quote:Waarom binnensteden zullen dichtslibben door zelfrijdende auto's
Zelfrijdende auto’s gaan zorgen voor meer opstoppingen en files in en rond steden, zo blijkt uit een studie. Autonome auto’s blijven naar verwachting namelijk rondjes rijden wanneer er geen passagiers aan boord zijn.
De reden dat ze dat zullen doen, is om te voorkomen dat er betaald moet worden bij parkeergarages, zo blijkt uit onderzoek door Transport Policy. Adam Millard-Ball, universitair hoofddocent aan de universiteit van Santa Cruz in Californië, Santa Cruz, gebruikte onder meer verkeerssimulaties om tot die conclusie te komen.
Het kost naar schatting $ 0,50 per mijl om een auto rondjes te laten rijden, waardoor die optie veel goedkoper is dan parkeren, aldus Millard-Ball. ,,Door de hoge parkeerkosten worden mensen gestimuleerd om het openbaar vervoer te nemen. Maar autonome auto's proberen zo lang mogelijk rond te rijden, waardoor binnensteden alsnog dichtslibben.”
Zelfs als ze in de minderheid zijn, kunnen zelfrijdende auto’s nog steeds voor enorme vertragingen zorgen, zei Millard-Ball. ,,Een vloot van 2.000 autonome auto’s in het centrum van een stad als San Francisco zou het verkeer kunnen afremmen tot een snelheid van twee mijl per uur."
Taxibedrijven zullen waarschijnlijk de eerste gebruikers zijn van autonome auto's en die bedrijven krijgen nu al de schuld van de toenemende verkeerscongestie. Twee recente studies, één gericht op een groep steden, de ander specifiek op Boston, wezen uit dat diensten zoals Uber en Lyft tot meer verkeer kunnen leiden, deels omdat ze reizigers wegtrekken uit het openbaar vervoer.
Het is natuurlijk maar net hoe je dit als gemeente wilt organiseren, je kan in de stad best een aantal "buffer" locaties creëren waar autonome voertuigen kunnen wachten (en laden) tot er weer aanbod is.quote:Op zaterdag 9 februari 2019 09:25 schreef kaasplankje het volgende:
an zorgen voor meer opstoppingen en files in en rond steden, zo blijkt uit een studie. Autonome auto’s blijven naar verwachting namelijk rondjes rijden wanneer er geen passagiers aan boord zijn.
De reden dat ze dat zullen doen, is om te voorkomen dat er betaald moet worden bij parkeerg
De stroom waar die elektrische auto's op rijden, moet ook ergens opgewekt worden.quote:Op zaterdag 9 februari 2019 10:13 schreef Revolution-NL het volgende:
Geluid, stank overlast en andere milieubezwaren zijn eigenlijk niet meer van toepassing
Wat haal jij er allemaal bijquote:Op zaterdag 9 februari 2019 10:30 schreef oldford het volgende:
[..]
De stroom waar die elektrische auto's op rijden, moet ook ergens opgewekt worden.
En dat is voorlopig in kolengestookte centrales, niet echt goed voor het milieu.
Dan is een moderne verbrandingsmotor zelfs minder vervuilend.
Enne, zonne-energie is er niet 's nachts en windenergie is er ook niet elke dag.
Bovendien alle zogenaamde groene stroom gaat nu al op in de huishoudens.
Ik vindt het allemaal prachtig en rationeel gezien is het ook de meest logische keuze voor de toekomst. Het "probleem" is alleen dat niet al onze keuzes rationeel zijn, we zijn ook nog mens.quote:Op zaterdag 9 februari 2019 10:59 schreef MaGNeT het volgende:
Interessant artikel op Tweakers.net:
https://tweakers.net/reviews/6669/1/zelfrijdende-autos-zijn-wij-de-laatste-generatie-bestuurders-inleiding.html
Tot dat de wind de vervuiling van ergens anders naar de stad blaast.quote:Op zaterdag 9 februari 2019 10:54 schreef Revolution-NL het volgende:
Wat haal jij er allemaal bij
Volgens mij staan die centrales niet in het directe woongebied van mensen. Een stad, dichtgeslibd met EV's is milieu technisch op lokaal niveau net zo schoon als een stad zonder verkeer.
quote:Volvo test 'eerste zelfrijdende elektrische touringcar'
Volvo gaat met een zelfrijdende touringcar de weg op in Singapore. Het Zweedse bedrijf sloot hiervoor een overeenkomst met de technische universiteit van Singapore (NTU).
De proef met de zelfrijdende Volvo-bus begint nog dit jaar. Singapore staat bekend als een drukke stad. Het stadsbestuur is er alles aan gelegen om inwoners gebruik te laten maken van autodeeldiensten of openbaar vervoer om de verkeersdruk in te perken.
De test met de bus op de universiteitscampus zou al binnen een paar weken kunnen starten. Als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan dan trekt de bus de stad in.
Tot 80 mensen vervoeren
Bij een busdepot van de stad wordt ook met een tweede bus getest. Het 12 meter lange voertuig kan tot tachtig mensen vervoeren.
Volgens Volvo en de universiteit is het de eerste autonome elektrische bus ter wereld. Het doel is om in Singapore tegen 2022 in drie regio's verschillende bussen zelfstandig te laten rijden.
Sorry zo klein kan ik het niet lezen.quote:Op woensdag 6 maart 2019 12:52 schreef suizebol het volgende:
Als het PARTICULIERE AUTO tijdperk wat we nu in beeld hebben voorbij is zijn we dik 50 jaar verder, en dán nog rijden er OLDTIMERS rond die benzine, diesel of autogas behoeven om het motortje te laten draaien.
Verwacht niet te gauw dat dit autotijdperk voorbij zal zijn, en daarna is er weer iets nieuws particuliers waar NU al aan gewerkt wordt, zo is het mogelijk om verhoogde magneetbanen te maken met parkeerplekken op dakterrassen, waar je dan thuis of visitair aan komt.
Die tijd zie ik wél binnen dertig jaar ontwikkeld zijn met alle regelementen er bij.
WAAROM ?
Nu , op de grond zal dan té weinig plek in landen als Nederland zijn om te rijden of te parkeren voor alle inwoners en zeker niet als de bevolking Nu 18.000.000 inwoners dan uitgebreid in met de vaart waarmee dat nu gaande is.
Nederland is duidelijk een dik overbevolkt land met drie mensen op een vierkante meter.
klopt, er rijden nu ook nog steeds koetsen met paardenquote:Op woensdag 6 maart 2019 12:56 schreef suizebol het volgende:
[..]
Sorry zo klein kan ik het niet lezen.
https://www.clo.nl/indicatoren/nl0062-ruimte-per-inwonerquote:Op woensdag 6 maart 2019 12:52 schreef suizebol het volgende:
Als het PARTICULIERE AUTO tijdperk wat we nu in beeld hebben voorbij is zijn we dik 50 jaar verder, en dán nog rijden er OLDTIMERS rond die benzine, diesel of autogas behoeven om het motortje te laten draaien.
Verwacht niet te gauw dat dit autotijdperk voorbij zal zijn, en daarna is er weer iets nieuws particuliers waar NU al aan gewerkt wordt, zo is het mogelijk om verhoogde magneetbanen te maken met parkeerplekken op dakterrassen, waar je dan thuis of visitair aan komt.
Die tijd zie ik wél binnen dertig jaar ontwikkeld zijn met alle regelementen er bij.
WAAROM ?
Nu , op de grond zal dan té weinig plek in landen als Nederland zijn om te rijden of te parkeren voor alle inwoners en zeker niet als de bevolking Nu 18.000.000 inwoners dan uitgebreid in met de vaart waarmee dat nu gaande is.
Nederland is duidelijk een dik overbevolkt land met drie mensen op een vierkante meter.
quote:Daimler wil tienduizend autonome taxi's produceren
Daimler wil tegen 2021 zo'n tienduizend autonoom rijdende auto's uitbrengen voor taxidoeleinden. In eerste instantie moeten de 'robottaxi's' in de Verenigde Staten en Europa in gebruik genomen worden.
De autonome voertuigen waar Daimler samen met het eveneens Duitse Bosch aan werkt, bevinden zich nu nog in de testfase, maar de productie moet 'snel' beginnen. Dat maakt Michael Hafner tegenover Automobilwoche bekend. Hafner is bij Daimler verantwoordelijk voor het project om autonome voertuigen te maken. Daimler en Bosch werken sinds twee jaar aan de technieken en willen in de tweede helft van dit jaar onder andere tests uitvoeren in de Amerikaanse staat Californië met een vloot auto's.
Daimler onderhandelt met verschillende steden over de invoering van een taxidienst met autonome auto's. Na de VS en Europa moet een introductie in China volgen, zo is het plan. Daimler en Bosch maken bij hun implementatie gebruik van het platform van Nvidia en zetten radar, video, ultrasoonsensoren en lidar in.
De ontwikkelteams van Bosch en Daimler werken in het Duitse Stuttgart en rond Sunnyvale in Californië aan de technieken. In de Amerikaanse regio heeft Daimlers bedrijfsonderdeel Mercedes-Benz al sinds 2014 toestemming om autonoom rijden te testen. Sinds 2016 geldt dat ook voor de Duitse regio Sindelfingen/Böblingen.
Daimler streeft naar snelle invoering van volledige autonome mobiliteit op SAE-niveau 4 en 5. Het bedrijf heeft onder andere concurrentie van Alphabets Waymo, dat ook streeft naar snelle invoering van autonome taxi's.
bron: https://tweakers.net/nieuws/150408/daimler-wil-tienduizend-autonome-taxis-produceren.html
Of zoals Theodore Roosevelt zei "Ik stap nooit in een auto, een paard is veel veiliger en betrouwbaarder".quote:‘Autonome auto's zijn rijdende doodskisten', aldus Donald Trump
Zelfrijdende auto's vindt Amerikaans president Donald Trump helemaal niets, zo blijkt. Hij noemt ze ‘oncontroleerbare rijdende doodskisten’ en zou er nooit van zijn leven in willen stappen.
De Amerikaanse nieuwssite Axios voert vier anonieme bronnen op tegen wie Trump gezegd zou hebben dat hij autonome auto's een gevaar vindt voor de samenleving. ,,Ja, ze zijn cool", meldde de Amerikaanse president over autonome auto's onlangs tegen een enthousiaste Tesla-rijder. ,,Maar stel je voor dat je achterin zo'n auto zit en plotseling begint deze te slingeren in een bocht en je kunt dat verdomde ding niet tot stilstand brengen? Ik zou nooit in een autonome auto stappen.”
Trump deed deze uitspraken als privé-persoon, maar hij staat ook volgens andere Amerikaanse media al langer bekend als tegenstander van autonome auto's. Zijn antipathie staat vreemd genoeg haaks op de vrijheid die Amerikaanse bedrijven krijgen om te oefenen met de technologie in diverse Staten. Ook vreemd: Trump koos ooit innovatiepionier Elon Musk als adviseur met betrekking tot de toekomst van nieuwe technologieën. Toch is zijn mening redelijk in lijn met die van het Amerikaanse volk: meer dan 70 procent van de Amerikanen weigert naar eigen zeggen net als hun president in een autonome auto te stappen.
bron: https://www.ad.nl/auto/autonome-auto-s-zijn-rijdende-doodskisten-aldus-donald-trump~a5588d7f/
Uber is alweer achterhaald, te laat met de beursgang dusquote:
Ik wil daar nog een topic over beginnen, de verregaande automatisering. Naar verwachting verdwijnen er gewoon heel veel banen en komt er niks voor terug. Nieuws misschien het juiste platform voor?quote:Op zaterdag 30 maart 2019 07:26 schreef MaGNeT het volgende:
Een klein beetje offtopic maar ook in andere branches waar nu nog veel mensen werkzaam zijn verwacht ik concurrentie:
Deze reeks loopt daar al jaren over: NWS / De geautomatiseerde maatschappij #4 ... the birth of AI.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 13:51 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Ik wil daar nog een topic over beginnen, de verregaande automatisering. Naar verwachting verdwijnen er gewoon heel veel banen en komt er niks voor terug. Nieuws misschien het juiste platform voor?
Aaah, dank je wel.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 13:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Deze reeks loopt daar al jaren over: NWS / De geautomatiseerde maatschappij #4 ... the birth of AI.
quote:Volkswagen gaat zelfrijdende e-Golf-auto's laten rijden op testtrack in Hamburg
Autofabrikant Volkswagen gaat elf zelfrijdende exemplaren van zijn elektrische e-Golf-auto testen op een door de gemeente aangelegd circuit in Hamburg. De testweg is open voor elke fabrikant en de Duitse fabrikant is de eerste die er gebruik van gaat maken.
Het gaat om auto's die op 'level 4' autonoom kunnen rijden, maar er zal wel een chauffeur in zitten. De test is in eerste instantie op een stuk weg van drie kilometer, maar de hele track zal negen kilometer worden, met daarin 37 verkeerslichten en een brug die via 802.11p, de wifi-variant voor communicatie tussen auto's en infrastructuur op 5,9GHz, kunnen communiceren. Die communicatie werkt vanaf volgend jaar, zegt Hamburg.
De e-Golf-exemplaren hebben veertien camera's, zeven radars en elf laserscanners aan boord om de omgeving in kaart te brengen. Volkswagen claimt dat het equivalent van de rekenkracht van vijftien laptops in de achterbak aanwezig is om de 5GB aan data per minuut te verwerken. Bovendien benadrukt de fabrikant dat het alle privacywetten in acht neemt bij de test.
Volkswagen wil met de test uiteindelijk over een paar jaar 'producten voor de geautomatiseerde transport van goederen en personen' op de markt gaan brengen.
quote:De rijdende robot
De manier waarop de mens zich verplaatst zal in de toekomst drastisch veranderen. Het duurt niet lang meer voordat de zelfrijdende auto de weg opgaat. Komen deze autonome voertuigen straks ook de stad in? Welke morele dilemma’s vloeien voort uit deze radicale transitie?
Al jaren wordt over de komst van autonoom rijdende, en zelfs vliegende, auto’s gefantaseerd. Deze zelfrijdende voertuigen zouden de mobiliteit in de stad volledig op de schop gooien. Als we de industrie moeten geloven staan we aan de vooravond van een revolutie en blijft het niet bij die fictie.
Straks bezitten mensen geen auto’s meer, maar delen ze. De zelfrijdende auto is een robot met vier wielen, die zich steeds autonomer verplaatst en permanent communiceert via 5G-netwerken. Net als de mobiele telefoon: op afstand te volgen én manipuleren…
Bedankt! Ga ik zeker kijken!quote:Op zondag 7 april 2019 20:20 schreef Tourniquet het volgende:
Vanavond in Tegenlicht (NPO2 21:05 uur):
https://www.vpro.nl/progr(...)rijdende-robot.html#
[..]
Daar gaat Uber kapot aan, er zullen veel bedrijven zijn die zelfrijdende autos gaan exploiteren ,quote:Op zondag 7 april 2019 20:20 schreef Tourniquet het volgende:
Vanavond in Tegenlicht (NPO2 21:05 uur):
https://www.vpro.nl/progr(...)rijdende-robot.html#
[..]
Daarom is Uber zeker ook bezig met zelfrijdende auto’squote:Op zondag 7 april 2019 20:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Daar gaat Uber kapot aan, er zullen veel bedrijven zijn die zelfrijdende autos gaan exploiteren ,
Ook parkeer garages zullen leeg komen te staan
Alleen Google weet waar iedereen is
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |