https://www.nrc.nl/nieuws(...)ndverraders-a1605392quote:Van voetbalhelden tot landverraders
Het Poolse voetbalteam dat veel indruk maakte op het WK van 1938, loste op in de tumultueuze geschiedenis van Midden-Europa.
Pieter van Os
5 juni 2018
Wel een heel aparte vondst ja. Unlucky ramptoerist.quote:Op woensdag 30 mei 2018 08:48 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
29-05-2018
Archeologen stuiten in Pompeii op dramatisch tafereel: skelet van man, onthoofd door steen toen hij zich vergaapte aan vulkaanuitbarsting
[ afbeelding ]
© EPA - Op de plaats van 's mans hoofd rust een 300 kilo zwaar stuk steen
Wetenschap & Planeet Onderzoekers hebben bij opgravingen in de verwoeste stad Pompeii, die in 79 na Christus onder as en stenen uit de vulkaan de Vesuvius werd bedolven, een onthoofd lichaam aangetroffen.
Het gaat om resten van een man die vermoedelijk zo’n 35 jaar oud was toen hij stierf. Archeologen vermoeden dat de man naar de uitbarsting keek toen hij werd geraakt door een stuk steen van 300 kilo. Daardoor verloor hij zijn hoofd, bericht persbureau ANSA. Een verwonding aan het been van de man zou het onmogelijk hebben gemaakt tijdig te vluchten voor het natuurgeweld. De leider van de opgraving bij de oude Romeinse stad, Massimo Osanna, noemde de vondst ‘dramatisch en uitzonderlijk’.
[ afbeelding ]
© AP - Antropoloog Valeria Amoretti bij het skelet van de in het jaar 79 omgekomen man
Wedstrijdpaard
Eerder deze maand werden bij opgravingen in de antieke stad een paardenstal en de overblijfselen van een renpaard gevonden. De afdruk die het dier achterliet doet vermoeden dat het om een volbloed ging dat voor wedrennen werd gebruikt en niet als lastdier. Het stallencomplex maakt deel uit van een villa aan de noordelijke kant van de stad. Bij de blootlegging van de woning kwamen ook keukengerei en een houten bed aan het licht. Grote delen van het gebied moeten echter nog worden uitgegraven.
[ afbeelding ]
© AP - Archeologen vermoeden dat de man naar de uitbarsting keek toen hij werd geraakt door een stuk steen van 300 kilo en zijn hoofd verloor.
[ afbeelding ]
© EPA - Een verwonding aan het been van de man zou hem hebben belet een veilig heenkomen te zoeken tijdens de uitbarsting.
[ afbeelding ]
© EPA - Eerder deze maand werd een compleet skelet van een paard aangetroffen bij uitgravingen in de Italiaanse plaats.
[ afbeelding ]
© EPA
(HLN)
https://www.vrt.be/vrtnws(...)afe-in-de-arabische/quote:Karimeh Abbud: maak kennis met de eerste professionele fotografe in de Arabische wereld
In Cinema Galeries in Brussel worden deze week zo'n 80 foto's tentoongesteld van de allereerste Arabische fotografe Karimeh Abbud. Wie was deze vrouw die al beelden maakte in de eerste helft van de 20e eeuw?
Majd Khalifeh
12:46
quote:Op woensdag 6 juni 2018 17:14 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Wel een heel aparte vondst ja. Unlucky ramptoerist.
Wat een raar bericht. Er kwamen enorm veel zeeschepen op de Zuiderzee. Alleen de extreem grote schepen bleven bij Texel liggen. De andere voeren gewoon tot aan Amsterdam aan toe door. Eventueel na even voor Pampus te hebben gelegen.quote:Op woensdag 13 juni 2018 08:43 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
11-06-2018
Onderzoek naar mysterieus scheepswrak Noordoostpolder
[ afbeelding ]
opgraving NoordoostpolderNog steeds worden in de Noordoostpolder opzienbarende vondsten gedaan. Vandaag begint een onderzoek naar een scheepswrak dat in 2016 werd ontdekt. Een verkennend onderzoek leverde meer informatie op over het tot dan toe onbekende scheepswrak.
Flevoland staat bekend als scheepskerkhof. Uit de voormalige zeebodem werden al veel wrakken opgegraven. Toch is dit wrak dat wordt aangeduid als K-47 een bijzonder exemplaar. In eerste plaats omdat het wrak lange tijd onontdekt bleef. Maar opvallend is ook het formaat: het wrak is veel te groot voor de Zuiderzee. De meeste teruggevonden wrakken zijn kleiner.
Zeeschip op de Zuiderzee
Dat doet de archeologen vermoeden dat het schip op groter water thuishoorde dan de Zuiderzee. Waarschijnlijk voer het normaliter naar bestemmingen als de Britse eilanden of het Iberisch schiereiland. Dat vermoeden wordt bevestigd doordat uit het vooronderzoek bleek dat de buitenkant van het schip is uitgevoerd met een dubbelding. Dat is een dubbele laag planken, waardoor de houten scheepshuid beter bestand is tegen de slijtage door het zeewater en beestjes die het schip aantasten, zoals paalworm. Wat het zeeschip op de Zuiderzee deed en hoe het precies gezonken is, moet uit verder onderzoek blijken. Ook moet dan duidelijk worden wat voor type schip dit precies geweest is.
Schade aan het wrak
Het onderzoek wordt wel bemoeilijkt door schade aan het scheepswrak. Het wrak werd ontdekt toen de ploeg van een boer vast bleef zitten in het zware houtwerk. Voorafgaand aan het verkennend onderzoek werden al een aantal balken met een graafmachine uit het wrak gehaald. Ook de drainage van de bodem, en de daardoor ontstane uitdroging hebben het wrak geen goed gedaan.
Tentoonstelling
Het onderzoek zal zich ook richten op het documenteren en conserveren van verschillende vondsten die in en rond het wrak zijn gedaan. Daarna zal er ook gekeken worden naar wat er met het wrak moet gebeuren. Het kan niet op de huidige plek blijven liggen, maar de verschillende partijen zijn er nog niet over uit wat er met het wrak gaat gebeuren. Verschillende vondsten die in en rond het wrak zijn gedaan worden binnenkort al tentoon gesteld. De meer kwetsbare vondsten zullen eerst geconserveerd worden. Dat proces kan nog zeker een half jaar tot een jaar duren.
Bronnen:
•NOS.nl: Ongekend groot scheepswrak in de klei van de Noordoostpolder
•Academia.edu: Te groot voor de Zuiderzee: verkennend archeologisch onderzoek van een groot zeegaand 18e-eeuws vrachtschip.
(archeologieonline.nl)
Is dat zo?quote:Op woensdag 13 juni 2018 14:52 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Wat een raar bericht. Er kwamen enorm veel zeeschepen op de Zuiderzee. Alleen de extreem grote schepen bleven bij Texel liggen. De andere voeren gewoon tot aan Amsterdam aan toe door. Eventueel na even voor Pampus te hebben gelegen.
Ja.quote:
Weer wat bijgeleerdquote:
quote:‘De gevonden wapens gingen gewoon de plomp in’
De geschiedenis van de hoofdstad is aan herziening toe, dankzij de opgravingen bij de nieuwe metro.
De eerste Amsterdammers waren ambachts- en kooplieden. Géén boeren, zoals in geschiedenisboeken staat. Toen de monding van de Amstel omstreeks 1170 door een reeks stormvloeden bewoonbaar werd en een betere verbinding per schip met de Zuiderzee kreeg, trokken kooplui en handwerkslieden naar het huidige Damrak en Rokin. Zij waren het die de basis legden voor Amsterdam als scheepvaartstad en handelscentrum.
Nieuwe bewijzen hiervoor zijn te danken aan het bodemonderzoek bij de aanleg van de Noord-Zuidlijn, de metro die vanaf 22 juli Amsterdam-Noord met station Zuid verbindt. (NRC).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:De website Below the surface over alle bodemvondsten van de Noord-Zuidlijn, onder meer de 10.000 vondsten die vanaf 22 juli te zien zijn in de vitrines op metrostation Rokin.
De fototentoonstelling Amsterdam Stuff – Archeologische vondsten Noord-Zuidlijn is t/m 3 september te zien in Huis Marseille in Amsterdam.
Het boek Spul – Catalogus archeologische vondsten Noord-Zuidlijn Amsterdam, Van Zoetendaal / De Harmonie, 600 blz., kost 79,50 euro.
quote:
Rogier van der Weyden ontsluierd
Vanaf 14 juni 2018 wordt De bewening van Christus, (c. 1460-1464) van Rogier van der Weyden voor de ogen van de bezoekers in het Mauritshuis gerestaureerd. Dit gebeurt in een tijdelijk atelier in de tentoonstellingszaal.
De bewening is het oudste schilderij in het Mauritshuis en het enige werk van de Vlaamse meester in een Nederlands museum. Bezoekers komen tijdens de restauratie veel te weten over het technische en kunsthistorische onderzoek naar het schilderij. Bovendien is een zeldzaam bruikleen uit de Galleria degli Uffizi in Florence te zien. Naast het terugbrengen van de prachtige kleuren van het meesterwerk hoopt het Mauritshuis ook meer te weten te komen over het kunstwerk zelf en zijn geschiedenis. (Mauritshuis).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.canvas.be/can(...)ens-hooghuis-in-doelquote:Het droeve lot van Rubens' Hooghuis in Doel
canvas curiosa-Rubens-antwerpen-geschiedenis
geschreven op 15 juni 2018
In het ten dode opgeschreven Scheldedorp Doel ligt het Hooghuis, een markant pand gebouwd in 1613 als buitenhuis voor de schoonvader van Rubens. Nu Doel dreigt te verdwijnen moet een oplossing gezocht worden voor het geklasseerde Hooghuis. Rubens kijkt mee vanuit zijn graf…
Lees het verhaal van het droeve lot van Rubens' Hooghuis.
twitter:MinBijleveld twitterde op maandag 18-06-2018 om 13:25:20 Op deze dag in 1815 werd Napoleon Bonaparte bij Waterloo verslagen. Minder bekend is dat 30.000 Nederlandse militairen een bijdrage leverden aan de nederlaag van de Franse keizer. Opdat we niet vergeten! https://t.co/CeB3ScX56s reageer retweet
quote:
Ah, binnenkort in het RMO, dus.quote:Op donderdag 21 juni 2018 08:55 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Vroegmiddeleeuwse graven gevonden in Leiden
quote:
A Renaissance Masterpiece Returns to Antwerp after Almost 450 Years
The Plantin Polyglot Bible, produced by the Plantin Printing workshop in Antwerp almost 450 years ago for King Philip II, is a monument of biblical scholarship. On 11 July, a copy will be auctioned by Christie's - London.
But before it is being auctioned, this monumental masterpiece will be on public view for two days (21 and 22 June 2018) at the very place it originated from, near the presses that printed it: the Plantin Museum read more about the museum in (this article from The Low Countries yearbook). (Ons Erfdeel).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:De Biblia Polyglotta
De Biblia polyglotta - of veeltalige Bijbel - is een monumentaal meesterwerk van Plantin. Het beslaagt acht delen: vier met het Oude Testament, één met het Nieuwe Testament en drie delen 'Apparatus' of commentaren. De bijbeltekst zelf is gedrukt in vijf talen: Latijn, Grieks, Hebreeuws, Chaldeeuws en Oud-Syrisch.
Plantin deed heel wat moeite voor deze opdracht. Ten eerste wilde hij iets groots realiseren. Ten tweede wilde hij met deze publicatie het vertrouwen van Filips II winnen. Dat was nodig: drie van zijn vennoten bleken calvinisten bij de Beeldenstorm. Daarbij kwam nog dat Plantin eind 1566 in Utrecht een anti-Spaanse drukkerij had helpen opzetten. Een daad van hoogverraad. (Museum Plantin Moretus).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door Nibb-it op 21-06-2018 23:40:06 ]
quote:
‘The finest Bible ever printed in Christendom’
The Plantin Polyglot, a Renaissance bible printed for King Philip II of Spain, makes an emotional homecoming to the Antwerp printing press where it was made more than four centuries ago. On 11 July it is offered in Books and Manuscripts in London
Around 450 years ago the Antwerp printing press of Christophe Plantin (1520-1589) set out to produce what he hoped would be ‘the finest bible ever printed in Christendom’, explains art critic Alastair Sooke: a sumptuous multi-volume bible, printing the text in its original five languages, under the patronage of King Philip II of Spain. Due to this royal patronage, it is also called the Biblia Regia, or Royal Bible. (Christie's).Iemand nog 600.000 pond over?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Vervalsing van de steentijd
Ad Wouters (1917-2001) was een bekende amateur-archeoloog en groot kenner van de Steentijd. Hij liet tienduizenden vondsten na. Nu komt aan het licht dat er veel vervalsingen tussen zitten. Hoeveel, dat weet nog niemand.
Opgegraven steentijd-werktuigen zijn vervalst. Archeologische vindplaatsen zijn verzonnen. En in zijn publicaties zoog amateurarcheoloog Ad Wouters (1917-2001) de namen van gulle gevers en mede-opgravers uit zijn duim.
Dit is een verhaal over een fraude waarover in archeologische kringen al langer verhalen de ronde deden, maar waarvan nu pas de omvang duidelijk begint te worden. En over hoe de archeologische wereld worstelt. Moeten de tienduizenden vondsten van Wouters die in musea en depots liggen allemaal worden onderzocht? (NRC).
Dat gaat een flinke klus worden als dat uitgezocht moet gaan worden.quote:
https://nos.nl/artikel/22(...)r-volle-haardos.htmlquote:Hij ziet er eigenlijk uit als een hele normale man van middelbare leeftijd, die Julius Caesar. Dat beeld komt tenminste naar voren uit een 3D-reconstructie van het gezicht van de Romeinse veldheer. Anders dus dan de strenge, krachtige generaal die we kennen van de antieke bustes.
"Dit beeld ligt dichter bij de waarheid, al zijn er nog veel onzekerheden", zegt archeoloog Tom Buijtendorp, die de reconstructie maakte samen met collega Maja d'Hollosy. Het beeld van siliconenrubber werd vandaag gepresenteerd in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden.
Het is hoe Caesar er ongeveer uit moet hebben gezien, kort voordat hij in het jaar 44 voor Christus op zijn 55ste werd vermoord, zeggen de makers. Een man met een groot voorhoofd, donkere ogen en een wijkende haarlijn. Buijtendorp: "Heel anders dan die volle bos waarmee hij in de jaren na zijn dood vaak is afgebeeld."
En juist de afstand tussen de ogen vind ik eigenlijk te klein. Bijzondere keuze dus.quote:Daarbij was ruimte voor haar eigen interpretatie. Zo verkleinde ze de ruimte tussen de ogen wat
It was meant to bequote:Op dinsdag 26 juni 2018 09:23 schreef De_Hertog het volgende:
Nieuw, 'realistischer' beeld onthuld van Caesar zonder volle haardos
[ afbeelding ]
[..]
https://nos.nl/artikel/22(...)r-volle-haardos.html
Leuk gedaan, maar ik vind het beeld wat onnatuurlijk ogen en toen las ik:
[..]
En juist de afstand tussen de ogen vind ik eigenlijk te klein. Bijzondere keuze dus.
Edit: grappig dat we een vier dagen oud bericht een paar minuten na elkaar postten
quote:Op donderdag 28 juni 2018 10:46 schreef Nibb-it het volgende:
TV / Andere Tijden lijkt te verdwijnen van TV
quote:Mars was brons, Venus van aardewerk
Romeinse beeldjes zijn als relatiegeschenk in de lage landen verspreid. Mars, Venus en Mercurius kregen er nieuwe functies.
Met de Romeinen kwamen ook hun beeldjes naar de Lage Landen. Ze kwamen ook in handen van bewoners die er al leefden. Die gebruikten de beeldjes in rituelen die al eeuwen voor de komst van de Romeinen bestonden. De terpbewoners in het noorden hielden vooral van bronzen beeldjes van Mars en Mercurius – ten zuiden van de Rijn was Venus, in terracotta, populair. (NRC).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
twitter:AndereTijden twitterde op donderdag 28-06-2018 om 08:15:20 !! #AndereTijden dreigt te verdwijnen. De @NPO heeft besloten om het aantal uitzendingen te halveren. Wil jij dat Andere Tijden blijft bestaan?Deel deze boodschap van #HansGoedkoop! https://t.co/QbC7CPC7d6 reageer retweet
quote:
The Fading Battlefields of World War I
This year will mark the passing of a full century since the end of World War I—a hundred years since the “War to End All Wars.” In that time, much of the battle-ravaged landscape along the Western Front has been reclaimed by nature or returned to farmland, and the scars of the war are disappearing. Some zones remain toxic a century later, and others are still littered with unexploded ordnance, closed off to the public. But across France and Belgium, significant battlefields and ruins were preserved as monuments, and farm fields that became battlegrounds ended up as vast cemeteries. In these places, the visible physical damage to the landscape remains as evidence of the phenomenal violence and destruction that took so many lives so long ago. (The Atlantic).
quote:http://www.omroepwest.nl/(...)ijksmuseum-Boerhaave
LEIDEN - De meesten kennen Christiaan Huygens als de ontdekker van de ringen van Saturnus. Maar hij was ook de bedenker van de slingerklok. En dat was een bijzondere uitvinding, want het was de eerste klok die écht op tijd liep. Twee van zijn klokken zijn komende weken in Rijksmuseum Boerhaave in Leiden te bewonderen.
Huygens vond de slingerklok uit in 1656. Voor die tijd liepen klokken vrijwel nooit helemaal goed; de een liep een kwartier voor, de ander tien minuten achter. Op zich geen probleem in die tijd, de meeste mensen baseerden zich op de tijd van de kerkklok in het dorp.
Maar voor de astronomie en plaatsbepaling op zee was nauwkeurige tijdsmeting van groot belang. Huygens had er daarom zijn levensdoel van gemaakt een klok te ontwikkelen die op tijd loopt.
Haagse slingerklokken in opmars
En dat lukte. De Haagse klokkenmaker Salomon Coster produceerde met toestemming van Huygens ’s werelds eerste slingerklokken. Tragisch genoeg kon Huygens zelf maar kort genieten van zijn uitvinding; twee jaar later overleed hij.
Na de dood van Huygens nam de productie van 'Haagse' slingerklokken een grote vlucht. Klokkenmakers uit Den Haag, maar ook Parijs en Londen, gingen over op de productie van deze uurwerken.
Tentoonstelling klokken van Huygens
De tentoonstelling is tot en met 31 augustus te zien in Rijksmuseum Boerhaave in Leiden. Rijksmuseum Boerhaave heeft zowel een slingerklok van Coster als enkele Haagse uurwerken in de collectie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |