abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_177029708


Welkom in het topic waar je alle vragen kunt stellen met betrekking tot eenvoudig onderhoud aan je auto.
Schaam je er niet voor als je niet weet waar een bepaald lampje voor dient en weerhoud je er niet van te vragen waar je die krik nou precies moet plaatsen om je auto op te tillen.

Enkele antwoorden op je vragen kunnen zijn:

"Nou, dat is heel simpel. Je moet er af en toe wel wat benzine in gooien."
"Ik zou dat blauwe draadje niet aan dat rode draadje vastmaken."


Handige links:

Autobandenmarkt.nl
Auto-onderdelen.com
H-base
Mijngarage.nl
Onderdelenzoeker.nl
Pitstraat.com (5% korting op de eerste bestelling voor FOK!ers.)

Handige PTA topics:

PTA / Autoradio installeren.
PTA / Hoe werkt een differentieel
PTA / Trillend stuur bij lage snelheden + tips bandenboer
[remmen] Rood waarschuwingslampje brandt
Zelf remschijven + blokken vervangen, speciaal gereedschap?
Multimeter gebruiken/electrische problemen opsporen
PTA / Manual -> Hoe vervang ik een hoofdremcylinder
PTA / Het grote autopoets- en -wastopic #1
PTA / Uitleg en informatie over OBD-Codes
pi_177029718
Mijn laatste post:

In mijn Corsa hoort volgens het boekje semi-synthetisch 10w40 olie in. Echter heeft de garage de laatste keer er 5w30 in gegooid. Als ik nu olie bij wil vullen kan ik er dan 10w40 bij gooien of beter 5w30?
  donderdag 8 februari 2018 @ 10:42:22 #3
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_177030540
5W30, gewoon hetzelfde houden.

Grotere vraag is waarom zit er dat in.?
Als ook van de sarcastische opmerkingen
  donderdag 8 februari 2018 @ 12:05:54 #4
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_177031748
quote:
7s.gif Op donderdag 8 februari 2018 10:42 schreef bokkepoot het volgende:
5W30, gewoon hetzelfde houden.

Grotere vraag is waarom zit er dat in.?
Hadden ze nog liggen. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 8 februari 2018 @ 19:21:52 #5
101492 Rob310
meneer van de Plus
pi_177039808
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 09:45 schreef Vjenne12345 het volgende:
Mijn laatste post:

In mijn Corsa hoort volgens het boekje semi-synthetisch 10w40 olie in. Echter heeft de garage de laatste keer er 5w30 in gegooid. Als ik nu olie bij wil vullen kan ik er dan 10w40 bij gooien of beter 5w30?
Het belangrijkste is toch om de zelfde soort olie bij te vullen? (ik bedoel geen syntetische en minerale of semi door elkaar vullen. De viscositeit vermengt zich vanzelf wel (wordt ietsjes verdikt of ietsjes verdund))
De meeste computerproblemen ontstaan ergens tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord...
pi_177323672
Hoelang doet een ervaren monteur normaal gesproken over het vervangen van twee schokbrekers? Betreft een Seat Leon.
U MAD?
  dinsdag 20 februari 2018 @ 16:39:19 #7
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177324458
quote:
3s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 15:56 schreef de_boswachter het volgende:
Hoelang doet een ervaren monteur normaal gesproken over het vervangen van twee schokbrekers? Betreft een Seat Leon.
Dat ligt eraan hoe rot ie is.. kun je niets van zeggen met deze info
pi_177325399
quote:
3s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 15:56 schreef de_boswachter het volgende:
Hoelang doet een ervaren monteur normaal gesproken over het vervangen van twee schokbrekers? Betreft een Seat Leon.
Voor of achter scheelt ook
.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 18:56:23 #9
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177326704
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 16:39 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Dat ligt eraan hoe rot ie is.. kun je niets van zeggen met deze info
hoe rot? Die monteur?

Wel een beetje bot dit hoor :{w o|O
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_177326846
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 17:37 schreef Fer het volgende:

[..]

Voor of achter scheelt ook
Voor. En gewoon ‘op’. Rotheid valt niet uit te drukken in een percentage of wel dan.
U MAD?
  dinsdag 20 februari 2018 @ 19:14:23 #11
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177327038
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 19:02 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Voor. En gewoon ‘op’. Rotheid valt niet uit te drukken in een percentage of wel dan.
Hij bedoelt denk ik of het allemaal een beetje los wil en gangbaar is..

Is best een beetje werk; draagarm/fusee moet los, stuurstang los, remklauw en leiding losmaken, bovenzijde losmaken. Poot eronderuit, in de bankschroef of veerspanner, bovenlager losmaken, veer eraf, schokbreker eruit (of hele poot wisselen) en dan alles in omgekeerde volgorde terugbouwen. En dat X2. En dan tel ik geen vastzittende stuur- of fuseekogels die wel- of niet stuk gaan bij het loshalen.

Vaak ook nog uitlijnen achteraf, want ongeveer alles wat de stand van de veerpoot bepaalt is los geweest, ook een half uurtje tot drie kwartier..

Achterkant is een fucking makkie meestal in vergelijking tot voor.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 20 februari 2018 @ 19:27:03 #12
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177327264
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 19:14 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Hij bedoelt denk ik of het allemaal een beetje los wil en gangbaar is..

Dat dus.. als het eentje uit 2000 is (zouden die uberhaupt nog rijden?) dan kun je best even werk hebben..
(of juist niet omdat alles wat eromheen zit al vergaan is)
quote:
11s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 18:56 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

hoe rot? Die monteur?

Wel een beetje bot dit hoor :{w o|O
~O>
pi_177471117
Als ik de verlichting aandoe dan gaan de voorlichten gelijk aan. De dashboardverlichting en achterlichten pas na enkele minuut tezamen. Ik heb ontdekt dat de verlichting gelijk aangaat als ik al eerder die dag heb gereden of aan het eind van een rit. Ik denk een verband met de temperatuur (van de motor?).

Waar kan ik het beste beginnen met het onderzoek als ik op zoek wil naar een oplossing?
pi_177821280
Ik wil deze banden bestellen en bij een montagepunt laten monteren.
https://banden.autoweek.n(...)75-65-r14-82t-21275/

Bij topbanden kan ik geen montagepartners vinden, zoekfunctie lijkt daarvoor stuk te zijn?
bij bandenconcurrent staat er dat desbetreffende band niet gevonden is.
Bij pneus zijn er wel montagepartners maar daar is het per band circa 5 euro duurder.

Iemand een idee waar ik de montagepartners van topbanden kan vinden? Of moet je daarvoor eerst de banden bestellen dat je daarna een optie voor montage krijgt?
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_178146339
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2018 21:27 schreef valentijn7 het volgende:
Als ik de verlichting aandoe dan gaan de voorlichten gelijk aan. De dashboardverlichting en achterlichten pas na enkele minuut tezamen. Ik heb ontdekt dat de verlichting gelijk aangaat als ik al eerder die dag heb gereden of aan het eind van een rit. Ik denk een verband met de temperatuur (van de motor?).

Waar kan ik het beste beginnen met het onderzoek als ik op zoek wil naar een oplossing?
Ik zou eerst gaan zoeken naar een elektrisch schema.

Dan wordt het een kwestie van de keten nalopen van de accu tot aan de lichten.
Daarin zullen schakelaars/relais zitten en ergens zal er een splitsing zijn.
Dan meet je steeds de spanning tot deze ineens 0 is. Dan ben je fout gepasseerd.

Relais en schakelaars kun je ook testen. Krijgen ze wel spanning? Maakt het dan ook sluiting?

Wat voor auto rij je?
Is de elektra nog eenvoudig of gaat alles via de computer?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  woensdag 28 maart 2018 @ 13:24:10 #17
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_178146660
Ik zou even in het instructieboekje lezen, misschien is het wel een standaard dingetje, of iets wat je aan of uit kunt zetten in de boordcomputer. Al klinkt dat later aanschakelen van de dash- en achterverlichting wel een beetje bijzonder.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_178148464
En ik denk een versleten sleepcontact in de schakelaar die na warmer worden nét genoeg contact maakt.
Maar ik denk ook dat dit ondertussen wel opgelost is aangezien deze vraag op 26 februari al gesteld is.
pi_178272255
Mijn banden zijn gevuld met stikstof. Echter staan er 2 banden niet meer op spanning. Kun je deze bijvullen met gewone lucht?
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_178272262
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 09:01 schreef Miniem het volgende:
Mijn banden zijn gevuld met stikstof. Echter staan er 2 banden niet meer op spanning. Kun je deze bijvullen met gewone lucht?
Ja, en stikstoflucht is vooral een groot verdienmodel. Want gewone lucht bestaat al voor 90% uit stikstoflucht.
  dinsdag 3 april 2018 @ 12:22:50 #21
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_178275164
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 april 2018 09:03 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Ja, en stikstoflucht is vooral een groot verdienmodel. Want gewone lucht bestaat al voor 90% uit stikstoflucht.
feit of fabel?

Volgens mij ga je deaud als dat zo zou zijn :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_178275484
quote:
12s.gif Op dinsdag 3 april 2018 12:22 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

feit of fabel?

Volgens mij ga je deaud als dat zo zou zijn :+
Die lucht wat je in banden pompt.... niet de lucht welke wij inademen.
  dinsdag 3 april 2018 @ 13:09:50 #23
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_178276045
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 april 2018 12:42 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Die lucht wat je in banden pompt.... niet de lucht welke wij inademen.
same shit bro ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_178276154
quote:
3s.gif Op dinsdag 3 april 2018 13:09 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

same shit bro ;)
Even opgezocht op het internetz:

"Perslucht bestaat gewoon uit buitenlucht,een mengsel van 78% stikstof, 21% zuurstof en 1% waterdamp en andere gassen."

Het is dus 78% i.p.v. 90% die ik gokte. Maar mijn boodschap was gewoon: dat het betalen voor stikstoflucht, eigenlijk bezeikte boel is in zekere zin.

Bij profile deden ze het gratis toen ik nog bij FBTO zat. En wellicht blijven je banden wel iets langer op spanning, alleen veel automobilisten denken vervolgens: dat ze hun bandenspanning dan niet meer hoeven te controleren.
  dinsdag 3 april 2018 @ 13:41:03 #25
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_178276793
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 april 2018 13:15 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Even opgezocht op het internetz:

"Perslucht bestaat gewoon uit buitenlucht,een mengsel van 78% stikstof, 21% zuurstof en 1% waterdamp en andere gassen."

Het is dus 78% i.p.v. 90% die ik gokte. Maar mijn boodschap was gewoon: dat het betalen voor stikstoflucht, eigenlijk bezeikte boel is in zekere zin.

Bij profile deden ze het gratis toen ik nog bij FBTO zat. En wellicht blijven je banden wel iets langer op spanning, alleen veel automobilisten denken vervolgens: dat ze hun bandenspanning dan niet meer hoeven te controleren.
is ook bullshit in zekere zin.. Grotere stikstofmoleculen bladiebla.. Ok, dus die 21% zuurstof ontsnapt, dus in (hun) theorie wordt het stikstofgehalte in je banden vanzelf steeds hoger :+
In de racerij gaat het om koeling van de banden, op straat is het gewoon apekoek, zeker als je er ook nog eens extra voor moet betalen. En die groene doppies zijn spuuglelijk :')
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_178291727
Wrm zijn die groene dopjes eigenlijk :+
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_178291803
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 april 2018 23:02 schreef Miniem het volgende:
Wrm zijn die groene dopjes eigenlijk :+
Voor als er stikstof in je banden zit....
  dinsdag 17 april 2018 @ 21:15:15 #28
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_178587204
Mijn autoradio speelt alleen nog maar radio, de cd-speler is stuk en usb of bluetooth heeft 'ie niet. Nu zag ik bij Amazon deze:



https://www.amazon.de/dp/B074DYNSKP

Kan ik die gewoon aansluiten? Ik heb er geen verstand van verder, dus weet ook niet echt waar ik op moet letten.

Mijn auto: een Mitsubishi Carisma '98
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_178592828
quote:
5s.gif Op dinsdag 17 april 2018 21:15 schreef Notorious_Roy het volgende:
Mijn autoradio speelt alleen nog maar radio, de cd-speler is stuk en usb of bluetooth heeft 'ie niet. Nu zag ik bij Amazon deze:

[ afbeelding ]

https://www.amazon.de/dp/B074DYNSKP

Kan ik die gewoon aansluiten? Ik heb er geen verstand van verder, dus weet ook niet echt waar ik op moet letten.

Mijn auto: een Mitsubishi Carisma '98
De radio is zeer waarschijnlijk standaard. De meeste auto's helaas niet. Maar er bestaan verloopstekkers voor. Dat maakt je radio gelijk wel duurder.

De huidige radio, zat die er al in bij aflevering van de auto?
  woensdag 18 april 2018 @ 08:06:38 #30
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_178592956
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 07:44 schreef nanuk het volgende:

[..]

De radio is zeer waarschijnlijk standaard. De meeste auto's helaas niet. Maar er bestaan verloopstekkers voor. Dat maakt je radio gelijk wel duurder.

De huidige radio, zat die er al in bij aflevering van de auto?
Ik zag ook wel verloopstekkers inderdaad, kost ongeveer 15 euro. Of de radio meegeleverd werd weet ik niet, ik heb 'm derdehands :P
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_178593073
Eerst kijken of de juiste verloop stekkers er al in zitten. Verder houd ik mijn mond want echt verstand heb ik er niet van. Ik heb alleen zelf wel eens radio's vervangen en verbaasde me dat je nog geen antwoord had.

iso aansluiting
  vrijdag 20 april 2018 @ 07:41:31 #32
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_178635757
Iedere radiofabrikant heeft zijn eigen aansluiting, maar... De fabrikanten hebben onderling afgesproken dat ze hun radio's standaard leveren met een verloopkabel naar dubbel DIN, dus als je hem nieuw koopt en je auto is voorzien van een DD, is het gewoon klik, klik en spelen maar.. In nieuwerwetse auto's waar een standaard ding in zat en je gaat naar aftermarket, kán het zijn dat de dealer effe tegen je auto moet zeggen dat er wat veranderd is, anders doet hij het niet.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_179415855
Vraagje.
Mijn geschorste auto heeft apk tot 1-7. Heeft dus een nieuw apk nodig. Wil er dinsdag mee naar een onafhankelijk keuringsstation die niet op afspraak keurt. Gewoon binnenrijden dus. Staat op RDW dat je een afspraakpapier nodig hebt als je auto geschorst is...
En iemand idee hoe/waar ik hem kan verzekeren? Zou alleen verzekering voor deze dag nodig hebben. Normaal sluit je dan een verzekering af en zeg je hem op omdat hij dan verkocht of geschorst is maar dat is hij natuurlijk al...
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_179416251
Als je auto geschorst is hoef je de auto niet Apk te keuren.

Waarom zou je het doen als je er toch niet mee gaat rijden?
pi_179416479
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2018 08:12 schreef ColtZ40 het volgende:
Als je auto geschorst is hoef je de auto niet Apk te keuren.

Waarom zou je het doen als je er toch niet mee gaat rijden?
Ja, dat is ook weer waar.
Wil hem eigenlijk gewoon kunnen verplaatsen als het nodig is. Niet lastminute een APK erop en evt reparaties als ergens anders heen moet.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_179416597
Je mag hem niet verplaatsen als hij geschorst is. ;)
pi_179416727
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2018 08:34 schreef ColtZ40 het volgende:
Je mag hem niet verplaatsen als hij geschorst is. ;)
Dan ontschors en verzeker ik hem toch gewoon. Zo gebeurd. Apk hoeft dan niet meer.

Bovendien als hij geschorst is mag je er wel mee naar het APK punt met verzekering en bewijs van afspraak.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  zondag 27 mei 2018 @ 10:32:53 #38
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_179418385
Volgens mij mag je hem wel naar de APK en terug rijden als hij geschorst is, maar ook alleen die route.

Edit:
Ja dus

quote:
Als uw kenteken is geschorst, mag u met dit voertuig geen gebruik maken van de openbare weg. Als uitzondering op deze regel mag u voor een Algemene Periodieke Keuring (APK) met uw geschorste voertuig naar het keuringsbedrijf rijden. De reden voor deze uitzondering is, dat uw voertuig een geldige APK moet hebben op het moment dat de schorsing afloopt of door u wordt beëindigd.
Eerste hit op Google :') https://www.rdw.nl/partic(...)en-tijdens-schorsing
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_179418750
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2018 10:32 schreef daNpy het volgende:
Volgens mij mag je hem wel naar de APK en terug rijden als hij geschorst is, maar ook alleen die route.

Edit:
Ja dus

[..]

Eerste hit op Google :') https://www.rdw.nl/partic(...)en-tijdens-schorsing
Klopt, dat zeg ik :P
Maar gaat om de verzekering voor 1 dag omdat ik daarheen moet. + dat het keuringsstation niet op afspraak werkt. Zon formulier kan ik niey voorleggen als ik dan aangehouden wordt.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  zondag 27 mei 2018 @ 11:15:03 #40
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_179418992
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2018 10:59 schreef Miniem het volgende:

[..]

Klopt, dat zeg ik :P
Maar gaat om de verzekering voor 1 dag omdat ik daarheen moet. + dat het keuringsstation niet op afspraak werkt. Zon formulier kan ik niey voorleggen als ik dan aangehouden wordt.
Waarom ga je dan niet naar een keuringsstation wat wél op afspraak werkt? Dan kun je er ook bij blijven en weten wat er aan de hand is :P
Bovendien kun je met de factuur altijd tonen dat je onderweg was van of naar het keuringsstation.

En heb je al gebeld met de verzekering? Ik weet dat die het vaak niet (willen) snappen, maar je kan gewoon je kenteken voor 1 dag verzekeren neem ik aan, anders bel je een andere.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 27 mei 2018 @ 11:17:56 #41
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_179419037
Methode 2:
Bel een willekeurige verzekeraar op en zeg dat je naar een auto gaat kijken en misschien verkopen. Dan willen ze hem wel in de verzekering nemen.

Na de APK zeg je "sorry, het is hem niet geworden".
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_179419366
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2018 11:15 schreef daNpy het volgende:

[..]

Waarom ga je dan niet naar een keuringsstation wat wél op afspraak werkt? Dan kun je er ook bij blijven en weten wat er aan de hand is :P
Bovendien kun je met de factuur altijd tonen dat je onderweg was van of naar het keuringsstation.

En heb je al gebeld met de verzekering? Ik weet dat die het vaak niet (willen) snappen, maar je kan gewoon je kenteken voor 1 dag verzekeren neem ik aan, anders bel je een andere.
Is een onafhankelijk keuringsstation, daarom :)
Schijnbaar kun je op internet ook gewoon verzekeren en binnen een bepaald aantal dagen er vanaf zien. Zelfde als jouw 2e methode lijkt me.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_179420018
De airco van mijn Nissan Note doet het niet. Vorig jaar de auto naar een airco specialist gebracht, zijn conclusie was dat wanneer je de airco inschakelt de aircopomp/compressor het niet doet, maar zet je er extern 12V op dan doet de pomp/compressor het wel. Conclusie pomp niet defect; moet wel iets elektrisch zijn.

Gisteren 4 nieuwe banden onder de auto laten zetten en gevraagd of ze tijd hebben om ook naar de airco te kijken. Hebben ze gedaan. Conclusie: Systeem is leeg, zit geen vloeistof in, we moeten vullen. Aan de apparaat gehangen, maar vullen niet gelukt. Systeem schijnt geen vloeistof te accepteren / door te laten. Een en ander doorgemeten, wanneer je de airco inschakelt schijnt er wel signaal naar de pomp te gaan, maar deze schiet niet aan. Zetten ze er 12V op, draait de pomp wel.

Wat is nu het beste te doen? Dealer wordt een duur geintje vrees ik. Kan ik zelf nog iets doen? Of kennen jullie goed airco specialisten in Zuid Holland?
  dinsdag 5 juni 2018 @ 21:10:46 #44
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_179627250
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2018 12:25 schreef xaban06 het volgende:
De airco van mijn Nissan Note doet het niet. Vorig jaar de auto naar een airco specialist gebracht, zijn conclusie was dat wanneer je de airco inschakelt de aircopomp/compressor het niet doet, maar zet je er extern 12V op dan doet de pomp/compressor het wel. Conclusie pomp niet defect; moet wel iets elektrisch zijn.

Gisteren 4 nieuwe banden onder de auto laten zetten en gevraagd of ze tijd hebben om ook naar de airco te kijken. Hebben ze gedaan. Conclusie: Systeem is leeg, zit geen vloeistof in, we moeten vullen. Aan de apparaat gehangen, maar vullen niet gelukt. Systeem schijnt geen vloeistof te accepteren / door te laten. Een en ander doorgemeten, wanneer je de airco inschakelt schijnt er wel signaal naar de pomp te gaan, maar deze schiet niet aan. Zetten ze er 12V op, draait de pomp wel.

Wat is nu het beste te doen? Dealer wordt een duur geintje vrees ik. Kan ik zelf nog iets doen? Of kennen jullie goed airco specialisten in Zuid Holland?
lees de TT eens?.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 5 juni 2018 @ 21:28:27 #45
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_179627691
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2018 12:25 schreef xaban06 het volgende:
De airco van mijn Nissan Note doet het niet. Vorig jaar de auto naar een airco specialist gebracht, zijn conclusie was dat wanneer je de airco inschakelt de aircopomp/compressor het niet doet, maar zet je er extern 12V op dan doet de pomp/compressor het wel. Conclusie pomp niet defect; moet wel iets elektrisch zijn.

Gisteren 4 nieuwe banden onder de auto laten zetten en gevraagd of ze tijd hebben om ook naar de airco te kijken. Hebben ze gedaan. Conclusie: Systeem is leeg, zit geen vloeistof in, we moeten vullen. Aan de apparaat gehangen, maar vullen niet gelukt. Systeem schijnt geen vloeistof te accepteren / door te laten. Een en ander doorgemeten, wanneer je de airco inschakelt schijnt er wel signaal naar de pomp te gaan, maar deze schiet niet aan. Zetten ze er 12V op, draait de pomp wel.

Wat is nu het beste te doen? Dealer wordt een duur geintje vrees ik. Kan ik zelf nog iets doen? Of kennen jullie goed airco specialisten in Zuid Holland?
Ruilpomp om te checken of het in de pomp of in de auto zit.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_179787266
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 21:10 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

lees de TT eens?.
Done, en nu?
pi_179787640
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2018 12:25 schreef xaban06 het volgende:
De airco van mijn Nissan Note doet het niet. Vorig jaar de auto naar een airco specialist gebracht, zijn conclusie was dat wanneer je de airco inschakelt de aircopomp/compressor het niet doet, maar zet je er extern 12V op dan doet de pomp/compressor het wel. Conclusie pomp niet defect; moet wel iets elektrisch zijn.

Gisteren 4 nieuwe banden onder de auto laten zetten en gevraagd of ze tijd hebben om ook naar de airco te kijken. Hebben ze gedaan. Conclusie: Systeem is leeg, zit geen vloeistof in, we moeten vullen. Aan de apparaat gehangen, maar vullen niet gelukt. Systeem schijnt geen vloeistof te accepteren / door te laten. Een en ander doorgemeten, wanneer je de airco inschakelt schijnt er wel signaal naar de pomp te gaan, maar deze schiet niet aan. Zetten ze er 12V op, draait de pomp wel.

Wat is nu het beste te doen? Dealer wordt een duur geintje vrees ik. Kan ik zelf nog iets doen? Of kennen jullie goed airco specialisten in Zuid Holland?
Pomp draait niet, krijgt wel signaal, is niet kapot. Aircospecialist en Garage weten het ook niet, klinkt niet erg eenvoudig of als onderhoud. Zit er iets van electronica op de pomp?
.
  donderdag 14 juni 2018 @ 20:20:06 #48
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_179790805
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juni 2018 18:00 schreef Fer het volgende:

[..]

Pomp draait niet, krijgt wel signaal, is niet kapot. Aircospecialist en Garage weten het ook niet, klinkt niet erg eenvoudig of als onderhoud. Zit er iets van electronica op de pomp?
thermokoppel, en pressostaat om de boel te regelen/beveiligen
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_179962865
Ik heb een 206 uit 2004 en gisteren zag ik dat mijn linkerachterlicht kapot is.
De buitenste kap is gebroken.

Deze moet dus vervangen worden. Is dat makkelijk zelf te doen?
En moet ik een geheel nieuw achterlicht kopen of volstaat alleen de kap?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 22 juni 2018 @ 12:06:32 #50
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_179963693
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 11:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik heb een 206 uit 2004 en gisteren zag ik dat mijn linkerachterlicht kapot is.
De buitenste kap is gebroken.

Deze moet dus vervangen worden. Is dat makkelijk zelf te doen?
En moet ik een geheel nieuw achterlicht kopen of volstaat alleen de kap?
is meestal één geheel, en dat is wel aardig zelf te doen. Wel heel secuur doen en opletten dat het allemaal mooi en netjes aansluit, anders heb je binnenkort een topic waar je dompelpompen op kunt aansluiten.

Meestal is het één stekker voor de hele unit en een paar boutjes, dan pak je het hele ding er zo uit.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')