Nogmaals het staat er niet. Het is iets dat jij er van maakt.quote:Op zondag 25 februari 2018 13:06 schreef Berjan.G het volgende:
[..]
Man, het staat er letterlijk in. Hoeveel bewijs moet je nog hebben voor je overstag gaat? Als iets er letterlijk staat dan staat het er toch?
Ze deden hem een mantel om, ze gaven hem een doornenkroon. En later deden ze hem die weer uit, die mantel dan, die doornenkroon bleef zitten.
Ze hullen hem in purper,quote:Op zondag 25 februari 2018 13:39 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Nogmaals het staat er niet. Het is iets dat jij er van maakt.
Ze hullen hem in purper,
vlechten een doornenkroon
en zetten hem die op.
18
Dan beginnen ze hem te verwelkomen:
wees gegroet, koning der Judeeërs!
19
Ze hebben hem met een riet
op het hoofd geslagen
en hebben hem bespuwd;
op de knieën vallend
hebben ze hem gehuldigd.
20
Wanneer ze hem bespot hebben
trekken ze hem het purper uit
en trekken ze hem zijn eigen kleren aan.
Ze voeren hem naar buiten
om hem te kruisigen.
Waar staat hier dat het purper omgedaan werd om hem te bespotten? Je kunt hoogstens denken dit uit de context te kunnen halen. Dat is allemaal prima. Maar het staat er niet.
Vraag maar aan de kerkvaders of die academische wereld van je.quote:Op zondag 25 februari 2018 13:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ze hullen hem in purper,
vlechten een doornenkroon
en zetten hem die op.
Wie zijn 'ze', Panterjong?
Het staat er gewoon hoor: de soldaten. Die hem uitdossen als spotkoning.quote:Op zondag 25 februari 2018 13:47 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Vraag maar aan de kerkvaders of die academische wereld van je.
Echt kerel, ik begrijp het niet. Volgens mij ben je steeds meer verstrikt geraakt in je eigen bewoordingen en kun je er niet meer uitkomen, behalve door je ongelijk toe te geven.quote:Op zondag 25 februari 2018 13:39 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Nogmaals het staat er niet. Het is iets dat jij er van maakt.
Ze hullen hem in purper,
vlechten een doornenkroon
en zetten hem die op.
18
Dan beginnen ze hem te verwelkomen:
wees gegroet, koning der Judeeërs!
19
Ze hebben hem met een riet
op het hoofd geslagen
en hebben hem bespuwd;
op de knieën vallend
hebben ze hem gehuldigd.
20
Wanneer ze hem bespot hebben
trekken ze hem het purper uit
en trekken ze hem zijn eigen kleren aan.
Ze voeren hem naar buiten
om hem te kruisigen.
Waar staat hier dat het purper omgedaan werd om hem te bespotten? Je kunt hoogstens denken dit uit de context te kunnen halen. Dat is allemaal prima. Maar het staat er niet.
Waarom vraag je het mij dan als je het zelf denkt te weten.quote:Op zondag 25 februari 2018 13:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het staat er gewoon hoor: de soldaten. Die hem uitdossen als spotkoning.
Omdat ik erg benieuwd ben wie die 'ze' anders zijn.quote:Op zondag 25 februari 2018 13:51 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Waarom vraag je het mij dan als je het zelf denkt te weten.
Je weet het toch al. man man man. Ik weet niet waar je naartoe wilt maar misschien heb je een slokje te veel van de avondmaal wijn op.quote:Op zondag 25 februari 2018 13:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat ik erg benieuwd ben wie die 'ze' anders zijn.
Goed, dan zal ik nogmaals uitleggen waarom dit geen goede repliek is.quote:Op zondag 25 februari 2018 13:35 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Je bent er blind voor: Hierbij nogmaals m'n repliek waarbij ik aantoon dat Cognitor de informatie vervalst om zijn gelijk te halen. Dat jij daar in trapt snap ik wel van iemand die zelf niet nadenkt maar zich schuilt achter een door jezelf verzonnen academische wereld. Man man man, zucht zucht zucht:
Vergeer stelt duidelijk dat 'autou' zowel in 'zijn' als 'diens' gewaad vertaald kan worden en wat dit voor verschil aan betekenis geeft aan de tekst.
Dat is geen verdraaiing van Vergeer. Ik volg gewoon wat Vergeer schrijft, en dan maakt hij een sprong, zonder dat hij beargumenteerd waarom die sprong logisch is.quote:Of het koninklijke gewaad dat Jezus volgens Vergeer zou dragen. Er wordt slechts gesteld dat Vergeer weet dat Jezus dit gewaad droeg omdat hij filoloog is. Er wordt niet uitgelegd dat Vergeer dit gewoon uit Marcus haalt.
Ik ga nergens heen.quote:Op zondag 25 februari 2018 13:54 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Je weet het toch al. man man man. Ik weet niet waar je naartoe wilt maar misschien heb je een slokje te veel van de avondmaal wijn op.
Als er staat dat ze het purper omdeden om hem zo te bespotten dan zou ik m'n ongelijk toegeven. Zolang dat er niet staat weiger ik dat. Verder staat er nergens in Marcus vermeld dat de titel spottend bedoelt was. Prima dat je dat beweert. Maar het staat er niet.quote:Op zondag 25 februari 2018 13:48 schreef Berjan.G het volgende:
[..]
Echt kerel, ik begrijp het niet. Volgens mij ben je steeds meer verstrikt geraakt in je eigen bewoordingen en kun je er niet meer uitkomen, behalve door je ongelijk toe te geven.
Er staat dat ze hem het purper omdeden, dus hij droeg het al niet zoals jij beweerde. Vervolgens deden ze hem het purper uit nadat ze hem bespot hadden. Een en een is nog altijd twee, bij de mensen die kritisch zijn althans.
Er staat ook nog dat hem zijn eigen kleren weer aangedaan werden, nog een bewijs dat die kleren anders waren dan een koningsmantel.
Tevens het bordje boven zijn hoofd: Koning der joden. Allemaal om hem te bespotten.
Als je dit niet erkent dan wens ik niet meer met je te spreken. Dan draai je om alles heen enkel om maar niet tot een conclusie te hoeven komen "ik had het fout". En dat heb ik jou nog nooit zien doen, terwijl ik wel fouten toegeef. Leer nou eens dat fouten maken menselijk is.
Waarom deden ze anders dat purper aan?quote:Op zondag 25 februari 2018 13:58 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Als er staat dat ze het purper omdeden om hem zo te bespotten dan zou ik m'n ongelijk toegeven. Zolang dat er niet staat weiger ik dat. Verder staat er nergens in Marcus vermeld dat de titel spottend bedoelt was. Prima dat je dat beweert. Maar het staat er niet.
Vriendelijk hierbij het verzoek je te houden aan je woorden en vanaf nu niet meer met me te praten. Het ga je goed.
Dat heb ik niet gesteld. Dus wat zit je nu te zeuren man. Altijd die onjuiste aannamen van je. En daar moet ik dan maar op in gaan. Man man man, zucht zucht zucht. Neem nog een slok.quote:Op zondag 25 februari 2018 13:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik ga nergens heen.
Het is nogal duidelijk...
Jij stelt a la Vergeer dat Christus kennelijk de gehele tijd een koningsgewaad droeg, in ieder geval t.t.v. net voor en gedurende de arrestatie. Dat natuurlijk om die achterlijke hypothese van Jezus als wereldse koning/zeloot erdoor heen te krijgen,
Terwijl er gewoon letterlijk staat dat men Jezus een purperen gewaad omhing, hem bespotte en het gewaad niet alleen erna weer uittrok, maar ZIJN EIGEN KLEREN weer aandeed.
Is trouwens ook niet nodig om de kerkvaders of academische wereld erbij te halen, ik doe hier een Vergeertje: ik 'lees gewoon wat er staat.'
Daar kan ik niets met zekerheid over beweren. Ik heb er wel mijn gedachten bij. Maar als ik die deel dan wordt er gedaan alsof het feiten zijn. En daar heb ik geen zin in.quote:Op zondag 25 februari 2018 14:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarom deden ze anders dat purper aan?
Interessant ook in deze is dat koninklijke kleur van de joden het techelet (Hyacintblauw) was, dat werd gewonnen uit de indigoslak Hexaplex trunculus, het romeinse purper daarentegen werd gewonnen uit de purperslak Bolinus brandaris.quote:Op zondag 25 februari 2018 14:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarom deden ze anders dat purper aan?
Waarschijnlijk omdat dat weer een vergezochte Vergeriaanse fantasie is.quote:Op zondag 25 februari 2018 14:03 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Daar kan ik niets met zekerheid over beweren. Ik heb er wel mijn gedachten bij. Maar als ik die deel dan wordt er gedaan alsof het feiten zijn. En daar heb ik geen zin in.
Vooral het stukje onder Hexaplex trunculus is interessant.quote:Op zondag 25 februari 2018 14:05 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Interessant ook in deze is dat koninklijke kleur van de joden het techelet (Hyacintblauw) was, dat werd gewonnen uit de indigoslak Hexaplex trunculus, het romeinse purper daarentegen werd gewonnen uit de purperslak Bolinus brandaris.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tekhelet
Techelet:
[ afbeelding ]
Purper:
[ afbeelding ]
Ja en daar heb jij niets mee he met meningen. Met uitzondering dan van die van een door mij ontmaskerde charlatan als Cocknitor of die van academische werelden die alleen in je hoofd bestaan.quote:Op zondag 25 februari 2018 14:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat dat weer een vergezochte Vergeriaanse fantasie is.
De Brandhoren is eetbaar.quote:
Tot nu toe heb je nog niets van Cognitor weerlegd.quote:Op zondag 25 februari 2018 14:33 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ja en daar heb jij niets mee he met meningen. Met uitzondering dan van die van een door mij ontmaskerde charlatan als Cocknitor of die van academische werelden die alleen in je hoofd bestaan.
The ancient method for mass-producing purple-blue dye from Hexaplex trunculus has not been successfully reproduced; the purplish hue quickly degrades, resulting in blue only. Nonetheless, archeologists have confirmed Hexaplex trunculus as the species used to create the purple-blue dye; large numbers of shells were recovered from inside ancient live-storage chambers that were used for harvesting. Apparently, 10- to 12,000 murex yielded only one gram of dye. Because of this, the dye was highly prized. Also known as Royal Purple, it was prohibitively expensive and was only used by the highest ranking aristocracy.quote:Op zondag 25 februari 2018 14:29 schreef Panterjong het volgende:
Vooral het stukje onder Hexaplex trunculus is interessant.
Dit nog even lezen Atonquote:Op zondag 25 februari 2018 14:39 schreef ATON het volgende:
[..]
The ancient method for mass-producing purple-blue dye from Hexaplex trunculus has not been successfully reproduced; the purplish hue quickly degrades, resulting in blue only. Nonetheless, archeologists have confirmed Hexaplex trunculus as the species used to create the purple-blue dye; large numbers of shells were recovered from inside ancient live-storage chambers that were used for harvesting. Apparently, 10- to 12,000 murex yielded only one gram of dye. Because of this, the dye was highly prized. Also known as Royal Purple, it was prohibitively expensive and was only used by the highest ranking aristocracy.
Niet bepaald een carnavals attribuut.
En weer een bewijs voor het gegeven dat de purperen mantel van Christus onderdeel was van een bespotting.quote:Op zondag 25 februari 2018 14:59 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Dit nog even lezen Aton
https://www.trouw.nl/home(...)-kop-zette~a8232304/
In 1906 publiceert de Duitse geleerde Paul Wendland 'Die Dornenkrönung Christi'. Hij beschrijft het ritueel van de 'Saturnaliakoning'. De Saturnalia waren het Romeinse carnaval, dat in Rome eind december en elders in het Romeinse rijk bij het aanbreken van het voorjaar gevierd werd. Wendland beschrijft het geval van een Alexandrijn uit de eerste eeuw van onze jaartelling, Karabas. Romeinse soldaten roepen hem tijdens het carnaval uit tot koning, bekleden hem met een koninklijke mantel, geven hem een riet als scepter in de hand en zetten een papyruskroon op zijn hoofd. Daarna bespotten zij hem, slaan hem met het riet en kruisigen hem.
Daar moet je nog maar eens opnieuw over nadenken. Zodra iets voor tweeërlei uitleg vatbaar is kun je spreken van dubbelzinnigheid.quote:Op zondag 25 februari 2018 13:54 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Goed, dan zal ik nogmaals uitleggen waarom dit geen goede repliek is.
Ten eerste is de vraag theoretisch gezien niet vreemd: waar verwijst autou (van hem) naar? Naar de hogepriester, Jezus, of nog iemand anders? Dat is nog iets anders dan dat het dubbelzinnig is, want dat het naar verschillende personen kan verwijzen wil nog niet zeggen dat de lezer in dubio verkeert.
Doorgaans. Dus niet altijd. Het blijft dus een aanname om te stellen dat de Hogepriester zijn eigen kleding scheurde.quote:Een filoloog zal dan de volgende methode toepassen:
- Syntactisch gezien verwijst zo'n persoonlijk voornaamwoord doorgaans naar de laatstgenoemde persoon, tenzij dat inhoudelijke onzin oplevert. Hier is dat de hogepriester.
Dus als er staat dat Jantje zijn kleding scheurde dan is het voor jou duidelijk dat het om de kleding van Jantje gaat. Je beroept je hierbij op hoe dat volgens jou in de relevante literatuur functioneert. Dat is geen argument maar slap gelul. Je moet van meer informatie afweten om met zekerheid te stellen dat het om Jantje zijn kleding gaat. Het kan immers net zo goed de kleding van Pietje zijn waar hij ruzie mee had.quote:- De uitdrukking "hij scheurde zijn kleren" is een bekende uitdrukking. Ik heb hierboven al ergens neergezet hoe deze elders in de relevante literatuur functioneert. Hierbij gaat het altijd om iemand die zijn eigen kleren scheurt. Wederom wijst dit dus op de hogepriester.
Dit is dan het enige dat overblijft en dat zijn maar wat feitjes waarmee je niet met zekerheid kunt stellen dat het om de kleding van de hogepriester zou gaan.quote:- Zijn er inhoudelijke bezwaren tegen? Nee, want dat een hogepriester zijn ambtsgewaad niet mocht scheuren betekent sowieso niet dat geen enkele hogepriester dat ooit deed, en bovendien had de hogepriester in dit verhaal niet zijn ambtsgewaad aan, althans, dat zou een vreemde gang van zaken zijn.
Waarschijnlijk omdat het resultaat geen duidelijkheid verschaft zoals ik je hierboven laat zien. Het blijft dan giswerk.quote:Vergeer past deze filologische methode niet toe, maar grijpt de slechts een theoretische polyvalentie aan om heel geheimzinnig te gaan doen. Vergeer is dus een flutfiloloog.
Nee je maakt er wat anders van dat wat hij schrijft. Je vervalst de informatie om je eigen gelijk te krijgen. Berjan en Etto trappen daar in. Ik heb de gedeelten zelf gelezen en je met twee voorbeelden aangetoond dat je een charlatan bent.quote:Dat is geen verdraaiing van Vergeer. Ik volg gewoon wat Vergeer schrijft, en dan maakt hij een sprong, zonder dat hij beargumenteerd waarom die sprong logisch is.
Ik weet niet wat je bazelt. Komt die nog een keer.quote:Op zondag 25 februari 2018 14:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Tot nu toe heb je nog niets van Cognitor weerlegd.
Niets wordt weerlegd, en al helemaal niet waarom het sowieso schappelijk is om aan te nemen dat met purper het koningskleed wordt bedoeld.quote:Op zondag 25 februari 2018 15:11 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik weet niet wat je bazelt. Komt die nog een keer.
Vergeer stelt duidelijk dat 'autou' zowel in 'zijn' als 'diens' gewaad vertaald kan worden en wat dit voor verschil aan betekenis geeft aan de tekst.
Of het koninklijke gewaad dat Jezus volgens Vergeer zou dragen. Er wordt slechts gesteld dat Vergeer weet dat Jezus dit gewaad droeg omdat hij filoloog is. Er wordt niet uitgelegd dat Vergeer dit gewoon uit Marcus haalt. Vergeer haalt meerdere keren aan dat Jezus het purper droeg (zie Marcus 15). Dat Vergeer er van maakt dat met dit purper het koninklijke gewaad bedoelt wordt is iets geheel anders dan stellen dat Vergeer weet dat Jezus een koninklijk gewaad droeg omdat hij nu eenmaal de filoloog uithangt.
Zoals eerder hier aangetoond is het een zeer selectief commentaar waar zaken die Vergeer meldt, al dan niet bewust, worden overgeslagen of zelfs worden veranderd. Alles wordt in het werk gesteld om Vergeer weg te zetten als een kwakzalver.
Ik kan er niets aan doen dat je kennelijk niet kunt lezen.quote:Op zondag 25 februari 2018 15:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niets wordt weerlegd, en al helemaal niet waarom het sowieso schappelijk is om aan te nemen dat met purper het koningskleed wordt bedoeld.
Dat is ook onmogelijk, omdat, zoals Cognitor terecht opmerkt, Vergeer dat helemaal niet kan bewijzen.
Maar het is hier niet voor tweeërlei uitleg vatbaar. Er is slechts een theoretische polyvalentie die helemaal niet meer polyvalent is als men de syntactische, semantische en pragmatische structuur waarin het woord functioneert in ogenschouw neemt.quote:Op zondag 25 februari 2018 15:07 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Daar moet je nog maar eens opnieuw over nadenken. Zodra iets voor tweeërlei uitleg vatbaar is kun je spreken van dubbelzinnigheid.
Net zo goed als in de zin "Jan en Piet hadden een woordenwisseling. Jan pakte zijn biezen" het een aanname is dat "zijn" op Jan terugslaat. Maar ook hier is geen tweeërlei uitleg mogelijk.quote:[..]
Doorgaans. Dus niet altijd. Het blijft dus een aanname om te stellen dat de Hogepriester zijn eigen kleding scheurde.
Hieruit blijkt dat je geen kaas gegeten hebt van tekstuitleg. Er is geen enkele sprake van fysiek contact. En het scheuren van je kleren is een typisch ritueel, dat je bij jezelf doet om verontwaardiging uit te drukken. De tweede situatie past perfect bij het verhaal van Marcus, niet dat de hogepriester opeens Jezus fysiek aanvalt. Dus de stereotype uitdrukking voor een bekend gebaar plus de passende context sluiten uit dat de hogepriester Jezus' kleren scheurt. Zeg ik dat met zekerheid? Niet volkomen, maar dat kan theoretisch nooit.quote:[..]
Dus als er staat dat Jantje zijn kleding scheurde dan is het voor jou duidelijk dat het om de kleding van Jantje gaat. Je beroept je hierbij op hoe dat volgens jou in de relevante literatuur functioneert. Dat is geen argument maar slap gelul. Je moet van meer informatie afweten om met zekerheid te stellen dat het om Jantje zijn kleding gaat. Het kan immers net zo goed de kleding van Pietje zijn waar hij ruzie mee had.
Dat klinkt als een creationist: ah de evolutietheorie staat niet voor 100% vast dus het zijn maar wat feitjes.quote:[..]
Dit is dan het enige dat overblijft en dat zijn maar wat feitjes waarmee je niet met zekerheid kunt stellen dat het om de kleding van de hogepriester zou gaan.
Vergeer bespreekt helemaal niet de relevante stappen die ik genoemd heb. Daarom is hij een flutfiloloog.quote:Waarschijnlijk omdat het resultaat geen duidelijkheid verschaft zoals ik je hierboven laat zien. Het blijft dan giswerk.
Toon dat maar eens heel precies aan dan, want ik ben me van geen kwaad bewust.quote:Je vervalst de informatie om je eigen gelijk te krijgen.
Dat kan ook een open interpretatie zijn op een ritueel, oh kijk het verhaaltje van Mithras toont gelijkenissen met Jezus. Dezelfde denkfout maakt die deutscher waarschijnlijk.quote:Op zondag 25 februari 2018 14:59 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Dit nog even lezen Aton
https://www.trouw.nl/home(...)-kop-zette~a8232304/
In 1906 publiceert de Duitse geleerde Paul Wendland 'Die Dornenkrönung Christi'. Hij beschrijft het ritueel van de 'Saturnaliakoning'. De Saturnalia waren het Romeinse carnaval, dat in Rome eind december en elders in het Romeinse rijk bij het aanbreken van het voorjaar gevierd werd. Wendland beschrijft het geval van een Alexandrijn uit de eerste eeuw van onze jaartelling, Karabas. Romeinse soldaten roepen hem tijdens het carnaval uit tot koning, bekleden hem met een koninklijke mantel, geven hem een riet als scepter in de hand en zetten een papyruskroon op zijn hoofd. Daarna bespotten zij hem, slaan hem met het riet en kruisigen hem.
Ik denk het niet.quote:Op zondag 25 februari 2018 15:49 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Dat kan ook een open interpretatie zijn op een ritueel, oh kijk het verhaaltje van Mithras toont gelijkenissen met Jezus. Dezelfde denkfout maakt die deutscher waarschijnlijk.
Helaas is dat stuk uit Trouw een notoir slecht stuk. Maar de parallel uit Philo, In Flaccum 36-38 is wel erg relevant. Het gaat om de bespotting van Agrippa die op bezoek is in Alexandrië.quote:Op zondag 25 februari 2018 15:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En weer een bewijs voor het gegeven dat de purperen mantel van Christus onderdeel was van een bespotting.
Ik bedoel dat het aangeeft dat het geen uitzonderlijk gegeven was dat men purperen kleden gebruikte bij het bespotten van lieden.quote:Op zondag 25 februari 2018 15:56 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Helaas is dat stuk uit Trouw een notoir slecht stuk. Maar de parallel uit Philo, In Flaccum 36-38 is wel erg relevant. Het gaat om de bespotting van Agrippa die op bezoek is in Alexandrië.
"36 There was a certain madman named Carabbas, afflicted not with a wild, savage, and dangerous madness (for that comes on in fits without being expected either by the patient or by bystanders), but with an intermittent and more gentle kind; this man spent all this days and nights naked in the roads, minding neither cold nor heat, the sport of idle children and wanton youths; 37 and they, driving the poor wretch as far as the public gymnasium, and setting him up there on high that he might be seen by everybody, flattened out a leaf of papyrus and put it on his head instead of a diadem, and clothed the rest of his body with a common door mat instead of a cloak and instead of a sceptre they put in his hand a small stick of the native papyrus which they found lying by the way side and gave to him; 38 and when, like actors in theatrical spectacles, he p69 had received all the insignia of royal authority, and had been dressed and adorned like a king, the young men bearing sticks on their shoulders stood on each side of him instead of spear-bearers, in imitation of the bodyguards of the king, and then others came up, some as if to salute him, and others making as though they wished to plead their causes before him, and others pretending to wish to consult with him about the affairs of the state."
quote:Op zondag 25 februari 2018 16:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik bedoel dat het aangeeft dat het geen uitzonderlijk gegeven was dat men purperen kleden gebruikte bij het bespotten van lieden.
quote:and clothed the rest of his body with a common door mat instead of a cloak
Als er staat hij scheurde zijn kleding. Staat er niet: Hij scheurde zijn eigen kleding. Er staat ook niet Hij scheurde de kleding van Jezus. Het zou allebei kunnen. Dubbelzinnig he!quote:Op zondag 25 februari 2018 15:46 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Maar het is hier niet voor tweeërlei uitleg vatbaar. Er is slechts een theoretische polyvalentie die helemaal niet meer polyvalent is als men de syntactische, semantische en pragmatische structuur waarin het woord functioneert in ogenschouw neemt.
Nu verdraai je het voorbeeld om je gelijk te krijgen. Daar trap ik niet in. We blijven even bij het scheuren. Jan en Piet hadden een woordenwisseling. Jan scheurde zijn kleding. Het lijkt me in dit geval plausibel dat het om de kleding van Piet gaat die gescheurd wordt. Maar het zou net zo goed Jan zijn eigen kleding kunnen zijn al is dat een beetje vreemd behalve als hij zou transformeren in 1 of andere hulkachtig figuur. Hoe dan ook de tekst maakt het in ieder geval niet duidelijk. Dan kun je er allemaal bijdehante termen tegen aangooien waar je naieve lieden als Etto en Berjan mee op je hand krijgt maar ik trap daar niet in.quote:Net zo goed als in de zin "Jan en Piet hadden een woordenwisseling. Jan pakte zijn biezen" het een aanname is dat "zijn" op Jan terugslaat. Maar ook hier is geen tweeërlei uitleg mogelijk.
Ik ben bekend met die christologische uitleg. Dus je hoeft niet zo denigrerend te doen. Mijn enige punt is dat je dat niet met zekerheid kunt stellen. Maar fijn dat je dat nu eindelijk zelf ook toegeeft.quote:Hieruit blijkt dat je geen kaas gegeten hebt van tekstuitleg. Er is geen enkele sprake van fysiek contact. En het scheuren van je kleren is een typisch ritueel, dat je bij jezelf doet om verontwaardiging uit te drukken. De tweede situatie past perfect bij het verhaal van Marcus, niet dat de hogepriester opeens Jezus fysiek aanvalt. Dus de stereotype uitdrukking voor een bekend gebaar plus de passende context sluiten uit dat de hogepriester Jezus' kleren scheurt. Zeg ik dat met zekerheid? Niet volkomen, maar dat kan theoretisch nooit.
Die vergelijking slaat natuurlijk nergens op. Het gaat er mij om dat je niet kunt zeggen dat de hogepriester zijn kleding scheurde omdat een eerdere hogepriester volgens een ouder verhaal dat ook eens heeft gedaan. En dat is het enige dat van je pleidooi overblijft.quote:Dat klinkt als een creationist: ah de evolutietheorie staat niet voor 100% vast dus het zijn maar wat feitjes.
Zoals in mijn post aangetoond en zoals je hierboven ook kunt lezen zijn deze stappen niet relevant.quote:Vergeer bespreekt helemaal niet de relevante stappen die ik genoemd heb. Daarom is hij een flutfiloloog.
Je weet zelf heus wel dat je de boel zit te flessen. Maar ik plak wel weer dezelfde tekst hoor komt die nog een keer:quote:Toon dat maar eens heel precies aan dan, want ik ben me van geen kwaad bewust.
Nergens, alleen in de paralellen bij de andere evangelien:quote:Op zondag 25 februari 2018 18:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
Waar anders dan in Marcus 15 draagt Jezus nog meer het purper, eigenlijk?
Dat is wederom een onjuiste aanname van je. Het is slechts een klein puntje dat hij aanhaalt.quote:Op zondag 25 februari 2018 18:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
Dat is dus waar de hele Vergeriaanse hyopthese is gebaseerd: 'zijn kleding'... dat zou weleens de kleding van Jezus kunnen zijn en dat zou wel eens een koninklijk gewaad geweest kunnen zijn die Jezus weleens aangehad had kunnen hebben na een dubieuze zalving en een frontale aanval op de tempel.
Nee, daar hoef je inderdaad niet naiëf of goedgelovig voor te zijn, dit is wetenschappelijk redeneren waar geen speld tussen te krijgen is
kennelijk is het niet zo kleinquote:Op zondag 25 februari 2018 19:16 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dat is wederom een onjuiste aanname van je. Het is slechts een klein puntje dat hij aanhaalt.
Precies mijn punt.quote:Op zondag 25 februari 2018 18:53 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Nergens, alleen in de paralellen bij de andere evangelien:
https://www.statenvertaling.net/concordantie/p/4665-2.html
Lucas 16:19 laat trouwens zien dat purper niet exclusief was gereserveerd voor koningen.
https://www.statenvertaling.net/bijbel/luka/16.html#19
Dan nog blijft het onzin wat je beweert.quote:Op zondag 25 februari 2018 19:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
kennelijk is het niet zo klein
Waarom maar tot deze twee beperken? Het zou ook de kleding van een of andere raadsman kunnen zijn, of van Pietje Puk of zo. Het zou kunnen!quote:Op zondag 25 februari 2018 17:42 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Als er staat hij scheurde zijn kleding. Staat er niet: Hij scheurde zijn eigen kleding. Er staat ook niet Hij scheurde de kleding van Jezus. Het zou allebei kunnen. Dubbelzinnig he!
Het probleem met jouw voorbeeld is, dat het scheuren hier een gevolg van een ruzie is die fysiek wordt (maar of dat de meest waarschijnlijke lezing is, hangt weer af van de context). Bij Marcus is er sprake van een stereotiep gebaar: het scheuren van je eigen kleding, in precies de termen die we elders ook aantreffen voor dat gebaar.quote:[..]
Nu verdraai je het voorbeeld om je gelijk te krijgen. Daar trap ik niet in. We blijven even bij het scheuren. Jan en Piet hadden een woordenwisseling. Jan scheurde zijn kleding. Het lijkt me in dit geval plausibel dat het om de kleding van Piet gaat die gescheurd wordt. Maar het zou net zo goed Jan zijn eigen kleding kunnen zijn al is dat een beetje vreemd behalve als hij zou transformeren in 1 of andere hulkachtig figuur. Hoe dan ook de tekst maakt het in ieder geval niet duidelijk. Dan kun je er allemaal bijdehante termen tegen aangooien waar je naieve lieden als Etto en Berjan mee op je hand krijgt maar ik trap daar niet in.
Dat is geen christologische uitlegquote:[..]
Ik ben bekend met die christologische uitleg. Dus je hoeft niet zo denigrerend te doen. Mijn enige punt is dat je dat niet met zekerheid kunt stellen. Maar fijn dat je dat nu eindelijk zelf ook toegeeft.
Volgens mij heb ik duidelijk een aantal stappen uiteengezet waarom de gebruikelijke uitleg de juiste is. Je zult deze stap voor stap moeten weerleggen. Dat heet: methode.quote:[..]
[..]
Die vergelijking slaat natuurlijk nergens op. Het gaat er mij om dat je niet kunt zeggen dat de hogepriester zijn kleding scheurde omdat een eerdere hogepriester volgens een ouder verhaal dat ook eens heeft gedaan. En dat is het enige dat van je pleidooi overblijft.
Je hebt niets aangetoond. Het feit dat je deze stappen irrelevant noemt maakt nog eens duidelijk dat je niet doorhebt wat kwakzalverij onderscheidt van wetenschap, namelijk de methode.quote:[..]
Zoals in mijn post aangetoond en zoals je hierboven ook kunt lezen zijn deze stappen niet relevant.
Ik ben niet onder de indruk. Een beetje huilen omdat ik ergens een komma oversla, maar een onderbouwing van Vergeers betoog heb ik nog niet gezien.quote:Maar ik plak wel weer dezelfde tekst hoor komt die nog een keer:
Mattheus 27:28 valt af. Daar gaat het om een mantel van scharlaken. De Statenvertaling klopt hier weer eens niet.quote:Op zondag 25 februari 2018 18:53 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Nergens, alleen in de paralellen bij de andere evangelien:
https://www.statenvertaling.net/concordantie/p/4665-2.html
Lucas 16:19 laat trouwens zien dat purper niet exclusief was gereserveerd voor koningen.
https://www.statenvertaling.net/bijbel/luka/16.html#19
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |