Ah, binnenkort in het RMO, dus.quote:Op donderdag 21 juni 2018 08:55 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Vroegmiddeleeuwse graven gevonden in Leiden
quote:
A Renaissance Masterpiece Returns to Antwerp after Almost 450 Years
The Plantin Polyglot Bible, produced by the Plantin Printing workshop in Antwerp almost 450 years ago for King Philip II, is a monument of biblical scholarship. On 11 July, a copy will be auctioned by Christie's - London.
But before it is being auctioned, this monumental masterpiece will be on public view for two days (21 and 22 June 2018) at the very place it originated from, near the presses that printed it: the Plantin Museum read more about the museum in (this article from The Low Countries yearbook). (Ons Erfdeel).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:De Biblia Polyglotta
De Biblia polyglotta - of veeltalige Bijbel - is een monumentaal meesterwerk van Plantin. Het beslaagt acht delen: vier met het Oude Testament, één met het Nieuwe Testament en drie delen 'Apparatus' of commentaren. De bijbeltekst zelf is gedrukt in vijf talen: Latijn, Grieks, Hebreeuws, Chaldeeuws en Oud-Syrisch.
Plantin deed heel wat moeite voor deze opdracht. Ten eerste wilde hij iets groots realiseren. Ten tweede wilde hij met deze publicatie het vertrouwen van Filips II winnen. Dat was nodig: drie van zijn vennoten bleken calvinisten bij de Beeldenstorm. Daarbij kwam nog dat Plantin eind 1566 in Utrecht een anti-Spaanse drukkerij had helpen opzetten. Een daad van hoogverraad. (Museum Plantin Moretus).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door Nibb-it op 21-06-2018 23:40:06 ]
quote:
‘The finest Bible ever printed in Christendom’
The Plantin Polyglot, a Renaissance bible printed for King Philip II of Spain, makes an emotional homecoming to the Antwerp printing press where it was made more than four centuries ago. On 11 July it is offered in Books and Manuscripts in London
Around 450 years ago the Antwerp printing press of Christophe Plantin (1520-1589) set out to produce what he hoped would be ‘the finest bible ever printed in Christendom’, explains art critic Alastair Sooke: a sumptuous multi-volume bible, printing the text in its original five languages, under the patronage of King Philip II of Spain. Due to this royal patronage, it is also called the Biblia Regia, or Royal Bible. (Christie's).Iemand nog 600.000 pond over?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Vervalsing van de steentijd
Ad Wouters (1917-2001) was een bekende amateur-archeoloog en groot kenner van de Steentijd. Hij liet tienduizenden vondsten na. Nu komt aan het licht dat er veel vervalsingen tussen zitten. Hoeveel, dat weet nog niemand.
Opgegraven steentijd-werktuigen zijn vervalst. Archeologische vindplaatsen zijn verzonnen. En in zijn publicaties zoog amateurarcheoloog Ad Wouters (1917-2001) de namen van gulle gevers en mede-opgravers uit zijn duim.
Dit is een verhaal over een fraude waarover in archeologische kringen al langer verhalen de ronde deden, maar waarvan nu pas de omvang duidelijk begint te worden. En over hoe de archeologische wereld worstelt. Moeten de tienduizenden vondsten van Wouters die in musea en depots liggen allemaal worden onderzocht? (NRC).
Dat gaat een flinke klus worden als dat uitgezocht moet gaan worden.quote:
https://nos.nl/artikel/22(...)r-volle-haardos.htmlquote:Hij ziet er eigenlijk uit als een hele normale man van middelbare leeftijd, die Julius Caesar. Dat beeld komt tenminste naar voren uit een 3D-reconstructie van het gezicht van de Romeinse veldheer. Anders dus dan de strenge, krachtige generaal die we kennen van de antieke bustes.
"Dit beeld ligt dichter bij de waarheid, al zijn er nog veel onzekerheden", zegt archeoloog Tom Buijtendorp, die de reconstructie maakte samen met collega Maja d'Hollosy. Het beeld van siliconenrubber werd vandaag gepresenteerd in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden.
Het is hoe Caesar er ongeveer uit moet hebben gezien, kort voordat hij in het jaar 44 voor Christus op zijn 55ste werd vermoord, zeggen de makers. Een man met een groot voorhoofd, donkere ogen en een wijkende haarlijn. Buijtendorp: "Heel anders dan die volle bos waarmee hij in de jaren na zijn dood vaak is afgebeeld."
En juist de afstand tussen de ogen vind ik eigenlijk te klein. Bijzondere keuze dus.quote:Daarbij was ruimte voor haar eigen interpretatie. Zo verkleinde ze de ruimte tussen de ogen wat
It was meant to bequote:Op dinsdag 26 juni 2018 09:23 schreef De_Hertog het volgende:
Nieuw, 'realistischer' beeld onthuld van Caesar zonder volle haardos
[ afbeelding ]
[..]
https://nos.nl/artikel/22(...)r-volle-haardos.html
Leuk gedaan, maar ik vind het beeld wat onnatuurlijk ogen en toen las ik:
[..]
En juist de afstand tussen de ogen vind ik eigenlijk te klein. Bijzondere keuze dus.
Edit: grappig dat we een vier dagen oud bericht een paar minuten na elkaar postten
quote:Op donderdag 28 juni 2018 10:46 schreef Nibb-it het volgende:
TV / Andere Tijden lijkt te verdwijnen van TV
quote:Mars was brons, Venus van aardewerk
Romeinse beeldjes zijn als relatiegeschenk in de lage landen verspreid. Mars, Venus en Mercurius kregen er nieuwe functies.
Met de Romeinen kwamen ook hun beeldjes naar de Lage Landen. Ze kwamen ook in handen van bewoners die er al leefden. Die gebruikten de beeldjes in rituelen die al eeuwen voor de komst van de Romeinen bestonden. De terpbewoners in het noorden hielden vooral van bronzen beeldjes van Mars en Mercurius – ten zuiden van de Rijn was Venus, in terracotta, populair. (NRC).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
twitter:AndereTijden twitterde op donderdag 28-06-2018 om 08:15:20 !! #AndereTijden dreigt te verdwijnen. De @NPO heeft besloten om het aantal uitzendingen te halveren. Wil jij dat Andere Tijden blijft bestaan?Deel deze boodschap van #HansGoedkoop! https://t.co/QbC7CPC7d6 reageer retweet
quote:
The Fading Battlefields of World War I
This year will mark the passing of a full century since the end of World War I—a hundred years since the “War to End All Wars.” In that time, much of the battle-ravaged landscape along the Western Front has been reclaimed by nature or returned to farmland, and the scars of the war are disappearing. Some zones remain toxic a century later, and others are still littered with unexploded ordnance, closed off to the public. But across France and Belgium, significant battlefields and ruins were preserved as monuments, and farm fields that became battlegrounds ended up as vast cemeteries. In these places, the visible physical damage to the landscape remains as evidence of the phenomenal violence and destruction that took so many lives so long ago. (The Atlantic).
quote:http://www.omroepwest.nl/(...)ijksmuseum-Boerhaave
LEIDEN - De meesten kennen Christiaan Huygens als de ontdekker van de ringen van Saturnus. Maar hij was ook de bedenker van de slingerklok. En dat was een bijzondere uitvinding, want het was de eerste klok die écht op tijd liep. Twee van zijn klokken zijn komende weken in Rijksmuseum Boerhaave in Leiden te bewonderen.
Huygens vond de slingerklok uit in 1656. Voor die tijd liepen klokken vrijwel nooit helemaal goed; de een liep een kwartier voor, de ander tien minuten achter. Op zich geen probleem in die tijd, de meeste mensen baseerden zich op de tijd van de kerkklok in het dorp.
Maar voor de astronomie en plaatsbepaling op zee was nauwkeurige tijdsmeting van groot belang. Huygens had er daarom zijn levensdoel van gemaakt een klok te ontwikkelen die op tijd loopt.
Haagse slingerklokken in opmars
En dat lukte. De Haagse klokkenmaker Salomon Coster produceerde met toestemming van Huygens ’s werelds eerste slingerklokken. Tragisch genoeg kon Huygens zelf maar kort genieten van zijn uitvinding; twee jaar later overleed hij.
Na de dood van Huygens nam de productie van 'Haagse' slingerklokken een grote vlucht. Klokkenmakers uit Den Haag, maar ook Parijs en Londen, gingen over op de productie van deze uurwerken.
Tentoonstelling klokken van Huygens
De tentoonstelling is tot en met 31 augustus te zien in Rijksmuseum Boerhaave in Leiden. Rijksmuseum Boerhaave heeft zowel een slingerklok van Coster als enkele Haagse uurwerken in de collectie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |