abonnement Unibet Coolblue
pi_185786317
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 13:53 schreef Tinkepink het volgende:
Hoe ging het gesprek Cots? Kent hij/zij een manier om je te helpen?

Ze gaan me zeker helpen . Vooral met de drie R-en en veel praten
Helaas heb ik zeker tot dinsdag geen verlof, maar goed... Boek en tablet en ik kom het weekend wel door.

En mijn agressie is even besproken. Hoort helaas bij het ziektebeeld, maar daar ga ik therapie voor krijgen
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  zaterdag 23 maart 2019 @ 17:34:34 #153
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_185806349
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 14:16 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Ze gaan me zeker helpen . Vooral met de drie R-en en veel praten
Helaas heb ik zeker tot dinsdag geen verlof, maar goed... Boek en tablet en ik kom het weekend wel door.

En mijn agressie is even besproken. Hoort helaas bij het ziektebeeld, maar daar ga ik therapie voor krijgen
Ik ben erg blij om te horen dat je hulp krijgt. Is het gelukt im uit te slapen? En heb je voldoende afleiding?
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_185826738
Ik ga proberen dinsdag of woensdag hier weg te komen. ze beheersen alles en gooien maar pillen in me! Het klopt niet! Ik moet er alleen nog even wat op verzinnen
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_185826933
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2019 18:43 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik ga proberen dinsdag of woensdag hier weg te komen. ze beheersen alles en gooien maar pillen in me! Het klopt niet! Ik moet er alleen nog even wat op verzinnen
Wat klopt er niet, naar jouw idee?

Ik kan me voorstellen dat het heel naar en onzeker voelt nu, maar probeer vertrouwen te houden in de hulpverlening. Andere keren hebben ze je toch ook goed geholpen? Misschien helpt het om je posts hier na te lezen? Daar spreek je vaak het vertrouwen in hulpverlening uit, dus misschien klopt je idee wat je nu over hen hebt niet.

Hang in there :*
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_185858829
Ik dacht dat ik deze week naar huis mocht, maar omdat ik zo stom was om eerlijk te zijn, zit ik er nog wel twee weken
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  dinsdag 26 maart 2019 @ 20:32:15 #157
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_185865353
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 13:54 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik dacht dat ik deze week naar huis mocht, maar omdat ik zo stom was om eerlijk te zijn, zit ik er nog wel twee weken
Niet stom Cots. Ik zou het woord wijs gebruiken.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_185865383
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 20:32 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Niet stom Cots. Ik zou het woord wijs gebruiken.
Ze zijn bang dat ik iemand of mezelf wat aandoe, alleen dat is overdreven
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_185865514
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 20:34 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Ze zijn bang dat ik iemand of mezelf wat aandoe, alleen dat is overdreven
Ze maken zich zorgen om je, willen dat je veilig bent. Knap dat je zo open durfde te zijn om hen handvaten te bieden om die inschatting te maken.
Maar dat dit niet is wat je nu zou willen, dat snap ik.

Hoe gaat het verder met je?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_185870710
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 20:38 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Ze maken zich zorgen om je, willen dat je veilig bent. Knap dat je zo open durfde te zijn om hen handvaten te bieden om die inschatting te maken.
Maar dat dit niet is wat je nu zou willen, dat snap ik.

Hoe gaat het verder met je?
Dank je wel :)

Het gaat hier redelijk. Erg veel heimwee en ik heb nog een heel slecht geheugen door de psychose. Het is gewoon gênant hoe weinig ik me kan herinneren, zelfs van de dag van gister. Stemming schiet alle kanten op, maar ik ben niet meer zo bang. Voornamelijk ben ik heel erg moe
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_185870734
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 08:09 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Dank je wel :)

Het gaat hier redelijk. Erg veel heimwee en ik heb nog een heel slecht geheugen door de psychose. Het is gewoon gênant hoe weinig ik me kan herinneren, zelfs van de dag van gister. Stemming schiet alle kanten op, maar ik ben niet meer zo bang. Voornamelijk ben ik heel erg moe
Logisch dat je moe bent, en hebt de laatste dagen in overdrive gestaan.
Probeer het ‘moeten’ voor nu los te laten en uit te rusten. De wereld komt later wel.
En fijn dat je niet meer zo bang bent!
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_185870746
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2019 08:12 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Logisch dat je moe bent, en hebt de laatste dagen in overdrive gestaan.
Probeer het ‘moeten’ voor nu los te laten en uit te rusten. De wereld komt later wel.
En fijn dat je niet meer zo bang bent!
Ja :) Ik hoef ook eventjes niks. Overdag ben ik lekker thuis en na het avondeten kom ik terug naar de kliniek en voorlopig is dat voldoende. Naar de winkel gaan vind ik al een uitdaging.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_185871001
En ik ben terug van mijn eerste tripje supermarkt. Heel erg veel prikkels, ben nu doodop, MAAR ik heb het wel even geflikt!
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_187041706
Ik kwam dit filmpje tegen en vanaf minuut twee is het eigenlijk zoals mijn hoofd altijd is (als het crisis is, is het erger en drukker). Herkennen jullie dit ook zo?

We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_187105656
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2019 08:23 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik kwam dit filmpje tegen en vanaf minuut twee is het eigenlijk zoals mijn hoofd altijd is (als het crisis is, is het erger en drukker). Herkennen jullie dit ook zo?

Ik herken dit wel ja!
pi_187481499
Ik word telkens weer boos als mensen van de "hulpverlening" bellen.

Het heeft een jaar geduurd voordat ik van de kliek van Parnassia verlost was. Nu is er een andere instantie die constant achter mij aan zitten maar waar ik niks aan heb. Ik moet er notabene eigen bijdrage voor betalen. Paar weken geleden was ik het echt zat en heb die hulpverleners uitgescholden. Je zou denken dat het kwartje is gevallen maar niets is minder waar. Ze blijven bellen en appen. Ik heb het hier trouwens over een hulpinstantie die niet bevoegd is om medicatie voor te schrijven of diagnoses te stellen. Het enige wat ze doen is hier op bezoek komen en uit hun nek lullen.

Ik moet elke week 3 x naar het ziekenhuis, 2x vrijwilligerswerk en 1x per week therapie van de GGZ (waar ik zéér blij mee ben). Binnenkort moet waarschijnlijk mijn hele gebit getrokken worden omdat er van mijn tanden bijna niets meer over is. Ik kan het er gewoon NIET bij hebben om die mensen van die waardeloze instantie bovenop de afspraken ook nog eens 2x over de vloer te hebben.

Hoe fucking moeilijk kan het zijn.
pi_189544630
Bij mij is deze diagnose nu ook vastgesteld en eerlijk gezegd kan ik mij hierin wel vinden. Ik heb veel last van wanen, de laatste tijd meer positief dan negatief. Positieve wanen uiten zich vooral in het gevoel hebben een goddelijk wezen te zijn. Mijn psychoses kunnen maandenlang aanhouden.

Natuurlijk heb ik ook last van andere klachten, zoals slechte zelf verzorging (de laatste tijd kan ik zomaar een maand lang dezelfde shirt dragen), futloosheid, apathisch voelen, geen initiatief meer kunnen nemen, geen motivatie meer hebben voor dingen , een matte vlakke uitstraling hebben.

Dit is eigenlijk mijn eerste diagnose waarin ik mij eigenlijk wel in kan vinden en ergens creëert het ook rust voor mij. Ik weet nu waar ik aan toe ben en zal dan ook vrijwillig open staan voor behandelingen.
Jammer alleen dat het niet eerder vastgesteld kon worden want ik heb alleen maar flut psychologen meegemaakt die zich amper in mij verdiepte en even simpel aan mij wilden verdienen.

[ Bericht 10% gewijzigd door -Deluzion- op 21-10-2019 11:16:12 ]
Ik ben zo snel als een windhond, zo taai als leer en zo hard als staal
  woensdag 13 november 2019 @ 23:10:14 #168
13132 Core.
schizo eend
pi_189931862
Ik heb al meer dan 2 jaar last van stemmen in mijn hoofd en ga richting een diagnose schizofrenie (naast autisme).
Die stemmen zijn constant aanwezig, zelfs s'nachts als ik wakker lig tot zo'n 3 uur. Paar uur slapen en wakker worden met weer die 2 stemmen. Ik heb ook geluidseffecten gehoord, heel snel achter elkaar herhaald 'daar heb je Core.' als ik een winkelstraat in loop. Of dezelfde uitspraak als ik in een bovenhoekje van de kamer kijk "hij kijkt nu in de camera!' met steeds dezelfde stem. Ik hoor ze ook 'roddelen' met anderen als ze weer iets te roddelen hebben.

Ik zat dus te denken dat het een computer cq. geavanceerde AI techniek is, en ik als testsubject dien. Het is echt 24/7 stemmen horen, ze slapen iig niet.
Ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden of het juist herkennen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Core. op 13-11-2019 23:18:47 ]
Blessed are the pure in heart: for they shall see God
Blessed are the weird people (poets, misfits, writers, mystics, painters, troubadours) for they teach us to see the world through different eyes
pi_195723897
Hoi, sorry voor het schoppen van dit topic.

Op dit moment slaap ik niet omdat ik bang ben dat ze experimenten met me gaan uitvoeren als ik slaap. Dus de koffie slaat in als een bom. En ik doe mijn best om zoveel mogelijk wakker de blijven. Misschien slaap ik tegen de ochtend wat, als ik het licht is en hoop dat het meer opvalt als ze me met in de weer gaan.

Ik ben heel erg bang. Dit is de derde nacht. Twee nachten twee uur geslapen, een nacht vier (zwakte), maar nu lukt het wel prima om wakker te blijven. Lang leven koffie en internet.

Daarnaast gaan de stemmen los, de energiestromen. Via de stopcontacten word ik afgeluisterd, dus ik moet stil zijn...

Ik baal en niemand neemt het serieus...
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  maandag 19 oktober 2020 @ 06:35:55 #170
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_195724579
Lieve CotS,
dat is zeker wel serieus te nemen. Wat naar dat je zo vast zit en je zo voelt.
Je hebt vast en zeker een behandelaar die je kunt bellen in tijden van nood? Doe dit alsjeblieft zsm.
Je hebt de rust nodig iig. Het ging volgens mij een tijd heel goed met jou als ik het zo las, dus het is het hartstikke waard om nu hulp in te schakelen voor jezelf.
Trek aan de bel en wees eerlijk, dat mag zeker en wordt serieus genomen.
Sterkte.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_195724745
quote:
1s.gif Op maandag 19 oktober 2020 06:35 schreef Molo het volgende:
Lieve CotS,
dat is zeker wel serieus te nemen. Wat naar dat je zo vast zit en je zo voelt.
Je hebt vast en zeker een behandelaar die je kunt bellen in tijden van nood? Doe dit alsjeblieft zsm.
Je hebt de rust nodig iig. Het ging volgens mij een tijd heel goed met jou als ik het zo las, dus het is het hartstikke waard om nu hulp in te schakelen voor jezelf.
Trek aan de bel en wees eerlijk, dat mag zeker en wordt serieus genomen.
Sterkte.
Dank je wel :*
De crisisdienst is op de hoogte en de behandelaar ook. En een vriendin is net weg.

Het is heel eng om hulp te vragen. Maar wel gedaan. Ik slik ook mijn medicatie netjes. Trigger is bekend...

Dus in theorie komt het goed
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_195725636
Wat goed dat je hulp hebt ingeschakeld en dat een vriendin kon komen :*
pi_195726545
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 09:27 schreef Sarabi het volgende:
Wat goed dat je hulp hebt ingeschakeld en dat een vriendin kon komen :*
Dank je wel :*
En de koffie weggegooid. Alleen nog maar thee voor mij. Handig wel, vind ik veel lekkerder en is beter voor me
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_195758122
Net geprobeerd om met een mesje en een pincet een chip te verwijderen. Maar dat is niet gelukt. Ik ben bang, maar kan daar nu niks mee.

Maar goed... ontspannen en rustig worden en morgen komt er hulp. I'm not alone, vrienden willen helpen als ik erom vroeg

ik zit in mijn veilige hoek, als ik moe wordt naar boven. Gisteren expres mijn bed verschoont zodat het extra lekker slaapt.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  woensdag 21 oktober 2020 @ 07:32:28 #175
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_195759600
Hopelijk komt de hulp vroeg vandaag. Hartstikke goed dat je die ingeschakeld hebt, verdien je ook, dat je het niet allemaal alleen hoeft te doen.
Sterkte lieve dame _O_
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_195761414
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 07:32 schreef Molo het volgende:
Hopelijk komt de hulp vroeg vandaag. Hartstikke goed dat je die ingeschakeld hebt, verdien je ook, dat je het niet allemaal alleen hoeft te doen.
Sterkte lieve dame _O_
Dank je wel :* :@

Het is vooral nodig om mij in slaap te krijgen en daar wordt straks naar gekeken :)
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_195762819
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 10:19 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Dank je wel :* :@

Het is vooral nodig om mij in slaap te krijgen en daar wordt straks naar gekeken :)
Zorg je ook een beetje goed voor je lijf? Of laat je er goed voor zorgen? Lijven houden niet zo van pincetten en mesjes ;) Goed dat je snel hulp inzet, daardoor klim je vast sneller uit dit dal!
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_195764365
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 11:53 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Zorg je ook een beetje goed voor je lijf? Of laat je er goed voor zorgen? Lijven houden niet zo van pincetten en mesjes ;) Goed dat je snel hulp inzet, daardoor klim je vast sneller uit dit dal!
Er wordt goed voor me gezorgd :* Op dit moment ook weer rustiger; vanavond slaappillen en nu een lichte drogeerpilletje erin

Normaal heb ik best strikte regels over beeldschermen. In overleg even mild voor mezelf zijn.

dank je wel :*
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_195798774
Wederom een van-me-af-schrijf-momentje.
Ik kan nog steeds niet slapen. Hooguit een halfuurtje dommelen op de bank en meer zit er niet in. Ook probeer ik het regelmatig in bed, zonder succes. Als ik kriegel word kruip ik er maar weer uit.

Door reacties uit mijn omgeving denk ik ook iets minder rationeel te zijn. Volgens mij valt het wel mee. Al moet ik bekennen dat ik nu het geheugen van een goudvis heb. Zo heb ik gisternacht iets gedaan waardoor mijn telefoon in de ochtend bijna ontplofte van de berichtjes. En ik voelde me erg schuldig, maar kon me simpelweg niet herinneren waarover ik me schuldig moest voelen.

Dit probleem ken ik van na een psychose, dan kan ik ook niks herinneren. Mijn broer wijst me regelmatig erop de schermen weg te leggen en te gaan haken met thee en chocolade (toevallig drie dingen waar ik erg van houd). Ik heb de neiging om dingen te lezen online en dat vindt mijn omgeving een minder strak plan.

Verder maar rustig mandala's haken en dergelijke.
morgen bespreken of ik mijn slaapcocktail weer mag gebruiken. Dat is een vrij pittige combi. Maar eerlijk is eerlijk. Ik ben bang de controle te verliezen en oprecht bang voor slapen. Ondanks dat ik het wel probeer dat slapen.

Medicijnen zijn ook een dingetje. Ik vergeet het. Godzijdank heb ik een baxterrol, dan hoef ik niet uit te zoeken hoe laat wat. Maar die zakjes moet ik natuurlijk wel pakken op het juiste moment en dat is heel erg moeilijk

Sorry voor deze compleet nutteloze post... mijn hoofd is wel iets rustiger
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_195798922
Frustratie is weg :) ik vermaak mezelf wel. Morgen huisbezoek van mijn behandelaar
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_195798987
Excuseer jezelf niet, het van je af schrijven kan zorgen dat je hoofd rustiger en overzichtelijker wordt en dat is belangrijk.
pi_195798994
Fijn dat je frustratie weg is! Wel lief voor jezelf zijn hoor, geen pincetten en mesjes.
Je kunt beter iets cutes gaan haken dan met een mesje in de weer zijn.
En chocola is veel lekkerder dan een pincet.

Misschien morgen even bespreken hoe je dat met je medicatie aan kunt pakken. Vooraf ingestelde wekker misschien? Of op je Ipad of mobiel alle tijden inschakelen dat je iets moet slikken. Even een ping om je er aan te herinneren? Je kunt de wekker op je mobiel tig keer gebruiken.
pi_195799047
Dank jullie :*

quote:
1s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 02:03 schreef Meridiaan het volgende:
Excuseer jezelf niet, het van je af schrijven kan zorgen dat je hoofd rustiger en overzichtelijker wordt en dat is belangrijk.
Dat klopt wel :* en ik dacht dat dit topic de goede plek is ivm schizo

quote:
1s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 02:04 schreef mootie het volgende:
Fijn dat je frustratie weg is! Wel lief voor jezelf zijn hoor, geen pincetten en mesjes.
Je kunt beter iets cutes gaan haken dan met een mesje in de weer zijn.
En chocola is veel lekkerder dan een pincet.

Misschien morgen even bespreken hoe je dat met je medicatie aan kunt pakken. Vooraf ingestelde wekker misschien? Of op je Ipad of mobiel alle tijden inschakelen dat je iets moet slikken. Even een ping om je er aan te herinneren? Je kunt de wekker op je mobiel tig keer gebruiken.
Je hebt gelijk, al kies ik die dingen niet op smaak uit ;) Ik moet zeggen dat haken me wel aardig afleid. Simpele dingen waarbij ik niet hoef te tellen. Ik hoop zo dat ik komende nacht die slaapcombi mag nemen, vaak is dat een mooi beginnetje tot een dag/nachtritme en dan langzaam elke avond wat minder.

Klopt van die wekkers. Het is nu bij elk eetmoment moet ik medicijnen nemen en voor het slapen gaan (verschillende antipsychotica en antidepressivum. Met de ene pil word word ik actiever en met de andere rustiger. Het is dus niet zo dat ik gewoon een handje achterover kan klappen op een moment). Mijn pillen moeten met eten ingenomen worden en ik heb op het moment geen vaste eetmomenten. Elke vijf uur ongeveer krijg ik trek en als ik eraan denk eet ik wat. De medicatie ligt op het aanrecht in het zicht bij de waterkoker (drink veel thee). Dus ik moet gewoon beter nadenken.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_195799432
Wat zijn dit soort nachten frustrerend en saai
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_195807135
Update. Even een hele zware verzameling slaappillen voor de komende nacht.
Ze vinden mijn psychotisch, maar daar zijn de meningen over verdeeld
Er komt in het weekend iemand langs om te checken
dus dattum
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  vrijdag 23 oktober 2020 @ 16:17:50 #186
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_195808574
Fijn dat je ondersteuning hebt dit weekend CotS!

Sterkte! Hopelijk nog beetje genieten van de zon vanmiddag, en handwerkjes enzo.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_195808818
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 16:17 schreef Molo het volgende:
Fijn dat je ondersteuning hebt dit weekend CotS!

Sterkte! Hopelijk nog beetje genieten van de zon vanmiddag, en handwerkjes enzo.
Ik heb het echt enorm getroffen wat psychiatrische betreft
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_195820975
Eindelijk weer geslapen. Ben nog erg moe, maar dat maakt niet uit. Dat komt wel goed. Nu herstellen
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_195822193
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 10:39 schreef ChildoftheStars het volgende:
Eindelijk weer geslapen. Ben nog erg moe, maar dat maakt niet uit. Dat komt wel goed. Nu herstellen
Ik lees je al heel lang en wil je even zeggen dat ik het fijn voor je vindt dat je goed geslapen hebt. ^O^
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:28:17 #190
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_195822463
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 10:39 schreef ChildoftheStars het volgende:
Eindelijk weer geslapen. Ben nog erg moe, maar dat maakt niet uit. Dat komt wel goed. Nu herstellen
Superfijn om te horen, fijn voor je, had je ook wel verdiend, even goed smaken en bijtanken _O_

Sterkte!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_195825806
quote:
17s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 12:12 schreef praadje het volgende:

[..]

Ik lees je al heel lang en wil je even zeggen dat ik het fijn voor je vindt dat je goed geslapen hebt. ^O^
Lief, dank je wel :* Het is echt een wereld van verschil :)

quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 12:28 schreef Molo het volgende:

[..]

Superfijn om te horen, fijn voor je, had je ook wel verdiend, even goed smaken en bijtanken _O_

Sterkte!
Dank je wel! :*
Slapen is denk ik weer een goede nachtelijke gewoonte ;)
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_195825965
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 10:39 schreef ChildoftheStars het volgende:
Eindelijk weer geslapen. Ben nog erg moe, maar dat maakt niet uit. Dat komt wel goed. Nu herstellen
:*.
pi_195830046
Bedankt voor alle steun!!!!!

Het is nog wel spannend allemaal, laten we zeggen dat niet al mijn waarnemingen door iedereen waargenomen wordt. En erg moe, maar goed... dat is ook wel logisch en trekt ook weer bij.

Ik wel wel besloten het iets rustiger aan te gaan doen. Ik zat op drie clubjes en één laat ik vallen. Ik voelde enorme druk vanuit mezelf en mijn familie om bij drie te blijven, maar dat trek ik gewoon niet. Misschien later, maar niet nu
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_196243687
Misschien zijn er meer mensen die dit herkennen; ik hoor continu dingen. Als ik boven ben hoor ik mensen beneden of in een andere kamer. Als ik beneden ben hoor ik mensen boven. Of geschraapt van gigantische klauwen boven mijn hoofd. Het maakt me zo bang. Laatst stond ik te douchen en hoorde ik mensen mijn trap op komen etc.
Heeft iemand tips? Want dit is echt heel naar en eng. Ik ben bang
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_196243947
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2020 20:24 schreef ChildoftheStars het volgende:
Misschien zijn er meer mensen die dit herkennen; ik hoor continu dingen. Als ik boven ben hoor ik mensen beneden of in een andere kamer. Als ik beneden ben hoor ik mensen boven. Of geschraapt van gigantische klauwen boven mijn hoofd. Het maakt me zo bang. Laatst stond ik te douchen en hoorde ik mensen mijn trap op komen etc.
Heeft iemand tips? Want dit is echt heel naar en eng. Ik ben bang
Hei, dit klinkt alsof je waarnemingen hebt die niet door andere mensen wordt waargenomen. Ik kan mij voorstellen dat dit heel beangstigend is voor je.

Wat ik je zou aanraden is om dit aan te geven bij je aanspreekpunt van de psychiatrie of de crisisdienst en/of een naaste van je. Het klinkt alsof je weer neigt naar een psychotische episode.
pi_196243984
Of heb je het voortdurend, niet bij vlagen? Dan zou ik je adviseren met je psych een plan om ermee om te gaan te maken.
pi_196244195
Dit is voortdurend en ik heb er deels voor gekozen. Omdat ik met meer medicijnen simpelweg niet meer functioneer en serieus depressief word. Nu kan ik gewoon leven. Alleen dit is doodeng.

Het probleem hiervan is dat ik auditieve psychotische neigingen niet weet te verslaan...
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_196245166
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2020 21:03 schreef ChildoftheStars het volgende:
Dit is voortdurend en ik heb er deels voor gekozen. Omdat ik met meer medicijnen simpelweg niet meer functioneer en serieus depressief word. Nu kan ik gewoon leven. Alleen dit is doodeng.

Het probleem hiervan is dat ik auditieve psychotische neigingen niet weet te verslaan...
Heb je misschien iets aan een noice canceling hoofdtelefoon? Dan weet je zeker dat de geluiden in je hoofd zitten en niet van buitenaf komen. En weet je ook dat je niet bang hoeft te zijn. Sorry als ik het niet goed verwoord maar ik vind het zo erg dat je zo angstig bent.
pi_196245372
quote:
17s.gif Op zaterdag 14 november 2020 21:57 schreef praadje het volgende:

[..]

Heb je misschien iets aan een noice canceling hoofdtelefoon? Dan weet je zeker dat de geluiden in je hoofd zitten en niet van buitenaf komen. En weet je ook dat je niet bang hoeft te zijn. Sorry als ik het niet goed verwoord maar ik vind het zo erg dat je zo angstig bent.
Je stuurt een hele goede tip en zegt sorry... Dat is toch niet nodig :* je bent juist heel lief

Daarnaast heb ik er nog niet aan gedacht. Dus ik ga het proberen. Dank je wel :*
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_196245446
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2020 22:08 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Je stuurt een hele goede tip en zegt sorry... Dat is toch niet nodig :* je bent juist heel lief

Daarnaast heb ik er nog niet aan gedacht. Dus ik ga het proberen. Dank je wel :*
Nou ja, ik bedoelde met sorry dat ik niet weet of je beseft dat de geluiden van buitenaf komen want voor jou is dat natuurlijk gewoon zo.
Dus ik wilde niet je gevoel passeren dat het voor jou echt is. Ik bedoel dat ik serieus weet dat het voor jou ook gewoon zo is wat een ander ook zegt.

Ik hoop echt dat het helpt, al is het maar een beetje.
pi_196245542
quote:
17s.gif Op zaterdag 14 november 2020 22:13 schreef praadje het volgende:

[..]

Nou ja, ik bedoelde met sorry dat ik niet weet of je beseft dat de geluiden van buitenaf komen want voor jou is dat natuurlijk gewoon zo.
Dus ik wilde niet je gevoel passeren dat het voor jou echt is. Ik bedoel dat ik serieus weet dat het voor jou ook gewoon zo is wat een ander ook zegt.

Ik hoop echt dat het helpt, al is het maar een beetje.
Ja dat besef ik gelukkig :) als ik echt psychotisch ben is dat weg, maar nu weet ik aan de ene kant dat mijn hoofd spelletjes speelt. En je hebt gelijk. Het is echt voor mij. Ik heb een koptelefoon erbij gepakt
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_196245599
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2020 22:18 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Ja dat besef ik gelukkig :) als ik echt psychotisch ben is dat weg, maar nu weet ik aan de ene kant dat mijn hoofd spelletjes speelt. En je hebt gelijk. Het is echt voor mij. Ik heb een koptelefoon erbij gepakt
:*
pi_196591179
Even een update: morgen intake voor een opname omdat ik mezelf enorm verwaarloos en het niet goed met me gaat. Even weer op de rit geholpen worden
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_196595811
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2020 22:43 schreef ChildoftheStars het volgende:
Even een update: morgen intake voor een opname omdat ik mezelf enorm verwaarloos en het niet goed met me gaat. Even weer op de rit geholpen worden
Ach wat naar om te lezen. Maar wel goed van je dat je weer intern gaat. Sterkte en succes :*
  maandag 4 januari 2021 @ 23:59:20 #205
399061 kuolema
vermaledijd
pi_197218281
Ik heb geen schizofrenie, maar wel psychose/psychotische symptomen gehad, weet niet of dit topic het meest geschikt is voor mijn zorgen en vraag maar ik denk het wel.
Wie heeft ervaring met dwangmedicatie? Hoe gaan jullie ermee om, kun je het accepteren?

Ik vind het zelf enorm moeilijk. Ik heb veel informatie opgezocht over antipsychotica en weet hoeveel schade het kan aanrichten, met name in de hersenen. Daarom wil ik het absoluut niet in mijn lichaam hebben.
Ik kreeg het eerst in depotvorm, wat echt onwijs naar is omdat je moet toestaan dat iemand (voor mijn gevoel) gif in je spuit en je je er wel aan moet overgeven terwijl alles in je 'NEE' schreeuwt. Daarnaast is het vernederend. In theorie kan ik weigeren, maar dan komt de politie, is me verteld. Het gaat hoe dan ook gebeuren. Dus ik doe heel erg mijn best om niet toe te geven aan mijn vluchtdrang en dat lukt maar net elke keer.

Nu neem ik het tijdelijk weer oraal, onder toezicht, in verband met overstappen naar een ander soort, maar eigenlijk is dat niet makkelijker. Want elke keer dat ik weer word herinnerd aan de schadelijkheid van het middel wil ik ermee stoppen. En dat kan, stiekem, dus dat zorgt voor een enorm conflict elke keer, elke dag zelfs.
Maar dat depot gaat er weer komen dus ik voel me machteloos en ik word er vaak verdrietig van.
Ik moet dit gewoon accepteren om het mezelf wat makkelijker te maken maar dat lukt niet.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_197261130
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 23:59 schreef kuolema het volgende:
Ik heb geen schizofrenie, maar wel psychose/psychotische symptomen gehad, weet niet of dit topic het meest geschikt is voor mijn zorgen en vraag maar ik denk het wel.
Wie heeft ervaring met dwangmedicatie? Hoe gaan jullie ermee om, kun je het accepteren?

Ik vind het zelf enorm moeilijk. Ik heb veel informatie opgezocht over antipsychotica en weet hoeveel schade het kan aanrichten, met name in de hersenen. Daarom wil ik het absoluut niet in mijn lichaam hebben.
Ik kreeg het eerst in depotvorm, wat echt onwijs naar is omdat je moet toestaan dat iemand (voor mijn gevoel) gif in je spuit en je je er wel aan moet overgeven terwijl alles in je 'NEE' schreeuwt. Daarnaast is het vernederend. In theorie kan ik weigeren, maar dan komt de politie, is me verteld. Het gaat hoe dan ook gebeuren. Dus ik doe heel erg mijn best om niet toe te geven aan mijn vluchtdrang en dat lukt maar net elke keer.

Nu neem ik het tijdelijk weer oraal, onder toezicht, in verband met overstappen naar een ander soort, maar eigenlijk is dat niet makkelijker. Want elke keer dat ik weer word herinnerd aan de schadelijkheid van het middel wil ik ermee stoppen. En dat kan, stiekem, dus dat zorgt voor een enorm conflict elke keer, elke dag zelfs.
Maar dat depot gaat er weer komen dus ik voel me machteloos en ik word er vaak verdrietig van.
Ik moet dit gewoon accepteren om het mezelf wat makkelijker te maken maar dat lukt niet.
Ben je niet aan het strijden tegen een middel terwijl je eigenlijk aan het strijden ben met jezelf?

Oftewel is het vechten tegen iets je enige manier om controle uit te oefenen in het zware leven van jou?

Oftewel lukt het je te accepteren dat je het moet nemen, of denk je en weet je hoe je ook zonder kan?
pi_197264207
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 23:59 schreef kuolema het volgende:
Ik heb geen schizofrenie, maar wel psychose/psychotische symptomen gehad, weet niet of dit topic het meest geschikt is voor mijn zorgen en vraag maar ik denk het wel.
Wie heeft ervaring met dwangmedicatie? Hoe gaan jullie ermee om, kun je het accepteren?
Ik heb geen ervaring met dwangmedicatie, maar neem vrijwillig antipsychotica. Ook ik heb geen schizofrenie, maar wel psychotische symptomen.
Ik focus me vooral op de positieve aspecten van de medicatie en de verandering die ik hierdoor opmerk (minder stemmen, geen paranoia, ...). Dit positieve vind ik belangrijker dan alle negatieve zaken die er bij de antipsychotica komen kijken, want ik kon me geen verder leven met psychotische symptomen meer voorstellen.

Is het voor jou mogelijk om de medicatie te bekijken als een hulpmiddel om minder last te hebben van je symptomen ipv als een soort gif? Je geeft alle redenen aan om medicatie als iets negatiefs te zien, maar zie je er ook positieve dingen aan? Kan je je daar meer op proberen focussen?
Antipsychotica kan vast wel schade aanrichten, maar kan een leven met psychotische symptomen ook geen schade aanrichten? Ik ken je concrete situatie niet, maar je durft dan misschien niet meer buiten komen, je moet bv telkens opgenomen worden, enzovoort?
  vrijdag 8 januari 2021 @ 22:37:12 #208
399061 kuolema
vermaledijd
pi_197297247
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 08:43 schreef scrupuleus het volgende:

[..]

Ben je niet aan het strijden tegen een middel terwijl je eigenlijk aan het strijden ben met jezelf?

Oftewel is het vechten tegen iets je enige manier om controle uit te oefenen in het zware leven van jou?

Oftewel lukt het je te accepteren dat je het moet nemen, of denk je en weet je hoe je ook zonder kan?
Ik heb wel de neiging om tegen dingen in te gaan, maar dat geeft niet per se een gevoel van controle. Het is meer een test voor mezelf.
Het gaat me echt om de medicatie. Het idee dat ik er cognitief op achteruit ga beangstigt me enorm en ik heb al moeite met de gebreken die ik op dit moment heb. En dan zijn er nog de lichamelijke, irreversibele problemen (tardieve dyskinesie bijvoorbeeld).

Ik weet niet zeker of het zonder medicatie slechter zou gaan, dus het is niet een kwestie van accepteren dat ik het nodig zou hebben.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 12:19 schreef C_11 het volgende:

[..]

Ik heb geen ervaring met dwangmedicatie, maar neem vrijwillig antipsychotica. Ook ik heb geen schizofrenie, maar wel psychotische symptomen.
Ik focus me vooral op de positieve aspecten van de medicatie en de verandering die ik hierdoor opmerk (minder stemmen, geen paranoia, ...). Dit positieve vind ik belangrijker dan alle negatieve zaken die er bij de antipsychotica komen kijken, want ik kon me geen verder leven met psychotische symptomen meer voorstellen.

Is het voor jou mogelijk om de medicatie te bekijken als een hulpmiddel om minder last te hebben van je symptomen ipv als een soort gif? Je geeft alle redenen aan om medicatie als iets negatiefs te zien, maar zie je er ook positieve dingen aan? Kan je je daar meer op proberen focussen?
Antipsychotica kan vast wel schade aanrichten, maar kan een leven met psychotische symptomen ook geen schade aanrichten? Ik ken je concrete situatie niet, maar je durft dan misschien niet meer buiten komen, je moet bv telkens opgenomen worden, enzovoort?
De paar periodes dat ik een antipsychoticum slikte was ik vrij van psychotische klachten, maar toch vertrouw ik er niet op dat dit door de medicatie komt. Ik heb tenslotte ook vaak geen medicatie geslikt zonder vreemde ideeën en waarnemingen te hebben. Daarom kan ik het niet zien als een oplossing, als iets dat ik nodig heb.

Als het wel door de medicatie komt dat ik nu die klachten niet meer heb, zie ik zeker wel de voordelen ervan in. Minder extreme stress, geen opnames, en de zekerheid dat ik mijn woonplek behoud. Dat laatste is ook heel belangrijk voor me. Ik ben heel erg bang om weggestuurd te worden, en dat is een reële angst want dat is al meerdere keren ter sprake gekomen tijdens opnames.

Maar zelfs als er echt hard bewijs zou zijn dat het antipsychoticum werkt, zou ik er veel moeite mee hebben om het in te nemen.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_197319582
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 22:37 schreef kuolema het volgende:

[..]

Ik heb wel de neiging om tegen dingen in te gaan, maar dat geeft niet per se een gevoel van controle. Het is meer een test voor mezelf.
Hoezo is dit een test voor jezelf? Het lijkt nu inderdaad alsof je er gewoon heel hard tegen in aan het gaan bent. Je gaat niet cognitief achteruit en met de juiste medicatie heb je geen last van lichamelijke problemen.

Alle bijwerkingen die er bestaan, staan voor jou vast en zal je sowieso ondervinden. Alle positieve dingen wuif je echter meteen weg en zijn niet gelinkt aan de medicatie. Kan je inzien dat dit een vervormde manier van denken is? Je laat jezelf niet toe om ook positieve veranderingen toe te schrijven aan de medicatie.

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 22:37 schreef kuolema het volgende:
De paar periodes dat ik een antipsychoticum slikte was ik vrij van psychotische klachten, maar toch vertrouw ik er niet op dat dit door de medicatie komt. Ik heb tenslotte ook vaak geen medicatie geslikt zonder vreemde ideeën en waarnemingen te hebben. Daarom kan ik het niet zien als een oplossing, als iets dat ik nodig heb.
Als ik geen pijnstiller inneem, heb ik ook vaak geen hoofdpijn. Toch bestaat mijn hoofdpijn af en toe en dan is een pijnstiller een oplossing voor me.
Tuurlijk heb je in leven periodes gehad zonder psychotische klachten en waarbij je geen medicatie nam. Dat is nu eenmaal hoe psychoses werken, het gaat met ups en downs. Heb je wel aanvaard dat je psychotische klachten hebt?
  zaterdag 30 januari 2021 @ 13:06:13 #210
399061 kuolema
vermaledijd
pi_197721426
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 10:36 schreef C_11 het volgende:

[..]

Hoezo is dit een test voor jezelf? Het lijkt nu inderdaad alsof je er gewoon heel hard tegen in aan het gaan bent. Je gaat niet cognitief achteruit en met de juiste medicatie heb je geen last van lichamelijke problemen.
Ik kan nu niet uitleggen wat ik bedoel met die tests. Het is in ieder geval iets dat werkt voor mij en ik benoemde het omdat het soms lijkt alsof ik ergens tegenin ga just for the sake of it, terwijl dat iets anders in elkaar zit.

Ik doe juist heel erg mijn best om me niet te verzetten. Anders was ik wel gevlucht voor de depots en had ik de tabletten niet ingenomen.
Lees je eens in, dan zul je zien dat er voldoende onderzoeken zijn geweest om ervan overtuigd te raken dat die schade wel ontstaat. Er is niet zoiets als 'de juiste medicatie'. Alle antipsychotica hebben die schade tot gevolg, al is het bij de ene soort erger dan bij de andere.
De hersenschade die bij mensen met schizofrenie wordt gezien is niet gelinkt aan de ernst en duur van de ziekte, maar aan de hoogte van de dosis antipsychoticum en aan de duur van het medicatiegebruik.
Die schade houdt o.a. in: verminderde grijze massa, met name in de prefrontale cortex (wat cognitieve problemen veroorzaakt) en vergrote ventrikels. Kortom: je hersenen krimpen. Dit geldt in het algemeen, niet bij een bepaald, klein percentage van de mensen of zo.
Dat is mijn grootste angst.
quote:
Alle bijwerkingen die er bestaan, staan voor jou vast en zal je sowieso ondervinden. Alle positieve dingen wuif je echter meteen weg en zijn niet gelinkt aan de medicatie. Kan je inzien dat dit een vervormde manier van denken is? Je laat jezelf niet toe om ook positieve veranderingen toe te schrijven aan de medicatie.
[..]

Als ik geen pijnstiller inneem, heb ik ook vaak geen hoofdpijn. Toch bestaat mijn hoofdpijn af en toe en dan is een pijnstiller een oplossing voor me.
Tuurlijk heb je in leven periodes gehad zonder psychotische klachten en waarbij je geen medicatie nam. Dat is nu eenmaal hoe psychoses werken, het gaat met ups en downs. Heb je wel aanvaard dat je psychotische klachten hebt?
Ik denk helemaal niet dat ik alle mogelijke bijwerkingen zal krijgen.
Wat het tweede betreft heb je wel gelijk. Ik heb nu een beetje een terugval en dat is na de medicatieverandering ongeveer begonnen terwijl het daarvoor een tijdje goed ging. Ik begin wel te geloven dat de medicatie toch werkt en probeer me over te geven aan dat idee - wat lastig is want dat betekent denk ik ook dat ik moet toegeven dat de klachten die ik heb inderdaad psychotische klachten zijn en niet iets anders.

[ Bericht 0% gewijzigd door kuolema op 30-01-2021 13:16:47 ]
Why are you wearing that stupid man suit?
  dinsdag 9 februari 2021 @ 12:01:38 #211
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_197904354
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 13:06 schreef kuolema het volgende:

[..]

Ik kan nu niet uitleggen wat ik bedoel met die tests. Het is in ieder geval iets dat werkt voor mij en ik benoemde het omdat het soms lijkt alsof ik ergens tegenin ga just for the sake of it, terwijl dat iets anders in elkaar zit.

Ik doe juist heel erg mijn best om me niet te verzetten. Anders was ik wel gevlucht voor de depots en had ik de tabletten niet ingenomen.
Lees je eens in, dan zul je zien dat er voldoende onderzoeken zijn geweest om ervan overtuigd te raken dat die schade wel ontstaat. Er is niet zoiets als 'de juiste medicatie'. Alle antipsychotica hebben die schade tot gevolg, al is het bij de ene soort erger dan bij de andere.
De hersenschade die bij mensen met schizofrenie wordt gezien is niet gelinkt aan de ernst en duur van de ziekte, maar aan de hoogte van de dosis antipsychoticum en aan de duur van het medicatiegebruik.
Die schade houdt o.a. in: verminderde grijze massa, met name in de prefrontale cortex (wat cognitieve problemen veroorzaakt) en vergrote ventrikels. Kortom: je hersenen krimpen. Dit geldt in het algemeen, niet bij een bepaald, klein percentage van de mensen of zo.
Dat is mijn grootste angst.
[..]

Ik denk helemaal niet dat ik alle mogelijke bijwerkingen zal krijgen.
Wat het tweede betreft heb je wel gelijk. Ik heb nu een beetje een terugval en dat is na de medicatieverandering ongeveer begonnen terwijl het daarvoor een tijdje goed ging. Ik begin wel te geloven dat de medicatie toch werkt en probeer me over te geven aan dat idee - wat lastig is want dat betekent denk ik ook dat ik moet toegeven dat de klachten die ik heb inderdaad psychotische klachten zijn en niet iets anders.
Wat anders zouden je klachten kunnen zijn? Iets paranormaal ofzo?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_197951875
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:01 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Wat anders zouden je klachten kunnen zijn? Iets paranormaal ofzo?
Iets dat er in elk geval niet op duidt dat er iets mis is met mij. Iets bovennatuurlijks inderdaad, of gewoon iets dat geen naam heeft.
Why are you wearing that stupid man suit?
  donderdag 11 februari 2021 @ 21:53:04 #213
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_197954818
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 19:57 schreef kuolema het volgende:

[..]

Iets dat er in elk geval niet op duidt dat er iets mis is met mij. Iets bovennatuurlijks inderdaad, of gewoon iets dat geen naam heeft.
Ook dan zou je nog steeds dezelfde problemen hebben, toch? Als het iets bovennatuurlijk is, dan heb je een nog groter probleem met kwade geesten en demonische krachten en mensen snappen dat ook niet. Als het geen naam is, verandert het niet wat het met je doet en hoe anderen het ervaren. Sterker nog, dan heb je geen geldige excuus en nemen mensen het je persoonlijk kwalijk.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_200242932
Don Linszen (1945-2021) was een boegbeeld van de psychiatrie en een bruggenbouwer tussen wetenschap en praktijk.

https://www.volkskrant.nl(...)hizofrenie~bce93a20/
pi_200676089
https://www.deblogacademie.nl/schizofrenie-prognose/

Indrukwekkend, deze video's. Ik denk dat het heel goed is dat schizofrenie niet meer wordt beschouwd als één aandoening, of als hersenaandoening. Het is een spectrum van psychosegevoeligheid, waar veel meer mensen in meer of mindere mate mee te maken krijgen.
  dinsdag 31 augustus 2021 @ 06:04:39 #216
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_201148068
Mensen met schizofrenie kunnen psychotisch worden en dat kan een reden zijn om te worden opgesloten in een isoleercel. Gisteren in het radioprogramma De Publieke Tribune werd daar aandacht aan besteed. Een indrukwekkende aflevering vind ik. Je kan het terugluisteren via de link.

quote:
De Publieke Tribune: dwang in de psychiatrie

30 augustus 2021 20:30 - 21:30

Gepresenteerd door: Coen Verbraak

Het zal je maar gebeuren: tegen je zin opgenomen worden in een psychiatrische instelling, omdat je een gevaar vormt voor jezelf of voor anderen. Het overkomt jaarlijks 30.000 mensen in Nederland. Daarmee waren we in 2020 koploper in Europa.

Hoe kan dat? Waarom worden dwangopnames in Nederland nog zo vaak ingezet? Hoe is het om zo’n dwangopname mee te maken? En zijn dwangopnames onvermijdelijk, of is humane zorg zonder dwang en opsluiting óók mogelijk?

In deze radio-uitzending van De Publieke Tribune spreekt Coen Verbraak met vier mensen die dwangopname van nabij kennen:

Imke Gilsing werd elf jaar geleden gedwongen opgenomen, nadat ze tijdens een retraite een psychose kreeg. Ze dacht dat ze kon vliegen en met haar kat kon praten. Over haar ervaringen schreef ze het recent uitgekomen boek Een dag in het leven van Tinkerbel.

Jeroen Zwaal maakte vijf psychoses mee, en werd zowel vrijwillig als gedwongen opgenomen. Drie keer werd hij door de politie in de cel opgesloten. Inmiddels leert hij politie omgaan met verwarde personen.

Miranda Storm is voormalige politieagent en moeder van Bas, haar zoon van 28. Bas is schizofreen en belandde na een sprong van een dak in een rolstoel met een dwarslaesie tot gevolg. Terwijl zijn moeder tevergeefs om een dwangopname had gevráágd.

Alan Ralston is psychiater en filosoof. Hij werkt op de acute gesloten afdeling van het UMC. Meer dan twintig jaar behandelde hij patiënten die gedwongen worden opgenomen.
https://www.nporadio1.nl/(...)ng-in-de-psychiatrie
pi_204772944
Is het normaal dat een huisarts zegt dat er geen gedwongen opname kan plaatsvinden bij psychose terwijl persoon meerdere auto’s heeft gevandaliseerd binnen het gezin, familielid bij keel heeft gegrepen, andere spullen heeft gesloopt. Volgens huisarts kan dat enkel als persoon zelfmoordpoging doet. Is dit accuraat? Ik heb hier niet eerder mee te maken gehad.
-
pi_204775405
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2022 20:49 schreef Anneloos het volgende:
Is het normaal dat een huisarts zegt dat er geen gedwongen opname kan plaatsvinden bij psychose terwijl persoon meerdere auto’s heeft gevandaliseerd binnen het gezin, familielid bij keel heeft gegrepen, andere spullen heeft gesloopt. Volgens huisarts kan dat enkel als persoon zelfmoordpoging doet. Is dit accuraat? Ik heb hier niet eerder mee te maken gehad.
Second opinion?
  zaterdag 21 mei 2022 @ 04:50:16 #219
399061 kuolema
vermaledijd
pi_204817067
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2022 20:49 schreef Anneloos het volgende:
Is het normaal dat een huisarts zegt dat er geen gedwongen opname kan plaatsvinden bij psychose terwijl persoon meerdere auto’s heeft gevandaliseerd binnen het gezin, familielid bij keel heeft gegrepen, andere spullen heeft gesloopt. Volgens huisarts kan dat enkel als persoon zelfmoordpoging doet. Is dit accuraat? Ik heb hier niet eerder mee te maken gehad.
Nee, dat klopt niet. Iemand kan gedwongen worden opgenomen als diegene een gevaar vormt voor zichzelf (dat hoeft geen zelfmoordpoging te zijn) en/of de omgeving. En van dat laatste lijkt in dit geval wel sprake te zijn.
Je kunt hier meer vinden.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_204817202
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 04:50 schreef kuolema het volgende:

[..]
Nee, dat klopt niet. Iemand kan gedwongen worden opgenomen als diegene een gevaar vormt voor zichzelf (dat hoeft geen zelfmoordpoging te zijn) en/of de omgeving. En van dat laatste lijkt in dit geval wel sprake te zijn.
Je kunt hier meer vinden.
Dankjewel. Ik vond het al zo’n rare opmerking.
-
pi_204817265
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 07:34 schreef Anneloos het volgende:

[..]
Dankjewel. Ik vond het al zo’n rare opmerking.
Een second opinion van een medisch professional lijkt mij beter. Niks ten nadele van Kuolema, maar op basis van één summiere post van jou kan niemand hier een sluitend advies geven.
Hoe graag je ook wil horen dat die post klopt.

Het is nu vier dagen sinds je eerste post, wat is er intussen gebeurd? Want zoals je het beschrijft klinkt het niet oké, en is meer nodig dan meningen peilen op FOK!.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_204818531
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 08:00 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Een second opinion van een medisch professional lijkt mij beter. Niks ten nadele van Kuolema, maar op basis van één summiere post van jou kan niemand hier een sluitend advies geven.
Hoe graag je ook wil horen dat die post klopt.

Het is nu vier dagen sinds je eerste post, wat is er intussen gebeurd? Want zoals je het beschrijft klinkt het niet oké, en is meer nodig dan meningen peilen op FOK!.
Geen outbursts meer van agressie en slopen. Al contact geweest met iets van een crisisteam, maar die komt alleen als het echt heftig is op dat moment. Politie doet ook niks behalve meenemen en dan terugbrengen, maar dat zou de situatie alleen maar escaleren.
-
pi_204852741
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2022 20:49 schreef Anneloos het volgende:
Is het normaal dat een huisarts zegt dat er geen gedwongen opname kan plaatsvinden bij psychose terwijl persoon meerdere auto’s heeft gevandaliseerd binnen het gezin, familielid bij keel heeft gegrepen, andere spullen heeft gesloopt. Volgens huisarts kan dat enkel als persoon zelfmoordpoging doet. Is dit accuraat? Ik heb hier niet eerder mee te maken gehad.
In mijn ervaring is het heel lastig om iemand gedwongen op te nemen ja (en meestal is dat ook goed). Tenzij er al een uitgebreid dossier is.

En het is ook heel lastig om iemand zelf te laten inzien dat er iets mis is. Dus zit je vast als familie. Echt een kut situatie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')