Het gaat er niet om wat ik wil dat er gebeurt.quote:Op vrijdag 16 februari 2018 16:30 schreef DevFreak het volgende:
Goed idee, laten we onszelf overbodig maken.
Ik ben nu bezig met mijn groot rijbewijs want het is altijd mijn grote droom geweest om buschauffeur te worden. Maar dat moet ik dan ook maar vergeten?
Flikker toch op man.
Schaamteloos om zoveel mensen naar huis te sturen uit puur winstbejag, vind je niet? Bedrijven hebben ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid.quote:Op vrijdag 16 februari 2018 16:33 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het gaat er niet om wat ik wil dat er gebeurt.
Het gaat er om wat ik verwacht dat er gebeurt.
Het beroep van "chauffeur" heeft naar mijn idee z'n langste tijd gehad, of dat nu voor een taxi, vrachtwagen, bus of touringcar is.
Voertuigen zullen zelf kunnen rijden, dan is een chauffeur niet meer nodig.
Uber heeft al 24.000 Volvo XC90's besteld om er een zelfrijdende vloot van te maken.
https://www.theverge.com/2017/11/20/16678578/uber-volvo-xc90-suv-driverless-cars
En die doen dat niet zomaar.
25 tot 50% van de kosten voor personenvervoer en transport gaan op aan chauffeurskosten.
De hoefsmid kwam ook thuis te zitten toen steeds meer paard-en-wagens vervangen werden door automobielen.quote:Op vrijdag 16 februari 2018 16:37 schreef DevFreak het volgende:
[..]
Schaamteloos om zoveel mensen naar huis te sturen uit puur winstbejag, vind je niet? Bedrijven hebben ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Waarom in hemelsnaam moet ik over 15-20 jaar thuis gaan zitten? En dan wat? Wat heeft het leven nog voor zin als rekenaars alles over nemen?
Het beroep van chauffeur is toch iets anders.quote:Op vrijdag 16 februari 2018 16:39 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De hoefsmid kwam ook thuis te zitten toen steeds meer paard-en-wagens vervangen werden door automobielen.
De fabrieksmedewerker toen hij vervangen werd door robots.
Het is wat het is.
En van die 15-20 jaar zou ik 10 tot 15 jaar maken.
Het gaat er komen, je stopt het niet.quote:Op vrijdag 16 februari 2018 16:42 schreef DevFreak het volgende:
[..]
Het beroep van chauffeur is toch iets anders.
Ik bezorg momenteel ook pakketjes, omdat ik het leuk vind om te doen. Vergis je niet: ik ben software engineer geweest. Ik besluit niet voor Jan Lul om wat anders te gaan doen.
Ik ben zelf van mening dat de regering haar verantwoordelijkheid moet gaan nemen en er een stokje voor moet steken dat tienduizenden mensen straks zonder werk komen te zitten. Het gaat namelijk steeds verder en verder. Totdat je het punt bereikt dat je je bed niet meer uit hoeft. Hoe ver willen we als maatschappij gaan?
Milieubewust elektrisch/op waterstof rijden en nieuwe technische snufjes zijn tot daar aan toe maar zelfrijdende auto's gaan echt te ver.
ja en dat bedoel ik dus, de overheid moet verantwoordelijkheid gaan nemen want anders voorspel ik een héél vervelende, saaie toekomst waarbij rekenaars het meeste werk doen voor ons. Een dagbesteding hebben is belangrijk.quote:Op vrijdag 16 februari 2018 16:48 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het gaat er komen, je stopt het niet.
Al zouden de klassieke taxi-bedrijven ouderwets chauffeurs in dienst houden, dan gaan nieuwkomers als Uber, die markt langzamerhand verdringen met zelfrijdende voertuigen.
Voor pakket- en maaltijdbezorgers zie ik ook concurrentie opdoemen:quote:Op vrijdag 16 februari 2018 16:49 schreef DevFreak het volgende:
[..]
ja en dat bedoel ik dus, de overheid moet verantwoordelijkheid gaan nemen want anders voorspel ik een héél vervelende, saaie toekomst waarbij rekenaars het meeste werk doen voor ons. Een dagbesteding hebben is belangrijk.
5 - 10 jaar is echt niet haalbaar.quote:Op vrijdag 16 februari 2018 16:52 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je verwacht over 5 tot 10 jaar dood te zijn?
Ja dit gaat de grootste drempel zijn.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 15:15 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Lekker dan stap je in zo'n leending blijkt dat er een roker net voor je uitgestapt was ..![]()
![]()
![]()
Gaat nooit werken dus!
Want vele rokers houden alleen rekening met zichzelf.
Dus de enige optie is ZELF je eigen auto kopen leasen oid.
Of je deze nu zelf rijdt of dat je de software dat laat doen is punt twee.
Voor een deel van de bevolking wel ja.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 15:16 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Ja dit gaat de grootste drempel zijn..
Er zal uiteraard een rookverbod gelden in zelfrijdende auto's.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 15:15 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Lekker dan stap je in zo'n leending blijkt dat er een roker net voor je uitgestapt was ..![]()
![]()
![]()
Gaat nooit werken dus!
Want vele rokers houden alleen rekening met zichzelf.
Dus de enige optie is ZELF je eigen auto kopen leasen oid.
Of je deze nu zelf rijdt of dat je de software dat laat doen is punt twee.
Marginaal.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 15:17 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
[..]
Voor een deel van de bevolking wel ja.
Ik weet er ook wel een paarquote:Op zaterdag 24 februari 2018 15:22 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Er zal uiteraard een rookverbod gelden in zelfrijdende auto's.
En daag me nu niet uit om manieren te bedenken om dat te handhaven
Ik denk dat ook niemand beweert dat je het in 5 jaar gaat veranderen en iedereen uit z'n privé-voertuig jaagt.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 15:24 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Marginaal.
Grootste drempel gaat zijn dat de mensheid bezit nog in een hoog vaandel heeft staan. Dat ga je echt niet binnen 5 jaar veranderen.
Ik denk dat het een aanzienlijk deel is denk aan COPD patiënten maar ook mensen met allergieën.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 15:24 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Marginaal.
Grootste drempel gaat zijn dat de mensheid bezit nog in een hoog vaandel heeft staan. Dat ga je echt niet binnen 5 jaar veranderen.
Er zal (voorlopig) nog wel iemand met een rijbewijs in moeten zitten vermoed ik. Dus dat kan wellicht niet.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 15:31 schreef MaGNeT het volgende:
Die groep zal als eerste gebruik gaan maken van deze nieuwe autovloot.
In de testfase zeker.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 15:34 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Er zal (voorlopig) nog wel iemand met een rijbewijs in moeten zitten vermoed ik. Dus dat kan wellicht niet.
Ik ook hoor.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 15:31 schreef MaGNeT het volgende:
Als ik het over 10 jaar helemaal mis heb gehad mag je me aan deze topicreeks herinneren, dan ben ik de eerste die zal toegeven dat ik het fout had
Ik denk 50. Zodat we dat inderdaad niet meer meemaken. Het is echt een omslag voordat men "zijn wagen" wegdoet, dat ultieme stukje "vrijheid".quote:Op zaterdag 24 februari 2018 15:36 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Ik denk dat je alleen al een een overgangsfase van minimaal 10 jaar moet denken, nadat we met z'n allen autobezit als iets negatiefs gaan zien. En dat gaat nog het langst duren.
Dat is ook maar net hoe je er in staat. Vraag het aan mijn zus en ze kan niet wachtenquote:Op zaterdag 24 februari 2018 15:40 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik denk 50. Zodat we dat inderdaad niet meer meemaken. Het is echt een omslag voordat men "zijn wagen" wegdoet, dat ultieme stukje "vrijheid".
Zie het zo, het is voor mij in ieder geval een stuk mobile woonkamer.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 15:40 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik denk 50. Zodat we dat inderdaad niet meer meemaken. Het is echt een omslag voordat men "zijn wagen" wegdoet, dat ultieme stukje "vrijheid".
Er zijn altijd redenen te bedenken waarom een selectief groepje er niet in zal gaan rijden.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 15:45 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
[..]
Zie het zo het is voor mij in ieder geval een stuk mobile woonkamer.
Dus als je uit je werk in je eigen auto stapt ben je al thuis!
Stap je in een stinkende vieze leenauto dan ben je nog lang niet thuis.
* Oh ik voeg nog toe mensen met smetvrees die krijg je ook nooit in een leenauto
Ik ben ook helemaal voor hoor. Is the way to go. Maar zolang men het kan betalen blijft men het doen. Dat zal i.d.d. enkel nog voor de "happy few" zijn weggelegd op den duur.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 15:44 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat is ook maar net hoe je er in staat. Vraag het aan mijn zus en ze kan niet wachten
Ik verwacht dat autorijden sowieso minder leuk wordt zodra verzekeraars en overheid het autorijden gaan ontmoedigen, dan kan je wel zelf een auto willen houden maar de vraag is of je het nog wil betalen. Met hoge belastingen en hoge premies is er een hoop te sturen.
Misschien is een zelfrijdende Bentley straks ook wel een statussymboolquote:Op zaterdag 24 februari 2018 15:46 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik ben ook helemaal voor hoor. Is the way to go. Maar zolang men het kan betalen blijft men het doen. Dat zal i.d.d. enkel nog voor de "happy few" zijn weggelegd op den duur.
Het is meer als een select groepje het zijn vele grote groepen bijvoorbeeld COPDquote:Op zaterdag 24 februari 2018 15:46 schreef MaGNeT het volgende:
Er zijn altijd redenen te bedenken waarom een selectief groepje er niet in zal gaan rijden.
Ik heb het over de meerderheid.
Het blijft een groepje van 3,5% van de bevolking waarvan een groot deel nu ook al met de taxi of OV gaat, niet iedereen met COPD is gelijk hulpeloos, je hebt vele gradaties en ook vele verschillende (doseringen van) medicijnen.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 15:55 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
[..]
Het is meer als een select groepje het zijn vele grote groepen bijvoorbeeld COPD
COPD mannen 302.600
COPD vrouwen 290.400
Bron; https://www.volksgezondhe(...)we-gevallen-van-copd
Wat robots dan weer doen. Ik weet dat het allemaal niet te stoppen is wegens "vooruitgang" maar lekker is het allemaal niet. Wat moeten al die overbodige mensen gaan doen? Hoe voorzien zij in een bestaan? Zijn gewetensvragen. Derhalve ben ik geen groot fan van de "vooruitgang". Vooral omdat het kapitaal steeds meer concentreert. En omdat die gewetensvragen nooit bevredigend beantwoord worden. Maar dat is misschien iets voor een ander topic.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 16:19 schreef MaGNeT het volgende:
Schoonhouden idem, bekleding kiezen die slijtvast is en geen stof ophoopt en sowieso worden ze vaker schoongemaakt dan een gemiddelde privé-auto.
Ik denk dat het schoonmaken, en dan met name de binnenkant, nog wel wat banen gaat opleveren in die specifieke sectorquote:Op zaterdag 24 februari 2018 16:27 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wat robots dan weer doen. Ik weet dat het allemaal niet te stoppen is wegens "vooruitgang" maar lekker is het allemaal niet. Wat moeten al die overbodige mensen gaan doen? Hoe voorzien zij in een bestaan? Zijn gewetensvragen. Derhalve ben ik geen groot fan van de "vooruitgang". Vooral omdat het kapitaal steeds meer concentreert. Maar dat is misschien iets voor een ander topic.
Ik kan me meer ontwikkelingen herinneren waar niemand op leek te zitten wachten.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 21:34 schreef Lospedrosa het volgende:
Vliegtuigen kunnen al jaren zelf vliegen.
Maar je ziet best nog veel piloten.
Maar ik geloof met deze snelheid van ontwikkelingen in de stelling dat de zelfrijdende auto er heel snel is. Of we het willen is een 2e
Voor mij persoonlijk helemaal prima. Zolang er maar uitlaatkleppen in het leven blijven. Ik houd van autorijden als het hard mag, misschien meer circuits. Ook van motorrijden.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 21:40 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik kan me meer ontwikkelingen herinneren waar niemand op leek te zitten wachten.
Er gaan altijd enkele jaren van acceptatie overheen maar je zal waarschijnlijk, net als ik, een keer in een zelfrijdende auto zitten.
Uh wat? Bij de meeste van die dingen was het juist dat niemand kon voorspellen hoe groot het zou worden.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 21:40 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik kan me meer ontwikkelingen herinneren waar niemand op leek te zitten wachten.
Het internet, de GSM, de smartphone, de spaarlamp, de auto (!), het vliegtuig, etc.
De metro in Rotterdam kan al vele decennia zonder bestuurder rijden. De reden dat hij daar toch zit, is dat het mensen een gevoel van veiligheid geeft.quote:Op vrijdag 16 februari 2018 16:33 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het gaat er niet om wat ik wil dat er gebeurt.
Het gaat er om wat ik verwacht dat er gebeurt.
Het beroep van "chauffeur" heeft naar mijn idee z'n langste tijd gehad, of dat nu voor een taxi, vrachtwagen, bus of touringcar is.
Voertuigen zullen zelf kunnen rijden, dan is een chauffeur niet meer nodig.
Uber heeft al 24.000 Volvo XC90's besteld om er een zelfrijdende vloot van te maken.
https://www.theverge.com/2017/11/20/16678578/uber-volvo-xc90-suv-driverless-cars
En die doen dat niet zomaar.
25 tot 50% van de kosten voor personenvervoer en transport gaan op aan chauffeurskosten.
Als je nu een opleiding tot chauffeur doet met de gedachte dat je dat de rest van je carrière kan gaan doen, denk ik dat je bedrogen uitkomt. Het zal niet het eerste beroep zijn dat uitsterft.
Waarom zit er een stuur in en zo?quote:Op zaterdag 24 februari 2018 14:29 schreef MaGNeT het volgende:
Een overzicht van bedrijven die zich bezighouden met "driverless cars" en hun voortgang hierin:
https://www.techworld.com/picture-gallery/data/-companies-working-on-driverless-cars-3641537
En nog een interessant filmpje van wat zo'n auto inmiddels (november 2017) kan:
Omdat de tests gedaan worden met omgebouwde fabrieksauto's met een lelijk uitziend systeem op het dak, zoals dat gaat bij testsquote:Op zaterdag 24 februari 2018 22:07 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Waarom zit er een stuur in en zo?
Nog steeds een weinig sexy hondehok. Daar is niet nagedacht over het interieur. Dat ding is zelfrijdend. Zorg dan dat de inzittenden de ruimte hebben iets anders te doen. Plek om hun laptop neer te zetten en eraan te werken, en comfortabeler stoelen. Een groot tv-scherm. Een love-seat misschien. Koelkast.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 22:10 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Omdat de tests gedaan worden met omgebouwde fabrieksauto's met een lelijk uitziend systeem op het dak, zoals dat gaat bij tests
De volgende generatie zal geen stuur meer hebben, zoals GM dat vanaf 2019 wil gaan leveren:
https://www.theverge.com/2018/1/12/16880978/gm-autonomous-car-2019-detroit-auto-show-2018
[ afbeelding ]
Zal voor binnenlandse ritten in NL niet vaak voorkomen. De app weet je ophaallocatie en bestemming en ik verwacht dat ze dan een auto sturen die voldoende geladen is voor de rit.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 23:59 schreef Glijdt_licht het volgende:
Ik zie een zelfrijdende auto als elektrische auto die indien bijna leeg naar een laadstation rijdt waar jij opzich kunt overstappen in een 'volle'.
Mja ik bedoelde dus als je bv van Amsterdam naar Milaan gaat, dat je dan in Venlo, Mannheim en Luzern overstapt.quote:Op zondag 25 februari 2018 00:03 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zal voor binnenlandse ritten in NL niet vaak voorkomen. De app weet je ophaallocatie en bestemming en ik verwacht dat ze dan een auto sturen die voldoende geladen is voor de rit.
Leeuwarden - Maastricht kan nog wel spannend worden
Waarom zou je vantevoren in de app je (eind)bestemming op willen geven, en/of de route? Ik bedoel, is het strand bij Scheveningen vol, dan rij je door naar Noordwijk, Zandvoort, Schoorl tot je een plekje vindt op Texel of zo.quote:Op zondag 25 februari 2018 00:03 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zal voor binnenlandse ritten in NL niet vaak voorkomen. De app weet je ophaallocatie en bestemming en ik verwacht dat ze dan een auto sturen die voldoende geladen is voor de rit.
Leeuwarden - Maastricht kan nog wel spannend worden
Je spullen kun je apart op transport sturen.quote:Op zondag 25 februari 2018 00:43 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Mja ik bedoelde dus als je bv van Amsterdam naar Milaan gaat, dat je dan in Venlo, Mannheim en Luzern overstapt.
Wellicht kunnen al je spullen in een 'zeecontainer bak van 2x1m', een machine zet deze bak van de ene in de andere auto. Ondertussen pis jij en vreet je een kapsalon.
En daarna weer gas.
Al lijkt het me wel donderssaai.
Maar autorijden gaat ben ik bang worden wat paardrijden nu is geworden. Voor een klein deel van de bevolking, waarbij alleen de elite eigen paarden, euh auto's heeft.
Met deze quote ga ik je over 10 jaar om de oren slaanquote:Op zondag 25 februari 2018 01:58 schreef leolinedance het volgende:
Gaat er wel komen, maar pas over 50 jaar. Kijk hoe langzaam de ontwikkeling gaat. Elektrisch rijden doen we amper, op waterstof zeer zelden. De initiatieven tot autonoom rijden tot nu toe lijken ook niet bepaald succesvol.
Vergeet niet dat de complete infrastructuur erop aangepast dient te worden. Daarnaast zullen er de komende 30 jaar en langer nog gewoon 'domme' auto's met chauffeur rond blijven rijden. Dat moet allemaal wel samen gaan.
Bron: https://www.zelfrijdendvervoer.nl/ondernemen/2018/02/16/zelfrijdende-autos-maken-autobezit-in-toekomst-overbodigquote:HET EINDE VAN AUTOBEZIT IN ZICHT; FEIT OF FABEL, WAT DENK JIJ?
In 2030 gaat 95% van alle verplaatsingen van personen (VS) via aanbieders van vervoer op afroep. Deze aanbieders hebben straks zelfrijdende, elektrische taxi wagenparken waarmee ze reizigers een betere, veiligere en snellere service kunnen bieden tegen een prijs die tien keer lager is dan de prijs die we vandaag betalen voor vervoer met onze eigen auto. Dit is de conclusie van een onlangs verschenen rapport van RethinkX, een Amerikaans adviesbureau. Daarmee bespaart de gemiddelde Amerikaanse familie meer dan $5,600 per jaar aan vervoerskosten.
Een van die aanbieders is straks Tesla, als het aan Elon Musk ligt. Hij verwacht dan zijn auto's al eind dit jaar autonoom van de ene stad naar een andere kunnen rijden en dat we er over twee jaar in kunnen 'slapen'. Dit zegt hij in een recent TEDx interview. Hij is er 100% van overtuigd dat de zelfrijdende auto's straks gedeeld worden. Al is het alleen met familie of vrienden. Anders dan Lyft baas John Zimmer denkt Musk dat er nog wel mensen zullen zijn die een autonome auto zullen bezitten en die een stuk van de kosten terugverdienen door de auto in te zetten als taxi. Logische visie natuurlijk van een autofabrikant.
In recent verschenen onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) worden twee scenario's geschetst op weg naar de autonome auto. Een beschrijft een geleidelijke transitie, waarbij de meeste mensen nog graag een eigen voertuig bezitten. Ze delen het voertuig alleen binnen het eigen huishouden. In het andere scenario wordt voertuig-delen – zowel het bezit als het gebruik – volledig vanzelfsprekend. Het onderzoek stelt dat er veel factoren zijn die zullen bepalen welk scenario in werking gesteld wordt. Bijvoorbeeld de wil van de consument om de eigen auto op te geven en zelfrijdend te omarmen, de snelheid van ontwikkeling van automerken, beleid van overheden.
Over de wil van consumenten en het geloof in verandering, heeft de Telegraaf net de mening van de lezers gepeild. Conclusie van iets meer dan 800 lezers: deze mensen geloven er niks van en verwijzen dit toekomstbeeld naar het rijk der fabelen. Ze maken zich zorgen om hacken, vinden een mix van zelfrijdend en niet zelfrijdend gevaarlijk en geloven niet dat deze technologie file's kan oplossen. Respondenten beschrijven hun relatie met autorijden als volgt: "En een auto delen is heel intiem, net als het delen van je bed.” Ook denkt maar een kleine minderheid dat hij zelf de eigen auto zal opgeven voor een zelfrijdende auto of een systeem van autodelen. „Eigen mobiliteit betekent vrijheid. Ik denk niet dat we dat snel gaan opgeven.”
De hamvraag is of dit een 'Ford momentje' is: "vraag wat mensen willen en ze willen een sneller paard" of dat men straks inderdaad massaal blijft vasthouden aan het zelf besturen en bezitten van de eigen auto. Keuzes die straks gemaakt worden zullen sterk afhangen van de beschikbare alternatieven, de prijs en het gemak.
Maar ook van het beleid dat de overheid en de steden zullen voeren op gebied van autobezit. De wethouders van de vier grote steden pleitten in het NRC en AD voor 'minder auto's, meer fiets en OV' en geven aan we moeten zoeken naar diensten gericht op gebruik ipv bezit. Een groep VVD bestuurders doet dit echter af als 'modieus wensdenken' en stelt dat de auto van belang is en blijft. Ook als deze zelfrijdend wordt. Daar volgden maar liefst vier stevige lezersbrieven. Een briefschrijver zegt over Amsterdam "70 procent van de huishoudens heeft hier überhaupt geen auto. De zogenaamde vrijheid van de autorijder om overal te parkeren gaat hier rechtstreeks ten koste van de bewegingsvrijheid van andere mensen."
Als we deze auto niet meer bezitten, maar wel gebruiker voor de noodzakelijke ritten, of ritten waarbij ander vervoer een veel slechtere optie is, dan kan dit al heel veel schelen (ruimte, file's, uitstoot). De potentie van auto- en ritten delen is groot en het kan zeker wel een gamechanger zijn. Volgens een ander recent onderzoek, is delen zelfs een voorwaarde om te zorgen dat zelfrijdende elektrische auto daadwerkelijk CO2 en ruimte bespaart. Wellicht moeten we niet in een klap van de auto af, maar wel zo snel mogelijk het aantal auto's decimeren, en elektrisch maken. Zo rijden we een goede zelfrijdende toekomst tegemoet.
quote:Volgens Uber-topman Dara Khosrowshahi is het particulier bezit van een auto in de toekomst niet langer noodzakelijk. De Amerikaanse internetonderneming zet op dit moment flink in op de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Door in de toekomst gebruik te maken van auto’s zonder chauffeur, kan de prijs van de taxiritten volgens de topman verder omlaag en is het niet langer interessant om zelf nog een auto aan te schaffen.
In het FD vertelt Khosrowshahi dat hij wil dat mensen in de toekomst zelf geen auto meer kopen. Volgens hem moeten Uber-ritten goedkoper worden, zodat het voor klanten nog aantrekkelijker wordt om in te stappen. Die prijs kan echter alleen zakken door in de toekomst zelfrijdende auto’s aan te bieden.
Platform
Uber is bovendien niet van plan om zich te beperken tot het aanbieden van taxiritten alleen. De topman wil in de toekomst ook een belangrijke speler worden op gebied van openbaar vervoer en vrachtvervoer. Khosrowshahi wil van Uber een platform maken waarop een groot aantal vervoersdiensten en -middelen worden aangeboden.
De Amerikaanse internetonderneming is op dit moment volop in het nieuws, onder meer vanwege de rechtszaak met rivaal Waymo. Er kwam vorige week een abrupt einde aan die rechtszaak. De zaak ging over diefstal van intellectueel eigendom door de start-up Otto, die door Uber is overgenomen. De startup richt zich op zelfrijdende vrachtwagens. Uber schikte in deze zaak en betaalt 245 miljoen dollar (200 miljoen euro) aan eigen aandelen aan Waymo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |