abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_177403478


Crowdfunding is hot! In 2017 is in Nederland 223 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 170 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 4800 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald.

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Funding Circle (FNC), leningen voor MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
SamenInGeld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horecacrowdfunding (HCN), leningen voor horeca.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten.
Waardevoorjegeld, leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle, leningen voor MKB.
Bouwaandeel (BAD), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Crowdestate, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
NewFunding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
DuurzaamInvesteren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
NPEX, handel in aandelen en obligaties van MKB-bedrijven.
ZonnepanelenDelen, investeren in ZonneDelen van collectieve zonne-energieprojecten.
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
GreenCrowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Lendico, kredieten MKB.
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB.
The Dutch Deal, leningen voor MKB.
Moneybrothers, leningen voor MKB.

Resultaten crowdfundingplatformen
Via onderstaande links zijn de rapportages van de crowdfundingplatforms te raadplegen.
Geldvoorelkaar
Collin Crowdfund
Funding Circle
Kapitaal Op Maat
Lendahand
Investormatch
Horecacrowdfunding
Crowdaboutnow
Knab Crowdfunding
Capital Circle
Oneplanetcrowd
The Dutch Deal
Voordegroei

Exitstrategieën platformen
Collin Crowdfund
Funding Circle
Kapitaal op Maat
Samen in Geld
Horecacrowdfunding
Waardevoorjegeld
Investormatch

Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
E-mail alerts
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een service die nieuwe projecten bijhoudt en een alert stuurt per @mail.

Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" en/of "fnc" naar subscribe@crowdfundmailer.nl.
Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.

Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" en/of "fnc" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl.
Krijg je liever een melding via telegram, ga dan naar https://telegram.me/crowdfund

Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_177403486
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 14:00 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Wat een afgang voor de Colling crew. Ruim 250k van investeerders aan ABNAmro geven. Ongelooflijk! Ik zit er gelukkig ook niet in. Maar anders.......
Wat heeft Collin zelf hierover gezegt?
pi_177407029
Ik heb gisteren gebeld voor Lukoil met gve ivm extra rente.
Ze gaan het uitzoeken en komende week ontvangen alle investeerders daar bericht van.

Goed dat ik haar daar aan herinnerde werd me verteld.. ik zeg ja vanuit het verleden weet ik dat dat vaker moest.

Als ik niks hoor gaat dr die maandag dr op weer n mail/telefoontje uit, boven op blijven zitten daar.
pi_177407189
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 06:01 schreef Ron1986 het volgende:
Ik heb gisteren gebeld voor Lukoil met gve ivm extra rente.
Ze gaan het uitzoeken en komende week ontvangen alle investeerders daar bericht van.

Goed dat ik haar daar aan herinnerde werd me verteld.. ik zeg ja vanuit het verleden weet ik dat dat vaker moest.

Als ik niks hoor gaat dr die maandag dr op weer n mail/telefoontje uit, boven op blijven zitten daar.
Ik heb de volgende info ontvangen:
quote:
De extra rentetermijn wordt volgende week zichtbaar in uw eigen omgeving
pi_177407435
Mooie openingstitel ^O^
  zaterdag 24 februari 2018 @ 07:56:57 #6
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_177407614
Mag ik als totale CF newb wat vragen.

Stel, ik wil een pand kopen waarin ik zowel wil gaan wonen (boven) als, op de begane grond, een onderneming wil starten. Die onderneming komt er sws en heeft ook zeker kans van slagen, maar met pand zal het een meer solide uitstraling hebben en daardoor nog meer kans van slagen.

De hypotheek voor het pand en de verbouwingskosten zijn, zeer waarschijnlijk geen probleem. Wel de kosten koper die je momenteel niet meer mee mag financieren.

Zou ik daar een van de CF opties voor kunnen gebruiken, om dat geld bij elkaar te krijgen? Het gaat dan om een bedrag van 50-60.000 euro.
***
pi_177407913
quote:
5s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 07:56 schreef Brighteyes het volgende:
Mag ik als totale CF newb wat vragen.

Stel, ik wil een pand kopen waarin ik zowel wil gaan wonen (boven) als, op de begane grond, een onderneming wil starten. Die onderneming komt er sws en heeft ook zeker kans van slagen, maar met pand zal het een meer solide uitstraling hebben en daardoor nog meer kans van slagen.

De hypotheek voor het pand en de verbouwingskosten zijn, zeer waarschijnlijk geen probleem. Wel de kosten koper die je momenteel niet meer mee mag financieren.

Zou ik daar een van de CF opties voor kunnen gebruiken, om dat geld bij elkaar te krijgen? Het gaat dan om een bedrag van 50-60.000 euro.
Ik denk dat er vast wel mogelijkheden zijn.

Wel moet je bijv. rekening houden met vragen zoals kun je zelf geld inbrengen. Zijn er andere bronnen van inkomsten, heeft je een partner met een baan. Tevens zal er ook een BKR check gedaan worden.

Gewoon informeren bij een aantal platformen zoals in de openingspost staat bijv. GvE, FC (direct aflosbaar zonder extra rente :P) etc.
pi_177408047
De overall statistiek-tab van Geldvoorelkaar.nl is bijgewerkt tot 1 januari. https://www.geldvoorelkaa(...)jfers_01-01-2018.pdf
pi_177408238
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 08:31 schreef Ron1986 het volgende:
De overall statistiek-tab van Geldvoorelkaar.nl is bijgewerkt tot 1 januari. https://www.geldvoorelkaa(...)jfers_01-01-2018.pdf
Dan constateer ik dat ik het bijna een procentpunt beter doe dan de gehele portefeuille.

Netto rendement 90d (na aftrek fee en achterstand) 4,38% (GVE) vs 5,30% (Mijn eigen portefeuille)
Selectie loont tot op heden dus wel.
pi_177408379
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 08:46 schreef FINONAF het volgende:

[..]

Dan constateer ik dat ik het bijna een procentpunt beter doe dan de gehele portefeuille.

Netto rendement 90d (na aftrek fee en achterstand) 4,38% (GVE) vs 5,30% (Mijn eigen portefeuille)
Selectie loont tot op heden dus wel.
Ik sta op 6,86% bij GvE geen enkel default, ook in mij algehele porto niet. Ben pas vanaf 2015 begonnen, dit jaar verwacht ik nog 2 projecten welke afgelost gaan worden (einde looptijd). De 1ste vervroegde aflossing onlangs gehad.

Vanaf 2016 hanteer ik overal het minimale investeringsbedrag per project i.v.m. risico spreiding tevens pak ik ook niet meerdere projecten van dezelfde eigenaar.

[ Bericht 8% gewijzigd door Ron1986 op 24-02-2018 09:03:34 ]
pi_177409967
Nieuw project op Hcf
GROOTE GRIET NIJMEGEN (Looptijd 48 maanden, 7.5% rente)
pi_177410201
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 08:46 schreef FINONAF het volgende:

[..]

Dan constateer ik dat ik het bijna een procentpunt beter doe dan de gehele portefeuille.

Netto rendement 90d (na aftrek fee en achterstand) 4,38% (GVE) vs 5,30% (Mijn eigen portefeuille)
Selectie loont tot op heden dus wel.
Bij mij nu 6.27%, dit was echter 2 maanden geleden nog ruim een half procent hoger, en ondertussen weer 1 default die nu nog niet in de 90D meegeteld wordt.
Wat me echter nog meer stoort is het totale gebrek aan opvolging van defaults, en communicatie over voortgang: o.a. voorstellen gedaan door schuldnemers worden niet gecommuniceerd en voorgelegd, doodse stilte iig naar de kant van de investeerder.
Als het richting geldnemers ook zo'n makke boel is zou ik me als geldnemer in de problemen ook niet zo'n zorgen maken....
pi_177411561
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 10:45 schreef prins01 het volgende:
Nieuw project op Hcf
GROOTE GRIET NIJMEGEN (Looptijd 48 maanden, 7.5% rente)
Dank! Heb je een link zodat we deze kunnen lezen en indien van toepassing kunnen investeren?
pi_177411789
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 12:02 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dank! Heb je een link zodat we deze kunnen lezen en indien van toepassing kunnen investeren?
Preview is hier te zien:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_177413784
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 08:46 schreef FINONAF het volgende:

[..]

Dan constateer ik dat ik het bijna een procentpunt beter doe dan de gehele portefeuille.

Netto rendement 90d (na aftrek fee en achterstand) 4,38% (GVE) vs 5,30% (Mijn eigen portefeuille)
Selectie loont tot op heden dus wel.
Ik sta met mijn 90d rendement op 0,70%. Selectie loont dus niet. (of ik selecteer totaal verkeerd)
pi_177413825
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 08:46 schreef FINONAF het volgende:

[..]

Dan constateer ik dat ik het bijna een procentpunt beter doe dan de gehele portefeuille.

Netto rendement 90d (na aftrek fee en achterstand) 4,38% (GVE) vs 5,30% (Mijn eigen portefeuille)
Selectie loont tot op heden dus wel.
Ik doe het ook een stuk beter.
Ik heb geen defaults of achterstanden en een nettorendement van 6,52%.
Dankzij selectie (hoop ik) en waarschijnlijk geluk.

Het blijft me trouwens verbazen dat er relatief zo bizar weinig vrouwen aan crowdfunding doen (19% van het totaal bij GVE).
pi_177414842
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 13:20 schreef TisIk het volgende:

[..]

Ik doe het ook een stuk beter.
Ik heb geen defaults of achterstanden en een nettorendement van 6,52%.
Dankzij selectie (hoop ik) en waarschijnlijk geluk.
Mag ik vragen wanneer je van start bent gegaan met GvE?
Pecunia non olet
pi_177416210
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 13:57 schreef obligataire het volgende:

[..]

Mag ik vragen wanneer je van start bent gegaan met GvE?
Eind 2015.
pi_177416216
Mijn rendement vanaf augustus 2015 met ongeveer 30 projecten

Bruto rendement7,04%
Bruto rendement na aftrek fee6,46%
Netto rendement (na aftrek fee en achterstand)6,46%
Netto rendement 365d (na aftrek fee en achterstand)6,46%
Netto rendement 90d (na aftrek fee en achterstand)6,46%

Mag ook niet klagen zo te zien
pi_177418714
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:03 schreef crowdfunder1991 het volgende:
Mijn rendement vanaf augustus 2015 met ongeveer 30 projecten

Bruto rendement7,04%
Bruto rendement na aftrek fee6,46%
Netto rendement (na aftrek fee en achterstand)6,46%
Netto rendement 365d (na aftrek fee en achterstand)6,46%
Netto rendement 90d (na aftrek fee en achterstand)6,46%

Mag ook niet klagen zo te zien
Netto rendement na aftrek belasting? :P
pi_177420873
Jaarlijks rendement van uw portefeuillePeildatum 1-1-2018
Bruto rendement7,04%
Bruto rendement na aftrek fee6,50%
Netto rendement (na aftrek fee en achterstand)5,79%
Netto rendement 365d (na aftrek fee en achterstand)5,62%
Netto rendement 90d (na aftrek fee en achterstand)5,05%

Doe sinds 2013 aan crowdfunding via Gve
pi_177421251
Het is wellicht al eerder gezegd, maar het netto rendement na aftrek achterstanden van GVE is niet het gerealiseerde rendement, maar de meest optimistische prognose voor het totale gemiddelde rendement per jaar over de gehele looptijd. Toekomstige defaults zullen het rendementscijfer omlaag trekken, hoger zal het nooit meer worden.

De rekenmethode van Collin (die ze voor hun platformrendement hanteren) vind ik realistischer. Die kijken naar de afgeschreven bedragen in verhouding tot de reeds ontvangen rente, en daarmee wordt het bruto rendement naar een netto rendement omgerekend. Dat is dus het gerealiseerde rendement tot nu, niet over de gehele looptijd. Wanneer er in de toekomst geen (of relatief minder) defaults zijn zal het netto rendement weer kunnen toenemen,

[ Bericht 3% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 24-02-2018 19:21:01 ]
pi_177422051
HCN icm Nijmegen: inderdaad, dat is er weer eentje van de Oubaha groep. Zijn andere projecten lijken prima te draaien, ik zit in eentje en overweeg deze erbij te nemen.
pi_177425740
Na ongeveer een halfjaar heeft All4Funding weer een project voor 8% gedurende 1,5 jaar met een hypotheek op drie Franse vakantiewoningen. https://all4funding.nl/pr(...)-village-des-cigales
pi_177428542
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 13:18 schreef UU7 het volgende:
[..]
Ik sta met mijn 90d rendement op 0,70%. Selectie loont dus niet. (of ik selecteer totaal verkeerd)
Ach, troost je. Bij mij is het netto rendement 90d (na aftrek fee en achterstand) 0,89%. Dat is iets beter, maar nog lange na niet om over naar huis te schrijven. Zelf heb ik sinds de eerste fee-verhoging overigens al een zo goed als investeringsstop bij GVE.
pi_177430369
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 22:01 schreef ML45 het volgende:
Na ongeveer een halfjaar heeft All4Funding weer een project voor 8% gedurende 1,5 jaar met een hypotheek op drie Franse vakantiewoningen. https://all4funding.nl/pr(...)-village-des-cigales
Klinkt niet verkeerd, 8% voor een annuiteitenlening met 1e hypotheek
pi_177430427
Projecten van 30k krijgt KoM nog wel vol. Verhuurmakelaar zit vol
pi_177430796
Ga bij GvE ook heel matig met een 90d van 4,06% en dan moeten er nog 2 defaults bijkomen. Moet wel zeggen dat het ook mijn eerste platforn was en de bij de vroegere projecten ook hele matige ziien.
Er staat een flamingo in mijn gezichtsveld... Rake $3
pi_177431398
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 22:01 schreef ML45 het volgende:
Na ongeveer een halfjaar heeft All4Funding weer een project voor 8% gedurende 1,5 jaar met een hypotheek op drie Franse vakantiewoningen. https://all4funding.nl/pr(...)-village-des-cigales
Heb jij ervaring met dit platform?
pi_177431411
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2018 04:51 schreef djh77 het volgende:

[..]

Klinkt niet verkeerd, 8% voor een annuiteitenlening met 1e hypotheek
heeft iemand ervaring met All4funding? Ik ken het platform niet.
Klinkt idd niet verkeerd. Ik kan niet goed zien of het ook een hypotheek naar Nederlandse recht wordt en er is ook geen taxatierapport van de woningen.
Maar verder is het voorstel wel in orde denk ik.
pi_177431532
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2018 09:08 schreef Camogli het volgende:

[..]

heeft iemand ervaring met All4funding? Ik ken het platform niet.
Klinkt idd niet verkeerd. Ik kan niet goed zien of het ook een hypotheek naar Nederlandse recht wordt en er is ook geen taxatierapport van de woningen.
Maar verder is het voorstel wel in orde denk ik.
Ik idd ook niet, maar is wel allemaal goed doordacht zoals deze vind ik ook wel een goede regel:

Bij All4Funding kunt u vanaf ¤ 100 investeren. Dat bedrag is te verhogen met stappen van ¤ 100 euro. Een investeerder mag maximaal 30% van het totale financieringsbedrag van een project als lening verstrekken.
pi_177431698
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2018 09:08 schreef Camogli het volgende:

[..]

heeft iemand ervaring met All4funding? Ik ken het platform niet.
Klinkt idd niet verkeerd. Ik kan niet goed zien of het ook een hypotheek naar Nederlandse recht wordt en er is ook geen taxatierapport van de woningen.
Maar verder is het voorstel wel in orde denk ik.
Ik zit in twee projecten op All4funding. Lopen nu zo'n twee jaar, tot nu toe zonder problemen.

Ook ik vind dit nieuwe project er interessant uitzien. Wel een paar twijfelpuntjes:
- Inderdaad niet duidelijk of de hypotheek naar Nederlands- of Frans recht is (en als het het laatste is: geen idee of dat een probleem zou zijn)
- Cashflow moet blijkbaar uit verkoop van de appartementen komen. Uit de rest van het verhaal zou je verwachten dat er financieele ruimte moet zijn om eventuele tegenvallende verkoop in het begin op te vangen, maar hier wordt niet expliciet iets over gezegd.
- All4funding is een heel klein platform. Hoe slagvaardig zullen zij zijn wanneer er problemen komen en de hypotheek uitgewonnen moet worden?
pi_177431911
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2018 09:32 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Ik zit in twee projecten op All4funding. Lopen nu zo'n twee jaar, tot nu toe zonder problemen.

Ook ik vind dit nieuwe project er interessant uitzien. Wel een paar twijfelpuntjes:
- Inderdaad niet duidelijk of de hypotheek naar Nederlands- of Frans recht is (en als het het laatste is: geen idee of dat een probleem zou zijn)
- Cashflow moet blijkbaar uit verkoop van de appartementen komen. Uit de rest van het verhaal zou je verwachten dat er financieele ruimte moet zijn om eventuele tegenvallende verkoop in het begin op te vangen, maar hier wordt niet expliciet iets over gezegd.
- All4funding is een heel klein platform. Hoe slagvaardig zullen zij zijn wanneer er problemen komen en de hypotheek uitgewonnen moet worden?
dank voor je informatie en je opmerkingen. Ik ga er van uit dat eventuele tegenvallende verkoop is meegenomen bij de hoogte van de lening (extra maandtermijnen zijn meegefinancierd). Ik ga dit platform eens proberen met een kleine bijdrage.
pi_177432055
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2018 09:32 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Ik zit in twee projecten op All4funding. Lopen nu zo'n twee jaar, tot nu toe zonder problemen.

Ook ik vind dit nieuwe project er interessant uitzien. Wel een paar twijfelpuntjes:
- Inderdaad niet duidelijk of de hypotheek naar Nederlands- of Frans recht is (en als het het laatste is: geen idee of dat een probleem zou zijn)
- Cashflow moet blijkbaar uit verkoop van de appartementen komen. Uit de rest van het verhaal zou je verwachten dat er financieele ruimte moet zijn om eventuele tegenvallende verkoop in het begin op te vangen, maar hier wordt niet expliciet iets over gezegd.
- All4funding is een heel klein platform. Hoe slagvaardig zullen zij zijn wanneer er problemen komen en de hypotheek uitgewonnen moet worden?
Lees ik het goed; moet het bedrag al direct betaald worden?
pi_177432339
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2018 09:51 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Lees ik het goed; moet het bedrag al direct betaald worden?
goed gezien. Minpunt: ik wacht nog even om te kijken of het project op korte termijn vol komt.

Je kunt trouwens nu al wel investeren, ook al staat er op de site dat het pas kan vanaf vanavond 19:00 uur.
pi_177433343
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2018 09:07 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Heb jij ervaring met dit platform?
Ik heb zelf twee projecten lopen bij All4Funding die netjes afgehandeld worden, ook over het platform zelf geen negatieve ervaringen.
EDIT: Wat mij wel opvalt is dat de twee projecten met Dirk Scheringa niet meer genoemd worden. Wanneer je goed kijkt bij de statistieken lees je dat er 9 succesvolle projecten waren terwijl het overzicht van projecten er slechts 7 laat zien. Ik zal ALL4Funding een mail hierover sturen.

[ Bericht 19% gewijzigd door ML45 op 25-02-2018 12:56:04 ]
pi_177436635
Met betrekking tot het project bij All4Funding: het komt op mij over dat aflossing dient te komen uit de verkoop van vakantiewoningen met als zekerheid een hypotheek op een paar vakantiewoningen. Is het niet zo dat als ze niet verkocht raken de waarde van de zekerheid ook een stuk minder is?
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_177438708
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2018 13:24 schreef BruderKlaus het volgende:
Met betrekking tot het project bij All4Funding: het komt op mij over dat aflossing dient te komen uit de verkoop van vakantiewoningen met als zekerheid een hypotheek op een paar vakantiewoningen. Is het niet zo dat als ze niet verkocht raken de waarde van de zekerheid ook een stuk minder is?
dat is inderdaad een terechte opmerking, maar de lening wordt wel annuïtair afgelost. De aflossing is ruim 13K per maand. En 'slechts' de helft van de woningen behoeft te worden verkocht om alle leningen terug te betalen (of: alle woningen moeten verkocht worden voor de helft van de aangeboden prijs).
pi_177438921
Indien 6% marge inderdaad haalbaar is voor potentiële kopers van deze vakantiewoningen lijkt mij verkoop van die woningen best realistisch.
pi_177440207
Ik doe met een klein bedrag mee bij het vastgoed in Frankrijk.
pi_177440681
Bij 2 passages in de algemene voorwaarden van all4funding (voor het Franse vakantiepark) fronste ik mijn wenkbrauwen even.

De vergoeding voor het crowdfundplatform komt voor rekening van de investeerder, zelfs als de eerste termijn al niet gehaald wordt:

quote:
Indien de Ondernemer in verzuim is met de betaling van de eerste rentetermijn, dient de Investeerder de vergoeding rechtstreeks te voldoen aan All4funding. De Investeerder ontvangt hiertoe bericht van All4funding. De Investeerder dient dit bedrag binnen vijf werkdagen na ontvangst van dit bericht te betalen aan All4funding.
en meedoen aan een eventuele incassoprocedure is geen keus maar een verplichting:

quote:
Alle (buiten)gerechtelijke en overige kosten zullen door de Stichting Incasso worden verhaald op de Ondernemer. Echter, indien het verhalen van deze kosten op de Ondernemer niet mogelijk blijkt, ongeacht de reden, zullen deze kosten voor rekening van de Investeerder blijven. De Investeerder is zich ervan bewust dat in geval hij incassomaatregelen neemt de kosten daarvan boven het geïnvesteerde bedrag uit kunnen komen.
pi_177443493
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2018 09:32 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Ik zit in twee projecten op All4funding. Lopen nu zo'n twee jaar, tot nu toe zonder problemen.

Ook ik vind dit nieuwe project er interessant uitzien. Wel een paar twijfelpuntjes:
- Inderdaad niet duidelijk of de hypotheek naar Nederlands- of Frans recht is (en als het het laatste is: geen idee of dat een probleem zou zijn)
- Cashflow moet blijkbaar uit verkoop van de appartementen komen. Uit de rest van het verhaal zou je verwachten dat er financieele ruimte moet zijn om eventuele tegenvallende verkoop in het begin op te vangen, maar hier wordt niet expliciet iets over gezegd.
- All4funding is een heel klein platform. Hoe slagvaardig zullen zij zijn wanneer er problemen komen en de hypotheek uitgewonnen moet worden?
Ik doe niet mee. Ik geloof er niks van en het gaat niet worden denk ik.
pi_177449165
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2018 18:17 schreef prins01 het volgende:

[..]

Ik doe niet mee. Ik geloof er niks van en het gaat niet worden denk ik.
Ik laat hem ook lopen. Er komen genoeg andere.
Pecunia non olet
pi_177450111
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2018 22:22 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik laat hem ook lopen. Er komen genoeg andere.
hmm: bij nader inzien pas ik ook. Ik denk trouwens dat hij niet eens vol komt: er is nu ruim 22/250k ingelegd.
pi_177450427
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2018 23:03 schreef Camogli het volgende:

[..]
Ik denk trouwens dat hij niet eens vol komt: er is nu ruim 22/250k ingelegd.
Dat is de standaard manier van vollopen bij all4funding. Ook de betere projecten zoals Dante Bikes liepen pas op het eind vol. Zodra je geld toezegt dien je het direct over te maken naar de derdenrekening. Het kan dan nog wel 2 maanden duren voor je geld daadwerkelijk bij de leningnemer komt.

Daarom gaat het in het begin altijd tergend langzaam tot er ineens binnen een paar dagen het project volkomt. Meestal aan het einde van de investeringstermijn, maar bij de betere projecten ook eerder. Maar het begint altijd langzaam.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_177452423
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2018 23:03 schreef Camogli het volgende:

[..]

hmm: bij nader inzien pas ik ook. Ik denk trouwens dat hij niet eens vol komt: er is nu ruim 22/250k ingelegd.
Volgens de pitch lijkt er iets van fundingzekerheid te zijn
quote:
De overbruggingsfinanciering wordt vervangen door 250.000 Euro crowdfunding via All4Funding aangevuld met 2 of 3 grote particuliere investeerders
pi_177454459
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2018 16:09 schreef optrandje het volgende:
Bij 2 passages in de algemene voorwaarden van all4funding (voor het Franse vakantiepark) fronste ik mijn wenkbrauwen even.

De vergoeding voor het crowdfundplatform komt voor rekening van de investeerder, zelfs als de eerste termijn al niet gehaald wordt:

[..]

en meedoen aan een eventuele incassoprocedure is geen keus maar een verplichting:

[..]

Ik vraag me af of deze voorwaarden wel in lijn zijn met de voorschriften van de AFM (of staan ze niet onder hun toezicht). In ieder geval, zijn deze voorwaarden voor mij al voldoende om af te haken, en daar komen de argumenten benoemd door de anderen nog eens bij.

Daarnaast hebben in mijn opinie investeringen in vakantiehuisjes een erg hoog "Harry Mens"-gehalte, en daar blijf ik graag bij uit de buurt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Mynheer007 op 26-02-2018 10:42:15 ]
pi_177455000
nieuwe op FNC: beveiligingsbedrijf uit Hoorn.

Ik kom op google niks tegen over ROSV beveiliging uit Hoorn.

Bestaat deze tent wel?
pi_177455246
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2018 10:02 schreef bleyenburg het volgende:
nieuwe op FNC: beveiligingsbedrijf uit Hoorn.

Ik kom op google niks tegen over ROSV beveiliging uit Hoorn.

Bestaat deze tent wel?
Ja bestaat:
https://www.kvk.nl/orders(...)knummer=606192950000
https://www.bedrijvenpagina.nl/R.O.S.V/3230675/3e00ee21/
https://drimble.nl/bedrijf/hoorn/29800056/rosv.html
https://www.telefoonboek.(...)ord-holland/r.o.s.v/
pi_177455330
thnx DJH77
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')