abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_177820109
Goedemiddag,

De afgelopen 2 weken ben ik bezig geweest met een project waarvoor ik kleding in verschillende winkels heb gekocht. Veel hiervan heb ik gehouden omdat het is gebruikt, maar er zijn ook dingen die ik niet heb gebruikt en dus weer terug wil brengen. Vandaag heb ik diverse dingen bij één winkel teruggebracht (een grote Nederlandse keten), maar door een verkoper werd me gemeld dat zij dingen mogen weigeren terug te nemen. Nogmaals het gaat dus om NIET gedragen kleding waar alle kaartjes etc. nog aanzitten. Er kan dus niet aangetoond worden dat het wel is gebruikt en op de bon van de desbetreffende winkel staat ook dat ik 14 dagen de tijd heb om dingen terug te brengen. Kunnen ze dit zomaar weigeren te doen met ongebruikte producten?
-
  Moderator woensdag 14 maart 2018 @ 17:23:00 #2
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_177820152
Welke reden geven ze aan om het niet terug te nemen?
pi_177820207
Ruilen is een service in Nederland, geen recht.

Dit heeft niets met garantie te maken, dan heb je wel rechten. Maar voor ruilen geld..koop is koop.
Alleen als in hun voorwaarden staat dat je binnen 14 dagen mag ruilen, dan moeten ze dat wel doen natuurlijk. Tenzij er ook staat dat daar weer vanaf geweken kan worden
pi_177820208
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 17:23 schreef noodgang het volgende:
Welke reden geven ze aan om het niet terug te nemen?
Zij hebben het "vermoeden" dat ik kleding voor commerciële doeleinden gebruik en ze zeggen dat ze geen verhuurbedrijf zijn. Terwijl ik meerdere keren heb aangegeven de dingen die ik heb gebruikt, niet terug te brengen. Ik zou het zelf ook niet fijn vinden om kleding te dragen die al eens door iemand anders is gedragen (los van het even passen van kleding). Er wordt dus niet een hele duidelijke reden genoemd, ze zijn denk ik bang dat ik toch dingen terug breng die zijn gebruikt.
-
pi_177820221
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 17:26 schreef alopio het volgende:
Ruilen is een service in Nederland, geen recht.

Dit heeft niets met garantie te maken, dan heb je wel rechten. Maar voor ruilen geld..koop is koop.
Alleen als in hun voorwaarden staat dat je binnen 14 dagen mag ruilen, dan moeten ze dat wel doen natuurlijk. Tenzij er ook staat dat daar weer vanaf geweken kan worden
Yes, dat wist ik inderdaad. Maar ik vroeg me dus af hoe het zit als het op de bon staat aangegeven dat het wel kan.. Dan zijn ze ook verplicht om dat te doen toch?
-
pi_177820356
Met zo'n bon verplichten ze zichzelf vooral.

Ze moeten wel heel hard kunnen aantonen dat jij de voorwaarden hebt geschonden.
"een vermoeden" is leuk enzo, maar ja.

Toch je gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen uiteraard.
pi_177820435
Zit t prijskaartje er nog op?
pi_177820477
Geef even een link naar hun voorwaarden.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_177820624
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 17:46 schreef DW457 het volgende:
Zit t prijskaartje er nog op?
Zeker, alles zit er nog op en aan! Het is slechts één keer gepast (en sommige dingen zijn zelfs niet eens gepast). Het lijkt nu alsof het om enorme aantallen kleding gaat maar dat valt mee.
-
pi_177820633
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 17:49 schreef spijkerbroek het volgende:
Geef even een link naar hun voorwaarden.
Het gaat om de Bijenkorf. Ik heb net even naar hun voorwaarden gekeken maar zie vooral voorwaarden rondom Online Aankopen, ik weet dat daar weer net andere regels voor gelden vaak.
-
pi_177820651
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 17:39 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Met zo'n bon verplichten ze zichzelf vooral.

Ze moeten wel heel hard kunnen aantonen dat jij de voorwaarden hebt geschonden.
"een vermoeden" is leuk enzo, maar ja.

Toch je gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen uiteraard.
Tot nu toe heb ik mijn geld wel teruggekregen. Ik heb vanmiddag contact gehad met de PR-afdeling om te bekijken hoe we dit in de toekomst kunnen doen, maar ze willen niet meewerken aan dit soort dingen. Ook niet als ik ze vertel dat ik gebruikte dingen nooit, echt nooit, retourneer. Blijkbaar zijn er veel mensen die dat wel doen, anders zouden ze denk ik niet zo heftig hierop reageren.
-
pi_177820672
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 17:26 schreef VirtualInsanity het volgende:

[..]

Zij hebben het "vermoeden" dat ik kleding voor commerciële doeleinden gebruik en ze zeggen dat ze geen verhuurbedrijf zijn. Terwijl ik meerdere keren heb aangegeven de dingen die ik heb gebruikt, niet terug te brengen. Ik zou het zelf ook niet fijn vinden om kleding te dragen die al eens door iemand anders is gedragen (los van het even passen van kleding). Er wordt dus niet een hele duidelijke reden genoemd, ze zijn denk ik bang dat ik toch dingen terug breng die zijn gebruikt.
ze zeggen letterlijk waarom ze het niet terug willen nemen, nl:
Zij hebben het "vermoeden" dat ik kleding voor commerciële doeleinden gebruik.

Wat was dat projectje van je dan? Ze zullen vast een reden hebben om dat te denken?
compact en kleverig.
pi_177820678
Op welke datum heb je het gekocht en op welke datum ben je teruggegaan naar de winkel?
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_177820695
Zakelijk heb je geen recht op de wet koop op afstand
Heb je het op bedrijfsnaam gekocht?
pi_177820696
I
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:02 schreef JaniesBrownie het volgende:

[..]

ze zeggen letterlijk waarom ze het niet terug willen nemen, nl:
Zij hebben het "vermoeden" dat ik kleding voor commerciële doeleinden gebruik.

Wat was dat projectje van je dan? Ze zullen vast een reden hebben om dat te denken?
Ik ben daar tijdens het kopen van de dingen al heel open over geweest. Ik werk als styliste voor commercials. Daar moet je soms dingen voor passen met acteurs, een deel daarvan gebruik je uiteindelijk en een deel niet. Maar in principe gaat hen dat niks aan, zolang ik dingen terugbreng die niet zijn gebruikt.. lijkt me.
-
pi_177820711
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 17:20 schreef VirtualInsanity het volgende:
Goedemiddag,

De afgelopen 2 weken ben ik bezig geweest met een project waarvoor ik kleding in verschillende winkels heb gekocht.
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 17:26 schreef VirtualInsanity het volgende:

[..]

Zij hebben het "vermoeden" dat ik kleding voor commerciële doeleinden gebruik en ze zeggen dat ze geen verhuurbedrijf zijn.
Spot on analyse door die werknemer. Chapeau!
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_177820717
Zo een winkel zit daar natuurlijk niet op te wachten om dat elke keer te doen.
Sowieso zou ik afspraken maken van te voren en niet naderhand.
pi_177820720
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:04 schreef Adames het volgende:
Zakelijk heb je geen recht op de wet koop op afstand
Heb je het op bedrijfsnaam gekocht?
Nee ik heb het niet zakelijk gekocht, er staat geen bedrijfsnaam of iets op de bon.
-
pi_177820727
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:04 schreef ITrade het volgende:

[..]

[..]

Spot on analyse door die werknemer. Chapeau!
Nou zo spot on is het niet want ik ben er ook open over geweest :)
-
pi_177820732
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:04 schreef VirtualInsanity het volgende:

[..]

Nee ik heb het niet zakelijk gekocht, er staat geen bedrijfsnaam of iets op de bon.
En toch gebruik je het zakelijk.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_177820735
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:04 schreef VirtualInsanity het volgende:
I

[..]

Ik ben daar tijdens het kopen van de dingen al heel open over geweest. Ik werk als styliste voor commercials. Daar moet je soms dingen voor passen met acteurs, een deel daarvan gebruik je uiteindelijk en een deel niet. Maar in principe gaat hen dat niks aan, zolang ik dingen terugbreng die niet zijn gebruikt.. lijkt me.
ik heb geen idee hoe dat zit, want je hebt t dus gekocht voor n ‘onderneming’ en volgens mij is het dan anders?
compact en kleverig.
  woensdag 14 maart 2018 @ 18:06:40 #22
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_177820747
Heb je gewoon in de winkel gekocht, niet online dus? Dan heb je geen ruilrecht. Dat is dan de gunst van de winkelier.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_177820751
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:05 schreef JaniesBrownie het volgende:

[..]

ik heb geen idee hoe dat zit, want je hebt t dus gekocht voor n ‘onderneming’ en volgens mij is het dan anders?
Kijk ik ga nu met twee maten meten wat natuurlijk niet klopt. Officieel koop ik het voor mijn bedrijf ja, maar dat is door de winkel niet aan te tonen...
-
pi_177820758
quote:
19s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:06 schreef Gunner het volgende:
Heb je gewoon in de winkel gekocht, niet online dus? Dan heb je geen ruilrecht. Dat is dan de gunst van de winkelier.
Maar ook als het op de bon vermeld staat? Daar is het me vooral om te doen. Of mogen ze daar zomaar van afstappen als het ze uitkomt?
-
  woensdag 14 maart 2018 @ 18:08:07 #25
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_177820766
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:07 schreef VirtualInsanity het volgende:

[..]

Maar ook als het op de bon vermeld staat? Daar is het me vooral om te doen. Of mogen ze daar zomaar van afstappen als het ze uitkomt?
Dat heb ik even gemist, maar dan heb je dat wel ja.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_177820797
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:07 schreef VirtualInsanity het volgende:
Kijk ik ga nu met twee maten meten wat natuurlijk niet klopt. Officieel koop ik het voor mijn bedrijf ja, maar dat is door de winkel niet aan te tonen...
Ze zullen niet voor niks een vermoeden hebben.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_177820831
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:10 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ze zullen niet voor niks een vermoeden hebben.
Misschien heb ik het verkeerd verwoord. Ik denk dat ze een vermoeden hebben dat ik dingen gebruik en daarna terugbreng, waarvan ze aangeven dat dat vaak gebeurt. Dat is nu NIET het geval. De kleding ruikt nog net zoals in de winkel, bevat alle kaartjes nog en ik kom terug binnen de aangegeven termijn. Het vermoeden is dus onterecht en ik vraag me af of ze dan mogen weigeren. Kijk als zij kunnen aantonen dat ergens een vlek op zit, of dat iets anders ruikt, dan geef ik ze het volste gelijk!
-
  woensdag 14 maart 2018 @ 18:12:37 #28
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_177820841
Laat iemand anders het voor je ruilen als ze je blijkbaar kennen :)
Where law ends, tyrrany begins.
pi_177820878
quote:
19s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:12 schreef Gunner het volgende:
Laat iemand anders het voor je ruilen als ze je blijkbaar kennen :)
Haha ja tot nu toe lukt het nog wel. Maar het voelt niet prettig dat ik zelf een winkel niet meer in kan gaan.. Het gaat ook niet om tientallen kledingstukken he, ik snap dat het niet de bedoeling is om de halve winkel leeg te trekken :)
-
pi_177820884
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:12 schreef VirtualInsanity het volgende:

[..]

Misschien heb ik het verkeerd verwoord. Ik denk dat ze een vermoeden hebben dat ik dingen gebruik en daarna terugbreng, waarvan ze aangeven dat dat vaak gebeurt. Dat is nu NIET het geval. De kleding ruikt nog net zoals in de winkel, bevat alle kaartjes nog en ik kom terug binnen de aangegeven termijn. Het vermoeden is dus onterecht en ik vraag me af of ze dan mogen weigeren. Kijk als zij kunnen aantonen dat ergens een vlek op zit, of dat iets anders ruikt, dan geef ik ze het volste gelijk!
Ze geven toch aan je geen kleding te willen geven en terugnemen aan de hand van dat ze geen verhuurbedrijf zijn. Je weet dit zelf ook wel. Je koopt die kleding namelijk niet als consument maar met een commerciële gedachte.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_177820904
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:15 schreef ITrade het volgende:

[..]

Ze geven toch aan je geen kleding te willen geven en terugnemen aan de hand van dat ze geen verhuurbedrijf zijn. Je weet dit zelf ook wel. Je koopt die kleding namelijk niet als consument maar met een commerciële gedachte.
Maar uiteindelijk verdienen ze ook goed geld met mijn aankopen he. Ik breng een gedeelte terug, maar heel veel houd ik ook gewoon.
-
pi_177820931
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:16 schreef VirtualInsanity het volgende:

[..]

Maar uiteindelijk verdienen ze ook goed geld met mijn aankopen he. Ik breng een gedeelte terug, maar heel veel houd ik ook gewoon.
Nou blijkbaar zijn zei niet zo blij met jou als jij met hun.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  Official ESF Kreviewer woensdag 14 maart 2018 @ 18:18:29 #33
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_177820942
Die winkel heeft groot gelijk.
  woensdag 14 maart 2018 @ 18:18:39 #34
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_177820950
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:15 schreef ITrade het volgende:

[..]

Ze geven toch aan je geen kleding te willen geven en terugnemen aan de hand van dat ze geen verhuurbedrijf zijn. Je weet dit zelf ook wel. Je koopt die kleding namelijk niet als consument maar met een commerciële gedachte.
De vraag is dus of die uitzondering ook in hun voorwaarden staat. Zo niet dan moeten ze het toch echt terugnemen, ook al koop je het met commerciële gedachte.

Ze kunnen in de toekomst wel besluiten om niet meer aan jou te verkopen of onder aanvullende voorwaarden, maar dat staat los van de overeenkomst die al tot stand gekomen is.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  woensdag 14 maart 2018 @ 18:19:36 #35
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_177820966
De vraag in je OP klopt niet helemaal. De vraag is namelijk niet of je recht hebt op retour, maar of de Bijenkorf het recht heeft om te weigeren belangeloos deel te nemen aan jouw commerciële onderneming. En dat antwoord is 'ja'.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_177820988
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:19 schreef Janneke141 het volgende:
De vraag in je OP klopt niet helemaal. De vraag is namelijk niet of je recht hebt op retour, maar of de Bijenkorf het recht heeft om te weigeren belangeloos deel te nemen aan jouw commerciële onderneming. En dat antwoord is 'ja'.
Nou niet geheel belangeloos aangezien ze geld aan me verdienen!
-
  woensdag 14 maart 2018 @ 18:22:47 #37
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_177821011
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:19 schreef Janneke141 het volgende:
De vraag in je OP klopt niet helemaal. De vraag is namelijk niet of je recht hebt op retour, maar of de Bijenkorf het recht heeft om te weigeren belangeloos deel te nemen aan jouw commerciële onderneming. En dat antwoord is 'ja'.
Ook als ze met TS zijn overeengekomen artikelen zonder voorbehoud van dergelijke zaken retour te nemen? Daar kunnen ze na de aankoop opeens extra eisen aan stellen?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_177821016
Ik wil wel weten welke keten dit is. Niet dat ik wat voor je kan betekenen. Maar klinkt nogal schofterig van de winkel.

Je hebt een wettelijk vastgestelde herroepingsrecht van tenminste 14 dagen. Daarbij hoeft de verpakking nieteens ongeschonden te zijn. Maar dit is iig voor koop op afstand. Weet niet of dit voor fysieke winkelaankopen ook geldt.
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 14 maart 2018 @ 18:23:19 #39
163650 Greys
pi_177821019
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:15 schreef VirtualInsanity het volgende:

[..]

Haha ja tot nu toe lukt het nog wel. Maar het voelt niet prettig dat ik zelf een winkel niet meer in kan gaan.. Het gaat ook niet om tientallen kledingstukken he, ik snap dat het niet de bedoeling is om de halve winkel leeg te trekken :)
Hoe vaak heb je dit al gedaan dan als je zegt dat het tot nu toe elke keer lukte? Kan me wel voorstellen dat als je voor de dertiende keer in een jaar diverse kledingstukken elke keer komt retourneren dat ze bij Bijenkorf denken 'pfff heb je haar weer'.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_177821059
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:23 schreef Crazylikethatglue het volgende:
Ik wil wel weten welke keten dit is. Niet dat ik wat voor je kan betekenen. Maar klinkt nogal schofterig van de winkel.
Tip: lees het topic.
quote:
Je hebt een wettelijk vastgestelde herroepingsrecht van tenminste 14 dagen. Daarbij hoeft de verpakking nieteens ongeschonden te Ijn. Maar dit is iig voor koop op afstand. Weet niet of dit voor fysieke winkelaankopen ook geldt.
Nee, dat geldt niet voor winkelaankopen. "Koop op Afstand"
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_177821060
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:23 schreef Greys het volgende:

[..]

Hoe vaak heb je dit al gedaan dan als je zegt dat het tot nu toe elke keer lukte? Kan me wel voorstellen dat als je voor de dertiende keer in een jaar diverse kledingstukken elke keer komt retourneren dat ze bij Bijenkorf denken 'pfff heb je haar weer'.
Nou bij deze winkel niet ZO vaak. Maar daartegenover staat wel dat ik ook heel, heel veel wel houd he. Ze verdienen goed aan me, dat kan ik zeker zeggen. Als ze dit zo lastig vinden moeten ze daar extra voorwaarden voor opstellen. Wat ik dan helemaal prima vind want daar valt dan niks tegen te doen en dan heb ik het daar maar mee te doen. Het gaat me er nu om dat ik het idee heb dat er door de verkopers dingen worden geroepen die gewoon niet kloppen, omdat die voorwaarden er niet naar zijn.
-
pi_177821081
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:20 schreef VirtualInsanity het volgende:

[..]

Nou niet geheel belangeloos aangezien ze geld aan me verdienen!
Ow dan moet ik dit topic helemaal lezen shit. Maar ik blijf het vreemd vinden. Anders is Nederland altijd zo principieel. Als je recht hebt om te ruilen heb je die recht. Al kom je elke dag wat ruilen.
  woensdag 14 maart 2018 @ 18:28:44 #43
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_177821103
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:25 schreef VirtualInsanity het volgende:

[..]

Nou bij deze winkel niet ZO vaak. Maar daartegenover staat wel dat ik ook heel, heel veel wel houd he. Ze verdienen goed aan me, dat kan ik zeker zeggen. Als ze dit zo lastig vinden moeten ze daar extra voorwaarden voor opstellen. Wat ik dan helemaal prima vind want daar valt dan niks tegen te doen en dan heb ik het daar maar mee te doen. Het gaat me er nu om dat ik het idee heb dat er door de verkopers dingen worden geroepen die gewoon niet kloppen, omdat die voorwaarden er niet naar zijn.
Als die voorwaarden er inderdaad niet zijn, zijn zij overeengekomen met je dat je mag ruilen. Vraag is of dat daadwerkelijk zo is of dat ze ergens algemene voorwaarden hebben waarin dit soort zaken zijn opgenomen. Zou me niet verbazen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_177821128
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:20 schreef VirtualInsanity het volgende:
Nou niet geheel belangeloos aangezien ze geld aan me verdienen!
Ze zouden meer aan je verdienen als alleen de kleding zou kopen die je gebruikt. Retouren kosten de winkel geld (als in: (financiële) administratie, kleding controleren, opnieuw in de winkel leggen, etc).
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_177821303
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:22 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ook als ze met TS zijn overeengekomen artikelen zonder voorbehoud van dergelijke zaken retour te nemen? Daar kunnen ze na de aankoop opeens extra eisen aan stellen?
De Bijenkorf maakt er dus een punt van dat TS bij aankoop eigenlijk al van plan is een deel terug te brengen want het is niet gebruikt.
Bot gezegd maatk TS misbruik van retourregeling die ze bieden. Ik weet niet hoe ze juridisch staan, maar ik kan het me wel goed voorstellen.

Edit: het punt is natuurlijk dat deze TS niet de enige is die dit doet, ik ken meer van dit soort verhalen met beetje vergelijkbaar idee erachter. Plus dat je wsl ook de mensen de kost niet wil geven die voor een dag een keldingstuk halen, eenmalig dragen en dan willen terugbrengen.
Kost die toko's ook klauwen met geld uiteindelijk.
pi_177821400
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:29 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ze zouden meer aan je verdienen als alleen de kleding zou kopen die je gebruikt. Retouren kosten de winkel geld (als in: (financiële) administratie, kleding controleren, opnieuw in de winkel leggen, etc).
Ja he he, zo ken ik er nog wel een paar. Volgens mij verzanden we nu in een discussie waar het me niet om te doen is. Het kan mij niet zo heel veel schelen of de winkel het leuk of niet leuk vindt als ik dingen terugbreng. Het gaat mij erom of ze het mogen doen of niet, met de voorwaarden die er nu zijn.
-
pi_177821436
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:39 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]

De Bijenkorf maakt er dus een punt van dat TS bij aankoop eigenlijk al van plan is een deel terug te brengen want het is niet gebruikt.
Bot gezegd maatk TS misbruik van retourregeling die ze bieden. Ik weet niet hoe ze juridisch staan, maar ik kan het me wel goed voorstellen.

Edit: het punt is natuurlijk dat deze TS niet de enige is die dit doet, ik ken meer van dit soort verhalen met beetje vergelijkbaar idee erachter. Plus dat je wsl ook de mensen de kost niet wil geven die voor een dag een keldingstuk halen, eenmalig dragen en dan willen terugbrengen.
Kost die toko's ook klauwen met geld uiteindelijk.
Absoluut! Daar ben ik ook zwaar op tegen. Het onhandige is gewoon dat ik niet met 10 acteurs de stad in kan gaan om kleding te passen en dan alleen de goede dingen te kopen... als me voortaan wordt verboden op deze manier te werken heb ik daar mee te leven. Zou jammer zijn, maar er liggen nu geloof ik voorwaarden waarbij ze dat nog niet kunnen verbieden.
-
  woensdag 14 maart 2018 @ 18:55:41 #48
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_177821550
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:39 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]

De Bijenkorf maakt er dus een punt van dat TS bij aankoop eigenlijk al van plan is een deel terug te brengen want het is niet gebruikt.
Bot gezegd maatk TS misbruik van retourregeling die ze bieden. Ik weet niet hoe ze juridisch staan, maar ik kan het me wel goed voorstellen.

Edit: het punt is natuurlijk dat deze TS niet de enige is die dit doet, ik ken meer van dit soort verhalen met beetje vergelijkbaar idee erachter. Plus dat je wsl ook de mensen de kost niet wil geven die voor een dag een keldingstuk halen, eenmalig dragen en dan willen terugbrengen.
Kost die toko's ook klauwen met geld uiteindelijk.
Hoe ze juridisch staan is nu juist waar het om gaat. Is het juridisch gezien misbruik als je je gewoon aan de gemaakte afspraken houdt?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_177821695
Geld terugkrijgen is iets anders dan kleding mogen ruilen. Just sayin' ..
"Pools are perfect for holding water"
pi_177821754
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:48 schreef VirtualInsanity het volgende:

[..]

Absoluut! Daar ben ik ook zwaar op tegen. Het onhandige is gewoon dat ik niet met 10 acteurs de stad in kan gaan om kleding te passen en dan alleen de goede dingen te kopen... als me voortaan wordt verboden op deze manier te werken heb ik daar mee te leven. Zou jammer zijn, maar er liggen nu geloof ik voorwaarden waarbij ze dat nog niet kunnen verbieden.
Maar sorry maar als jij goed zou zijn in je werk had je toch afspraken met winkels zodat je daar dingen mee kunt nemen zodat die acteurs dat mogen passen
Dat is toch onderdeel van wat een stylist bied

Je zult een netwerk moeten hebben etc niet alleen een beetje leuk kunnen zien welke kleuren bij elkaar passen
pi_177821761
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:48 schreef VirtualInsanity het volgende:

[..]

Absoluut! Daar ben ik ook zwaar op tegen. Het onhandige is gewoon dat ik niet met 10 acteurs de stad in kan gaan om kleding te passen en dan alleen de goede dingen te kopen... als me voortaan wordt verboden op deze manier te werken heb ik daar mee te leven. Zou jammer zijn, maar er liggen nu geloof ik voorwaarden waarbij ze dat nog niet kunnen verbieden.
Ik denk dat je verkeerde veronderstelling maakt. Je gaat ervan uit dat de Bijenkorf dit zomaar toe moet laten om dat het voor jou gemakkelijk is, maar zoals ze zelf aangeven zijn ze geen verhuurbedrijf. Als je dit tijdens de koop hebt verteld dan is dat niet zo handig geweest.

Kun je niet proberen een deal met kledingmerken te sluiten dat die kleding leveren onder vermelding? Jij verdient nu aan het maken van onnodige kosten (vanuit Bijenkorf gezien).

quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:55 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Hoe ze juridisch staan is nu juist waar het om gaat. Is het juridisch gezien misbruik als je je gewoon aan de gemaakte afspraken houdt?
Zoals ik zeg, niet echt een idee hoe het hier zit. Retourneren is geen recht, maar een gunst van de verkoper in dit geval. Het is geen koop op afstand. Vanuit dat oogpunt denk ik dat TS pech heeft.
pi_177821766
Interessante kwestie. Je zegt :kleding is niet gedragen. Ook niet (thuis) gepast? Waarom koop je het dan?
Somebody that I used to know
pi_177821782
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 19:08 schreef Postbus100 het volgende:
Interessante kwestie. Je zegt :kleding is niet gedragen. Ook niet (thuis) gepast? Waarom koop je het dan?
Ze gebruikt e.e.a. commercieel en brengt terug wat niet gebruikt word. En daar kan ik me heel goed voorstellen dat Bijenkorf geen zin in heeft aan mee te werken.
pi_177821805
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:18 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

De vraag is dus of die uitzondering ook in hun voorwaarden staat. Zo niet dan moeten ze het toch echt terugnemen, ook al koop je het met commerciële gedachte.

Ze kunnen in de toekomst wel besluiten om niet meer aan jou te verkopen of onder aanvullende voorwaarden, maar dat staat los van de overeenkomst die al tot stand gekomen is.
En verder vooral dit, lijkt mij.
Somebody that I used to know
pi_177821836
Als ik het zo lees, zou TS een goede kans maken een eventuele rechtszaak te winnen (maar wie gaat juridische stappen nemen voor wat kleren?). En áls TS juridische stappen zet, zou het me absoluut niet verbazen als de Bijenkorf TS een winkelverbod oplegt.

Wellicht kun je de kleren via marktplaats verkopen. Of aan mede-stylisten. Of weggeven aan de kledingbank of het Leger des Heils.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_177821848
Zoals ik het begrijp is in een winkel koop gewoon koop
Een winkel kan jou dan een gunst verlenen
Ze zijn natuurlijk ook vrij die gunst weer in te trekken

De wet gaat boven eigen opgestelde voorwaarden dus ook als ze op een bonnetje geprint staan
pi_177821888
Van de consumentenbond-site:
Als je een product koopt in een winkel, dan heb je geen bedenktijd achteraf. Je kunt alleen van de koopovereenkomst af als de verkoper daarmee akkoord gaat.

En de crux zit 'em in de tweede zin hier.
pi_177821896
Bijenkorf heeft algemene voorwaarden op de site. Een consument heeft 14 dagen recht om te retourneren. Een consument is: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;

Kortom :jij bent geen consument...
Somebody that I used to know
  woensdag 14 maart 2018 @ 19:15:26 #59
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_177821910
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 19:12 schreef Allures het volgende:
Zoals ik het begrijp is in een winkel koop gewoon koop
Een winkel kan jou dan een gunst verlenen
Ze zijn natuurlijk ook vrij die gunst weer in te trekken

De wet gaat boven eigen opgestelde voorwaarden dus ook als ze op een bonnetje geprint staan
Je mag prima voorwaarden maken die de rechten van de consument uitbreiden. Die zijn dan ook gewoon rechtsgeldig.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  woensdag 14 maart 2018 @ 19:15:49 #60
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_177821922
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 19:14 schreef Postbus100 het volgende:
Bijenkorf heeft algemene voorwaarden op de site. Een consument heeft 14 dagen recht om te retourneren. Een consument is: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;

Kortom :jij bent geen consument...
Dat zijn de voorwaarden van de webshop.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_177821936
https://www.debijenkorf.nl/algemene-voorwaarden

En verder zit ik mobiel, dus goed kijken en snel knippen en plakken van relevante gedeelten gaat niet.
Somebody that I used to know
pi_177821945
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 19:14 schreef Postbus100 het volgende:
Bijenkorf heeft algemene voorwaarden op de site. Een consument heeft 14 dagen recht om te retourneren. Een consument is: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;

Kortom :jij bent geen consument...
en ongebruikt is dan natuurlijk ook niet 'gebruikt om te bedenken of het leuk in je reclame past etc'
Als stylist heb je ze gebruikt zeg maar
pi_177821952
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 19:14 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
Van de consumentenbond-site:
Als je een product koopt in een winkel, dan heb je geen bedenktijd achteraf. Je kunt alleen van de koopovereenkomst af als de verkoper daarmee akkoord gaat.

En de crux zit 'em in de tweede zin hier.
In de voorwaarden van de verkoper staat dat je een (ongebruikt) product kunt terugbrengen. Daarmee gaat de verkoper akkoord met het ontbinden van de koopovereenkomst.
Maar omdat TS dit kennelijk vaker doet en er een zweem van zakelijk gebruik omheen hangt, is dit nogal een grijs gebied.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_177821959
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 19:16 schreef Allures het volgende:

[..]

en ongebruikt is dan natuurlijk ook niet 'gebruikt om te bedenken of het leuk in je reclame past etc'
Als stylist heb je ze gebruikt zeg maar
Dat komt toch neer op exact hetzelfde als passen...
-
pi_177821994
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 19:15 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dat zijn de voorwaarden van de webshop.
Denk het niet, want in de webshop heb je 21 dagen, en hier praten ze over 14 dagen.
Somebody that I used to know
pi_177822005
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 19:17 schreef VirtualInsanity het volgende:

[..]

Dat komt toch neer op exact hetzelfde als passen...
Natuurlijk niet. een gewone consument denkt 'hmmm een S of een M?'

passen als consument is wat anders dan dat jij met een rek naar je klanten gaat en zegt 'kijk dit kan ik bieden'
Als stylist gebruik jij ze dan toch voor jouw bedrijf? Jouw dienst is die kleren aanbieden dus heb je ze gebruikt voor jouw dienst
  woensdag 14 maart 2018 @ 19:19:23 #67
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_177822034
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 19:16 schreef Postbus100 het volgende:
https://www.debijenkorf.nl/algemene-voorwaarden

En verder zit ik mobiel, dus goed kijken en snel knippen en plakken van relevante gedeelten gaat niet.
Dit zijn de webshop voorwaarden, maar zou me niks verbazen als een dergelijke voorwaarde niet ook in de winkelvoorwaarden is opgenomen. Lijkt me zelfs heel erg logisch.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_177822043
Waarom doe je het niet gewoon zoals alle anderen en zorg je dat je afspraken met winkels hebt zodat je kleding mag lenen?
  woensdag 14 maart 2018 @ 19:19:55 #69
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_177822048
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 19:18 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Denk het niet, want in de webshop heb je 21 dagen, en hier praten ze over 14 dagen.
Titel is: Voorwaarden debijenkorf.nl
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_177822133
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 19:19 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Titel is: Voorwaarden debijenkorf.nl
Oja :)

Maar alsnog denk ik dat de crux 'm zit in dat ze vermoeden/weten dat je geen consument bent.
Somebody that I used to know
pi_177822190
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 19:24 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Oja :)

Maar alsnog denk ik dat de crux 'm zit in dat ze vermoeden/weten dat je geen consument bent.
Ja inderdaad, nou goed.. Ik probeer die laatste dingen nog maar terug te brengen. En als dat niet lukt is er geen man overboord. Was vooral gewoon benieuwd naar wat ze wel en niet kunnen doen. Winkelverbod opleggen lijkt me een beetje overdreven hoor... dat zag ik hierboven ergens vermeld. Dan neem ik aan dat ze me eerst gewoon verbieden om dingen terug te brengen.
-
  woensdag 14 maart 2018 @ 20:00:49 #72
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177822845
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 19:27 schreef VirtualInsanity het volgende:

[..]

Ja inderdaad, nou goed.. Ik probeer die laatste dingen nog maar terug te brengen. En als dat niet lukt is er geen man overboord. Was vooral gewoon benieuwd naar wat ze wel en niet kunnen doen. Winkelverbod opleggen lijkt me een beetje overdreven hoor... dat zag ik hierboven ergens vermeld. Dan neem ik aan dat ze me eerst gewoon verbieden om dingen terug te brengen.
Ik zou als ik jou was ook oppassen met exclusiviteit. Als een winkel waar jij kleren koopt bijvoorbeeld een exclusief contract heeft en jij styled voor een concurrent zou je nog wel eens een claim aan je broek kunnen krijgen.

Zoals al een aantal malen aangegeven in het topic, dit is zakelijk gebruik en behandel het ook zodanig. Maak vooraf afspraken hierover, dan kom je ook niet voor verrassingen te staan.
And so is the past
pi_177823740
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:16 schreef VirtualInsanity het volgende:

[..]

Maar uiteindelijk verdienen ze ook goed geld met mijn aankopen he. Ik breng een gedeelte terug, maar heel veel houd ik ook gewoon.
Je vergeet even dat de service "ruilen" voor een winkelier nogal wat kosten met zich meebrengt.

De winst die overblijft als je zeg eens 1/3e van de artikelen weer terugbrengt is niet zo groot. Het afhandelen van retouren kan aardig wat tijd kosten. Wat is je eigen uurtarief?
pi_177824754
Op de website staat dat je de producten ook kan retourneren in een andere vestiging dan waar je het gekocht hebt.
pi_177825608
Bijenkorf is aangesloten bij een geschillencommissie, leg je probleem daar voor.
Win je geld terug, verlies je ben je nog meer geld kwijt.
zie art. 17 van de voorwaarden.
pi_177825959
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:48 schreef VirtualInsanity het volgende:
Absoluut! Daar ben ik ook zwaar op tegen. Het onhandige is gewoon dat ik niet met 10 acteurs de stad in kan gaan om kleding te passen en dan alleen de goede dingen te kopen... als me voortaan wordt verboden op deze manier te werken heb ik daar mee te leven. Zou jammer zijn, maar er liggen nu geloof ik voorwaarden waarbij ze dat nog niet kunnen verbieden.
Dat het onhandig is, heeft er waarschijnlijk mee te maken, dat jij nu iets gebruikt waar het niet voor bedoelt is. Er zijn hier vast bedrijven voor die exact kunnen doen, wat jij nu via omwegen aan het doen bent. Dat is jou probleem en niet die van de winkel.

Daarnaast is het een leuke voor eventueel de belastingdienst. Maar dat is een andere discussie.
  donderdag 15 maart 2018 @ 00:04:12 #77
374132 Wicky15
It Wasn't Me
pi_177828449
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 19:09 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]

Ze gebruikt e.e.a. commercieel en brengt terug wat niet gebruikt word. En daar kan ik me heel goed voorstellen dat Bijenkorf geen zin in heeft aan mee te werken.
Dit dus.
pi_177828658
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 21:51 schreef klipper het volgende:
Bijenkorf is aangesloten bij een geschillencommissie, leg je probleem daar voor.
Win je geld terug, verlies je ben je nog meer geld kwijt.
zie art. 17 van de voorwaarden.
Die algemene voorwaarden en geschillencommissie zijn van toepassing voor transacties tussen de verkopende partij en consumenten, zoals ook in de betreffende voorwaarden vermeld staat. Niet voor business tot business transacties, zoals hier van toepassing. De medewerker van de Bijenkorf heeft geheel correct gehandeld door de consumentenvoorwaarden hier niet toe te passen op deze zakelijke aankopen.

Ook als de goederen online gekocht waren, had TS geen enkel recht gehad om deze te retourneren onder de wet "koop op afstand". Die wet beschermt immers alleen consumenten en is niet van toepassing op zakelijke transacties. Binnen de Nederlandse wet is zover ik weet niets geregeld voor zakelijke transacties, anders dan dat de geleverde producten moeten voldoen aan de overeenkomst.

Om te weten of er voor zakelijke aankopen bij de Bijenkorf ook een retour-recht bestaat, moet TS even de betreffende voorwaarden opvragen.
pi_177828918
quote:
Kan ik mijn winkelaankoop retourneren?
Jazeker, je kunt jouw aankoop binnen 14 dagen retourneren in één van onze winkels. Dit kan ook in een andere winkel dan waar de aankoop is gedaan. Neem de aankoopbon of het bijbehorende bankafschrift mee. De artikelen dienen ongebruikt en ongedragen te zijn en in de originele verpakking te zitten met de aangehechte prijskaartjes. Cosmeticaproducten mogen niet zijn gebruikt of geopend.

Alhoewel de kleding niet gedragen is, zou je kunnen voorstellen, dat je ze hebt gebruikt voor je onderneming/project.
.
  Moderator donderdag 15 maart 2018 @ 01:24:40 #80
236264 crew  capricia
pi_177829167
TS/ breng het gewoon bij een andere Bij terug.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_177834299
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 00:19 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Die algemene voorwaarden en geschillencommissie zijn van toepassing voor transacties tussen de verkopende partij en consumenten, zoals ook in de betreffende voorwaarden vermeld staat. Niet voor business tot business transacties, zoals hier van toepassing. De medewerker van de Bijenkorf heeft geheel correct gehandeld door de consumentenvoorwaarden hier niet toe te passen op deze zakelijke aankopen.

Ook als de goederen online gekocht waren, had TS geen enkel recht gehad om deze te retourneren onder de wet "koop op afstand". Die wet beschermt immers alleen consumenten en is niet van toepassing op zakelijke transacties. Binnen de Nederlandse wet is zover ik weet niets geregeld voor zakelijke transacties, anders dan dat de geleverde producten moeten voldoen aan de overeenkomst.

Om te weten of er voor zakelijke aankopen bij de Bijenkorf ook een retour-recht bestaat, moet TS even de betreffende voorwaarden opvragen.
Amen, we zijn eruit :)
Somebody that I used to know
pi_177855911
quote:
2s.gif Op donderdag 15 maart 2018 11:13 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Amen, we zijn eruit :)
Nou nee, de voorwaarden hadden ook in dat geval vooraf bekend moeten zijn en niet achteraf.
Daarbij lijkt het mij voor de bijenkorf erg moeilijk aan te tonen dat het zakelijke aankopen waren als er geen btw verrekening heeft plaatsgevonden.
pi_177855954
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 19:09 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]

Ze gebruikt e.e.a. commercieel en brengt terug wat niet gebruikt word. En daar kan ik me heel goed voorstellen dat Bijenkorf geen zin in heeft aan mee te werken.
Voor de winkel is dit dan ook geen B2C maar B2B verkoop. En daar vallen ze over.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_177856070
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 07:05 schreef klipper het volgende:

[..]

Nou nee, de voorwaarden hadden ook in dat geval vooraf bekend moeten zijn en niet achteraf.
Daarbij lijkt het mij voor de bijenkorf erg moeilijk aan te tonen dat het zakelijke aankopen waren als er geen btw verrekening heeft plaatsgevonden.
Onzin dat de voorwaarden bekend hadden moeten zijn. Bij winkelaankopen moeten de algemene voorwaarden verstrekt worden op moment dat de klant er naar vraagt. Ze hoeven niet ongevraagd verstrekt te worden aan elke klant die de winkel betreed.

Of krijg jij bij elk bezoekje aan je lokale supermarkt, bakker of slager een flyer met de algemene voorwaarden in je hand gedrukt bij binnenkomst?
pi_177856626
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 07:16 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Voor de winkel is dit dan ook geen B2C maar B2B verkoop. En daar vallen ze over.
En terecht in mijn optiek.

Ben benieuwd of TS er ook mee akkoord gaat als haar opdrachtgevers niet betalen als ze niets doen met het werk wat ze heeft uitgevoerd. Komt op hetzelfde neer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')