Als je nog steeds de tranen in je ogen krijgt, lijkt 't me dat je 't nog niet verwerkt hebt. Verder vind ik 't niet professioneel een cliënt vanwege persoonlijke redenen op een dusdanige wijze te bejegenen dat deze hinder van de zorger ondervindt.quote:Op zondag 25 maart 2018 15:03 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Stel dat jij op de basisschool door een jongen heel erg bent gepest.
(een hele groep maar hij was de leider).
En nu, je werkt in de thuiszorg, krijg je deze jongen als cliënt.
Je hebt elkaar zegge 20 a 25 jaar niet meer gezien, maar je herkent de naam en na een korte speurtocht op facebook zie je dat het de bewuste persoon is en dat hij sinds kort hulpbehoevend is en rolstoelgebonden door een ziekte.
Bij het terugdenken aan die tijd krijg je de tranen weer in je ogen.
Ga je dan de confrontatie aan?
Beter nog:
Zal de teamleider het accepteren met het verhaal dat die persoon jou vroeger heeft gepest?
Zal zij het niet afdoen met 'ach stel je niet aan!'
Misschien beseft de teamleider de impact van het pesten niet?
Het is een bitch.quote:
Dit en anders zit je denk ik toch meer in WGR-gebied ivm werkweigering op persoonlijke overtuigingen. Overleg met je manager nadat je je contract en eventueel met de vakbond hebt gecheckt. Weten wat je rechten zijn kan helpen in het aankaarten, dus beter vooraf doen.quote:Op zondag 25 maart 2018 15:17 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Of je beseft dat het 20-25 jaar geleden is gebeurt en dat diegene overduidelijk zo z'n eigen shit heeft mee moeten maken waardoor er wellicht van alles veranderd is ook qua persoonlijkheid en gedrag.
Dit.quote:
Op je 10e/11e/12e weet je écht wel wat je doet en wat wel en niet kan, dus lul niet.quote:Op zondag 25 maart 2018 16:42 schreef embedguy het volgende:
Imho ben je op basisschoolleeftijd niet toerekeningsvatbaar voor pesten.
Er was een paar jaar terug een programma op tv waarin slachtoffers van pesten die daaraan blijvende klachten hadden overgehouden hun pesters (met cameras etc erbij) gingen confronteren.quote:Op zondag 25 maart 2018 16:42 schreef embedguy het volgende:
Imho ben je op basisschoolleeftijd niet toerekeningsvatbaar voor pesten.
Je zou het aan kunnen geven, of kunnen kijken dat je het contact met hem zo veel mogelijk vermijdt. Ik kan me ook voorstellen dat het voor het verwerken van je verleden wel een goed iets is dat je er wel mee om gaat. Hij heeft nu ook z'n shit en waarschijnlijk is hij er ook niet trots op dat hij vroeger gepest heeft.
Mee eens. Al zeg ik dit als iemand zijnde die niet gepest is. Dus misschien/waarschijnlijk onderschat ik de impact ervan, zou kunnen. Maar in principe vind ik dit wel. Mensen veranderen, komen tot inzichten enz. Hij zal waarschijnlijk echt niet meer lijken op de persoon die hij ooit was, misschien alleen al door nu ziek te zijn. Dat kan mensen veranderen. Dus ik zou proberen te kijken naar wie hij nú is. Al hoef je ook weer niet weg te stoppen wat zijn gedrag met je gedaan heeft/nog steeds doet. Dus als je weet dat het je teveel doet, is je collega's vragen de client over te nemen ook wel een verstandige keuze.quote:Op zondag 25 maart 2018 15:17 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Of je beseft dat het 20-25 jaar geleden is gebeurt en dat diegene overduidelijk zo z'n eigen shit heeft mee moeten maken waardoor er wellicht van alles veranderd is ook qua persoonlijkheid en gedrag.
Ze worden gedreven door hun eigen onzekerheid en andere dierlijke driften die ze door gebrek aan fatsoenlijke opvoeding niet in bedwang weten te houden. Bewust een eigen keuzen maken zit er niet bij.quote:Op zondag 25 maart 2018 16:46 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Op je 10e/11e/12e weet je écht wel wat je doet en wat wel en niet kan, dus lul niet.
Dit dus.quote:Op zondag 25 maart 2018 15:35 schreef Molo het volgende:
Als je door dit soort zaken niet in staat bent (en zo lijkt het wel) je professionele distantie te handhaven moet je m.i. als zorg/hulpverlener regelen dat een collega dit overneemt.
Je hoeft niet aan je werkgever de hele situatie uit te leggen, dat je elkaar van vroeger kent en een persoonlijke band hebt die zorg verlenen niet professioneel mogelijk maakt behoort geen probleem te geven vetder in de afhandeling.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |