Van garnalen heb je niet snel overpopulatie.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 11:01 schreef Sorella het volgende:
Wat is de beste bodem voor een amazone rivier oever bak ?
ik zie wel eens dat houtskool ook gebruikt wordt samen met andere bodemdingen, is dat het houtskool wat je in de bbq gebruikt ?
P.s. ik denk dat er in ons bakje nu een stuk of 75 garnalen zitten dat is toch veels te veel ?
Ik weet niet, over Betta's lees ik nogal wat wisselende ervaringen met andere vissen en garnalen. Het temperament van die vissen kan nogal verschillen per vis van "heel ontspannen" tot "Hannibal Lecter" en daar kom je pas achter als ze in je bak zitten.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 12:46 schreef Sorella het volgende:
Ik vind de corydora,s hartstikke leuk om te zien en daar dan een schooltje van lijkt me helemaal schitterend.
De paar aquariums die we gehad hebben waren overwegend cycliden bakken en 1 zeewater bak, dus nu wil ik een bak met scholen visjes erin.
Die twee die jij noemt komen uit de kant van azie uit, hm dan zou er een siamese kempvis met 3 vrouwtjes bij kunnen.
Ik wou als oppervlakte visje de de Epiplatys annulatus maar die komt weer uit afrikavind het wel een erg leuk visje.
Mijn vuur tetra,s komen uit brazilie net als de corydoras, moeilijk.
Eerst de bodem wat hebben jullie als bodembedekking ?
Dat pH verlagende verhaal van aquarium substraat is een beetje broodje aap verhaal. DIt werkt altijd maar tijdelijk, en zal na dagen of weken verzadigt zijn en niet meer bufferen. En dan moet je het doen met wat er uit de kraan komt.quote:Op zondag 10 mei 2020 14:52 schreef Sorella het volgende:
Ik heb wat hulp nodig met wat voor bodem er in moet, niet licht van kleur, ph verlagend, voedingsbodem, houtskool met ?? er boven op, ik zie door de bomen ff het bos niet meer.
Inderdaad, zou geen probleem hoeven zijn.quote:Op maandag 11 mei 2020 14:06 schreef Sorella het volgende:
dus gewoon zand gemengd met wat grind zou geen probleem hoeven te zijn.
Filterzand 0.4 tot 0.8 mm is volgens aquarianen op youtube erg goed, dat gemengd met de lavamix substraat die hs black dan ben ik er denkelijk wel met de bodem.quote:Op maandag 11 mei 2020 16:33 schreef Watuntrik het volgende:
Graag gedaan...
[..]
Inderdaad, zou geen probleem hoeven zijn.
Je moet bij de bodem een beetje kiezen op gebruiksgemak en de esthetische waarde. Stel je wil een mooie scape maken met een gazon van kleine plantjes op de voorgrond zoals Naaldgras of Hemianthus callitrichoides Cuba. Dan kun je beter niet te fijn en te licht substraat nemen want het houd die kleine nog niet ingegroeide plantjes niet goed vast. Dus dan is de kans groot dat de volgende ochtend meer dan de helft weer boven drijft.
Dan is een iets zwaarder en compacter lava mix substraat veel gemakkelijker. HS Aqua Gravel Black 1-2 mm 20 KG, grind nog geen ¤10,- en 10 x beter.
Bodemfilter is een filter die in de bak staat of ligt het onder je bodembedekking ?quote:Op maandag 11 mei 2020 20:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Omdat ik een bodemfilter heb, heb ik een laag van zo'n 6 tot 12cm (voor naar achter) en dat bevalt prima.
Ligt onder de bodembedekking, er komen 1 of meerdere pijpjes uit met een pompje bovenop waar je het water naar boven pompt en zo krijg je vanzelf een stroming door je bodem.quote:Op maandag 11 mei 2020 20:47 schreef Sorella het volgende:
[..]
Bodemfilter is een filter die in de bak staat of ligt het onder je bodembedekking ?
Dat is dus zo'n hout, geen kienhout...quote:
Een bodem filter kan verstoppen, of juist vals water trekken. Daarnaast kun je dan geen reducerende bodem meer maken met een bodem verwarming.quote:Op maandag 11 mei 2020 20:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ligt onder de bodembedekking, er komen 1 of meerdere pijpjes uit met een pompje bovenop waar je het water naar boven pompt en zo krijg je vanzelf een stroming door je bodem.
(dat rode rechthoekje kan je negeren)
[ afbeelding ]
Ik heb er Aqual 500 circulator pompjes op maar je kan ook kiezen voor een luchtslang (lucht stijgt op in water, krijg je vanzelf stroming).
Voordeel is dat je hele bodem een filter is. Nadeel is dat je het niet achteraf nog even kan vervangen. Nog een nadeel (al vind ik dat niet een groot nadeel) is dat je bodem wat hoger wordt.
In de jaren '80 en begin '90 toen we thuis een aquarium hadden was dat nog redelijk populair en toen ik het bij het uitzoeken van mijn filtersysteem weer tegenkwam heb ik daar voor gekozen.
Voordeel voor garnalen is dat ze er niet in opgezogen kunnen worden.
Heb in beide bakken ook nog een sponsfiltertje voor de garnalen, daar grazen ze graag op.
Heb voor m'n aquaria verder ook geen luchtpompen. Er is voldoende (oppervlakte)stroming om het water zuurstofrijk te houden. Scheelt ook het lawaai van zo'n luchtpomp.
Ik ga verder niet beweren dat 1 systeem superieur is aan het andere, zolang je water maar redelijk toonbaar is en je hebt de juiste bacteriën in je bak dan kan je los.
Het kan, voorlopig draait het in beide bakken primaquote:Op zaterdag 16 mei 2020 19:22 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Een bodem filter kan verstoppen, of juist vals water trekken. Daarnaast kun je dan geen reducerende bodem meer maken met een bodem verwarming.
Ja, verbazingwekkend waar garnalen weten te overlevenquote:Overigens was bij mij vroeger de filter een soort kraamkamer van garnalen. ZoweL het hoofd filter als de eheim ‘redundante’. De discus vissen vraten die garnalen graag, het filter was hun veilige haven.
Het is toch ruim 25 liter “biomedia” in een 180 liter aquariumquote:Op zaterdag 16 mei 2020 19:49 schreef Spanky78 het volgende:
Als je weinig belasting hebt is een bodem filter vast voldoende. Voor vee drukker bezette aquaria voorzie ik snel problemen. Voor een garnalen aquarium moet dat zeker werken.
Ja, met een drukker aquarium slaat het snel dicht met poep en prut. Maar in een licht bezet aquariumquote:Op zaterdag 16 mei 2020 20:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is toch ruim 25 liter “biomedia” in een 180 liter aquarium
Het valt en staat met je budget en wat je daarbinnen aan materiaalkeuze ter beschikking hebt. Heb je bv alleen maar een Pest Place in de buurt om inkopen te doen. Dan ben je zelfs met een redelijk budget al snel klaar met de nogal beperkte aanbod aan hardscape materialen waar de Wow! factor maar zelden in te vinden is.quote:Op woensdag 20 mei 2020 11:04 schreef Maria2.0 het volgende:
want aquascaping-lesjes kan ik dan nog wel gebruiken, daar ben ik waardeloos in maar dat maakt wel of je bak mooi of mwah is.
Wauw, wat voor plantenvoeding gebruik je eigenlijk ?quote:Op maandag 18 mei 2020 00:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
Garnalen oerwoud![]()
Stel dat ik nu ook nog CO2 en een normale dosis plantenvoeding ging toevoegen![]()
[ afbeelding ]
M'n glas is onderaan wat vies, binnenkort maar even met het krabbertje er langs
Er is net gevoerd dus het is druk in dat hoekje
[ afbeelding ]
Klein is moeilijker dan groot. Meer water betekent minder fluctuaties in waterkwaliteit. Voor een eerste aquarium zou ik niet kleiner instappen dan 80cm/125L.quote:Op maandag 15 juni 2020 17:17 schreef KNAK het volgende:
Nieuw huis en plek voor wat leuks. Liepen vandaag door de intratuin en zagen wat leuke aquarium bakken staan. Ik en vrouwtje direct enthousiast om wat visjes in een leuke bak neer te gaan zetten. Wat leuk LEDlichtjes er in en wat vrolijk rondzwemmend spul er in. Nog helemaal nergens naar gekeken/niets doorgelezen, hetgeen wat we nu wel langzaam gaan doen. Eventueel alles erop/eraan startingkit-tips zijn welkom
dank voor de reactiequote:Op maandag 15 juni 2020 18:33 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Klein is moeilijker dan groot. Meer water betekent minder fluctuaties in waterkwaliteit. Voor een eerste aquarium zou ik niet kleiner instappen dan 80cm/125L.
Externe filters zijn beter dan interne filters. Ze bieden meer filtercapaciteit, meer stroming, kosten nauwelijks zwemruimte in je aquarium, zijn stiller, je hoeft ze in de regel minder vaak te reinigen (interne filters wekelijks, externe filters afhankelijk van de toepassing, maar die kan je soms wel maanden met rust laten).
Voor een pure vissenbak (geen of nauwelijks planten) mag je in de regel twee keer zoveel filtercapaciteit nemen dan de filterfabrikanten adviseren (verschilt een beetje per merk, maar meestal zijn ze te enthousiast over hun product).
Planten filteren mee, maar een aquarium dat helemaal vol staat met planten, geeft weer andere dingetjes om rekening mee te houden.
Een kleine bak kan wel stabiel, maar dan moet de bezetting veel lager dan de meeste mensen willen.quote:Op maandag 15 juni 2020 18:33 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Klein is moeilijker dan groot. Meer water betekent minder fluctuaties in waterkwaliteit. Voor een eerste aquarium zou ik niet kleiner instappen dan 80cm/125L.
Externe filters zijn beter dan interne filters. Ze bieden meer filtercapaciteit, meer stroming, kosten nauwelijks zwemruimte in je aquarium, zijn stiller, je hoeft ze in de regel minder vaak te reinigen (interne filters wekelijks, externe filters afhankelijk van de toepassing, maar die kan je soms wel maanden met rust laten).
Voor een pure vissenbak (geen of nauwelijks planten) mag je in de regel twee keer zoveel filtercapaciteit nemen dan de filterfabrikanten adviseren (verschilt een beetje per merk, maar meestal zijn ze te enthousiast over hun product).
Planten filteren mee, maar een aquarium dat helemaal vol staat met planten, geeft weer andere dingetjes om rekening mee te houden.
Easy-Life Profito maar dan zwaar ondergedoseerd.quote:Op maandag 1 juni 2020 10:06 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Wauw, wat voor plantenvoeding gebruik je eigenlijk ?
Uiteraard wel eerst indraaien voor je er vis in doet.quote:Op maandag 15 juni 2020 22:23 schreef KNAK het volgende:
JUWEL Aquarium Rio 125 Zwart LED
"Voor een optimale filtering is de RIO 125 uitgerust met een krachtige Bioflow 3.0. Dit binnenfilter combineert efficiëntie met veiligheid en vormt het centrum van een JUWEL-aquarium. "
Is dat geen mooie start?
Opvullen volgens het advies wat ik ga inwinnen met plantjesd en ander spul, wat mooie visjes er in en klaar, toch?
Waarom doseer je deze ondergemiddeld ?quote:Op maandag 15 juni 2020 22:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Easy-Life Profito maar dan zwaar ondergedoseerd.
Het interne filter van juwelbakken is niet toereikend voor een vissenbak.quote:Op maandag 15 juni 2020 22:23 schreef KNAK het volgende:
JUWEL Aquarium Rio 125 Zwart LED
"Voor een optimale filtering is de RIO 125 uitgerust met een krachtige Bioflow 3.0. Dit binnenfilter combineert efficiëntie met veiligheid en vormt het centrum van een JUWEL-aquarium. "
Is dat geen mooie start?
Opvullen volgens het advies wat ik ga inwinnen met plantjesd en ander spul, wat mooie visjes er in en klaar, toch?
Daarom zeg ik dat ook.quote:Op maandag 15 juni 2020 20:34 schreef KNAK het volgende:
[..]
dank voor de reactie
Ik zag eigenlijk naar een bescheiden 40liter bak te kijken. Afwijken hiervan is uiteraard prima als dat een hoop voordeel/gemak met meebrengt
Ik ga morgen wat intensiever rondspeuren en wat ik hoop is eigenlijk een plug&play variant; alles wat nodig is in 1 koop, alle benodigdheden in 1 grote doos waar verder geen lading aan vaardigheden en kennis voor nodig is. Zoiets zou er toch moeten zijn denk ik
Het inlezen en uitzoeken is 50% van het plezier van de hobbyquote:Op dinsdag 16 juni 2020 10:10 schreef KNAK het volgende:
Duidelijke uitleg.
Ik ben direct gestopt met het idee om lukraak wat moois te bestellen en het wel even snel neer te kunnen zetten.
Het is toch bijzonder hoe het dan ook verkocht wordt in de winkel en op internet; "koop een bak, inclusief pompje/filter en veel plezier". Door het ontbreken van 'plug&play' wordt dat eerst flink inlezen en/of een deskundige erbij halen wat wel/niet kan.
Zal me niet verbazen dat er een hoop mensen uiteindelijk hun spontane enthousiasme snel kwijt waren toen ze erachter kwamen dat er veel meer bij komt kijken
Heb m'n dosering langzaam opgebouwd en zag eigenlijk geen reden om het verder op te voeren, alles groeit de bak uit, alg is onder controle.quote:Op dinsdag 16 juni 2020 06:21 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Waarom doseer je deze ondergemiddeld ?
Een aquarium met led-verlichting op meubel met een extern filter en een (eventueel inline) verwarming. Dan heb je eigenlijk al alles wat je nodig hebt.quote:Op dinsdag 16 juni 2020 10:10 schreef KNAK het volgende:
Duidelijke uitleg.
Ik ben direct gestopt met het idee om lukraak wat moois te bestellen en het wel even snel neer te kunnen zetten.
Het is toch bijzonder hoe het dan ook verkocht wordt in de winkel en op internet; "koop een bak, inclusief pompje/filter en veel plezier". Door het ontbreken van 'plug&play' wordt dat eerst flink inlezen en/of een deskundige erbij halen wat wel/niet kan.
Zal me niet verbazen dat er een hoop mensen uiteindelijk hun spontane enthousiasme snel kwijt waren toen ze erachter kwamen dat er veel meer bij komt kijken
Ik zou haast zeggen, knal de linkjes waar het is aan te schaffen hier maar neer, dan weet ik dat ik geen miskoop doequote:Op dinsdag 16 juni 2020 12:48 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Een aquarium met led-verlichting op meubel met een extern filter en een (eventueel inline) verwarming. Dan heb je eigenlijk al alles wat je nodig hebt.
Er staan voldoende aquaria op marktplaats. Nieuw glas is duur, zo-goed-als nieuw glas is heel redelijk geprijsd.
Juwel maakt prima aquaria en -kasten, alleen hun interne filters zijn beroerd.
Iets als een JBL Cristalprofi is een prima extern filter (alleen het filtermateriaal even in andere volgorde leggen). Stil en niet zo heel duur.
Bodem verwarming was wel een aanwinst bij mij. Zorgt ervoor dat je geen dode zones hebt en je krijgt reducerende zones —> minder nitraat.quote:Op dinsdag 16 juni 2020 12:48 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Een aquarium met led-verlichting op meubel met een extern filter en een (eventueel inline) verwarming. Dan heb je eigenlijk al alles wat je nodig hebt.
Er staan voldoende aquaria op marktplaats. Nieuw glas is duur, zo-goed-als nieuw glas is heel redelijk geprijsd.
Juwel maakt prima aquaria en -kasten, alleen hun interne filters zijn beroerd.
Iets als een JBL Cristalprofi is een prima extern filter (alleen het filtermateriaal even in andere volgorde leggen). Stil en niet zo heel duur.
Dat valt niet mee. Kegelvlekbarbeektjes zitten ook wel graag bovenin. Maar 4 is te weinig en ze blijven wat kleiner.quote:Op dinsdag 16 juni 2020 19:20 schreef Sorella het volgende:
Ik gebruik aqadvisor en vismeter (van aquariumfans site) en volgens beide sites zit ik nog onder de 50 % met mijn visbestand (garnalen tellen niet mee lees ik overal).
Ik ben alleen nog op zoek naar een paar vissen voor de bovenste waterlaag en omdat de gemiddelde lengte van de vissen die we nu hebben 3 cm is mogen er van mij wel max, 4 vissen van rond de 5 a 6 cm bij (geen maan of bijlvissen) en dan het liefst uit zuid amerika die dan ook de half/volwassen garnalen met rust moet laten.
Het valt zeker niet mee dus voorlopig hou ik het zo.quote:Op dinsdag 16 juni 2020 20:22 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dat valt niet mee. Kegelvlekbarbeektjes zitten ook wel graag bovenin. Maar 4 is te weinig en ze blijven wat kleiner.
Bijl zal en zijn wel de geijkte za oppervlaktevis
Ik vind halfsnavelbekjes erg leuk, maar dat is Azië.
Ja, dat denk ik inderdaad. Wist dat er een functie voor was.quote:Op woensdag 17 juni 2020 23:24 schreef Sorella het volgende:
[..]
Is dat het luikje wat speciaal gemaakt is voor de juwel voerautomaat ?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |