abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_177099789
Hi allemaal,

Sinds vorig jaar oktober woon ik in mijn ouderlijk huis dat ik grondig verbouwd heb en ook gekozen heb voor vloerverwarming op begane grond. Op tweede verdieping heb ik radiatoren in iedere kamer (totaal 4)
De tussenvloer bg en 1e verdieping is van hout.
Het betreft een woning uit 1907.
Er is tevens een nieuwe serre aangezet met opening van 2,5 meter naar keuken.
Het is een twee ondereenkap maar staat naast gevel direct huis naast gebouwd dus eigenlijk bijna tussenwoning.
Nu mijn vraag:
Sinds december houd ik de gasstanden/verbruik bij met app ENGIE via slimme meter in de meterkast.
Nu valt mij het verbruik erg tegen.
Vloerverwarming zou zuiniger moeten zijn maar dat vraag ik me af of er is iets niet goed (mijn intuïtie zegt dat er iets niet klopt)
Het verbruik s nachts is namelijk meer dan overdag.
De thermostaat staat zowel dag als nacht op 18 graden. Heb ik gedaan om uit te testen.
Als je afgelopen week neemt dan schommelt het verbruik tussen de 5 en 14 kuub per dag bij ongeveer gelijke weersomstandigheden (afgelopen dinsdag was t het hoogst met ruim 14 kuub)
In de avond stook ik altijd de openhaard.
Oja en ik heb rolluiken die ik in avond dicht doe wat ook isolerend werkt.
Nu is mijn vraag hoe kan dit?
Hoor het graag.
Groetjes, kwikzilver

[ Bericht 3% gewijzigd door Kwikzilver op 11-02-2018 08:14:27 (Wat vergeten te zeggen ) ]
pi_177099989
Ik hap toe:
‘s Nachts is het kouder, dus koelt het eerder af, dus. is je verbruik hoger.
Dat je verbruik dinsdag het hoogst was komt waarschijnlijk omdat dat de koudste dag deze week was? :s
pi_177100111
Hoeveel m3 is je huis?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177100181
Ter vergelijking, ik zit hier met een hoekwoning, radiatoren/koken/douchen rolluiken van afgelopen zaterdag tot nu zaterdag op 61m3 gas bij 16 uur 18 graden en 8 uur 21 graden
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177100266
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 08:11 schreef Kwikzilver het volgende:
Hi allemaal,

Sinds vorig jaar oktober woon ik in mijn ouderlijk huis dat ik grondig verbouwd heb en ook gekozen heb voor vloerverwarming op begane grond. Op tweede verdieping heb ik radiatoren in iedere kamer (totaal 4)
De tussenvloer bg en 1e verdieping is van hout.
Het betreft een woning uit 1907.
Er is tevens een nieuwe serre aangezet met opening van 2,5 meter naar keuken.
Het is een twee ondereenkap maar staat naast gevel direct huis naast gebouwd dus eigenlijk bijna tussenwoning.
Nu mijn vraag:
Sinds december houd ik de gasstanden/verbruik bij met app ENGIE via slimme meter in de meterkast.
Nu valt mij het verbruik erg tegen.
Vloerverwarming zou zuiniger moeten zijn maar dat vraag ik me af of er is iets niet goed (mijn intuïtie zegt dat er iets niet klopt)
Het verbruik s nachts is namelijk meer dan overdag.
De thermostaat staat zowel dag als nacht op 18 graden. Heb ik gedaan om uit te testen.
Als je afgelopen week neemt dan schommelt het verbruik tussen de 5 en 14 kuub per dag bij ongeveer gelijke weersomstandigheden (afgelopen dinsdag was t het hoogst met ruim 14 kuub)
In de avond stook ik altijd de openhaard.
Oja en ik heb rolluiken die ik in avond dicht doe wat ook isolerend werkt.
Nu is mijn vraag hoe kan dit?
Hoor het graag.
Groetjes, kwikzilver
Paar kleine ideetjes....
Overdag schijnt de zon, welke ook je huid opwarmt.
Als je openhaard aan gaat... Betekend dat je lucht warm wordt, maar je vloer niet. De vloerverwarming moet die dus extra verwarmen.
Hoe ziet je vloer er uit van de begane grond, die is ook van hout, zoals ik het lees? Is die wel goed geïsoleerd? Anders moet heb je daarbij ook extra verliezen, waardoor de vloer extra verwarmd moet worden.
Is de vloerverwarming ook wel goed ingeregeld, liefst met een opentherm CV / thermostaat?

De vloerverwarming haalt volgens mij juist zijn goede rendement uit een betonnen vloer. Daar wordt de warmte juist bewaard en uitgestraalt.
pi_177100270
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 08:31 schreef keko het volgende:
Ik hap toe:
Dat je verbruik dinsdag het hoogst was komt waarschijnlijk omdat dat de koudste dag deze week was? :s
Dit. Als je 's nachts slaapt kun je de vloerverwarming misschien beter niet op 18 graden zetten om kosten te besparen.
  zondag 11 februari 2018 @ 08:57:38 #7
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177100336
Ik denk dat dit topic in K&W thuishoort, dus daar zet ik even een TR voor, maar juist als je het huis van je ouders gekocht hebt kun je hun energieverbruik van de afgelopen jaren ook wel inzien.

Afhankelijk van het formaat van de woning vind ik 14 kuub gas voor afgelopen dinsdag niet heel spannend, als het niet zo'n zonnige dag was geweest dan had ik dat ook wel verbruikt, maar zonneboiler, dus minder verbruikt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zondag 11 februari 2018 @ 08:59:15 #8
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
  zondag 11 februari 2018 @ 08:59:52 #9
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177100355
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 08:51 schreef Rolfieo het volgende:

[..]

Paar kleine ideetjes....
Als je openhaard aan gaat... Betekend dat je lucht warm wordt, maar je vloer niet. De vloerverwarming moet die dus extra verwarmen.
Hoe ziet je vloer er uit van de begane grond, die is ook van hout, zoals ik het lees? Is die wel goed geïsoleerd? Anders moet heb je daarbij ook extra verliezen, waardoor de vloer extra verwarmd moet worden.
Is de vloerverwarming ook wel goed ingeregeld, liefst met een opentherm CV / thermostaat?

De vloerverwarming haalt volgens mij juist zijn goede rendement uit een betonnen vloer. Daar wordt de warmte juist bewaard en uitgestraalt.
Dit, en sowieso: hoe is het met de isolatie? Ook aangepakt met de verbouwing van het huis?
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 11 februari 2018 @ 09:49:46 #10
64781 bonke
pipo koeie
pi_177101379
een open haard is wel leuk natuurlijk maar zodra je die aan aan doet trekt het alle warme lucht uit je huis via de schoorsteen naar buiten
in de nabije omgeving van je openhaard zal het lekker zijn maar de rest van je huis word koud
pies on joe toe
  zondag 11 februari 2018 @ 10:11:24 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177102022
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 09:49 schreef bonke het volgende:
een open haard is wel leuk natuurlijk maar zodra je die aan aan doet trekt het alle warme lucht uit je huis via de schoorsteen naar buiten
in de nabije omgeving van je openhaard zal het lekker zijn maar de rest van je huis word koud
Heb deze winter de verwarming nog niet aangehad, alleen de haard. Behagelijk warm hier in huis.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 11 februari 2018 @ 10:13:17 #12
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_177102061
Je verliest meer warmte door de lage buitentemperatuur.

Zou het s'nachts niet eens aan laten staan.
  zondag 11 februari 2018 @ 10:14:34 #13
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177102083
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 10:13 schreef Manke het volgende:

Je warmte verlies gaat dan nog steeds door en heb je een steenkoud huis wat je weer warm moet stoken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 11 februari 2018 @ 10:16:05 #14
64781 bonke
pipo koeie
pi_177102114
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 10:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb deze winter de verwarming nog niet aangehad, alleen de haard. Behagelijk warm hier in huis.
een haard is niet hetzelfde als een open haard denk ik :)
als je gewoon een houtgestookte kachel hebt dan is er weinig aan de hand maar een open pijp naar boven toe trekt warmte uit je huis :)
pies on joe toe
pi_177102219
Slechte isolatie
veel buitenmuur

En de haard zorgt ervoor dat de vloer even afkoelt en als je hem dan uit maakt, zal de verwarming volgas branden om die vloer weer op te stoken, ‘s nachts.

Hoe zit het met de isolatie onder de vloerverwarming, is deze aangepakt?
.
  zondag 11 februari 2018 @ 10:36:43 #16
64781 bonke
pipo koeie
pi_177102597
een open haard gebruik je eigenlijk alleenmaar voor de gezelligheid of een bbq :)
pies on joe toe
  zondag 11 februari 2018 @ 10:38:25 #17
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177102631
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 10:36 schreef bonke het volgende:
een open haard gebruik je eigenlijk alleenmaar voor de gezelligheid of een bbq :)
[ afbeelding ]
Oh ja, die BBQ open haard, zo briljant.
Heb je de as-la iets verhoogd staan?
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 11 februari 2018 @ 10:41:05 #18
64781 bonke
pipo koeie
pi_177102699
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 10:38 schreef Leandra het volgende:

[..]

of een brood erin bakken :)

pies on joe toe
  zondag 11 februari 2018 @ 10:45:54 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177102796
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 10:41 schreef bonke het volgende:

[..]

of een brood erin bakken :)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bij ons zit het rooster er nog in, dus eens kijken hoe het zou kunnen, maar ik vind het zo gaaf!
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 11 februari 2018 @ 10:56:43 #20
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_177102980
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 10:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je warmte verlies gaat dan nog steeds door en heb je een steenkoud huis wat je weer warm moet stoken
Op een gegeven moment blijft de temperatuur gelijk, 16 graden misschien. Dan is het zonde om het de hele nacht op 18 graden proberen te houden.

Vlak voor het wakker worden de verwarming aanzetten verbruikt dan minder en verwarmt snel door vloerverwarming.
  zondag 11 februari 2018 @ 10:58:41 #21
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_177103015
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 10:36 schreef bonke het volgende:
[ afbeelding ]
Vet ^O^
pi_177103447
Ik heb ook een huis met vloerverwarming beneden en een houten tussenvloer ..

Ik heb mijn verwarming dag en nacht op 20 graden staan en mijn verbruik is momenteel tussen de 6 en de 8 m3 .

In de nacht word er hier ook meer gestookt omdat het buiten kouder is . De zon schijnt niet meer en alles staat uit wat warmte kan afgeven . Dus het is logisch dat er snachts meer gestookt word .
pi_177103710
Is hier ook staat altijd op 20.5. Maar is ook niet zo gek want in de nacht is het natuurlijk veel kouder.
I solemnly swear i'm up to no good
  zondag 11 februari 2018 @ 11:36:21 #24
64781 bonke
pipo koeie
pi_177103881
doe je open haard eens niet aan en kijk dan wat het verschil is :)
pies on joe toe
pi_177104255
Eigenlijk zijn alle oorzaken voor het hogere nachtverbruik al genoemd:

- Lagere buitentemperatuur, dus meer energie vanuit de Cv ketel nodig
- overdag heb je profijt van zonne-straling, 's nachts niet
- Overdag wordt de ruimte waar de thermostaat hangt gebruikt door mensen en elektrische apparatuur die warmte uitstralen, 's nachts staat de apparatuur uit en liggen de mensen in een andere kamer te slapen
- Ook koken zorgt voor een nodige warmte en heeft invloed als je een (half) open keuken hebt.
- De open haard zorgt dat de kamer wordt opgewarmd, waardoor de thermostaat het niet nodig vindt om de cv te laten werken. De vloer koelt intussen wel af. Als dan de openhaard uit is en de thermostaat het koud genoeg vindt om de CV weer te laten werken, moet er redelijk wat energie gestoken worden in de afgekoelde vloer.
  zondag 11 februari 2018 @ 11:54:09 #26
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_177104284
waar zit je thermostaat?
in de ruimte van de haard of heb je meerdere thermostaten?

als er een thermostaat in een andere ruimte zit dan krijgt je ketel het druk met de haard aan.
Tot nooit .......
pi_177122675
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 08:31 schreef keko het volgende:
Ik hap toe:
Hi Keko, dat van de nacht snap ik best alleen dan heb ik rolluiken dicht en overdag niet. Dus dacht dat scheelt ook.
Afgelopen Maandag dinsdag woensdag was ongeveer gelijk qua temperatuur en dan zit er ruim 6 kuub verschil in qua verbruik vind ik toch veel. 🤔
pi_177122765
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 08:43 schreef halfway het volgende:
Ter vergelijking, ik zit hier met een hoekwoning, radiatoren/koken/douchen rolluiken van afgelopen zaterdag tot nu zaterdag op 61m3 gas bij 16 uur 18 graden en 8 uur 21 graden
Hi halfway,
Oke ik heb heb soort tussenwoning kook inductie beneden vloerverwarming en boven radiostoren en woon alleen en heb een verbruik van ongeveer 45 kuub met daar de thermostaat van de vloerverwarming op 18 graden dag en nacht.
In december stookte ik anders had ik de thermostaat hoger staan overdag en snachts en gebruikte ik snachts helemaal niks aan gas. Toen hebben we ook koude dagen gehad met sneeuw en vorst.
Voorbeeld ik had kerstavond de vloer opgestookt naar 21 of zelfs 22 graden en savonds de openhaard aan en had die dag ruim 11 kuub verstookt en de dag erna maar 2 kuub nou dat is toch mega verschil?
Ik probeer logica te vinden maar zie die hierin niet.
Waarom in december geen nachtverbruik en januari februari wel iedere dag. 🤔
pi_177122828
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 08:51 schreef Rolfieo het volgende:

[..]

Paar kleine ideetjes....

Hi rolfioe,
Ik heb betonnen vloer, de vloerverwarming ligt in zandcement vloer met daaronder beton.
Wat is opentherm cv/thermostaat?
De installateur heeft alles ongeregeld na de verbouwing. Kan ik dat ergens zien?
De openhaard heb ik in december ook aan gehad en toen werd er snachts geen gas verbruikt.
De thermostaat hangt trouwens halverwege de bg grond. Net voor de open keuken en ongeveer 4 A 5 meter van de openhaard. (Overkant van openhaard)
pi_177122898
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 08:57 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat dit topic in K&W thuishoort, dus daar zet ik even een TR voor, maar juist als je het huis van je ouders gekocht hebt kun je hun energieverbruik van de afgelopen jaren ook wel inzien.

Afhankelijk van het formaat van de woning vind ik 14 kuub gas voor afgelopen dinsdag niet heel spannend, als het niet zo'n zonnige dag was geweest dan had ik dat ook wel verbruikt, maar zonneboiler, dus minder verbruikt.
Hi leandra,
Sorry ben nieuw hier en zag een topic wat over energie ging en dacht dat dit de goede categorie was. Dank voor het veranderen.
Wat mij bezighoudt is het grote verschil dag en nacht. Overdag verbruik ik nagenoeg niks om de ruimte op 18 graden te houden en snachts dus meest verbruik. Terwijl ik op bed lig en dat dus niet nodig is 😉
Mijn moeder betaalde toen zij hier nog woonde 150¤ per maand voor gas en electra en dan daarbij gezegd dat zij overal radiatoren had, elke dag stookte rond de 23 graden en het huis. Het verschil is wel dat ik de keuken heb opengebroken en er een serre aan geb gemaakt (HR+++ glas en als dakbedekking polycarbonaat platen extra geïsoleerd)
Dat merk ik wel dat er meer kou uit de serre komt vanaf ramen ondanks dubbel HR +++ glas 😊
pi_177122905
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 09:49 schreef bonke het volgende:
Hi bonke,
Ik heb wel een dichte openhaard (met glas ervoor) is dat niet anders dan?
pi_177122920
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 10:13 schreef Manke het volgende:

Hi manke, bedoel je dan de temperatuur in de nacht niet op 18 graden maar op 17 zetten of lager?
pi_177122940
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 10:19 schreef Fer het volgende:
Slechte isolatie
veel buitenmuur

En de haard zorgt ervoor dat de vloer even afkoelt en als je hem dan uit maakt, zal de verwarming volgas branden om die vloer weer op te stoken, ‘s nachts.

Hoe zit het met de isolatie onder de vloerverwarming, is deze aangepakt?
Hi fer,
Oke ik heb heb soort tussenwoning kook inductie beneden vloerverwarming en boven radiostoren en woon alleen en heb een verbruik van ongeveer 45 kuub met daar de thermostaat van de vloerverwarming op 18 graden dag en nacht.
In december stookte ik anders had ik de thermostaat hoger staan overdag en snachts en gebruikte ik snachts helemaal niks aan gas. Toen hebben we ook koude dagen gehad met sneeuw en vorst.
Voorbeeld ik had kerstavond de vloer opgestookt naar 21 of zelfs 22 graden en savonds de openhaard aan en had die dag ruim 11 kuub verstookt en de dag erna maar 2 kuub nou dat is toch mega verschil?
Ik heb in december ook de openhaard/kachel aan gehad en toen geen nachtverbruik.
pi_177122946
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 10:38 schreef Leandra het volgende:

[..]

Heb je de as-la iets verhoogd staan?
Ik heb geen asla. En dichte openhaard met glas ervoor (deurtje)
pi_177122961
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 10:56 schreef Manke het volgende:

[..]

Op een gegeven moment blijft de temperatuur gelijk, 16 graden misschien. Dan is het zonde om het de hele nacht op 18 graden proberen te houden.

Vlak voor het wakker worden de verwarming aanzetten verbruikt dan minder en verwarmt snel door vloerverwarming.
Ja dat ga ik nu uitproberen snachts de thermostaat op 17 of misschien wel 16 graden zetten.
Alleen ik heb begrepen dat je niet meer dan 2 A 3 graden verschil moet doen bij vloerverwarming.
Dus even uittesten inderdaad.
pi_177122976
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 11:14 schreef picardo77 het volgende:
Ik heb ook een huis met vloerverwarming beneden en een houten tussenvloer ..

Ik heb mijn verwarming dag en nacht op 20 graden staan en mijn verbruik is momenteel tussen de 6 en de 8 m3 .

In de nacht word er hier ook meer gestookt omdat het buiten kouder is . De zon schijnt niet meer en alles staat uit wat warmte kan afgeven . Dus het is logisch dat er snachts meer gestookt word .
Hi picardo,
Dat is niet veel!
Dag en nacht op 20 graden. En dan ook geen grote verschillen per dag.
Bij mij staat dag en nacht op 18 graden en dan verschillen van verbruik soms tussen de 6 en 8 kuub?
Watvoor huis hebben jullie?
pi_177122995
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 11:36 schreef bonke het volgende:
doe je open haard eens niet aan en kijk dan wat het verschil is :)
Heb ik in december gehad en toen was er geen verschil tussen verbruik snachts met of zonder openhaard aan of niet.
Ik heb gisterenavond openhaard niet aan gehad even kijken naar verbruik van vannacht (kan ik morgen pas zien) hoor je nog.
pi_177123039
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 11:52 schreef Ivo1985 het volgende:
Eigenlijk zijn alle oorzaken voor het hogere nachtverbruik al genoemd:

- Lagere buitentemperatuur, dus meer energie vanuit de Cv ketel nodig
- overdag heb je profijt van zonne-straling, 's nachts niet
- Overdag wordt de ruimte waar de thermostaat hangt gebruikt door mensen en elektrische apparatuur die warmte uitstralen, 's nachts staat de apparatuur uit en liggen de mensen in een andere kamer te slapen
- Ook koken zorgt voor een nodige warmte en heeft invloed als je een (half) open keuken hebt.
- De open haard zorgt dat de kamer wordt opgewarmd, waardoor de thermostaat het niet nodig vindt om de cv te laten werken. De vloer koelt intussen wel af. Als dan de openhaard uit is en de thermostaat het koud genoeg vindt om de CV weer te laten werken, moet er redelijk wat energie gestoken worden in de afgekoelde vloer.
Beste Ivo,
1. Dat het snachts kouder is snap ik en is logisch kijken om de nachttemperatuur lager te zetten dus bijv 17 graden en dan kijken of de cv dan niet hoeft bij te warmen. Verschil met zon of geen zon is niet groot qua verbruik heb ik gezien.
2. Ik woon alleen en heb qua apparatuur niet veel aanstaan. Koken doe ik ook niet iedere dag en ook hierin zie ik niet veel verschil.
3. Van openhaard ga ik nog keer uittesten (had ik in december al gezien dat het toen niet uitmaakte, heb dichte openhaard dus eigenlijk meer kachel met deurtje ervoor)
pi_177123053
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 11:54 schreef Speekselklier het volgende:
waar zit je thermostaat?
in de ruimte van de haard of heb je meerdere thermostaten?

als er een thermostaat in een andere ruimte zit dan krijgt je ketel het druk met de haard aan.
Hi, de thermostaat zit aan de overkant van de openhaard en dan schuin richting open keuken ongeveer 4a5 meter van de openhaard
pi_177123563
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 07:52 schreef Kwikzilver het volgende:

[..]

Hi rolfioe,
Ik heb betonnen vloer, de vloerverwarming ligt in zandcement vloer met daaronder beton.
Wat is je Isolatie, ofwel hoe goed is je vloer geïsoleerd. Volgens mij spreek je namelijk eerder van een houten vloer.

quote:
Wat is opentherm cv/thermostaat?
Misschien google even gebruiken? Maar waar het op neer komt, is dat de CV bijvoorbeeld ook op 25% capaciteit kan verwarmen en niet altijd op 100% aan springt.

quote:
De installateur heeft alles ongeregeld na de verbouwing. Kan ik dat ergens zien?
Volgens mij zijn er al voldoende topics hierover geweest op fok. Zoek die even op wat de juiste is. Bij mijn vloer verwarming was dat in ieder geval niet gedaan.
quote:
De openhaard heb ik in december ook aan gehad en toen werd er snachts geen gas verbruikt.
Kan.... Hangt allemaal van diverse facturen af.

quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 08:22 schreef Kwikzilver het volgende:
1. Dat het snachts kouder is snap ik en is logisch kijken om de nachttemperatuur lager te zetten dus bijv 17 graden en dan kijken of de cv dan niet hoeft bij te warmen. Verschil met zon of geen zon is niet groot qua verbruik heb ik gezien.
Vergeet niet dat er een hoop energie in gaat zitten om de betonnen vloer 2 of 3 graden te verwarmen. Vaak meer dan de temperatuur constant op 19 te houden. Ik schakelde nooit meer dan 1 graden met mijn vloer verwarming. Anders kost het teveel energie en tijd voordat het warm was. Nog afgezien dat het dan weer te warm was.

Ik zou nog eens goed kijken, of de openhaard niet voor te veel afwijking zorgt. Immers je vloer koelt nog steeds af, als je openhaard aan staat. En die vloer moet dan in de nacht als de CV aan staat, wel weer opgewarmd worden voordat de kamer de juiste temperatuur bereikt.
Hoe is het gasverbruik trouwens in de nacht? Is het in eens veel, of springt die gewoon kort aan?
  maandag 12 februari 2018 @ 10:07:08 #41
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177124361
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 07:45 schreef Kwikzilver het volgende:

[..]

Hi halfway,
Met kerst was de gemiddelde 24-uurs temperatuur (in de Bilt) 7.4 en 5.8 graden vorige week dinsdag en woensdag was dat -2.1 en -2.2 graden, ook de dagen daarvoor was het beduidend kouder dan de dagen voor kerst, je kunt dat dus niet zomaar vergelijken, want je zit met een verschil qua buitentemperatuur van 7.9 tot 9.6 graden, en dat is het gemiddelde, de minimumtemperaturen schelen meer dan 10 graden.

Ik heb met kerst 7.47 en 9.33 m³ verstookt, en vorige week dinsdag en woensdag 12.844 en 11.372 m³ en als het vorige week niet zo zonnig was geweest was dat nog (veel) meer geweest.
Ik zal ook de doelverbruiken voor mijn huis bij een doelstelling van 1.500 m³ per jaar even doorgeven voor die dagen:
Kerst: 5.69 en 6.59
Vorige week dinsdag en woensdag: 11.067 en 11.124
Overigens stelt de app dat mijn doelverbruik van 1.500m³ per jaar over het afgelopen 365 dagen neerkomt op een doel van 1.325m³ want graaddagen enzo.

Enfin; lang verhaal kort: je kunt niet zomaar gaan vergelijken met een paar willekeurige andere dagen.
Als je echt wilt vergelijken zul je gedurende langere tijd dagelijks je verbruik moeten bijhouden met een app zoals energiemanager of mindergas (ik gebruik ze allebei), en ook kijken wat het weer bij jou in de buurt deed; https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2018/februari
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 12 februari 2018 @ 12:39:59 #42
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_177127461
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 08:02 schreef Kwikzilver het volgende:

[..]

Hi manke, bedoel je dan de temperatuur in de nacht niet op 18 graden maar op 17 zetten of lager?
Met uitzetten bedoel ik thermostaat laag instellen zoals 10 graden zodat het niet aanslaat.

2-3 graden verschil weet ik niet, hoe gaat zoiets dan als je op vakantie gaat?
pi_177128253
Wat is de aanvoertemperatuur van de ketel? Lage temperatuur is wat vloerverwarming zuiniger maakt. Je hebt natuurlijk wel nog radiatoren dus heel erg omlaag kan niet.

Verder inderdaad ook belangrijk dat je de juiste thermostaat hebt.
Eerst denken, dan typen
pi_177130076
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 08:12 schreef Kwikzilver het volgende:

[..]

Hi picardo,
Dat is niet veel!
Dag en nacht op 20 graden. En dan ook geen grote verschillen per dag.
Bij mij staat dag en nacht op 18 graden en dan verschillen van verbruik soms tussen de 6 en 8 kuub?
Watvoor huis hebben jullie?
Wij hebben een tussenwoning ..
pi_177130112
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 08:10 schreef Kwikzilver het volgende:

[..]

Ja dat ga ik nu uitproberen snachts de thermostaat op 17 of misschien wel 16 graden zetten.
Alleen ik heb begrepen dat je niet meer dan 2 A 3 graden verschil moet doen bij vloerverwarming.
Zou ik niet doen.. Hoe kouder je hem snachts zet hoe harder je moet stoken om dat koude blok beton te verwarmen .... Nog meer gasverbruik ... Continu is het beste bij vloerverwarming ...
  maandag 12 februari 2018 @ 14:30:20 #46
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_177130210
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 08:24 schreef Kwikzilver het volgende:

[..]

Hi, de thermostaat zit aan de overkant van de openhaard en dan schuin richting open keuken ongeveer 4a5 meter van de openhaard
een gaard (ook gesloten) creert een koude luchtstroom. Mogelijk loopt die langs je thermostaat en slaat je cv aan. Kijk eens wst je cv doet terwijl je stookt.
Tot nooit .......
pi_177133476
een dichte openhaard is al stukken beter dan een open haard :)
pies on joe toe
pi_177133958
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 08:10 schreef Kwikzilver het volgende:

[..]

Dat is geen ijzeren wet. In een woning een goede isolatie en een enorme warmteopslag in de vloer en muren (dik beton) gaat dit inderdaad op. Ik heb een nachtverlaging van 2c en zelfs dat haal ik op de koudste nachten niet. Temperatuur is amper 1,5c lager in de ochtend en cv springt ook niet aan ‘s nachts.

In jouw woning, waar de buitentemperatuur een flinke invloed lijkt te hebben, kan nachtverlaging erg nuttig zijn. Heb je het nu koud in de ochtend? Je kan overwegen ‘s nachts naar 15c te gaan dan in de ochtend naar 17 en eind van de dag naar 18.

Het aanspringen van de kachel en opwarmen van de vloer kan ook voor een warm gevoel zorgen, bedenk alleen wel dat je een uur voor het opstaan ofzo al moet starten met stoken ivm de traagheid van het systeem.
.
  maandag 12 februari 2018 @ 19:25:34 #49
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_177136500
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 16:36 schreef bonke het volgende:
een dichte openhaard is al stukken beter dan een open haard :)
valt tegen. het aantal m3 verse lucht dst de vlam nodig heeft veranderd niet. als ik in de winter mijn dichte haard aan doe zijn mijn andere ruimtes ijskoud. Door elk kiertje wordt buitrnlucht aangezogen.
Tot nooit .......
pi_177138616
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 09:04 schreef Rolfieo het volgende:

[..]

Wat is je Isolatie, ofwel hoe goed is je vloer geïsoleerd. Volgens mij spreek je namelijk eerder van een houten vloer.

[..]

Misschien google even gebruiken? Maar waar het op neer komt, is dat de CV bijvoorbeeld ook op 25% capaciteit kan verwarmen en niet altijd op 100% aan springt.

[..]

Volgens mij zijn er al voldoende topics hierover geweest op fok. Zoek die even op wat de juiste is. Bij mijn vloer verwarming was dat in ieder geval niet gedaan.

[..]

Kan.... Hangt allemaal van diverse facturen af.

[..]

Vergeet niet dat er een hoop energie in gaat zitten om de betonnen vloer 2 of 3 graden te verwarmen. Vaak meer dan de temperatuur constant op 19 te houden. Ik schakelde nooit meer dan 1 graden met mijn vloer verwarming. Anders kost het teveel energie en tijd voordat het warm was. Nog afgezien dat het dan weer te warm was.

Ik zou nog eens goed kijken, of de openhaard niet voor te veel afwijking zorgt. Immers je vloer koelt nog steeds af, als je openhaard aan staat. En die vloer moet dan in de nacht als de CV aan staat, wel weer opgewarmd worden voordat de kamer de juiste temperatuur bereikt.
Hoe is het gasverbruik trouwens in de nacht? Is het in eens veel, of springt die gewoon kort aan?
Ik snap niet dat de vloer meer afkoelt als het juist warmer wordt in de ruimte. Dat de vloer dan meer afkoelt als wanneer de openhaard niet aan staat.
Ik ga het testen door de openhaard niet aan te doen kijken of de cv dan snachts niet aanslaat.
Het gasverbruik is in de nacht heel hoog. Meer dan 50% van het totale gasverbruik op een dag.
Een voorbeeld:
Afgelopen vrijdag op zaterdag tussen 0.00 en 5.00 uur 4,4 kuub van de 5,8 kuub voor de hele dag.
Ik kan dit zien omdat ik de app van ENGIE heb en de slimme meter en het verbruik per uur kan zien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')