Het is alleen jammer, dat verkooppraatjes vaak niet meer zijn dan praatjes. Want met al die geweldige dingen die een autonome auto volgens jou kan, waarom zijn de Google-auto's dan toch al 11 keer bij een aanrijding betrokken geweest?quote:Op vrijdag 2 maart 2018 19:39 schreef MaGNeT het volgende:
Ik stop aardig wat tijd in dit topic en m'n posts, graag gedaan.
Ik denk dat we deze ontwikkelingen prima kunnen vergelijken met de schakende computer. Eerst was het lachwekkend, later was het mwah.., later was het: niet gek niet gek. En toen was de mens opeens volstrekt kansloos en inmiddels speelt het zich op een volkomen ander niveau af, onbegrijpelijk voor een mens maar zeer superieur. Of het inmiddels al zover is qua besturings soft- en hardware voor auto's durf ik niet te zeggen maar ook dat zal veruit superieur worden aan de toch wel zeer beperkte capaciteiten van een mens, ook al vinden ze zelf van niet.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 19:45 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Btw, een computer kan niet anticiperen. Een autonome auto dus ook niet. Een mens wel.
Schaken vergelijken met autorijden....quote:Op vrijdag 2 maart 2018 19:54 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik denk dat we deze ontwikkelingen prima kunnen vergelijken met de schakende computer. Eerst was het lachwekkend, later was het mwah.., later was het: niet gek niet gek. En toen was de mens opeens volstrekt kansloos en inmiddels speelt het zich op een volkomen ander niveau af, onbegrijpelijk voor een mens maar zeer superieur. Of het inmiddels al zover is qua besturings soft- en hardware voor auto's durf ik niet te zeggen maar ook dat zal veruit superieur worden aan de toch wel zeer beperkte capaciteiten van een mens, ook al vinden ze zelf van niet.. Of het al zover is kunnen we hier fijn over speculeren.
Anticiperen heeft een schakende computer helemaal niet nodig. Het doet gewoon zijn ding en dat veel beter dan de sterkste mens. Hetzelfde is er aan de hand met het onderwerp van dienst. "Intuïtie", zo omschreef men dat vroeger, dat computers dat nooit zouden hebben. Maar dat blijkt dus ook helemaal niet nodig om iets op superieure wijze te kunnen. Het zijn typisch eigenschappen wel belangrijk voor een mens maar volstrekt niet voor een computer.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 19:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Schaken vergelijken met autorijden....![]()
Ook een schaakcomputer kan niet anticiperen.
De Google (Waymo) auto's hebben inmiddels al meer dan 6,5 miljoen kilometers afgelegd.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 19:45 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Het is alleen jammer, dat verkooppraatjes vaak niet meer zijn dan praatjes. Want met al die geweldige dingen die aan autonome auto kan, waarom zijn de Google-auto's dan toch al 11 keer bij een aanrijding betrokken geweest?
Btw, een computer kan niet anticiperen. Een autonome auto dus ook niet. Een mens wel.
Dat ligt er aan wat je nodig hebt van je computer. Een computer kan alleen maar reageren. Hij kan niet pro-actief, zelfstandig acteren. Kan in het verkeer toch best handig zijn.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 19:59 schreef Bart2002 het volgende:
Anticiperen heeft een schakende computer helemaal niet nodig. Het doet gewoon zijn ding en dat veel beter dan de sterkste mens. Hetzelfde is er aan de hand met het onderwerp van dienst. "Intuïtie", zo omschreef men dat vroeger, dat computers dat nooit zouden hebben. Maar dat blijkt dus ook helemaal niet nodig om iets op superieure wijze te kunnen. Het zijn typisch eigenschappen wel belangrijk voor een mens maar volstrekt niet voor een computer.
Noem eens een paar specifieke voorbeelden waarbij een mens kan anticiperen en een zelfrijdende auto niet?quote:Op vrijdag 2 maart 2018 20:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat ligt er aan wat je nodig hebt van je computer. Een computer kan alleen maar reageren. Hij kan niet pro-actief, zelfstandig acteren. Kan in het verkeer toch best handig zijn.
Anyway, een schaakcomputer vergelijken met een autonome auto is echt wel een beetje dom.
Je hebt een beetje achterhaald denkbeeld over deze zaken. W.s. doordat het je onvoldoende interesseert en je je daarom niet verdiept in die dingen. Dat je er evengoed wel een heel uitgesproken (m.i. foutieve) mening over hebt is dan wel weer bijzonder.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 20:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat ligt er aan wat je nodig hebt van je computer. Een computer kan alleen maar reageren. Hij kan niet pro-actief, zelfstandig acteren. Kan in het verkeer toch best handig zijn.
Anyway, een schaakcomputer vergelijken met een autonome auto is echt wel een beetje dom.
Ik ben nog nooit bij een verkeerslicht van achteren aangereden. Doe ik het toch beter dan een autonome auto.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 20:01 schreef MaGNeT het volgende:
De meeste ongelukken waren aanrijdingen van achteren, waarbij de Google auto stopte bij een kruising of verkeerslicht en van achteren werd aangereden.
De gemiddelde mens is blijkbaar beter in het ontwijken van aanrijdingen dan een autonome auto.quote:Dat aantal van 11 aanrijdingen wat je aanhaalt stamt overigens uit begin 2016, er zullen er nu ongetwijfeld een aantal meer gebeurd zijn.
Nee, hoor. Dat kunnen ze niet. Ze kunnen alleen maar reageren.quote:Wat betreft het anticiperen, de autonome auto's anticiperen continu op hun omgeving.
Nee, hoor. Ik denk er alleen wat meer over na ipv alleen de mooie brochures te geloven.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 20:04 schreef Bart2002 het volgende:
Je hebt een beetje achterhaald denkbeeld over deze zaken.
Ik wel, ik stond te wachten en na 5 seconden was de achterkant van m'n bestelbus ineens een paar centimeter korter omdat de bestuurder van een Sorbo busje (Ford Transit) afgeleid was en achterop reed. Mijn busje leek nog wel te repareren maar onder de mat bleek helaas toch dat de boel ontzet was. Total lossje....quote:Op vrijdag 2 maart 2018 20:05 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik ben nog nooit bij een verkeerslicht van achteren aangereden. Doe ik het toch beter dan een autonome auto.
[..]
Er zitten tot nu toe altijd nog bestuurders in de zelf rijdende auto's die kunnen ingrijpen en dat ook regelmatig doen, al leggen ze gemiddeld wel steeds meer miles af zonder te hoeven ingrijpen.quote:De gemiddelde mens is blijkbaar beter in het ontwijken van aanrijdingen dan een autonome auto.
Overigens zijn de 6,5 miljoen kilometers vrijwel allemaal afgelegd in mooi weer.
[..]
En hoe anticipeer jij bijvoorbeeld op dingen die een zelfrijdende auto niet kan?quote:Nee, hoor. Dat kunnen ze niet. Ze kunnen alleen maar reageren.
Simpel, ik zie dat iemand wil gaan inhalen voordat die persoon het zelf heeft bedacht. Of ik zie de stuiterende bal op de stoep en weet dat er een kindje bij hoort. En dat zijn maar 2 alledaagse voorbeelden.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 20:09 schreef MaGNeT het volgende:
En hoe anticipeer jij bijvoorbeeld op dingen die een zelfrijdende auto niet kan?
Dat laatste is zo gek niet als het lijkt hoor. Maar goed. Nadenken is uitstekend natuurlijk en ik ben ook geen fan van marketing-shit. Het is hun werk om de dingen mooier voor te stellen dan ze in werkelijkheid zijn. Maar we gaan het meemaken. Ik ben er van overtuigd dat deze autonome vehikels op zeer superieure wijze aan het verkeer gaan deelnemen.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 20:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, hoor. Ik denk er alleen wat meer over na ipv alleen de mooie brochures te geloven.
We hebben het over autonome voertuigen en jij komt met schaakcomputers....
quote:Op vrijdag 2 maart 2018 20:16 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Simpel, ik zie dat iemand wil gaan inhalen voordat die persoon het zelf heeft bedacht.
Die stuiterende bal hebben we al behandeld, zo'n zelfrijdende auto scant sowieso constant voor overstekende personen of dieren en zal dus niet verrast zijn. Geen reactietijd, geen schrikreactie.quote:Of ik zie de stuiterende bal op de stoep en weet dat er een kindje bij hoort. En dat zijn maar 2 alledaagse voorbeelden.
Ik stap nu ook altijd naast m'n woning in, in m'n niet zelfrijdende auto. Die 2 meter lopen zal het verschil maken? Neuh.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 20:40 schreef suizebol het volgende:
Mensen zijn al zulke luie donders, en dan een zelfbesturende auto nemen, dan hoef je slechts voor de deur maar in te stappen, niet goed voor de mens, die heeft beweging nodig.
Bovendien is het niet uitgesloten dat er geen ongelukken met zelfrijdende auto; s komen, er kunnen storingen of problemen met de chassis of banden ontstaan, want wie gaat als allesautomatisch gaan minimaal een maal per maand naar de bandenspanning kijken en desnoods lucht bij voegen?
In dit topic ga ik uit van zelfrijdende auto's die "on demand" werken. De auto rijdt door naar z'n volgende klus of terug naar de "centrale" om daar bij te laden en eventueel voor een schoonmaakbeurt of onderhoud.quote:En dan ga ja naar een bestemming, en daar staat alles vol geparkeert, hoe en waar zal die auto zich zelf dan gaan parkeren?, of je neemt toevallig een bestemming die niet op de kaart of in het systeem staat ingevoerd. Stel dat je naar Qatrebras wenst te gaan, naar welke Qatrebras zal het vehikel jou brengen in Frankrijk of in Friesland?
Jij wel, dan?quote:Op vrijdag 2 maart 2018 20:27 schreef MaGNeT het volgende:
Wist je dat zelfrijdende auto's geen last hebben van zelfoverschatting?
Maar wel remweg....die ik al heb verkort door in te houden, voordat er uberhaupt iets gebeurd is. Anticiperen, heet dat.quote:..... Geen reactietijd, geen schrikreactie.
Want jij ziet overeenkomsten tussen de volledig gestructureerde wereld van het schaakbord met de totale chaos die het openbaar verkeer is?quote:Op vrijdag 2 maart 2018 20:27 schreef Bart2002 het volgende:
Dat laatste is zo gek niet als het lijkt hoor.
Eerst zien, dan geloven. We hebben nog altijd te maken met fabrikanten die geld willen verdienen.quote:Ik ben er van overtuigd dat deze autonome vehikels op zeer superieure wijze aan het verkeer gaan deelnemen.
The Robotic Laws bestaan al. Kwestie van toepassen, toch?quote:Wel zorgwekkend is de ethiek. Zo een ding gaat in een bepaalde situatie toch "kiezen". En dat kan niet helemaal in overeenstemming zijn met de verschillende "belangen" van betrokkenen. Dat zijn de bekende dilemma's van of je die dikke man over de reling zou duwen om een trein te stoppen die dreigt 10 onschuldige mensen te doden en dat soort leuke spelletjes.
Dat zie je verkeerd. Echt waar kapitein. E.e.a. valt prima te overzien. Dat kan je zijdelings al afmeten aan dat zelfs de meest stomme mens het rijbewijs kan halen. Het vraagt daarna nog wel wat gewenning maar dan gaat het best goed. Voor hard- en software is dat een eitje. Het stelt echt niet zoveel voor als jij denkt. Het is geen "totale chaos".quote:Op zaterdag 3 maart 2018 18:51 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
met de totale chaos die het openbaar verkeer is?
Als jij niet inziet dat verkeer totale chaos is, dan heeft verder discussieren geen enkele zin.quote:
Ik leg nota bene nog uit waarom dat niet zo is. Maar mijn laatste alinea klopt dus. Jij bent i.i.g. niet "in" voor een echte discussie omdat je bent vastgeroest in jouw standpunten en denkbeelden. "Verkeer" is "Totale Chaos". Punt. Daar zult u het mee moeten doen. Je snapt zelf ook wel dat dat niet lekker gaat en niet goed komt.quote:Op zaterdag 3 maart 2018 19:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als jij niet inziet dat verkeer totale chaos is, dan heeft verder discussieren geen enkele zin.
Fijne avond.
Nee, hoor. Wat je opschrijft is alleen maar perceptie. Jouw perceptie. Dus subjectief.quote:Op zaterdag 3 maart 2018 19:24 schreef Bart2002 het volgende:
Ik leg nota bene nog uit waarom dat niet zo is.
Ik vind dit een wat teleurstellende uitkomst van al de moeite die ik erin steek. Maar goed. Wij worden het niet eens en dat is helemaal niet erg.quote:Op zaterdag 3 maart 2018 19:37 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, hoor. Wat je opschrijft is alleen maar perceptie. Jouw perceptie. Dus subjectief.
De luchtvaart is gestructureerd, het openbare verkeer niet. En zelfs in de luchtvaart, waar ze al decennia lang ervaring hebben, durven ze vliegtuigen niet autonoom te laten separeren.
Maar jij hebt er verstand van, natuurlijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |