abonnement Unibet Coolblue
pi_177358704
D66 Rotterdam: minder straten vernoemen naar ‘witte mannen’

D66 Rotterdam wil in de toekomst minder ‘witte mannen’ op de Rotterdamse straatnaambordjes. De partij pleit in de gemeenteraad voor een ‘diverser’ straatnamenbeleid.


Gerda Eeuwijk (midden) op campagne

,,Het blijkt dat 92 procent van de vernoemde straatnamen naar witte mannen verwijst’’, zei raadslid Nadia Arsieni in de gemeenteraad. ,,Mannen en vrouwen uit allerlei culturen maken een belangrijk verschil voor onze wereldstad. Dat moeten we terug zien op straat’’, aldus Arisieni.

Samen met NIDA, SP, GroenLinks en PvdA diende de partij een initiatiefvoorstel om dit te bewerkstelligen. Hierover wordt pas later gestemd.

Straatnamen worden gekozen door een straatnamencommissie. Hiervoor gelden een aantal regels en richtlijnen om rekening mee te houden, maar ‘diversiteit en representativiteit’ maken daar geen deel vanuit. De partijen willen dat dit wel als voorwaarde wordt opgenomen.

Nu nog mag een straat pas naar iemand worden vernoemd als deze persoon minstens tien jaar is overleden. Arsieni pleitte er ook voor om deze grens te verlagen naar één jaar. Zo deed ze meteen een voorstel om een straat te vernoemen naar het onlangs overleden D66-raadslid Gerda Eeuwijk. ,,Zou het niet mooi zijn als we over een jaar ergens in Rotterdam de Gerda Eeuwijkstraat hebben?’’
https://www.ad.nl/rotterd(...)tte-mannen~a8de8aee/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_177358714
Het gaat ze niet eens meer om hun daden of verleden. Ze moeten vooral geen witte huidskleur hebben :')
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_177358736
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 00:11 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Het gaat ze niet eens meer om hun daden of verleden. Ze moeten vooral geen witte huidskleur hebben :')
Echt :')
Puur racisme dit als je het leest.

Hoe creëer je moedwillig een tweedeling? Zo.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_177358877
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 12:49 schreef Bluesdude het volgende:
De scheldpartij in de OP is een extreemrechtste tendens die steeds meer bonton wordt : het verketteren van bepaalde opponenten tot nederlandhaters. Doet Baudet ook
Jouw posthistorie druipt van de Nederlandhaat :{w
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 12:50 schreef Loekie1 het volgende:
Geweldige actie. Er gebeurt genoeg vandaag de dag om je daar druk over te maken. Denk aan de Nigeriaanse minderjarige prostituees in Brussel, over slaverij gesproken.
Hoe kwamen die Nigerianen in Brussel ?
Ze hebben vast een visum gekregen voor Belgie, op basis van hun opleiding, werkervaring en competenties.
Nee ? Niet ?
Maak je daar maar eens druk om......
  Beste debater 2022 donderdag 22 februari 2018 @ 01:01:08 #80
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_177359136
Rechts gedweep met SGP, ook al zo'n vreemd hipster dingetje.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 donderdag 22 februari 2018 @ 01:20:10 #81
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_177359289
Neemt niet weg dat die identiteitsmeuk natuurlijk te belachelijk voor woorden is; wat wil men nu eigenlijk? Het hele straatbeeld zuiveren van alles wat MOGELIJK kwetsend kan zijn? Wordt een steriele, grijze woestijn van bloedeloos nihilisme.

Hoewel ik als Brabander natuurlijk wel meer met Farnese en Masius en bisschop Hovius heb dan die zeelui.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_177359366
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 01:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
Neemt niet weg dat die identiteitsmeuk natuurlijk te belachelijk voor woorden is; wat wil men nu eigenlijk? Het hele straatbeeld zuiveren van alles wat MOGELIJK kwetsend kan zijn? Wordt een steriele, grijze woestijn van bloedeloos nihilisme.

Hoewel ik als Brabander natuurlijk wel meer met Farnese en Masius en bisschop Hovius heb dan die zeelui.


[ Bericht 7% gewijzigd door OllieA op 22-02-2018 01:46:34 ]
And it's only the giving
That makes you
What you are
  Beste debater 2022 donderdag 22 februari 2018 @ 01:40:30 #83
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_177359373
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 01:39 schreef OllieA het volgende:

[..]

Ik vermoed dat je in je in je laatste zin met hebt vergeten.
nee
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_177359547
En terecht. Dat politiek correcte geneuzel moet maar eens over zijn.
pi_177359977
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 23:00 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

point taken. stop dan met reageren op mij
Kan, maar je bent lastig te ontwijken in topics zoals deze en daarbij doe je dat bij iedereen die het niet met je eens is, overal waarin jij een reactie plaatst komt die haat naar Nederland naar voren.
Er zullen toch mensen moeten blijven bestaan om die kromme kronkels van jou tegen te spreken voordat dadelijk mensen dat als waarheid gaan zien

[ Bericht 21% gewijzigd door Bottendaal op 22-02-2018 05:57:10 ]
pi_177360705
Enerzijds constateren dat onze identiteit te grabbel wordt gegooid en anderzijds onze identiteit uitbannen. Ik begrijp het niet. Accepteer maar dat we waren zoals we waren. De geschiedenis wijzigen is erger dan de kwaal.
Dezelfden die willen dat de Armeense genocide onder het tafelkleed geveegd wordt, willen onze geschiedenis nu ook aanpassen. Hoe schijnheilig kun je zijn. De geschiedenis is zoals die is. Focus je op wat nu gebeurt. Er is nog zoveel aan te pakken.

[ Bericht 31% gewijzigd door Loekie1 op 22-02-2018 07:47:06 ]
  donderdag 22 februari 2018 @ 11:53:34 #87
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_177365262
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 00:10 schreef voetbalmanager2 het volgende:
D66 Rotterdam: minder straten vernoemen naar ‘witte mannen’

D66 Rotterdam wil in de toekomst minder ‘witte mannen’ op de Rotterdamse straatnaambordjes. De partij pleit in de gemeenteraad voor een ‘diverser’ straatnamenbeleid.

[ link | afbeelding ]
Gerda Eeuwijk (midden) op campagne

,,Het blijkt dat 92 procent van de vernoemde straatnamen naar witte mannen verwijst’’, zei raadslid Nadia Arsieni in de gemeenteraad. ,,Mannen en vrouwen uit allerlei culturen maken een belangrijk verschil voor onze wereldstad. Dat moeten we terug zien op straat’’, aldus Arisieni.

Samen met NIDA, SP, GroenLinks en PvdA diende de partij een initiatiefvoorstel om dit te bewerkstelligen. Hierover wordt pas later gestemd.

Straatnamen worden gekozen door een straatnamencommissie. Hiervoor gelden een aantal regels en richtlijnen om rekening mee te houden, maar ‘diversiteit en representativiteit’ maken daar geen deel vanuit. De partijen willen dat dit wel als voorwaarde wordt opgenomen.

Nu nog mag een straat pas naar iemand worden vernoemd als deze persoon minstens tien jaar is overleden. Arsieni pleitte er ook voor om deze grens te verlagen naar één jaar. Zo deed ze meteen een voorstel om een straat te vernoemen naar het onlangs overleden D66-raadslid Gerda Eeuwijk. ,,Zou het niet mooi zijn als we over een jaar ergens in Rotterdam de Gerda Eeuwijkstraat hebben?’’
https://www.ad.nl/rotterd(...)tte-mannen~a8de8aee/
Ik kon die Urkse actie nog als een goede trollpoging zien.

Dit zijn gewoon ordinaire 1984-praktijken. (en dat doen ze vaker de laatste tijd)

Wat een godsgruwelijke k*tpartij is het toch.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_177365521
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 00:11 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Het gaat ze niet eens meer om hun daden of verleden. Ze moeten vooral geen witte huidskleur hebben :')
Jep onderscheid op kleur maken dat kunnen ze wel bij D66. Vooral landelijk is het een enge linkse partij aan het woorden.
pi_177365542
Je kent de slogan toch wel:

In Urk woont geen Turk.
pi_177365761
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 11:53 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Ik kon die Urkse actie nog als een goede trollpoging zien.

Dit zijn gewoon ordinaire 1984-praktijken. (en dat doen ze vaker de laatste tijd)

Wat een godsgruwelijke k*tpartij is het toch.
Ik verheug me nu al op de Lousewies van der Laan en Yernaz Ramautarsingel in de Guy Verhofstad. Ik zou het op zich niet verkeerd vinden als van de nieuwe straten niet 90% naar blanke mannen wordt vernoemd maar er hoeft ook weer niet gecompenseerd te worden voor al die oude straatnamen. Gewoon mensen die wat betekend hebben en waar niet al te grote vlekken aanzitten.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_177365823
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 12:14 schreef Weltschmerz het volgende:
de Guy Verhofstad.
:D .
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  donderdag 22 februari 2018 @ 12:23:08 #92
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_177365991
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 12:14 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik verheug me nu al op de Lousewies van der Laan en Yernaz Ramautarsingel in de Guy Verhofstad. Ik zou het op zich niet verkeerd vinden als van de nieuwe straten niet 90% naar blanke mannen wordt vernoemd maar er hoeft ook weer niet gecompenseerd te worden voor al die oude straatnamen. Gewoon mensen die wat betekend hebben en waar niet al te grote vlekken aanzitten.
:D

Ik zeg: doen ^O^

Voor scholen kan het ook. De Sylvana Simontesorischool is een kwestie van tijd.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  donderdag 22 februari 2018 @ 13:00:04 #93
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_177367166
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 12:09 schreef sp3c het volgende:
[ afbeelding ]

Uruk :')
Oomie lat wud mak jub abud urukhai ..wahu.. lat gruk urukhai yib? ..oomie nub gruk..
gugye.. tupid oomies..



[ Bericht 3% gewijzigd door BaajGuardian op 22-02-2018 13:07:26 ]
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  donderdag 22 februari 2018 @ 13:08:08 #94
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_177367372
quote:
14s.gif Op donderdag 22 februari 2018 12:03 schreef HendrikV het volgende:

[..]

Jep onderscheid op kleur maken dat kunnen ze wel bij D66. Vooral landelijk is het een enge linkse partij aan het woorden.
Want 'links' is eng? Ik merk verder dat het onderscheid maken op kleur en etniciteit vooral in de alt-rechtse hoek voorkomt. Maar goed, dat mag je niet constateren van de nieuwe politieke correctheid, dan 'demoniseer' je of ben je zelf een racist. Je mag immers wel constateren dat bepaalde etnische groepen zwaar crimineel zijn, maar o wee als je claimt dat ze last ondervinden van vooroordelen :') .

D66 is trouwens niet links, maar eerder midden-rechts en progressief. 'Links' scheldt denk ik makkelijker, als synoniem voor alles waar je het niet mee eens bent.
pi_177368749
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 00:10 schreef voetbalmanager2 het volgende:
D66 Rotterdam: minder straten vernoemen naar ‘witte mannen’

D66 Rotterdam wil in de toekomst minder ‘witte mannen’ op de Rotterdamse straatnaambordjes. De partij pleit in de gemeenteraad voor een ‘diverser’ straatnamenbeleid.

[ link | afbeelding ]
Gerda Eeuwijk (midden) op campagne

,,Het blijkt dat 92 procent van de vernoemde straatnamen naar witte mannen verwijst’’, zei raadslid Nadia Arsieni in de gemeenteraad. ,,Mannen en vrouwen uit allerlei culturen maken een belangrijk verschil voor onze wereldstad. Dat moeten we terug zien op straat’’, aldus Arisieni.

Samen met NIDA, SP, GroenLinks en PvdA diende de partij een initiatiefvoorstel om dit te bewerkstelligen. Hierover wordt pas later gestemd.

Straatnamen worden gekozen door een straatnamencommissie. Hiervoor gelden een aantal regels en richtlijnen om rekening mee te houden, maar ‘diversiteit en representativiteit’ maken daar geen deel vanuit. De partijen willen dat dit wel als voorwaarde wordt opgenomen.

Nu nog mag een straat pas naar iemand worden vernoemd als deze persoon minstens tien jaar is overleden. Arsieni pleitte er ook voor om deze grens te verlagen naar één jaar. Zo deed ze meteen een voorstel om een straat te vernoemen naar het onlangs overleden D66-raadslid Gerda Eeuwijk. ,,Zou het niet mooi zijn als we over een jaar ergens in Rotterdam de Gerda Eeuwijkstraat hebben?’’
https://www.ad.nl/rotterd(...)tte-mannen~a8de8aee/
Hahah wat gruwelijk triest en contraproductief.
  donderdag 22 februari 2018 @ 15:24:15 #96
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_177370120
Hier wat constructief commentaar

quote:
EEN SCHURK = EEN SCHURK = EEN SCHURK. OOK IN URK.

Wat mij betreft mogen ze allemaal de plomp in, de beelden en de straatnaambordjes, het eerbetoon aan de 'helden' van de Neederlandse 'handelsgeest'. Weg met de beelden van nationale trots! Voorhamers in de aanslag.

Maar ach, wat is een held? Het is ook maar een mens, nietwaar? Of zoals een Urker zegt ter motivering van het plan om daar de straten van een hele nieuwbouwwijk te vernoemen naar boeventuig zoals J.P. Coen: "U en ik hebben ook foute dingen gedaan. Er is geen een mens goed, u niet en ik niet."
Waarom dan mensen op een voetstuk plaatsen als geen enkel mens goed is? Wel, nogal simpel: om de geschiedenis te mogen inkleuren, en dat eeuwenlang.
Kijk, dat vind ik nou “drammerig”, om met Urker raadslid Willem Foppen te spreken. Die vindt namelijk dat mensen die nu eens een eind willen maken aan al die verheerlijking juist degenen zijn die drammen. Meneer Foppen kan er blijkbaar niet tegen dat zijn helden schurken zijn en dat hij daarmee wordt geconfronteerd. Alles moet vooral bij het oude blijven. Tot in de eeuwigheid willen mensen als hij bepalen wat we zien en vooral ook: wat niet.

Dat, en niets anders is waar het aanwijzen van helden voor dient. Er moeten eenvoudigweg lieden, hoe barbaars ook, op een voetstuk worden geplaatst zodat we kunnen zeggen: dat is ons verhaal, onze trots. Hier is nog zo'n Urker parel van vaderlands kolonialisme: "Toen wij hoorden dat deze mensen kritiek kregen, hebben wij gezegd: dat mag niet gebeuren. Wij op Urk zijn een zeevarend volk, vandaar dat deze mensen ons bijzonder aanspreken." en "Zeehelden van vroeger, die hebben altijd een speciaal plekje natuurlijk". En tot slot nog deze: “Nederland heeft veel te danken aan deze mensen.” Nou bedankt maar toch niet bedankt. De blik van de Urkers is er nog altijd een van zeevaarders met oogkleppen op.

Enige tijd geleden zag ik een historicus in een praatprogramma dramatisch doen over de teloorgang van 'onze geschiedenis'. Die zou helemaal vergeten worden door het neerhalen van standbeelden en het vervangen van straat- en andere namen. Dat is natuurlijk grote onzin en bezorgheid om niets, behalve dan de angst om niet meer iets te hebben om trots op te zijn. Denken dit soort lui nu werkelijk dat mensen die voorstellen om op te houden met al die heldenverering dat willen zodat we de geschiedenis kunnen uitwissen? Integendeel! Het is juist de bedoeling dat onze kijk op de geschiedenis verandert en dat we nu eens de andere kant van al die verhalen gaan zien. En die is niet heldhaftig. Die is monsterlijk en daartegen is altijd al verzet geweest.

Weg dus met de roze brillen op onze witte neuzen! Ons gebrek aan kennis is ronduit stuitend en beschamend. Er is werk aan de winkel. Aan ons is het ervoor te zorgen dat generaties na ons niet net als wij opgroeien met de vanzelfsprekendheid van nationale trots op zaken die geen trots en eer verdienen. We hebben een inhaalslag te maken en die begint vandaag of liever gisteren al. Problemen mee? Wil je standbeelden en heldenverering? Pleinen en straten vernoemen? Daar gaan we dan!

Weg met het beeld van Van Heutz, hier komt Tjoet Nja Dinh! En er zijn er meer! Veel meer. Wie kent er bijvoorbeeld namen van zich tegen slavernij op Suriname verzettende Marrons? Wie heldenverering wenst en nog op zoek is naar namen om aan straten te geven, gezichten van moedige strijders en strijdsters om beelden voor op te richten, hoeft maar buiten de gebaande paden van de koloniale verheerlijking bereid zijn te treden om een ander verhaal voor het voetlicht te brengen, namelijk dat van de met bloed besmeurde Gouden Eeuw en vooral: dat van het verzet daartegen, verzet tegen VOC en WIC door echte mensen met namen en gezichten die bestaan hebben, verzetstrijders en strijdsters. Helden waarvan we nog nooit hebben gehoord.

Witte Neederlanders moeten eens ophouden met dat pathetische gejank en zichzelf in de slachtofferpositie te plaatsen. Tot op de dag van vandaag profiteert onze economie nog van slavenhandel en kolonialisme. En tot op de dag van vandaag verkeren nazaten van tot slaaf gemaakten en uitgebuitenen in een achterstandspositie die maar niet wordt erkend en die racisme voedt en vanzelfsprekend maakt.
Van de sokkels, de moordenaars. Besmeur hun beelden met de waarheid. Sla ze aan gruzelementen. En dan de straatnamen. Hier zijn er alvast een paar: de Bonistraat, de Baronlaan, het Kapitein Broosplein en het Adyáko Benti Basiton Plantsoen. Hoe leren we ooit wie het waren en wat hun bijdrage aan de vrijheidsstrijd was als we hun namen niet tegenkomen?

Tot slot stel ik voor de plaats Urk te hernoemen: Schurk. Dat is tenslotte de mentaliteit waarbij men zich daar thuis voelt. Misschien kan meneer Foppen uit Schurk dat daar alvast even gaan uitleggen.

Joke Kaviaar, 22 februari 2018
https://www.jokekaviaar.nl/EEN_SCHURK_IN_URK.html
:')
pi_177370813
quote:
OMG....Joke Kaviaar..... :')
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 22 februari 2018 @ 17:06:03 #98
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_177371695
Tot op de dag van vandaag profiteert onze economie nog van slavenhandel en kolonialisme. En tot op de dag van vandaag verkeren nazaten van tot slaaf gemaakten en uitgebuitenen in een achterstandspositie die maar niet wordt erkend en die racisme voedt en vanzelfsprekend maakt.

Hier ben ik het mee eens.
pi_177371836
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 17:06 schreef Boca_Raton het volgende:
Tot op de dag van vandaag profiteert onze economie nog van slavenhandel en kolonialisme. En tot op de dag van vandaag verkeren nazaten van tot slaaf gemaakten en uitgebuitenen in een achterstandspositie die maar niet wordt erkend en die racisme voedt en vanzelfsprekend maakt.

Hier ben ik het mee eens.
Ik niet. Het niet erkennen van huidig slachtofferschap moet niet verward worden met een gebrek aan kennis.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 22 februari 2018 @ 17:18:49 #100
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_177371880
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 17:16 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik niet. Het niet erkennen van huidig slachtofferschap moet niet verward worden met een gebrek aan kennis.
huh?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')