Solipsisme geldt in elk wereldbeeld. Het is een hard feit dat er maar twee zaken in het leven zijn waar we 100% zeker van zijn:quote:Op vrijdag 9 maart 2018 00:25 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Volgens jou is er dus geen verschil tussen een waargenomen object en de ervaring, of quale, van de waarneming die daarmee gepaard gaat?
Ik zie nog steeds niet in hoe je je uit de problemen met het solipsisme werkt.
Jij hebt het over een 'ik' of eerstepersoonsperspectief, maar volgens mij ontkennen nu juist de Oosterse tradities dat een 'ik' bestaat. Hiermee blijf je gewoon een Cartesiaans solipsist. Als je die 'ik' ontkent en "the real "I" is thought to be nothing but the absolute whole looked at through a particular unique point of interest" leest dan zie ik niet in hoe dit veel verschilt van het in-der-Welt-sein van Heidegger.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 14:02 schreef Libertarisch het volgende:
Similarly, the Vedantic text Yogavasistha, escapes charge of solipsism because the real "I" is thought to be nothing but the absolute whole looked at through a particular unique point of interest.
Bewustzijn = Subjectieve ervaringquote:Op vrijdag 9 maart 2018 15:02 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Jij hebt het over een 'ik' of eerstepersoonsperspectief, maar volgens mij ontkennen nu juist de Oosterse tradities dat een 'ik' bestaat. Hiermee blijf je gewoon een Cartesiaans solipsist. Als je die 'ik' ontkent en "the real "I" is thought to be nothing but the absolute whole looked at through a particular unique point of interest" leest dan zie ik niet in hoe dit veel verschilt van het in-der-Welt-sein van Heidegger.
Ik denk dat Wittgenstein en/of Heidegger veel meer raakvlak vertonen met Advaita of Vedanta, en niet jou Descartes of Berkeley. Ga die eens lezen.
Ik zie niet in hoe zo'n soort Self verschilt van Heidegger's Dasein. We zijn in-der-Welt. Als je nou gewoon dat subjectieve/objectieve verwerp zul je inzien dat je helemaal niet over het subjectieve hoeft te praten en zien dat alles, alles over hoe jij over bewustzijn praat, totaal niet verschilt met wie we zijn, wat we doen, wat we zien etc.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 15:13 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Bewustzijn = Subjectieve ervaring
En die subjectieve ervaring is de Self in Advaita. Die Self is de Atman die in alle bewuste wezens zit en fundamenteel is.
Subjectieve ervaring is een eerste persoons gegeven. Dat is wat ik bedoel met eerste persoonsperspectief, ik bedoel niet zelfbewustzijn zoals mensen en apen het hebben.
"The concept of the Self in the philosophy of Advaita, could be interpreted as solipsism. However, the transhuman, theological implications of the Self in Advaita protect it from true solipsism as is found in the west."
Het staat er gewoon letterlijk.
Een rood object is gewoon een rood object, maar 'rood' is een qualia, een subjectieve ervaring, niet-objectief te beschrijven.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 15:31 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik zie niet in hoe zo'n soort Self verschilt van Heidegger's Dasein. We zijn in-der-Welt. Als je nou gewoon dat subjectieve/objectieve verwerp zul je inzien dat je helemaal niet over het subjectieve hoeft te praten en zien dat alles, alles over hoe jij over bewustzijn praat, totaal niet verschilt met wie we zijn, wat we doen, wat we zien etc.
Een rood object is gewoon een rood object. Mensen kijken hiernaar en zien dat het een rood object is. Niets meer, niets minder.
Zie ook https://iai.tv/video/the-dance-of-life vanaf 19:10
Ja, dat wil ik wel doen.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 16:22 schreef Splackavellie02 het volgende:
Ben je al bereid bewijs te leveren voor de dingen die volgens jou “gewoon zo zijn”?
Ik ben het helemaal niet eens met Dennett. En ik ontken ook niet dat het subjectieve helemaal niet bestaat.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 15:38 schreef Libertarisch het volgende:
Jullie ontkennen het verschil tussen objectief en subjectief in het algemeen en verwerpen daarmee bewustzijn. Dan kom je op de Dennett positie: bewustzijn is een truc, een nep-magie. Bewustzijn is een illusie, een non-probleem.
Ik vind die positie belachelijk. Hoe kun je het bestaan van subjectieve ervaringen ontkennen? Het subjectieve is inderdaad het inherente mysterie van het bestaan, de oorsprong van alle spiritualiteit over de hele wereld. Dat komt ergens vandaan, je kunt het niet zomaar wegmoffelen dat fenomeen van spiritualiteit.
Dat is prima, maar als het universum onbewust is als een lijk en wij zijn gemaakt van sterrenstof, hoe ontstaat dan bewustzijn uit het lijk?quote:Op vrijdag 9 maart 2018 16:39 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal niet eens met Dennett. En ik ontken ook niet dat het subjectieve helemaal niet bestaat.
Mijn positie, denk ik, vat Wittgenstein in zijn Filosofische Onderzoekingen als volgt samen,
‘Maar je zult toch toegeven dat er een verschil is tussen pijngedrag met pijn en pijngedrag zonder pijn?’ Toegeven? Welk verschil zou groter kunnen zijn! – ‘En toch kom je telkens weer tot de conclusie dat de gewaarwording een Niets is.’ Helemaal niet. Ze is geen Iets, maar ook geen Niets! De conclusie was alleen dat een Niets even goed zou functioneren als een Iets waarover niets gezegd kan worden. We verwierpen alleen de grammatica die zich ons hier wil opdringen.
Het bestaan van de 'ziel' als in apenbewustzijn, mensenbewustzijn, bewustzijn in het algemeen, is geen kwestie van grammatica maar een kwestie van de empirische werkelijkheid zoals dat de aarde rond is.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 16:39 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal niet eens met Dennett. En ik ontken ook niet dat het subjectieve helemaal niet bestaat.
Mijn positie, denk ik, vat Wittgenstein in zijn Filosofische Onderzoekingen als volgt samen,
‘Maar je zult toch toegeven dat er een verschil is tussen pijngedrag met pijn en pijngedrag zonder pijn?’ Toegeven? Welk verschil zou groter kunnen zijn! – ‘En toch kom je telkens weer tot de conclusie dat de gewaarwording een Niets is.’ Helemaal niet. Ze is geen Iets, maar ook geen Niets! De conclusie was alleen dat een Niets even goed zou functioneren als een Iets waarover niets gezegd kan worden. We verwierpen alleen de grammatica die zich ons hier wil opdringen.
Ja, dat is duidelijk.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 16:45 schreef Cockwhale het volgende:
Ik ben het met je eens dat de ervaring van de kleur rood een 'qualia' is en niet meetbaar is in de traditionele directe zin. Er is echter een reden waarom je rood ervaart zoals je rood ervaart. Dat zijn grote deels objectief meetbare fenomenen, denk aan lichtsterkte, lichtspectrum/golflengte, object oppervlakte en vorm, en lichamelijke/biologische eigenschappen.
Waar zijn je bronnen?quote:Op vrijdag 9 maart 2018 16:25 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, dat wil ik wel doen.
Als jij een aap ziet dan zie je wel de buitenkant van de aap maar je ziet niet zijn bewustzijn, zijn leefwereld, zijn eerste persoonservaring, zijn parallelle werkelijkheid met de jouwe.
Je kunt alleen maar raden hoe het is om een chimpansee te zijn. De hindoe cultuur stelt dat die chimp een bewustzijn heeft, een Atman net als wij. Klinkt logisch, chimps zijn geen machines/objecten.
Er is een verschil tussen een object en een subject.
En inderdaad, als er twee mensen op aarde zijn en de ene is kleurenblind en de andere niet dan is het onmogelijk om kleur objectief uit te leggen of te bespreken omdat het een subjectieve ervaring is.
De eerste persoon is niet vanuit de derde persoon te zien en daarom kunnen we nooit bewustzijn simuleren en blijft bewustzijn een mysterie en blijft spiritualiteit levend. Zo is het mooi samengevat in één zin.
Dat impliceer ik ook niet. Je snapt niet wat er gezegd wordt.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 16:45 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het bestaan van de 'ziel' als in apenbewustzijn, mensenbewustzijn, bewustzijn in het algemeen, is geen kwestie van grammatica maar een kwestie van de empirische werkelijkheid zoals dat de aarde rond is.
In welk opzicht ben je het met mij oneens? Leg je positie is uit dan als ik het niet begrijp.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 17:26 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat impliceer ik ook niet. Je snapt niet wat er gezegd wordt.
Rood is een eigenschap van objecten. De ervaring van rood is één van ons mensen. Hoe kan een eigenschap ontstaan uit mechanistische processen? Wat bedoel je met die vraag?quote:Op vrijdag 9 maart 2018 16:51 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, dat is duidelijk.
Wat niet duidelijk is is hoe 'rood' ontstaat uit mechanistische processen.
Daarom bestaat het idee van Purusa, het universum is bewust, de mentale dimensie penetreert de fysieke dimensie en doet het ontstaan, God zit dus overal en in elk atoom, bepaalde structuren ontvangen signalen van de mentale dimensie en transformeren het in een subjectieve ervaring (Atman).
Een bewustzijn ontstaat niet uit dode materie. Wij zijn van sterrenstof gemaakt, de wetenschap is het hier over eens. Het universum is onbewust buiten mensen en ander intelligent leven, dit stelt de meerderheid van de wetenschap.
Als het universum onbewust is is het vergelijkbaar met een lijk. Hoe ontstaat bewustzijn uit het lijk? Volgens mij bewijst deze analogie dat er 'meer' is tussen hemel en aarde, nog afgezien van alle data die we nu hebben die een mentale dimensie aantonen.
Nope, fout, rood is een eigenschap van subjecten.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 17:30 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Rood is een eigenschap van objecten. De ervaring van rood is één van ons mensen. Hoe kan een eigenschap ontstaan uit mechanistische processen? Wat bedoel je met die vraag?
Misschien is het beter om bewustzijn te zien als een reeks eigenschappen die mens of dier eigen zijn. En niet als een 'ding' dat ontstaat.
‘Maar je zult toch toegeven dat er een verschil is tussen pijngedrag met pijn en pijngedrag zonder pijn?’ Toegeven? Welk verschil zou groter kunnen zijn! – ‘En toch kom je telkens weer tot de conclusie dat de gewaarwording een Niets is.’ Helemaal niet. Ze is geen Iets, maar ook geen Niets! De conclusie was alleen dat een Niets even goed zou functioneren als een Iets waarover niets gezegd kan worden. We verwierpen alleen de grammatica die zich ons hier wil opdringen.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 17:28 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
In welk opzicht ben je het met mij oneens? Leg je positie is uit dan als ik het niet begrijp.
Bewustzijn is zeker wel te onderzoeken hoor.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 17:36 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
‘Maar je zult toch toegeven dat er een verschil is tussen pijngedrag met pijn en pijngedrag zonder pijn?’ Toegeven? Welk verschil zou groter kunnen zijn! – ‘En toch kom je telkens weer tot de conclusie dat de gewaarwording een Niets is.’ Helemaal niet. Ze is geen Iets, maar ook geen Niets! De conclusie was alleen dat een Niets even goed zou functioneren als een Iets waarover niets gezegd kan worden. We verwierpen alleen de grammatica die zich ons hier wil opdringen.
Of mensen of dieren een bewustzijn hebben is een empirisch vraagstuk. Maar wat datgene is wat de ontologie van bewustzijn verklaard... daar kunnen we niet met de taal bij. Daarom zegt Wittgenstein ze is geen Iets, maar ook geen Niets. Omdat het niet een 'ding' is dat we kunnen onderzoeken, geen empirisch object.
Heeft iemand een vorm van bewustzijn, 'ja' of 'nee'. Empirisch vraagstuk.
Wat is de ontologie van bewustzijn---hier kun je geen 'ja' of 'nee' op antwoorden. En ik weet daarom ook niet of het een empirisch vraagstuk is. Naja, je zou kunnen zeggen bewustzijn is dit en dat. Maar dan zou iets zonder bewustzijn evengoed functioneren (het verwerpen van bewustzijn). Maar, en dus zegt Wittgenstein, ze is geen iets maar ook geen niets.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |