abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_177099789
Hi allemaal,

Sinds vorig jaar oktober woon ik in mijn ouderlijk huis dat ik grondig verbouwd heb en ook gekozen heb voor vloerverwarming op begane grond. Op tweede verdieping heb ik radiatoren in iedere kamer (totaal 4)
De tussenvloer bg en 1e verdieping is van hout.
Het betreft een woning uit 1907.
Er is tevens een nieuwe serre aangezet met opening van 2,5 meter naar keuken.
Het is een twee ondereenkap maar staat naast gevel direct huis naast gebouwd dus eigenlijk bijna tussenwoning.
Nu mijn vraag:
Sinds december houd ik de gasstanden/verbruik bij met app ENGIE via slimme meter in de meterkast.
Nu valt mij het verbruik erg tegen.
Vloerverwarming zou zuiniger moeten zijn maar dat vraag ik me af of er is iets niet goed (mijn intuïtie zegt dat er iets niet klopt)
Het verbruik s nachts is namelijk meer dan overdag.
De thermostaat staat zowel dag als nacht op 18 graden. Heb ik gedaan om uit te testen.
Als je afgelopen week neemt dan schommelt het verbruik tussen de 5 en 14 kuub per dag bij ongeveer gelijke weersomstandigheden (afgelopen dinsdag was t het hoogst met ruim 14 kuub)
In de avond stook ik altijd de openhaard.
Oja en ik heb rolluiken die ik in avond dicht doe wat ook isolerend werkt.
Nu is mijn vraag hoe kan dit?
Hoor het graag.
Groetjes, kwikzilver

[ Bericht 3% gewijzigd door Kwikzilver op 11-02-2018 08:14:27 (Wat vergeten te zeggen ) ]
pi_177099989
Ik hap toe:
‘s Nachts is het kouder, dus koelt het eerder af, dus. is je verbruik hoger.
Dat je verbruik dinsdag het hoogst was komt waarschijnlijk omdat dat de koudste dag deze week was? :s
pi_177100111
Hoeveel m3 is je huis?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177100181
Ter vergelijking, ik zit hier met een hoekwoning, radiatoren/koken/douchen rolluiken van afgelopen zaterdag tot nu zaterdag op 61m3 gas bij 16 uur 18 graden en 8 uur 21 graden
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177100266
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 08:11 schreef Kwikzilver het volgende:
Hi allemaal,

Sinds vorig jaar oktober woon ik in mijn ouderlijk huis dat ik grondig verbouwd heb en ook gekozen heb voor vloerverwarming op begane grond. Op tweede verdieping heb ik radiatoren in iedere kamer (totaal 4)
De tussenvloer bg en 1e verdieping is van hout.
Het betreft een woning uit 1907.
Er is tevens een nieuwe serre aangezet met opening van 2,5 meter naar keuken.
Het is een twee ondereenkap maar staat naast gevel direct huis naast gebouwd dus eigenlijk bijna tussenwoning.
Nu mijn vraag:
Sinds december houd ik de gasstanden/verbruik bij met app ENGIE via slimme meter in de meterkast.
Nu valt mij het verbruik erg tegen.
Vloerverwarming zou zuiniger moeten zijn maar dat vraag ik me af of er is iets niet goed (mijn intuïtie zegt dat er iets niet klopt)
Het verbruik s nachts is namelijk meer dan overdag.
De thermostaat staat zowel dag als nacht op 18 graden. Heb ik gedaan om uit te testen.
Als je afgelopen week neemt dan schommelt het verbruik tussen de 5 en 14 kuub per dag bij ongeveer gelijke weersomstandigheden (afgelopen dinsdag was t het hoogst met ruim 14 kuub)
In de avond stook ik altijd de openhaard.
Oja en ik heb rolluiken die ik in avond dicht doe wat ook isolerend werkt.
Nu is mijn vraag hoe kan dit?
Hoor het graag.
Groetjes, kwikzilver
Paar kleine ideetjes....
Overdag schijnt de zon, welke ook je huid opwarmt.
Als je openhaard aan gaat... Betekend dat je lucht warm wordt, maar je vloer niet. De vloerverwarming moet die dus extra verwarmen.
Hoe ziet je vloer er uit van de begane grond, die is ook van hout, zoals ik het lees? Is die wel goed geïsoleerd? Anders moet heb je daarbij ook extra verliezen, waardoor de vloer extra verwarmd moet worden.
Is de vloerverwarming ook wel goed ingeregeld, liefst met een opentherm CV / thermostaat?

De vloerverwarming haalt volgens mij juist zijn goede rendement uit een betonnen vloer. Daar wordt de warmte juist bewaard en uitgestraalt.
pi_177100270
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 08:31 schreef keko het volgende:
Ik hap toe:
‘s Nachts is het kouder, dus koelt het eerder af, dus. is je verbruik hoger.
Dat je verbruik dinsdag het hoogst was komt waarschijnlijk omdat dat de koudste dag deze week was? :s
Dit. Als je 's nachts slaapt kun je de vloerverwarming misschien beter niet op 18 graden zetten om kosten te besparen.
  zondag 11 februari 2018 @ 08:57:38 #7
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177100336
Ik denk dat dit topic in K&W thuishoort, dus daar zet ik even een TR voor, maar juist als je het huis van je ouders gekocht hebt kun je hun energieverbruik van de afgelopen jaren ook wel inzien.

Afhankelijk van het formaat van de woning vind ik 14 kuub gas voor afgelopen dinsdag niet heel spannend, als het niet zo'n zonnige dag was geweest dan had ik dat ook wel verbruikt, maar zonneboiler, dus minder verbruikt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zondag 11 februari 2018 @ 08:59:15 #8
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_177100351
Schopje naar Klussen & Wonen inderdaad ;)
Don't be surprised what the night brings.
When you search the dark, you get dark things.
Wat wij kijken
  zondag 11 februari 2018 @ 08:59:52 #9
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177100355
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 08:51 schreef Rolfieo het volgende:

[..]

Paar kleine ideetjes....
Overdag schijnt de zon, welke ook je huid opwarmt.
Als je openhaard aan gaat... Betekend dat je lucht warm wordt, maar je vloer niet. De vloerverwarming moet die dus extra verwarmen.
Hoe ziet je vloer er uit van de begane grond, die is ook van hout, zoals ik het lees? Is die wel goed geïsoleerd? Anders moet heb je daarbij ook extra verliezen, waardoor de vloer extra verwarmd moet worden.
Is de vloerverwarming ook wel goed ingeregeld, liefst met een opentherm CV / thermostaat?

De vloerverwarming haalt volgens mij juist zijn goede rendement uit een betonnen vloer. Daar wordt de warmte juist bewaard en uitgestraalt.
Dit, en sowieso: hoe is het met de isolatie? Ook aangepakt met de verbouwing van het huis?
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 11 februari 2018 @ 09:49:46 #10
64781 bonke
pipo koeie
pi_177101379
een open haard is wel leuk natuurlijk maar zodra je die aan aan doet trekt het alle warme lucht uit je huis via de schoorsteen naar buiten
in de nabije omgeving van je openhaard zal het lekker zijn maar de rest van je huis word koud
pies on joe toe
  zondag 11 februari 2018 @ 10:11:24 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177102022
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 09:49 schreef bonke het volgende:
een open haard is wel leuk natuurlijk maar zodra je die aan aan doet trekt het alle warme lucht uit je huis via de schoorsteen naar buiten
in de nabije omgeving van je openhaard zal het lekker zijn maar de rest van je huis word koud
Heb deze winter de verwarming nog niet aangehad, alleen de haard. Behagelijk warm hier in huis.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 11 februari 2018 @ 10:13:17 #12
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_177102061
Je verliest meer warmte door de lage buitentemperatuur.

Zou het s'nachts niet eens aan laten staan.
  zondag 11 februari 2018 @ 10:14:34 #13
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177102083
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 10:13 schreef Manke het volgende:
Je verliest meer warmte door de lage buitentemperatuur.

Zou het s'nachts niet eens aan laten staan.
Je warmte verlies gaat dan nog steeds door en heb je een steenkoud huis wat je weer warm moet stoken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 11 februari 2018 @ 10:16:05 #14
64781 bonke
pipo koeie
pi_177102114
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 10:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb deze winter de verwarming nog niet aangehad, alleen de haard. Behagelijk warm hier in huis.
een haard is niet hetzelfde als een open haard denk ik :)
als je gewoon een houtgestookte kachel hebt dan is er weinig aan de hand maar een open pijp naar boven toe trekt warmte uit je huis :)
pies on joe toe
pi_177102219
Slechte isolatie
veel buitenmuur

En de haard zorgt ervoor dat de vloer even afkoelt en als je hem dan uit maakt, zal de verwarming volgas branden om die vloer weer op te stoken, ‘s nachts.

Hoe zit het met de isolatie onder de vloerverwarming, is deze aangepakt?
.
  zondag 11 februari 2018 @ 10:36:43 #16
64781 bonke
pipo koeie
pi_177102597
een open haard gebruik je eigenlijk alleenmaar voor de gezelligheid of een bbq :)
pies on joe toe
  zondag 11 februari 2018 @ 10:38:25 #17
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177102631
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 10:36 schreef bonke het volgende:
een open haard gebruik je eigenlijk alleenmaar voor de gezelligheid of een bbq :)
[ afbeelding ]
Oh ja, die BBQ open haard, zo briljant.
Heb je de as-la iets verhoogd staan?
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 11 februari 2018 @ 10:41:05 #18
64781 bonke
pipo koeie
pi_177102699
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 10:38 schreef Leandra het volgende:

[..]

Oh ja, die BBQ open haard, zo briljant.
of een brood erin bakken :)

pies on joe toe
  zondag 11 februari 2018 @ 10:45:54 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177102796
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 10:41 schreef bonke het volgende:

[..]

of een brood erin bakken :)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bij ons zit het rooster er nog in, dus eens kijken hoe het zou kunnen, maar ik vind het zo gaaf!
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 11 februari 2018 @ 10:56:43 #20
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_177102980
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 10:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je warmte verlies gaat dan nog steeds door en heb je een steenkoud huis wat je weer warm moet stoken
Op een gegeven moment blijft de temperatuur gelijk, 16 graden misschien. Dan is het zonde om het de hele nacht op 18 graden proberen te houden.

Vlak voor het wakker worden de verwarming aanzetten verbruikt dan minder en verwarmt snel door vloerverwarming.
  zondag 11 februari 2018 @ 10:58:41 #21
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_177103015
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 10:36 schreef bonke het volgende:
[ afbeelding ]
Vet ^O^
pi_177103447
Ik heb ook een huis met vloerverwarming beneden en een houten tussenvloer ..

Ik heb mijn verwarming dag en nacht op 20 graden staan en mijn verbruik is momenteel tussen de 6 en de 8 m3 .

In de nacht word er hier ook meer gestookt omdat het buiten kouder is . De zon schijnt niet meer en alles staat uit wat warmte kan afgeven . Dus het is logisch dat er snachts meer gestookt word .
pi_177103710
Is hier ook staat altijd op 20.5. Maar is ook niet zo gek want in de nacht is het natuurlijk veel kouder.
I solemnly swear i'm up to no good
  zondag 11 februari 2018 @ 11:36:21 #24
64781 bonke
pipo koeie
pi_177103881
doe je open haard eens niet aan en kijk dan wat het verschil is :)
pies on joe toe
pi_177104255
Eigenlijk zijn alle oorzaken voor het hogere nachtverbruik al genoemd:

- Lagere buitentemperatuur, dus meer energie vanuit de Cv ketel nodig
- overdag heb je profijt van zonne-straling, 's nachts niet
- Overdag wordt de ruimte waar de thermostaat hangt gebruikt door mensen en elektrische apparatuur die warmte uitstralen, 's nachts staat de apparatuur uit en liggen de mensen in een andere kamer te slapen
- Ook koken zorgt voor een nodige warmte en heeft invloed als je een (half) open keuken hebt.
- De open haard zorgt dat de kamer wordt opgewarmd, waardoor de thermostaat het niet nodig vindt om de cv te laten werken. De vloer koelt intussen wel af. Als dan de openhaard uit is en de thermostaat het koud genoeg vindt om de CV weer te laten werken, moet er redelijk wat energie gestoken worden in de afgekoelde vloer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')