abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_177313562
registreer om deze reclame te verbergen
Iemand hier met Fibaro modules?

Switch of Dimmer 2?

Ik kom er niet helemaal uit wat ik nou moet halen. Als ik een lamp alleen aan-uit wil zetten, dan beter de switch of toch de dimmer?
Late night swimming and alcohol: it's a winning combination!
pi_177314050
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 19:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik heb zojuist de PostNL app geinstalleerd op Homey. Die stuurt een push bericht als je levering bij PostNL wordt aangemeld, gesorteerd, in het afleveringsproces zit en wanneer het is afgeleverd. Best leuk, hoef ik niet meer steeds die 3S code in te geven op een website wanneer ik iets bestel :P
Dat doet de PostNL app op je telefoon ook automatisch.
De biersmiley.
Nuchter zijn is een ongemakkelijke situatie.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 09:22:36 #53
16180 CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177315020
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 08:00 schreef dimmak het volgende:

[..]

Dat doet de PostNL app op je telefoon ook automatisch.
Correct, maar dan heb ik een extra app op mn telefoon terwijl mijn HA controller het ook kan. Dan liever 1 app in plaats van 2. Daarnaast kan ik die statusupdates van PostNL binnen de Controller gebruiken om verdere acties op te laten volgen als ik dat wil. Bij de PostNL app krijg ik die melding en that´s it.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 20 februari 2018 @ 09:25:17 #54
16180 CoolGuy
pi_177315081
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 06:24 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Iemand hier met Fibaro modules?

Switch of Dimmer 2?

Ik kom er niet helemaal uit wat ik nou moet halen. Als ik een lamp alleen aan-uit wil zetten, dan beter de switch of toch de dimmer?
Nou, de dimmer kan volgens mij ook de lamp gewoon aan en uit zetten, maar kan ook dimmen (als ik het goed heb). De switch is precies dat, aan of uit. Dus als jij puur en alleen aan/uit wil, denk ik dat de switch het aangewezen product is voor je?
  Moderator dinsdag 20 februari 2018 @ 09:44:04 #55
34614 crew  jogy
Hersenflatulent
pi_177315487
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 23:48 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat is wel uhh.. Creepy.. Ja :P
Ja klopt ook wel maar het lijkt me gewoon briljant om te kunnen. beetje a la Star Trek _O-.

quote:
Datsoort dingen kunnen inderdaad. Zou ik wel een paar sensoren kopen. Weet niet hoe groot je huis is maar de Neo Coolcam deur/raamsensoren zijn goedkoop, maar het is ZWave Plus dus je hebt wel een mesh nodig, dus een paar fibaro of nodon powerplugs erbij is wel handig.
Ik zit nu nog in een appartementje maar we verhuizen waarschijnlijk binnenkort naar een gezinswoning, daar kan ik helemaal wild gaan.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
Vrijheid
Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"
pi_177315734
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 09:25 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nou, de dimmer kan volgens mij ook de lamp gewoon aan en uit zetten, maar kan ook dimmen (als ik het goed heb). De switch is precies dat, aan of uit. Dus als jij puur en alleen aan/uit wil, denk ik dat de switch het aangewezen product is voor je?
In principe wel. Maar de dimmer kan dus hetzelfde als de switch, en meer.

De prijs is per module gelijk (60 euro). Ik zie niet goed in waarom ik voor de switch zou gaan als een dimmer hetzelfde kan.

Mocht ik dan ooit later bedenken dat ik heel graag mijn lamp op de wc wil dimmen ofzo ( :') ), dan kan dat altijd nog.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 12:52:13 #57
16180 CoolGuy
pi_177319452
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 09:59 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

In principe wel. Maar de dimmer kan dus hetzelfde als de switch, en meer.

De prijs is per module gelijk (60 euro). Ik zie niet goed in waarom ik voor de switch zou gaan als een dimmer hetzelfde kan.

Mocht ik dan ooit later bedenken dat ik heel graag mijn lamp op de wc wil dimmen ofzo ( :') ), dan kan dat altijd nog.
Oef, dat weet ik niet. Ik heb én geen dimmers én geen switches, dus ik heb er niet eerder mee gewerkt. Maar volgens mij is het niet alleen afhankelijk van het Fibaro product, maar ook van je lamp/armatuur? Ik ben niet zo in to elektra, dus ik heb er geen idee van eigenlijk, maar volgens mij kun je niet elke lamp zo maar dimmen, toch?
  dinsdag 20 februari 2018 @ 14:12:37 #58
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_177321135
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 09:44 schreef jogy het volgende:

[..]

Ja klopt ook wel maar het lijkt me gewoon briljant om te kunnen. beetje a la Star Trek _O-.

[..]

Ik zit nu nog in een appartementje maar we verhuizen waarschijnlijk binnenkort naar een gezinswoning, daar kan ik helemaal wild gaan.
Ik heb een bestaand huis gekocht en van de bedrading enzo blijf ik af. Een vriend van me bouwt nieuw en die gaat helemaal los. Waanzin wat je allemaal kan doen! Heel gaaf! Iedere lichtschakelaar is een touchscreen met meerdere licht settings, temperatuur, aanwezigheidsensors.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  dinsdag 20 februari 2018 @ 14:18:10 #59
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_177321243
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 09:59 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Naar de wc gaan begint toch echt op de bank tegenwoordig. Eerst via de app de verwarming omhoog, paar minuten later het licht aanpassen op je stemming en dan opstaan en daadwerkelijk naar de wc lopen.

Gewoon poepen in de kou met de enige warmte van een gloeilamp, daar lachen we later om.

Het is wachten op de smartwatch die aan je pols kan merken dat je bijna moet en die de wc al voorverwarmt en juist belicht!
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  Moderator dinsdag 20 februari 2018 @ 14:51:52 #60
34614 crew  jogy
Hersenflatulent
pi_177321972
quote:
99s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 14:12 schreef XL het volgende:

[..]

Ik heb een bestaand huis gekocht en van de bedrading enzo blijf ik af. Een vriend van me bouwt nieuw en die gaat helemaal los. Waanzin wat je allemaal kan doen! Heel gaaf! Iedere lichtschakelaar is een touchscreen met meerdere licht settings, temperatuur, aanwezigheidsensors.
Ik ga niet in de meterkast zitten rommelen maar de lichtschakelaar punten durf ik nog wel aan, dat lijkt me wel grappig. En uiteraard integratie van mijn audio en visuele apparatuur en weet ik het allemaal.
Vrijheid
  Moderator dinsdag 20 februari 2018 @ 14:53:13 #61
34614 crew  jogy
Hersenflatulent
pi_177322009
quote:
99s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 14:18 schreef XL het volgende:

[..]

Naar de wc gaan begint toch echt op de bank tegenwoordig. Eerst via de app de verwarming omhoog, paar minuten later het licht aanpassen op je stemming en dan opstaan en daadwerkelijk naar de wc lopen.
Gooi er dan ook meteen een (oude) tablet tegenaan die de uitzending op de tv overneemt zodat je gewoon verder kan kijken _O-.
Vrijheid
  dinsdag 20 februari 2018 @ 15:43:45 #62
16180 CoolGuy
pi_177323373
quote:
99s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 14:18 schreef XL het volgende:

[..]

Gewoon poepen in de kou met de enige warmte van een gloeilamp, daar lachen we later om.

Het is wachten op de smartwatch die aan je pols kan merken dat je bijna moet en die de wc al voorverwarmt en juist belicht!
Nou, je zegt het als een grapje, maar wat ik straks wel ga doen is dat in de nacht het licht op de badkamer gewoon heel zwak blauw wordt, wat ik in principe nu ook op de overloop al heb in de nacht.

Daarbij komt dat ik tijdens het douchen geen superfel licht wil hebben op de badkamer, en ik wil ook muziek op de badkamer, dus, als de watersensor vocht detecteert dimt het licht naar ontspannend blauw licht en begint muziek te spelen :P

Gewoon omdat het kan :P
pi_177323593
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 15:43 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nou, je zegt het als een grapje, maar wat ik straks wel ga doen is dat in de nacht het licht op de badkamer gewoon heel zwak blauw wordt, wat ik in principe nu ook op de overloop al heb in de nacht.

Daarbij komt dat ik tijdens het douchen geen superfel licht wil hebben op de badkamer, en ik wil ook muziek op de badkamer, dus, als de watersensor vocht detecteert dimt het licht naar ontspannend blauw licht en begint muziek te spelen :P

Gewoon omdat het kan :P
Nou je het zegt. Als je uit bed stapt, wordt dat opgemerkt door een sensor. Als dat in de nacht is, kun je er vanuit gaan dat ik naar de wc ga. Dan is het prima om het licht wat te dimmen zodat je nog half slapend daarna terug naar bed kan.

Ik heb trouwens ook zo'n stank-hoeft-niet-te-stinken wc, dus dan mag ik best uitpakken met dimbare lichtjes. :7
pi_177323624
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 12:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Oef, dat weet ik niet. Ik heb én geen dimmers én geen switches, dus ik heb er niet eerder mee gewerkt. Maar volgens mij is het niet alleen afhankelijk van het Fibaro product, maar ook van je lamp/armatuur? Ik ben niet zo in to elektra, dus ik heb er geen idee van eigenlijk, maar volgens mij kun je niet elke lamp zo maar dimmen, toch?
Dit kreeg ik op Tweakers:

Diverse redenen:

1. Dimmers kunnen een veel lager vermogen hebben, bijvoorbeeld 400 watt. Als je meer wil schakelen, dan brandt je dimmer door

2. Transformatoren achter dimmers zijn lastig (bv bij halogeen of LED)

3. Dimmers hebben de nare eigenschap om te brommen als ze gebruikt worden. Heel lichtjes, maar als je het eenmaal hoort...

4. Als je 10 watt lamp gaat dimmen naar bijvoorbeeld 5 watt. Dan kan je beter een 5 watt lamp kopen. Dimmers verbruiken nodeloos energie

Allemaal niet onoverkomelijk of onoplosbaar uiteraard. Maar de simpelste (en goedkoopste) oplossing is gewoon een schakelaar nemen ipv een dimmer.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 19:17:07 #65
16180 CoolGuy
pi_177327088
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 15:53 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Nou je het zegt. Als je uit bed stapt, wordt dat opgemerkt door een sensor. Als dat in de nacht is, kun je er vanuit gaan dat ik naar de wc ga. Dan is het prima om het licht wat te dimmen zodat je nog half slapend daarna terug naar bed kan.

Ik heb trouwens ook zo'n stank-hoeft-niet-te-stinken wc, dus dan mag ik best uitpakken met dimbare lichtjes. :7
Wat voor wc? :D nou ja, ik doe die Hue spots dus op de badkamer. In de slaapkamer gaat in de nacht geen licht aan, dat is zelfmoord aangezien mijn vrouw dat niet trekt, wakker gemaakt worden als ze slaapt :')
  woensdag 21 februari 2018 @ 09:09:03 #66
16180 CoolGuy
pi_177338062
Gisteren is mijn Google Home binnen gekomen. Wat een tof apparaat is dat! Goed, Nederlands is nog niet ondersteunt, hoewel ik vanochtend, toen ik vroeg wat er op mijn agenda stond voor vandaag, hij begon in het engels, maar zodra hij toe kwam aan het opnoemen van wat er concreet op de agenda stond, hij ineens in het Nederlands begon te praten!

Maar uiteraard, toen ik daarna nog een keer vroeg wat er op mijn agenda stond, was het weer in het Engels. Beetje apart, maar NL ondersteuning lijkt er toch echt aan te komen :P

Ik heb verder nog niks gedaan om Homey aan Google Home te koppelen, al gaat dat wel, omdat ik dan mijn Homey op Engels in moet stellen, en ik heb geen zin om dat straks weer terug te zetten. Mijn telefoon heb ik ook al op Engels moeten zetten, want anders kun je niks met Google Home, dus ik wacht eerst af tot Nederlands ondersteund wordt, en dan ga ik die koppeling maken.

Mijn vrouw is in ieder geval laaiend enthousiast over het ding, al kan ze e er nog niet veel mee omdat ze Duits is en Engels niet haar sterkste kant is, maar het ding gaat schijnbaar ook 2talige ondersteuning krijgen. Ze riep al dat ze ook een Home mini op de slaapkamer wil, én toen ze hoorde dat het ding ook muziek kan afspelen én sprookjes kan vertellen, was ze om en wilde ze nóg een Home mini voor op de kinderkamer straks :P
  Moderator woensdag 21 februari 2018 @ 10:50:15 #67
34614 crew  jogy
Hersenflatulent
pi_177340476
_O-. Google Home moet er dus bij, dat is duidelijk. Maar wel lekker wachten op de NL ondersteuning ja.

Ik heb gisteren de hele avond lopen snuffelen naar wat ik allemaal nodig denk te hebben en ik ben stiekem wel blij dat ik komende maand de winstdeling krijg, waarschijnlijk ga ik het nodig hebben :@.

In de woonkamer wil ik denk ik wel gaan werken met smart lights. Even kijken of die Xiaomi smart lights goed zijn, volgens het internet wel iig. Voor de rest van het huis vervang ik alleen de lichtschakelaars en laat ik de lichten zelf 'dom'. Eventueel voor de slaapkamer nog een uitzondering en de badkamer (niet zeker).

Dus dat zijn minimaal 8 a 10 lichten en 8 schakelaars.
Beveiliging wil ik ook. Dan zou ik een buiten sensor moeten kopen. Die aeon sensors zijn wel stoer maar dus niet voor buiten (iig de bewegingssensor niet echt blijkbaar) ( https://domoticaspul.nl/aeon-labs-z-wave-plus-multisensor.html) maar blijkbaar heeft philio een sensor die je wel buiten kan hangen ( https://www.domotica-blog(...)ensor-psp05#continue )
Dus 2 of 3 voor buiten en een paar voor binnen (weet ik nog niet zeker overigens)
Camera's vind ik wel interessant maar het huis moet geen vesting worden zeg maar, ik heb nog geen goede en makkelijk weg te werken camera voor buiten kunnen vinden en een intercom vind ik ook weer wat overdreven (voor nu dan _O-)

Maar de bewegingssensoren, in combinatie met de deursensoren ( https://www.betaalbare-do(...)m-deur-sensor-6.html en https://www.betaalbare-do(...)aam-deur-sensor.html bijvoorbeeld) en daar dan nog eventueel ergens een sirene aan gehangen en dat al mijn apparatuur begint te flippen mocht het blijken dat er ingebroken wordt moet genoeg zijn om stiekeme wannabe inbrekers zich de tyfus in te laten schrikken. Alleen daarom zou ik eigenlijk al een camera willen hebben want ik zou het best willen zien dat een insluiper uit zijn schoenen springt van de schrik wanneer alle lichten aanspringen en er van alles begint te jengelen.

Verder heb ik nog even lopen googlen of mijn apparatuur aangesloten kan worden aan Homey en dat is wel het geval. De TV, versterker, kodi (en Windows) en uiteraard de Chromecasts zijn allemaal goed te verbinden. Leuke dingen.
Vrijheid
pi_177340609
Bookmark topicje erbij voor mij :)

Ben zelf wat meer van het zelf knutselen, maar ervaringen met verschillende modules zijn altijd welkom. De ideeën die ik hier voorbij zie komen klinken mij nog niet eens zo gek in de oren, geautomatiseerd licht in huis lijkt mij een van de fijnste dingen die je kan hebben en is dan ook hetgeen waar ik nu het meeste mee bezig ben.

Mijn plan nu is: Raspberry Pi met Hass erop, daar een ZWave stickie in en vervolgens wil ik met schakelaars/dimmers aan de slag die ZWave ondersteunen om allerlei rules in te gaan stellen. Ook hier zal de winstdeling dus meer dan welkom zijn.

De Pi ligt hier inmiddels, met Hass erop, waarbij ik m'n telefoon al gekoppeld heb en ik dus netjes een overzicht heb van wanneer ik in de buurt ben en wanneer niet. (geolokalisatie, gaat via een andere app). Volgende stap is ZWave implementeren.
  woensdag 21 februari 2018 @ 11:18:20 #69
16180 CoolGuy
pi_177341079
quote:
10s.gif Op woensdag 21 februari 2018 10:50 schreef jogy het volgende:
_O-. Google Home moet er dus bij, dat is duidelijk. Maar wel lekker wachten op de NL ondersteuning ja.

Ik heb gisteren de hele avond lopen snuffelen naar wat ik allemaal nodig denk te hebben en ik ben stiekem wel blij dat ik komende maand de winstdeling krijg, waarschijnlijk ga ik het nodig hebben :@.

In de woonkamer wil ik denk ik wel gaan werken met smart lights. Even kijken of die Xiaomi smart lights goed zijn, volgens het internet wel iig. Voor de rest van het huis vervang ik alleen de lichtschakelaars en laat ik de lichten zelf 'dom'. Eventueel voor de slaapkamer nog een uitzondering en de badkamer (niet zeker).

Dus dat zijn minimaal 8 a 10 lichten en 8 schakelaars.
Beveiliging wil ik ook. Dan zou ik een buiten sensor moeten kopen. Die aeon sensors zijn wel stoer maar dus niet voor buiten (iig de bewegingssensor niet echt blijkbaar) ( https://domoticaspul.nl/aeon-labs-z-wave-plus-multisensor.html) maar blijkbaar heeft philio een sensor die je wel buiten kan hangen ( https://www.domotica-blog(...)ensor-psp05#continue )
Dus 2 of 3 voor buiten en een paar voor binnen (weet ik nog niet zeker overigens)
Camera's vind ik wel interessant maar het huis moet geen vesting worden zeg maar, ik heb nog geen goede en makkelijk weg te werken camera voor buiten kunnen vinden en een intercom vind ik ook weer wat overdreven (voor nu dan _O-)

Maar de bewegingssensoren, in combinatie met de deursensoren ( https://www.betaalbare-do(...)m-deur-sensor-6.html en https://www.betaalbare-do(...)aam-deur-sensor.html bijvoorbeeld) en daar dan nog eventueel ergens een sirene aan gehangen en dat al mijn apparatuur begint te flippen mocht het blijken dat er ingebroken wordt moet genoeg zijn om stiekeme wannabe inbrekers zich de tyfus in te laten schrikken. Alleen daarom zou ik eigenlijk al een camera willen hebben want ik zou het best willen zien dat een insluiper uit zijn schoenen springt van de schrik wanneer alle lichten aanspringen en er van alles begint te jengelen.

Verder heb ik nog even lopen googlen of mijn apparatuur aangesloten kan worden aan Homey en dat is wel het geval. De TV, versterker, kodi (en Windows) en uiteraard de Chromecasts zijn allemaal goed te verbinden. Leuke dingen.
Hehehe. Ja als je het virus eenmaal hebt, dan ga je los ja :D

Hmm, ik ben niet helemaal op de hoogte van de ins en outs, maar ik heb ergens opgepikt dat de Xiaomi Zigbee producten nog niet helemaal lekker ondersteund worden door Homey vanwege...redenen, geen idee wat. Of dat ook voor de lichten van Xiaomi geldt, dat weet ik niet. Ik waarschuw alleen maar even voor eventuele teleurstellingen.

De lichtschakelaars vervangen is een kostenbesparende oplossing inderdaad, want overal nieuwe lampjes kopen gaat in de papieren lopen, in plaats van de oude lampen laten zitten en gewoon een switch er tussen.

Sensoren voor buiten is inderdaad een ander verhaal. Je hebt er dan nodig die tegen kou en water kunnen, en die zijn er wel, maar nog niet heel veel volgens mij. Wat ik absoluut wel wil is een camera. Dat die camera's niet mooi zijn, dat ben ik met je eens, maar ze hangen er ook niet voor de mooi, maar omdat het nuttig is/kan zijn. Die heb ik ook nog niet, net als dat ik nog geen camera's voor binnen heb, maar dat is vooral omdat Homey daar momenteel nog niet mee kan omgaan dacht ik.

Een deurbel camera gaat er absoluut wel komen bij mij. Mijn vrouw is zwanger, en omdat ze in Duitsland werkt en de regels omtrent zwangerschap(sverlof) heel anders zijn dan hier is zij straks een jaar thuis met de kleine. Ik ben de hele dag werken, en hoewel wij in een goed aangeschreven wijk wonen is daar ook relatief veel te halen, dus ik wil niet dat als er een onbekende voor de deur staat en zij is alleen thuis met de kleine, zij continue de deur open moet maken voor zij ziet wie er staat. In ieder geval, niet als dat met een kleine investering van rond de 230 euro te ondervangen is dat zij dat niet hoeft te doen.

Het klopt dat er een grote verscheidenheid aan apparatuur te koppelen is. Mijn TV is gekoppeld, mijn versterker, ik heb 2 nVidia Shields (dus casten kan ook), het kan allemaal.

Wat betreft alarm, je hebt daar keuzes in. Je kunt een daadwerkelijk los alarm kopen en dat koppelen aan Homey. Maar daar zitten vaak ook deursensoren bij, dus als je op die deur al een sensor hebt zitten, dan heb je er dan 2, dat is niet nuttig. Wat je ook kunt doen is inderdaad gewoon vanaf scratch je alarm opbouwen.

Als je al deur/raamsensoren hebt is het mogelijk om daar een alarm unit bij aan te schaffen en dan kun je iets zeggen van

ALS niemand is thuis, EN een contactalarm gaat af, OF een tamperalarm gaat af, DAN laat sirene af gaan EN laat alle lampen rood/blauw knipperen EN doe de rolluiken omhoog EN stuur een pushbericht naar de telefoon.
pi_177344138
Ik ben bezig met een nieuwbouwproject. Wat zouden jullie doen met schakelaars? Alleen puls-schakelaars op de plekken waar ik wil dimmen en de rest drukvlakschakelaars?
  Moderator woensdag 21 februari 2018 @ 13:27:27 #71
34614 crew  jogy
Hersenflatulent
pi_177344274
Ik wil echt geen alarm kastje bij de deur hebben, het liefst moet het alarm zo onzichtbaar en makkelijk mogelijk zijn. Op afstand te bedienen en geen gehannes als er iemand thuis komt die er hoort te zijn. Dus de bewegingssensoren in combinatie met een verbinding met de desbetreffende smartphones en de mogelijkheid dat wanneer er verder nog iemand langs komt zonder dat we thuis zijn het alarm uitgezet kan worden etc. Daarom zit ik nog te twijfelen over een camera oid.

edit: Hm. Dan moet er wel iets verzonnen worden voor wanneer de smartphone niet beschikbaar is. Misschien een fingerprint scanner :9.

[ Bericht 20% gewijzigd door jogy op 21-02-2018 13:56:11 ]
Vrijheid
  woensdag 21 februari 2018 @ 14:23:16 #72
16180 CoolGuy
pi_177346030
quote:
14s.gif Op woensdag 21 februari 2018 13:27 schreef jogy het volgende:
Ik wil echt geen alarm kastje bij de deur hebben, het liefst moet het alarm zo onzichtbaar en makkelijk mogelijk zijn. Op afstand te bedienen en geen gehannes als er iemand thuis komt die er hoort te zijn. Dus de bewegingssensoren in combinatie met een verbinding met de desbetreffende smartphones en de mogelijkheid dat wanneer er verder nog iemand langs komt zonder dat we thuis zijn het alarm uitgezet kan worden etc. Daarom zit ik nog te twijfelen over een camera oid.

edit: Hm. Dan moet er wel iets verzonnen worden voor wanneer de smartphone niet beschikbaar is. Misschien een fingerprint scanner :9.
Hmm, ja, maar dat is niet helemaal wat ik bedoel. Ik snap wat je zegt, maar, je hebt 2 verschillende scenario´s:

1. Je bouwt een alarm from scratch. Je koopt dus geen officieel alarmpakket, maar je stelt zelf je alarm samen door deur/raam sensoren op te hangen, gekoppeld aan Homey (of wat dan ook), en dan een sirene + zwaailicht. Dan heb je effectief ook een alarmsysteem he?

Het nadeel daarvan is als Homey down gaat, je alarmsysteem ook down is.

2. Je koopt een apart alarmsysteem. Dat alarmsysteem kun je koppelen aan Homey, maar omdat het systeem standalone is, maar BEDIENBAAR met Homey (alsook een app voor het alarm zelf) kun je met die aparte app je alarmsysteem nog steeds bedienen als Homey down is. Je alarm gaat daar echter niet van down. Dat is een voordeel.

Het nadeel is dan dat je ook gebonden zit aan deur/raam sensoren van dat alarmsysteem, die meestal duurder zijn, en wellicht niet afzonderlijk te koppelen zijn aan Homey, en dus ook niet binnen Homey te benaderen/uit te lezen/te gebruiken zijn in flows, maar dat laatste weet ik niet, want ik heb (nog) geen alarmpakket gekocht (en vanwege bovenstaande 2 opties weet ik ook nog niet wat ik daar mee moet).

Binnen Homey heb je wat jij zegt mbt tot 'verbinding met smartphones'. Omdat de homey app op je telefoon staat, en je in die telefoon app je cirikel kunt instellen wat nog 'thuis' is en wat niet, zal Homey zien als de telefoon buiten die cirkel gaat en die telefoon dus niet meer thuis is.

Dus, wat je dan kunt zeggen is "ALS niemand is thuis, DAN activeer alarm". Op het moment dat een telefoon zich dan weer binnen het thuisgebied bevindt van Homey, wordt er niet meer voldaan aan de voorwaarde "ALS niemand is thuis" en dus wordt het alarm gedeactiveerd".

Voor wat betreft andere mensen, bv je ouders of schoonouders of weet ik veel wat. Je kunt een NFC tag reader kopen die je ophangt, icm een paar tags. Iemand anders komt binnen terwijl er "niemand" thuis is, en dan kun je gewoon iets doen van"

ALS niemand is thuis EN alarm is actief, DAN activeer countdowntimer van bv 30 seconden.

vervolgens maak je een 2e flow en dan zeg je iets van:

ALS countdowntimer "alarm" is afgelopen, DAN activeer sirene.

Dan maak je een 3e flow die zegt van ALS nfc tag wordt gelezen EN countdowntimer "alarm" is niet afgelopen DAN deactiveer sirene EN stop countdowntimer.

Zoiets, want ik heb geen nfc tag reader dus ik weet niet wat de mogelijkheden daarmee zijn, maar zoiets zie ik even snel voor me. Zal w.s. niet helemaal kloppen, maar daar kunnen we dan later over brainstormen :)
  Moderator woensdag 21 februari 2018 @ 14:47:36 #73
34614 crew  jogy
Hersenflatulent
pi_177346558
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 14:23 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Hmm, ja, maar dat is niet helemaal wat ik bedoel. Ik snap wat je zegt, maar, je hebt 2 verschillende scenario´s:

1. Je bouwt een alarm from scratch. Je koopt dus geen officieel alarmpakket, maar je stelt zelf je alarm samen door deur/raam sensoren op te hangen, gekoppeld aan Homey (of wat dan ook), en dan een sirene + zwaailicht. Dan heb je effectief ook een alarmsysteem he?

Het nadeel daarvan is als Homey down gaat, je alarmsysteem ook down is.

2. Je koopt een apart alarmsysteem. Dat alarmsysteem kun je koppelen aan Homey, maar omdat het systeem standalone is, maar BEDIENBAAR met Homey (alsook een app voor het alarm zelf) kun je met die aparte app je alarmsysteem nog steeds bedienen als Homey down is. Je alarm gaat daar echter niet van down. Dat is een voordeel.

Het nadeel is dan dat je ook gebonden zit aan deur/raam sensoren van dat alarmsysteem, die meestal duurder zijn, en wellicht niet afzonderlijk te koppelen zijn aan Homey, en dus ook niet binnen Homey te benaderen/uit te lezen/te gebruiken zijn in flows, maar dat laatste weet ik niet, want ik heb (nog) geen alarmpakket gekocht (en vanwege bovenstaande 2 opties weet ik ook nog niet wat ik daar mee moet).

Binnen Homey heb je wat jij zegt mbt tot 'verbinding met smartphones'. Omdat de homey app op je telefoon staat, en je in die telefoon app je cirikel kunt instellen wat nog 'thuis' is en wat niet, zal Homey zien als de telefoon buiten die cirkel gaat en die telefoon dus niet meer thuis is.

Dus, wat je dan kunt zeggen is "ALS niemand is thuis, DAN activeer alarm". Op het moment dat een telefoon zich dan weer binnen het thuisgebied bevindt van Homey, wordt er niet meer voldaan aan de voorwaarde "ALS niemand is thuis" en dus wordt het alarm gedeactiveerd".

Voor wat betreft andere mensen, bv je ouders of schoonouders of weet ik veel wat. Je kunt een NFC tag reader kopen die je ophangt, icm een paar tags. Iemand anders komt binnen terwijl er "niemand" thuis is, en dan kun je gewoon iets doen van"

ALS niemand is thuis EN alarm is actief, DAN activeer countdowntimer van bv 30 seconden.

vervolgens maak je een 2e flow en dan zeg je iets van:

ALS countdowntimer "alarm" is afgelopen, DAN activeer sirene.

Dan maak je een 3e flow die zegt van ALS nfc tag wordt gelezen EN countdowntimer "alarm" is niet afgelopen DAN deactiveer sirene EN stop countdowntimer.

Zoiets, want ik heb geen nfc tag reader dus ik weet niet wat de mogelijkheden daarmee zijn, maar zoiets zie ik even snel voor me. Zal w.s. niet helemaal kloppen, maar daar kunnen we dan later over brainstormen :)
Check. duidelijk wel en inderdaad waar ik dus wel een beetje mee zat. Apart alarm systeem (geïntegreerd uiteraard) of gewoon een Homey knutsel (met eventueel het nadeel van geen stroom is geen beveiliging). Nog even over doornijmeren in ieder geval. Ik ben vooralsnog fan van 'eigen knutsel' maar dan het liefst wel onderdelen met wat security kwaliteit. En ik zie ook wel veel die vooral op batterij werken, dat wil ik ook minimaliseren want ik ken mezelf, batterijtjes vervangen zal ik op een gegeven moment ook laks in worden en dan heb ik over een paar jaar nog maar een paar sensoren over want 'komt later wel'. Ah ja. In ieder geval wordt dit geen snel klusje maar een meer maanden plan met de nadruk op plan.

Is die Homey overigens een lokaal systeem of zit je bij de leverancier op een website?
Vrijheid
  woensdag 21 februari 2018 @ 14:57:49 #74
16180 CoolGuy
pi_177346787
quote:
14s.gif Op woensdag 21 februari 2018 14:47 schreef jogy het volgende:

[..]

Check. duidelijk wel en inderdaad waar ik dus wel een beetje mee zat. Apart alarm systeem (geïntegreerd uiteraard) of gewoon een Homey knutsel (met eventueel het nadeel van geen stroom is geen beveiliging). Nog even over doornijmeren in ieder geval. Ik ben vooralsnog fan van 'eigen knutsel' maar dan het liefst wel onderdelen met wat security kwaliteit. En ik zie ook wel veel die vooral op batterij werken, dat wil ik ook minimaliseren want ik ken mezelf, batterijtjes vervangen zal ik op een gegeven moment ook laks in worden en dan heb ik over een paar jaar nog maar een paar sensoren over want 'komt later wel'. Ah ja. In ieder geval wordt dit geen snel klusje maar een meer maanden plan met de nadruk op plan.

Is die Homey overigens een lokaal systeem of zit je bij de leverancier op een website?
Is lokaal.

Nou, ik zou juist wél met de sensoren op batterij werken, want, als een kwaadwillende de stroomtoevoer naar jouw huis afsluit, gaat een sensor op je deur ook niets meer doen. Bij een battery powered ding dus wel nog.

Batterijen vervangen kun je een flow voor maken he :P Je hebt nl standaard de mogelijkheid om een signaal af te geven bij 'verandering van batterij' in een sensor. Wat ik zelf heb gedaan is dat als de batterij power van een sensor onder de 25% komt (maar ik ga dat aanpassen naar 10%) ik een push notificatie krijg om dat batterijtje te vervangen. Dan is het gewoon dekseltje er af, batterijtje er uit, nieuw batterijtje er in, dekseltje er op, en klaar. Stel niks voor.

Ik ben hiermee bezig sinds oktober afgelopen jaar. Dat is dus ongeveer euhhh, 4,5 maand, en ik heb nog geen enkele sensor waarvan de batterij leeg was. De sensor die momenteel het minst batterij heeft is de sensor op de tussendeur van de gang naar de woonkamer, en die staat nu op 88%.
  Moderator woensdag 21 februari 2018 @ 15:26:24 #75
34614 crew  jogy
Hersenflatulent
pi_177347374
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 14:57 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Is lokaal.

Nou, ik zou juist wél met de sensoren op batterij werken, want, als een kwaadwillende de stroomtoevoer naar jouw huis afsluit, gaat een sensor op je deur ook niets meer doen. Bij een battery powered ding dus wel nog.

Batterijen vervangen kun je een flow voor maken he :P Je hebt nl standaard de mogelijkheid om een signaal af te geven bij 'verandering van batterij' in een sensor. Wat ik zelf heb gedaan is dat als de batterij power van een sensor onder de 25% komt (maar ik ga dat aanpassen naar 10%) ik een push notificatie krijg om dat batterijtje te vervangen. Dan is het gewoon dekseltje er af, batterijtje er uit, nieuw batterijtje er in, dekseltje er op, en klaar. Stel niks voor.

Ik ben hiermee bezig sinds oktober afgelopen jaar. Dat is dus ongeveer euhhh, 4,5 maand, en ik heb nog geen enkele sensor waarvan de batterij leeg was. De sensor die momenteel het minst batterij heeft is de sensor op de tussendeur van de gang naar de woonkamer, en die staat nu op 88%.
Fair enough. Ik zie het ook wel op het internet dat zeker die nieuwe generatie z-wave dingen goed energiezuinig zijn en je per sensor ook de time-out waardes in kan stellen. Nu zal voor buiten de bewegingssensor het belangrijkst zijn en de rest minder en voor binnen is het gewoon leuk om lokatiebepaling te hebben voor bepaalde automatiseringen.
Vrijheid
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')