dit.quote:Op maandag 26 maart 2018 01:41 schreef paddestoelensoep het volgende:
- omstandigheden;
- de capiciteiten om met genoemde omstandigheden om te gaan.
Kan ook domweg de tijd/periode zijn (geluk/pech). 30 jaar geleden kostte een huis (omgerekend) 70 - 100.000 ¤'s, kon je amper op krediet kopen en waren de zaken minder ingewikkeld geregeld. Je zat in het ziekenfonds (of niet), had een baan voor het leven bij hetzelfde bedrijf, bouwde pensioen op en ging in een VUT- WAO-achtige regeling als je na je 50-ste niet meer mee kon.quote:Op maandag 26 maart 2018 08:46 schreef Ivo1985 het volgende:
Enerzijds het gevolg van gemaakte keuzes.
Anderzijds heeft het te maken met geluk/pech.
Daarnaast is er de factor pech/geluk. Niet iedereen wordt in korte tijd met een reeks gebeurtenissen geconfronteerd die voor veel stress en emoties zorgen. Als je moeder net is overleden, je schoonvader ernstig ziek en je partner zijn baan kwijt is, zie dan zelf nog maar even vrolijk en productief als altijd je werk te doen....
Altijd proberen onafhankelijk van schuldeisers te blijven. Dus sowieso nooit iets op krediet kopen, hypotheek zo laag mogelijk (b.v.k. LTV< 0,5) en je uitgaven aanpassen aan je omstandigheden.quote:Op maandag 26 maart 2018 09:27 schreef HMS het volgende:
En ja, je kop erbij houden zakelijk als het persoonlijk tegen zit. Daar zie je mensen of verkeerde beslissingen nemen (met hoop in het hart) of de kop in het zand steken. En dan kan het soms hard gaan. En voor je het weet zit je dan in schulden en de rente en kosten, die blijven je dan de ellende in trekken. Dat is het vaak. Inkomsten-uitgaven worden dan sterk beinvloed door alles van de schulden, en dan blijf je achter de feiten aanlopen.
Het is een combinatie van factoren waarvan vette pech wel de grootste is.quote:Op maandag 26 maart 2018 01:32 schreef Mishu het volgende:
Als ik ‘Een dubbeltje op zijn kant’ of de Quote500 van armoede lees dan is het verhaal: tweeverdieners, koophuis, baan kwijt, andere baan kwijt, ouders overlijden, depressie, relatieproblemen, huis opeten, gedwongen verkoop huis, scheiding, schuldhulpverlening, inmiddels 55+ en een gat in het c.v. dus nooit meer een baan.
Waarom overkomt dit de een wel en de ander niet?
Dit gaat dus over mensen die waarschijnlijk heel wat meer jaren gewerkt hebben dan jij...quote:
Maar uiteindelijk is domme pech een factor die heel belangrijk is en waar we weinig mee kunnen. Als je arbeidsongeschikt wordt is dat enorm kut en je kunt je daar bijna niet op voorbereiden. ook niet mbt verzekeringen, want die zijn peperduur.quote:Op maandag 26 maart 2018 13:00 schreef Nightquest777 het volgende:
Als je de vraag omdraait: waarom heeft de 1 succes in het leven en de ander niet?
Succes is datgene wat gebeurt als een kans zich voordoet en iemand er op voorbereid is om hem te pakken. Als de kans zich niet voordoet heeft voorbereiden geen zin, andersom heeft een kans geen meerwaarde als je er niet op voorbereid bent. Voldoe je aan beide voorwaarden ben je vroeg of laat succesvol.
Wat betreft het tegenovergestelde, dat is ook waar denk ik. Falen in het leven = kans * onvoorbereidheid. Als je niet voorbereid bent op een kans (op een probleem) dan is er niks aan de hand zolang die situatie zich niet voordoet. Doet het probleem zich wel voor (baan kwijt raken bijv) dan maakt niet uit als je er op voorbereid bent en bijvoorbeeld een jaarsalaris op je bankrekening hebt staan voor noodgevallen. Voldoe je aan beide voorwaarden dan raak je vroeg of laat in de problemen.
Simpele formules, omvatten wat mij betreft alles.
Vooral dit!quote:Op maandag 26 maart 2018 08:46 schreef Ivo1985 het volgende:
Dat laatste zorgt voor stress en dat heeft weer negatieve invloed op de sollicitaties die je doet.
Tja, dan kan in de grote steden dus niemand meer een huis kopen, en huurwoningen zijn er ook niet. Wij moesten dus wel op twee salarissen kopen. Daarbij is mijn man ook nog zzp'er, waar de regels strenger voor zijn / waren, wat ervoor zorgde dat we veel minder hypotheek konden krijgen dan wanneer hij hetzelfde inkomen uit loondienst had gehad. En nu dus een hypotheek hebben die volgens de bank echt onze max is, maar die we makkelijk kunnen betalen, ook zonder HRA, ook nu ik veel minder in loondienst werk, want ook aan het opbouwen als zzp'er.quote:Op maandag 26 maart 2018 12:44 schreef Zwolsboy het volgende:
Daarom moeten de banken ook leningen aan koppels verbieden, dus maximaal 1 inkomen en het 2e inkomen nooit mee tellen.
Daar gaat het vaak al mis, mensen die samen zijn kunnen meer lenen, waarom? als 1 van de 2 niet verder wilt ontstaan er al (grote) problemen, de hypotheek kan niet meer worden betaald want een gedeelte van het (gezamenlijke) inkomen valt weg.
Ik geloof zelf niet zo in pech en geluk, meer in willekeurige gebeurtenissen waar je je op kan voorbereiden.quote:Op maandag 26 maart 2018 13:09 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Maar uiteindelijk is domme pech een factor die heel belangrijk is en waar we weinig mee kunnen. Als je arbeidsongeschikt wordt is dat enorm kut en je kunt je daar bijna niet op voorbereiden. ook niet mbt verzekeringen, want die zijn peperduur.
Je hebt natuurlijk wel gelijk dat als je voorbereid bent op diverse zaken, buffers aanhoudt etc, dat je minder snel in een diep gat valt. Maar dat spaargeld is een keer op en tsja, dan wordt het snel lastig.
Als je geen dure badkamer of dure keuken kunt betalen moet je dat ook niet doen inderdaad. Het gevaar van een nieuwbouwwoning is dat je ongeveer alles tot aan de vloeren toe in een hypotheek kunt stoppen, omdat het zogenaamd de waarde van je huis verhoogd. Wij hebben op die manier ook de waarde van ons huis in mijn ogen kunstmatig opgehoogd. Al was het maar om de risico-opslag re verlagen.quote:Op maandag 26 maart 2018 12:44 schreef Zwolsboy het volgende:
Daarom moeten de banken ook leningen aan koppels verbieden, dus maximaal 1 inkomen en het 2e inkomen nooit mee tellen.
Daar gaat het vaak al mis, mensen die samen zijn kunnen meer lenen, waarom? als 1 van de 2 niet verder wilt ontstaan er al (grote) problemen, de hypotheek kan niet meer worden betaald want een gedeelte van het (gezamenlijke) inkomen valt weg.
Daarnaast zie je dat kopers hele hoge eisen stellen, direct een keuken met inbouw voorzieningen, mooie badkamer, mooie toilet, dure vloeren. Kijk eens hoe een doorsnee koopwoning in 1980 opgeleverd werd?
Keukens waren bijna het zelfde als (sociale) huurwoningen, sociale huurwoningen zijn nooit meer veranderd qua luxe, keukens bestaan nog steeds uit een 3/4 lids keukenblok, eenvoudige toilet etc.
Wat is er mis als je een huis koopt (nieuwbouw) en je krijgt een simpel badkamer en simpele keuken? waarom wil men dat nooit?
Of door de stress opgeven om erna te kijken omdat de situatie te uitzichtloos is.quote:Op maandag 26 maart 2018 13:58 schreef capricia het volgende:
De paar keer dat ik ‘Een dubbeltje op zijn kant’ gekeken heb, viel het me op dat de mensen niet eens wisten wat er uit ging. Geen overzicht op inkomsten en uitgaven.
Denk dat het daar al bij begint. Weten wat er binnen komt, en wat je waar aan uitgeeft.
Rekeningen/aanmaningen niet meer openen, ja, dat zag ik vaker in dat soort programma's.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:01 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
[..]
Of door de stress opgeven om erna te kijken omdat de situatie te uitzichtloos is.
Voor mensen die kunnen budgetteren is budgetteren inderdaad niet heel moeilijk. Voor de mensen die het niet kunnen is het een stuk lastigerquote:Op maandag 26 maart 2018 14:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Rekeningen/aanmaningen niet meer openen, ja, dat zag ik vaker in dat soort programma's.
Maar zo moeilijk is het toch niet om te budgetteren?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |