abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193023786
Het slechte nieuws: een aantal volwassen crystal reds kwijtgeraakt door de koper in m'n water.
Het goede nieuws: ik zie een stuk of 6 jonge crystal reds (en dan zijn er vaak wel 3x zoveel) in de bak, zo'n 3mm groot dus mogelijk blijft de soort behouden in de bak.
pi_193028930
Wat is de beste bodem voor een amazone rivier oever bak ?
ik zie wel eens dat houtskool ook gebruikt wordt samen met andere bodemdingen, is dat het houtskool wat je in de bbq gebruikt ?
P.s. ik denk dat er in ons bakje nu een stuk of 75 garnalen zitten dat is toch veels te veel ?
pi_193029241
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 11:01 schreef Sorella het volgende:
Wat is de beste bodem voor een amazone rivier oever bak ?
ik zie wel eens dat houtskool ook gebruikt wordt samen met andere bodemdingen, is dat het houtskool wat je in de bbq gebruikt ?
P.s. ik denk dat er in ons bakje nu een stuk of 75 garnalen zitten dat is toch veels te veel ?
Van garnalen heb je niet snel overpopulatie.

Het is dat ik een kopervergiftiging in m'n bak had maar anders had ik zeker zo'n 400 garnalen in m'n 120 liter bak. Nu zijn de meeste garnalen wel kleintjes (tot 1,5 centimeter) omdat ik veel jongen heb maar toch.

Nadeel van vissen inzetten om garnalen uit te dunnen is dat ze het ene moment het als "bijvangst" zien en het andere moment als hun hoofdvoedsel en er actief op gaan jagen, de garnalen lastig vallen / beschadigen, etc. Kans is dat je garnalen dan ook niet meer tevoorschijn komen (als ik ervaringen lees).

Als je neontetra mooi vindt zou je eens naar de Rasbora Axelrodi kunnen kijken. Lijkt op de neontetra, blijft kleiner, eet geen garnalen (heb ze er nog niet op kunnen betrappen) en ze zijn blijkbaar ook erg sterk want bij telling zijn ze er allemaal nog.

De Neon Green Rasbora (Microdevario Kubotai) past daar ook erg mooi bij, soms zwemmen ze samen door de bak, bij "gevaar" groeperen ze vaak weer per soort.

De axelrodi is wat dapperder als het om voedsel zoeken gaat, die wil wel eens naar het opppervlak of de bodem gaan om voedsel te pakken. De groene rasbora's wagen zich daar niet aan, die willen alleen voer als het in het water zweeft. Geen idee waarom maar dat is wat ik hier zie :P

Als ik ze voer zet ik het filter altijd een half uurtje tot een uurtje uit (timer op telefoon aan om het niet te vergeten).

Honing gourami's doen het ook heel goed met garnalen. Ze pakken wel eens een kleintje tot zo'n 5 millimeter (de gourami's zijn niet heel snel dus meestal springen de garnalen wel weg) maar blijven van de oudere garnalen af. Je hebt ze in geel maar er is ook een wat rode variant waar ik een paartje van heb.

De gourami's zijn wel één van de "slimmere" vissen die ik heb. Die begrijpen bijvoorbeeld dat het vers gestrooide voer sneller zakt als je met je staart een flinke zwieper geeft aan het wateroppervlak :P De andere soorten weten dat en blijven mooi in de buurt; waar de gourami's zijn is voedsel :P

M'n corydora's zijn echte goedzakken, die slapen tussen de garnalen en kijken er verder niet naar om. Dus als het je om uitdunnen gaat heb je daar weinig aan denk ik :P

[ Bericht 16% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-05-2020 11:42:53 ]
pi_193029996
Ik vind de corydora,s hartstikke leuk om te zien en daar dan een schooltje van lijkt me helemaal schitterend.
De paar aquariums die we gehad hebben waren overwegend cycliden bakken en 1 zeewater bak, dus nu wil ik een bak met scholen visjes erin.
Die twee die jij noemt komen uit de kant van azie uit, hm dan zou er een siamese kempvis met 3 vrouwtjes bij kunnen.
Ik wou als oppervlakte visje de de Epiplatys annulatus maar die komt weer uit afrika ;( vind het wel een erg leuk visje.
Mijn vuur tetra,s komen uit brazilie net als de corydoras, moeilijk.

Eerst de bodem wat hebben jullie als bodembedekking ?
pi_193030156
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 12:46 schreef Sorella het volgende:
Ik vind de corydora,s hartstikke leuk om te zien en daar dan een schooltje van lijkt me helemaal schitterend.
De paar aquariums die we gehad hebben waren overwegend cycliden bakken en 1 zeewater bak, dus nu wil ik een bak met scholen visjes erin.
Die twee die jij noemt komen uit de kant van azie uit, hm dan zou er een siamese kempvis met 3 vrouwtjes bij kunnen.
Ik wou als oppervlakte visje de de Epiplatys annulatus maar die komt weer uit afrika ;( vind het wel een erg leuk visje.
Mijn vuur tetra,s komen uit brazilie net als de corydoras, moeilijk.

Eerst de bodem wat hebben jullie als bodembedekking ?
Ik weet niet, over Betta's lees ik nogal wat wisselende ervaringen met andere vissen en garnalen. Het temperament van die vissen kan nogal verschillen per vis van "heel ontspannen" tot "Hannibal Lecter" en daar kom je pas achter als ze in je bak zitten.

Ik vind ze wel prachtig om te zien maar het is niet de vis die in mijn bak kom. Als ik voor een Betta ga krijgt hij z'n eigen bak.

Misschien zijn er hier mensen met ervaring met die soort?

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-05-2020 13:07:20 ]
pi_193048960
Aquarium gekocht :) beetje groter als dat de bedoeling is, een juwel 400 met alles erop en eraan, ledverlichting met ochtend en avond controller, tetra 1200buitenfilter, dennerle co2 apparaat, motortje om leeg en vol te pompen, slangen, oxydator ? etc.

Nu nog thuis zien te krijgen :)

Planning is eerst de bodem, dan het hout en de stenen en dan de planten.
Ik heb wat hulp nodig met wat voor bodem er in moet, niet licht van kleur, ph verlagend, voedingsbodem, houtskool met ?? er boven op, ik zie door de bomen ff het bos niet meer.

Antenne baarsje heb ik ook even naar gekeken i.v.m. zuid amerika biotoop maar die en garnalen is niet echt een goede combinatie. of eten die alleen de jonkies en laten ze de halfvolwassen, volwassenen met rust ?

Ik heb een paar mooie stukken kienhout gezien kan ik die gewoon in het aquarium doen om te laten zinken, die vullen tot het onder staat en dan een week laten staan, daarna het water weggooien en dan vullen met planten en zo ?

[ Bericht 7% gewijzigd door Sorella op 11-05-2020 04:53:03 ]
pi_193062964
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 14:52 schreef Sorella het volgende:
Ik heb wat hulp nodig met wat voor bodem er in moet, niet licht van kleur, ph verlagend, voedingsbodem, houtskool met ?? er boven op, ik zie door de bomen ff het bos niet meer.
Dat pH verlagende verhaal van aquarium substraat is een beetje broodje aap verhaal. DIt werkt altijd maar tijdelijk, en zal na dagen of weken verzadigt zijn en niet meer bufferen. En dan moet je het doen met wat er uit de kraan komt.

Voedingsbodem kan, maar ook dit is van tijdelijke aard, de planten zullen de voeding opgebruiken en dan zul je bij moeten mesten. Dit kun je via de waterkolom doen of met tabs of stick naast de plant in de bodem duwen.

Gewoon zelf bemesten met poeders werkt nog het beste en goedkoopste.
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/home
Dit kun je fijn zelf reguleren na gelang wat de plant je verteld pas je zelf de hoeveelheden aan.
Er zijn online calculators die de juiste dosis voor je kan berekenen.
http://theaquatools.com/fertilization-calculator/

Kies daar voor Dose Directly into Aquarium en vul de inhoud van het aquarium in. Vul dan het aantal grammen in per poeder. Dan verschijn onder aan de hoeveelheid in PPM. Er staat een referentie bij van ideale waarde. Dus x gram = ideale waarde in PPM. Weeg dat af en dan los dit op in een liter water en gooi het in het aquarium. Bv na een waterwissel. Sporen elementen voeg je altijd 24 uur later toe.

Als je met CO² gaat spelen is een Neutraal Inert substraat de beste keuze. Er zit niets in,, wat de planten nodig hebben voeg je allemaal zelf toe aan het water. Zo heb je alles perfect onder controle. Je kan alsnog met root tabs bij voeden. Maar planten nemen voeding op via blad en wortel. Dus een must in het niet. Hangt ook beetje van type plant af. Bv waterlelie vaart altijd wel bij root tabs met klei. :) Soort substraat maakt eigenlijk niet zoveel uit, heb aquariums gezien met alleen maar zand erin barstend vol met de mooiste planten. Belangrijker is, het substraat moet gemakkelijk voor je zijn en mooi. De rest is van ondergeschikt belang en laat je niet gek maken door mooie verhalen op de verpakking of van verkopers. Wanneer alles wat de plant nodig heeft in het water zit, kun je planten groeien op glazen knikkers. ;) De kwekerij groeit de planten niet voor niets op steenwol daar zit ook niets in. De kweker gooit het in het water.

Kienhout kun je bv in de tuin in een bak water leggen, kan soms wel weken duren voordat het zinkt. En zo spoel je dan ook al de meeste tannine die het water bruin kleuren eruit. Om de paar dagen dan even water verversen tot dat het gezonken is. Ligt ook allemaal beetje aan het type hout, echt kienhout komt uit het veen en zinkt snel. Savanna hout kan weken drijven. Niet alles in de winkel is echt kienhout.

[ Bericht 3% gewijzigd door Watuntrik op 11-05-2020 12:09:09 ]
pi_193065117
Hier kan ik een heleboel mee, hartelijk bedankt Watuntrik :) dus gewoon zand gemengd met wat grind zou geen probleem hoeven te zijn.

Misschien ga ik wel voor aqua scaping :)
pi_193067572
Graag gedaan... :)

quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 14:06 schreef Sorella het volgende:
dus gewoon zand gemengd met wat grind zou geen probleem hoeven te zijn.
Inderdaad, zou geen probleem hoeven zijn. :)

Je moet bij de bodem een beetje kiezen op gebruiksgemak en de esthetische waarde. Stel je wil een mooie scape maken met een gazon van kleine plantjes op de voorgrond zoals Naaldgras of Hemianthus callitrichoides Cuba. Dan kun je beter niet te fijn en te licht substraat nemen want het houd die kleine nog niet ingegroeide plantjes niet goed vast. Dus dan is de kans groot dat de volgende ochtend meer dan de helft weer boven drijft.

Zoals JBL Sansibar, is te fijn en te licht.. Of Colombo Flora Base pro fijn zwart, mooi, hartstikke duur en totaal ongeschikt. 5 liter ¤30,- weggegooid geld.

Dan is een iets zwaarder en compacter lava mix substraat veel gemakkelijker. HS Aqua Gravel Black 1-2 mm 20 KG, grind nog geen ¤10,- en 10 x beter.

Wat is wat?
Alles in de Micrometers valt onder de categorie leem of zand en vanaf de millimeters wordt het gravel of grind. Onafhankelijk van het materiaal.. Dus het kan Lava zand zijn of Silica zand, zelfde geld voor gravel en grind. Het is niet aan materiaal en ook niet aan soortelijk gewicht, de korrelgrootte is bepalend.

Neem je een te grote korrel Lava dan krijg je planten nauwelijks erin geduwd..

Maar er zijn zoveel keuzes, dat je van de bomen het bos niet meer ziet. En de een heeft nog een mooier verhaal dan de andere. En ik ken ze ook niet allemaal... Het is dus uitproberen en ervaren.

En houd er rekening mee onder water werkt zwaartekracht beetje anders. Je zult het niet verwachten, maar het fijnste materiaal komt uiteindelijk altijd naar boven. Zwaarder grind zal wegzakken in fijner zand. Ook al leg je het zand eerst onder.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 11-05-2020 16:58:49 ]
pi_193071665
Qua bodembedekking heb ik een afgeronde zwarte korrel van AquaticNature.

Niet heel speciaal, behalve dat het niet scherp is en dus redelijk veilig voor bodemvissen.
De korrels zijn zo'n 2 tot 3mm groot dus ze zakken ook niet door m'n bodemfilter.

En zwart is wel makkelijk, ook als het wat langer in je bak zit lijkt het nog redelijk "als nieuw".

Ik bestel m'n spullen meestal hier. Hij heeft vrijwel alles voor garnalen en het meeste ook scherp geprijsd:
https://www.onlineaquariumspullen.nl/en/aquaticnature-quartz-gravel-nero-black.html?id=84833993&quantity=1

Ik heb dus geen "soil" voor m'n planten of CO2 en toch groeit het m'n bak uit.
Bemesten doe ik maar een kwart tot de helft van de aanbevolen dosering en ik sla ook wel eens een weekje over omdat ik het vergeet :P

Omdat ik een bodemfilter heb, heb ik een laag van zo'n 6 tot 12cm (voor naar achter) en dat bevalt prima.
pi_193071668
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 16:33 schreef Watuntrik het volgende:
Graag gedaan... :)
[..]

Inderdaad, zou geen probleem hoeven zijn. :)

Je moet bij de bodem een beetje kiezen op gebruiksgemak en de esthetische waarde. Stel je wil een mooie scape maken met een gazon van kleine plantjes op de voorgrond zoals Naaldgras of Hemianthus callitrichoides Cuba. Dan kun je beter niet te fijn en te licht substraat nemen want het houd die kleine nog niet ingegroeide plantjes niet goed vast. Dus dan is de kans groot dat de volgende ochtend meer dan de helft weer boven drijft.

Dan is een iets zwaarder en compacter lava mix substraat veel gemakkelijker. HS Aqua Gravel Black 1-2 mm 20 KG, grind nog geen ¤10,- en 10 x beter.

Filterzand 0.4 tot 0.8 mm is volgens aquarianen op youtube erg goed, dat gemengd met de lavamix substraat die hs black dan ben ik er denkelijk wel met de bodem.

Ik d8 dat ik wist wat ik wou maar straks staat de bak hier (zijn hem nu aan het ophalen) en nu weet ik het niet meer er zijn zoveel leuke visjes ;( maar ik moet ook rekening houden met de visjes die ik nu heb.

Pfff een ciclide bak is makkelijker.
pi_193071785
Uitrekenen hoeveel je nodig hebt is ook een makkelijk sommetje:

In centimeters doe je lengte x breedte x gewenste hoogte van het grind / zand.
De uitkomst deel je door 1000.

Grind en zand is zo'n 1,4x zwaarder dan water dus vermenigvuldig je dat met 1,4

Dus als je een bak hebt van 120cm x 50cm en je wil een laag van 5cm dan is de uitkomst 30.000
Dat deel je door 1000 en dan hou je 30 liter over.
Dat doe je x 1,4 en dan weet je dat je voor een laag van 5cm zo'n 42 kilo grind / zand nodig hebt.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-05-2020 20:57:27 ]
pi_193071804
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 20:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

Omdat ik een bodemfilter heb, heb ik een laag van zo'n 6 tot 12cm (voor naar achter) en dat bevalt prima.
Bodemfilter is een filter die in de bak staat of ligt het onder je bodembedekking ?
pi_193071862
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 20:47 schreef Sorella het volgende:

[..]

Bodemfilter is een filter die in de bak staat of ligt het onder je bodembedekking ?
Ligt onder de bodembedekking, er komen 1 of meerdere pijpjes uit met een pompje bovenop waar je het water naar boven pompt en zo krijg je vanzelf een stroming door je bodem.

(dat rode rechthoekje kan je negeren)

Ik heb er Aqual 500 circulator pompjes op maar je kan ook kiezen voor een luchtslang (lucht stijgt op in water, krijg je vanzelf stroming).

Voordeel is dat je hele bodem een filter is. Nadeel is dat je het niet achteraf nog even kan vervangen. Nog een nadeel (al vind ik dat niet een groot nadeel) is dat je bodem wat hoger wordt.

In de jaren '80 en begin '90 toen we thuis een aquarium hadden was dat nog redelijk populair en toen ik het bij het uitzoeken van mijn filtersysteem weer tegenkwam heb ik daar voor gekozen.

Voordeel voor garnalen is dat ze er niet in opgezogen kunnen worden.

Heb in beide bakken ook nog een sponsfiltertje voor de garnalen, daar grazen ze graag op.

Heb voor m'n aquaria verder ook geen luchtpompen. Er is voldoende (oppervlakte)stroming om het water zuurstofrijk te houden. Scheelt ook het lawaai van zo'n luchtpomp.

Ik ga verder niet beweren dat 1 systeem superieur is aan het andere, zolang je water maar redelijk toonbaar is en je hebt de juiste bacteriën in je bak dan kan je los.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-05-2020 20:56:43 ]
pi_193079701
Ik doe wel een panty om het filterstroom ding heen :)

Vanmiddag zand en die lava mix halen, dan op zoek naar mooi spiderwood en stenen om ze aan vast te maken, dan op zoek naar planten en dan kunnen de vissen/garnalen een week of 2 later over en dan de andere vissen erbij.
Het wordt een gezelschap bak want in zuid amerika zitten geen citroen en blue velvet garnalen en in azie geen vuur tetra,s en pygmea,s, met een lichte aquascaping de hoogte in alhoewel mijn man begon over een zandwaterval in het aquarium :).
Dus ik gooi gewoon vissen die ik leuk vind bij elkaar rekening houdende met waterlagen en waterwaardes etc. natuurlijk en dat ze de garnalen niet uitroeien, wat oppeuzelen is geen probleem maar uitroeien wel.
pi_193098314
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 10:45 schreef Sorella het volgende:
mooi spiderwood
Dat is dus zo'n hout, geen kienhout... :) Het wordt commercieel in China geoogst en is de wortelstok met stronk van de Azalea of Rododendron struiken. Het heeft dus nooit eerder in het water gelegen en is redelijk vers hout. Dit hout zal in het begin ook veel tannine aan het water afgeven en wat sneller verteren onder water.
pi_193161812

Nu duimen dat het hout (spiderwood) niet omhoog komt. Het is geen erg duidelijke foto vanwege alle zuurstof bubbeltjes.
Visjes: de vuur tetra,s (30) en corydora,s pygmea (10) natuurlijk want die heb ik dus al worden aangevuld
Ik vind de vorkstaart regenboog vis erg mooi dus als ik er aan kan komen 3 mannen en 6 vrouwen.
Dat is het voorlopig wel want er zijn zoveel vissen die ik mooi vind maar niet samen kunnen dat ik het op mijn gemak uit ga zoeken, denk dat dit voorlopig genoeg is.
pi_193163421
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 20:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ligt onder de bodembedekking, er komen 1 of meerdere pijpjes uit met een pompje bovenop waar je het water naar boven pompt en zo krijg je vanzelf een stroming door je bodem.

(dat rode rechthoekje kan je negeren)

[ afbeelding ]

Ik heb er Aqual 500 circulator pompjes op maar je kan ook kiezen voor een luchtslang (lucht stijgt op in water, krijg je vanzelf stroming).

Voordeel is dat je hele bodem een filter is. Nadeel is dat je het niet achteraf nog even kan vervangen. Nog een nadeel (al vind ik dat niet een groot nadeel) is dat je bodem wat hoger wordt.

In de jaren '80 en begin '90 toen we thuis een aquarium hadden was dat nog redelijk populair en toen ik het bij het uitzoeken van mijn filtersysteem weer tegenkwam heb ik daar voor gekozen.

Voordeel voor garnalen is dat ze er niet in opgezogen kunnen worden.

Heb in beide bakken ook nog een sponsfiltertje voor de garnalen, daar grazen ze graag op.

Heb voor m'n aquaria verder ook geen luchtpompen. Er is voldoende (oppervlakte)stroming om het water zuurstofrijk te houden. Scheelt ook het lawaai van zo'n luchtpomp.

Ik ga verder niet beweren dat 1 systeem superieur is aan het andere, zolang je water maar redelijk toonbaar is en je hebt de juiste bacteriën in je bak dan kan je los.
Een bodem filter kan verstoppen, of juist vals water trekken. Daarnaast kun je dan geen reducerende bodem meer maken met een bodem verwarming.

Overigens was bij mij vroeger de filter een soort kraamkamer van garnalen. ZoweL het hoofd filter als de eheim ‘redundante’. De discus vissen vraten die garnalen graag, het filter was hun veilige haven.
Whatever...
pi_193163765
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2020 19:22 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Een bodem filter kan verstoppen, of juist vals water trekken. Daarnaast kun je dan geen reducerende bodem meer maken met een bodem verwarming.
Het kan, voorlopig draait het in beide bakken prima ;)

The "holy grail" bestaat denk ik niet, ieder filtertype heeft z'n voor en tegens.

Met alleen maar vissen zou ik voor een extern filter gegaan zijn denk ik.
Maar nu met de garnalen en de ervaring van toen m'n ouders aquaria hadden weet ik dat het prima kan werken. Er is natuurlijk wel veel meer keuze in apparatuur dan toen.

Heb sowieso nog een sponsfilter in het aquarium en heb daarnaast nog 2 filters met 500L/u liggen om bijvoorbeeld over actieve kool te kunnen filteren als het nodig is (resten van medicijnen verwijderen). Even het glas schoonmaken en hang er zo één bij ;)

quote:
Overigens was bij mij vroeger de filter een soort kraamkamer van garnalen. ZoweL het hoofd filter als de eheim ‘redundante’. De discus vissen vraten die garnalen graag, het filter was hun veilige haven.
Ja, verbazingwekkend waar garnalen weten te overleven :P

Voor mij wat minder van toepassing, ik heb het aquarium vooral voor de garnalen, m'n 2e bak heeft zelfs geen vissen. En de vissen in de hoofdbak zijn uitgezocht op "garnaalvriendelijkheid", al zal er vast wel eens wat gesnackt worden.

[ Bericht 19% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-05-2020 19:43:26 ]
pi_193164006
Als je weinig belasting hebt is een bodem filter vast voldoende. Voor vee drukker bezette aquaria voorzie ik snel problemen. Voor een garnalen aquarium moet dat zeker werken.
Whatever...
pi_193164525
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2020 19:49 schreef Spanky78 het volgende:
Als je weinig belasting hebt is een bodem filter vast voldoende. Voor vee drukker bezette aquaria voorzie ik snel problemen. Voor een garnalen aquarium moet dat zeker werken.
Het is toch ruim 25 liter “biomedia” in een 180 liter aquarium ;)
pi_193164596
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2020 20:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het is toch ruim 25 liter “biomedia” in een 180 liter aquarium ;)
Ja, met een drukker aquarium slaat het snel dicht met poep en prut. Maar in een licht bezet aquarium
Moet het het we doen.
Whatever...
pi_193187001
Garnalen oerwoud *O*

Stel dat ik nu ook nog CO2 en een normale dosis plantenvoeding ging toevoegen :+

M'n glas is onderaan wat vies, binnenkort maar even met het krabbertje er langs ;)

Er is net gevoerd dus het is druk in dat hoekje :P

woensdag 20 mei 2020 @ 11:04:31 #274
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_193221424
Aantal jaren verder sinds mijn garnalenbakje. Destijds nog met ex.
Inmiddels een ruim huis en ik speel met het idee om de hobby weer op te pakken. Ik zou dan kiezen voor een nano cube met garnalen op het dressoir, maar ik heb ook een mooie hoek middenin de benedenverdieping waar een hoekaquarium of een vierkante hogere bak mooi zou staan.
Ik ga me maar weer eens inlezen, want aquascaping-lesjes kan ik dan nog wel gebruiken, daar ben ik waardeloos in maar dat maakt wel of je bak mooi of mwah is.
L'Enfer, c'est les autres.
pi_193414919
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 11:04 schreef Maria2.0 het volgende:
want aquascaping-lesjes kan ik dan nog wel gebruiken, daar ben ik waardeloos in maar dat maakt wel of je bak mooi of mwah is.
Het valt en staat met je budget en wat je daarbinnen aan materiaalkeuze ter beschikking hebt. Heb je bv alleen maar een Pest Place in de buurt om inkopen te doen. Dan ben je zelfs met een redelijk budget al snel klaar met de nogal beperkte aanbod aan hardscape materialen waar de Wow! factor maar zelden in te vinden is.

Dan moet je al bereid zijn om stad en land af te reizen naar adresjes die wat beter gesorteerd zijn met meer exotische materialen. En dan betaal je in onze regio al snel echt de hoofdprijs.

Of het is geduld hebben en er veel mee bezig zijn, oren en ogen open houden. Beetje geluk hebben... En dan alles meenemen wat je tegenkomt en potentie heeft. En zo zelf een uitgebreide verzameling materialen aanleggen. Daar kunnen de nodige jaartjes overheen gaan.

En dan veel afkijken en eventueel wat je mooi vind proberen te kopiëren, daar is niet mis mee en kun je veel van leren. Bv James Findley heeft veel mooie scapes gemaakt en gedocumenteerd met Making Of video's waar je veel inspiratie uit zou kunnen halen.
https://www.youtube.com/results?search_query=james+findley

Of George Farmer
https://www.youtube.com/channel/UC210QPUiYoCjm9IEuu5SHLQ

https://www.ukaps.org/forum/

Een aquascape is een 3 dimensionaal Diorama waarin je met perspectief werkt, zoals je vroeger een mooie kijkdoos maakte als herfststukje bv. Op zich is dat niet zo heel erg moeilijk. Daar zijn verhoudingsregels voor die eigenlijk voor iedereen hetzelfde werken. Daarom wordt de gouden ratio met de regel van 1/3 al sinds de oudheid toegepast in de kunst. Zoals bouwkunde, schilderkunst, fotografie, tuinontwerp etc. Dit is dus niet specifiek aquarium gerelateerd.

Wat hier dan echt de kunst is, zijn de levende planten. En hoe deze zich verhouden tot de hardscape. En hier komt jaren lange ervaring bij kijken om die kennis te vergaren. Te leren hoe welk type of soort plant groeit in vorm, kleur en grootte en hoe je ze kunt bewerken. En dit in je voordeel te gebruiken om de hardscape te accentueren in plaats van te overgroeien en te verstoppen. Dus dan heb je een Wow! hardscape, waar je na 3 maanden niets meer van terug ziet met een verkeerde keuze of onderhoud aan de planten.

Daarmee komen we weer terug op budget en of inzet... :) Heb je het budget niet of de energie niet om 3 High Tech Aquascapes per jaar te bouwen en te onderhouden. Dan is het geheel een tergend langzaam proces om te leren.

Maar misschien ben je een natuurtalent... ^O^ Maar de Wow! factor zit meestal niet in je kunnen... Dat heb je zo geleerd wanneer je een loods vol aan bruikbare spullen ter beschikking zou hebben. De beperkte keuze aan spulletjes is veelal ook onze grootste beperking.

[ Bericht 2% gewijzigd door Watuntrik op 01-06-2020 10:13:14 ]
  Moderator maandag 1 juni 2020 @ 10:06:45 #276
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193415161
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 00:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
Garnalen oerwoud *O*

Stel dat ik nu ook nog CO2 en een normale dosis plantenvoeding ging toevoegen :+

[ afbeelding ]

M'n glas is onderaan wat vies, binnenkort maar even met het krabbertje er langs ;)

Er is net gevoerd dus het is druk in dat hoekje :P

[ afbeelding ]
Wauw, wat voor plantenvoeding gebruik je eigenlijk ? :)
pi_193418963
Ik d8 ook: leuk aqua scaping dus ga je naar youtube toe om allerlei filmpjes te kijken en ideeën op te doen.
Maar ik kwam er al gauw achter dat die mensen op youtube over een schier onuitputtelijke voorraad planten en stenen kunnen beschikken.
Voor wat mooie stenen en hout was ik al een kapitaal kwijt en terug brengen dat kan niet meer + ik moest een uur er voor rijden.
Het is voor een klein bakje al moeilijk laat staan een grotere dus ik heb het idee maar losgelaten.
Dus eigenlijk wat Watuntrik zegt :).

Onze bak is anderhalve week geleden voor de tweede keer helemaal leeggehaald, de eerste keer vanwege de ontzettende donkere kleur van het water, de tweede keer omdat het zo vies was dat de pomp het weer terug gooide, Ik denk het hout maar ja zulke grote stukken pasten niet in de teil dus met heet water afschrobben en dat was het.

Maar de laatste keer is dus anderhalve week geleden en toen trad er bacteriebloei op de een zegt water verversen, de ander zegt afblijven.
Wij zijn voor afblijven gegaan en sinds een paar dagen wordt het elke dag wat lichter (wel een tweede pomp aangesloten), Vissen uit de fluval flex zijn er eergisteren ingegaan en vandaag die visjes aangevuld dus nu zitten er 20 vuurtetra,s in en 8 corydora,s pygmea en dan de nodige garnalen.

De bruine alg op de planten (die er ook 2 keer uitgehengeld zijn en hebben overnacht in kraanwater, wat ze niet echt goed gedaan heeft) begint weg te trekken, het hout zit nog vol maar ook hier wordt gezegd afblijven verdwijnt vanzelf, eruit halen is geen optie want dan moet het hout uit elkaar gehaald worden.

Grappig 1 van de pygmea,s zwemt met de school vuurtetra,s mee en die laten zich nu ook veel meer zien als toen ze nog met zijn tienen waren :)
  maandag 15 juni 2020 @ 17:17:39 #278
24329 KNAK
ff w88,......
pi_193642747
Nieuw huis en plek voor wat leuks. Liepen vandaag door de intratuin en zagen wat leuke aquarium bakken staan. Ik en vrouwtje direct enthousiast om wat visjes in een leuke bak neer te gaan zetten. Wat leuk LEDlichtjes er in en wat vrolijk rondzwemmend spul er in. Nog helemaal nergens naar gekeken/niets doorgelezen, hetgeen wat we nu wel langzaam gaan doen. Eventueel alles erop/eraan startingkit-tips zijn welkom :)
Mai pben rai~!
pi_193643740
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 17:17 schreef KNAK het volgende:
Nieuw huis en plek voor wat leuks. Liepen vandaag door de intratuin en zagen wat leuke aquarium bakken staan. Ik en vrouwtje direct enthousiast om wat visjes in een leuke bak neer te gaan zetten. Wat leuk LEDlichtjes er in en wat vrolijk rondzwemmend spul er in. Nog helemaal nergens naar gekeken/niets doorgelezen, hetgeen wat we nu wel langzaam gaan doen. Eventueel alles erop/eraan startingkit-tips zijn welkom :)
Klein is moeilijker dan groot. Meer water betekent minder fluctuaties in waterkwaliteit. Voor een eerste aquarium zou ik niet kleiner instappen dan 80cm/125L.

Externe filters zijn beter dan interne filters. Ze bieden meer filtercapaciteit, meer stroming, kosten nauwelijks zwemruimte in je aquarium, zijn stiller, je hoeft ze in de regel minder vaak te reinigen (interne filters wekelijks, externe filters afhankelijk van de toepassing, maar die kan je soms wel maanden met rust laten).

Voor een pure vissenbak (geen of nauwelijks planten) mag je in de regel twee keer zoveel filtercapaciteit nemen dan de filterfabrikanten adviseren (verschilt een beetje per merk, maar meestal zijn ze te enthousiast over hun product).

Planten filteren mee, maar een aquarium dat helemaal vol staat met planten, geeft weer andere dingetjes om rekening mee te houden.

[ Bericht 8% gewijzigd door Jordy-B op 15-06-2020 18:43:56 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  maandag 15 juni 2020 @ 20:34:07 #280
24329 KNAK
ff w88,......
pi_193645795
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2020 18:33 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Klein is moeilijker dan groot. Meer water betekent minder fluctuaties in waterkwaliteit. Voor een eerste aquarium zou ik niet kleiner instappen dan 80cm/125L.

Externe filters zijn beter dan interne filters. Ze bieden meer filtercapaciteit, meer stroming, kosten nauwelijks zwemruimte in je aquarium, zijn stiller, je hoeft ze in de regel minder vaak te reinigen (interne filters wekelijks, externe filters afhankelijk van de toepassing, maar die kan je soms wel maanden met rust laten).

Voor een pure vissenbak (geen of nauwelijks planten) mag je in de regel twee keer zoveel filtercapaciteit nemen dan de filterfabrikanten adviseren (verschilt een beetje per merk, maar meestal zijn ze te enthousiast over hun product).

Planten filteren mee, maar een aquarium dat helemaal vol staat met planten, geeft weer andere dingetjes om rekening mee te houden.
dank voor de reactie

Ik zag eigenlijk naar een bescheiden 40liter bak te kijken. Afwijken hiervan is uiteraard prima als dat een hoop voordeel/gemak met meebrengt
Ik ga morgen wat intensiever rondspeuren en wat ik hoop is eigenlijk een plug&play variant; alles wat nodig is in 1 koop, alle benodigdheden in 1 grote doos waar verder geen lading aan vaardigheden en kennis voor nodig is. Zoiets zou er toch moeten zijn denk ik :)
Mai pben rai~!
pi_193646617
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2020 18:33 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Een kleine bak kan wel stabiel, maar dan moet de bezetting veel lager dan de meeste mensen willen.

Gewoonweg onvoldoende ruimte om met het afval van te veel vis om te gaan. zelfs met veel planten is dat lastig.

Met de juiste opzet kun je de bodem en eventueel ook de achterwand laten meefilteren. En de juiste filter media helpen ook. Maar niets kan een overbezetting in een klein aquarium tegengaan anders dan voldoende verversen.

Ooit neem ik weer een groter aquarium. Maar dan met druppelverversing en een overloop naar het riool. Nooit meer water wisselen. Dan wil ik er nog wel weer eens aan. Maar nooit meer discussen. Mooie beesten, maar wat een werk.

Ik zou nu gaan voor een groot beplant aquarium met veel goeramis enigszins gescapet.
Whatever...
  maandag 15 juni 2020 @ 22:23:09 #282
24329 KNAK
ff w88,......
pi_193647597
JUWEL Aquarium Rio 125 Zwart LED

"Voor een optimale filtering is de RIO 125 uitgerust met een krachtige Bioflow 3.0. Dit binnenfilter combineert efficiëntie met veiligheid en vormt het centrum van een JUWEL-aquarium. "

Is dat geen mooie start?
Opvullen volgens het advies wat ik ga inwinnen met plantjesd en ander spul, wat mooie visjes er in en klaar, toch?
Mai pben rai~!
pi_193647994
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 10:06 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Wauw, wat voor plantenvoeding gebruik je eigenlijk ? :)
Easy-Life Profito maar dan zwaar ondergedoseerd.
pi_193648013
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 22:23 schreef KNAK het volgende:

"Voor een optimale filtering is de RIO 125 uitgerust met een krachtige Bioflow 3.0. Dit binnenfilter combineert efficiëntie met veiligheid en vormt het centrum van een JUWEL-aquarium. "

Is dat geen mooie start?
Opvullen volgens het advies wat ik ga inwinnen met plantjesd en ander spul, wat mooie visjes er in en klaar, toch?
Uiteraard wel eerst indraaien voor je er vis in doet.
  Moderator dinsdag 16 juni 2020 @ 06:21:50 #285
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193650466
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 22:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Easy-Life Profito maar dan zwaar ondergedoseerd.
Waarom doseer je deze ondergemiddeld ? :)
pi_193650688
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 22:23 schreef KNAK het volgende:

Is dat geen mooie start?
Het interne filter van juwelbakken is niet toereikend voor een vissenbak.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_193650926
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 20:34 schreef KNAK het volgende:

[..]

dank voor de reactie

Ik zag eigenlijk naar een bescheiden 40liter bak te kijken. Afwijken hiervan is uiteraard prima als dat een hoop voordeel/gemak met meebrengt
Ik ga morgen wat intensiever rondspeuren en wat ik hoop is eigenlijk een plug&play variant; alles wat nodig is in 1 koop, alle benodigdheden in 1 grote doos waar verder geen lading aan vaardigheden en kennis voor nodig is. Zoiets zou er toch moeten zijn denk ik :)
Daarom zeg ik dat ook.

Het is niet intuïtief dat groter makkelijker is dan klein. Klein is vaak goedkoper en daardoor trekt het beginners aan, maar door oncontroleerbare algengroei en vissterfte is de lol er gauw af.

Bij schommelingen in de waterwaarden zien algen hun kans. De verschillende algensoorten hebben allemaal hun eigen onbalans-niche. Alleen als er balans is (voor een beplant aquarium) of als er geen afvalstoffen in het water zitten (vissenbak), beperk je algengroei tot een minimum.

Ik ga er vanuit dat jouw focus op vissen ligt. Dan wil je dus schoon water en dat betekent hoog inzetten op filtercapaciteit. Beginners willen graag een bakje waar alles al in zit, maar standaard interne filters zijn eigenlijk nooit toereikend voor echte vissenbakken.

Ook zo'n juwel-filter is geen goed filter. Die zijn naar verhouding veel te klein (minder dan de helft van de zwarte zuil is filterruimte) en raken in no-time verstopt. Ze gebruiken vervolgens hun bypass om te blijven stromen (dan lijkt het alsof er nog wat gebeurt). Als zo'n aquarium een leuke bezetting heeft, moet je meer dan wekelijks de sponzen spoelen en een waterwissel doen.

Interne filters kosten nou eenmaal zwemruimte en je wil eigenlijk niet zoveel ruimte inleveren.
Kan wel, maar dan moet je je vissenbestand dus heel klein houden, wat je niet wil.

Daarom adviseer ik dus externe filters en dan groter dan de filterfabrikant aanbeveelt (neem wel die waarbij je de stroming kan regelen). Dat is een investering, maar geeft je een zorgenloos aquarium waar je niet teveel werk van hebt en gewoon van kan genieten, met een aantrekkelijk visbestand. Als je de opstart achter de rug hebt kan je zulke filters soms wel maanden met rust laten.

Eigenlijk is het gewoon: "Als je het doet, doe het dan goed".

[ Bericht 2% gewijzigd door Jordy-B op 16-06-2020 08:17:58 ]
pi_193651037
Jordy heeft wel gelijk. Het scheet een hoop gedoe als je wat meer water hebt om schommelingen op te vangen en een echt goed filter.

Ik had zelf ooit een grote eheim, een klein pompje voor de co2 en stroming op de bodem en daarnaast dan nog een ander filter met tientallen liters gesinterd materiaal. Dat scheelde enorm.
Whatever...
  dinsdag 16 juni 2020 @ 10:10:39 #289
24329 KNAK
ff w88,......
pi_193652238
Duidelijke uitleg.
Ik ben direct gestopt met het idee om lukraak wat moois te bestellen en het wel even snel neer te kunnen zetten.

Het is toch bijzonder hoe het dan ook verkocht wordt in de winkel en op internet; "koop een bak, inclusief pompje/filter en veel plezier". Door het ontbreken van 'plug&play' wordt dat eerst flink inlezen en/of een deskundige erbij halen wat wel/niet kan.

Zal me niet verbazen dat er een hoop mensen uiteindelijk hun spontane enthousiasme snel kwijt waren toen ze erachter kwamen dat er veel meer bij komt kijken
Mai pben rai~!
pi_193652430
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 10:10 schreef KNAK het volgende:
Duidelijke uitleg.
Ik ben direct gestopt met het idee om lukraak wat moois te bestellen en het wel even snel neer te kunnen zetten.

Het is toch bijzonder hoe het dan ook verkocht wordt in de winkel en op internet; "koop een bak, inclusief pompje/filter en veel plezier". Door het ontbreken van 'plug&play' wordt dat eerst flink inlezen en/of een deskundige erbij halen wat wel/niet kan.

Zal me niet verbazen dat er een hoop mensen uiteindelijk hun spontane enthousiasme snel kwijt waren toen ze erachter kwamen dat er veel meer bij komt kijken
Het inlezen en uitzoeken is 50% van het plezier van de hobby :+
pi_193652461
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 06:21 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Waarom doseer je deze ondergemiddeld ? :)
Heb m'n dosering langzaam opgebouwd en zag eigenlijk geen reden om het verder op te voeren, alles groeit de bak uit, alg is onder controle.
pi_193654356
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 10:10 schreef KNAK het volgende:
Duidelijke uitleg.

Een aquarium met led-verlichting op meubel met een extern filter en een (eventueel inline) verwarming. Dan heb je eigenlijk al alles wat je nodig hebt.

Er staan voldoende aquaria op marktplaats. Nieuw glas is duur, zo-goed-als nieuw glas is heel redelijk geprijsd.

Juwel maakt prima aquaria en -kasten, alleen hun interne filters zijn beroerd.

Iets als een JBL Cristalprofi is een prima extern filter (alleen het filtermateriaal even in andere volgorde leggen). Stil en niet zo heel duur.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jordy-B op 16-06-2020 13:21:00 ]
  dinsdag 16 juni 2020 @ 14:29:02 #293
24329 KNAK
ff w88,......
pi_193655799
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 12:48 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Een aquarium met led-verlichting op meubel met een extern filter en een (eventueel inline) verwarming. Dan heb je eigenlijk al alles wat je nodig hebt.

Er staan voldoende aquaria op marktplaats. Nieuw glas is duur, zo-goed-als nieuw glas is heel redelijk geprijsd.

Iets als een JBL Cristalprofi is een prima extern filter (alleen het filtermateriaal even in andere volgorde leggen). Stil en niet zo heel duur.
Ik zou haast zeggen, knal de linkjes waar het is aan te schaffen hier maar neer, dan weet ik dat ik geen miskoop doe ;)
Mai pben rai~!
pi_193659284
Ligt aan je smaak. Het moet ook in je interieur passen en budget speelt natuurlijk ook een rol.

Nieuw zou ik eens kijken naar de ciano emotions-sets, maar ook daar het interne filter links laten liggen.

Ik heb zelf een juwel vision, maar dan dus met extern filter.

[ Bericht 25% gewijzigd door Jordy-B op 16-06-2020 18:36:35 ]
pi_193659584
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 12:48 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Bodem verwarming was wel een aanwinst bij mij. Zorgt ervoor dat je geen dode zones hebt en je krijgt reducerende zones —> minder nitraat.

Je planten houden er ook van.

Ik denk dat het allerbelangrijkste is; halveer de hoeveelheid vissen die je denkt in je aquarium kwijt te kunnen. Dat scheelt enorm.

En zorg daarnaast voor een goede opruim ploeg. Garnaaltjes, slakjes, wat bodem bewoners woelen het detritus weg.

Maar dus eigenlijk hoe minder vis, hoe groter de kans op succes en veel plezier van het aquarium. Dat van mij was het allermooist met garnaaltjes en de ‘bij vissen’. De discussen waren geweldig, maar daarvan ging wel alles uiteindelijk naar de klote. Want grote vervuilers en hoge temperaturen.
Whatever...
pi_193660086
Ik gebruik aqadvisor en vismeter (van aquariumfans site) en volgens beide sites zit ik nog onder de 50 % met mijn visbestand (garnalen tellen niet mee lees ik overal).

Ik ben alleen nog op zoek naar een paar vissen voor de bovenste waterlaag en omdat de gemiddelde lengte van de vissen die we nu hebben 3 cm is mogen er van mij wel max, 4 vissen van rond de 5 a 6 cm bij (geen maan of bijlvissen) en dan het liefst uit zuid amerika die dan ook de half/volwassen garnalen met rust moet laten.
pi_193661018
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 19:20 schreef Sorella het volgende:
Ik gebruik aqadvisor en vismeter (van aquariumfans site) en volgens beide sites zit ik nog onder de 50 % met mijn visbestand (garnalen tellen niet mee lees ik overal).

Ik ben alleen nog op zoek naar een paar vissen voor de bovenste waterlaag en omdat de gemiddelde lengte van de vissen die we nu hebben 3 cm is mogen er van mij wel max, 4 vissen van rond de 5 a 6 cm bij (geen maan of bijlvissen) en dan het liefst uit zuid amerika die dan ook de half/volwassen garnalen met rust moet laten.
Dat valt niet mee. Kegelvlekbarbeektjes zitten ook wel graag bovenin. Maar 4 is te weinig en ze blijven wat kleiner.

Bijl zal en zijn wel de geijkte za oppervlaktevis

Ik vind halfsnavelbekjes erg leuk, maar dat is Azië.
Whatever...
pi_193676969
Het aquarium werd de afgelopen dagen 29 graden dus een mooi moment om m'n fan weer eens uit te proberen.

Het principe is simpel, 12cm fan met een 12 volt adapter die lucht wegzuigt.
Er zit in de kleppen een luikje voor accessoires en dat heb ik voor de gelegenheid er even uitgedrukt en daar de fan ondersteboven op gelegd (de fan blaast dus omhoog).
De klep diagonaal aan de fan heb ik met een sponsje net een cm opgetild zodat er wat flow is over het hele oppervlak.

Het scheelt na 2 dagen draaien zo'n 2,5 graad met de ruimtetemperatuur.
Er verdampt wel veel water (wat tevens de de reden is dat het afkoelt) dus dat moet ik nu wel regelmatig aanvullen.

pi_193678845
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 20:22 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dat valt niet mee. Kegelvlekbarbeektjes zitten ook wel graag bovenin. Maar 4 is te weinig en ze blijven wat kleiner.

Bijl zal en zijn wel de geijkte za oppervlaktevis

Ik vind halfsnavelbekjes erg leuk, maar dat is Azië.
Het valt zeker niet mee dus voorlopig hou ik het zo.

Is dat het luikje wat speciaal gemaakt is voor de juwel voerautomaat ?
pi_193678966
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 23:24 schreef Sorella het volgende:

[..]

Is dat het luikje wat speciaal gemaakt is voor de juwel voerautomaat ?
Ja, dat denk ik inderdaad. Wist dat er een functie voor was.

Nu ik weet dat het koelen goed werkt, bestel ik waarschijnlijk een extra set kleppen. Dat is niet zo duur.

Dan pas ik deze aan met nog 2 extra fans (gaten maken, kabelgootje er op lijmen, fanguards om m'n vingers te beschermen tegen de draaiende fanbladen, etc) en dan voor de rest van het jaar (als het koel genoeg is) kan ik de kleppen zonder fans laten liggen.

Solderen en elektronica is een oude hobby van me dus dat komt wel goed :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')