geen last vanquote:Op zondag 22 april 2018 12:36 schreef halfway het volgende:
Je zult bij iedere deur een profiel moeten leggen, ivm temperatuur verschillen zal het laminaat veschillend uitzetten/krimpen met alle gevolgen (naden of bollingen) van dien
quote:Op zondag 22 april 2018 11:58 schreef blomke het volgende:
Ik neem aan de planken parallel aan de lichtinval van de vensters? Intuitief linksbovenin de hoek van slaapkamer 1,
Het is meer iets om de breedte of de lengte van de kamer te benadrukken. Vaak genoeg kamers met lichtinval op meerdere kanten.quote:Op zondag 22 april 2018 11:57 schreef Jordy-B het volgende:
In de regel leg je laminaat in de richting van het licht. Maar controleer eerst even of je overloop daadwerkelijk recht is met haakse hoeken. Als dat niet zo is, kan je beter overdwars leggen.
Dat begrijp ik niet?quote:Op zondag 22 april 2018 13:02 schreef Holenbeer het volgende:
Overigens maakt dat het niet makkelijker als je meerdere kamers wilt leggen, want het mooiste is wel om de legrichting in iedere kamer hetzelfde te doen.
Als je in de ene kamer de lengte wil benadrukken, en in de andere de breedte. Je moet een keuze maken die voor alle kamers geldtquote:
Als het goed in geklikt zit blijft het wel liggen. Een laminaat vloer leg je in de regel zwevend.quote:Op zondag 22 april 2018 12:47 schreef Mevrouw1983 het volgende:
Ik zat zelf te denken om te beginnen in slaapkamer 3 tegen het toilet aan als die kamer gelegd is dan de hal in. Ben bang als ik begin in slaapkamer 1 dan zodra ik in de hal kom en doorleg naar slaapkamer 3 dat een deel "zweeft" omdat je niet direct tegen een muur aan kan leggen.of niet?
gouden regel, altijd van boven naar beneden werken.. dus slaapkamer 1quote:Op zondag 22 april 2018 14:15 schreef Travok het volgende:
Ik zou beginnen in de hoek linksonder, slaapkamer 2 dus. Dan kan je alles in 1 keer doorleggen. Je kan dan in 1 richting blijven leggen zonder dat je zeg maar terug hoeft te gaan.
Of linksonder in kamer 2 of rechtsboven in kamer 3,het is maar net wat je als boven beschouwt en in welke richting je wilt leggen...quote:Op zondag 22 april 2018 15:11 schreef Onnoman het volgende:
[..]
gouden regel, altijd van boven naar beneden werken.. dus slaapkamer 1
Ja bij jouw ligt het zeker net, dat losgaan en kieren komt na een paar jaar meestal. Soms al na een jaar. Ik heb het hier niet gedaan, ligt nog steeds mooi, na de jaren.quote:
kiertje hier en daar boeit me eigenlijk niet zoveelquote:Op zondag 22 april 2018 16:56 schreef Fer het volgende:
[..]
Ja bij jouw ligt het zeker net, dat losgaan en kieren komt na een paar jaar meestal. Soms al na een jaar. Ik heb het hier niet gedaan, ligt nog steeds mooi, na de jaren.
Als ik linksonder kamer 2 begin moet ik in kamer 1 toch "terug leggen"?quote:Op zondag 22 april 2018 16:45 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
Of linksonder in kamer 2 of rechtsboven in kamer 3,het is maar net wat je als boven beschouwt en in welke richting je wilt leggen...
Dat dus!quote:Op zondag 22 april 2018 13:12 schreef Makrolon het volgende:
Overloop aan de trapkant begnnen met banen slaapkamer 3 in leggen, dan moet je in slaapkamer 3 een klein stukje achteruit terug leggen maar heb je t wel mooi recht in de overloop liggen. En dan zo de andere slaapkamers in leggen.
Klopt helemaal, maakt wat dat betreft, dus geen ruk uit. Alleen ik ben rechtshandig en ik denk dat je dan beter van rechts naar links kunt leggen; i.e. kamer 1.quote:Op zondag 22 april 2018 17:20 schreef Mevrouw1983 het volgende:
Als ik linksonder kamer 2 begin moet ik in kamer 1 toch "terug leggen"?
Klopt. Als je terugleggen wilt voorkomen zou je rechtsboven in kamer 3 moeten beginnen. Het is dan wel handig om even uit te meten of je met een hele of in de breedte afgekorte begint zodat je een beetje mooi in de gang uitkomt.quote:Op zondag 22 april 2018 17:20 schreef Mevrouw1983 het volgende:
[..]
Als ik linksonder kamer 2 begin moet ik in kamer 1 toch "terug leggen"?
Wat is t probleem met terug leggen? Zo lastig is dat niet.quote:Op zondag 22 april 2018 21:27 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
Klopt. Als je terugleggen wilt voorkomen zou je rechtsboven in kamer 3 moeten beginnen. Het is dan wel handig om even uit te meten of je met een hele of in de breedte afgekorte begint zodat je een beetje mooi in de gang uitkomt.
(dit laatste is bij alle kamers overigens relevant, je wilt niet ergens een strook van paar centimeter leggen)
Voor mij is het geen probleem, maar ts begon erover.quote:Op zondag 22 april 2018 21:41 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Wat is t probleem met terug leggen? Zo lastig is dat niet.
8 jaar helemaal zoals het in begin ook lag. Ik heb nu zo'n 20 vloeren gelegd. Keer of 8 met mensen die er 'goed' in zouden zijn. Zonder uitzondering begon ze met een ikea blokje dat laminaat er in te rammen. Terwijl er toch duidelijk klik laminaat op de verpakking staat.quote:Op zondag 22 april 2018 16:56 schreef Fer het volgende:
[..]
Ja bij jouw ligt het zeker net, dat losgaan en kieren komt na een paar jaar meestal. Soms al na een jaar. Ik heb het hier niet gedaan, ligt nog steeds mooi, na de jaren.
quote:Op zondag 22 april 2018 21:50 schreef Nico987 het volgende:
Zonder uitzondering begon ze met een ikea blokje dat laminaat er in te rammen. Terwijl er toch duidelijk klik laminaat op de verpakking staat.
Rtfm?quote:Op zondag 22 april 2018 21:57 schreef blomke het volgende:
[..]herkenbaar, ik zou één van die acht hebben kunnen zijn. Overigens na RTFM, wist ik hoe het moest.
Dit dus! Uitgaande van parallel aan de lichtinval (wat mijn voorkeur zou hebben). Als je haaks op de lichtinval wil maakt het niet zoveel uit. Sommige andere adviezen begrijp ik echt niet...quote:
Als je plank 20cm breed is, en je houdt 23cm over, kan je beter 2 planken verzagen op 12 en 11 cm dan 1 hele gebruiken en bij de ander 3cm afzagen. Dit legt makkelijker en ziet er mooier uitquote:Op maandag 23 april 2018 00:57 schreef Mevrouw1983 het volgende:
Ik lees een aantal keer; uitmeten zodat je niet ergens een strook van een paar cm. legt. Maar een kamer is zelden precies de breedte van een aantal hele planken toch?? Als je ergens paar cm. overhoudt in een kamer moet je toch smalle stukken tegen de muur gaan leggen. Hoe je ook uitmeet, dit kan je niet voorkomen toch?
Hebben jullie het nou over de lengte of de breedte?quote:Op maandag 23 april 2018 18:58 schreef Holenbeer het volgende:
Als je plank 20cm breed is, en je houdt 23cm over, kan je beter 2 planken verzagen op 12 en 11 cm dan 1 hele gebruiken en bij de ander 3cm afzagen. Dit legt makkelijker en ziet er mooier uit
Ik over breedte van de plank, de korte kant van een ongezaagde laminaatplankquote:Op maandag 23 april 2018 19:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Hebben jullie het nou over de lengte of de breedte?
Duidelijk. Ik vergiste mij, maar iets dergelijks geldt ook voor de lengte. Maar dat is wat minder ingewikkeld omdat je dan in de breedte moet zagen i.p.v. de lengtequote:Op maandag 23 april 2018 19:50 schreef Holenbeer het volgende:
Ik over breedte van de plank, de korte kant van een ongezaagde laminaatplank
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |