Ik zou inderdaad nog eens kunnen proberen de bypass in te stellen.quote:Op zondag 7 oktober 2018 11:37 schreef bertpit het volgende:
[..]
Een bypass zoals een AVDO is instelbaar op druk, hij gaat pas bij een bepaalde hoeveelheid druk open, daar zou je eens naar kunnen kijken. Echter denk ik niet dat het gaat helpen.
Wat je wel zou kunnen overwegen is om de HR92 ergens anders in het circuit te zetten zodat je geen last van het geluid hebt. Voor de temperatuur meting moet dan een extra thermostaat geplaatst worden zoals de round.
Ik had hetzelfde probleem.quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 19:08 schreef Osvic het volgende:
In afwachting van de plaatsing van de bypass mij en beetje bezig gehouden met de beroemde HR92.
- Laten lopen van de cyclus, gelijk beschreven. Na afloop staat de kleppositie op 0. En 0 is
radiator dicht.
- HR92 terug verwijderd, maar adapter met zwart wieltje laten zitten. Dit zwarte wieltje staat perfect
tegen de aanslag "dicht". Tot hiertoe alles normaal.
- Maar dan... Verwarming opgezet en het zwarte wieltje stilletjes losgedraaid, tot ik stroming
hoorde,
Dit is perfect te horen wanneer men een schroevendraaier tegen het oor plaatst en de andere
kant tegen de ingang van de radiator.
- Ik stond echt versteld dat ik bijna 3/4 toer moest draaien eer ik de stroming hoorde
Van aanslag dicht tot aanslag open is 2 toeren en 90 graden
Als ik mij dan niet misreken is van 0 tot 100 % kleppositie 810 graden
3/4 toer ( of 270 graden) is dan 33,33 %.
- Dit wil zeggen dat wanneer er een warmtevraag komt de klep al meer dan 33,33% moet
draaien eer de radiator opengaat. Ketel is aan het stoken en krijgt zijn warmte niet weg.
Niet goed, denk ik
- Hoe dit oplossen ?
Vreemd dat hij pas bij 30% draaien opent. Weet je zeker dat de adapter correct is gemonteerd? Ik heb het ook gehad met de Danfoss kranen, waarbij ik de adapter te ver op de kraan had gedrukt. Na het correct monteren werkt het direct ook goed.quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 19:08 schreef Osvic het volgende:
Het kan misschien zijn dat de HR92 dit punt van moelijk draaien registreert ( bij mij dus 270 graden) als het 0 punt en met dit gegeven de kleppositie op 0 zet tijdens de normale werking. En dan is al mijn werk overbodig geweest .Maar dan vraag ik mij toch af waarom er zoveel forumleden er last van hebben
- Dit allemaal met Hemeier radiatorafsluiters berekend.
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hoe dat mechanisme precies werkt, weet ik niet. Maar er zijn slechts een paar variabelen waarmee gespeeld kan worden en een daarvan is de hoeveelheid kraanopening.quote:Op vrijdag 12 oktober 2018 17:27 schreef Osvic het volgende:
Bij Hemeier kranen gebruikt men de Danfoss adapters niet, deze worden er rechtstreeks opgeschroefd met het kraanopzetstuk M30 x 1,5 tot de aanslag. Daar kan het verschil misschien liggen. En ik denk dat Adventure666 hetzelfde probleem had, maar hij heeft ze gewoon een slag losgedraaid. Met het fiber pakkingske ertussen kan ik ze vastzetten zodat de kracht niet steeds op de schroefdraad uitgeoefend wordt.
Het zelflerend systeem van de kraan ken ik niet zo goed.
Indien het werkt gelijk u zegt, zal de kraan dan zich instellen van 30 naar 0% na het zelflerend proces ?
Daarmee bedoel ik, bij lager dan 30% warmt de ruimte niet op. Bij b.v. 60% wel. Onthoudt de regelaar dan dat 30% geen doorstroming geeft ? En gaat hij dan berekenen van " Ha, die 30% moet ik op 0% zetten want anders gaat er een warmtevraag gestuurd worden naar de ketel " ?
Ik weet niet of ik mij verstaanbaar uitdruk, maar in alle geval bedankt voor uw meedenken
Ik heb inderdaad exact hetzelfde probleem.quote:Op vrijdag 12 oktober 2018 17:27 schreef Osvic het volgende:
Bij Hemeier kranen gebruikt men de Danfoss adapters niet, deze worden er rechtstreeks opgeschroefd met het kraanopzetstuk M30 x 1,5 tot de aanslag. Daar kan het verschil misschien liggen. En ik denk dat Adventure666 hetzelfde probleem had, maar hij heeft ze gewoon een slag losgedraaid. Met het fiber pakkingske ertussen kan ik ze vastzetten zodat de kracht niet steeds op de schroefdraad uitgeoefend wordt.
Het zelflerend systeem van de kraan ken ik niet zo goed.
Indien het werkt gelijk u zegt, zal de kraan dan zich instellen van 30 naar 0% na het zelflerend proces ?
Daarmee bedoel ik, bij lager dan 30% warmt de ruimte niet op. Bij b.v. 60% wel. Onthoudt de regelaar dan dat 30% geen doorstroming geeft ? En gaat hij dan berekenen van " Ha, die 30% moet ik op 0% zetten want anders gaat er een warmtevraag gestuurd worden naar de ketel " ?
Ik weet niet of ik mij verstaanbaar uitdruk, maar in alle geval bedankt voor uw meedenken
Ik heb vandaag een radiatorkraan vervangen omdat daar enorm ruis op zat. Ook even met de schuifmaat exact gemeten hoeveel het pinnetje ingedrukt wordt van volledig open naar volledig dicht, dat is slechts 2 mm. Toch werkt het systeem perfect.quote:Op dinsdag 9 oktober 2018 19:08 schreef Osvic het volgende:
In afwachting van de plaatsing van de bypass mij en beetje bezig gehouden met de beroemde HR92.
- Laten lopen van de cyclus, gelijk beschreven. Na afloop staat de kleppositie op 0. En 0 is
radiator dicht.
- HR92 terug verwijderd, maar adapter met zwart wieltje laten zitten. Dit zwarte wieltje staat perfect
tegen de aanslag "dicht". Tot hiertoe alles normaal.
- Maar dan... Verwarming opgezet en het zwarte wieltje stilletjes losgedraaid, tot ik stroming
hoorde,
Dit is perfect te horen wanneer men een schroevendraaier tegen het oor plaatst en de andere
kant tegen de ingang van de radiator.
- Ik stond echt versteld dat ik bijna 3/4 toer moest draaien eer ik de stroming hoorde
Van aanslag dicht tot aanslag open is 2 toeren en 90 graden
Als ik mij dan niet misreken is van 0 tot 100 % kleppositie 810 graden
3/4 toer ( of 270 graden) is dan 33,33 %.
- Dit wil zeggen dat wanneer er een warmtevraag komt de klep al meer dan 33,33% moet
draaien eer de radiator opengaat. Ketel is aan het stoken en krijgt zijn warmte niet weg.
Niet goed, denk ik
- Hoe dit oplossen ?
- Eerst gemeten wat de verplaatsing van het zwarte wieltje is van aanslag tot aanslag
Niet gemeten met schuifmaat maar het is ongeveer 4 mm.
Dus 4 mm is 810 graden. 270 graden is dan 1,33 mm
- In de bouwmarkt iets gaan zoeken en heb fiber ringskes meegebracht. Maar deze zijn
maar 1 mm dik. Toch eens proberen en zien of ik nog veel moet aanpassen en ook om te
zien of de knop vast kon gedraaid worden.
- Met wat aanpassing ( want de buitendiameter was te groot ) kon ik de regelaar perfect
vastschroeven ( zie foto's van ring en aanpassing )
- Mijn berekeningen klopten want nu moet ik de knop nog maar ongeveer 75 graden draaien
i.p.v. 270 ( ik mankeer nog 0.33 mm ). Uitgerekend naar kleppositie zou dit 11,1 % zijn
- Ik zal nog eens zoeken of ik dit kan opheffen met het een of het ander, zodat bij 1 of 2 graden
kleppositie de radiator open gaat. Tenminste als er met deze waarde een warmtevraag gebeurt
naar de ketel
- Ik vond het voorheen ook raar dat wanneer er een cyclus liep, de laatste 10 sec de motor in de HR92 meer moeite had om te draaien. Dus ik weet niet wat er intern gebeurt wanneer deze motor nog draait en de radiatorafsluiter dicht staat.
Het kan misschien zijn dat de HR92 dit punt van moelijk draaien registreert ( bij mij dus 270 graden) als het 0 punt en met dit gegeven de kleppositie op 0 zet tijdens de normale werking. En dan is al mijn werk overbodig geweest .Maar dan vraag ik mij toch af waarom er zoveel forumleden er last van hebben
- Dit allemaal met Hemeier radiatorafsluiters berekend.
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik kan het zwarte wieltje 1 1/4 slag draaien (met de hand), als hij op de kraan bevestigd zit. Klik je de thermostaatknop er op, dan maakt hij daarna zijn cyclus en weet hij wat open en dicht is. Althans zo heb ik altijd gedacht dat het werkte. Hij maakt dan ook ongeveer die 1 1/4 slag (450 graden dus).quote:Op maandag 15 oktober 2018 21:07 schreef Osvic het volgende:
Dan moet er toch een verschil zitten in de radiatorkranen of adapters denk ik.
Mag ik eens vragen, Bertpit, wanneer je aan het zwarte wieltje draait tot aan de aanslag " gesloten" of de weerstand verhoogt bij de laatste 3 kwart ?
Dit is hetgeen bij mij gebeurt. De laatste 3 kwart is het merkelijk moeilijker en ik heb het vermoeden dat ik op dat moment de rubber pakking intern in de kraanafsluiter samenpers.
Dit zou ook de oorzaak kunnen zijn dat het motortje moeilijker begint te draaien de laatste 10 sec bij het uitvoeren van een cyclus
Als je overshoot hebt, zou je de aanvoertemperatuur eens wat lager kunnen zetten. De opwarming van de ruimte gaat dan trager en ijlt minder na. Wordt het echt koud buiten, dan uiteraard weer omhoog zetten.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 00:12 schreef Osvic het volgende:
Als het wat kouder wordt, zal ik beter kunnen testen want ik denk dat ik met overshoots zit van temperaturen ( toch 1 graad ).
In alle geval toch nog nog eens bedankt en dit ook voor alle informatie die je op dit forum al geplaatst hebt. Echt leerrijk.
quote:Op woensdag 17 oktober 2018 14:43 schreef FlatBread het volgende:
- Werkt de OT ketelmodule nu wel of niet met mijn ketel? (Single zone/zone klep/HCE80)?
Zoals ik het zie bepaalt EvoTouch de grootste warmtevraag in huis en bepaalt daarvoor de gewenste aanvoertemperatuur die naar de ketel wordt gestuurd. Tegelijk worden eventuele kleppen open gestuurd zolang er warmte vraag is. Maar ik heb dus nog niet een goed beeld wie bepaalt wat de warmtevraag is en welke zones/kleppen open/dicht moeten (EvoTouch of ketelmodule)?
@ dat werkt met je ketel, alleen met zonekleppen kun je beter aan/uit nemen. Dit staat eerder in het topic uitgelegd. Voor vloerverwarming heeft opentherm uberhaupt geen voordeel.
- Als ik toch voor een aan/uit module kies, verlies is dan geen andere functionaliteit (ik had bijvoorbeeld in ons oude huis water temperatuur, druk, storingscodes e.d. beschikbaar op de thermostaat)? Ergens zag ik ook een plaatje van een EvoTouch met water temperatuur.
@ al die zaken werken niet op aan/uit enkele wellicht wel op OT, maar dat is beperkt tot hetgeen OT ondersteunt, dus zul je zelf moeten uitzoeken hoe wen wat.
- Werkt zoneregeling überhaupt wel met alleen vloerverwarming?
@als je meerdere zones hebt wel.
- Ondanks dat mijn pomp zuinig zou zijn, is het toch raadzaam een pompschakelaar te instaleren?
@ stel je pomp gebruikt 40w en hij draait continue, dat is 20 eurocent per dag is 72 Euro per jaar.
- Zijn er nog andere thermostaten voor wandmontage met draadloze communicatie naar de ketel(module)? Zelf vind ik de T6 bijvoorbeeld ook wel mooi, maar ik begrijp dat het wandmodel niet draadloos is.
@ die zijn er wel maar dit forum gaat over Evohome. Kijk eens op Tweakers.net Zoek even op de combinatie met Vloerverwarming. Volgens mij waren er wat "dingetjes mee".
Verdiep je in de werking van een CV. Opentherm stookt als het huis koud is de radiatoren op een wat hogere temperatuur, zodat het huis snel warm wordt. Daarna wordt een lagere temperatuur aangehouden om efficienter te stoken in het HR gebied van de ketel. Een vloerverwarming leent zich niet voor snel opstoken, die is gewoonweg te traag.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 10:00 schreef FlatBread het volgende:
Bedankt voor de antwoorden Bert.
