Ik denk dat het "kom eens kijken" vooral dat is. Mamma, kom eens kijken, ik ben fijn bezig en wil dat met je delen.quote:Op vrijdag 9 februari 2018 11:07 schreef Franny_G het volgende:
Dat van complimenten vind ik interessant, maar echt lastig. I kleurt momenteel heel erg veel. En laat dus heel vaak kleurplaten zien en vraagt tijdens het kleuren ook regelmatig: "Mama, kom eens kijken hoe mooi ik dit heb gedaan?" Ik weet dan niet altijd goed hoe dan feedback te geven. Ze kleurt al behoorlijk goed binnen de lijntjes en dat vind ik niet zo boeiend verder. Maar wat kan ik verder zeggen op die momenten dan "Ja mooi hoor!" Ik zeg bijv wel dat ik het zo leuk vind om te zien dat ze er veel plezier aan beleeft....
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijne ruimt (haar kamer iig) juist heel vaak zelf op als ze er gespeeld heeftquote:Op vrijdag 9 februari 2018 13:36 schreef Stormqueen het volgende:
Het is ook zo verschillend per kind. Mijne is totaal ongevoelig voor dreigen, gillen, time-outs en beloningenDat maakt het ook wel verrekte lastig hoor, want daardoor is ze moeilijk over te halen om iets te doen. Opruimen is gewoon echt een achterlijke strijd. En intrinsiek intrinschmiek, geen enkel kind voelt de natuurlijke behoefte om z'n zooi achter zich op te ruimen
![]()
Dus nou ja, ik blijf maar gewoon doorgaan met streng toespreken als ze echt over de schreef gaat, gedrag benoemen wat me niet aanstaat en de reden daarvoor, maar ik doe dat echt niet met kusjekroel. Wel mag ze altijd een knuffel komen halen als ze die nodig heeft, ook als ze net een uur lang een kutzak is geweest
Oh ja zeker hoor, ik zal de eerste zijn om dat toe te geven. Ze heeft sinds een paar weken ook wel echte peuterbuien en ik moet echt even zoeken naar hoe daarmee om te gaan. Mijn eerste reactie is niet altijd degene die ik idealiter voor me zie (ook omdat ik zo hoogzwanger wat minder geduld heb).quote:Op vrijdag 9 februari 2018 13:03 schreef LeSage het volgende:
Straffen ligt denk ik ook wel aan je kind, Lu. Ik lees vaak dat Wolk best heel meegaand is en weinig peuterbuien heeft. Als dat dagelijks zou zijn, ga je misschien wel heel anders ermee om, maar dat gaf je zelf ook al aan.
(Hoe gaat dat eigenlijk met slapen, als Wolk niet ziek is, beter?)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ah kijk, jij verwoordt het altijd een stuk beter dan ik met mijn lange lulverhalen, maar dit dus.quote:Op vrijdag 9 februari 2018 13:55 schreef Skittles het volgende:
Zelfs een compliment geven is hogere wiskundeje doet het niet snel goed, dat opvoeden.
Wij moesten vorige week de oudste naar school brengen. A wilde zijn jas niet aan. Ook niet na tig keer vragen, uitleggen dat we nu echt weg moesten om niet te laat te komen en bij dwang deed hij de jas gewoon weer uit. Ok, dan gaan we zonder jas. Eenmaal buiten kwam hij daar toch snel op terugquote:Op vrijdag 9 februari 2018 09:46 schreef LeSage het volgende:
[..]
Uhm, hoe doe ik anders boodschappen zonder een compleet drama![]()
S.: ‘Neeeeee, spelen, neeeee niet de jas aan, neeeee niet in de kinderwagen.’
Ik: ‘Als je nu even mee gaat met mama, krijg je in de supermarkt een appel (thanks Lidl) en mag je in het park een stuk lopen.’
S.: *huppelt naar de kapstok* ‘Okeeeee.’
Ik vind het prima hoor
dat hoeft natuurlijk niet, het kan ook gewoon je natuurlijke manier van opvoeden zijn toch?quote:Op vrijdag 9 februari 2018 15:57 schreef BlueEyes het volgende:
Sjemig alles moet straks wel ontzettend doordacht en overwogen worden voor je nog iets kan zeggen of doen tav je peuter![]()
Lekker 'spontaan' opvoeden nog m.i.
Ik hang de ikdoemaarwat-methode aan aangepast op wat ik weet dat bij mijn stuiterbal past.
En heel fijn past zijn gebruiksaanwijzing nogsteeds dagelijks aan dus uitdaging all over.
Heb je niet de module «compliment je kind uit de tent» gevolgd aan de Moederen zonder Loederen academie?quote:Op vrijdag 9 februari 2018 13:55 schreef Skittles het volgende:
Zelfs een compliment geven is hogere wiskundeje doet het niet snel goed, dat opvoeden.
Ik heb die aanpak weleens overwogen, maar:quote:Op vrijdag 9 februari 2018 16:11 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Wij moesten vorige week de oudste naar school brengen. A wilde zijn jas niet aan. Ook niet na tig keer vragen, uitleggen dat we nu echt weg moesten om niet te laat te komen en bij dwang deed hij de jas gewoon weer uit. Ok, dan gaan we zonder jas. Eenmaal buiten kwam hij daar toch snel op terug. En deed zonder morren alsnog zijn jas aan. Ik denk dat hij nu beter begrijpt dat dat ding best handig is.
Intrinsieke motivatie is een beetje een toverwoord. Wordt ontzettend veel ten onrechte gebruikt.quote:Op vrijdag 9 februari 2018 13:03 schreef LeSage het volgende:
Oh ja, nee, daar ben ik dus echt niet mee bezig, hoe ik zo’n compliment dan precies geef. Ik zou dan gewoon ‘wauw, mooi hoor!’ roepen. En daar zie ik dus ook echt niets verkeerd in.
Ik vraag me dan wel af hoeveel van jullie zelf intrinsieke motivatie hebben. Ik moet mezelf echt regelmatig een beloning in het vooruitzicht stellen om dingen gedaan te krijgen. Ik werk ook niet uit intrinsieke motivatie. Ik vind het salaris (de beloning) echt het allerbelangrijkst.
Straffen ligt denk ik ook wel aan je kind, Lu. Ik lees vaak dat Wolk best heel meegaand is en weinig peuterbuien heeft. Als dat dagelijks zou zijn, ga je misschien wel heel anders ermee om, maar dat gaf je zelf ook al aan.
(Hoe gaat dat eigenlijk met slapen, als Wolk niet ziek is, beter?)
Ja. Terwijl het opzoeken van identificatie met de stof echt wel de moeite waard is. Sterker nog, dat leer je eigenlijk ook al, betekenisvol maken, etc.quote:Op zondag 11 februari 2018 11:09 schreef LeSage het volgende:
![]()
Mooi stuk Kwak!
Ik ben een soort allergisch geworden nadat ik er op de pabo mee doodgegooid werd. Ik moest de intrinsieke motivatie van VMBO basis LWOO leerjaar 2 zoeken voor wiskunde
Is dat de peutervariant van "je krijgt je rijbewijs als je tot je 18e niet rookt" en dan de dag er na een peuk opsteken?quote:Op zondag 11 februari 2018 11:54 schreef Roomsnoes het volgende:
Goede nuance Kwak!![]()
In- of ex - O heeft gisteren, na 10x op het potje geplast en een stickertje te hebben gekregen, een bezoekje gebracht aan een speelhel. Zij had het fantastisch en mooi niet dat ze nu die luier af doet
Ja ben bang van wel :’)quote:Op maandag 12 februari 2018 11:23 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Is dat de peutervariant van "je krijgt je rijbewijs als je tot je 18e niet rookt" en dan de dag er na een peuk opsteken?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
Volgende keer uit het zicht proberen :p, dat werkt ook bij honden.quote:Op maandag 12 februari 2018 23:20 schreef LeSage het volgende:
...
Ik paste vandaag een tip toe die je altijd krijgt. Als je peuter niet luistert, loop uit zicht en hij komt wel.
We lieten hem in de sneeuw, waren een heel eind verder, meneer draait om en sjouwt lachend aan![]()
Uch, hier precies hetzelfde. Allemaal lamlendig en gammel geweest vorige week, gisteren leek iedereen weer op te knappen en vannacht waren we allemaal aan t spugen. Feest.quote:Op dinsdag 13 februari 2018 08:09 schreef lunapuella het volgende:
Ik dacht dus dat Ketel helemaal de oude weer was? Spuugt hij vannacht zijn hele bed onder.En ik daarna ook (die zure lucht ook
).
We maken er maar een gezamenlijk bankdagje van.
Dit wil ik niet horen *stopt vingers in oren la la la la*quote:Op dinsdag 13 februari 2018 08:54 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Uch, hier precies hetzelfde. Allemaal lamlendig en gammel geweest vorige week, gisteren leek iedereen weer op te knappen en vannacht waren we allemaal aan t spugen. Feest.![]()
Beterschap!
Minion vlokken natuurlijkquote:Op dinsdag 13 februari 2018 09:46 schreef twist02 het volgende:
Vraagje: wat krijgen jullie peuters zoal als broodbeleg?
Die van ons begint steeds meer te weigeren dus ben op zoek naar inspiratie
Interessante discussie hierboven trouwens, ga ik later nog eens op m'n gemak lezen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |