abonnement Unibet Coolblue
pi_176763924


Crowdfunding is hot! In 2017 is in Nederland 223 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 170 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 4800 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald.

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Funding Circle (FNC), leningen voor MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
SamenInGeld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horecacrowdfunding (HCN), leningen voor horeca.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten.
Waardevoorjegeld, leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle, leningen voor MKB.
Bouwaandeel (BAD), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Crowdestate, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
NewFunding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
DuurzaamInvesteren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
NPEX, handel in aandelen en obligaties van MKB-bedrijven.
ZonnepanelenDelen, investeren in ZonneDelen van collectieve zonne-energieprojecten.
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
GreenCrowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Lendico, kredieten MKB.
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB.
The Dutch Deal, leningen voor MKB.
Moneybrothers, leningen voor MKB.

Resultaten crowdfundingplatformen
Via onderstaande links zijn de rapportages van de crowdfundingplatforms te raadplegen.
Geldvoorelkaar
Collin Crowdfund
Funding Circle
Kapitaal Op Maat
Lendahand
Investormatch
Horecacrowdfunding
Crowdaboutnow
Knab Crowdfunding
Capital Circle
Oneplanetcrowd
The Dutch Deal
Voordegroei

Exitstrategieën platformen
Collin Crowdfund
Funding Circle
Kapitaal op Maat
Samen in Geld
Horecacrowdfunding
Waardevoorjegeld
Investormatch

Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
E-mail alerts
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een service die nieuwe projecten bijhoudt en een alert stuurt per @mail.

Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" en/of "fnc" naar subscribe@crowdfundmailer.nl.
Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.

Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" en/of "fnc" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl.
Krijg je liever een melding via telegram, ga dan naar https://telegram.me/crowdfund

Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_176764367
En de vraag is: gaan we ze missen, deze zelfverklaarde deskundigen?
Pecunia non olet
pi_176765248
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 19:22 schreef obligataire het volgende:
En de vraag is: gaan we ze missen, deze zelfverklaarde deskundigen?
Ik iig niet. Al is het wel handig als iemand wat statistieken bij houdt over de ontwikkeling van de markt, maar dat doen genoeg andere partijen nu ook.

Ik vraag me alleen af wat het echte verhaal achter dat opgeklopte bericht is? Als je een succesvol adviesbureau hebt dan stop je er niet mee lijkt me, zeker gezien al het personeel daarmee op straat komt te staan.
pi_176765697
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 20:08 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ik iig niet. Al is het wel handig als iemand wat statistieken bij houdt over de ontwikkeling van de markt, maar dat doen genoeg andere partijen nu ook.

Ik vraag me alleen af wat het echte verhaal achter dat opgeklopte bericht is? Als je een succesvol adviesbureau hebt dan stop je er niet mee lijkt me, zeker gezien al het personeel daarmee op straat komt te staan.
Misschien gaan ze ieder voor zich door, vond dat een beetje onduidelijk. Ook zakenpartners kunnen op elkaar uitgekeken raken :)
Pecunia non olet
pi_176767515
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 18:21 schreef prins01 het volgende:
Heeft iemand de cashback actie bonus van FNC ontvangen?
Ik vreemd genoeg ook nog niet.
pi_176769315
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 21:33 schreef Benger2 het volgende:

[..]

Ik vreemd genoeg ook nog niet.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
---

Waarom loopt het CCF project zo langzaam vol? Ervaren ondernemers en in mijn ogen goede zekerheden?

[ Bericht 6% gewijzigd door Royve op 26-01-2018 22:56:09 ]
pi_176773167
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 22:49 schreef Royve het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
---

Waarom loopt het CCF project zo langzaam vol? Ervaren ondernemers en in mijn ogen goede zekerheden?
Ruim 7,5 miljoen voor een financiering van een restaurant is echt wel heel veel geld. Vermoed dat dit investeerders afschrikt. Zekerheden zijn leuk, maar de 7,5 miljoen moet wel terugverdiend worden.
pi_176773316
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 22:49 schreef Royve het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
---

Waarom loopt het CCF project zo langzaam vol? Ervaren ondernemers en in mijn ogen goede zekerheden?
Men verwacht in het eerste operationele jaar 2,6 mio omzet te realiseren. Onbeperkt eten en drinken kost 29 euri's. (27,26 ex btw). Dit betekent dat er bijna 100.000 gasten per jaar moeten komen.

Waarschijnlijk gaan kinderen voor de helft van de prijs eten en zullen ze in het begin met kortingscoupons moeten werken.

Geloof jij er in?
pi_176774593
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 07:43 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Men verwacht in het eerste operationele jaar 2,6 mio omzet te realiseren. Onbeperkt eten en drinken kost 29 euri's. (27,26 ex btw). Dit betekent dat er bijna 100.000 gasten per jaar moeten komen.

Waarschijnlijk gaan kinderen voor de helft van de prijs eten en zullen ze in het begin met kortingscoupons moeten werken.

Geloof jij er in?
Het zou natuurlijk kunnen dat ze er in slagen om elke dag de zaal halfvol te krijgen met 300 gasten, maar ik acht de kans net zo groot dat het niet lukt. Om dit uberhaupt in overweging te nemen moet er een hogere rente komen of ook een zekerheid zoals Rabobank die heeft met de staatsgarantie.

Ik geloof trouwens ook niet echt in het concept; volgens mij zijn de hoogtij dagen van die massale vreetschuren nu wel een beetje voorbij, al is er in Almere misschien wel markt voor. (Al zal dit misschien ook wel puur mijn mening zijn)

Tevens vraag ik me af hoe een fitnesscentra traffick gaat genereren voor een all-you-can-eat restaurant.
pi_176774968
Iemand toevallig al de investeringslink van https://www.collincrowdfund.nl/t-schippershuis-tsjerke/ kunnen vinden?
pi_176775085
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 18:21 schreef prins01 het volgende:
Heeft iemand de cashback actie bonus van FNC ontvangen?
https://www.fundingcircle(...)m_content=risk_alert
Ik nog niet. Terwijl het al lang binnen had moeten zijn.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_176775695
Heb hem inmiddels zelf gevonden.

quote:


[ Bericht 83% gewijzigd door quepos op 27-01-2018 12:41:07 ]
pi_176776054
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 12:10 schreef quepos het volgende:
Heb hem inmiddels zelf gevonden
Bedankt voor het delen :)

Even gelezen, doe hem niet.
pi_176776167
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 11:39 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ik nog niet. Terwijl het al lang binnen had moeten zijn.
ik ook niet.
Ik wacht ook nog op 25 euro referral bonus. Mailtjes aan FNC daarover worden niet beantwoord.
pi_176777382
Peekoi is een Rotterdamse webshop op het gebied van vijver- en aquariumproducten. Heeft een nieuwe lening afgesloten via FnC, waarbij de lening die nog liep zonder extra's vroegtijdig is afgelost.

Dit soort praktijken kan ik niet echt waarderen, want voor je het weet zitten er alleen nog maar slechte projecten in je portolio en zijn alle goede projecten vroegtijdig afgelost/herfinancierd. Voorlopig ga ik niets meer doen met FnC.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_176782268
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 12:10 schreef quepos het volgende:
Heb hem inmiddels zelf gevonden.

[..]

Bedankt voor het delen.
Had bij voorpublicatie pitch, voor me zelf bijgezet -- nemen, ik heb wel vertrouwen in deze overname.
pi_176782449
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 19:35 schreef Appeltje58 het volgende:

[..]

Bedankt voor het delen.
Had bij voorpublicatie pitch, voor me zelf bijgezet -- nemen, ik heb wel vertrouwen in deze overname.
Ik zou er nog maar eens goed over nadenken.......

Diverse zaken in deze pitch stemmen tot nadenken. Stapelfinanciering Rabobank, gebrek aan zekerheden. Wat ze zeggen over de liquiditeit is m.i. zorgelijk. Prognoses blijven natuurlijk maar prognoses.
Pecunia non olet
pi_176783219
Rabo bank is wel blij hiermee. Middels crowdfunding wordt inventaris aangeschaft waar Rabo het eerste pandrecht op heeft. *O*
pi_176784750
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 19:46 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik zou er nog maar eens goed over nadenken.......

Diverse zaken in deze pitch stemmen tot nadenken. Stapelfinanciering Rabobank, gebrek aan zekerheden. Wat ze zeggen over de liquiditeit is m.i. zorgelijk. Prognoses blijven natuurlijk maar prognoses.
Wat me opvalt is dat door de innercrowd al ruim 80 van de 125k bij elkaar gebracht is. Kennelijk heeft de omgeving van deze mevrouw er wel vertrouwen in.
pi_176784778
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 21:20 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Wat me opvalt is dat door de innercrowd al ruim 80 van de 125k bij elkaar gebracht is. Kennelijk heeft de omgeving van deze mevrouw er wel vertrouwen in.
Dat hadden die lui in Weesp ook. Die van de obligaties. Ahum..... :W
Pecunia non olet
pi_176785193
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 20:20 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Rabo bank is wel blij hiermee. Middels crowdfunding wordt inventaris aangeschaft waar Rabo het eerste pandrecht op heeft. *O*
Ik zie het dan ook meer als overname Goodwill. De naamsverandering is een goed plan. Terherne leeft in de zomermaanden zeker en het boeking systeem geeft al zo'n 35 volle (trouwerij) dagen aan. Verder lijkt het de dochter van een boer uit de buurt die er flink eigen geld in steekt. Hij zal het ook niet leuk vinden dat z'n dochter op de fles gaat. De rente + aflossingen worden verder betaald uit de "kortingen" op huur inventaris en gebouwen. De omzet is voor 10 kamers, terras en restaurant ook niet overdreven. Ik doe mee.
Sealien
pi_176785827
Dan had die boer zich maar borg moeten stellen, was het wellicht een ander verhaal geweest. :7
Pecunia non olet
pi_176787003
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 12:29 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Bedankt voor het delen :)

Even gelezen, doe hem niet.
Ook ik doe hem niet.
pi_176791525
Hebben meer mensen geïnvesteerd in het parkeergarage project op GVE?
Ik hoop dat we deze week zoals gepland de betaling ontvangen.
pi_176792831
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2018 10:19 schreef wouterde het volgende:
Hebben meer mensen geïnvesteerd in het parkeergarage project op GVE?
Ik hoop dat we deze week zoals gepland de betaling ontvangen.
yep, vol verwachting klopt ons hart.

De vorige keer kwam op het allerlaatste moment de e-mail van uitstel, toen was vooral het kritiekpunt, waarom dit zo laat gebeurde, dit soort dingen, waarvan je weet dat ze kunnen gebeuren (ook als investeerder) , kan je zeker een maand van te voren weten (of in ieder geval de mogelijkheid), anticipeer hier op, communiceer, zo laat je zien dat je het proces beheerst en bewaakt, en kun je een positieve draai geven aan een negatieve gebeurtenis.

Zaken gaan soms sneller (APOC) en soms wat langzamer (parkeer NY) als gedacht, maar doe er zakelijk en professioneel over.

http://antea.nl/over-antea/portefeuille/#deelnemingen zitten er ook in, die houden ook niet van gekleuter neem ik aan.

Ik hoop nu weer geen :G , want 2x geel is :R voor de parkeermannen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')