abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 januari 2018 @ 08:22:13 #1
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_176832904
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zit er over na te denken om een opleiding HBO technische bedrijfskunde te doen. Op dit moment ben ik mechanical engineer (tekenen & uitwerken van P&ID’s, opstellen & beheren van leidinglijsten en appendagelijsten en het in bestelling zetten daarvan, assisteren van de projectleiders met (kleine) uitvoerings/uitzoekwerkzaamheden en daartussendoor nog van alles en nogwat). Dit doe ik nu zo’n 8 maanden. Hiervoor heb ik 5 jaar als technisch tekenaar gewerkt (eigenlijk hetzelfde, maar dan met wat minder verantwoordelijkheden erbij).

Qua salaris heb ik weinig klagen, maar dit is niet iets wat ik tot mijn pensioen wil doen. Maar omdat ik “slechts” een MBO niveau 4 werktuigbouwkunde heb (daarna wel HBO WTB geprobeerd, maar dat is vanwege een aantal redenen niets geworden, waarna ik ben gaan werken), moet ik voor de baan die ik op dit moment ambieer (projectleider/engineer) toch wat meer scholing krijgen. Technische bedrijfskunde lijkt me dan de beste opleiding. Dit moet ik uiteraard ook nog met mijn werkgever bespreken maar die weet op dit moment nog niets van mijn ambitie.

Mijn vraag is eigenlijk wie zo’n studie in deeltijd naast zijn baan gedaan heeft. Wat zijn de voor en nadelen ervan & hoe heb je het ervaren? In mijn omgeving heb ik 1 iemand die zoiets gedaan heeft maar die heb ik nog niet gesproken. Wel weet ik dat het hem veel tijd kost.
Bij een aantal HBO scholen waar ik gekeken heb is er een lesprogramma van ~1 uur ’s middags tot 10 uur ’s avonds. In totaal wordt er bij de meeste scholen over 25 tot 30 uur (inclusief de contacturen) aan tijd gesproken die je in je opleiding moet steken, gedurende vier jaar. Hoe bevalt dat bij jullie? Zeker zo’n dag tot 10 uur ’s avonds (ik begin tussen 7:00 & 7:30) lijkt me zwaar.

Alvast bedankt, uw aller kano.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_176832990
Mooie ambities :) de wil om hogerop te komen is al de helft van het werk.

Dat gezegd hebbende : lijkt me echt heel pittig, tijdtechnisch bijna onmogelijk, maar met een flinke dosis doorzettingsvermogen en discipline wel te doen. Je hebt geen gezin of vriendin toch? Je sociale leven zal er sowieso onder gaan lijden. Geef jezelf wel een vaste dag /dagdeel vrij en maak een goede planning.
Somebody that I used to know
  Boks-Chick dinsdag 30 januari 2018 @ 08:46:23 #3
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_176833110
Bij ons op het werk hebben meerdere mensen eenzelfde soort stap gemaakt. En op een enkeling na is het hun allemaal gelukt om het te halen.

Wat ik over het algemeen van hun hoor is dat er periodes tussen zitten die best wel zwaar zijn, zeker in drukke privé periodes (feestdagen, verjaardagen kort op elkaar, familiedingen etc) vooral wanneer je ook nog eens kinderen hebt. Maar niet één heeft er spijt van.

Het is denk ik vooral je koppie er naar zetten en doorpakken. Zorgen dat je doorlopend alles op tijd doet/af hebt, omdat het anders echt wel veel is om in te halen. Niet klootviolen dus. Heel veel succes!
lolwut
pi_176833406
Hoe 'vast' is je rooster? Ik begrijp dat je al voltijd werkt dus wellicht is er dan van extra taken opvangen van een zieke of op vakantie-zijnde collega al wat minder sprake, maar moet je regelmatig overwerken? En werk je altijd vast in de ochtend?

Ik zelf heb een parttime baan en volg via een instelling een behoorlijk intensief programma om wat vakken bij te spijkeren, maar omdat ik niet goed genoeg ben geweest in mijn grenzen afbakenen (veel extra uren gedraaid vanwege ziekte en vakantie collega's) heb ik voor 1 vak wel een zodanige achterstand opgelopen dat ik het eerste examen tijdtechnisch daarvoor niet ga halen. (En dat is best rot, want er is nog maar 1 ander examen moment en het is een moeilijk vak). En voor het andere vak moet ik er enorm hard aan trekken om het bij te houden, omdat de onderwijsinstelling echt last minute de planning op meerdere punten compleet omgooide. (Dat is gewoon niet te combineren met mijn werk). -O-

Dus, met andere woorden; als je heel goede afspraken kunt maken en daar niet vanaf hoeft te wijken, dan is het wel te doen. :Y Maak ook heel duidelijke afspraken met de hbo-instelling; de meeste instellingen geven wel aan dat een deeltijdstudie prima te combineren is met een baan, maar mijn ervaring met 'mijn' instelling is toch wat anders. De doelgroep lijkt toch meer te liggen bij de 18 en 19jarige schoolverlaters met misschien een bijbaantje van 4 uur per week.. niet bij parttimers die gebonden zijn aan vaste dagen, en zeker niet bij parttimers die veel moeten opvangen of bij voltijders...

Nu is dit wel een particuliere instelling, dus misschien is het bij jouw hbo-instelling beter geregeld, maar goed, ik geef het toch als tip. Immers, in mijn geval is juist die steeds wisselende planning, de zo ontstane dubbele afspraken in mijn agenda en het daardoor enorme tijdgebrek de grootste veroorzaker van heel veel stress, en niet zozeer de te leren stof.... (en dat zegt wat, want ik volg nu beta-vakken en dat is niet echt mijn pakkie-an :D )

En verder wat BrandX zegt; achterstanden oplopen is killing dus je moet wel serieus aan de bak. Dus wat minder uitjes in het weekend (of althans, minder lang) en bedenk ook even goed wanneer en wat voor vakanties je plant. (Ik zat door die omgegooide planning op wintersportvakantie elke avond nog met studieboeken voor mijn neus valversnellingen van skiërs uit te rekenen enzo. :+ )
  dinsdag 30 januari 2018 @ 09:58:07 #5
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_176834020
Ik doe geen technische opleiding (officieel wel) maar zelf zie ik het niet zo. Meer een IT opleiding. Ik doe HBO deeltijd bij de HAN en zit in mijn laatste jaar.

De feiten

Om deel te kunnen nemen moest ik al werkzaam zijn in die branche. Heel vaag maar omdat je geen stage kan lopen moet je je werk beschrijven. Dat kan niet als je nog niet werkt in het vakgebied is de redenatie dus dan kun je niet deelnemen.

Van de klas van ongeveer 25 waarmee ik begon stopte de eerst 6 in het eerste jaar. In het tweede jaar stopte er nog eens 3. De redenen varieerden nogal, van een erg zieke partner (die inmiddels is overleden) tot 'geen motivatie' of 'verkeerde studie gekozen'.

Bijna iedereen loopt studievertraging op. Met 3 man kunnen we dit jaar gaan afstuderen. Wij hebben geen van alle studievertraging opgelopen. De rest van de klas wel. Hier gaat de school dan ook gewoon van uit. Bij de intro werd al gezegd dat de meeste mensen uitloop hadden en dat het helemaal niet erg is :'). Ergens hebben ze wel een punt, dat half jaar/jaar maakt niet zoveel uit.

Mijn ervaring
Het is erg druk. Vooral met vlagen. In het begin van een course is het goed te doen, je hebt dan weinig omkijken naar je studie. Aan het einde van de course is het een gekkenhuis. Over het algemeen kun je hier, als je heel gedisciplineerd bent en goed kunt plannen, wel wat aan doen. In de praktijk zie ik dat dit voor bijna niemand te doen is. Ik heb 2 courses gehad waarbij het onmogelijk was meer van te voren te doen. Alles kwam op het laatste moment. Doordat je in groepen werkt haal je bijna altijd het vak wel, zij het met een herkansing.

De communicatie vanuit school is waardeloos. Ik heb een minor bij een andere hogeschool gedaan en de HAN staat als één van de beste hogescholen bekend. Vergeleken met andere is het wel OK. Je moet echt overal achteraan en je SLB'er heb je niets aan.

Combinatie werk en school is wel goed te doen. Veel mensen uit mijn klas gingen 4 dagen werken en waren dus ochtends vrij. Ikzelf deed het na mijn werk. Het is zelden dat je tot 22:00 op school zit. Vaak ben je ergens tussen 20:30 en 21 welk klaar. Ook heb je 45 minuten pauze. Docenten houden bij ons goed rekening met lange dagen en zien het wel als de klas indut. Bij vlagen zit je een week lang iedere avond tot 01:00 aan je studie. Dit is persoonlijk, ik vond het niet zozeer moeilijk, vooral veel. Ook kun je dit met beter plannen en meer discipline voorkomen.

Succes! Vooral doen. Die 4 jaar is voorbij gevlogen. Van een hekel aan school denk ik nu aan een master omdat leren geweldig is.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  dinsdag 30 januari 2018 @ 10:08:11 #6
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_176834176
Thanks allemaal! Vanavond reageer ik wat uitgebreider want ik zit nu op de zaak.
  dinsdag 30 januari 2018 @ 12:32:33 #7
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_176836546
Ik heb het gedaan, althans de eerste anderhalf jaar van de opleiding. Heeft me mijn relatie gekost. Later 4 dagen gaan werken, dat is eigenlijk sowieso veel fijner.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 30 januari 2018 @ 13:03:39 #8
381112 PressPlayOnTape
Loading.. Ready... Run!
pi_176836994
Ik heb het gedaan. In 5 jaar tijd een hbo opleiding Informatica, naast een fulltime baan. Er gaat veel tijd in zitten. Eigenlijk teveel tijd als je naast je baan ook een gezin zou hebben (weet niet of dat in jouw geval zo is?), maar dat had ik destijds nog niet. Het is in sommige semesters bikkelen, zeker als je dan geen vrijstellingen voor bepaalde vakken zou hebben.

Ik had eigenlijk alleen colleges vanaf 19:00 uur 's avonds. En dan vaak tot een uur of 22:00. Ongeveer 2 a 3 keer per week. Veel collega-studenten haakten het eerste jaar af, maar dan houd je wel een groep over die (mijns inziens) ook echt gemotiveerd is om door te gaan. En dat helpt wel bij opdrachten en projecten die in groepsverband moeten gebeuren.

Het was voor mij 5 jaar redelijk afzien, maar ik ben blij dat ik het gedaan heb. Dus, als je echt gemotiveerd bent en je denkt de tijd ervoor te hebben, doen!
You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.
  dinsdag 30 januari 2018 @ 13:17:03 #9
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_176837261
TVP.

Ik zit een beetje tegen hetzelfde aan te hikken.
Kan je bij jou in de buurt geen technische bedrijfskunde in modules doen Kano? Of een AD halen?

Waar zit je trouwens nu?
The colour of her eyes were the colour of insanity
  dinsdag 30 januari 2018 @ 13:21:54 #10
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_176837351
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 13:17 schreef BORRREETJEEE het volgende:
TVP.

Ik zit een beetje tegen hetzelfde aan te hikken.
Kan je bij jou in de buurt geen technische bedrijfskunde in modules doen Kano? Of een AD halen?

Waar zit je trouwens nu?
een AD? Modules is ook wel een goede om naar te kijken.

Ik zit in regio amsterdam :)
  dinsdag 30 januari 2018 @ 13:25:11 #11
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_176837405
Oja, geen kinderen hier. Wel een vriendin waarmee ik niet samenwoon.
  dinsdag 30 januari 2018 @ 13:47:21 #12
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_176837850
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 13:21 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

een AD? Modules is ook wel een goede om naar te kijken.
quote:
Het is vooral bedoeld voor mbo'ers die na hun opleiding nog door willen studeren, maar die niet direct willen beginnen aan een 4-jarige hbo-bacheloropleiding. Afronding van de tweejarige opleiding wordt afgesloten met een (nieuwe) wettelijke graad, de Associate degree geheten.
quote:
Ik zit in regio amsterdam :)
Ik bedoelde meer nu je niet meer bij die compressorboer zit die onze klant is.
The colour of her eyes were the colour of insanity
  dinsdag 30 januari 2018 @ 15:13:00 #13
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_176839875
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 15:04 schreef Spatzmann het volgende:
Ik kan je wel wat tips geven. Ik geef zowel op voltijds hbo les als op deeltijd.

Heb je een voltijdsbaan en kleine kinderen, ga dan alsjeblieft niet proberen om in 4 jaar je hbo diploma te halen. Dat lukt je niet.

In het optimale geval met maximale versnelling omdat je in deeltijdwerk en veel op je werk kunt doen moet je ongeveer op 20 uur studiebelasting per week rekenen voor 3 vakken.

Lukt dat niet, reken dan op 14 uur per vak per week.

Ik geef les op het Saxion (HBO-ICT). en dan met name de business IT opleiding.

Ik zou aanraden om er 6 jaar over te doen ipv 4 jaar.

Krijg je tijd van de werkgever of werk je niet voltijd, dan is vier jaar te doen.
Dat ik geen vertraging heb opgelopen komt inderdaad doordat ik vrij flexibel kan werken en dus zo een week thuis aan school kan zitten. Met goed plannen kan het misschien wel maar ik heb geen kinderen.
  dinsdag 30 januari 2018 @ 15:17:08 #14
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_176839960
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 13:03 schreef PressPlayOnTape het volgende:
maar dan houd je wel een groep over die (mijns inziens) ook echt gemotiveerd is om door te gaan. En dat helpt wel bij opdrachten en projecten die in groepsverband moeten gebeuren.
Die ervaring heb ik ook. Op een paar mensen na die het dan weer halen omdat ze kunnen meeliften op de gemotiveerde mensen :').

Echt meegemaakt, van te voren aangegeven iemand niet in mijn groepje te willen.
1. Je wordt een lul gevonden door klasgenoten en docenten.
2. Wanneer je na een paar weken aangeeft dat diegene niet presteert en afspraken niet nakomt moet je hem de kans geven te verbeteren.
3. Als er na een paar weken (bijna) geen verbeteringen zijn dan zit je te ver in het blok en moet je het nu eenmaal samen afmaken.
4. Je gaat het werk van die persoon overdoen omdat hij anders je cijfers naar beneden haalt.

Ik had de mazzel dat die persoon halverwege zelf afhaakte. Toen werd dat als factor meegenomen in de beoordeling.
:')
pi_176840023
Ik ben in 2014 begonnen en ga nu met de afstudeerscriptie beginnen. Bij ons was het de eerste 2 jaar op dinsdag les van 14:30 - 21:45 en jaar 2 en 3 op maandag en woensdagavond van 18:30 - 21:45.

Het is te doen maar je moet er wel andere dingen voor laten.
pi_176840974
En minder Fok!ken ~O>

[ Bericht 11% gewijzigd door Postbus100 op 30-01-2018 16:29:57 ]
Somebody that I used to know
pi_176841047
Hoi Kano,

Ik ben nu bezig met mijn eindscriptie voor mijn bachelor informatica. Gestart in 2014 naast een fulltime baan en gezin met kinderen. Ik heb 1x drie maanden een time-out genomen toen de derde werd geboren. Het is pittig maar niet onmogelijk. Als je veel praktijkervaring hebt geeft je dat al een voorsprong en daarnaast is het goed plannen en gedisciplineerd te werk gaan. Ik heb er zeker geen spijt van ondanks de drukte en in mijn geval opgeofferde vakantiedagen voor het schrijven van papers. Het geeft ook voldoening om ermee bezig te zijn en nieuwe dingen te leren. Al ben ik ook wel blij als het straks klaar is :')

Ik heb trouwens voor een duaal studie gekozen waarbij ik de lessen 1x in de week op locatie kon volgen en soms ook volledige zaterdagen. Twee vakken heb ik via e-learning afgerond.

Probeer met je werkgever goede afspraken te maken zodat jullie er beiden wat aan hebben.

Dus kortom, als je gemotiveerd bent is het zeker de moeite waard. Succes!
  dinsdag 30 januari 2018 @ 16:33:04 #18
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_176841296
Even een wat uitgebreidere post dan de vorige:

Ik heb in deeltijd een lerarenopleiding gedaan. Dat betekende maandag van half negen tot vier en dinsdag van vijf tot negen in de collegebanken, alhoewel de maandag later wat korter werd omdat ik wat vrijstellingen had. Om aan een voltijds werkweek te komen werkte ik daarnaast van dinsdag t/m zaterdag. De opleiding ging me relatief makkelijk af, dus in de eerste paar weken van ieder blok was ik met één avondje (of ochtend, had wisselende diensten) huiswerk maken wel aardig bij en richting het tentamen werd het dan wat drukker. Maar ik hoorde ook wel verhalen om me heen van mensen die tussen de 10 en 20 uur aan zelfstudie kwijt waren - wekelijks. Je kunt je voorstellen dat dat er nogal inhakt als je daarnaast ook nog een leven wil hebben. En niet aan ieders verwachtingen kan voldoen.

Toen ik begon startten we met een groep van ongeveer 25, waarvan er twee of drie voor de tweede keer begonnen omdat ze het schooljaar ervoor al na een paar weken waren afgehaakt. In de loop van het eerste jaar zijn er een stuk of acht gestopt, waarvan zes omdat ze het qua tijd niet rooiden (en de andere twee omdat ze zakten voor het vmbo-t-examen van het vak waarin ze wilden gaan lesgeven :') ).
Uiteindelijk heb ik een half jaar studiepauze genomen omdat ik merkte dat je eerste jaar voor de klas vrij heftig is, en daarnaast de studiebelasting kan missen als kiespijn. Van die groep van 25 was ik geloof ik de zevende die klaar was.

Al met al: ik vond het een waardevolle investering, maar weet wel waar je aan begint.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_176845045
Ik doe hbo technische bedrijfskunde in deeltijd naast m'n fulltime baan en zit nu in het derde jaar. Nog een half jaartje les en dan afstuderen. Iedere maandag heb ik les, van 14.00 tot uiterlijk 21.30 en daarvoor werk ik van 07.30 tot 13.30.

Dat is vrij pittig en je zult er dingen voor moeten laten, verslagen maken en leren voor de tentamens kost veel tijd. Ik ben in de laatste weken voor de tentamens zo ongeveer iedere dag wel een paar uur bezig. In de laatste anderhalve week ook in de weekenden de hele dagen wel. Dus ja, gemiddeld over de hele periode kom ik wel aan 15 uur per week naast de dag op school.

Laat het maar horen als je meer vragen hebt.
  dinsdag 30 januari 2018 @ 21:09:44 #20
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_176847600
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 09:14 schreef Candaasje het volgende:
Hoe 'vast' is je rooster? Ik begrijp dat je al voltijd werkt dus wellicht is er dan van extra taken opvangen van een zieke of op vakantie-zijnde collega al wat minder sprake, maar moet je regelmatig overwerken? En werk je altijd vast in de ochtend?
Totaal niet vast. Het streven is 40 uur werken in de week, dat lukt eigenlijk altijd wel. Ik heb flexibele tijden en moet in geval van vakantie wel wat taken van collega's overnemen maar dat valt allemaal wel mee.
quote:
Ik zelf heb een parttime baan en volg via een instelling een behoorlijk intensief programma om wat vakken bij te spijkeren, maar omdat ik niet goed genoeg ben geweest in mijn grenzen afbakenen (veel extra uren gedraaid vanwege ziekte en vakantie collega's) heb ik voor 1 vak wel een zodanige achterstand opgelopen dat ik het eerste examen tijdtechnisch daarvoor niet ga halen. (En dat is best rot, want er is nog maar 1 ander examen moment en het is een moeilijk vak). En voor het andere vak moet ik er enorm hard aan trekken om het bij te houden, omdat de onderwijsinstelling echt last minute de planning op meerdere punten compleet omgooide. (Dat is gewoon niet te combineren met mijn werk). -O-

Dus, met andere woorden; als je heel goede afspraken kunt maken en daar niet vanaf hoeft te wijken, dan is het wel te doen. :Y Maak ook heel duidelijke afspraken met de hbo-instelling; de meeste instellingen geven wel aan dat een deeltijdstudie prima te combineren is met een baan, maar mijn ervaring met 'mijn' instelling is toch wat anders. De doelgroep lijkt toch meer te liggen bij de 18 en 19jarige schoolverlaters met misschien een bijbaantje van 4 uur per week.. niet bij parttimers die gebonden zijn aan vaste dagen, en zeker niet bij parttimers die veel moeten opvangen of bij voltijders...

Nu is dit wel een particuliere instelling, dus misschien is het bij jouw hbo-instelling beter geregeld, maar goed, ik geef het toch als tip. Immers, in mijn geval is juist die steeds wisselende planning, de zo ontstane dubbele afspraken in mijn agenda en het daardoor enorme tijdgebrek de grootste veroorzaker van heel veel stress, en niet zozeer de te leren stof.... (en dat zegt wat, want ik volg nu beta-vakken en dat is niet echt mijn pakkie-an :D )

En verder wat BrandX zegt; achterstanden oplopen is killing dus je moet wel serieus aan de bak. Dus wat minder uitjes in het weekend (of althans, minder lang) en bedenk ook even goed wanneer en wat voor vakanties je plant. (Ik zat door die omgegooide planning op wintersportvakantie elke avond nog met studieboeken voor mijn neus valversnellingen van skiërs uit te rekenen enzo. :+ )
Ja, vakantie wordt nog wel een dingetje, maar dat moet ook goedkomen. Ik ben zeker van plan om op schema te blijven want ik heb in mijn poging tot hbo al gemerkt dat een achterstand killing is.
quote:
19s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 08:46 schreef BrandX het volgende:
Bij ons op het werk hebben meerdere mensen eenzelfde soort stap gemaakt. En op een enkeling na is het hun allemaal gelukt om het te halen.

Wat ik over het algemeen van hun hoor is dat er periodes tussen zitten die best wel zwaar zijn, zeker in drukke privé periodes (feestdagen, verjaardagen kort op elkaar, familiedingen etc) vooral wanneer je ook nog eens kinderen hebt. Maar niet één heeft er spijt van.

Het is denk ik vooral je koppie er naar zetten en doorpakken. Zorgen dat je doorlopend alles op tijd doet/af hebt, omdat het anders echt wel veel is om in te halen. Niet klootviolen dus. Heel veel succes!
Kijk, dit motiveert. Ik geloof inderdaad dat er wel kutperiode's tussen zitten, maar ik ben dat vanuit mijn werk ook wel gewend. Al moet dat natuurlijk ook weer niet allemaal samenvallen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 09:58 schreef KimJong-un het volgende:
Ik doe geen technische opleiding (officieel wel) maar zelf zie ik het niet zo. Meer een IT opleiding. Ik doe HBO deeltijd bij de HAN en zit in mijn laatste jaar.

De feiten

Om deel te kunnen nemen moest ik al werkzaam zijn in die branche. Heel vaag maar omdat je geen stage kan lopen moet je je werk beschrijven. Dat kan niet als je nog niet werkt in het vakgebied is de redenatie dus dan kun je niet deelnemen.

Van de klas van ongeveer 25 waarmee ik begon stopte de eerst 6 in het eerste jaar. In het tweede jaar stopte er nog eens 3. De redenen varieerden nogal, van een erg zieke partner (die inmiddels is overleden) tot 'geen motivatie' of 'verkeerde studie gekozen'.

Bijna iedereen loopt studievertraging op. Met 3 man kunnen we dit jaar gaan afstuderen. Wij hebben geen van alle studievertraging opgelopen. De rest van de klas wel. Hier gaat de school dan ook gewoon van uit. Bij de intro werd al gezegd dat de meeste mensen uitloop hadden en dat het helemaal niet erg is :'). Ergens hebben ze wel een punt, dat half jaar/jaar maakt niet zoveel uit.

Mijn ervaring
Het is erg druk. Vooral met vlagen. In het begin van een course is het goed te doen, je hebt dan weinig omkijken naar je studie. Aan het einde van de course is het een gekkenhuis. Over het algemeen kun je hier, als je heel gedisciplineerd bent en goed kunt plannen, wel wat aan doen. In de praktijk zie ik dat dit voor bijna niemand te doen is. Ik heb 2 courses gehad waarbij het onmogelijk was meer van te voren te doen. Alles kwam op het laatste moment. Doordat je in groepen werkt haal je bijna altijd het vak wel, zij het met een herkansing.

De communicatie vanuit school is waardeloos. Ik heb een minor bij een andere hogeschool gedaan en de HAN staat als één van de beste hogescholen bekend. Vergeleken met andere is het wel OK. Je moet echt overal achteraan en je SLB'er heb je niets aan.

Combinatie werk en school is wel goed te doen. Veel mensen uit mijn klas gingen 4 dagen werken en waren dus ochtends vrij. Ikzelf deed het na mijn werk. Het is zelden dat je tot 22:00 op school zit. Vaak ben je ergens tussen 20:30 en 21 welk klaar. Ook heb je 45 minuten pauze. Docenten houden bij ons goed rekening met lange dagen en zien het wel als de klas indut. Bij vlagen zit je een week lang iedere avond tot 01:00 aan je studie. Dit is persoonlijk, ik vond het niet zozeer moeilijk, vooral veel. Ook kun je dit met beter plannen en meer discipline voorkomen.

Succes! Vooral doen. Die 4 jaar is voorbij gevlogen. Van een hekel aan school denk ik nu aan een master omdat leren geweldig is.
Ik moet even kijken wat er allemaal mogelijk is op mijn werk. Aangezien het ook een verrijking voor het bedrijf is hoop ik dat er wat mogelijkheden zijn om hetzelfde salaris te houden en de middag waarop mijn opleiding is doorbetaald te krijgen. Maar ik heb geen idee of dat mogelijk is.
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 16:16 schreef Tem het volgende:
Hoi Kano,

Ik ben nu bezig met mijn eindscriptie voor mijn bachelor informatica. Gestart in 2014 naast een fulltime baan en gezin met kinderen. Ik heb 1x drie maanden een time-out genomen toen de derde werd geboren. Het is pittig maar niet onmogelijk. Als je veel praktijkervaring hebt geeft je dat al een voorsprong en daarnaast is het goed plannen en gedisciplineerd te werk gaan. Ik heb er zeker geen spijt van ondanks de drukte en in mijn geval opgeofferde vakantiedagen voor het schrijven van papers. Het geeft ook voldoening om ermee bezig te zijn en nieuwe dingen te leren. Al ben ik ook wel blij als het straks klaar is :')

Ik heb trouwens voor een duaal studie gekozen waarbij ik de lessen 1x in de week op locatie kon volgen en soms ook volledige zaterdagen. Twee vakken heb ik via e-learning afgerond.

Probeer met je werkgever goede afspraken te maken zodat jullie er beiden wat aan hebben.

Dus kortom, als je gemotiveerd bent is het zeker de moeite waard. Succes!
Duaal is er volgens mij nauwelijks in wat ik zoek, maar dat hangt ook af van wat de baas allemaal wel of niet kan betekenen. Ik geloof idd wel dat je er blij mee bent om er zo mee klaar te zijn. Succes nog even!
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 16:33 schreef Janneke141 het volgende:
Even een wat uitgebreidere post dan de vorige:

Ik heb in deeltijd een lerarenopleiding gedaan. Dat betekende maandag van half negen tot vier en dinsdag van vijf tot negen in de collegebanken, alhoewel de maandag later wat korter werd omdat ik wat vrijstellingen had. Om aan een voltijds werkweek te komen werkte ik daarnaast van dinsdag t/m zaterdag. De opleiding ging me relatief makkelijk af, dus in de eerste paar weken van ieder blok was ik met één avondje (of ochtend, had wisselende diensten) huiswerk maken wel aardig bij en richting het tentamen werd het dan wat drukker. Maar ik hoorde ook wel verhalen om me heen van mensen die tussen de 10 en 20 uur aan zelfstudie kwijt waren - wekelijks. Je kunt je voorstellen dat dat er nogal inhakt als je daarnaast ook nog een leven wil hebben. En niet aan ieders verwachtingen kan voldoen.

Toen ik begon startten we met een groep van ongeveer 25, waarvan er twee of drie voor de tweede keer begonnen omdat ze het schooljaar ervoor al na een paar weken waren afgehaakt. In de loop van het eerste jaar zijn er een stuk of acht gestopt, waarvan zes omdat ze het qua tijd niet rooiden (en de andere twee omdat ze zakten voor het vmbo-t-examen van het vak waarin ze wilden gaan lesgeven :') ).
Uiteindelijk heb ik een half jaar studiepauze genomen omdat ik merkte dat je eerste jaar voor de klas vrij heftig is, en daarnaast de studiebelasting kan missen als kiespijn. Van die groep van 25 was ik geloof ik de zevende die klaar was.

Al met al: ik vond het een waardevolle investering, maar weet wel waar je aan begint.
Ik ben ook erg benieuwd hoeveel uren mij zoiets gaat kosten. 20 tot 25 lees ik bij de meeste scholen, dat vind ik nogal wat. Maar daar kom je ook maar op 1 manier achter.
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 19:53 schreef ArnosL het volgende:
Ik doe hbo technische bedrijfskunde in deeltijd naast m'n fulltime baan en zit nu in het derde jaar. Nog een half jaartje les en dan afstuderen. Iedere maandag heb ik les, van 14.00 tot uiterlijk 21.30 en daarvoor werk ik van 07.30 tot 13.30.

Dat is vrij pittig en je zult er dingen voor moeten laten, verslagen maken en leren voor de tentamens kost veel tijd. Ik ben in de laatste weken voor de tentamens zo ongeveer iedere dag wel een paar uur bezig. In de laatste anderhalve week ook in de weekenden de hele dagen wel. Dus ja, gemiddeld over de hele periode kom ik wel aan 15 uur per week naast de dag op school.

Laat het maar horen als je meer vragen hebt.
Ik wil wel weten waar je je opleiding volgt, eventueel per DM. Verder klinkt die 15 uur wel goed, al lijkt me dat zeker in het begin vrij pittig.

Wat is jouw vooropleiding/ervaring?
  dinsdag 30 januari 2018 @ 21:10:08 #21
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_176847619
Ik heb iig alles doorgelezen, op de een of andere manier komt er niet zo heel veel uit mijn vingers vandaag maar ik waardeer alle hulp!
pi_176848993
Bij Saxion. M'n vooropleiding is een commerciële mbo 4 opleiding.
  dinsdag 30 januari 2018 @ 21:58:49 #23
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_176849625
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 21:43 schreef ArnosL het volgende:
Bij Saxion. M'n vooropleiding is een commerciële mbo 4 opleiding.
Helaas, aan de andere kant van het land. Maar evengoed bedankt.

Bij mij zal het waarschijnlijk de hva gaan worden.
pi_176850782
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 21:58 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Helaas, aan de andere kant van het land. Maar evengoed bedankt.

Bij mij zal het waarschijnlijk de hva gaan worden.
Ik zou Saxion eerlijk gezegd ook niet aanraden, ben er niet bijster tevreden over. Dat komt met name doordat docenten zich niet aan de beoordelingsformulieren houden, docenten hun zelf geschreven boeken mogen gebruiken ondanks dat het soms echt onbruikbare gedrochten zijn en ze zonder kennis van het bedrijfsleven toch hun mening er door willen drukken.

Goed, ik kan nog wel even doorgaan met m'n rant.
pi_176859285
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 08:22 schreef kanovinnie het volgende:
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zit er over na te denken om een opleiding HBO technische bedrijfskunde te doen. Op dit moment ben ik mechanical engineer (tekenen & uitwerken van P&ID’s, opstellen & beheren van leidinglijsten en appendagelijsten en het in bestelling zetten daarvan, assisteren van de projectleiders met (kleine) uitvoerings/uitzoekwerkzaamheden en daartussendoor nog van alles en nogwat). Dit doe ik nu zo’n 8 maanden. Hiervoor heb ik 5 jaar als technisch tekenaar gewerkt (eigenlijk hetzelfde, maar dan met wat minder verantwoordelijkheden erbij).

Qua salaris heb ik weinig klagen, maar dit is niet iets wat ik tot mijn pensioen wil doen. Maar omdat ik “slechts” een MBO niveau 4 werktuigbouwkunde heb (daarna wel HBO WTB geprobeerd, maar dat is vanwege een aantal redenen niets geworden, waarna ik ben gaan werken), moet ik voor de baan die ik op dit moment ambieer (projectleider/engineer) toch wat meer scholing krijgen. Technische bedrijfskunde lijkt me dan de beste opleiding. Dit moet ik uiteraard ook nog met mijn werkgever bespreken maar die weet op dit moment nog niets van mijn ambitie.

Mijn vraag is eigenlijk wie zo’n studie in deeltijd naast zijn baan gedaan heeft. Wat zijn de voor en nadelen ervan & hoe heb je het ervaren? In mijn omgeving heb ik 1 iemand die zoiets gedaan heeft maar die heb ik nog niet gesproken. Wel weet ik dat het hem veel tijd kost.
Bij een aantal HBO scholen waar ik gekeken heb is er een lesprogramma van ~1 uur ’s middags tot 10 uur ’s avonds. In totaal wordt er bij de meeste scholen over 25 tot 30 uur (inclusief de contacturen) aan tijd gesproken die je in je opleiding moet steken, gedurende vier jaar. Hoe bevalt dat bij jullie? Zeker zo’n dag tot 10 uur ’s avonds (ik begin tussen 7:00 & 7:30) lijkt me zwaar.

Alvast bedankt, uw aller kano.
Heb 3 jaar voltijd (bouw)technische bedrijfskunde gedaan en ben nog bezig om mijn scriptie af te ronden in deeltijd. Ben tijdens mijn opleiding gaan werken omdat ik tijdens een stage gevraagd ben om in dienst te komen. Achteraf een domme beslissing waar ik tot op de dag van vandaag spijt van heb. Destijds leek het mij een goede keuze omdat er al jaren weinig tot geen banen in de bouwsector waren en studiegenoten welke afgestudeerd waren thuis zaten.

Dan de opleiding; (bouw)technische bedrijfskunde heeft bijna exact dezelfde vakken als technische bedrijfskunde, alleen heb je ook een paar bouwkundige vakken en projecten. Veel colleges bij ons werden voor zowel technische bedrijfskunde studenten al bouwtechnische bedrijfskunde studenten gegeven. Het eerste jaar bestond bij ons voornamelijk uit financiële (bedrijfseconomie) en marketing vakken en veelal projecten doen. Tweede jaar kregen we meer management vakken veel projecten. Eerste twee jaar van de opleiding zijn het "zwaarst" aangezien je dan veel theorie krijgt en in projecten moet gaan toepassen. Derde en vierde jaar was bij ons veel minder theorie, praktijk ervaring opdoen (stage's) en minor doen en wat complexere projecten aanpakken.

Ik heb de opleiding dan wel in voltijd gedaan maar ik vond het goed te doen. Vooral de theorie is wel eenvoudig en goed te begrijpen als je een technische achtergrond hebt. Sommige vakken waren bij ons wel in het Engels (Operations management/ lean etc.). In het derde jaar had ik al die projecten alleen wel een keer gehad, dat was veelal van hetzelfde en veel werk. De opleiding bestaat voornamelijk uit verslagen schrijven.

In deeltijd is het denk ik wel zwaar om te doen. Heb behoorlijk veel mensen zien afhaken, je moet vooral discipline hebben en vanaf begin geen achterstand oplopen. Maar als je nu al weet dat dit niet tot je pensioen wil doen is dit wel een goede vervolgopleiding. Succes met je keuze

[ Bericht 2% gewijzigd door poiuytr op 31-01-2018 12:56:40 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')