abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_189680300
Het was even zoeken maar gevonden! Enkele jaren terug lurkte ik hier wel eens mee dus wist dat de reeks bestond ;)

Vroegâh (tot 24 jaar terug) hadden we thuis 3 aquariua, een "grote" bak van zo'n 200 liter en nog wat kleine bakjes. In die bakjes zaten de bekende goerami's, zoenvissen, neontetra's, kegelvlekbarbeel, een algeneter die 1x in de 2 weken een keer liet zien dat hij nog leefde door de hele bak door te stuifen (waarna het urenlang troebel was) en verder nog wat vissen waar ik helaas geen info meer van heb na zoveel jaren.

Andere tijden, eind 80's, begin 90's.... alle informatie kwam uit... boeken en van de stikstofcyclus in je bak had niemand nog gehoord. Filters werden dan ook braaf iedere 2 weken geheel uitgespoeld of vervangen, volgepropt met actieve kool, water werd wekelijks voor 50% ververst en de vissen deden het allemaal dus we vonden het prima.

Nu begon het in juli / augustus weer te kriebelen en besloot ik september een 70 liter garnalenbak te starten. Nog voor de eerste garnaal er in zat (alhoewel, ik had 1 wildkleur neocaridina van slechts 0,8cm die als verstekeling meekwam met een plantje) al een upgrade gedaan naar een Juwel Rio 180 liter bak. De verstekeling leeft nog steeds en is inmiddels bijna 2 centimeter :)

De 60 liter staat nu in de hal, dat wordt m'n garnalenbak (met wat zebra slakken) en die is nu rustig aan het indraaien.

De 180 liter heeft inmiddels inwoners.

Een stuk of 60 garnalen (waarvan je er zo'n 15 tegelijk ziet)
12x Corydoras Habrosus (gaan super met de garnalen om, niet schuw)
8x Corydoras Trilinaetus (zijn wat schuwer, duiken vaak weg als ze me zien)
15x Rasbora Axelrodi
15x Neon Green Rasbora (Microdevario Kubotai)
2x Honinggoerami Rood (koppeltje)
4x zebraslak

Filtering in de 180 liter gaat via een dubbel bodemfilter van Aquael met 2x Aquael Circulator 500 pompjes en spray bars die voor een mooie egale flow zorgen + beweging van het wateroppervlak.

Verwarming is beveiligd; er zit een regeling tussen die origineel bedoeld is voor een elektrische kachel, sensor zit op het glas gelijmd. Als de temperatuur ooit boven de 24 graden komt, schakelt hij het element geheel van de stroom.



Veel planten in de bak, ook veel drijfplanten.

Ammonia en nitriet nu na 7 weken mooi op 0.
Nitraat wordt blijkbaar keurig door alle planten verwerkt want ook daar blijft de waarde tussen de 0 en 10 ppm.

Het aantal uren licht is nog even een beetje uitproberen met die standaard lampen, zit nu op 9 uren (2x 4,5) en dat lijkt goed te gaan qua alg en plantgroei.

De "community tank" van 180 liter:


Garnalen bak van 70 liter, ook met bodemfilter, spray bar en een Pat mini (nog zonder garnalen):


Gele neocaridina's en een Corydoras Habrosus delen een algentablet:



[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 29-10-2019 11:41:44 ]
  dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:50:27 #52
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189680450
Leuk.
Houd van poesjes
  woensdag 6 november 2019 @ 09:27:26 #53
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189812314
Als jullie een waterwissel doen, bereiden jullie het water dan voor?
En mag je überhaupt warm water uit de kraan gebruiken om het water wat op te warmen voor je het erbij doet?
Houd van poesjes
pi_189812397
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 09:27 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:
Als jullie een waterwissel doen, bereiden jullie het water dan voor?
En mag je überhaupt warm water uit de kraan gebruiken om het water wat op te warmen voor je het erbij doet?
Ik pak een emmer, vul deze met koud water, pleur er eventjes een verwarmingselement in, en vul er na ongeveer vijf minuutjes het aquarium mee aan. Dan weer de emmer vullen, etc.
Daar kan ik dan dus best 45 minuten mee bezig zijn, maar de meeste tijd bestaat uit wachten. ;)

Ik vulde vroegah altijd gewoon met warm water bij, maar begreep dat daar ijzers in kunnen zitten etc, dus dan maar zo. Ben overigens nooit een vis verloren door waterwissels, ook niet toen ik nog met warm kraanwater verwisselde, maar ik wil het risico niet nemen.

Het water mag (in mijn geval iig, ik heb geen supergevoelige vissen) best koeler zijn dan het water in het aquarium zelf, maar ik wil geen ijskoud water op die vissenkoppies dumpen :P
Je raekt an de dinge geweun.
  woensdag 6 november 2019 @ 09:40:35 #55
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189812470
Je gebruikt dus geen warm water omdat er ijzers in kunnen zitten? Ik las op een ander forum dat je het water al zoveel uur van te voren in een emmer moet doen en filteren en beluchten.
Ijzer in het water is toch niet zo slecht?
Houd van poesjes
pi_189813661
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 09:40 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:
Je gebruikt dus geen warm water omdat er ijzers in kunnen zitten? Ik las op een ander forum dat je het water al zoveel uur van te voren in een emmer moet doen en filteren en beluchten.
Ijzer in het water is toch niet zo slecht?
Even nog van wat ik weet, dat beluchten is voor het chloor en om eruit laten te verdampen. Maar tis jaren terug dat ik een aquarium had, kleintje trouwens. Heb het er ook gewoon ingegooid enzo maar zelfde als hierboven, had ook geen super gevoelige visjes
Do what you love, love what you do!
pi_189813779
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 10:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het was even zoeken maar gevonden! Enkele jaren terug lurkte ik hier wel eens mee dus wist dat de reeks bestond ;)

Vroegâh (tot 24 jaar terug) hadden we thuis 3 aquariua, een "grote" bak van zo'n 200 liter en nog wat kleine bakjes. In die bakjes zaten de bekende goerami's, zoenvissen, neontetra's, kegelvlekbarbeel, een algeneter die 1x in de 2 weken een keer liet zien dat hij nog leefde door de hele bak door te stuifen (waarna het urenlang troebel was) en verder nog wat vissen waar ik helaas geen info meer van heb na zoveel jaren.

Andere tijden, eind 80's, begin 90's.... alle informatie kwam uit... boeken en van de stikstofcyclus in je bak had niemand nog gehoord. Filters werden dan ook braaf iedere 2 weken geheel uitgespoeld of vervangen, volgepropt met actieve kool, water werd wekelijks voor 50% ververst en de vissen deden het allemaal dus we vonden het prima.

Nu begon het in juli / augustus weer te kriebelen en besloot ik september een 70 liter garnalenbak te starten. Nog voor de eerste garnaal er in zat (alhoewel, ik had 1 wildkleur neocaridina van slechts 0,8cm die als verstekeling meekwam met een plantje) al een upgrade gedaan naar een Juwel Rio 180 liter bak. De verstekeling leeft nog steeds en is inmiddels bijna 2 centimeter :)

De 60 liter staat nu in de hal, dat wordt m'n garnalenbak (met wat zebra slakken) en die is nu rustig aan het indraaien.

De 180 liter heeft inmiddels inwoners.

Een stuk of 60 garnalen (waarvan je er zo'n 15 tegelijk ziet)
12x Corydoras Habrosus (gaan super met de garnalen om, niet schuw)
8x Corydoras Trilinaetus (zijn wat schuwer, duiken vaak weg als ze me zien)
15x Rasbora Axelrodi
15x Neon Green Rasbora (Microdevario Kubotai)
2x Honinggoerami Rood (koppeltje)
4x zebraslak

Filtering in de 180 liter gaat via een dubbel bodemfilter van Aquael met 2x Aquael Circulator 500 pompjes en spray bars die voor een mooie egale flow zorgen + beweging van het wateroppervlak.

Verwarming is beveiligd; er zit een regeling tussen die origineel bedoeld is voor een elektrische kachel, sensor zit op het glas gelijmd. Als de temperatuur ooit boven de 24 graden komt, schakelt hij het element geheel van de stroom.

[ afbeelding ]

Veel planten in de bak, ook veel drijfplanten.

Ammonia en nitriet nu na 7 weken mooi op 0.
Nitraat wordt blijkbaar keurig door alle planten verwerkt want ook daar blijft de waarde tussen de 0 en 10 ppm.

Het aantal uren licht is nog even een beetje uitproberen met die standaard lampen, zit nu op 9 uren (2x 4,5) en dat lijkt goed te gaan qua alg en plantgroei.

De "community tank" van 180 liter:
[ afbeelding ]

Garnalen bak van 70 liter, ook met bodemfilter, spray bar en een Pat mini (nog zonder garnalen):
[ afbeelding ]

Gele neocaridina's en een Corydoras Habrosus delen een algentablet:

[ afbeelding ]
Leuk, krijg toch wer zin in hele aquarium hobby, Maargoed het zal even moeten wachten, geen geld en ruimte voor.

Mooi bakje hoor :Y
Do what you love, love what you do!
  woensdag 6 november 2019 @ 11:57:06 #58
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189814287
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 11:13 schreef kree het volgende:

[..]

Even nog van wat ik weet, dat beluchten is voor het chloor en om eruit laten te verdampen. Maar tis jaren terug dat ik een aquarium had, kleintje trouwens. Heb het er ook gewoon ingegooid enzo maar zelfde als hierboven, had ook geen super gevoelige visjes
Ja ik heb nu naar @Messina zijn idee een emmer klaargezet, luchtpomp en verwarming erin en dat ga ik vanmiddag gebruiken om een waterwissel te doen.
Ik heb niet veel vissen, ik hou meer van planten.
Houd van poesjes
pi_189814434
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 11:57 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Ja ik heb nu naar @:messina zijn idee een emmer klaargezet, luchtpomp en verwarming erin en dat ga ik vanmiddag gebruiken om een waterwissel te doen.
Ik heb niet veel vissen, ik hou meer van planten.
Lijkt mij ok :)
Do what you love, love what you do!
pi_189814452
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 11:57 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Ja ik heb nu naar @:messina zijn idee een emmer klaargezet, luchtpomp en verwarming erin en dat ga ik vanmiddag gebruiken om een waterwissel te doen.
Ik heb niet veel vissen, ik hou meer van planten.
Btw, foto?
Do what you love, love what you do!
  woensdag 6 november 2019 @ 12:10:02 #61
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189814486
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 12:07 schreef kree het volgende:

[..]

Btw, foto?
Zal straks even een maken, moet eerst even snoeien.
Houd van poesjes
pi_189814496
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 12:10 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Zal straks even een maken, moet eerst even snoeien.
^O^
Do what you love, love what you do!
pi_189814597
Trouwens ijzer kan geen kwaad volgens mij? Althans je krijgt dat er sowieso niet uit gelijk in een emmer. Hier in nl valt het wel mee in kraanwater.
Er zijn volgens mij wel dingen die je in een filter kunt stoppen en die dat opnemen, maar vraag me af of het de moeite waard is hier.

Maar ok dat is mijn idee, ga hier niet van uit. Wellicht weet iemand anders hier meer van?
Do what you love, love what you do!
pi_189818193
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 12:16 schreef kree het volgende:
Trouwens ijzer kan geen kwaad volgens mij? Althans je krijgt dat er sowieso niet uit gelijk in een emmer. Hier in nl valt het wel mee in kraanwater.
Er zijn volgens mij wel dingen die je in een filter kunt stoppen en die dat opnemen, maar vraag me af of het de moeite waard is hier.

Maar ok dat is mijn idee, ga hier niet van uit. Wellicht weet iemand anders hier meer van?
Kan ook iets anders geweest zijn dan ijzer, hoor. Weet alleen nog dat het niet wenselijk is om te vullen met warm water uit de kraan.
Wij hebben hier geen geiser, maar een warmwaterboiler, daarom ben ik er extra voorzichtig mee ;)
Je raekt an de dinge geweun.
pi_189818370
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 16:30 schreef Messina het volgende:

[..]

Kan ook iets anders geweest zijn dan ijzer, hoor. Weet alleen nog dat het niet wenselijk is om te vullen met warm water uit de kraan.
Wij hebben hier geen geiser, maar een warmwaterboiler, daarom ben ik er extra voorzichtig mee ;)
Koperdeeltjes mss? Maar het zal toch miniem zijn allemaal. Kijk emmer koud water in flikkeren is een slecht plan. Haha maar ok ook vissen kunnen wel beetje tegen wat, hebben ze in de natuur ook. Ik zou me er niet al teveel zorgen over maken :)
Do what you love, love what you do!
pi_189818475
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 10:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het was even zoeken maar gevonden! Enkele jaren terug lurkte ik hier wel eens mee dus wist dat de reeks bestond ;)

Vroegâh (tot 24 jaar terug) hadden we thuis 3 aquariua, een "grote" bak van zo'n 200 liter en nog wat kleine bakjes. In die bakjes zaten de bekende goerami's, zoenvissen, neontetra's, kegelvlekbarbeel, een algeneter die 1x in de 2 weken een keer liet zien dat hij nog leefde door de hele bak door te stuifen (waarna het urenlang troebel was) en verder nog wat vissen waar ik helaas geen info meer van heb na zoveel jaren.

Andere tijden, eind 80's, begin 90's.... alle informatie kwam uit... boeken en van de stikstofcyclus in je bak had niemand nog gehoord. Filters werden dan ook braaf iedere 2 weken geheel uitgespoeld of vervangen, volgepropt met actieve kool, water werd wekelijks voor 50% ververst en de vissen deden het allemaal dus we vonden het prima.

Nu begon het in juli / augustus weer te kriebelen en besloot ik september een 70 liter garnalenbak te starten. Nog voor de eerste garnaal er in zat (alhoewel, ik had 1 wildkleur neocaridina van slechts 0,8cm die als verstekeling meekwam met een plantje) al een upgrade gedaan naar een Juwel Rio 180 liter bak. De verstekeling leeft nog steeds en is inmiddels bijna 2 centimeter :)

De 60 liter staat nu in de hal, dat wordt m'n garnalenbak (met wat zebra slakken) en die is nu rustig aan het indraaien.

De 180 liter heeft inmiddels inwoners.

Een stuk of 60 garnalen (waarvan je er zo'n 15 tegelijk ziet)
12x Corydoras Habrosus (gaan super met de garnalen om, niet schuw)
8x Corydoras Trilinaetus (zijn wat schuwer, duiken vaak weg als ze me zien)
15x Rasbora Axelrodi
15x Neon Green Rasbora (Microdevario Kubotai)
2x Honinggoerami Rood (koppeltje)
4x zebraslak

Filtering in de 180 liter gaat via een dubbel bodemfilter van Aquael met 2x Aquael Circulator 500 pompjes en spray bars die voor een mooie egale flow zorgen + beweging van het wateroppervlak.

Verwarming is beveiligd; er zit een regeling tussen die origineel bedoeld is voor een elektrische kachel, sensor zit op het glas gelijmd. Als de temperatuur ooit boven de 24 graden komt, schakelt hij het element geheel van de stroom.

[ afbeelding ]

Veel planten in de bak, ook veel drijfplanten.

Ammonia en nitriet nu na 7 weken mooi op 0.
Nitraat wordt blijkbaar keurig door alle planten verwerkt want ook daar blijft de waarde tussen de 0 en 10 ppm.

Het aantal uren licht is nog even een beetje uitproberen met die standaard lampen, zit nu op 9 uren (2x 4,5) en dat lijkt goed te gaan qua alg en plantgroei.

De "community tank" van 180 liter:
[ afbeelding ]

Garnalen bak van 70 liter, ook met bodemfilter, spray bar en een Pat mini (nog zonder garnalen):
[ afbeelding ]

Gele neocaridina's en een Corydoras Habrosus delen een algentablet:

[ afbeelding ]
Prachtige bakken !

Die van mij is momenteel weer een jungle zal van de week even snoeien.

Waterwissels doe ik gewoon direct uit de kraan met een slang. Ik doe gewoon gevoelsmatig dezelfde temperatuur erin terug. Nog nooit problemen mee gehad. Het kraanwater in NL is op de meeste plekken van prima kwaliteit.

Mijn jungle :@


[ Bericht 5% gewijzigd door Sjemmert op 06-11-2019 17:58:16 ]
pi_189879927
:)

Kijk eens op de website van de drinkwatermaatschappij uit jouw regio. Dan vind je de periodieke lab rapporten van jullie drinkwaterkwaliteit terug en in veel gevallen is een e-mail naar de klantenservice genoeg om het meest recente rapport toegestuurd te krijgen.

Hierin staat precies wat het kraanwater allemaal bevat in Mg/L.

Ook als er Chloor wordt gebruikt vind je dat hier terug. Echter in de meeste gevallen wordt er in Nederland geen Chloor meer gebruikt in ons kraanwater en wordt het veelal ontsmet met waterstof peroxide. In dat geval kun je gewoon direct uit de kraan je aquarium bijvullen.

Maar dit moet je gewoon even navragen, er zijn nog plaatsen war Chloor gebruikt zou kunnen worden.

En ijzer oxide in het water kan in principe niet veel kwaad, je kunt een roestige spijker in de bak gooien het doet niks en je hebt er geen moer aan. Zelfs als plantenmest heeft het geen bruikbare functie omdat het geen los Fe element is. En ijzer oxide kan de plant niet als bruikbare stof opnemen. Dat geldt dus ook voor het ijzer dat zogenaamd in de rode klei mestbollen zit. Das dus een commercieel sprookje. De plant doet geen moer met dit ijzer. Dat ijzer zal eerst omgezet moeten worden door een langdurig biologisch anoxisch proces dat helemaal niet in onze aquariums voorkomt.

Verder het aquarium bijvullen met warm water is ook een beetje energie verkwisten. Wanneer je een 50% verversing doet zal de gehele temperatuur misschien 6 graden zakken. Stel je houd 24°C aan als gemiddeld, dan zak je bij 50% ongeveer naar 18°C en bij een efficiënte verwarming zit je binnen 2 uur weer ruim op peil. Doe dan bv in de winter wat minder maar vaker of rustiger water verversen. Een daling van 6°C is peanuts voor de vissen. Ook al zijn ze tropisch ze kunnen dat wel hebben. Wat denk je dat ze in de natuur de verduren krijgen tijdens het regenseizoen met lange zware regenbuien. Wanneer er bakken met ijskoud water uit de lucht en snelstromend uit bergen komt donderen.

Die diertjes mits gezond en fit zijn harder dan wij soms durven denken, ze zijn geëvolueerd om in water te (over)leven en kunnen wel wat excessen aan. In veel gevallen stimuleert dit zelfs broedgedrag. Regenseizoen, tijdelijke afkoeling gevolgd door temperatuurstijging is voor vissen de natuurlijke stressfactor die het broedseizoen aankondigt.

Corydoras staat er bekend om, dat als je ze wilt kweken om de temperatuur een weekje naar 19°C te laten zakken en weer heel langzaam te verhogen. En dan gaan ze broeden. *O*
pi_189879984
quote:
1s.gif Op woensdag 6 november 2019 16:52 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Prachtige bakken !

Die van mij is momenteel weer een jungle zal van de week even snoeien.

Waterwissels doe ik gewoon direct uit de kraan met een slang. Ik doe gewoon gevoelsmatig dezelfde temperatuur erin terug. Nog nooit problemen mee gehad. Het kraanwater in NL is op de meeste plekken van prima kwaliteit.

Mijn jungle :@
Niets mis met een jungle ;)
pi_189880362
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 15:28 schreef Watuntrik het volgende:
:)


Verder het aquarium bijvullen met warm water is ook een beetje energie verkwisten.
Want de aquariumverwarming draait op elfenstofjes en de huiskamer verwarmt zichzelf.

In mijn vorige huis zat er best veel koper in het warme water, funest voor mijn garnalen wiens populatie elke waterwissel gedecimeerd werd voordat ik dat in de gaten had. Maar als je geen koper in het warme water zit, zou ik gewoon met water van vergelijkbare temperatuur bijvullen. Ja de vissen kunnen het hebben, maar waarom zou je ze meer stress bezorgen dan nodig?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_189881201
quote:
1s.gif Op zondag 10 november 2019 15:58 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Want de aquariumverwarming draait op elfenstofjes en de huiskamer verwarmt zichzelf.
:D _O- ^O^

quote:
Ja de vissen kunnen het hebben, maar waarom zou je ze meer stress bezorgen dan nodig?
Ik snap de gedachte van overbezorgdheid en dat is heel erg lief..

Maar stressfactor is in biologische zin niet altijd bedoeld als iets dat als een negatief en onbehagelijk wordt ervaren. Zoals eelt op je handen en voeten ontstaat door deze regelmatig te stressen. Soms gaat het gepaard met blaren wanneer je overdrijft met bv elfenstofjes zoeken. Maar met beleid doet het meer goed dan kwaad.

Over elfenstofjes gesproken. :+

Bv, voor waterleven zijn Humus Zuren o.a. uit Tannines in het water, zeer positieve stressoren die men met de antiseptische en gezondheid versterkende eigenschappen die het bezit, eigenlijk niet genoeg kunt hebben in je aquarium. Maar toch filteren massa's mensen hun bakkie over actieve kool om te tannines die het water geel kleuren eruit te krijgen omdat ze het niet mooi vinden. Zonder deze stoffen zijn vissen meer vatbaar voor parasieten. ziektes en schimmels. Wat dus van actieve kool een uiterst negatieve stressfactor maakt. Maar door de hobbyisten die het veelvuldig gebruiken als zeer positief wordt ervaren.
pi_189881640
Met m'n catappa bladeren en cholla wood voor de garanlen én het mangrove hout voor de scape is het water hier ook niet echt transparant te noemen.

Bij een waterwissel is het soms net of ik lauwe thee in de emmer heb :P
Veel / grote waterwissels doe ik niet, als de waarden goed zijn en alles beweegt en leeft dan blijf ik er liever vanaf. Als er aquaria zijn die al 25 jaar zonder waterwissel draaien (dikke substrate / veel planten) dan moet ik ook wel een maandje zonder kunnen.

In de 70 liter bak zitten inmiddels ~20 Blue Pearl garnalen, ofwel de Neocaridina cf. zhangjiajiensis (Palmata).

Hele mooie garnaal, net een iets andere voorouder dan de red cherry (Neocaridina Davidi) maar wel te kruisen.

Het zijn nog kleintjes (tussen 0,8 en 1,5cm) dus zal wel even duren voor ik daar jongen van heb.

De Pat Mini heb ik inmiddels gefrankensteind tot een dubbel sponsfilter met daarop de pomp van de Pat Mini. Dat past perfect, alleen het gaatje voor de luchtslang even dichtmaken met een geknoopt luchtslangetje. In de grote bak heb ik ook zo'n set erbij inmiddels. De bodemfilters zijn uiteraard ook nog in werking
De garnalen vinden het prachtig om over die filtersponsen te wandelen en de rommel er af te eten.

25 jaar geen waterwissels:




[ Bericht 14% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-11-2019 17:23:30 ]
pi_189884355
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 17:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
25 jaar geen waterwissels:
Ja daar zijn zelfs zeer academische boeken over geschreven, door biologe en aquarium enthousiast Diana Walstad - Ecology of the planted aquarium, Vol 1 en 2. :) En zij is in deze boeken een groot voorstander van het uitlaten van water verversingen.

Maar toch zijn er risico's aan verbonden. Mede door dat voor de hobbyist niet alles accurate kan worden getest en gemeten. De druppeltestjes uit de winkel zijn op zijn minst waardeloos te noemen. De ene stof of een verkeerde pH etc. kan er voor dat een andere stof niet nauwkeurig gemeten kan worden. Dus lang geen water verversen kan ook totaal crashen met alle gevolgen van dien.

Deze hele hobby lijkt zo simpel maar is alles behalve een exacte wetenschap. We hebben het met meer theorieën dan feiten te maken. Ieder aquarium is een entiteit op zich zelf er bestaan geen 2 gelijken. Het hele zaakje is zo complex dat er zeer recent nog nieuwe tot nog toe onbekende feiten boven water zijn gekomen. Zo heeft men recent ontdekt dat we decennia lang de verkeerde soort nitrificerende bacterie als de verantwoordelijke in onze filters hebben geacht. Nog niet zo lang geleden heeft men ontdekt via DNA onderzoek dat het een geheel ander soort blijkt te zijn. En iedereen heeft al die tijd denkend goed bezig te zijn maar flesjes met de verkeerde bacterie cultuur uit de winkel gekocht en in zijn filter geflikkerd. :W
Dr. Tim Novak.

Een ander aspect die ook nog niet zo lang geleden aan het licht is gekomen is een tot nog toe ongeneeslijke vis Tuberculose. Deze bacil is ook overdraagbaar op mensen. Er zijn al mensen besmet geraakt via een wondje op de handen. Introduceer zo'n visje in een aquarium waarin je weinig of geen water ververst. Loop je dus het risico dat deze bacil accumuleert in het water en je loopt risico besmet te geraken. Dit feit heeft Dr. Diana Walstad en wat ze bepleit in haar boeken via officieel persbericht en met interviews doen herzien. En heeft een herziende "Ecology of the planted aquarium" vol. 3 in de planning . ^O^

Dus het hele concept tijdig voldoende water verversen is een "Beter voorkomen dan genezen" theorie die absoluut zijn vruchten afwerpt.. :)
pi_189884462
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 19:49 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Ja daar zijn zelfs zeer academische boeken over geschreven, door biologe en aquarium enthousiast Diana Walstad - Ecology of the planted aquarium, Vol 1 en 2. :) En zij is in deze boeken een groot voorstander van het uitlaten van water verversingen.

Maar toch zijn er risico's aan verbonden. Mede door dat voor de hobbyist niet alles accurate kan worden getest en gemeten. De druppeltestjes uit de winkel zijn op zijn minst waardeloos te noemen. De ene stof of een verkeerde pH etc. kan er voor dat een andere stof niet nauwkeurig gemeten kan worden. Dus lang geen water verversen kan ook totaal crashen met alle gevolgen van dien.

Deze hele hobby lijkt zo simpel maar is alles behalve een exacte wetenschap. We hebben het met meer theorieën dan feiten te maken. Ieder aquarium is een entiteit op zich zelf er bestaan geen 2 gelijken. Het hele zaakje is zo complex dat er zeer recent nog nieuwe tot nog toe onbekende feiten boven water zijn gekomen. Zo heeft men recent ontdekt dat we decennia lang de verkeerde soort nitrificerende bacterie als de verantwoordelijke in onze filters hebben geacht. Nog niet zo lang geleden heeft men ontdekt via DNA onderzoek dat het een geheel ander soort blijkt te zijn. En iedereen heeft al die tijd denkend goed bezig te zijn maar flesjes met de verkeerde bacterie cultuur uit de winkel gekocht en in zijn filter geflikkerd. :W
Dr. Tim Novak.

Een ander aspect die ook nog niet zo lang geleden aan het licht is gekomen is een tot nog toe ongeneeslijke vis Tuberculose. Deze bacil is ook overdraagbaar op mensen. Er zijn al mensen besmet geraakt via een wondje op de handen. Introduceer zo'n visje in een aquarium waarin je weinig of geen water ververst. Loop je dus het risico dat deze bacil accumuleert in het water en je loopt risico besmet te geraken. Dit feit heeft Dr. Diana Walstad en wat ze bepleit in haar boeken via officieel persbericht en met interviews doen herzien. En heeft een herziende "Ecology of the planted aquarium" vol. 3 in de planning . ^O^

Dus het hele concept tijdig voldoende water verversen is een "Beter voorkomen dan genezen" theorie. :)
Ik ken de verhalen, aardig bijgelezen de afgelopen maanden.

Daarom ook "waterwissels met mate", al is het maar om ook nog vissen te kunnen zien ;)

Wel een heel contrast met hoe we het vroeger deden, filter vol met actieve kool, grote waterwissels, weinig planten, klein laagje zand.
pi_189885497
Toch leuk om te zien hoe zo'n aquarium zich ontwikkelt in een paar weken:

29 oktober:


10 november:


Frankenstein filter... Pat Mini + dubbel sponsfilter samengevoegd.
Bovenop landt net een neocaridina mannetje.
  Moderator zondag 10 november 2019 @ 22:21:31 #75
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_189887850
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 20:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Toch leuk om te zien hoe zo'n aquarium zich ontwikkelt in een paar weken:

29 oktober:
[ afbeelding ]

10 november:
[ afbeelding ]

Frankenstein filter... Pat Mini + dubbel sponsfilter samengevoegd.
Bovenop landt net een neocaridina mannetje.
[ afbeelding ]
Mooie bak ! Nette beplanting ook :)
Wat voeg je verder eigenlijk toe aan mest stoffen ?
pi_189887900
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 22:21 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Mooie bak ! Nette beplanting ook :)
Wat voeg je verder eigenlijk toe aan mest stoffen ?
"Easy-Life Profito" maar dan ongeveer een kwart van de aanbevolen dosering.

Er moet iedere week wel in geknipt worden, vooral de Frogbit en de Limnophila Sessiliflora groeien als een gek.

Wat ik wegknip van die Limnophila plant ik weer bij in m'n andere bak.
Als je het goed doet koop je maar 1x in je leven aquariumplanten :P maar heb nog wel wat java en christmas mos bijgekocht, was nog niet helemaal tevreden.

Ik heb ook eendenkroos, dat was dan weer niet gepland maar als je dat eenmaal hebt :P Ah ja, zo erg is het niet, wordt het te veel dan schep ik het weg. Het is prima om ammonia en nitraat op te nemen uit het water. Door de stroming van de spray bars zal het sowieso niet het hele oppervlak bedekken.

Ik weet niet of het qua scape en beplanting perse mooi is (ik doe ook maar wat) maar voor garnalen moet het vooral functioneel zijn, veel verstop plekken waar ze zich veilig kunnen voelen, vooral na het vervellen of als de vrouwtjes eitjes dragen.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-11-2019 22:35:24 ]
  dinsdag 12 november 2019 @ 13:20:17 #77
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189907483
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 22:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

"Easy-Life Profito" maar dan ongeveer een kwart van de aanbevolen dosering.

Er moet iedere week wel in geknipt worden, vooral de Frogbit en de Limnophila Sessiliflora groeien als een gek.

Wat ik wegknip van die Limnophila plant ik weer bij in m'n andere bak.
Als je het goed doet koop je maar 1x in je leven aquariumplanten :P maar heb nog wel wat java en christmas mos bijgekocht, was nog niet helemaal tevreden.

Ik heb ook eendenkroos, dat was dan weer niet gepland maar als je dat eenmaal hebt :P Ah ja, zo erg is het niet, wordt het te veel dan schep ik het weg. Het is prima om ammonia en nitraat op te nemen uit het water. Door de stroming van de spray bars zal het sowieso niet het hele oppervlak bedekken.

Ik weet niet of het qua scape en beplanting perse mooi is (ik doe ook maar wat) maar voor garnalen moet het vooral functioneel zijn, veel verstop plekken waar ze zich veilig kunnen voelen, vooral na het vervellen of als de vrouwtjes eitjes dragen.
Een kwart easylife maar? Ga ik ook eens proberen, hier heb ik de laatste tijd last van puntalg.
Houd van poesjes
pi_189908304
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:20 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Een kwart easylife maar? Ga ik ook eens proberen, hier heb ik de laatste tijd last van puntalg.
EasyLife wil zoveel mogelijk flesjes verkopen he :P

Maar het is een kwestie van uitproberen denk ik, is ook maar net hoeveel vissen je hebt, wat voor bodem, wat je planten vereisen, hoeveel planten je hebt, hoeveel je voert, lichtsterkte / hoeveel uren het licht brandt (!), etc.
En als je wekelijks water ververst, spoel je ook 10 tot 50% van je EasyLife down the drain (letterlijk).
M'n planten zijn groen, redelijk netjes en ze groeien dus wat dat betreft lijkt het me niet nuttig om meer te doseren.

M'n javavaren heeft wel een soort draadalg, ondanks dat ik 'm al een paar keer schoongemaakt heb... Ik vermoed dat die plant het einde van het jaar niet haalt in de bak.

Het is zoeken naar een balans waarbij je genoeg alggroei hebt voor de garnalen maar niet een alggroene bak krijgt, waar planten mooi groeien en de vissen ook nog blij zijn.

Donderdag krijg ik met wat geluk m'n HeliaLux Spectrum binnen met de "smart control" erbij.
Zonsopkomst en -ondergang nabootsen lijkt een stuk mooier denk ik, ook wat rustiger voor de vissen die van schrik bijna uit de bak springen als het licht inschakelt :P
De tijden verander ik eerst niet teveel, regelmaat is alles.

In de kleine bak met garnalen is de algengroei inmiddels goed op gang dus kort ik het licht nu iedere dag een half uurtje in tot ik op 8 uren zit (2x 4).

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-11-2019 14:35:35 ]
pi_189909541
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 20:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Toch leuk om te zien hoe zo'n aquarium zich ontwikkelt in een paar weken:

29 oktober:
[ afbeelding ]

10 november:
[ afbeelding ]

Frankenstein filter... Pat Mini + dubbel sponsfilter samengevoegd.
Bovenop landt net een neocaridina mannetje.
[ afbeelding ]
Níce :)
Do what you love, love what you do!
pi_189911563
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Donderdag krijg ik met wat geluk m'n HeliaLux Spectrum binnen met de "smart control" erbij.
Zonsopkomst en -ondergang nabootsen lijkt een stuk mooier denk ik, ook wat rustiger voor de vissen die van schrik bijna uit de bak springen als het licht inschakelt :P
De tijden verander ik eerst niet teveel, regelmaat is alles.

Zo'n helialux zou ik ook nog een keer willen als upgrade. Ben benieuwd of je verschil gaat merken met je planten.
  dinsdag 12 november 2019 @ 19:44:36 #81
344250 75020
ik weet niet beter
pi_189912995
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 18:10 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Zo'n helialux zou ik ook nog een keer willen als upgrade. Ben benieuwd of je verschil gaat merken met je planten.
Ik heb helialux en de planten doen het er goed op. Helialux geeft ook zonder controller al zachter licht dan de verlichting dat standaard bij juwel aquariums wordt geleverd dat ik veels te fel vind.
pi_189921091
Ik ben wel benieuwd, het zou mooi zijn als ik het licht langer kan laten branden met iets minder intensiteit, iets meer tijd op een dag om van de bak te genieten O+

En de rest van de dag kan je een soort "maanlicht stand" instellen, zodat je toch een beetje kan zien wat er gaande is in je bak.
pi_189955856
Gisteren en vandaag de eerste baby garnalen (neocaridina) gezien!

1 blauwe van zo'n 4mm en een paar rode van zo'n 3mm lang.
Ze zitten allemaal in en rond het mos van het grootste stuk mangrovehout.

Ze zijn nog heel klein...

Heb de honinggoerami's even streng toegesproken dat ze er af blijven :P

Er hobbelt ook nog een zwangere gele garnaal door de bak, geen idee wat daar nog uit gaat komen.

In de bak met blue pearl garnalen nu toch 2 dode garnaaltjes aangtroffen deze week. Waterwaarden zijn goed, voedsel is er genoeg. Wel zijn er veel jonge garnalen verveld en dat maakt ze kwetsbaar, hopelijk is dat mede de oorzaak en is het niet één of ander virus.
pi_189958598
Inmiddels heb ik in de grote bak ook 2 "vermiste" Blue Pearls weer gevonden, beiden zwanger...
Ze besloten beiden tevoorschijn te komen vandaag, nadat ik ze al 2 weken niet meer gezien had...

Geen idee wat je krijgt van Blue Pearl ( Neocaridina Palmata ) moeder + vermoedelijk Red Cherry vader ( Neocaridina Davidi ) maar het wordt een gezellige boel iig :P
pi_189969290
De pakketbezorger is geweest :9

Update:

De lamp voelt zeer zwaar en solide aan, het is echt een stevig aluminium profiel waar het geheel op gemoneerd is. Het past ook feilloos in de bak met de originele kleppen van de Rio 180.

Aansluiten en instellen op de WiFi was een eitje.
Voordeel vind ik nu al dat je er via iedere browser bij kan voor de instellingen en dus niet afhankelijk bent van een app.

Heb een bestaand profiel wat aangepast naar mijn gewenste tijden en het licht ietwat gedempt, anders is het een stukje feller dan m'n oude verlichting.

Het mooie is dat ik rond deze tijd van de dag wel kan zien wat er gebeurt in de bak zonder dat er algengroei gestimuleerd wordt. Of het nog effect heeft op de drijfplanten blijft de vraag, die hebben nu natuurlijk wel 12 uur per dag licht (met wisselende intensiteit).

Nog een voordeeltje: de lamp is iets ondieper dan de originele lamp. De originele kwam net tegen een stuk mangrove hout aan dat boven het water uitstak maar de nieuwe heeft nu zo'n 2cm speling.



[ Bericht 24% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-11-2019 14:24:30 ]
  zaterdag 16 november 2019 @ 15:46:15 #86
344250 75020
ik weet niet beter
pi_189971128
Omdat ik ben verhuisd en een tijd in een tussenwoning heb gezeten moet ik helemaal opnieuw beginnen met m'n bak en die staat nu twee weken in te draaien.

In tegenstelling tot de voorgaande keren vormt er nu een beige kleurig soort fijn draadalgachtig iets.
Iemand een idee wat ik hiermee moet? Slijm of algvorming op de bodem is mij bekend en dat trekt later wel weg maar dit begint nu door m'n bak te woekeren.
pi_189971319
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2019 15:46 schreef 75020 het volgende:
Omdat ik ben verhuisd en een tijd in een tussenwoning heb gezeten moet ik helemaal opnieuw beginnen met m'n bak en die staat nu twee weken in te draaien.

In tegenstelling tot de voorgaande keren vormt er nu een beige kleurig soort fijn draadalgachtig iets.
Iemand een idee wat ik hiermee moet? Slijm of algvorming op de bodem is mij bekend en dat trekt later wel weg maar dit begint nu door m'n bak te woekeren.
Hmm... heb je misschien iets meer informatie?
- hoeveel liter bak?
- nieuwe bak of gebruikt?
- wat voor bodem?
- staan er planten in? veel? snel- of langzaamgroeiend?
- heb je toevoegingen in het water gebruikt, zo ja welke? (bacteria, fertilizers)
- wat voor filtersysteem gebruik je, hoe staat de flow, hoeveel liter per uur?
- is het een nieuw filter of 2e hands?
- heb je het licht overdag aan? hoeveel uren?
- heb je scape gebruikt (stenen, hout, etc)? zo ja, welke?
- wat zijn je waterwaarden? (ammonia, nitriet, nitraat, PH)

En mocht je zelf nog wat info hebben, het kan mss helpen :P

En heb je een foto van de alg?
pi_189971340
Mijn bak iets getrimd :)

pi_189971374
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 16:07 schreef Sjemmert het volgende:
Mijn bak iets getrimd :)

Dat ziet er prima uit, blad is ook mooi algvrij :)
Doe je nog wat met bemesting?
pi_189971460
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 16:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dat ziet er prima uit, blad is ook mooi algvrij :)
Doe je nog wat met bemesting?
Ik gebruik droge macro/micro bemesting om een mengsel aan te maken adv E.I. Elke dag gaat er 17ml van beide in. Dit voeg ik toe met een automatische doseerpomp, de jebao dp4, geniaal ding imo.

https://www.aliexpress.com/item/32702905567.html

Heb wel wat BBA geconcentreerd op de stenen en het hout maar het blijft beperkt tot die plekken en hecht zich niet aan mijn planten.

[ Bericht 10% gewijzigd door Sjemmert op 16-11-2019 16:37:35 ]
pi_189972125
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2019 16:17 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Ik gebruik droge macro/micro bemesting om een mengsel aan te maken adv E.I. Elke dag gaat er 17ml van beide in. Dit voeg ik toe met een automatische doseerpomp, de jebao dp4, geniaal ding imo.

https://www.aliexpress.com/item/32702905567.html

Heb wel wat BBA geconcentreerd op de stenen en het hout maar het blijft beperkt tot die plekken en hecht zich niet aan mijn planten.
Oh, da's een geinig apparaatje inderdaad :)

Een beetje alg hoort ook wel in een aquarium, laat ook zien dat er leven in zit.
Zolang het maar niet gaat overheersen ;)
pi_189972703
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 13:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
De pakketbezorger is geweest :9

Update:

De lamp voelt zeer zwaar en solide aan, het is echt een stevig aluminium profiel waar het geheel op gemoneerd is. Het past ook feilloos in de bak met de originele kleppen van de Rio 180.

Aansluiten en instellen op de WiFi was een eitje.
Voordeel vind ik nu al dat je er via iedere browser bij kan voor de instellingen en dus niet afhankelijk bent van een app.

Heb een bestaand profiel wat aangepast naar mijn gewenste tijden en het licht ietwat gedempt, anders is het een stukje feller dan m'n oude verlichting.

Het mooie is dat ik rond deze tijd van de dag wel kan zien wat er gebeurt in de bak zonder dat er algengroei gestimuleerd wordt. Of het nog effect heeft op de drijfplanten blijft de vraag, die hebben nu natuurlijk wel 12 uur per dag licht (met wisselende intensiteit).

Nog een voordeeltje: de lamp is iets ondieper dan de originele lamp. De originele kwam net tegen een stuk mangrove hout aan dat boven het water uitstak maar de nieuwe heeft nu zo'n 2cm speling.

[ afbeelding ]
Geinig ding, wat kost zoiets nou?

Ik heb nog steeds geen bak, wellicht in de toekomst weer.

Lees dit alles met plezier trouwens, ga allen vooral door met posten :)
Do what you love, love what you do!
pi_189972881
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 17:56 schreef kree het volgende:

[..]

Geinig ding, wat kost zoiets nou?

Ik heb nog steeds geen bak, wellicht in de toekomst weer.

Lees dit alles met plezier trouwens, ga allen vooral door met posten :)
Die van de TS (1000mm) zitten op ongeveer ¤220.

Voor mijn nieuwe tweedehands aquarium (Vision 450) heb ik ze overwogen, maar dan was ik ¤500 verder voor twee. Dan maar geen zonsopkomst. :D
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_189972907
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 17:56 schreef kree het volgende:

[..]

Geinig ding, wat kost zoiets nou?

Ik heb nog steeds geen bak, wellicht in de toekomst weer.

Lees dit alles met plezier trouwens, ga allen vooral door met posten :)
De prijs is dan weer het minst leuke aan het apparaat :P

¤320,85 incl. verzendkosten voor de 100cm versie, via Amazon.
In Nederland nog wat duurder.

Het gaat vanzelf weer kriebelen, bij mij duurde het bijna 25 jaar :P

quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2019 18:07 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Die van de TS (1000mm) zitten op ongeveer ¤220.

Voor mijn nieuwe tweedehands aquarium (Vision 450) heb ik ze overwogen, maar dan was ik ¤500 verder voor twee. Dan maar geen zonsopkomst. :D
Die ¤220 is nog zonder de Juwel Aquarium 48996 HeliaLux SmartControl die je toch wel nodig hebt als je scenes wil maken.
pi_189972920
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2019 18:07 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Die van de TS (1000mm) zitten op ongeveer ¤220.

Voor mijn nieuwe tweedehands aquarium heb ik ze overwogen, maar dan was ik ¤500 verder. Dan maar geen zonsopkomst.
Wow dat is best vrij prijzig :)
Technisch gezien zijn die lampen niet zo ingewikkeld, ergens is er iemand die dik aan het verdienen is. Haha
Do what you love, love what you do!
pi_189972987
Je kan ook nog kijken naar de Fluval Plant Spectrum LED 3.0

Cory van Aquarium Co-Op was er enthousiast over iig.

pi_189973032
Ik heb vroeger een iets van 100l bakje gehad.
Maar had als bijbaantje aquaria bijhouden in een verzorgingshuis. Mocht van alles kopen op rekening.
En dat waren er 10 en hele grote ook. 1000l minimaal, denk nog wel meer.

Zonder op te scheppen, denk dat ik redelijk wat voor elkaar gekregen heb van hoe het erui zag toen ik daar begon. Helaas geen foto’s het was nog net beetje begin van mobieltjes

Dat was wel het meest leuke bijbaantje ooit.
Vraag me nog wel eens af, hoe staat het er nu bij.
Do what you love, love what you do!
pi_189973109
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 18:10 schreef kree het volgende:

[..]

Wow dat is best vrij prijzig :)
Technisch gezien zijn die lampen niet zo ingewikkeld, ergens is er iemand die dik aan het verdienen is. Haha
Dat klopt. Maar DIY kost enorm veel tijd en het moet ook waterdicht zijn. Als je dat afweegt, is het lang geen gekke prijs.

Alleen had mijn aquarium al van die ledbuis-houders, dus heb ik overwogen of ik ¤600 ging uitgeven voor alles modern met controller of ¤170 voor vier iets minder moderne ledlampen en een digitale tijdschakelaar.

Dus heb ik ¤430 bespaard, maar dat gaat wel op aan filter, filtermedia, verwarming, plantenbodem, planten, vissen en eventueel garnalen.

Het project is een grote Nederlandse stijl plantenaquarium met een flinke school kleine vissen (vermoedelijk old-school neon- of kardinaaltetra's) en misschien een zooi crystal reds.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_189973111
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 18:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

De prijs is dan weer het minst leuke aan het apparaat :P

¤320,85 incl. verzendkosten voor de 100cm versie, via Amazon.
In Nederland nog wat duurder.

Het gaat vanzelf weer kriebelen, bij mij duurde het bijna 25 jaar :P
[..]

Die ¤220 is nog zonder de Juwel Aquarium 48996 HeliaLux SmartControl die je toch wel nodig hebt als je scenes wil maken.
Dat is ook waarom ik hem nog niet gekocht heb.

Lijkt me een prachtige lamp maar die prijs inc controller :'(

Tijdje terug de T5 balken vervangen en toen heb ik het wel overwogen. Misschien volgende keer :P
pi_189973212
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2019 18:22 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar DIY kost enorm veel tijd en het moet ook waterdicht zijn. Als je dat afweegt, is het lang geen gekke prijs.

Alleen had mijn aquarium al van die ledbuis-houders, dus heb ik overwogen of ik ¤600 ging uitgeven voor alles modern met controller of ¤170 voor vier iets minder moderne ledlampen en een digitale tijdschakelaar.

Dus heb ik ¤430 bespaard, maar dat gaat wel op aan filter, filtermedia, verwarming, plantenbodem, planten, vissen en eventueel garnalen.

Het project is een grote Nederlandse stijl plantenaquarium met een flinke school kleine vissen (vermoedelijk old-school neon- of kardinaaltetra's) en misschien een zooi crystal reds.
Ja het is niet perce de goedkoopste hobby.
Lol ik overweeg nog een klein plastic bakje met wat guppys ofzo. Maar moet verhuizen binnen half jaar. Dus tja beter Ff wachten.
Do what you love, love what you do!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')