Het probleem met opentherm en zonekleppen snap ik nog steeds niet. Er wordt steeds (ook door jou) verwezen naar eerder in dit topic, maar ik heb alles doorgelezen en ben geen duidelijke uitleg tegengekomen. Er wordt verwezen naar een document van Honeywell waar ook verder niet echt uitleg bij staat. Of er wordt aangegeven dat de modulerende module langer warmte vraagt op een lagere temperatuur, maar dat de klep dan al eerder dicht gaat.
Dat laatste snap ik gewoon niet. De thermostaat werkt toch continue? Is het dan niet zo dat op elk willekeurig tijdstip t wordt gekeken naar het verschil tussen gevraagde en werkelijke temperatuur? En als dat verschil positief en groter is dan een bepaalde grenswaarde er een warmtevraag naar de ketel(module) gestuurd wordt? Dan gaat de ketelbranden en de gewenste kleppen/knoppen open? Het verschil tussen aan/uit en modulerend is toch alleen welke aanvoer temperatuur gevraagd wordt van de ketel? Met modulerend kan een lagere temperatuur gevraagd worden bij kleine warmtevraag, en zal de warmtevraag langer bestaan. Maar zolang die warmtevraag bestaat, blijft de klep toch ook open? Waarom zou die dicht gaan als er nog warmtevraag is?
Honeywell geeft in de documentatie van de modulerende module wel aan dat het niet met zonekleppen werkt, en in feite is de HCE80 inderdaad ook gewoon open of dicht. Maar tegelijk geven ze ook telefonisch aan dat de HCE80 wel met de modulerende module zou moeten werken.
Kortom, nog steeds confused…
En waarom heeft OT geen meerwaarde bij vloerverwarming? Is het efficiënter als er altijd maximale warmte de vloer ingepompt wordt? Kun je dat toelichten?
Bedank!
Ik heb dezelfde. Om de prijs heb ik deze gekozen.quote:Op vrijdag 2 november 2018 20:07 schreef R-mco het volgende:
Goedenavond,
Ik ben via google op dit forum terecht gekomen. Ik heb het evohome systeem (opentherm) geïnstalleerd, althans alleen de ketel module. Het installeren van de thermostaat kranen wordt de volgende stap. Nu lees ik op diverse forums dat ik een bypass moet laten plaatsen op het moment dat er sprake is van alleen maar thermostaat kranen.
Ik heb even wat research gedaan naar verschillende modellen. Kan iemand mij vertellen welke bypass geschikt is? Aangezien er nogal wat verschil in zit met name in de prijs.
Is bijvoorbeeld degene weergegeven op de afbeelding geschikt? Ik vraag dit om deze relatief goedkoop is ten opzichten van honeywell en danfos
[ afbeelding ]
De app communiceert naar het cloud platform. Gezien het feit dat je op de andere iPhone de ingestelde temperatuur wel ziet, werkt dat stuk goed. Dan moet het dus zitten in de connectie tussen de Evotouch/wifi en de cloud.quote:Op zondag 4 november 2018 20:50 schreef Osvic het volgende:
Ik weet niet of er nog mensen zijn die vandaag last hebben van de app die niet functioneert. De instellingen die ik wil sturen via de app worden niet ontvangen door de module. Met mijn vrouw haar Iphone lukt het ook niet.
De gegevens worden wel correct doorgegeven tussen de Iphone's maar er is geen sturing naar de module.
Rechtstreeks de temperatuur en tijd instellen op de module werkt perfect.
Ik heb de app eens verwijderd en terug geïnstalleerd, maar er is nog geen connectie naar de module.
Wifi ontvangst op de module is goed.
Of kan het zijn dat ik 1 of andere instelling moet aanpassen ?
Ik heb sinds een aantal dagen hetzelfde probleem, het ligt niet aan de WiFi o.i.d.quote:Op zondag 4 november 2018 20:50 schreef Osvic het volgende:
Ik weet niet of er nog mensen zijn die vandaag last hebben van de app die niet functioneert. De instellingen die ik wil sturen via de app worden niet ontvangen door de module. Met mijn vrouw haar Iphone lukt het ook niet.
De gegevens worden wel correct doorgegeven tussen de Iphone's maar er is geen sturing naar de module.
Rechtstreeks de temperatuur en tijd instellen op de module werkt perfect.
Ik heb de app eens verwijderd en terug geïnstalleerd, maar er is nog geen connectie naar de module.
Wifi ontvangst op de module is goed.
Of kan het zijn dat ik 1 of andere instelling moet aanpassen ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |