In Noorwegen, Korea en Japan zijn ze het niet met je eens.quote:Op woensdag 4 april 2018 19:58 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En dat geldt niet voor ieder ander land?
Schaatsen boeit ook niemand buiten Nederland.
TR bedoel je, en een nieuw setje is nog geen verloren seizoen. Ook Bottas heeft nieuwe onderdelen 😋quote:Op woensdag 4 april 2018 20:08 schreef Fir3fly het volgende:
En wat een verrassing, beide Toro Rosso's hebben alweer nieuwe motoren nodig. Gaat Red Bull flink wat prijzengeld kosten dit jaartje.
Relatief gezien is schaatsen ook daar een kleine sport.quote:Op woensdag 4 april 2018 20:14 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
In Noorwegen, Korea en Japan zijn ze het niet met je eens.
Nee, ik bedoel Red Bull. Zij betalen ten slotte voor het Honda-avontuurtje.quote:Op woensdag 4 april 2018 20:16 schreef Hanschje het volgende:
[..]
TR bedoel je, en een nieuw setje is nog geen verloren seizoen. Ook Bottas heeft nieuwe onderdelen 😋
Omgekeerd bedoel je.quote:Op woensdag 4 april 2018 20:21 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel Red Bull. Zij betalen ten slotte voor het Honda-avontuurtje.
Red Bull betaalt voor Toro Rosso, en gaan dus flink wat prijzengeld mislopen.quote:
Alsof die Torro Rosso met een Renault motor in de punten zou vallen. Dan moeten ze eerst Williams, Haas, Renault en McLaren en Force India voorbij.quote:Op woensdag 4 april 2018 20:28 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Red Bull betaalt voor Toro Rosso, en gaan dus flink wat prijzengeld mislopen.
53 stuks vorig jaar.quote:Op woensdag 4 april 2018 20:35 schreef Fer het volgende:
[..]
Alsof die Torro Rosso met een Renault motor in de punten zou vallen.
Dat laatste dus ! Kijk naar waar Honda, of nee McLaren, de afgelopen 3 jaar mee heeft geworsteld en wat ze bij STR nu al gedaan hebben gekregen? Testbankjes inderdaad en ik geloof meer in de gedrevenheid van Honda nu dan het Renault van de afgelopen 2/3 jaar met achterhouden van updates en blijven hameren op betrouwbaarheid.. We zijn pas 1 race ver, maar ik durf hem wel aan, STR gaat het Renault en McLaren nog lastig maken !quote:Op woensdag 4 april 2018 20:35 schreef Fer het volgende:
[..]
Alsof die Torro Rosso met een Renault motor in de punten zou vallen. Dan moeten ze eerst Williams, Haas, Renault en McLaren en Force India voorbij.
Daarbij, het zijn rijdende testbanken.
Quoten voor het nageslacht.quote:Op woensdag 4 april 2018 20:44 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Dat laatste dus ! Kijk naar waar Honda, of nee McLaren, de afgelopen 3 jaar mee heeft geworsteld en wat ze bij STR nu al gedaan hebben gekregen? Testbankjes inderdaad en ik geloof meer in de gedrevenheid van Honda nu dan het Renault van de afgelopen 2/3 jaar met achterhouden van updates en blijven hameren op betrouwbaarheid.. We zijn pas 1 race ver, maar ik durf hem wel aan, STR gaat het Renault en McLaren nog lastig maken !
quote:Op woensdag 4 april 2018 23:39 schreef Hanschje het volgende:
Achteraan is achteraan. En volgens mijn zijn de nieuwe regels zo dat degene die als eerste achteraan staat en de volgende zoveel straf krijgt dat die ook achteraan staat de eerste voor de laatste staat.
Vervang Red Bull door McLaren en je had hetzelfde in 2014 kunnen zeggen.quote:Op woensdag 4 april 2018 23:02 schreef aesop het volgende:
Honda heeft een vrijbrief van RedBull om komend seizoen de motor door te ontwikkelen. Volgend jaar gaat RedBull daar de vruchten van plukken.
mja, dan moet je de medische auto in de eerste ronde inhalen. Ook niet echt veilig. Dat geeft al problemen als het ding stilstaatquote:Op woensdag 4 april 2018 23:47 schreef Wombcat het volgende:
Ik zou het wel OK vinden dat als de achterste 50 plekken straf krijgt, hij op de 70e plek moet gaan staan. In Monaco heb je dan waarschijnlijk al een halve ronde achterstand. Wel wat lastig om dan het groene licht te zien, maar dan zwaait een marshal maar met een groene vlag als het licht op groen gaat. Of je kunt het koppelen aan de lichten langs de baan natuurlijk.
Oops!quote:Op woensdag 4 april 2018 23:50 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
mja, dan moet je de medische auto in de eerste ronde inhalen. Ook niet echt veilig. Dat geeft al problemen als het ding stilstaat
Zou wel slim zijn om het jaar te gebruiken om de motor goed te testen.quote:Op woensdag 4 april 2018 23:29 schreef Mavcovic het volgende:
Ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat Ferrari, Mercedes en Renault gaan klagen over dat Torro Rosso elke race 10-50 grid penalties pakt om die Honda te upgraden.
Nee, want McLaren was zelf ongewild de rijdende testbank. RedBull heeft daarvoor een apart team.quote:Op woensdag 4 april 2018 23:48 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Vervang Red Bull door McLaren en je had hetzelfde in 2014 kunnen zeggen.
Ik denk dat er weinig gaat veranderen tov. de huidige motor. Misschien wat meer gestandaardiseerde systemen maar voor de rest blijft er gewoon een turbo, MGU-H en K opzitten.quote:Op donderdag 5 april 2018 05:21 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Zou wel slim zijn om het jaar te gebruiken om de motor goed te testen.
Nadeel is alleen dat er in 2021 weer een nieuwe motor komt dus Red Bull kan er hoogstens 2 jaar de vruchten van plukken.
Dat zeg ik dus. Ze offeren 2018 gewoon op. En dat kost ze een hoop geld.quote:Op donderdag 5 april 2018 07:58 schreef aesop het volgende:
[..]
Nee, want McLaren was zelf ongewild de rijdende testbank. RedBull heeft daarvoor een apart team.
Waarom zouden ze dat doen? Mogen ze zelf ook.quote:Op woensdag 4 april 2018 23:29 schreef Mavcovic het volgende:
Ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat Ferrari, Mercedes en Renault gaan klagen over dat Torro Rosso elke race 10-50 grid penalties pakt om die Honda te upgraden.
quote:Q: “Kimi you have 8 podiums here, but qualifying not so good only one P3. Is that the biggest difference at any track and if so why?”
Kimi: “I don’t look too closely what has happened in the past. Obviously you start where you qualify.”
Q: "Kimi will Mercedes have as big an advantage this weekend as in Australia where they had seven tenths in qualifying?"
Kimi: "Who knows, you can keep guessing. I have zero interest to start guessing."
Q: “Kimi have you given any feedback to Liberty about the future direction of F1?”
Kimi: “No it is their business. I know very little about it and I am not interested. It is in many years’ time and I doubt I’ll be here anyway.”
Q: “If you had the power what would be the Formula 1 today? What would you change?”
Kimi: “I don’t have the power so what is the point to even waste to think about it. I don’t understand, what is the point? I have zero power.”
Saaie lui altijd die zo antwoordenquote:Op donderdag 5 april 2018 17:10 schreef JayHovah het volgende:
Alleen al voor zijn onboards en interviews zou Liberty Kimi een contract vvor het leven moeten geven:
[..]
Raikonnen is een baas, absolute baas. Prachtig zo’n figuur. Hoe meer karakters, de beter het is.quote:Op donderdag 5 april 2018 17:26 schreef Goudenvis het volgende:
[..]
Saaie lui altijd die zo antwoorden. Verder is Raikönnen ook
qua gedrag
Dat is dan wel weer zo.quote:Op donderdag 5 april 2018 18:45 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Hoe meer karakters, de beter het is.
quote:Op donderdag 5 april 2018 17:10 schreef JayHovah het volgende:
Alleen al voor zijn onboards en interviews zou Liberty Kimi een contract vvor het leven moeten geven:
[..]
Echt welquote:Op donderdag 5 april 2018 18:45 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Raikonnen is een baas, absolute baas. Prachtig zo’n figuur. Hoe meer karakters, de beter het is.
Hij komt op mij altijd een beetje simpel over....quote:Op donderdag 5 april 2018 18:45 schreef opgebaarde het volgende:
Raikonnen is een baas, absolute baas. Prachtig zo’n figuur. Hoe meer karakters, de beter het is.
Het voorstel van de Fia was een single turbo + kers. De teams hebben een tegenvoorstel gedaan, weet jij wat daar in staat? Ik vermoed een standaard turbo/mgu-h, maar zie nergens de geruchten hierover.quote:Op donderdag 5 april 2018 10:43 schreef SnowOokami het volgende:
[..]
Ik denk dat er weinig gaat veranderen tov. de huidige motor. Misschien wat meer gestandaardiseerde systemen maar voor de rest blijft er gewoon een turbo, MGU-H en K opzitten.
En daar is Torro Rosso ook voor. Niet alleen om jonge rijders klaar te stomen, maar ook voor nieuwe monteurs, ontwerpers, leveranciers noem maar op. Oefenen en evalueren of ze geschikt zijn om door te gaan naar het topteam. Je moet op de langere termijn kijken van Redbull.quote:Op donderdag 5 april 2018 16:58 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat zeg ik dus. Ze offeren 2018 gewoon op. En dat kost ze een hoop geld.
Overigens hebben Mercedes, Ferrari en Renault geen 'testbanken' nodig gehad.
... Omdat men dus met een baggermotor rijdt...quote:Op donderdag 5 april 2018 20:56 schreef Fer het volgende:
[..]
Daarnaast met het uitlenen van Sainz, vooruitgang van Renault en McLaren zou hetzelfde puntenaantal van 2017 halen sowieso niet meer haalbaar zijn.
Nee geen idee, ik dacht dat het voorstel van de Fia een twin turbo + kers was trouwens?quote:Op donderdag 5 april 2018 20:50 schreef Fer het volgende:
[..]
Het voorstel van de Fia was een single turbo + kers. De teams hebben een tegenvoorstel gedaan, weet jij wat daar in staat? Ik vermoed een standaard turbo/mgu-h, maar zie nergens de geruchten hierover.
Nee vreemd genog niet.quote:Op donderdag 5 april 2018 21:28 schreef SnowOokami het volgende:
[..]
Nee geen idee, ik dacht dat het voorstel van de Fia een twin turbo + kers was trouwens?
Dacht dat Mercedes en Renault tegen het afschaffen van de MGU-H waren, ergens vorig jaar gelezen![]()
Twin turbo klinkt logisch toch? Dan hef je (grotendeels) de turbo lag op die nu wordt afgevangen door de MGU-H.
Van mij mogen ze al die onzin regels ook maar eens loslaten... zoals dat je nokkenassen moet hebben en 4 kleppen per cilinder en geen variabele kleptiming.
https://www.fia.com/news/(...)wer-unit-regulationsquote:Manufacturer representatives were presented with the vision for the key new features of the 2021 Power Unit proposed by the FIA and F1. These are as follows:
1.6 Litre, V6 Turbo Hybrid
3000rpm higher engine running speed range to improve the sound
Prescriptive internal design parameters to restrict development costs and discourage extreme designs and running conditions
Removal of the MGUH
More powerful MGUK with focus on manual driver deployment in race together with option to save up energy over several laps to give a driver controlled tactical element to racing
Single turbo with dimensional constraints and weight limits
Standard energy store and control electronics
High Level of external prescriptive design to give ‘Plug-And-Play’ engine/chassis/transmission swap capability
Intention to investigate tighter fuel regulations and limits on number of fuels used
Kimi doesn't care, he does what he wantsquote:Op donderdag 5 april 2018 18:53 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Echt wel
Hij is een enorme droogkloot en stiekem veel aardiger dan iedereen denkt
quote:JustPaste.it
Josef Leberer: Kimi Räikkönen "just does what he wants"
http://www.motorsport-tot(...)r-will-16030401.html
Josef, can you still remember your first encounter with the young Kimi Räikkönen?
This must have been in Mugello or Fiorano if my memory serves me right. He was a blond youngling from the North, in his nature very quiet.
He probably didn’t talk much already back then..
Not at all. He was a very quiet guy, especially outside the car. Most young drivers are accompanied at the first test by a few people who support them, but Kimi came alone. Well then we test Formula 1, was his attitude.
The engineers always plan a certain program for such tests, Kimi could fulfill that very fast. They gave him then also very quickly a few tasks and listened to him because his feedback was precise and he had an immensely good feeling for the car and for changes. He also asked the right questions. This is a first indication that someone is a very good driver.
And that after just 23 races he had done before.
Absolutely, that is remarkable. Many have said, after 23 races in a Formula car, that is virtually impossible. One can compare it a bit as if a footballer goes directly from the 6thdivision to Bundesliga. These are jumps that you normally can’t do. The requirements are completely different there.
Kimi got his FIA super license only because of an exception which didn’t proceed without criticism.
The criticism of many experts was big. A lot have expressed safety concerns because in their point of view, Kimi could never be so far. Early December he was to complete the super license test, 300 kilometers under the supervision of the FIA. He then got the Super License but at first only for four races on probation. The situation, this pressure, it was not easy. With the first point in his first race he has managed to get many concerns out of the way."
How would you describe Kimi's preparation for the first race?
First you have to know: When it comes to stamina, body awareness, speed, coordination, capacity of reaction, apprehension and peace of mind, Kimi was back then already relatively good. But at the first test we could see already that in fast corners or during braking he was reaching his limits at distance. How could it be any different after a couple of 30-minute races he had driven up till then?
We had too little time so we had to take an extreme workout regime, almost a crash course. So for example, we built a simulator that was as close as possible to Formula 1 car in terms of loads.
Former McLaren team doctor Aki Hintsa once said about Kimi that his spatial perception is absolutely unique. Is that right?
Yes. No matter what he does he has an incredible body control. I have noticed immediately during mountain biking through the forest.
Was Kimi cooperative with the amount of exercises?
Actually yes. But on the fourth, fifth day, when we were planning a hike, he groaned: 'Josef, I think it's too much.' Then he didn’t speak with me anymore for a few hours. A little later we were up at the summit: 'Wow, it's beautiful here!'. And he wanted to know if you can go snowboarding as well as there. This has broken the ice and from then on we got along quite well.
Did you talk more then, also private matters?
After our long day on the mountain he has thawed. In the evening we were also swimming, afterwards we went to a small bar. I have praised him because it was a really tough day and then I said: 'I’m drinking a small beer now.'
Out of politeness I asked: 'Do you like one too?' The young athletes normally don't drink anything and I was convinced that he wouldn’t drink either but he only asked: 'Can I really?' Then we touched glasses. From then on we had an extremely good relationship.
And then you worked out even more?"
We started at 7:00 in the morning with at least 45 minutes swimming. At 8:30 we had breakfast. Afterwards we were with the mountain bike or on foot in the mountains. Sometimes we were up to the ankles in mud and sludge. Many others would have moaned and turned around.
When we arrived at the top we went down the slope on the snow on the stomach headlong! Totally crazy, but that's part of it. He enjoyed it. And then it was easy to motivate him. I have told him again and again: 'You have the chance to make history.'
Let’s do a jump to his first Formula 1 season...
With Kimi you could immediately see his coolness and his authenticity when he was in the car. Although Kimi wasn’t a fan of testing, he was an instinct racer like there are only very few. I have seen many drivers, that sit for hours in meetings with the engineers - but ultimately it just depends to deliver the performance at point X. And that Kimi was able.
Interesting at that time was also that Kimi was the main reason for the separation between Sauber and Red Bull, after all Red Bull was then majority owner of the team and wanted Enrique Bernoldi in the car. How do you remember this conflict?
Kimi was the decision of Peter Sauber. But Helmut Marko wanted his driver and Red Bull was our most important partner.
Sauber certainly didn’t take it easy but it is true, that this was one reason that the relationship parted. Sauber always appreciated Mateschitz but in the case he had the feeling that Marko wanted to take too much influence. If you look at what Bernoldi has made of his career, it was the right decision. And Kimi is cut from a different cloth. Kimi has scored a point in his first race but he wasn’t happy with it at all. This makes the difference.
At the second race there was a bizarre story, you have told me once...
Kimi was just incredibly cool and relaxed. I remember the story of the Grand Prix of Malaysia. Petronas was then our main sponsor, a very important race. It was his second race of the four races on probation, so an immense pressure. It is Sunday at noon before the race, he is lying on the massage table. And the guy is so cool that he just falls asleep!
I have let him sleep. At 13:05 the engineers are getting nervous and ask where he is so I wake him and tell him: 'By the way, you are going to drive soon the second Formula 1 race of your life. Get up!' He stretches and says: 'Ah, Josef, let me still sleep for a few minutes, please.' Inconceivably!
What else distinguishes him from other drivers, why is he a champion?
At 250 in a corner he is able to drive for several seconds wheel to wheel, centimeters next to someone else without making a mistake or getting nervous. He always keeps his cool and is a gentleman in a fight. He would also never play games. Kimi doesn’t care about all that.
You have already worked with Ayrton Senna, with Alain Prost, with Sebastian Vettel Where there are differences between them and Kimi and where are parallels?
It is difficult for me to answer that. Basically you can’t compare these types. What connects them is an emotional intelligence to know exactly what is good for them and what is not.
But Senna is Senna, Prost is Prost, Hakkinen is Hakkinen. Vettel and Kubica also them were real racers. They are egoists but if there is a gentlemen's agreement they are nevertheless the people you are able to rely on one hundred percent. They are as hard as bones on track but they make no nonsense.
For us journalists Kimi is not always easy. On one hand fans love him, on the other hand interviews with him are often quite taciturn.
Kimi just does what he wants. He has always remained true to himself and people sense that. Such an image you can’t build artificially, you have to live it. He really is like that. I think that’s also why he will take his place in history.
I know many journalists who are disappointed in him. Kimi is certainly not easy and he is often criticized because of it. Even from sponsors. But that is an issue for the teams that employ him. Kimi is a phenomenon. He is popular, although he doesn’t do anything for it. Others however, make an effort in terms of media but are still not so popular.
When were you last in contact with Kimi?
That was in the winter. And before that at the Russia Grand Prix we were talking only about our children. Very happy I was about his invitation to his private world championship party in 2007.
So there are still private connections?
Yes, we are writing text messages from time to time.
If you happen to meet him in 20 years in Tokyo at a crossing, you would probably go eat together, right?
Yes, that won’t likely change. Many underestimate Kimi humanly. But he has a very good feeling and a very good memory.
Waarom dan? Er is morgen om 13:00 uur pas een eerste vrije training...quote:Op donderdag 5 april 2018 21:41 schreef zoem het volgende:
Het live-topic voor de GP van Bahrein is bij dezen geopend: F1 / [Live] Formula 1 2018 Gulf Air Bahrain Grand Prix #8
'pas'. Dit is een prima moment om hem te openen, en anders was het morgenochtend vroeg gebeurd. Gewoon mooi op tijd.quote:Op donderdag 5 april 2018 22:39 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Waarom dan? Er is morgen om 13:00 uur pas een eerste vrije training...
Er is nu weinig "live" + het werkt dubbelposts in de hand. Ik vind het dus niet erg handig.quote:Op donderdag 5 april 2018 22:47 schreef Nattekat het volgende:
[..]
'pas'. Dit is een prima moment om hem te openen, en anders was het morgenochtend vroeg gebeurd. Gewoon mooi op tijd.
Dit geeft daar een kans om alvast een beetje vooruit te kijken naar de eerste sessies, terwijl hier alles gewoon door blijft gaan. Niks dubbel, dat komt later pas.quote:Op donderdag 5 april 2018 22:49 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Er is nu weinig "live" + het werkt dubbelposts in de hand. Ik vind het dus niet erg handig.
Maar jullie gaan erover, dus ik leg me er wel bij neer.
En als ik dan een keer op tijd ben krijg ik een klaagzang dat het nog geen Raceweek isquote:Op donderdag 5 april 2018 22:47 schreef Nattekat het volgende:
[..]
'pas'. Dit is een prima moment om hem te openen, en anders was het morgenochtend vroeg gebeurd. Gewoon mooi op tijd.
Jij was gewoon te vroegquote:Op donderdag 5 april 2018 22:51 schreef CrashO het volgende:
[..]
En als ik dan een keer op tijd ben krijg ik een klaagzang dat het nog geen Raceweek is
Om verschillende redenenquote:Op donderdag 5 april 2018 22:39 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Waarom dan? Er is morgen om 13:00 uur pas een eerste vrije training...
Ok, dank voor je antwoord!quote:Op donderdag 5 april 2018 22:55 schreef zoem het volgende:
[..]
Om verschillende redenen
• Het is een topic waarin het hele raceweekend besproken kan worden, van het eerste voorprogramma tot het laatste naprogramma
• Overdag ben ik aan het werk, dus dan kan ik niet garanderen dat ik er dan op tijd bij ben.
• Intern hebben we de afspraak om op z'n vroegst de avond voor FP1 de livereeks te openen en de reeks op zijn laatst de ochtend na de race te sluiten. Daar zit wat speling in, maar dat is de richtlijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |