In ieder geval zijn karakter (wreed, bloeddorstig, jaloers, opvliegend)quote:Op donderdag 8 maart 2018 14:02 schreef Splackavellie02 het volgende:
[..]
De mens was toch naar God zijn gelijkenis geschapen?
Zoals ik al zei praat je nog steeds genocide goed, vergelijkbaar met wat ISIS nu doet. Jij gelooft niet wat ik geloof en dus maak ik jou dood en dat moet van mijn god.quote:Op donderdag 8 maart 2018 14:05 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Omdat het land niet van hun was en ze Gods volk wilden uitroeien inclusief kinderen en ze zo slecht waren dat uitroeiing de enigste optie was...en God terug doet wat ze zelf deden,dus oog om oog tand om tand en dus gewoon rechtvaardig...maar jij zoekt gewoon een excuus om God in een kwaad daglicht te stellen zodat je hem niet hoeft en omdat je hem niet wilt aanbidden.
Jullie zitten alleen maar zijn woord en God zelf naar beneden te halen zonder er ook maar iets van te snappen...en dus heb je niet het vermogen om het te snappen,omdat je het ook niet wilt geloven dus blijf dan lekker weg of ga je bekeren en geloof in Jezus en wordt gedoopt zodat je het misschien ooit wel gaat begrijpen onder leiding van de Heilige Geest zodat je het wel kan snappenquote:Op donderdag 8 maart 2018 14:02 schreef Splackavellie02 het volgende:
[..]
De mens was toch naar God zijn gelijkenis geschapen?
[..]
Klinkt als een puber met borderline persoonlijkheidsstoornis, niet een alwetende entiteit.
Door het hele Oude Testament heen wordt bijvoorbeeld verkondigd dat God “liefdevol is en genadig, geduldig, trouw en waarachtig” (Exodus 34:6; Numeri 14:18; Deuteronomium 4:31; Nehemia 9:17; Psalm 86:5; Psalm 86:15; Psalm 108:4; Psalm 145:8; Joël 2:13).quote:Op donderdag 8 maart 2018 14:01 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wijs eens aan waar dan? Toen hij zijn volk uit Egypte haalde? Die daar zaten omddat God zelf een paar eeuwen eerder hongesnoofd had veroorzaakt?
Jij gaat God met mensen vergelijken man man ga je schamen want je gaat verloren zo....je bent wel heel kwaad op God dat is duidelijk te merken....God reageert op wat Hem en zijn volk wordt aangedaan en isis doet het andersom en dat ga jij met elkaar vergelijken man man.....quote:Op donderdag 8 maart 2018 14:10 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Zoals ik al zei praat je nog steeds genocide goed, vergelijkbaar met wat ISIS nu doet. Jij gelooft niet wat ik geloof en dus maak ik jou dood en dat moet van mijn god.
Ja het wordt rondgetoeterd, ook door jou. Ik haal god niet naar beneden, ik laat precies zien wat een rare verhalen de Bijbel ons vertelt. Je kunt het gewoon allemaal nalezen. Daar heb je echt geen heilige geest voor nodig.quote:Op donderdag 8 maart 2018 14:12 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Door het hele Oude Testament heen wordt bijvoorbeeld verkondigd dat God “liefdevol is en genadig, geduldig, trouw en waarachtig” (Exodus 34:6; Numeri 14:18; Deuteronomium 4:31; Nehemia 9:17; Psalm 86:5; Psalm 86:15; Psalm 108:4; Psalm 145:8; Joël 2:13).
Zelfde wat ISIS zegt.quote:Op donderdag 8 maart 2018 14:15 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Jij gaat God met mensen vergelijken man man ga je schamen want je gaat verloren zo....je bent wel heel kwaad op God dat is duidelijk te merken....God reageert op wat Hem en zijn volk wordt aangedaan en isis doet het andersom en dat ga jij met elkaar vergelijken man man.....![]()
Hmm.. dus een steen of een boom, of een deel atomen daarvan, hebben allemaal een derdepersoonservaring? Ik snap niet wat je bedoeld.quote:Op donderdag 8 maart 2018 12:56 schreef Libertarisch het volgende:
'Mentaal' is de eerste persoonservaring. 'Fysiek' is de derde persoonservaring.
Nee, materie is altijd een beeld in bewustzijn. Materie is een derde persoonservaring.quote:Op donderdag 8 maart 2018 14:23 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Hmm.. dus een steen of een boom, of een deel atomen daarvan, hebben allemaal een derdepersoonservaring? Ik snap niet wat je bedoeld.
Ik snap niet wat je met derde-persoonservaring bedoeld? Als materie een beeld is in bewustzijn dan is het toch eerste-persoonservaring?quote:Op donderdag 8 maart 2018 14:44 schreef Libertarisch het volgende:
Nee, materie is altijd een beeld in bewustzijn. Materie is een derde persoonservaring.
Materie is niet een op zichzelf staand iets. Alleen bewuste wezens nemen materie waar, alles wat wij materie noemen is dus een derde persoonservaring. Alles komt door het filter van bewustzijn, alles is mentaal.
Als materie een beeld in bewustzijn is dan is het een derde persoonsperspectief.quote:Op donderdag 8 maart 2018 15:21 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik snap niet wat je met derde-persoonservaring bedoeld? Als materie een beeld is in bewustzijn dan is het toch eerste-persoonservaring?
Eehm, nee? Een beeld in welk bewustzijn? Aha, in het eerste-persoonsperspectief dus.quote:Op donderdag 8 maart 2018 15:28 schreef Libertarisch het volgende:
Als materie een beeld in bewustzijn is dan is het een derde persoonsperspectief.
Ik kan hier niks mee. Je 'vermenselijkt' je definities. Eerste- en derde persoon zijn menselijke begrippen. Maar ik mag toch ook aannemen dat dieren, of neem aliens, een enige mate van bewustzijn bezitten? Jou definitie gaat daar niet aan op. Die hebben misschien wel compleet andere ervaringen van bewustzijn. Ik wil een sterkere definitie van fysiek en mentaal.quote:Het verschil tussen 'fysiek' en 'mentaal' dat ik voorstel is het verschil tussen het derde persoonsperspectief en het eerste persoonsperspectief. Je kunt processen van de eerste persoon niet herleiden vanuit de derde persoon, je kunt processen van de hersenen niet herleiden tot bewustzijn omdat de eerste persoon onzichtbaar is vanuit de derde persoon.
Ik stel dat alleen mensen betekenis kunnen geven aan dingen. Zij hebben een taal om dat te doen immers. Het universum zelf, zonder onze waarneming, heeft geen betekenis. Althans, het is zinloos om dat aan te nemen.quote:Maar zelfs als je stelt dat materie betekenis heeft buiten de eerste en de derde persoon dan blijft het mysterie hoe leven uit een lijk ontstaat. Die vergelijking kun je namelijk trekken als het universum onbewust is.
Als jij al niet weet hoe het de ervaringen van dieren, bijvoorbeeld vleermuizen, er uit zien. (Immers, je trekt de vergelijking vanuit je eigen bewustzijn.) Hoe kun je dan in godsnaam zeggen dat er een kosmisch bewustzijn bestaat. Want dit moet je al helemaal onbekend zijn.quote:Op donderdag 8 maart 2018 15:39 schreef Libertarisch het volgende:
er is een kosmisch bewustzijn/mentale dimensie en materie is dus altijd een beeld van bewustzijn.
Ah, dus om het te “snappen” moet ik mij laten vertellen hoe het zit door een gelovige?quote:Op donderdag 8 maart 2018 14:12 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Jullie zitten alleen maar zijn woord en God zelf naar beneden te halen zonder er ook maar iets van te snappen...en dus heb je niet het vermogen om het te snappen,omdat je het ook niet wilt geloven dus blijf dan lekker weg of ga je bekeren en geloof in Jezus en wordt gedoopt zodat je het misschien ooit wel gaat begrijpen onder leiding van de Heilige Geest zodat je het wel kan snappen
De definitie van bewustzijn is bestaan. De subjectieve ervaring an sich, het ''ik'' perspectief, de eerste persoon is bewustzijn. Het is alleen de inhoud die verschilt, het fundament blijft hetzelfde. Het fenomeen 'eerste persoonsperspectief', het hebben van een ervaring, bestaan.quote:Op donderdag 8 maart 2018 15:47 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Als jij al niet weet hoe het de ervaringen van dieren, bijvoorbeeld vleermuizen, er uit zien. (Immers, je trekt de vergelijking vanuit je eigen bewustzijn.) Hoe kun je dan in godsnaam zeggen dat er een kosmisch bewustzijn bestaat. Want dit moet je al helemaal onbekend zijn.
Nee, het 'ik'-perspectief is zelfbewustzijn. Dat verschilt nog al van bewustzijn als zintuiglijke ervaringen. Dieren hebben bewustzijn, maar wellicht geen zelfbewustzijn. Ze kunnen immers niet over het 'ik'-perspectief spreken. Dieren kunnen niet zeggen wat ze ervaren. Hier trek je weer antropomorfe conclusies.quote:Op donderdag 8 maart 2018 15:51 schreef Libertarisch het volgende:
De definitie van bewustzijn is bestaan. De subjectieve ervaring an sich, het ''ik'' perspectief, de eerste persoon is bewustzijn. Het is alleen de inhoud die verschilt, het fundament blijft hetzelfde. Het fenomeen 'eerste persoonsperspectief', het hebben van een ervaring, bestaan.
Dat is geen antropomorf idee. Het is abstracter dan dat.
Dit is overigens een noodzakelijke identiteitsclaim. Dat zou betekenen dat in alle mogelijke werelden bewustzijn = bestaan. Maar ik kan me ook een wereld voorstellen waarin dingen bestaan maar waar geen bewustzijn is. Dus die definitie werkt al niet.quote:Op donderdag 8 maart 2018 15:51 schreef Libertarisch het volgende:
De definitie van bewustzijn is bestaan.
Het verschil tussen bewustzijn en niet-bewustzijn is dood en leven. En dan bedoel ik niet extern waarneembare definities, maar dan bedoel ik het fenomeen van bewustzijn an sich.quote:Op donderdag 8 maart 2018 16:24 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nee, het 'ik'-perspectief is zelfbewustzijn. Dat verschilt nog al van bewustzijn als zintuiglijke ervaringen. Dieren hebben bewustzijn, maar wellicht geen zelfbewustzijn. Ze kunnen immers niet over het 'ik'-perspectief spreken. Dieren kunnen niet zeggen wat ze ervaren. Hier trek je weer antropomorfe conclusies.
Ik snap niet dat je zo makkelijk definities kunt geven. Bewustzijn = bestaan (?). Geef voorwaarden, condities, argumenten, redenen, onderbouwingen etc.
Ik zou ook als axioma kunnen nemen dat appels peren zijn, en daar mijn filosofie op voort bouwen. Maar dat is volslagen onzinnig.
Als er een wereld is waar dingen bestaan maar waar geen bewustzijn is dan staat het beeld op zwart, een groot oneindig niets, de dood zoals jij het je voorstelt op micro niveau. Die dingen bestaan dan niet echt want er is niks om ze waar te nemen. Jij kunt je alleen 'dingen' voorstellen met je bewustzijn.quote:Op donderdag 8 maart 2018 16:27 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dit is overigens een noodzakelijke identiteitsclaim. Dat zou betekenen dat in alle mogelijke werelden bewustzijn = bestaan. Maar ik kan me ook een wereld voorstellen waarin dingen bestaan maar waar geen bewustzijn is. Dus die definitie werkt al niet.
Wat is je bewijs voor deze stelling?quote:Op donderdag 8 maart 2018 15:51 schreef Libertarisch het volgende:
Jullie definitie van materie is alles wat in het universum bestaat. Die materie is dode materie (alleen complexe wezens hebben bewustzijn) maar produceert toch bewustzijn.
Het universum is een levend, bewust, organisme veroorzaakt door de mentale dimensie.quote:Op donderdag 8 maart 2018 17:42 schreef Splackavellie02 het volgende:
[..]
Wat is je bewijs voor deze stelling?
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Wat is jouw bewijs voor de stelling die je feitelijk brengt?quote:Op donderdag 8 maart 2018 17:44 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het universum is een levend, bewust, organisme veroorzaakt door de mentale dimensie.
Dar is mijn conclusie tenminste.
Volgens jou is er dus geen verschil tussen een waargenomen object en de ervaring, of quale, van de waarneming die daarmee gepaard gaat?quote:Op donderdag 8 maart 2018 16:35 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Als er een wereld is waar dingen bestaan maar waar geen bewustzijn is dan staat het beeld op zwart, een groot oneindig niets, de dood zoals jij het je voorstelt op micro niveau. Die dingen bestaan dan niet echt want er is niks om ze waar te nemen. Jij kunt je alleen 'dingen' voorstellen met je bewustzijn.
"Maar ik kan me ook een wereld voorstellen waarin dingen bestaan maar waar geen bewustzijn is. Dus die definitie werkt al niet."
Dit is niks anders dan de conclusie van een verward bewustzijnEen groot oneindig niets op macro niveau, zoals het universum zoals jullie het zien, staat dan gelijk aan een lijk.
Hoe ontstaat bewustzijn uit een lijk? Het is mij een raadsel.
Het antwoord zit volgens mij in de von Neumann - Wigner interpretatie: er is een kosmisch bewustzijn, een kosmische waarnemer.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |