Ja dat lijmen ken ik, thnx zal straks even het filmpje kijkenquote:Op maandag 10 februari 2020 17:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, dat niet.
Maar Mark wel
Je kan christmasmos of javamos overigens ook prima lijmen met secondelijm gel op basis van cyanoacrylaat. Ik lijm daar zelfs mee onder water (lijm op mos of plantje, snel op steen of hout aandrukken en klaar).
Ik gebruik altijd deze (Bison Gel) die ik bij de Action haal:
https://www.action.com/nl-be/p/bison-secondelijm-2/
Goedkoper vind je het bijna niet.
Ja, naja, de tip was ook vooral omdat je bij sommige aquarium speciaalzaken tubes kan kopen voor ¤8,95 per stuk en bij de Action haal je er 2 voor ¤1,25 die net zo goed werkenquote:Op maandag 10 februari 2020 17:12 schreef 2004 het volgende:
[..]
Ja dat lijmen ken ik, thnx zal straks even het filmpje kijken
Ja ik kocht de mijne bij de bouwmarkt omdat ik er zo’n kwastje bijwilde. Filmpje gekeken en ik heb nu wel een idee hoe ik te werk moet gaanquote:Op maandag 10 februari 2020 17:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, naja, de tip was ook vooral omdat je bij sommige aquarium speciaalzaken tubes kan kopen voor ¤8,95 per stuk en bij de Action haal je er 2 voor ¤1,25 die net zo goed werken
Zit er dan nog een restje in dan gooit het ook wat makkelijker weg dan zo'n dure tube (in de praktijk droogt die rommel toch in een paar weken na openen uit).
Er is nog geen garnaal omgevallen na het lijmen dus het moet goed zijn
Ja, klopt, het groeit inmiddels ook op plekken waar ik het nooit geplant hebquote:Op dinsdag 11 februari 2020 11:02 schreef Jordy-B het volgende:
Wel goed bijhouden. Als het mos te dik wordt, sterft de onderste laag af. Dat geeft meestal niet, tenzij die onderste laag belangrijk is voor de hechting. En hou er rekening mee dat je zeer grondig het snoei-afval verwijdert, anders heb je in no-time alles onder het mos.
Hoe ziet het er nu uit?quote:Op maandag 13 april 2020 14:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het werd steeds donkerder in het aquarium en dan wordt het vaak weer eens tijd om de drijfplanten wat uit te dunnen.
Met honderden garnalen in de bak is dat een hele uitdaging want die hebben de neiging om onder de drijfplanten te gaan zitten grazen.
Een transparante plastic bak met een paar centimeter aquariumwater biedt uitkomst, daar schep ik de drijfplanten eerst in over en dan zie je vanzelf wel hoeveel garnalen je hebt meegeschept.
Met een netje zijn ze vrij vlot te vangen en terug te zetten.
Direct ook het mos uitgedund, sommige stenen waren niet eens meer zichtbaar. Wel uitkijken dat je niet een garnaal of vis beschadigt met de schaar, sommige zijn niet zo slim maar het gaat tot nu toe (afkloppen) goed
Gisteren 25% water ververst voor het cosmetische effect dus het ziet er weer op en top uit!
Een (of een paar) nacht in een bak water met iets zwaars erop. hout is nu droog, moet zoch vol zuigenquote:Op vrijdag 1 mei 2020 18:32 schreef Days-Of-Wild het volgende:
Heeft er iemand tips om een stuk hout te verzwaren? Mijn dochter heeft een leuk haaks stuk gekocht, maar deze is te licht en drijft. Dat is niet de bedoeling uiteraard.
Inderdaad in een bak met water gooien en laten zinken.quote:Op vrijdag 1 mei 2020 18:32 schreef Days-Of-Wild het volgende:
Heeft er iemand tips om een stuk hout te verzwaren? Mijn dochter heeft een leuk haaks stuk gekocht, maar deze is te licht en drijft. Dat is niet de bedoeling uiteraard.
quote:Op vrijdag 1 mei 2020 19:15 schreef Nico987 het volgende:
[..]
Een (of een paar) nacht in een bak water met iets zwaars erop. hout is nu droog, moet zoch vol zuigen
Heel t weekend onder water gehouden, drijft nog steedsquote:Op zaterdag 2 mei 2020 19:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Inderdaad in een bak met water gooien en laten zinken.
En anders een paar stenen er aan binden.
Goed stukje drijfhoutquote:Op maandag 4 mei 2020 08:05 schreef Days-Of-Wild het volgende:
[..]
[..]
Heel t weekend onder water gehouden, drijft nog steeds.
Ik ga vandaag een zakje stenen kopen, stop die in een panty en maak die er met een tie-wrap aan vast en leg m in t aquarium.
Vraag me af of t wel het juiste soort hout is.
Zonde van je garnalen TheFreshPrince
Dat zou heel goed kunnen. Je zultquote:Op zaterdag 2 mei 2020 20:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik had afgelopen maand ineens last van een flinke garnalensterfte in beide aquaria en dat is vreemd.
Vooral onder m'n oude garnalen is het een slagveld helaas.
Ik stond voor een raadsel maar denk dat ik de oorzaak heb:
M'n warm water boilervat van de warmtepomp heeft een warmtewisselaar (lange spiraal) van koper.
Normaal vul ik het aquarium bij met water van zo'n 20 graden maar vanwege het warmere weer was het water 25 graden en heb ik dus meer warm water bijgemengd en ik denk dat er daardoor veel meer koper in het water zat.
En koper is nogal dodelijk voor garnalen...
Oplossing is nu om voortaan kleinere waterwissels te doen en dan alleen met koud water (goed doorgespoelde leiding voor zekerheid).
Wel jammer, ben in beide bakken zeker 30 grote garnalen kwijt geraakt.
De populatie is nog wel groot genoeg, er zitten zeker nog honderden jonge garnalen in de bakken.
Ja, lekkere hapjes voor sommige vissenquote:Op maandag 4 mei 2020 16:03 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dat zou heel goed kunnen. Je zult
Niet de eerste zijn. Jammer en balen.
De meeste garnalen kunnen we tegen bijvullen met kouder water trouwens. In de natuur heb je ook we eens een koudere bui. Mijn discus vissen gingen er van paaien. Een het leek of de garnalen het ook beter deden met af en toe wat temperatuurverschil.
Overigens werd er door de discussen actief gejaagd op de garnalen. Dus die bevolkten alle hoekjes en gaatjes en als er dan eens een de grote oversteek waagde..... een golf en een knal.
Garnaal in twee. In het begin hadden de vissen het nog niet door, maar toen ze eenmaal geproefd hadden van de jacht. Er zaten gelukkig een miljoen garnalen in het filter en de is een het hout, dus ze hielden elkaar in evenwicht zal ik maar zeggen.
Ik bemest amper, geen CO2 en 8 uur per dag licht er op.quote:Op maandag 4 mei 2020 19:32 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik heb al best wel ene tijdje je een aquarium maar op één of andere manier blijven stengelplanten bij mij nooit lang mooi. Ze vangen vaak vuil of krijgen alg op één of andere manier en sterven dan langzaam af..
Er draait een vorm van co² bemesting via een aquarium computer en een co² fles met magneetventiel en op regelmatige basis worden de planten bemest.
En toch hou ik sommige soorten (vooral dus stengelplanten) niet erg lang in leven![]()
[ afbeelding ]
Ik vind dan ook de techniek er omheen leuk, denk dat de maanvissen in de bak de garnalen ook leuk gaan vinden.quote:Op maandag 4 mei 2020 19:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik bemest amper, geen CO2 en 8 uur per dag licht er op.
Dat zal het geheim wel zijnOf het kraanwater is hier in het noorden beter/geschikter (?)
Al die dure producten die ze je aansmeren terwijl we dat in de 80's ook niet hadden
Heb wel garnalen, die zijn gek op alg.
En voor de wat grovere algensoorten zijn ook wel wat grovere garnalen te vinden
Maar verder prima bak toch?![]()
Hmm, ja, grote vissen en garnalen is vaak geen goede combiquote:Op dinsdag 5 mei 2020 06:25 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik vind dan ook de techniek er omheen leuk, denk dat de maanvissen in de bak de garnalen ook leuk gaan vinden.
Als levend voer bedoel ik dan
Mijn bak is trouwens 240 liter.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |