liter) tectyl omgevallen. Aangekomen op de eerste los locatie kom ik er achter en zie dat deze een klein beetje gelekt heeft en ik probeer hem recht op te zetten. Op het moment dat ik t vat op til schiet de deksel er in zijn geheel vanaf en ligt er dus 60liter op de grond. Ik stap uit de oplegger om daar de planning te bellen om te vragen wat te doen aangezien ik geen middelen bij me heb voor een eventuele gevaarlijke stoffen situatie.

Deze geeft aan je ruimt het maar op en de bedrijfsleider van de vestiging komt je helpen. Samen met deze man geprobeerd alles zo goed mogelijk geprobeerd op te ruimen. Dit heeft al met al vanaf openen van de deksel tot het vertrek van deze vestiging een 3 uur geduurd. En daarna nog 4 adressen gelost waarbij de dampen minimaal zijn geweest naar mijn idee.

Nu ben ik na 5 dagen ziek geworden en vraag ik me af of deze stof hiermee te maken heeft. Waar zou ik dit kunnen uitzoeken. Het vergiftigingscentrum heeft de huisarts al contact mee gehad maar die wisten niet exact welke reacties er bij deze stof bekend waren en wat het medisch gezien kon doen.

Dus kortom waar zou ik hier meer informatie over kunnen krijgen? Het veiligheidsblad heb ik tot mijn beschikking.

Het betreft UN nummer 1139 vervoerscategorie 3.

Alvast bedankt voor de antwoorden.
pi_178680752
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 19:53 schreef pascalb112 het volgende:
Het vergiftigingscentrum heeft de huisarts al contact mee gehad maar die wisten niet exact welke reacties er bij deze stof bekend waren en wat het medisch gezien kon doen.
Lijkt me stug; die kunnen toch ook gewoon MSDS-en opvragen van diverse stoffen?
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_178680757
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 19:53 schreef pascalb112 het volgende:
Waar zou ik dit kunnen uitzoeken.
In de betreffende MSDS dus :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_178680840
quote:
7s.gif Op zondag 22 april 2018 19:59 schreef Geralt het volgende:

[..]

In de betreffende MSDS dus :)
Dank voor je reactie. De huisarts heeft contact gehad met het vergiftigingscentrum weet niet of hier nog verschillende in zijn of dat dit 1 centrum is? Anders zou ik zelf ook nog eens contact op kunnen nemen?

Wat zijn die msds precies?
pi_178680846
http://www.tinnemans.nl/_(...)/Valvoline/20110.pdf

Dat is er dan wel eentje waar nog wat bij zit. Dus niet alleen tectyl. Maargoed, google eens op MSDS tectyl of veiligheidsinformatieblad tectyl.

Overigens nogal kansloos dat jij niet op de hoogte bent van het mogelijke gevaar van de stoffen die je vervoert. Dat is niet zo zeer een verwijt naar jou TS, maar meer naar jouw werkgever.

Wat jij had kunnen doen is imo tegen je werkgever zeggen luister vriend, ik heb geen idee wat voor stof dit is; stuur maar iemand, maar ik voel mij niet veilig om dit op te ruimen. Waarschijnlijk beschikte je niet eens over de juiste PBM's. Die baas kon mij de poekel roetjsen. :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  zondag 22 april 2018 @ 20:03:54 #6
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_178680881
http://www.servicebest.com/downloadable/1830129_NL.pdf

4.2 staan de eventuele klachten die je kan krijgen.

Al is vijf dagen wat lang om er verband mee te houden m.i.

Overigens, je gaat al de fout in op het moment dat je zonder PBM's die troep gaat opruimen, ongeacht wat je baas je opdraagt.
And so is the past
pi_178680908
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 20:02 schreef pascalb112 het volgende:
Wat zijn die msds precies?
Veiligheidsinformatiebladen.

Staat een hele hoop informatie in over wat de betreffende stof precies is, hoe deze vervoerd moet worden, hoe gevaarlijk deze is, wat je moet doen als je er mee in aanraking komt etc etc etc.

Zoek de juiste op en ga de discussie met je baas aan zou ik zeggen. Compleet onverantwoord om iemand op pad te sturen zonder dat die persoon kennis genomen heeft van wat hij precies vervoerd en dan vervolgens zeggen ja joh, ruim maar gewoon even op.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  zondag 22 april 2018 @ 20:04:46 #8
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_178680911
Of wat vosss zegt.
And so is the past
pi_178680958
Anno 2018 kan dit soort toestanden toch echt niet meer :X
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_178681086
Leg de vraag anders neer bij de GGD van de gemeente, die hebben adviseurs die meer van gevaarlijke stoffen en reacties op gezondheid af weten. (En daar zijn ze voor).
dag
pi_178681567
Het veiligheidsblad heb ik gelijk opgevraagd bij de leverancier van onze klant. Het vat is een donderdag omgevallen en die ochtend toen ik thuis kwam leek het wel alsof ik dronken was en voelde me totaal niet lekker. Maar na 5 dagen had ik 42 graden koorts.

Het ADR gebeuren is al ruim een jaar een drama. En menig discussie over gehad. Alleen wordt er aangegeven dat wij onder automotive vervoer vallen en dat er daarom andere regels gelden. Wat in mijn ogen bullshit is.

Het opruimen zelf is dom geweest dat weet ik en zal ik een volgende keer ook zeker niet doen.
pi_178681744
quote:
7s.gif Op zondag 22 april 2018 20:06 schreef Geralt het volgende:
Anno 2018 kan dit soort toestanden toch echt niet meer :X
Ben ik zeer zeker met je eens. Alleen als ik 100% bewijs heb dat de stof ervoor gezorgd heeft dat ik ziek ben geworden dan zie ik mogelijkheden om dit te stoppen. Anders blijven ze ermee wegkomen.
  zondag 22 april 2018 @ 20:45:02 #13
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_178681809
quote:
7s.gif Op zondag 22 april 2018 20:06 schreef Geralt het volgende:
Anno 2018 kan dit soort toestanden toch echt niet meer :X
Je wil ze de kost niet geven vrees ik.
And so is the past
pi_178681812
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 20:11 schreef Peter het volgende:
Leg de vraag anders neer bij de GGD van de gemeente, die hebben adviseurs die meer van gevaarlijke stoffen en reacties op gezondheid af weten. (En daar zijn ze voor).
dat zou inderdaad nog een optie zijn.
pi_178681829
quote:
7s.gif Op zondag 22 april 2018 20:06 schreef Geralt het volgende:
Anno 2018 kan dit soort toestanden toch echt niet meer :X
Of de planner dacht dat hij een Pool voor zich had.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_178681840
Volgende keer jezelf melden bij de verplichte preventie medewerker, oh wacht.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_178681869
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 20:41 schreef pascalb112 het volgende:

[..]

Ben ik zeer zeker met je eens. Alleen als ik 100% bewijs heb dat de stof ervoor gezorgd heeft dat ik ziek ben geworden dan zie ik mogelijkheden om dit te stoppen. Anders blijven ze ermee wegkomen.
Je kunt ook een melding bij de arbeidsinspectie doen als je dat wil.
https://www.inspectieszw.nl/melden/arbeidsongeval
dag
pi_178682063
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 20:48 schreef Peter het volgende:

[..]

Je kunt ook een melding bij de arbeidsinspectie doen als je dat wil.
https://www.inspectieszw.nl/melden/arbeidsongeval
Dat gaat me op dit moment nog te ver aangezien ik er nog geen zekerheid van heb dat de stof ermee te maken heeft.
pi_178682076
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 20:46 schreef halfway het volgende:
Volgende keer jezelf melden bij de verplichte preventie medewerker, oh wacht.
Ja dit soort dingen zijn ver te zoeken en hebben ze nog nooit van gehoord( of niets van willen weten)
pi_178682203
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 21:00 schreef pascalb112 het volgende:

[..]

Ja dit soort dingen zijn ver te zoeken en hebben ze nog nooit van gehoord( of niets van willen weten)
Wat doe je daar als Nederlander dan nog? er is werk genoeg.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_178682224
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 20:59 schreef pascalb112 het volgende:

[..]

Dat gaat me op dit moment nog te ver aangezien ik er nog geen zekerheid van heb dat de stof ermee te maken heeft.
Heeft het bedrijf een OR?
dag
pi_178682262
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 21:07 schreef halfway het volgende:

[..]

Wat doe je daar als Nederlander dan nog? er is werk genoeg.
Het is een goede werkgever met nette betalingen en het werk zelf staat me wel aan. Alleen de puntjes op de i qua veiligheid en regeltjes die worden nog weleens overgeslagen
pi_178682273
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 21:08 schreef Peter het volgende:

[..]

Heeft het bedrijf een OR?
Nee het bedrijf heeft eigenlijk niks. Alleen de familie achter het bedrijf. Directeur en zijn vrouw en hun kinderen. Die runnen alles
pi_178682299
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 21:11 schreef pascalb112 het volgende:

[..]

Het is een goede werkgever met nette betalingen en het werk zelf staat me wel aan. Alleen de puntjes op de i qua veiligheid en regeltjes die worden nog weleens overgeslagen
Waarom pak jij die handschoen dan niet op?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_178682342
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 21:14 schreef halfway het volgende:

[..]

Waarom pak jij die handschoen dan niet op?
Dat heb ik inderdaad al vaak geprobeerd alleen wordt er dan gezegd. Wij zijn een klein familie bedrijf(let wel met 30 auto's) dit kunnen wij niet betalen.

Ik heb zelfs aangeboden op eigen kosten de papieren te halen voor veiligheidsadviseur. Maar ook dit werd afgeketst. In mijn ogen zo van het gaat nu goed zonder dit dus waarom is het nodig.
pi_178682411
Ben je lid van een vakbond?
dag
pi_178682504
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 21:17 schreef pascalb112 het volgende:

[..]

Dat heb ik inderdaad al vaak geprobeerd alleen wordt er dan gezegd. Wij zijn een klein familie bedrijf(let wel met 30 auto's) dit kunnen wij niet betalen.

Ik heb zelfs aangeboden op eigen kosten de papieren te halen voor veiligheidsadviseur. Maar ook dit werd afgeketst. In mijn ogen zo van het gaat nu goed zonder dit dus waarom is het nodig.
Jaja ik heb 25 jaar voor een familiebedrijf gewerkt en dat was precies zo, nu werk ik voor een grote organisatie waar het bijna over georganiseerd is.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_178682511
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 21:21 schreef Peter het volgende:
Ben je lid van een vakbond?
Nee helaas ook niet. Heb wel een goeie rechtsbijstand maar voordat ik die inschakel wil ik toch wat meer duidelijkheid hebben of het ermee te maken kan hebben. Ik denk dat ik morgen toch zelf nog eens het vergiftigingscentrum ga bellen en het verhaal uitleg. Kijken wat hun mijzelf gaan vertellen
pi_178682531
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 21:28 schreef halfway het volgende:

[..]

Jaja ik heb 25 jaar voor een familiebedrijf gewerkt en dat was precies zo, nu werk ik voor een grote organisatie waar het bijna over georganiseerd is.
Ja de middenweg hierin is lastig te vinden. Maar ach het werk blijft leuk
pi_178682819
quote:
Op zondag 22 april 2018 20:03 schreef nogeenoudebekende het volgende:
http://www.servicebest.com/downloadable/1830129_NL.pdf

4.2 staan de eventuele klachten die je kan krijgen.

Al is vijf dagen wat lang om er verband mee te houden m.i.

Overigens, je gaat al de fout in op het moment dat je zonder PBM's die troep gaat opruimen, ongeacht wat je baas je opdraagt.
Een hond heeft een baas.
Mensen hebben een werkgever.
pi_178684485
Als ik een MSDS van tectyl lees lijkt het me erg stug dat het iets met koorts te maken heeft. Als het problemen zou hebben opgeleverd lijken het voornamelijk actute problemen met duidelijke symptomen.
Zou me er niet te veel druk om maken, wel over je werkgever die er veel te laks mee omgaat.
pi_178685143
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 20:33 schreef pascalb112 het volgende:
Maar na 5 dagen had ik 42 graden koorts.
Google even op 42 graden koorts... Mag hopen dat dat snel over was!
pi_178686930
Toen ik nog een hele kleine vannelle was heb ik gewerkt als tectyleerder en dat deed ik zonder enige bescherming.
Ik heb daar nooit koorts van gehad, dat is een ding dat er volgens mij niks mee te maken heeft.
Je koorts heeft er denk ik niks mee te maken maar vervelend is het wel.

Maar ook al heeft je koorts er misschien niks mee te maken, de werkwijze van je werkgever is niet goed te noemen en ik vraag me serieus af of werkgever daar wel wettelijk mee weg kan komen.

Ik heb niet echt direct een advies of een idee voor je maar het lijkt me het uitzoeken wel waard.
pi_178687529
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 01:56 schreef DarkE het volgende:

[..]

Google even op 42 graden koorts... Mag hopen dat dat snel over was!
Dat is wel beetje erg hoog, denk je eerder aan een infectie ontsteking e.d. Dat krijg je niet van gevaarlijke stoffen. Daarnaast moet je werkgever een RI&E hebben waar dit soort info naar voren moet komen.
pi_178687694
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 23:42 schreef .SP. het volgende:
Als ik een MSDS van tectyl lees lijkt het me erg stug dat het iets met koorts te maken heeft. Als het problemen zou hebben opgeleverd lijken het voornamelijk actute problemen met duidelijke symptomen.
Zou me er niet te veel druk om maken, wel over je werkgever die er veel te laks mee omgaat.
Ja klopt de werkgever is al aangesproken op zijn gedrag door de bedrijfsarts die hij nu heeft moeten inschakelen. En de bedrijfsarts denkt nog na over de stappen tegen het bedrijf waar wij voor rijden.
pi_178687716
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 01:56 schreef DarkE het volgende:

[..]

Google even op 42 graden koorts... Mag hopen dat dat snel over was!
Het heeft al met al een week geduurd voordat de koorts naar beneden was. Wel daarna nog een week in het ziekenhuis gelegen met flink wat anti biotica
  maandag 23 april 2018 @ 09:39:05 #37
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_178687731
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 19:53 schreef pascalb112 het volgende:
Nu ben ik na 5 dagen ziek geworden
Wat heb je?
pi_178687748
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 07:48 schreef vannelle het volgende:
Toen ik nog een hele kleine vannelle was heb ik gewerkt als tectyleerder en dat deed ik zonder enige bescherming.
Ik heb daar nooit koorts van gehad, dat is een ding dat er volgens mij niks mee te maken heeft.
Je koorts heeft er denk ik niks mee te maken maar vervelend is het wel.

Maar ook al heeft je koorts er misschien niks mee te maken, de werkwijze van je werkgever is niet goed te noemen en ik vraag me serieus af of werkgever daar wel wettelijk mee weg kan komen.

Ik heb niet echt direct een advies of een idee voor je maar het lijkt me het uitzoeken wel waard.
Het was me net iets te toevallig dat ik 5 dagen nadat dit gebeurd is ik zo ziek als een hond ben geworden. Daarom ben ik eraan gaan twijfelen.

De werkgever zelf heeft niet de opdracht gegeven. Wel ons contact persoon van de firma waar wij voor rijden. Ik had zelf zoiets mocht ik nu zwart op wit kunnen krijgen via een instantie dat de stof ermee te maken heeft. Dan schakel ik mijn rechtsbijstand in en dan mag die uitzoeken bij wie ik mijn geld kan halen.
pi_178687758
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 09:39 schreef Kopiko het volgende:

[..]

Wat heb je?
een ontsteking in de darmen. Daarvoor nooit ziek geweest
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 23 april 2018 @ 10:04:10 #40
408813 crew  trein2000
pi_178688160
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 09:40 schreef pascalb112 het volgende:

[..]

Het was me net iets te toevallig dat ik 5 dagen nadat dit gebeurd is ik zo ziek als een hond ben geworden. Daarom ben ik eraan gaan twijfelen.

De werkgever zelf heeft niet de opdracht gegeven. Wel ons contact persoon van de firma waar wij voor rijden. Ik had zelf zoiets mocht ik nu zwart op wit kunnen krijgen via een instantie dat de stof ermee te maken heeft. Dan schakel ik mijn rechtsbijstand in en dan mag die uitzoeken bij wie ik mijn geld kan halen.
In het vervolg je wg bellen en melden dat er een mogelijk ongeval gevaarlijke stoffen heeft plaatsgevonden. En dat hij het maar moet komen oplossen, jij bent er immers niet voor opgeleid/uitgerust.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_178688555
Inmiddels contact gehad met het vergiftigingscentrum en deze hebben me na een uur teruggebeld en aangegeven dat de stof wel bekend staat om het laten kelderen van je weerstand. Maar dat t ziektebeeld er niets mee te maken heeft.

Iedereen bedankt voor de reacties. Er mag van mij een slotje op
pi_178692578
Hoe zeker weet je dat de lekkende stof inderdaad 100% tectyl was?
pi_178692654
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 21:17 schreef pascalb112 het volgende:

[..]

Dat heb ik inderdaad al vaak geprobeerd alleen wordt er dan gezegd. Wij zijn een klein familie bedrijf(let wel met 30 auto's) dit kunnen wij niet betalen.

Ik heb zelfs aangeboden op eigen kosten de papieren te halen voor veiligheidsadviseur. Maar ook dit werd afgeketst. In mijn ogen zo van het gaat nu goed zonder dit dus waarom is het nodig.
Niet kunnen betalen is geen reden om je niet aan de wet te houden. Door zich niet aan de wet te houden neemt het bedrijf risico's voor het personeel, de omgeving en worden bedrijven die zich wel aan de regels houden benadeeld.
  maandag 23 april 2018 @ 14:50:19 #44
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_178693092
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 21:17 schreef pascalb112 het volgende:
Wij zijn een klein familie bedrijf(let wel met 30 auto's) dit kunnen wij niet betalen.
Dan maar hopen dat ze wel een hele goede aansprakelijkheidsverzekering kunnen betalen, want als jij permanent arbeidsongeschikt zou raken door dit soort laksigheid kan je duidelijk voor schadevergoeding ook niet bij hun aankloppen.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  maandag 23 april 2018 @ 15:15:39 #45
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_178693491
quote:
6s.gif Op zondag 22 april 2018 21:44 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Een hond heeft een baas.
Mensen hebben een werkgever.
Neuh, als je je zo laat behandelen heb je een baas.
And so is the past
  maandag 23 april 2018 @ 15:16:55 #46
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_178693509
quote:
3s.gif Op maandag 23 april 2018 14:50 schreef Elpis het volgende:

[..]

Dan maar hopen dat ze wel een hele goede aansprakelijkheidsverzekering kunnen betalen, want als jij permanent arbeidsongeschikt zou raken door dit soort laksigheid kan je duidelijk voor schadevergoeding ook niet bij hun aankloppen.
Grappig dat je dit aanhaalt aangezien hij zelf ook gewoon verwijtbaar arbeidsongeschikt raakt als hij willens en wetens zonder de juiste papieren met gevaarlijke stoffen werkt.

En dan heb je het nog niet over aansprakelijkheid als er een ongeluk gebeurd en derden raken gewond/gehandicapt/overlijden.
And so is the past
  maandag 23 april 2018 @ 16:27:20 #47
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_178694725
quote:
6s.gif Op zondag 22 april 2018 21:44 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Een hond heeft een baas.
Mensen hebben een werkgever.
:')

Zolang die werkgever mij betaald is hij mijn baas en doe ik wat hij zegt. Binnen bepaalde kaders zeg maar. Mensen die maar moeten benadrukken dat ze geen baas hebben :'). Uiteraard niet, maar schijnbaar ben je nogal honds als je dat zo benadrukt moet hebben.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
pi_178781026
Typisch een transportbedrijf. Schijt aan de wet. De boel moet doorgaan en ze flikken alles waarvan ze denken dat ze ermee wegkomen.

Chauffeurs zijn gewoon een voetveeg. 9 vd 10 zijn ook niet al te snugger en dat is de reden dat er nooit wat zal veranderen.

Ik heb pas geinvesteerd in het groot rijbewijs maar bij de sollicitatiegesprekken heb ik al door dat het gewoon een bende is. Zo werd me verteld dat ik 15 uur moest werken en de tachograaf tijdens het laden en lossen maar op 'rusten' moest zetten.

ADR klinkt leuk en je zal misschien een paar eurootjes meer vangen maar de risico's zijn voor een doorsnee chauffeur onmogelijk in te schatten.
  vrijdag 27 april 2018 @ 20:34:53 #49
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_178781086
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2018 20:30 schreef tstile het volgende:

Ik heb pas geinvesteerd in het groot rijbewijs
Dat is geen investering meer maar geld weggooien als je het mij vraagt.
And so is the past
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')