abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_177123674
Toen ik gister onder de vloer was zag ik dat er een behoorlijke hoeveelheid schimmel zit in de hoek van de achtergevel bij de buren. Dit moet natuurlijk aangepakt worden.

Het is een oud huis (1910) met fundering op staal, wat inhoudt dat er een zeer ondiepe kruipruimte is (gemiddeld zo'n 25 centimeter onder de vloerbalken). Om +- elke meter staat er een stapeltje stenen om de vloerbalken te ondersteunen (sommige stapeltjes liggen los, anderen hebben de balk er wel op rusten). De bodem bestaat uit zand. Het zand is vochtig en koud met grondwater ongeveer 50 centimeter onder de bodem. Ik heb geen plassen water gezien.

Ik heb aan de achterkant van het huis een ventilatierooster zitten voor de kruipruimte. Aan de voorkant van het huis zitten sleuven in de gevel tot in de kruipruimte. Er is geen spouwmuur. Eerste actie zal denk ik zijn om te controleren dat de sleuven niet verstopt zitten zodat het goed kan ventileren.

Wat kan ik verder nog doen om van het vochtige klimaat in de kruipruimte op te lossen. De stenen kolommen maken het lastig om hier een zeil uit te leggen dat verdamping uit de bodem tegengaat. Zou actieve ventilatie hierin kunnnen helpen? Actief de kruipruimte afzuigen? Is een luchtontvochtiger een beter idee?

Daarnaast moeten natuurlijk de zwammen weggehaald worden, maar dat heeft nog niet zoveel zin zolang het klimaat geschikt is voor verdere schimmelgroei.

Welke opties ben ik hier nog vergeten?
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_177123998
Je kan schelpen of drijvend isolatiemateriaal in laten spuiten. Dan blijft de kruipruimte droger en zal de schimmel dus geen kans hebben.
pi_177124010
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 09:41 schreef nanuk het volgende:
.
Heb ik ook over zitten denken, probleem is dat het al zo enorm ondiep is en ik er dan helemaal niet meer in kan.
a decent omelette.
pi_177124019
Voldoende ventilatie is belangrijk
pi_177124021
quote:
2s.gif Op maandag 12 februari 2018 09:43 schreef nightsleeper het volgende:

[..]

Heb ik ook over zitten denken, probleem is dat het al zo enorm ondiep is en ik er dan helemaal niet meer in kan.
Met kunststof korrels kan je ze opzij duwen en als het ware door die laag heen zwemmen claimen ze.
pi_177124070
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 09:44 schreef nanuk het volgende:

[..]

Met kunststof korrels kan je ze opzij duwen en als het ware door die laag heen zwemmen claimen ze.
Dat is leuk als je genoeg ruimte hebt. Als je kruipruimte al zo ondiep is dat je niet eens kan omkeren tussen op je rug of buik liggen wordt het een ander verhaal natuurlijk. Bovendien kun je dan echt totaal niet meer zien waar je bent en nou ben ik niet heel erg claustrofobisch aangelegd, dat idee vind ik toch een beetje griezelig.
a decent omelette.
pi_177124109
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 09:44 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Voldoende ventilatie is belangrijk
Dat snap ik. Zoals ik in mijn OP al aangeef zit er een ventilatierooster aan de achterkant van het huis (dichtbij de schimmelplekken) en aan de voorkant van het huis zitten sleuven tot in de kruipruimte. Zou dat dan niet genoeg zijn?
a decent omelette.
pi_177124234
quote:
Vochtige kruipruimte met schimmel
Of je vertelt je moeder dat ze nu toch echt uit jouw huis weg moet en naar een verzorgingstehuis moet verhuizen.
pi_177124714
Als het in een hoek zit dan zit daar de oorzaak mogelijk ook, regeninslag door dat rooster of lekwater uit riool of van de buren of van buiten. Of is het condens? Dus dat die hoek sowieso kouder is vanwege een halletje of zo erboven?

Hoe vaak moet je nog in die kruipruimte zijn? Ik ken huizen zonder kruipruimte of een kruipruimte vol PUR.
pi_177125846
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 10:29 schreef nanuk het volgende:
Als het in een hoek zit dan zit daar de oorzaak mogelijk ook, regeninslag door dat rooster of lekwater uit riool of van de buren of van buiten.
Lijkt me inderdaad dat de oorzaak eerder van buiten af (regen of lekkage) dan in de kruipruimte moet worden gezocht. Als die oorzaak is opgespoord en verholpen, kan het vocht wel vanzelf wegtrekkken.

Overigens kan het bestaan van schimmels, een disaster betekenen als het om de huiszwam gaat; die vreten alle houtwerk, tot boven aan toe, aan en op:

https://www.murenvochtig.nl/schimmel-in-huis/huiszwam
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 12 februari 2018 @ 11:44:10 #11
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177126117
quote:
5s.gif Op maandag 12 februari 2018 09:13 schreef nightsleeper het volgende:
Het is een oud huis
Het meeste vocht komt van boven.. meestal waait het water onder de goten door, of is er een hemelwaterafvoer verstopt of lek.. Vogels die een nest op een bepaalde plek hebben.. etc..

Dat is meestal de oorzaak van een vochtige kruipruimte.. en meestal kom je er pas achter als je door de vloer gaat omdat ie rot is..

(heb precies hetzelfde aan de hand gehad bij een kennis.. enkel bij bepaalde fijne regen en tegelijk een bepaalde wind, lekte het.. dat duurde dus ook even voor we de oorzaak hadden, en die situatie was dus ook al jaren, misschien zelfs wel vanaf de bouw..)
pi_177128148
quote:
14s.gif Op maandag 12 februari 2018 11:44 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Het meeste vocht komt van boven.. meestal waait het water onder de goten door, of is er een hemelwaterafvoer verstopt of lek.. Vogels die een nest op een bepaalde plek hebben.. etc..

Dat is meestal de oorzaak van een vochtige kruipruimte.. en meestal kom je er pas achter als je door de vloer gaat omdat ie rot is..
Hoe zou dat water dan precies in de kruipruimte terechtkomen? Ik heb geen spouwmuur he, dus tussen de muur lijkt me onlogisch (dan zou dat wel zichtbaar zijn geweest op de muur.
a decent omelette.
  maandag 12 februari 2018 @ 13:19:57 #13
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177128432
quote:
5s.gif Op maandag 12 februari 2018 13:09 schreef nightsleeper het volgende:

[..]

Hoe zou dat water dan precies in de kruipruimte terechtkomen? Ik heb geen spouwmuur he, dus tussen de muur lijkt me onlogisch (dan zou dat wel zichtbaar zijn geweest op de muur.
Dat kan op 1001 mogelijkheden.. je kan aan de ene hoek een lekkage hebben en 15 meter verderop lekt het omdat het langs een balk drupt bijvoorbeeld..
En het hoeft ook maar een klein beetje te zijn.. maar als het jaar in jaar uit steeds een beetje is merk je het bijna niet..

Ik heb ook een keer een dak gezien waar er niet genoeg oversteek op een kimgoot zat.. dat zijn van die dingen die je alleen met wat geluk vind.. omdat het zich maar af en toe voordoet in heel kleine mate.. (druppen aan de pannen die naar binnen waaiden)
pi_177129666
quote:
14s.gif Op maandag 12 februari 2018 13:19 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Dat kan op 1001 mogelijkheden.. je kan aan de ene hoek een lekkage hebben en 15 meter verderop lekt het omdat het langs een balk drupt bijvoorbeeld..
En het hoeft ook maar een klein beetje te zijn.. maar als het jaar in jaar uit steeds een beetje is merk je het bijna niet..

Ik heb ook een keer een dak gezien waar er niet genoeg oversteek op een kimgoot zat.. dat zijn van die dingen die je alleen met wat geluk vind.. omdat het zich maar af en toe voordoet in heel kleine mate.. (druppen aan de pannen die naar binnen waaiden)
Hmm, het zou kunnen dus. Gevoelsmatig denk ik dat het gewoon vocht is die uit de grond optrekt. Het zand is ook overal erg vochtig. Mijn broek was ook helemaal doorweekt doordat ik er enige tijd op heb gelegen. Als het door lekkage was zou je verwachten dat het misschien niet zo gelijk verspreid zou zijn.

Ik zoek eigenlijk nu tips wat ik nu het beste kan doen, het vocht moet daar weg. Volgens mij kan het prima ventileren daar maar dat zal ik nog even verder bekijken. Gezien de hoeveelheid vocht denk ik aan - in ieder geval tijdelijk - een actieve luchtontvochtiger.

Ik maak me ook zorgen dat het mogelijk wel eens huiszwam zou kunnen zijn. Ik heb het niet heel goed kunnen bekijken, maar het zag er in mijn ogen een beetje rood-geel uit en als ik mijn lampje erop scheen zag ik het ook op verschillende plekken glinsteren, zag ook witte plekken en er lag een soort wittig schuim op het zand. Moet nog een keer goed kijken en een foto maken.

Zou het wellicht nog zin hebben om in het zand een kuil te graven van bijvoorbeeld een meter diep, daar komt dan water in te staan. Als ik daar een dompelpompje in leg en dat water wegpomp het riool in, zal het zand daar droger van worden toch?
a decent omelette.
  maandag 12 februari 2018 @ 14:22:13 #15
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177129997
quote:
2s.gif Op maandag 12 februari 2018 14:11 schreef nightsleeper het volgende:
Zou het wellicht nog zin hebben om in het zand een kuil te graven van bijvoorbeeld een meter diep, daar komt dan water in te staan. Als ik daar een dompelpompje in leg en dat water wegpomp het riool in, zal het zand daar droger van worden toch?
Daar zou ik wel mee oppassen... dat is een soort van bronbemaling en dat vind je fundering ook niet heel fijn..

Beter is om de oorzaak te achterhalen (grondwaterstand misschien, of een lekke leiding) maar de grond is ook compleet verzadigd door de regen.. dus het zou ook nog met drainage op te vangen zijn bijv..

Voor de korte termijn is vocht weghalen niet zo moeilijk.. strooi de hele ruimte vol met kattebakkorrels.. veeg ze af en toe wat heen en weer, en haal ze na een tijdje weg.. al het vocht zit daar dan in.. Maar dan komt het vocht waarschijnlijk gewoon terug..
pi_177130277
quote:
14s.gif Op maandag 12 februari 2018 14:22 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Daar zou ik wel mee oppassen... dat is een soort van bronbemaling en dat vind je fundering ook niet heel fijn..

Beter is om de oorzaak te achterhalen (grondwaterstand misschien, of een lekke leiding) maar de grond is ook compleet verzadigd door de regen.. dus het zou ook nog met drainage op te vangen zijn bijv..

Voor de korte termijn is vocht weghalen niet zo moeilijk.. strooi de hele ruimte vol met kattebakkorrels.. veeg ze af en toe wat heen en weer, en haal ze na een tijdje weg.. al het vocht zit daar dan in.. Maar dan komt het vocht waarschijnlijk gewoon terug..
Als je het over drainage hebt zou ik denk ik eens bij de buren moeten kijken. Regenwater gaat bij mij het riool in. Die pijpen zitten ook zeker niet verstopt, ik zie het regen uit de pijp zo de afvoer in mijn tuin inlopen. Die kan het water probleemloos aan (dus ook geen overstroom daar).

Goede tip van die kattenkorrels. Inderdaad geen echte oplossing, maar hopelijk voorkom ik wel verdere verspreiding van die schimmel door het nu vol te gooien terwijl ik naar de bron van het probleem zoek.

Ik denk zelf dat het gewoon hoog grondwater is overigens. Als het een kleine lekkage zou zijn zou het niet zoveel water zijn en zou de grond dat gewoon moeten opnemen lijkt me en dan zou ik niet zo'n enorme schimmelvloer hebben.
a decent omelette.
  maandag 12 februari 2018 @ 14:34:36 #17
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177130365
quote:
2s.gif Op maandag 12 februari 2018 14:32 schreef nightsleeper het volgende:
maar hopelijk voorkom ik wel verdere verspreiding van die schimmel
Azijn houd de groei van schimmel ook tegen... in een plantenspuit kun je het makkelijk aanbrengen.. ;)
pi_177130480
quote:
14s.gif Op maandag 12 februari 2018 14:34 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Azijn houd de groei van schimmel ook tegen... in een plantenspuit kun je het makkelijk aanbrengen.. ;)
Ah, daar heb ik ook wat aan. Ik ken natuurlijk wel chloor als schimmelvernietiger, maar dat is voor mijzelf ook niet zo prettig in zo'n afgesloten ruimte. Azijn kan ik nog wel verdragen.

Anyway, ik heb nu in ieder geval wat bruikbare ideeen om verder te komen. Hoop datik snel de oorzaak kan achterhalen. Vanavond plaats ik een foto van de schimmel. Hopelijk kan iemand me dan vertellen dat het toch geen huiszwam is. (please, pretty please!)
a decent omelette.
  maandag 12 februari 2018 @ 14:46:40 #19
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177130814
quote:
14s.gif Op maandag 12 februari 2018 14:38 schreef nightsleeper het volgende:

[..]

Ah, daar heb ik ook wat aan. Ik ken natuurlijk wel chloor als schimmelvernietiger, maar dat is voor mijzelf ook niet zo prettig in zo'n afgesloten ruimte. Azijn kan ik nog wel verdragen.

Anyway, ik heb nu in ieder geval wat bruikbare ideeen om verder te komen. Hoop datik snel de oorzaak kan achterhalen. Vanavond plaats ik een foto van de schimmel. Hopelijk kan iemand me dan vertellen dat het toch geen huiszwam is. (please, pretty please!)
Azijn is ook wel kut hoor.. maar goed het is te doen..
iig succes!
pi_177136486
Kan je een foto plaatsen van de schimmel? Waar zit de schimmel precies op? Op hout of op steen? Is er echt sprake van zwammen?
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_177138813
Ik heb een paar foto's gemaakt. Helaas zijn ze niet zo goed geworden, wegens gebrek aan licht, het feit dat ik een lamp en een telefoon tegelijk moest vasthouden en het feit dat ik niet met de telefoon verder in de kruipruimte wilde gaan (omdat je dat onmogelijk schoon houdt).

Heb de foto's geupload naar mijn STACK: https://martijntje.stackstorage.com/s/NB5gLIwzJLOvyvu

Eerste vijf foto's zijn van voor het spuiten met azijn, de laatste drie van erna (dus het is een stuk donkerder.

Ik heb gekeken en het lijkt wel prima te ventileren in de kruipriumte, dus dat zal de oorzaak niet zijn. Buren waren niet thuis dus ik kon ze niet vragen hoe die hoek er bij hen uitziet.
a decent omelette.
pi_177138974
Naar, naar, naar... ;(

Ik hoop dat het allemaal meevalt. Succes met de oplossing!
Laat die handjes wapperen!
pi_177142810
Ga es na bij de langst wonende in het rijtje vragen hoe het zit met vocht in de kruipruimte. Was dit er altijd al,is het sinds kort wat hebben andere er aan gedaan etc etc.

Zo kwam ik er achter dat er ca 13 jaar terug aan het riool is gewerkt en sindsdien lopen de kelders vol bij heftige regen.

Ws is het gewoon de regenwaterstand. Die is vorige week vrij hoog geweest. Het heeft geen enkele zin dit weg te pompen. Want dat gaat om heel veel liters. Daarnaast moet je daar niet teveel mee willen rommelen.

Je kunt denken aan meer ventilatie of mechanisch ventileren.

Persoonlijk denk ik dat dat huis er nu 110 jaar staat en al jaren is de regenwaterstand zo hoog. Dat huis gaat nergens heen hoor.
pi_177144690
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 00:46 schreef Nico987 het volgende:
Ga es na bij de langst wonende in het rijtje vragen hoe het zit met vocht in de kruipruimte. Was dit er altijd al,is het sinds kort wat hebben andere er aan gedaan etc etc.
Ga ik doen. Interessant is sowieso dat ik al verschillende mensen in de straat hun traditionele houten vloer heb zien slopen om er een betonvloer voor in de plaats te zetten. Wellicht is dat ook i.v.m. schimmelvorming.

Dat staat sowieso ook op mijn lijstje van wensen. Het is met de houten vloer namelijk niet te isoleren omdat de beschikbare ruimte te klein is. Alternatief zou dus zijn een geisoleerde betonnen vloer. Lost meteen ook het probleem van schimmel op.
quote:
Je kunt denken aan meer ventilatie of mechanisch ventileren.

Persoonlijk denk ik dat dat huis er nu 110 jaar staat en al jaren is de regenwaterstand zo hoog. Dat huis gaat nergens heen hoor.
Mechanisch ventileren zit ik dus ook aan te denken. Er zit aan de achterkant een schoepenrad en aan de voorkant zijn twee van de bakstenen van die ventilatiestenen met veel gaten erin die dan in de kruipruimte aankomen, Meer stenen eruit bikken voor betere ventilatie zie ik niet zo zitten, maar een actieve ventilatie is natuurlijk wel een optie.

Vanochtend kwam ik op nog iets interessants overigens. De oude gaten van de C.V.-ketel die in de vloer zitten. Daar zit nu niets meer in (afgestapt van hele C.V.-systeem), dus daar kan natuurlijk makkelijk lucht van de kamer naar de kruipruimte komen, die daar afkoelt en condenseert. Die gaten zitten precies in de hoek waar de schimmel zit.

Misschien iets leuks vinden om het op te vullen. Een kurk oid, zodat er geen lucht meer doorheen kan.
a decent omelette.
pi_177149298
Erg slecht nieuws. Heb de foto's opgestuurd naar een zwambestrijder en die vertellen mij dat het huiszwam is. Het is dus sowieso geen klusje meer dat ik zelf kan oplossen.

In ieder geval een deel van de vloer en minstens twee vloerbalken moeten eruit, maar mogelijk natuurlijk nog veel meer. Omdat ik toch al zat te denken aan een geisoleerde betonnen vloer ga ik hier nu heel hard over nadenken. Als ik dat nu zou doen voorkom ik een hoop dubbele kosten voor het plaatsen van nieuw houtwerk dat toch allemaal weggaat als ik uiteindelijk een betonnen vloer ga plaatsen.
a decent omelette.
pi_177149753
-O- dat is niet fijn! Sterkte!
Laat die handjes wapperen!
  dinsdag 13 februari 2018 @ 13:38:32 #27
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177151200
quote:
9s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 12:34 schreef nightsleeper het volgende:
Erg slecht nieuws. Heb de foto's opgestuurd naar een zwambestrijder en die vertellen mij dat het huiszwam is. Het is dus sowieso geen klusje meer dat ik zelf kan oplossen.

In ieder geval een deel van de vloer en minstens twee vloerbalken moeten eruit, maar mogelijk natuurlijk nog veel meer. Omdat ik toch al zat te denken aan een geisoleerde betonnen vloer ga ik hier nu heel hard over nadenken. Als ik dat nu zou doen voorkom ik een hoop dubbele kosten voor het plaatsen van nieuw houtwerk dat toch allemaal weggaat als ik uiteindelijk een betonnen vloer ga plaatsen.
Hmm ja als ik zwambestrijder was zou ik dat natuurlijk ook zeggen..
Misschien even een second opinion doen.. als het hout niet rot is, dan vraag ik me af hoeveel kwaad het kan..

Ruk is het wel iig.. maargoed.. beton en vloerverwarming is wel fijn...
(je kunt rustig even sparen.. die zwam is niet heel snel..)

Misschien dealtje met je buren ook.. samen inkopen..
pi_177152133
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 13:38 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Hmm ja als ik zwambestrijder was zou ik dat natuurlijk ook zeggen..
Misschien even een second opinion doen.. als het hout niet rot is, dan vraag ik me af hoeveel kwaad het kan..
Second opinion zal ook zijn bij een zwambestrijder, die zou met dezelfde logica ook vertellen dat het huiszwwam is natuurlijk. Maar goed, alsnog een goede tip. Ik ga ook een andere bestrijder benaderen. Wat het lastig maakt is dat ik aankomende maandag op vakantie ga en ik nog geen heb gevonden die voor die tijd kan langskomen, dus het wordt sowieso foto's sturen.
a decent omelette.
pi_177152478
Wij hebben ook zwam gehad (kelderzwam) en twee offertes aangevraagd (obv inspectie). We hebben ook een onafhankelijk bouwkundige de kruipruimte laten onderzoeken; op het totaalbedrag maakte dat helaas toch niet veel uit en ik wilde zeker weten dat de offertes geen onzin waren. Beide offertes ontliepen elkaar trouwens niet veel en kwamen min of meer overeen met wat het bouwkundig onderzoek uitwees.
pi_177153428
ik zie die TT ik denk die heeft het over mn ex
pi_177154357
Het lijkt mij ook huiszwam of kelderzwam maar de foto's zijn niet erg duidelijk. De bruine binnenkant met de watterige witte buitenkant zijn heel kenmerkend.

Het is wel zaak hier snel (!) iets aan te doen. Hoe meer de zwam zich kan verspreiden, hoe groter je problemen. Ik zou zeker een betonvloer overwegen, zwam komt bijna altijd terug. Deze zwam kan zich zelfs dwars door metselwerk verspreiden. Halve oplossingen werken niet helaas.

De vloer moet er helemaal uit, de muren moeten worden geïnjecteerd met boorzuur en het zand moet worden afgegraven. Dit alles om de sporen van de zwam kwijt te raken. Een betonvloer is dan een logische keuze.

[ Bericht 44% gewijzigd door tux87 op 13-02-2018 16:03:24 ]
pi_177154983
Zwam zal nooit droog hout aantasten dus geen reden om in paniek te raken.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 16:39:19 #33
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177155199
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 15:58 schreef tux87 het volgende:
Het lijkt mij ook huiszwam of kelderzwam maar de foto's zijn niet erg duidelijk. De bruine binnenkant met de watterige witte buitenkant zijn heel kenmerkend.

Het is wel zaak hier snel (!) iets aan te doen. Hoe meer de zwam zich kan verspreiden, hoe groter je problemen. Ik zou zeker een betonvloer overwegen, zwam komt bijna altijd terug. Deze zwam kan zich zelfs dwars door metselwerk verspreiden. Halve oplossingen werken niet helaas.

De vloer moet er helemaal uit, de muren moeten worden geïnjecteerd met boorzuur en het zand moet worden afgegraven. Dit alles om de sporen van de zwam kwijt te raken. Een betonvloer is dan een logische keuze.
Je weet helemaal niet over welke zwam het gaat.. dus je kan wel hele verhalen gaan doen over een bestrijdingsplan.. Maar iedere soort heeft een andere aanpak nodig.. Dus best knap dat je dat zo even de benodigde werkzaamheden kan opdreunen..

En er is helemaal geen reden om "snel(!)" iets te doen...
TS kan rustig op vakantie gaan.. zn huis staat niet in brand ofzo..
pi_177155774
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 16:39 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Je weet helemaal niet over welke zwam het gaat.. dus je kan wel hele verhalen gaan doen over een bestrijdingsplan.. Maar iedere soort heeft een andere aanpak nodig.. Dus best knap dat je dat zo even de benodigde werkzaamheden kan opdreunen..

En er is helemaal geen reden om "snel(!)" iets te doen...
TS kan rustig op vakantie gaan.. zn huis staat niet in brand ofzo..
Ik zeg toch niet dat het huiszwam is? Ik zeg dat het daarop lijkt. Het is niet mijn bedoeling paniek te zaaien. Het lijkt er erg sterk op dat er een zwam groeit. Zwammen in huis zijn er niet zoveel, in tegenstelling tot schimmels. En de meestvoorkomende zijn ook meestal foute boel.

In het geval van de huiszwam is het zeker zaak om het adequaat aan te pakken. Rustig een jaar sparen lijkt me geen goed idee, het komt natuurlijk niet op een dag. Dat wil ik TS meegeven, goedbedoeld advies en meer niet.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 17:12:47 #35
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177156007
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 17:05 schreef tux87 het volgende:

[..]

Ik zeg toch niet dat het huiszwam is? Ik zeg dat het daarop lijkt. Het is niet mijn bedoeling paniek te zaaien. Het lijkt er erg sterk op dat er een zwam groeit. Zwammen in huis zijn er niet zoveel, in tegenstelling tot schimmels. En de meestvoorkomende zijn ook meestal foute boel.

In het geval van de huiszwam is het zeker zaak om het adequaat aan te pakken. Rustig een jaar sparen lijkt me geen goed idee, het komt natuurlijk niet op een dag. Dat wil ik TS meegeven, goedbedoeld advies en meer niet.
Jup.. maar in heel veel gevallen werkt een gasbrander (die een zwammenbestrijder ook heeft) ook prima... eea ligt aan de mate van houtrot.. niet aan het feit dat er zwam is en dus daardoor de vloer eruit moet..

Persoonlijk zou ik de boel een cm zwartblakeren nadat ik voldoende brandbestrijdingszooi neergelegd had
(maargoed ik ben ook een beetje een cowboy en ik raad het anderen af)
pi_177171630
Er zit geen houtrot volgens mij. Ik heb gevoeld met een schroevendraaier om te kijken of ik die in het hout kon duwen. Dat betekent gelukkig ook dat de vloer niet "op instorten" staat.

Aangezien ik toch al over een betonnen vloer heb zitten nadenken ben ik een beetje gaan rondkijken. Via mijn broer een bedrijf gevonden die dat voor een hele schappelijke prijs doet. Volledige nieuwe vloer voor zo'n 3000 euro, mits ik de oude vloer zelf verwijder en afvoer.

Op die manier is behandeling tegen de zwam meteen ook een stuk voordeliger (alles goed bereikbaar en al het aangetaste hout is weg), dus ik denk dat ik dat maar ga doen. Ben ik er meteen helemaal vanaf.
a decent omelette.
pi_177171688
Als je beton stort dan hoef je ook niet te behandelen tegen zwam.
pi_177176409
3000 voor hoeveel m2?
pi_177176414
quote:
2s.gif Op woensdag 14 februari 2018 09:08 schreef machtpen het volgende:
Nou, huiszwamsporen zweven door de ruimte en - zeker bij slopen van besmet hout - komt er zoveel sporen vrij dat je tot boven aan toe sporen kunt aantreffen. Ik zou het huis verkopen als er echt huiszwammen aan zijn getroffen hetgeen ik niet 100% uitsluit; een deskundige (zonder eigen financieel belang) zou dat moeten analyseren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177177459
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 16:29 schreef machtpen het volgende:
Zwam zal nooit droog hout aantasten dus geen reden om in paniek te raken.
Da's de ellende met de huiszwam: die maakt z'n eigen vocht aan uit droge houtvezels. Z'n sporen woekeren voort en alle hout wat besmet raakt (ook droog hout) gaat er na een tijd aan door de huiszwam.
  woensdag 14 februari 2018 @ 13:53:14 #42
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177177837
quote:
2s.gif Op woensdag 14 februari 2018 09:08 schreef machtpen het volgende:
Zeker wel.. zwam trekt ook dwars door voegen bijvoorbeeld..
Alleen kun je metselwerk vrij simpel uitkappen en afbranden..
Volgens mij trekt zwam minder door beton heen.. maar er zeker wel overheen..

pi_177177990
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 12:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Nou, huiszwamsporen zweven door de ruimte en - zeker bij slopen van besmet hout - komt er zoveel sporen vrij dat je tot boven aan toe sporen kunt aantreffen. Ik zou het huis verkopen als er echt huiszwammen aan zijn getroffen hetgeen ik niet 100% uitsluit; een deskundige (zonder eigen financieel belang) zou dat moeten analyseren.
lol en dan binnen de tijd aangeklaagd worden voor een verborgen gebrek als je het verzwijgt?
pi_177178160
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 12:51 schreef Nico987 het volgende:
3000 voor hoeveel m2?
35 m2. Dit is dan inclusief isolatie. Moet dan natuurlijk zelf wel nog laminaat leggen.
a decent omelette.
pi_177178668
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 13:59 schreef liedetector het volgende:
lol en dan binnen de tijd aangeklaagd worden voor een verborgen gebrek als je het verzwijgt?
Het is geen verborgen gebrek; er is op zijn minst waar te nemen dat er schimmels/zwammen in de kruipruimte groeien en dat moet je als potentiële koper zelf (laten) onderzoeken en analyseren.
pi_177178952
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 14:27 schreef blomke het volgende:

[..]

Het is geen verborgen gebrek; er is op zijn minst waar te nemen dat er schimmels/zwammen in de kruipruimte groeien en dat moet je als potentiële koper zelf (laten) onderzoeken en analyseren.
als jij het weet en je meldt het niet ben je de lul!
pi_177179181
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 14:44 schreef liedetector het volgende:
als jij het weet en je meldt het niet ben je de lul!
Als potentiele koper heb je onderzoeksplicht. Bij een dergelijk oud huis hoort daarbij dat je de (zichtbaar) houten vloer aan kruipruimtekant inspecteert. Doe je dat niet, heb je als koper niet aan je onderzoeksplicht voldaan. In principe weet TS niet zeker dat het huiszwam is, kan ook yoghurt zijn die door de naden is gelekt.
pi_177179244
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 14:56 schreef blomke het volgende:

[..]

Als potentiele koper heb je onderzoeksplicht. Bij een dergelijk oud huis hoort daarbij dat je de (zichtbaar) houten vloer aan kruipruimtekant inspecteert. Doe je dat niet, heb je als koper niet aan je onderzoeksplicht voldaan. In principe weet TS niet zeker dat het huiszwam is, kan ook yoghurt zijn die door de naden is gelekt.
en je hebt meldingsplicht...... weet wat je zegt
pi_177179324
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 15:00 schreef liedetector het volgende:
en je hebt meldingsplicht...... weet wat je zegt
weet ik. Ik heb ook een huis verkocht met verrotte vloerbalken.
pi_177179351
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 15:05 schreef blomke het volgende:

[..]

weet ik. Ik heb ook een huis verkocht met verrotte vloerbalken.
dan ben je eigenlijk een mega lul
pi_177179465
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 15:07 schreef liedetector het volgende:

[..]

Als ie het er gewoon bij verteld (en dan niet tien seconden voor de overdracht) dan is dat toch volkomen eerlijk?
pi_177179477
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 15:12 schreef nanuk het volgende:

[..]

Als ie het er gewoon bij verteld (en dan niet tien seconden voor de overdracht) dan is dat toch volkomen eerlijk?
ik krijg precies de indruk dat Blomke dat dus heeft nagelaten......
pi_177179707
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 13:34 schreef blomke het volgende:

[..]

Da's de ellende met de huiszwam: die maakt z'n eigen vocht aan uit droge houtvezels. Z'n sporen woekeren voort en alle hout wat besmet raakt (ook droog hout) gaat er na een tijd aan door de huiszwam.
Nee , je haalt nu oorzaken en gevolgen door elkaar heen. Als je een rot hebt , rot of zwam is dus gewoon hetzelfde, dan trekt dat vocht aan en houdt zichzelf in stand. Maar dan is dat proces al een hele tijd bezig.

Zorg dat je hout droog is dan kan er niks mee gebeuren.

Om met vuur bezig te gaan is helemaal nergens voor nodig dat is zelfs gevaarlijk.
pi_177182458
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 15:07 schreef liedetector het volgende:
Ben ik ook. Maar beter dat, dan met verrotte vloerbalken. Had die koper maar onder de vloer moeten kijken.
pi_177183898
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 17:46 schreef blomke het volgende:

[..]

Ben ik ook. Maar beter dat, dan met verrotte vloerbalken. Had die koper maar onder de vloer moeten kijken.
daarom zeg ik je hebt ook een meldingsplicht....
pi_177195359
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 15:13 schreef liedetector het volgende:

[..]

ik krijg precies de indruk dat Blomke dat dus heeft nagelaten......
Je hebt gelijk dus. Valt me tegen van Blomke
  donderdag 15 februari 2018 @ 10:43:59 #57
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177198108
quote:
2s.gif Op woensdag 14 februari 2018 15:25 schreef machtpen het volgende:
Om met vuur bezig te gaan is helemaal nergens voor nodig dat is zelfs gevaarlijk.
Water is nat..
pi_177198661
Is dat niet ook ongezond, als zo'n huiszwam je huis aan het over(/onder)woekeren is?

Die sporen zweven door je hele huis stel ik me zo voor...
  donderdag 15 februari 2018 @ 11:19:54 #59
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177198698
quote:
7s.gif Op donderdag 15 februari 2018 11:17 schreef Sloggi het volgende:
Is dat niet ook ongezond, als zo'n huiszwam je huis aan het over(/onder)woekeren is?

Die sporen zweven door je hele huis stel ik me zo voor...
Dat is niet anders dan schimmelend fruit.. of de sporen van een paddestoel..
Dat waait dwars door je huis heen.. ook als het van buiten komt..
Fungus is gewoon link.. maar ook alledaags in elk huis..
pi_177198832
quote:
14s.gif Op donderdag 15 februari 2018 11:19 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Dat is niet anders dan schimmelend fruit.. of de sporen van een paddestoel..
Dat waait dwars door je huis heen.. ook als het van buiten komt..
Fungus is gewoon link.. maar ook alledaags in elk huis..
De concentraties zullen hier toch wel iets hoger zijn dan normaal.
  donderdag 15 februari 2018 @ 11:29:04 #61
468652 denattedweil
Piscatoria Cyprino
pi_177198872
Na het lezen van de TT dacht ik even dat het over een vrouw ging.
  donderdag 15 februari 2018 @ 11:29:16 #62
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177198876
quote:
7s.gif Op donderdag 15 februari 2018 11:26 schreef Sloggi het volgende:

[..]

De concentraties zullen hier toch wel iets hoger zijn dan normaal.
Denk dat dat heel erg meevalt...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')