abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_180835856
Kickje?

Ik zit al een poosje te peinzen over een probleem wat zich afspeelt binnen de complexe functietheorie maar eigenlijk gaat over evolutievergelijkingen.

Enfin, als volgt:

Zij X een Banach ruimte en A een lineaire, begrensde operator op X. Dan weten we dat:

\sigma(A) \subset B(0, ||A||)

En voor alle s in de resolventen verzameling bestaat er een Laurent series ontwikkeling:

R(s,A) = \sum_{k=1}^{\infty} s^{-k}R_k

Waar Rk weer lineaire, begrensde operatoren op X zijn.

Schrijf nu sI-A = s(I-A/s) en pas een Neumann ontwikkeling toe:

R(s,A) = \frac{1}{s} \sum_{k=0}^{\infty} s^{-k} A^k

En het volgt al snel dat Rk = Ak-1

Dan volgt het echte vraagstuk:

Bereken:

\frac{1}{2\pi i} \int_C s^n R(s,A) ds voor n = 0,1,2.. waar C een contourintegraal is (tegen de klok in) die het spectrum van A omvat.

Nu weten we dat de resolvent geen analytische voortzetting bevat in het spectrum van A, maar complexe functietheorie vertelt ons dat we integraal kunnen evalueren door naar het residu te kijken. Nu weten we niet of het spectrum überhaupt aftelbaar is, dus nu mijn vraag, hoe gebruiken we complexe functietheorie om deze integraal te evalueren?

Merk tevens op dat de resolvent een operator is, en we dus integreren over lineaire operators op X.
pi_180836456
Ik weet niet veel van Banachruimten, maar hier zal toch haast wel An uitkomen?

Zolang de straal van C maar groter is dan |A| convergeert de reeks absoluut en kun je integraal en som omwisselen. Maar dan staat het er gewoon.

[ Bericht 25% gewijzigd door thabit op 30-07-2018 21:37:33 ]
pi_180843871
quote:
1s.gif Op maandag 30 juli 2018 15:59 schreef thabit het volgende:
Ik weet niet veel van Banachruimten, maar hier zal toch haast wel An uitkomen?

Zolang de straal van C maar groter is dan |A| convergeert de reeks absoluut en kun je integraal en som omwisselen. Maar dan staat het er gewoon.
Want de enige term die een bijdrage levert is k = n+1 (dat levert een integrand A^n / s op) en verder zijn alle residuen 0?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-07-2018 22:32:39 ]
pi_180845100
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2018 22:31 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Want de enige term die een bijdrage levert is k = n+1 (dat levert een integrand A^n / s op) en verder zijn alle residuen 0?
Ja, sk is primitiveerbaar als k niet gelijk is aan -1 en dus is de integraal over een gesloten pad gelijk aan 0.
  woensdag 15 augustus 2018 @ 15:41:34 #30
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_181205371

OK het probleem is dat ik bij voorbeeld 2 even nergens meer kan vinden hoe je met die exact strepen op wortel vijf keer wortel 25 uitkomt...

Boven de deelstreep is alles appeltje eitje. Er onder is het ineens hub hub barbatruc
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
  woensdag 15 augustus 2018 @ 15:48:09 #31
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_181205506
Ohww. Ik ben een blonde gans. Dat is de wortel van (1^2+2^2)maal de wortel van (3^2+4^2) natuurlijk... Mijn excuses
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
  zaterdag 15 september 2018 @ 21:19:37 #32
69191 Varr
Hier ben ik, hierzo!!
pi_181927123

Het antwoord is blijkbaar D: E, maar ik snap hem niet. :'(
pi_181927368
Van rechtsboven via rechtsonder naar linksonder lees je A B C D E F G H I J K. Dit patroon is er ook als je twee vakjes meer naar links begint: dan moet er A B C D E F G staan, en dus een E op de plek van het vraagteken.
  zaterdag 15 september 2018 @ 21:45:13 #34
69191 Varr
Hier ben ik, hierzo!!
pi_181927742
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 21:30 schreef Tochjo het volgende:
Van rechtsboven via rechtsonder naar linksonder lees je A B C D E F G H I J K. Dit patroon is er ook als je twee vakjes meer naar links begint: dan moet er A B C D E F G staan, en dus een E op de plek van het vraagteken.
Aaah ik zie hem, thanks!

Nog een :?

pi_181927996
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 21:45 schreef Varr het volgende:

[..]

Aaah ik zie hem, thanks!

Nog een :?

[ afbeelding ]
Eerste getal is telkens het kwadraat van het tweede getal, 12 dus.
  zaterdag 15 september 2018 @ 22:01:20 #36
69191 Varr
Hier ben ik, hierzo!!
pi_181928212
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2018 21:53 schreef thabit het volgende:

[..]

Eerste getal is telkens het kwadraat van het tweede getal, 12 dus.
Oh jeetje, ik las het als decimalen. Thanks. : ]
pi_181947448
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 22:01 schreef Varr het volgende:

[..]

Oh jeetje, ik las het als decimalen. Thanks. : ]
Waarom wil je dit eigenlijk doen? Deze vragen komen uit oefenexamens van de overheid in de Australische deelstaat Victoria. Het gaat om toelatingsexamens voor een viertal middelbare scholen (de zogeheten Selective Entry High Schools), en dit zijn oefenexamens die ouders hun kinderen kunnen voorleggen.
  zondag 16 september 2018 @ 23:04:37 #38
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_181952977
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 19:16 schreef Riparius het volgende:

[..]

Waarom wil je dit eigenlijk doen? Deze vragen komen uit oefenexamens van de overheid in de Australische deelstaat Victoria. Het gaat om toelatingsexamens voor een viertal middelbare scholen (de zogeheten Selective Entry High Schools), en dit zijn oefenexamens die ouders hun kinderen kunnen voorleggen.
Ahh leuk, kunnen ze mooi trucjes leren.
  zondag 21 oktober 2018 @ 19:26:36 #39
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_182653613
Onderstaande grammar is ambigu omdat er twee parse trees van gemaakt kunnen worden:

Zijnde:

Dit komt volgens mij omdat er eerst voor zowel <expr> + <expr> als voor <expr> * <expr> gekozen kan worden?

Echter met onderstaande grammar:

zou dit probleem van ambiguďteit niet bestaan omdat het linker element altijd een <num> is en het rechter deel de <expression>?

Of gaat er iets mis in mijn gedachtegang? De laatste grammar heb ik geschreven a.d.h.v. een eenvoudige javascript vergelijking. En betekent dit dat de grammar onjuist is omdat er een left to right prescedence in zit waardoor de wiskundige voorrang van vermenigvuldigen en delen die wel in Javascript zitten niet gerepresenteerd wordt?

ขอแสดงความนับถือ Flip.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_182660046
quote:
5s.gif Op zondag 21 oktober 2018 19:26 schreef FlippingCoin het volgende:
Onderstaande grammar is ambigu omdat er twee parse trees van gemaakt kunnen worden:
[ afbeelding ]

Zijnde:
[ afbeelding ]
Dit komt volgens mij omdat er eerst voor zowel <expr> + <expr> als voor <expr> * <expr> gekozen kan worden?

Echter met onderstaande grammar:
[ afbeelding ]
zou dit probleem van ambiguďteit niet bestaan omdat het linker element altijd een <num> is en het rechter deel de <expression>?

Of gaat er iets mis in mijn gedachtegang? De laatste grammar heb ik geschreven a.d.h.v. een eenvoudige javascript vergelijking. En betekent dit dat de grammar onjuist is omdat er een left to right prescedence in zit waardoor de wiskundige voorrang van vermenigvuldigen en delen die wel in Javascript zitten niet gerepresenteerd wordt?

ขอแสดงความนับถือ Flip.
In de tweede grammatica wordt de expressie 2*3+4 als 2*(3+4) geparset.
  zondag 21 oktober 2018 @ 23:15:43 #41
459912 FlippingCoin
pi_182660094
quote:
1s.gif Op zondag 21 oktober 2018 23:12 schreef thabit het volgende:

[..]

In de tweede grammatica wordt de expressie 2*3+4 als 2*(3+4) geparset.
Ja dus met een foutieve parse tree toch?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_182660145
quote:
1s.gif Op zondag 21 oktober 2018 23:15 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja dus met een foutieve parse tree toch?
Niet overeenkomstig de gebruikelijke voorrangsregels voor wiskundige operatoren nee.
  zondag 21 oktober 2018 @ 23:21:07 #43
459912 FlippingCoin
pi_182660174
quote:
1s.gif Op zondag 21 oktober 2018 23:18 schreef thabit het volgende:

[..]

Niet overeenkomstig de gebruikelijke voorrangsregels voor wiskundige operatoren nee.
Oke dankjewel helder. :) ^O^
pi_183873065
Een klein vraagje heb ik over het algoritme van Linear Discriminant Analysis. Voor mijn scriptie moet ik dit algoritme kennen en ook kunnen uitleggen uiteindelijk. Echter, ik vind het nog zeer ingewikkeld en kan nergens ook echt een duidelijke uitleg vinden. Op youtube heb ik via dit filmpje een goede uitleg gevonden:

Voor mijn verslag probeer ik het nu algemeen uit te leggen zonder gebruik te maken van een voorbeeld. Zou iemand mij hier aub bij kunnen helpen.
pi_183935402
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2018 12:34 schreef ronaldoo12 het volgende:
Een klein vraagje heb ik over het algoritme van Linear Discriminant Analysis. Voor mijn scriptie moet ik dit algoritme kennen en ook kunnen uitleggen uiteindelijk. Echter, ik vind het nog zeer ingewikkeld en kan nergens ook echt een duidelijke uitleg vinden. Op youtube heb ik via dit filmpje een goede uitleg gevonden:

Voor mijn verslag probeer ik het nu algemeen uit te leggen zonder gebruik te maken van een voorbeeld. Zou iemand mij hier aub bij kunnen helpen.
Hi, ik heb een redelijk goeie uitleg gevonden waar in 5 stappen het hele algoritme wordt uitgelegd.: https://sebastianraschka.com/Articles/2014_python_lda.html

Ik vroeg me alleen af; weet iemand wat wordt bedoeld met deze formule:

Als je in de inhoudsopgave op paragraaf 2.1 klikt dan kom je bij deze formule
pi_183935913
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 09:28 schreef Haushofer het volgende:
De tex-link in de OP is dood.
Wat bedoel je precies? Ik zit niet zo vaak op dit forum, maar als de formule niet te zien is, hier de link:

https://ibb.co/RHS1vY1

Je kan ook op de link waar LDA wordt uitgelegd op 2.1 klikken in de inhoudsopgave
pi_183935927
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 09:33 schreef ronaldoo12 het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies? Ik zit niet zo vaak op dit forum, maar als de formule niet te zien is, hier de link:

https://ibb.co/RHS1vY1

Je kan ook op de link waar LDA wordt uitgelegd op 2.1 klikken in de inhoudsopgave
De link naar de uitleg omtrent latex-opmaak in de OP.

-edit: sorry, ging niet over jouw post, maar over de OP (openingspost, helemaal bovenaan).
pi_184455855
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 09:28 schreef Haushofer het volgende:
De tex-link in de OP is dood.
Dat is al heel lang zo, geďnteresseerden zouden in plaats daarvan deze blogs (vijf stuks) kunnen doornemen.

Het echte probleem is dat de TeX parser op FOK niet meer werkt sinds de overgang van FOK naar https op 11 december 2018. Wel in oude posts, maar niet in recente posts of in nieuwe posts.

Dus, dit werkt nu niet:

x=\frac{-b\pm\sqrt{b^2-4ac}}{2a}

Als alternatief zou je voorlopig gebruik kunnen maken van deze editor om linkjes te genereren naar gifjes van je TeX code die je dan in je berichten op kunt nemen:

Dit is echter erg omslachtig als je een bericht wil schrijven met veel TeX code. Ik heb deze bug al op 12 december j.l. gerapporteerd maar meer dan een maand later is dit nog steeds niet opgelost.
pi_185861252
Even een hersenkrakertje.

De vraagstelling:

Zij A een matrix (n x n), Aij = {1,..,n2/2} waarbij iedere waarde precies twee keer voorkomt. Neem verder aan dat n2/2 een geheel getal is én n > 2.

Te bewijzen:

Er bestaat een set X zdd |X| = n en X bestaat uit paren (i,j) zdd dat voor iedere (i,j), (k,l) de volgende beweringen waar zijn:

i =! k
j =! l
Aij =! Akl

Maw X is een set indices zodanig dat de matrix entries niet in dezelfde kolom, niet in dezelfde rij zitten én niet dezelfde waarde delen. Een (triviaal) voorbeeld is dus de diagonaal van de matrix als die niet tweemaal dezelfde waarde bevat.

Mijn poging:

Construeer een graaf G = (V,E) op de matrix waarbij twee punten verbonden zijn als ze in dezelfde kolom of rij zitten óf dezelfde waarde delen. Ieder punt heeft dus (2n-2) of 2n-1 connecties. Merk op dat |V| = n2

Het doel is nu om te bewijzen dat V een 'independent set' bevat van tenminste n punten.. Nou weten we dat er minimaal een independent set is van grootte |V|/(d+1) waarbij d de maximale graad van een punt is, in ons geval is dat 2n-1.. Dit levert zoiets als n/2 op en dat is nog niet goed genoeg...

Iemand een beter idee?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2019 16:39:14 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')