abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_182368691
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2018 11:37 schreef bertpit het volgende:

[..]

Een bypass zoals een AVDO is instelbaar op druk, hij gaat pas bij een bepaalde hoeveelheid druk open, daar zou je eens naar kunnen kijken. Echter denk ik niet dat het gaat helpen.

Wat je wel zou kunnen overwegen is om de HR92 ergens anders in het circuit te zetten zodat je geen last van het geluid hebt. Voor de temperatuur meting moet dan een extra thermostaat geplaatst worden zoals de round.
Ik zou inderdaad nog eens kunnen proberen de bypass in te stellen.
Maar ik denk dat het lage debiet van 1 kraan op 15% te laag is en dat de ketel de warmte niet kwijt kan.

En als dat al wel zou lukken vermoed ik dat de kraan in de slaapkamer enorm zal gaan ruisen door de hogere druk..

De HR92 ergens anders plaatsen is ook een heel gedoe, aangezien de doorgaande toevoerleiding door de slaapkamer loopt. Dan zou ik al via de zolder ergens een extra leiding moeten plaatsen. Bovendien zijn dat ook nog oude eens dikwandige leidingen met schroef fittingen
pi_182417492
In afwachting van de plaatsing van de bypass mij en beetje bezig gehouden met de beroemde HR92.

- Laten lopen van de cyclus, gelijk beschreven. Na afloop staat de kleppositie op 0. En 0 is
radiator dicht.

- HR92 terug verwijderd, maar adapter met zwart wieltje laten zitten. Dit zwarte wieltje staat perfect
tegen de aanslag "dicht". Tot hiertoe alles normaal.

- Maar dan... Verwarming opgezet en het zwarte wieltje stilletjes losgedraaid, tot ik stroming
hoorde,
Dit is perfect te horen wanneer men een schroevendraaier tegen het oor plaatst en de andere
kant tegen de ingang van de radiator.

- Ik stond echt versteld dat ik bijna 3/4 toer moest draaien eer ik de stroming hoorde
Van aanslag dicht tot aanslag open is 2 toeren en 90 graden
Als ik mij dan niet misreken is van 0 tot 100 % kleppositie 810 graden
3/4 toer ( of 270 graden) is dan 33,33 %.

- Dit wil zeggen dat wanneer er een warmtevraag komt de klep al meer dan 33,33% moet
draaien eer de radiator opengaat. Ketel is aan het stoken en krijgt zijn warmte niet weg.
Niet goed, denk ik

- Hoe dit oplossen ?

- Eerst gemeten wat de verplaatsing van het zwarte wieltje is van aanslag tot aanslag
Niet gemeten met schuifmaat maar het is ongeveer 4 mm.
Dus 4 mm is 810 graden. 270 graden is dan 1,33 mm

- In de bouwmarkt iets gaan zoeken en heb fiber ringskes meegebracht. Maar deze zijn
maar 1 mm dik. Toch eens proberen en zien of ik nog veel moet aanpassen en ook om te
zien of de knop vast kon gedraaid worden.

- Met wat aanpassing ( want de buitendiameter was te groot ) kon ik de regelaar perfect
vastschroeven ( zie foto's van ring en aanpassing )

- Mijn berekeningen klopten want nu moet ik de knop nog maar ongeveer 75 graden draaien
i.p.v. 270 ( ik mankeer nog 0.33 mm ). Uitgerekend naar kleppositie zou dit 11,1 % zijn

- Ik zal nog eens zoeken of ik dit kan opheffen met het een of het ander, zodat bij 1 of 2 graden
kleppositie de radiator open gaat. Tenminste als er met deze waarde een warmtevraag gebeurt
naar de ketel

- Ik vond het voorheen ook raar dat wanneer er een cyclus liep, de laatste 10 sec de motor in de HR92 meer moeite had om te draaien. Dus ik weet niet wat er intern gebeurt wanneer deze motor nog draait en de radiatorafsluiter dicht staat.
Het kan misschien zijn dat de HR92 dit punt van moelijk draaien registreert ( bij mij dus 270 graden) als het 0 punt en met dit gegeven de kleppositie op 0 zet tijdens de normale werking. En dan is al mijn werk overbodig geweest .Maar dan vraag ik mij toch af waarom er zoveel forumleden er last van hebben

- Dit allemaal met Hemeier radiatorafsluiters berekend.

14e7245.jpg 2lrf43.jpg

25tavz9.jpg
pi_182418768
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:08 schreef Osvic het volgende:
In afwachting van de plaatsing van de bypass mij en beetje bezig gehouden met de beroemde HR92.

- Laten lopen van de cyclus, gelijk beschreven. Na afloop staat de kleppositie op 0. En 0 is
radiator dicht.

- HR92 terug verwijderd, maar adapter met zwart wieltje laten zitten. Dit zwarte wieltje staat perfect
tegen de aanslag "dicht". Tot hiertoe alles normaal.

- Maar dan... Verwarming opgezet en het zwarte wieltje stilletjes losgedraaid, tot ik stroming
hoorde,
Dit is perfect te horen wanneer men een schroevendraaier tegen het oor plaatst en de andere
kant tegen de ingang van de radiator.

- Ik stond echt versteld dat ik bijna 3/4 toer moest draaien eer ik de stroming hoorde
Van aanslag dicht tot aanslag open is 2 toeren en 90 graden
Als ik mij dan niet misreken is van 0 tot 100 % kleppositie 810 graden
3/4 toer ( of 270 graden) is dan 33,33 %.

- Dit wil zeggen dat wanneer er een warmtevraag komt de klep al meer dan 33,33% moet
draaien eer de radiator opengaat. Ketel is aan het stoken en krijgt zijn warmte niet weg.
Niet goed, denk ik

- Hoe dit oplossen ?

Ik had hetzelfde probleem.

Ik heb de adapter dus gewoon wat van de kraan gedraaid. Deze zit dus niet strak vast. Als je de hr92 er op klikt werkt dat gewoon.
In en huishouden zonder (kleine) kinderen werkt dat prima.

Opvullen is natuurlijk wel een nette oplossing ^O^

Ik vind het trouwens wel slecht dat dit niet in de handleiding staat, want als je dit niet afstelt heb je een heel slecht werkend systeem.
pi_182473918
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:08 schreef Osvic het volgende:
Het kan misschien zijn dat de HR92 dit punt van moelijk draaien registreert ( bij mij dus 270 graden) als het 0 punt en met dit gegeven de kleppositie op 0 zet tijdens de normale werking. En dan is al mijn werk overbodig geweest .Maar dan vraag ik mij toch af waarom er zoveel forumleden er last van hebben

- Dit allemaal met Hemeier radiatorafsluiters berekend.

[ afbeelding ] [ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Vreemd dat hij pas bij 30% draaien opent. Weet je zeker dat de adapter correct is gemonteerd? Ik heb het ook gehad met de Danfoss kranen, waarbij ik de adapter te ver op de kraan had gedrukt. Na het correct monteren werkt het direct ook goed.

Overigens is het een zelflerend systeem. Dus als het systeem merkt dat de ruimte niet opwarmt op 30% opening, dan zal hij de kraan verder opendraaien.
pi_182475231
Bij Hemeier kranen gebruikt men de Danfoss adapters niet, deze worden er rechtstreeks opgeschroefd met het kraanopzetstuk M30 x 1,5 tot de aanslag. Daar kan het verschil misschien liggen. En ik denk dat Adventure666 hetzelfde probleem had, maar hij heeft ze gewoon een slag losgedraaid. Met het fiber pakkingske ertussen kan ik ze vastzetten zodat de kracht niet steeds op de schroefdraad uitgeoefend wordt.

Het zelflerend systeem van de kraan ken ik niet zo goed.

Indien het werkt gelijk u zegt, zal de kraan dan zich instellen van 30 naar 0% na het zelflerend proces ?

Daarmee bedoel ik, bij lager dan 30% warmt de ruimte niet op. Bij b.v. 60% wel. Onthoudt de regelaar dan dat 30% geen doorstroming geeft ? En gaat hij dan berekenen van " Ha, die 30% moet ik op 0% zetten want anders gaat er een warmtevraag gestuurd worden naar de ketel " ?

Ik weet niet of ik mij verstaanbaar uitdruk, maar in alle geval bedankt voor uw meedenken
pi_182476364
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 17:27 schreef Osvic het volgende:
Bij Hemeier kranen gebruikt men de Danfoss adapters niet, deze worden er rechtstreeks opgeschroefd met het kraanopzetstuk M30 x 1,5 tot de aanslag. Daar kan het verschil misschien liggen. En ik denk dat Adventure666 hetzelfde probleem had, maar hij heeft ze gewoon een slag losgedraaid. Met het fiber pakkingske ertussen kan ik ze vastzetten zodat de kracht niet steeds op de schroefdraad uitgeoefend wordt.

Het zelflerend systeem van de kraan ken ik niet zo goed.

Indien het werkt gelijk u zegt, zal de kraan dan zich instellen van 30 naar 0% na het zelflerend proces ?

Daarmee bedoel ik, bij lager dan 30% warmt de ruimte niet op. Bij b.v. 60% wel. Onthoudt de regelaar dan dat 30% geen doorstroming geeft ? En gaat hij dan berekenen van " Ha, die 30% moet ik op 0% zetten want anders gaat er een warmtevraag gestuurd worden naar de ketel " ?

Ik weet niet of ik mij verstaanbaar uitdruk, maar in alle geval bedankt voor uw meedenken
Hoe dat mechanisme precies werkt, weet ik niet. Maar er zijn slechts een paar variabelen waarmee gespeeld kan worden en een daarvan is de hoeveelheid kraanopening.
pi_182477763
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 17:27 schreef Osvic het volgende:
Bij Hemeier kranen gebruikt men de Danfoss adapters niet, deze worden er rechtstreeks opgeschroefd met het kraanopzetstuk M30 x 1,5 tot de aanslag. Daar kan het verschil misschien liggen. En ik denk dat Adventure666 hetzelfde probleem had, maar hij heeft ze gewoon een slag losgedraaid. Met het fiber pakkingske ertussen kan ik ze vastzetten zodat de kracht niet steeds op de schroefdraad uitgeoefend wordt.

Het zelflerend systeem van de kraan ken ik niet zo goed.

Indien het werkt gelijk u zegt, zal de kraan dan zich instellen van 30 naar 0% na het zelflerend proces ?

Daarmee bedoel ik, bij lager dan 30% warmt de ruimte niet op. Bij b.v. 60% wel. Onthoudt de regelaar dan dat 30% geen doorstroming geeft ? En gaat hij dan berekenen van " Ha, die 30% moet ik op 0% zetten want anders gaat er een warmtevraag gestuurd worden naar de ketel " ?

Ik weet niet of ik mij verstaanbaar uitdruk, maar in alle geval bedankt voor uw meedenken
Ik heb inderdaad exact hetzelfde probleem.
Met heimijer kranen, maar ook bij een bouwmarkt merk.

Ik geloof absoluut niet dat het systeem dat zelf kan aanleren.

Ja, ik geloof wel dat het systeem leert dat het de kraan extra moet openen om harder te verwarmen.

Maar ik geloof absoluut niet dat evohome zichzelf aanleert dat het verboden is om een warmtevraag naar de ketel te sturen als de kraan minder dan 30% open staat (want de kraan is dan 100% gesloten).

Want die vraag komt door de te lage kamertemperatuur.
En als de temperatuur bijna bereikt is zal de kraan alsnog 10-15% openen EN een lage warmtevraag creŽren.
pi_182533348
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:08 schreef Osvic het volgende:
In afwachting van de plaatsing van de bypass mij en beetje bezig gehouden met de beroemde HR92.

- Laten lopen van de cyclus, gelijk beschreven. Na afloop staat de kleppositie op 0. En 0 is
radiator dicht.

- HR92 terug verwijderd, maar adapter met zwart wieltje laten zitten. Dit zwarte wieltje staat perfect
tegen de aanslag "dicht". Tot hiertoe alles normaal.

- Maar dan... Verwarming opgezet en het zwarte wieltje stilletjes losgedraaid, tot ik stroming
hoorde,
Dit is perfect te horen wanneer men een schroevendraaier tegen het oor plaatst en de andere
kant tegen de ingang van de radiator.

- Ik stond echt versteld dat ik bijna 3/4 toer moest draaien eer ik de stroming hoorde
Van aanslag dicht tot aanslag open is 2 toeren en 90 graden
Als ik mij dan niet misreken is van 0 tot 100 % kleppositie 810 graden
3/4 toer ( of 270 graden) is dan 33,33 %.

- Dit wil zeggen dat wanneer er een warmtevraag komt de klep al meer dan 33,33% moet
draaien eer de radiator opengaat. Ketel is aan het stoken en krijgt zijn warmte niet weg.
Niet goed, denk ik

- Hoe dit oplossen ?

- Eerst gemeten wat de verplaatsing van het zwarte wieltje is van aanslag tot aanslag
Niet gemeten met schuifmaat maar het is ongeveer 4 mm.
Dus 4 mm is 810 graden. 270 graden is dan 1,33 mm

- In de bouwmarkt iets gaan zoeken en heb fiber ringskes meegebracht. Maar deze zijn
maar 1 mm dik. Toch eens proberen en zien of ik nog veel moet aanpassen en ook om te
zien of de knop vast kon gedraaid worden.

- Met wat aanpassing ( want de buitendiameter was te groot ) kon ik de regelaar perfect
vastschroeven ( zie foto's van ring en aanpassing )

- Mijn berekeningen klopten want nu moet ik de knop nog maar ongeveer 75 graden draaien
i.p.v. 270 ( ik mankeer nog 0.33 mm ). Uitgerekend naar kleppositie zou dit 11,1 % zijn

- Ik zal nog eens zoeken of ik dit kan opheffen met het een of het ander, zodat bij 1 of 2 graden
kleppositie de radiator open gaat. Tenminste als er met deze waarde een warmtevraag gebeurt
naar de ketel

- Ik vond het voorheen ook raar dat wanneer er een cyclus liep, de laatste 10 sec de motor in de HR92 meer moeite had om te draaien. Dus ik weet niet wat er intern gebeurt wanneer deze motor nog draait en de radiatorafsluiter dicht staat.
Het kan misschien zijn dat de HR92 dit punt van moelijk draaien registreert ( bij mij dus 270 graden) als het 0 punt en met dit gegeven de kleppositie op 0 zet tijdens de normale werking. En dan is al mijn werk overbodig geweest .Maar dan vraag ik mij toch af waarom er zoveel forumleden er last van hebben

- Dit allemaal met Hemeier radiatorafsluiters berekend.

[ afbeelding ] [ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik heb vandaag een radiatorkraan vervangen omdat daar enorm ruis op zat. Ook even met de schuifmaat exact gemeten hoeveel het pinnetje ingedrukt wordt van volledig open naar volledig dicht, dat is slechts 2 mm. Toch werkt het systeem perfect.

Ik vermoed dat verschillende systemen verschilde open/dicht afstanden hebben en dat de HR92 gewoon een standaard knop is, die met al die kranen moet kunnen werken. Ik mag toch aannemen dat dat goed getest is.

[ Bericht 2% gewijzigd door bertpit op 15-10-2018 17:48:44 ]
pi_182537965
Dan moet er toch een verschil zitten in de radiatorkranen of adapters denk ik.

Mag ik eens vragen, Bertpit, wanneer je aan het zwarte wieltje draait tot aan de aanslag " gesloten" of de weerstand verhoogt bij de laatste 3 kwart ?

Dit is hetgeen bij mij gebeurt. De laatste 3 kwart is het merkelijk moeilijker en ik heb het vermoeden dat ik op dat moment de rubber pakking intern in de kraanafsluiter samenpers.

Dit zou ook de oorzaak kunnen zijn dat het motortje moeilijker begint te draaien de laatste 10 sec bij het uitvoeren van een cyclus

[ Bericht 7% gewijzigd door Osvic op 16-10-2018 00:01:11 ]
pi_182559932
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 21:07 schreef Osvic het volgende:
Dan moet er toch een verschil zitten in de radiatorkranen of adapters denk ik.

Mag ik eens vragen, Bertpit, wanneer je aan het zwarte wieltje draait tot aan de aanslag " gesloten" of de weerstand verhoogt bij de laatste 3 kwart ?

Dit is hetgeen bij mij gebeurt. De laatste 3 kwart is het merkelijk moeilijker en ik heb het vermoeden dat ik op dat moment de rubber pakking intern in de kraanafsluiter samenpers.

Dit zou ook de oorzaak kunnen zijn dat het motortje moeilijker begint te draaien de laatste 10 sec bij het uitvoeren van een cyclus
Ik kan het zwarte wieltje 1 1/4 slag draaien (met de hand), als hij op de kraan bevestigd zit. Klik je de thermostaatknop er op, dan maakt hij daarna zijn cyclus en weet hij wat open en dicht is. Althans zo heb ik altijd gedacht dat het werkte. Hij maakt dan ook ongeveer die 1 1/4 slag (450 graden dus).
pi_182562707
Dank je wel, Bertpit voor de feedback.

Het verschil zit hem duidelijk in de kraanafsluiter

Als ik het goed begrijp dan blokkeert het wieltje bij een Danfoss afsluiter na 1 1/4 toer en kan men niet verder draaien. Dus het wieltje zit bijlange nog niet tegen zijn aanslag " gesloten".
Dus weet de HR92 perfect waar de gesloten stand zich bevindt en zal zich daarop kunnen instellen.

Bij een Heimeier afsluiter kan men nog doordraaien wanneer de afsluiter gesloten is. Dit draaien is merkelijk zwaarder en wordt de rubber ring in de afsluiter ingedrukt. Dit kan men zo ver draaien tot de aanslag " gesloten"van het wieltje. Dit verklaart ook het zwaarder draaien tijdens de laatste 10 sec van het uitvoeren van de cyclus.
En het verklaart hiermee ook dat ik 3/4 toer moet losdraaien, eer ik de stroming hoor.

Omdat het nog wat wachten is op de plaatsing van de bypass, heb ik toch al eens een test gedaan, maar met een gewone thermostatische kraan op 1 van de radiatoren in open stand als vervanging van de bypass.
Ik moet wel zeggen dat het goed functioneert.

Als het wat kouder wordt, zal ik beter kunnen testen want ik denk dat ik met overshoots zit van temperaturen ( toch 1 graad ).

In alle geval toch nog nog eens bedankt en dit ook voor alle informatie die je op dit forum al geplaatst hebt. Echt leerrijk.
pi_182567630
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 00:12 schreef Osvic het volgende:

Als het wat kouder wordt, zal ik beter kunnen testen want ik denk dat ik met overshoots zit van temperaturen ( toch 1 graad ).

In alle geval toch nog nog eens bedankt en dit ook voor alle informatie die je op dit forum al geplaatst hebt. Echt leerrijk.
Als je overshoot hebt, zou je de aanvoertemperatuur eens wat lager kunnen zetten. De opwarming van de ruimte gaat dan trager en ijlt minder na. Wordt het echt koud buiten, dan uiteraard weer omhoog zetten.
pi_182571655
Goedemiddag,

Voor onze nieuwe woning (redelijk tot goed geÔsoleerde jaren 70 woning) met alleen vloerverwarming (15 groepen beneden, 9 groepen boven) denken wij ook aan Evohome.

In eerste instantie als single zone unit om te zien of dat werkt. We hebben ook balansventilatie, dus de warmte zal toch door het huis verspreid worden. Maar omdat we in de woonkamer bijvoorbeeld ook een haard hebben, kan het zijn dat we later alsnog kiezen voor zoneregeling als blijkt dat het boven bijvoorbeeld niet warm wordt als de haard aanstaat.

Een andere reden om voor Evohome te kiezen (naast dat ik het gewoon een mooi systeem vind) is dat de cv verplaatst is, en er geen cv draden lopen naar een andere ruimte. En ik heb nog geen andere (mooie) thermostaat gevonden die aan de muur kan hangen en draadloos met de ketel(module) communiceert. Op dit moment staat de thermostaat (Remeha eTwist) in de bijkeuken waar ook de cv hangt (Remeha Calenta Ace CW6). Dat werkt op zich wel, maar ik vind de eTwist een verschikkelijk ding en een thermostaat in de woonkamer is op zich wel handig.

In eerste instantie wilde ik voor de OpenTherm versie gaan, omdat ik denk dat het zuiniger is om de ketel voor langere tijd rustig te laten branden in plaats van af en toe voluit. Nu heb ik alle delen van dit topic doorgespit en daardoor ben ik gaan twijfelen.

Mijn Remeha ketel zou een andere OpenTherm taal spreken dan Honeywell? Terwijl ik altijd dacht dat OpenTherm een fabrikantsonafhankelijk protocol was. Zowel Honeywell als Remeha geven aan dat ze met elkaar te combineren zijn.

Als single zone zal het sowieso geen probleem zijn, maar als ik wel zone gestuurd wil gaan verwarmen kunnen er problemen komen begrijp ik. Als voorbeeld wordt in dit topic gegeven dat de opentherm module bedenkt dat er anderhalf uur op 50 graden gestookt moet worden, terwijl de zoneklep denkt dat er een uur op 70 graden gestookt wordt en dus na een uur dicht gaat. Die snap ik niet. De warmtevraag is toch een continu proces? Het is toch niet zo dat er voor een uur of anderhalf uur vooruit gedacht wordt? Ik begrijp niet dat een klep dicht gestuurd wordt als er nog warmte vraag is. Kan iemand dat uitleggen?

Het is dus nog niet zeker dat er zoneregeling komt, en hoe die er eventueel uit ziet. Ik zit nog te denken aan verschillende mogelijkheden (waarvan ik niet weet of ze allemaal ook zullen werken). Is bijvoorbeeld het ophangen van een extra thermostaat op de bovenverdieping mogelijk? Als dan de haard beneden aanstaat en de EvoTouch in de woonkamer vindt dat het behaaglijk warm is, kan de thermostaat boven dan warmte aan de ketel vragen? Ik snap dat de warmte dan ook door de vloer beneden gaat, maar hier zal dan toch minder warmte afgegeven worden en het doel is dat het uiteindelijk boven warm wordt). Werkt het Łberhaupt wel met alleen vloerverwarming, omdat dat een traag systeem is. Als het boven in de slaapkamer 18 graden moet zijn, en de temperatuur daalt daaronder, duurt het toch vrij lang voor er voldoende warmte is om het 18 graden te houden?

Andere mogelijkheden zijn het systeem dmv een zoneklep opdelen in boven en beneden, of met HCE80's elke groep apart aansturen. Op dit moment is er geen bypass, omdat toch alles altijd openstaat.

We hebben zowel boven als beneden een aparte verdeler, elk met een Grundfos Alpha2 L 15-60 pomp. Deze staat continu aan op aanbevelen van de installateur omdat die toch zuinig genoeg zou zijn. Toch lijkt het mij een beetje overdreven, en mochten we straks kiezen voor zoneregeling met een aparte bypass dan staat de pomp waarschijnlijk geregeld voor niets te draaien.

Samenvattend zijn mijn belangrijkste vragen:

- Werkt de OT ketelmodule nu wel of niet met mijn ketel? (Single zone/zone klep/HCE80)?
Zoals ik het zie bepaalt EvoTouch de grootste warmtevraag in huis en bepaalt daarvoor de gewenste aanvoertemperatuur die naar de ketel wordt gestuurd. Tegelijk worden eventuele kleppen open gestuurd zolang er warmte vraag is. Maar ik heb dus nog niet een goed beeld wie bepaalt wat de warmtevraag is en welke zones/kleppen open/dicht moeten (EvoTouch of ketelmodule)?

- Als ik toch voor een aan/uit module kies, verlies is dan geen andere functionaliteit (ik had bijvoorbeeld in ons oude huis water temperatuur, druk, storingscodes e.d. beschikbaar op de thermostaat)? Ergens zag ik ook een plaatje van een EvoTouch met water temperatuur.

- Werkt zoneregeling Łberhaupt wel met alleen vloerverwarming?

- Ondanks dat mijn pomp zuinig zou zijn, is het toch raadzaam een pompschakelaar te instaleren?

- Zijn er nog andere thermostaten voor wandmontage met draadloze communicatie naar de ketel(module)? Zelf vind ik de T6 bijvoorbeeld ook wel mooi, maar ik begrijp dat het wandmodel niet draadloos is.

Alvast bedankt voor de antwoorden!
pi_182594010
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 14:43 schreef FlatBread het volgende:

- Werkt de OT ketelmodule nu wel of niet met mijn ketel? (Single zone/zone klep/HCE80)?
Zoals ik het zie bepaalt EvoTouch de grootste warmtevraag in huis en bepaalt daarvoor de gewenste aanvoertemperatuur die naar de ketel wordt gestuurd. Tegelijk worden eventuele kleppen open gestuurd zolang er warmte vraag is. Maar ik heb dus nog niet een goed beeld wie bepaalt wat de warmtevraag is en welke zones/kleppen open/dicht moeten (EvoTouch of ketelmodule)?

@ dat werkt met je ketel, alleen met zonekleppen kun je beter aan/uit nemen. Dit staat eerder in het topic uitgelegd. Voor vloerverwarming heeft opentherm uberhaupt geen voordeel.

- Als ik toch voor een aan/uit module kies, verlies is dan geen andere functionaliteit (ik had bijvoorbeeld in ons oude huis water temperatuur, druk, storingscodes e.d. beschikbaar op de thermostaat)? Ergens zag ik ook een plaatje van een EvoTouch met water temperatuur.

@ al die zaken werken niet op aan/uit enkele wellicht wel op OT, maar dat is beperkt tot hetgeen OT ondersteunt, dus zul je zelf moeten uitzoeken hoe wen wat.

- Werkt zoneregeling Łberhaupt wel met alleen vloerverwarming?
@als je meerdere zones hebt wel.

- Ondanks dat mijn pomp zuinig zou zijn, is het toch raadzaam een pompschakelaar te instaleren?
@ stel je pomp gebruikt 40w en hij draait continue, dat is 20 eurocent per dag is 72 Euro per jaar.

- Zijn er nog andere thermostaten voor wandmontage met draadloze communicatie naar de ketel(module)? Zelf vind ik de T6 bijvoorbeeld ook wel mooi, maar ik begrijp dat het wandmodel niet draadloos is.

@ die zijn er wel maar dit forum gaat over Evohome. Kijk eens op Tweakers.net Zoek even op de combinatie met Vloerverwarming. Volgens mij waren er wat "dingetjes mee".

pi_182730839
Bedankt voor de antwoorden Bert.

Het probleem met opentherm en zonekleppen snap ik nog steeds niet. Er wordt steeds (ook door jou) verwezen naar eerder in dit topic, maar ik heb alles doorgelezen en ben geen duidelijke uitleg tegengekomen. Er wordt verwezen naar een document van Honeywell waar ook verder niet echt uitleg bij staat. Of er wordt aangegeven dat de modulerende module langer warmte vraagt op een lagere temperatuur, maar dat de klep dan al eerder dicht gaat.

Dat laatste snap ik gewoon niet. De thermostaat werkt toch continue? Is het dan niet zo dat op elk willekeurig tijdstip t wordt gekeken naar het verschil tussen gevraagde en werkelijke temperatuur? En als dat verschil positief en groter is dan een bepaalde grenswaarde er een warmtevraag naar de ketel(module) gestuurd wordt? Dan gaat de ketelbranden en de gewenste kleppen/knoppen open? Het verschil tussen aan/uit en modulerend is toch alleen welke aanvoer temperatuur gevraagd wordt van de ketel? Met modulerend kan een lagere temperatuur gevraagd worden bij kleine warmtevraag, en zal de warmtevraag langer bestaan. Maar zolang die warmtevraag bestaat, blijft de klep toch ook open? Waarom zou die dicht gaan als er nog warmtevraag is?

Honeywell geeft in de documentatie van de modulerende module wel aan dat het niet met zonekleppen werkt, en in feite is de HCE80 inderdaad ook gewoon open of dicht. Maar tegelijk geven ze ook telefonisch aan dat de HCE80 wel met de modulerende module zou moeten werken.

Kortom, nog steeds confused…

En waarom heeft OT geen meerwaarde bij vloerverwarming? Is het efficiŽnter als er altijd maximale warmte de vloer ingepompt wordt? Kun je dat toelichten?

Bedank!
pi_182788181
Ik ben inmiddels weer een tijdje verhuisd en ben aan het kijken of ik een Honeywell Evohome thermostaat kan gaan plaatsen voor de komende winter. Ik heb in de woonkamer en douche vloerverwarming + radiatoren en in de overige kamers alleen radiotoren. Ik heb een Intergas Solo ketel met een indirect gestookte boiler die werkt op een Itho Cenvax VAG 500 Basic systeem. De thermostaat hangt hiervan in de woonkamer.

De vraag is nu of ik een Evohome aan/uit of een OpenTherm versie moet nemen. Volgens mij maakt de Cenvax nu gebruik van een aan/uit regeling ivm de indirect gestookte boiler. Ook vraag ik me af of ik een zoneklep nodig heb voor mijn vloerverwarming? Aangezien deze toch altijd dag en nacht aan staat en deze in principe niet afgesloten hoeft te worden als ik bv alleen een slaapkamer ga verwarmen.

[ Bericht 7% gewijzigd door awakener op 28-10-2018 10:04:59 ]
pi_182805177
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 10:00 schreef FlatBread het volgende:
Bedankt voor de antwoorden Bert.

Het probleem met opentherm en zonekleppen snap ik nog steeds niet. Er wordt steeds (ook door jou) verwezen naar eerder in dit topic, maar ik heb alles doorgelezen en ben geen duidelijke uitleg tegengekomen. Er wordt verwezen naar een document van Honeywell waar ook verder niet echt uitleg bij staat. Of er wordt aangegeven dat de modulerende module langer warmte vraagt op een lagere temperatuur, maar dat de klep dan al eerder dicht gaat.

Dat laatste snap ik gewoon niet. De thermostaat werkt toch continue? Is het dan niet zo dat op elk willekeurig tijdstip t wordt gekeken naar het verschil tussen gevraagde en werkelijke temperatuur? En als dat verschil positief en groter is dan een bepaalde grenswaarde er een warmtevraag naar de ketel(module) gestuurd wordt? Dan gaat de ketelbranden en de gewenste kleppen/knoppen open? Het verschil tussen aan/uit en modulerend is toch alleen welke aanvoer temperatuur gevraagd wordt van de ketel? Met modulerend kan een lagere temperatuur gevraagd worden bij kleine warmtevraag, en zal de warmtevraag langer bestaan. Maar zolang die warmtevraag bestaat, blijft de klep toch ook open? Waarom zou die dicht gaan als er nog warmtevraag is?

Honeywell geeft in de documentatie van de modulerende module wel aan dat het niet met zonekleppen werkt, en in feite is de HCE80 inderdaad ook gewoon open of dicht. Maar tegelijk geven ze ook telefonisch aan dat de HCE80 wel met de modulerende module zou moeten werken.

Kortom, nog steeds confused…

En waarom heeft OT geen meerwaarde bij vloerverwarming? Is het efficiŽnter als er altijd maximale warmte de vloer ingepompt wordt? Kun je dat toelichten?

Bedank!
Verdiep je in de werking van een CV. Opentherm stookt als het huis koud is de radiatoren op een wat hogere temperatuur, zodat het huis snel warm wordt. Daarna wordt een lagere temperatuur aangehouden om efficienter te stoken in het HR gebied van de ketel. Een vloerverwarming leent zich niet voor snel opstoken, die is gewoonweg te traag.

Aan uit begint ook op een hoge temperatuur en moduleert terug op basis van de delta T. Dus zodra de mengverdeler warm water gaat teruggeven, zal de ketel ook terug moduleren.
pi_182905264
Goedenavond,

Ik ben via google op dit forum terecht gekomen. Ik heb het evohome systeem (opentherm) geÔnstalleerd, althans alleen de ketel module. Het installeren van de thermostaat kranen wordt de volgende stap. Nu lees ik op diverse forums dat ik een bypass moet laten plaatsen op het moment dat er sprake is van alleen maar thermostaat kranen.
Ik heb even wat research gedaan naar verschillende modellen. Kan iemand mij vertellen welke bypass geschikt is? Aangezien er nogal wat verschil in zit met name in de prijs.

Is bijvoorbeeld degene weergegeven op de afbeelding geschikt? Ik vraag dit om deze relatief goedkoop is ten opzichten van honeywell en danfos

1_M_Pentec_47151205_jpg_magnify.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2R1Y3RfaW1hZ2VzX21hZ25pZnl8MTE5NTE4fGltYWdlL2pwZWd8aW1hZ2VzL21hZ25pZnkvaDVjL2hhNi84ODYwNzQ1Njk1MjYyLmpwZ3w4MDBkMzM2YzEwMjI2NGZhNmE0NjRhZTg2YjA1YTFjMTJjNTM3MTM4MzkwYzg5YWZjNWUzZmMwODFhNmNlNTZj
pi_182920974
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 20:07 schreef R-mco het volgende:
Goedenavond,

Ik ben via google op dit forum terecht gekomen. Ik heb het evohome systeem (opentherm) geÔnstalleerd, althans alleen de ketel module. Het installeren van de thermostaat kranen wordt de volgende stap. Nu lees ik op diverse forums dat ik een bypass moet laten plaatsen op het moment dat er sprake is van alleen maar thermostaat kranen.
Ik heb even wat research gedaan naar verschillende modellen. Kan iemand mij vertellen welke bypass geschikt is? Aangezien er nogal wat verschil in zit met name in de prijs.

Is bijvoorbeeld degene weergegeven op de afbeelding geschikt? Ik vraag dit om deze relatief goedkoop is ten opzichten van honeywell en danfos

[ afbeelding ]
Ik heb dezelfde. Om de prijs heb ik deze gekozen.

Hij doet zijn werk, maar het afstelmechanisme / draaiknop is nogal van zeer lage kwaliteit.
De knop draait heel zwaar. Zo zwaar dat een verbindingsonderdeel is afgebroken zodat ik het ventiel nu op de een of andere manier met een tang zou moeten verdraaien.

Achteraf gezien had ik beter 30 euro meer uitgegeven voor een robuuster model. bv Danfos voor 60§.
Zeker aangezien alle honeywel componenten, radiatorventielen enz bijna 1300§ gekost heeft.

NU heb ik een toch belangrijk component in de installatie die welliswaar werkt, maar die ik niet of nauwelijks kan gebruiken om het systeem nog beter in te regelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Adventurer666 op 03-11-2018 17:01:15 ]
pi_182945069
Ik weet niet of er nog mensen zijn die vandaag last hebben van de app die niet functioneert. De instellingen die ik wil sturen via de app worden niet ontvangen door de module. Met mijn vrouw haar Iphone lukt het ook niet.
De gegevens worden wel correct doorgegeven tussen de Iphone's maar er is geen sturing naar de module.
Rechtstreeks de temperatuur en tijd instellen op de module werkt perfect.
Ik heb de app eens verwijderd en terug geÔnstalleerd, maar er is nog geen connectie naar de module.
Wifi ontvangst op de module is goed.
Of kan het zijn dat ik 1 of andere instelling moet aanpassen ?
pi_182973239
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 20:50 schreef Osvic het volgende:
Ik weet niet of er nog mensen zijn die vandaag last hebben van de app die niet functioneert. De instellingen die ik wil sturen via de app worden niet ontvangen door de module. Met mijn vrouw haar Iphone lukt het ook niet.
De gegevens worden wel correct doorgegeven tussen de Iphone's maar er is geen sturing naar de module.
Rechtstreeks de temperatuur en tijd instellen op de module werkt perfect.
Ik heb de app eens verwijderd en terug geÔnstalleerd, maar er is nog geen connectie naar de module.
Wifi ontvangst op de module is goed.
Of kan het zijn dat ik 1 of andere instelling moet aanpassen ?
De app communiceert naar het cloud platform. Gezien het feit dat je op de andere iPhone de ingestelde temperatuur wel ziet, werkt dat stuk goed. Dan moet het dus zitten in de connectie tussen de Evotouch/wifi en de cloud.

Ik zou beginnen met te onderzoeken of je wifi thuis goed werkt en of de Evotouch goed communiceert met Wifi. Als laatste redmiddel zou je zowel je wifi router als je Evotouch kunnen resetten.
pi_182976783
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 20:50 schreef Osvic het volgende:
Ik weet niet of er nog mensen zijn die vandaag last hebben van de app die niet functioneert. De instellingen die ik wil sturen via de app worden niet ontvangen door de module. Met mijn vrouw haar Iphone lukt het ook niet.
De gegevens worden wel correct doorgegeven tussen de Iphone's maar er is geen sturing naar de module.
Rechtstreeks de temperatuur en tijd instellen op de module werkt perfect.
Ik heb de app eens verwijderd en terug geÔnstalleerd, maar er is nog geen connectie naar de module.
Wifi ontvangst op de module is goed.
Of kan het zijn dat ik 1 of andere instelling moet aanpassen ?
Ik heb sinds een aantal dagen hetzelfde probleem, het ligt niet aan de WiFi o.i.d.
Ik heb een EvoHome met nog een Gateway (dus niet de WiFi versie) misschien dat meerdere hier last van hebben met alleen dit type? Oh ja nog een extra opmerking, de app leest wel de huidige status goed terug. Er is dus gewoon verbinding met het systeem. Alleen het wijzigen lukt niet meer.

Ik heb een bericht gestuurd naar de support afdeling van Honeywell EvoHome, kijken of die kunnen achterhalen wat er de laatste dagen aan hun kant veranderd is.

[ Bericht 11% gewijzigd door gomez2010 op 06-11-2018 13:34:59 ]
pi_182979420
Ik ga een Evohome aanschaffen maar zit nog met een vraag. In de woonkamer heb ik vloerverwarming en hier komt de WIFI thermostaat te hangen. Boven heb ik alleen radiatoren. Maar heb ik eigenlijk wel een zoneklep nodig voor de vloerverwarming? Want in feite moet de vloerverwarming altijd blijven draaien toch?
pi_182981360
Die app is sowieso TOTALE BAGGER. Crashed echt vaak bij mij, of dan stel ik wat in, kom ik thuis en is er niets gebeurd.
When you are dead, you don't know you are dead. It's only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
pi_182983153
Gisternamiddag was het weer hommeles. Mijn vrouw had een warmtevraag gestuurd naar de badkamer en het kwam niet toe op de module, waar het Wifi signaal op max staat. Op de module de temperatuur hoger plaatsen is geen enkel probleem.
Dus het Wifi signaal tussen de module en de regelaars is prima.

Nu effen een test gedaan door een warmtevraag te sturen naar de hal vanuit de module. Ging ook prima, maar wat bleek, het kwam niet toe op de Iphone.
Daarmee denk ik dat het aan de app of cloud moet liggen.

Telefonisch contact opgenomen met Evohome en daar meldden ze mij dat het aan 1 of andere HR92 zou liggen.
Dit antwoord is hetzelfde als dat mijn auto niet zou starten omdat ik platte band heb. Met een kluitje in het riet sturen, noem ik dat.

Ik kan mij ook niet inbeelden dat Evohome niet op de hoogte moet zijn van dit probleem, daar ik op dit forum en verschillende andere fora, hetzelfde probleem beschreven staat. Jullie moeten maar eens kijken naar onderstaande link
https://www.appwereld.nl/(...)l/783653368/reviews/

Dit vermoeden wordt nog versterkt omdat de app zondagvoormiddag niet bereikbaar was door werkzaamheden en de problemen bij mij maandag begonnen zijn.( eerste keer dat ik een instelling deed vanop de Iphone vanaf de werkzaamheden).

Nu was ik vandaag zinnens om verdere diagnose uit te voeren en heb verschillende instellingen gedaan en ja...jullie kunnen het al raden zeker ? Alles functioneert perfect.
"Verdorie, nog aan toe zeg" zou Toon Hermans zeggen

Omdat dit toch een verkoopsargument is van Evohome, zou dit toch niet mogen voorvallen. Tenslotte kost het hele systeem toch meer dan 10 Euro.

Ik wacht nu af tot de volgende storing en ga dan, gelijk Bertpit zegt, eens een reset doen van de router. Je weet maar nooit. Maar hopelijk blijft ze weg, dit is nog beter.

[ Bericht 6% gewijzigd door Osvic op 06-11-2018 19:39:25 ]
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')