quote:
Op donderdag 29 maart 2018 22:29 schreef MevrouwCactus het volgende:Dit zijn dingen die we uiteraard al hebben geprobeerd (langere tijd ook), maar toch lijkt het hier niet te werken. Als ik dan “nee” zeg, blijft Sjaak daarin hangen. “Mama zegt nee!” Hij blijft dit dan ook herhalen, tot wel 50x. Komt dus echt niet voorbij dat stuk en kan dan niet iets zelf gaan doen.
We hebben een tijdje een TimeTimer gehad (geleend van het werk) en Sjaak verzette die dan gewoon, zodat het tijd was om weer met hem te spelen
. Als we die buiten bereik zetten, of een klok gebruiken die hoog hangt, blijft hij echt alleen om me heen hangen tot het tijd is om weer samen te spelen. Hem wegsturen resulteert in oprecht huilen en bijna paniek. Sjaak doet niet aan nephuilen op zo’n moment, hij vindt het echt heel verschrikkelijk.
Dit soort dingen maakt het zo ontzettend lastig. Ik wil hier een heleboel in, maar wat we tot nu toe hebben geprobeerd werkt niet. Ik snap ook wel dat het moeilijk is om je voor te stellen hoe het gaat, als je dit niet gewend bent. Alle kinderen kunnen toch alleen spelen?
Nee, niet alle kinderen kunnen dat. Ene kind beter dan de ander, en het kan ook per fase/leeftijd verschillen. Ik denk dat je het zo moet zien: als een kind iets moeilijk vindt en daarvan over de rooie gaat dan vraagt het om hulp. En niet per se in de zin van dat jij hem dan helemaal gaat helpen en geruststellen, maar dat jij hem op weg helpt en begeleidt. Ik vind het heel begrijpelijk dat gewoon 'nee, ik ga nu niet met je spelen' niet werkt als een kind dat echt niet kan. Dat is alsof iemand van je vraagt om in een donker bos zonder hulpmiddelen zelf de weg te gaan vinden. Dus een klein beetje meegeven en stimuleren het zelf op te pakken. Ik zou dat ook eens op het kdv bespreken: hoe helpen ze hem daar om wel met leeftijdsgenootjes te spelen? Welke begeleiding bieden ze hem daarin?
Klein voorbeeldje van wat nu bij I speelt. Ze heeft nog wat moeite met zelf haar kleding aantrekken. Vaak nog achterstevoren en dat soort dingen. Daar is ze onzeker over en daar kan ze flink boos/gefrustreerd van zijn. Mijn vriend had van de week de volgende aanpak gekozen: 'Ik ga even naar de badkamer. Hier zijn je kleren. Als ik terugkom, heb jij je aangekleed, afgesproken?"
Ja, afgesproken, zei I dan terug. Maar als mijn vriend na tien minuten terugkwam, was ze nog niet aangekleed en voltrok zich een heel drama. Mijn vriend dacht dat hij haar stimuleerde en hielp door haar het zelf te laten uitzoeken. Niet dus. Ze raakte ervan in paniek en deed niets. En als ze daarop wordt aangesproken, wordt ze boos en verdrietig tegelijk. Wat wel werkte was, om erbij te blijven terwijl zij zich aankleedt. Niet helpen, alleen kijken en af en toe een kleine aanwijzing geven. Veel complimenten als iets lukt. En geruststellen als het even niet lukt.
Weet niet of dit echt een goed voorbeeld is hoor, maar het gesprek met mijn vriend hierover en ook het verschil in aanpak (en hoe dat bij I uitwerkte) was best interessant.
[ Bericht 19% gewijzigd door Franny_G op 30-03-2018 16:09:16 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"