abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191443068
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 17:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Nee, dat niet.

Maar Mark wel ;)

Je kan christmasmos of javamos overigens ook prima lijmen met secondelijm gel op basis van cyanoacrylaat. Ik lijm daar zelfs mee onder water (lijm op mos of plantje, snel op steen of hout aandrukken en klaar).

Ik gebruik altijd deze (Bison Gel) die ik bij de Action haal:

https://www.action.com/nl-be/p/bison-secondelijm-2/

Goedkoper vind je het bijna niet.
Ja dat lijmen ken ik, thnx zal straks even het filmpje kijken
pi_191443084
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 17:12 schreef 2004 het volgende:

[..]

Ja dat lijmen ken ik, thnx zal straks even het filmpje kijken
Ja, naja, de tip was ook vooral omdat je bij sommige aquarium speciaalzaken tubes kan kopen voor ¤8,95 per stuk en bij de Action haal je er 2 voor ¤1,25 die net zo goed werken ;)
Zit er dan nog een restje in dan gooit het ook wat makkelijker weg dan zo'n dure tube (in de praktijk droogt die rommel toch in een paar weken na openen uit).

Er is nog geen garnaal omgevallen na het lijmen dus het moet goed zijn :P
pi_191450739
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 17:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ja, naja, de tip was ook vooral omdat je bij sommige aquarium speciaalzaken tubes kan kopen voor ¤8,95 per stuk en bij de Action haal je er 2 voor ¤1,25 die net zo goed werken ;)
Zit er dan nog een restje in dan gooit het ook wat makkelijker weg dan zo'n dure tube (in de praktijk droogt die rommel toch in een paar weken na openen uit).

Er is nog geen garnaal omgevallen na het lijmen dus het moet goed zijn :P
Ja ik kocht de mijne bij de bouwmarkt omdat ik er zo’n kwastje bijwilde. Filmpje gekeken en ik heb nu wel een idee hoe ik te werk moet gaan
pi_191453655
Wel goed bijhouden. Als het mos te dik wordt, sterft de onderste laag af. Dat geeft meestal niet, tenzij die onderste laag belangrijk is voor de hechting. En hou er rekening mee dat je zeer grondig het snoei-afval verwijdert, anders heb je in no-time alles onder het mos.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_191453781
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 11:02 schreef Jordy-B het volgende:
Wel goed bijhouden. Als het mos te dik wordt, sterft de onderste laag af. Dat geeft meestal niet, tenzij die onderste laag belangrijk is voor de hechting. En hou er rekening mee dat je zeer grondig het snoei-afval verwijdert, anders heb je in no-time alles onder het mos.
Ja, klopt, het groeit inmiddels ook op plekken waar ik het nooit geplant heb ;)

Maar de garnalen zitten daar niet zo mee en je plukt het vrij eenvoudig weg als het groot genoeg is geworden.
pi_191456858
Het "pretpakket" voor de vissen en garnalen is binnen, gisteren besteld (bij Frits Kuiper) :)
Voor dat geld kan ik niet héén en weer rijden naar Groningen.
Parkeren is dan weer niet zo'n probleem daar want je kan je kenteken in de winkel invoeren en dan parkeer je gratis :)

pi_192596779
Het werd steeds donkerder in het aquarium en dan wordt het vaak weer eens tijd om de drijfplanten wat uit te dunnen.

Met honderden garnalen in de bak is dat een hele uitdaging want die hebben de neiging om onder de drijfplanten te gaan zitten grazen.

Een transparante plastic bak met een paar centimeter aquariumwater biedt uitkomst, daar schep ik de drijfplanten eerst in over en dan zie je vanzelf wel hoeveel garnalen je hebt meegeschept.
Met een netje zijn ze vrij vlot te vangen en terug te zetten.

Direct ook het mos uitgedund, sommige stenen waren niet eens meer zichtbaar. Wel uitkijken dat je niet een garnaal of vis beschadigt met de schaar, sommige zijn niet zo slim maar het gaat tot nu toe (afkloppen) goed ;)

Gisteren 25% water ververst voor het cosmetische effect dus het ziet er weer op en top uit!
pi_192598534
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 14:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het werd steeds donkerder in het aquarium en dan wordt het vaak weer eens tijd om de drijfplanten wat uit te dunnen.

Met honderden garnalen in de bak is dat een hele uitdaging want die hebben de neiging om onder de drijfplanten te gaan zitten grazen.

Een transparante plastic bak met een paar centimeter aquariumwater biedt uitkomst, daar schep ik de drijfplanten eerst in over en dan zie je vanzelf wel hoeveel garnalen je hebt meegeschept.
Met een netje zijn ze vrij vlot te vangen en terug te zetten.

Direct ook het mos uitgedund, sommige stenen waren niet eens meer zichtbaar. Wel uitkijken dat je niet een garnaal of vis beschadigt met de schaar, sommige zijn niet zo slim maar het gaat tot nu toe (afkloppen) goed ;)

Gisteren 25% water ververst voor het cosmetische effect dus het ziet er weer op en top uit!
Hoe ziet het er nu uit?
pi_192599239
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 16:37 schreef LoaLoa het volgende:

[..]

Hoe ziet het er nu uit?
Zal vanavond een foto schieten, heb nu teveel spiegelingen op het glas ;)
pi_192604391
Voedertijd!

Naja, met "op en top" bedoelde ik uiteraard dat ik de vissen en garnalen weer kan zien. Het is verder best wel een oerwoud maar dat was ook het doel een beetje. Het zal niet de hoofdprijs in een aquascape wedstrijd winnen :+

En m'n 70 liter waar alleen maar garnalen in zitten.

Het zijn "blue pearl" en "crystal redl" garnalen.

Volgens de experts horen de "crystal red" garanalen niet in zo'n bak op kraanwater, de PH is voor caridina garnalen te hoog. Ze zaten bij een "partij jonge garnalen" en kwam er wat te laat achter dat ze erbij zaten (8mm klein toen). Om ze wat beter in de gaten te kunnen houden heb ik ze vorig jaar toch maar overgeschept in de 70 liter (wat nog een hele klus was om ze te vangen).

Afijn, ze doen het nog steeds prima op gewoon kraanwater en heb ook al enkele jongen. De blue pearls gaan wel een stuk sneller in het vermenigvuldigen, heb er al een stuk of 80 denk ik.

Voordeel is wel dat de blue pearls (Neocaridina cf. Zhangjiajiensis) en de crystal reds (Caridina) verschillende soorten zijn dus ze kruizen niet.

Zoals je ziet zit er veel alg in deze bak. Heb het onderste randje van het voorste glas nog niet schoon gekrabt, er zaten teveel jonge garnalen en kon het niet goed zien met de lichtbak er af.

De garnalen in deze bak hebben een glazen voederschaaltje, 2 of 3x per week laat ik wat voer door een PVC pijpje op het schaaltje zakken. Op zich is er altijd wel genoeg alg voor ze.

[ Bericht 42% gewijzigd door TheFreshPrince op 14-04-2020 12:26:54 ]
pi_192630667
Het valt me op dat bij de honing goerami's voorheen het mannetje het vrouwtje overal verjoeg.
Inmiddels is zij ongeveer 2x groter dan het mannetje en zijn de rollen omgedraaid...
  Redactie Frontpage vrijdag 1 mei 2020 @ 18:32:50 #237
37941 crew  Days-Of-Wild
Gerard Ekdom fan
pi_192895418
Heeft er iemand tips om een stuk hout te verzwaren? Mijn dochter heeft een leuk haaks stuk gekocht, maar deze is te licht en drijft. Dat is niet de bedoeling uiteraard.
http://www.patriots.com - New England Patriots - 6-Time Super Bowl Champions XXXVI, XXXVIII, XXXIX, XLIX, LI, LIII
  vrijdag 1 mei 2020 @ 19:15:38 #238
348144 Nico987
Nico987
pi_192896053
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 18:32 schreef Days-Of-Wild het volgende:
Heeft er iemand tips om een stuk hout te verzwaren? Mijn dochter heeft een leuk haaks stuk gekocht, maar deze is te licht en drijft. Dat is niet de bedoeling uiteraard.
Een (of een paar) nacht in een bak water met iets zwaars erop. hout is nu droog, moet zoch vol zuigen
pi_192911797
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 18:32 schreef Days-Of-Wild het volgende:
Inderdaad in een bak met water gooien en laten zinken.
En anders een paar stenen er aan binden.
pi_192911976
Ik had afgelopen maand ineens last van een flinke garnalensterfte in beide aquaria en dat is vreemd.

Vooral onder m'n oude garnalen is het een slagveld helaas.

Ik stond voor een raadsel maar denk dat ik de oorzaak heb:

M'n warm water boilervat van de warmtepomp heeft een warmtewisselaar (lange spiraal) van koper.
Normaal vul ik het aquarium bij met water van zo'n 20 graden maar vanwege het warmere weer was het water 25 graden en heb ik dus meer warm water bijgemengd en ik denk dat er daardoor veel meer koper in het water zat.

En koper is nogal dodelijk voor garnalen...

Oplossing is nu om voortaan kleinere waterwissels te doen en dan alleen met koud water (goed doorgespoelde leiding voor zekerheid).

Wel jammer, ben in beide bakken zeker 30 grote garnalen kwijt geraakt.

De populatie is nog wel groot genoeg, er zitten zeker nog honderden jonge garnalen in de bakken.
  Redactie Frontpage maandag 4 mei 2020 @ 08:05:00 #241
37941 crew  Days-Of-Wild
Gerard Ekdom fan
pi_192935911
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 19:15 schreef Nico987 het volgende:

[..]

Een (of een paar) nacht in een bak water met iets zwaars erop. hout is nu droog, moet zoch vol zuigen
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 19:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Inderdaad in een bak met water gooien en laten zinken.
En anders een paar stenen er aan binden.
Heel t weekend onder water gehouden, drijft nog steeds :).
Ik ga vandaag een zakje stenen kopen, stop die in een panty en maak die er met een tie-wrap aan vast en leg m in t aquarium.
Vraag me af of t wel het juiste soort hout is.

Zonde van je garnalen TheFreshPrince :'(
http://www.patriots.com - New England Patriots - 6-Time Super Bowl Champions XXXVI, XXXVIII, XXXIX, XLIX, LI, LIII
pi_192939689
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 08:05 schreef Days-Of-Wild het volgende:

[..]

[..]

Heel t weekend onder water gehouden, drijft nog steeds :).
Ik ga vandaag een zakje stenen kopen, stop die in een panty en maak die er met een tie-wrap aan vast en leg m in t aquarium.
Vraag me af of t wel het juiste soort hout is.

Zonde van je garnalen TheFreshPrince :'(
Goed stukje drijfhout :P

Ja, zonde... zo zie je maar dat je overal aan moet denken... nooit stilgestaan bij de warmtewisselaar in het boilervat...
pi_192943074
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 20:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik had afgelopen maand ineens last van een flinke garnalensterfte in beide aquaria en dat is vreemd.

Vooral onder m'n oude garnalen is het een slagveld helaas.

Ik stond voor een raadsel maar denk dat ik de oorzaak heb:

M'n warm water boilervat van de warmtepomp heeft een warmtewisselaar (lange spiraal) van koper.
Normaal vul ik het aquarium bij met water van zo'n 20 graden maar vanwege het warmere weer was het water 25 graden en heb ik dus meer warm water bijgemengd en ik denk dat er daardoor veel meer koper in het water zat.

En koper is nogal dodelijk voor garnalen...

Oplossing is nu om voortaan kleinere waterwissels te doen en dan alleen met koud water (goed doorgespoelde leiding voor zekerheid).

Wel jammer, ben in beide bakken zeker 30 grote garnalen kwijt geraakt.

De populatie is nog wel groot genoeg, er zitten zeker nog honderden jonge garnalen in de bakken.
Dat zou heel goed kunnen. Je zult
Niet de eerste zijn. Jammer en balen.

De meeste garnalen kunnen we tegen bijvullen met kouder water trouwens. In de natuur heb je ook we eens een koudere bui. Mijn discus vissen gingen er van paaien. Een het leek of de garnalen het ook beter deden met af en toe wat temperatuurverschil.

Overigens werd er door de discussen actief gejaagd op de garnalen. Dus die bevolkten alle hoekjes en gaatjes en als er dan eens een de grote oversteek waagde..... een golf en een knal.

Garnaal in twee. In het begin hadden de vissen het nog niet door, maar toen ze eenmaal geproefd hadden van de jacht. Er zaten gelukkig een miljoen garnalen in het filter en de is een het hout, dus ze hielden elkaar in evenwicht zal ik maar zeggen.
Whatever...
pi_192943463
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 16:03 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dat zou heel goed kunnen. Je zult
Niet de eerste zijn. Jammer en balen.

De meeste garnalen kunnen we tegen bijvullen met kouder water trouwens. In de natuur heb je ook we eens een koudere bui. Mijn discus vissen gingen er van paaien. Een het leek of de garnalen het ook beter deden met af en toe wat temperatuurverschil.

Overigens werd er door de discussen actief gejaagd op de garnalen. Dus die bevolkten alle hoekjes en gaatjes en als er dan eens een de grote oversteek waagde..... een golf en een knal.

Garnaal in twee. In het begin hadden de vissen het nog niet door, maar toen ze eenmaal geproefd hadden van de jacht. Er zaten gelukkig een miljoen garnalen in het filter en de is een het hout, dus ze hielden elkaar in evenwicht zal ik maar zeggen.
Ja, lekkere hapjes voor sommige vissen ;)

Helaas heb ik m'n verstekeling (eerste garnaal die ooit meegelift is met een aquariumplant) ook niet meer gezien, grote kans dat die ook het loodje heeft gelegd. En dat was wel een sterke.

Eerst de rit overleefd zonder water, toen nog een klein half uurtje op het aanrecht gestaan en uiteindelijk in een niet ingedraaide bak terecht gekomen. Was toen 6mm groot ongeveer.

Uitgegroeid tot 1 van de grootste garnalen in de bak en voor veel nageslacht gezorgd.

Maar aan de andere kant zie ik haar wel vaker een paar weken niet als ze eitjes draagt, dus hopelijk zit ze ergens veilig onder een stuk hout.
  Moderator maandag 4 mei 2020 @ 19:32:13 #245
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_192946734
Ik heb al best wel ene tijdje je een aquarium maar op één of andere manier blijven stengelplanten bij mij nooit lang mooi. Ze vangen vaak vuil of krijgen alg op één of andere manier en sterven dan langzaam af..

Er draait een vorm van co² bemesting via een aquarium computer en een co² fles met magneetventiel en op regelmatige basis worden de planten bemest.

En toch hou ik sommige soorten (vooral dus stengelplanten) niet erg lang in leven :')

pi_192947065
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 19:32 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik heb al best wel ene tijdje je een aquarium maar op één of andere manier blijven stengelplanten bij mij nooit lang mooi. Ze vangen vaak vuil of krijgen alg op één of andere manier en sterven dan langzaam af..

Er draait een vorm van co² bemesting via een aquarium computer en een co² fles met magneetventiel en op regelmatige basis worden de planten bemest.

En toch hou ik sommige soorten (vooral dus stengelplanten) niet erg lang in leven :')

[ afbeelding ]
Ik bemest amper, geen CO2 en 8 uur per dag licht er op.

Dat zal het geheim wel zijn :P Of het kraanwater is hier in het noorden beter/geschikter (?)

Al die dure producten die ze je aansmeren terwijl we dat in de 80's ook niet hadden :+

Heb wel garnalen, die zijn gek op alg.
En voor de wat grovere algensoorten zijn ook wel wat grovere garnalen te vinden ;)

Maar verder prima bak toch? ^O^
  Moderator dinsdag 5 mei 2020 @ 06:25:06 #247
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_192953600
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 19:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik bemest amper, geen CO2 en 8 uur per dag licht er op.

Dat zal het geheim wel zijn :P Of het kraanwater is hier in het noorden beter/geschikter (?)

Al die dure producten die ze je aansmeren terwijl we dat in de 80's ook niet hadden :+

Heb wel garnalen, die zijn gek op alg.
En voor de wat grovere algensoorten zijn ook wel wat grovere garnalen te vinden ;)

Maar verder prima bak toch? ^O^
Ik vind dan ook de techniek er omheen leuk, denk dat de maanvissen in de bak de garnalen ook leuk gaan vinden.

Als levend voer bedoel ik dan :+

Mijn bak is trouwens 240 liter.
pi_192972353
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 06:25 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik vind dan ook de techniek er omheen leuk, denk dat de maanvissen in de bak de garnalen ook leuk gaan vinden.

Als levend voer bedoel ik dan :+

Mijn bak is trouwens 240 liter.
Hmm, ja, grote vissen en garnalen is vaak geen goede combi :+
pi_193013364

Dit is ons garnalen/aquarium bakje (fluval flex 57 liter)en om overschot tegen te gaan hebben we er 10 vuurtetra,s bij gedaan en voor de leukigheid 3 crydorussen pygmaeus.

Maar de vissen doen hun werk niet goed en omdat dit bakje sinds december draait zonder noemenswaardige alg probleem (heel klein beetje draad alg gehad maar dat is weer weg)
Dus nu willen we groter en heb ik een aquatlantis 240 liter bak op het oog (120 bij 60 bij 40) met een oase 250 filtersysteem, dennerle co2 160 L. set en een aquatlantis controller.
Volgens mij ben ik er zo wel een beetje qua apparatuur.

Maar hoeveel vissen kunnen hier in ? ik zat zelf te denken aan +/- 25 neontetra,s. +/- 10 vuurtetra,s erbij en +/+ 7 corydorussen en dan de garnalen die we hebben met misschien een stuk of 20 die rood witte garnalen erbij. Is dit teveel of kan er nog iets groters bij ?

Het idee is een soort van oever amazone bak dus veel bladeren, hout en hier en daar wat stenen met in de hoeken (invrito) planten
  vrijdag 8 mei 2020 @ 14:38:21 #250
348144 Nico987
Nico987
pi_193014839
om te starten is dit prima maar in een 120 bak kan best veel hoor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')