Volgens mij was ik bijna zes toen ik leerde fietsen. Ik vind vier best jong.quote:Op maandag 26 maart 2018 23:11 schreef Fazzoletti het volgende:
Is 4,5 laat ja? Ik heb echt geen benul wat de gemiddelde leeftijd is...
4 km goed bezig Frans!
Allebei. Ik houd Sjaak niet bij qua ontwikkeling, hij gaat te snel voor mij. Ik ben gewend om te werken met mensen met een beperking en kan alles in het leven simpeler maken, maar ik heb nog nooit de andere kant op gedacht.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 15:37 schreef SaskiaR het volgende:
In welke zin kan je hem niet altijd de uitdaging bieden? Dat je niet altijd wat nieuws kan bedenken? Of dat je ook wel eens iets voor jezelf wil doen?
Volgens mij prima normaal, ligt er net aan wat je kind leuk vind en waar ze mee bezig is.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 14:00 schreef SaskiaR het volgende:
N is op de fiets ook geen held; haar driewiel-loopfiets gaat prima, maar een tweewieler durft ze nog niet op. Klimmen durft ze wel, in de indoorspeeltuin en op glijbanen enzo.
Beterschap voor N en de Minion!
Praten gaat hier ook heel goed, ze maakt ook woordgrapjes. Net aan het zingen van ‘Nin ne nomer naan ne naar net nand’, dus elke eerste letter een N gemaakt.
Tellen kan ze tot 20, maar het echte begrip gaat tot 4-5 ( leuk om te zien hoe dat langzaam van 2 naar 3 naar 4 gaat).
Andere dingen kan ze dan weer niet; is het bijv. normaal dat ze nog geen puzzel van 4 stukjes kan? Ze is 2 en bijna 8 maanden. Tekenen wil ze ook niet graag, ik denk dat dat komt omdat ze zelf vindt dat ze het niet goed kan.
Ik heb van iemand de landelijke dinges gekregen die kleuters moeten kunnen na ieder kwartaal in de kleuterklas. Sjaak kan het meeste tot en met het eerste kwartaal van groep 2 (cognitief heb ik het dan over, sociaal-emotioneel heb ik geen idee). Vind ik lastig om mee om te gaan, maar ik heb in ieder geval een soort richtlijn nu.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 17:09 schreef Hupje het volgende:
Die vergelijking vind ik ook lastig, MwC. Ik werk zelf met kleuters dus kan voor sommige dingen vergelijken met kinderen op mijn werk.
J doet op een aantal gebieden mee met Sjaak, als ik het zo lees, maar we hebben voorlopig nog weinig waar we tegen aan lopen. Nu ik dit zo lees, snap ik heel goed dat je Sjaak wilde laten testen. Hopelijk komt er iets uit waar jullie wat aan hebben
quote:Op dinsdag 27 maart 2018 19:21 schreef Hilmo het volgende:
Oh en zelf spelen is heeeeeeel lastig hier. Tenzij poepen, dan speelt hij zoooo lief zelf.
Maar biedt je hem dan niet uitdaging door juist niet met hem te gaan spelen en hem daarmee dus niet te geven wat hij vraagt? De uitdaging ligt volgens mij dan daarin, dat hij zelf leert zich te vermaken en zelf dus iets zoekt. Verveling hoort daar soms ook bij.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 15:23 schreef MevrouwCactus het volgende:
Het probleem wat ik ermee heb is dat Sjaak niet alleen kan spelen en ons/mij altijd nodig heeft om te spelen. Hij heeft die uitdaging nodig en ik kan hem die niet altijd bieden. Hij speelt graag met kinderen die 1 tot 1,5 jaar ouder zijn dan hij, maar die ken ik maar weinig. Iedere keer als ik eindelijk iets heb waar hij graag mee speelt dan is hij er al klaar mee en moet ik weer iets nieuws zoeken.
Sjaak is ook erg perfectionistisch en snel gefrustreerd. Dat is een erg lastige combinatie, kan ik je vertellen. Het moet in 1 keer goed en anders vliegt het door de kamer. Gelukkig houdt Sjaak van buiten en natuur, dus gaan we zo vaak mogelijk naar het bos waar hij zich uit kan leven.
We zijn hem aan het laten testen om te kijken hoe groot de voorsprong is, maar Sjaak laat zich niet zo makkelijk testen, dus we lopen daar vast op het moment. Ik had de hoop dat we daar wat handvaten zouden krijgen, maar dat is tot nu toe niet gelukt. Woensdag is daar het evaluatiegesprek en ik hoop dat daar dan nog wat uit komt.
Laat je hem ook weleens gewoon even aanmodderen ook als hij hulp vraagt?quote:Op dinsdag 27 maart 2018 15:40 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Allebei. Ik houd Sjaak niet bij qua ontwikkeling, hij gaat te snel voor mij. Ik ben gewend om te werken met mensen met een beperking en kan alles in het leven simpeler maken, maar ik heb nog nooit de andere kant op gedacht.
Daarnaast heeft Sjaak me dus altijd nodig, vlakbij hem (max 1,5m afstand) tijdens het spelen. Anders lukt het hem niet. Hij wil dan dat ik meedoe in zijn spel en hem uitdaag met ‘probleempjes’, bijvoorbeeld met de houten treinrails. Dan moet er een bijna botsing zijn en hij wil die dan oplossen. Ik moet die bijna botsing veroorzaken van hem, anders is het niet leuk.
Ik zie een verschil in frustratie bij andere peuters omdat iets niet lukt en frustratie bij Sjaak omdat iets niet perfect lukt. Ik vind het moeilijk te omschrijven, maar ik merk wel degelijk verschil.quote:Op donderdag 29 maart 2018 20:37 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Maar biedt je hem dan niet uitdaging door juist niet met hem te gaan spelen en hem daarmee dus niet te geven wat hij vraagt? De uitdaging ligt volgens mij dan daarin, dat hij zelf leert zich te vermaken en zelf dus iets zoekt. Verveling hoort daar soms ook bij.
Ik zie duidelijk waar mijn kind goed in is, maar ook wat ze moeilijk vindt. Als ik haar vooral geef wat ze graag wil, en dat steeds voor haar regel, komt ze niet verder. Het is niet jouw taak om je kind voortdurend die uitdagingen te geven. Je kunt de randvoorwaarden scheppen (speelgoed aanbieden op zijn niveau), maar dan ligt de bal bij hem, denk ik.
Verder lees ik over perfectionisme. Dat vind ik voor een zo'n jong kind wel al een 'groot' woord, omdat het lijkt te gaan om een eigenschap van het kind. Terwijl die frustraties ook heel erg bij de leeftijd horen. Veel peuters (en kleuters) zijn in hun hoofd al verder dan wat ze werkelijk kunnen. Dat kan verbaal zijn, of tekenen of jezelf kunnen aankleden, puzzelen etc etc. Dat leidt tot die frustratie maar ook onzekerheid. Ik zie het bij I ook, en het verschuift, waar ze eerst ook boos kon worden over iets niet kunnen tekenen doet ze nu niets liever, omdat ze het beter kan.
Dit zijn dingen die we uiteraard al hebben geprobeerd (langere tijd ook), maar toch lijkt het hier niet te werken. Als ik dan “nee” zeg, blijft Sjaak daarin hangen. “Mama zegt nee!” Hij blijft dit dan ook herhalen, tot wel 50x. Komt dus echt niet voorbij dat stuk en kan dan niet iets zelf gaan doen.quote:Op donderdag 29 maart 2018 22:23 schreef kwakz0r het volgende:
Wat ik bedoel is: melba zoekt mij ook wel op, maar ik zeg dan gewoon nee. En dan gaat hij echt wel iets doen op een gegeven moment.
En ik zeg echt niet altijd nee, maar soms wel. Of ik zeg “als de wijzer op de 12 staat kom ik spelen, ga nu eerst zelf maar spelen”. En dan dweilt hij weleens zuchtend over de bank, maar komt uiteindelijk wel ergens mee. Ik doe dan ook echt mijn eigen ding tot die tijd die ik heb afgesproken.
Dat hebben we hem wel echt moeten leren hoor!
wat fijn!!quote:Op vrijdag 30 maart 2018 08:55 schreef Stormqueen het volgende:
Mauw kan ook niet alleen spelen. En die is opzekers ook niet hoogbegaafd ofzo. Noud kan het trouwens wel, het verschilt echt enorm per kind.
Oh oh oh! Ze is geplaatst op de montessorischool!!
Ooooohhh wat fijn!! Gefeliciteerd!!quote:Op vrijdag 30 maart 2018 08:55 schreef Stormqueen het volgende:
Mauw kan ook niet alleen spelen. En die is opzekers ook niet hoogbegaafd ofzo. Noud kan het trouwens wel, het verschilt echt enorm per kind.
Oh oh oh! Ze is geplaatst op de montessorischool!!
Ik speel zelf als volwassene met Sjaak ja, bij oma is dat ook zo. Wat ik van het kdv hoor is dat hij niet samen wil spelen omdat hij zijn eigen regels/spel wil volgen en de andere kinderen niet met hem mee willen spelen, maar ook hun eigen regels willen. De leidsters spelen wel met hem mee en volgen zijn spel.quote:Op donderdag 29 maart 2018 22:51 schreef Roomsnoes het volgende:
Cactus, geloof me: niet ieder kind kan alleen spelen. En ook niet elk kind kan met leeftijdsgenootjes spelen. Sommige kinderen zijn geboren spelers, sommigen moeten het echt hebben van strategiën leren. Samen spelen vergt heel veel «taal», codes die kinderen onderling zien en afspreken zonder een woord er over uit te spreken.
Ik zie het veel bij kinderen die thuis het enige kind kind zijn en dus een groot deel van de tijd tussen volwassenen rondbrengen, sat die het benaderen van spelende kinderen en alleen spelen lastig vinden
Wat denk je dat de reden is dat hij op het kdv vooral met leidsters speelt? Wat spelen de anderen kinderen? Is dat iets wat bij zijn interessen aansluit?
Hoe speel je zelf met hem? Als kind of als volwassene?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |